En rysk Su-34 Fullback attackplan och en An-26 transportplan ska ha störtat på Krym av okända anledningar. Ryssland genomförde en lite större terrorbombning mot Ukraina i natt, men bara med drönarrobotar.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
En rysk An-26 ska störtat över ockuperade Krym och 29 personer omkom skriver Kyiv Independent. Anledningen är okänd och källorna är ryska statskontrollerade media:
“Russian state media outlet RIA Novosti, citing the Russian Defense Ministry, first reported that the fate of the aircraft and crew is unknown, with a search and rescue team dispatched. The Defense Ministry further claimed that “there was no evidence of external damage to the aircraft” amid the loss of contact.”
Sex av de omkomna ska varit besättningsmedlemmar, och tydligen har man redan kunnat fastställa kraschorsaken till “tekniskt fel”, vilket är imponerande snabbt med tanke på kraschutredningar annars kan ta månader eller rent av år.
Militarnyi skriver också att en rysk Su-34 Fullback toppmodernt attackplan ska störtat enligt rysk RUMINT, men det framgår inte om det sköts ner eller tröttnade på kriget alldeles på egen hand. Su-34 används främst för att fälla tunga glidbomber mot Ukraina, men också kortdistansrobotarna Ch-59/69.
Ryssland genomförde en lite större terrorbombning i natt och även om ingen ukrainare verkar ha mördats så bombades en postterminal i Lutsk samt lagerlokaler för mat. En film på branden i Lutsk.
Ukrainas flygvapen uppger att tjugo träffar registrerades på elva platser och vrakdelar från nedskjutna robotar orsakade skador på fem platser. Totalt avfyrade ryssarna 339 drönarrobotar av Shehed/Geran/Gerber/Italmas mfl och 298 av dem sköts ner.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

10:05 Skicka vidare till Ukraina fick ett tackcertifikat från ukrainska flottans che enligt ovan som tack för fordon, kamouflagenät, elverk och båtar genom åren, och ville framföra denna till bloggens läsare som stött verksamheten.
10:07 Sundsvallsbaserade Kubals ägare Oleg Deripaska, en av Putins favoritoligarker, som tagit emot miljardbelopp som bankerna hjälpt skicka till honom från Kubal genom att runda sanktionerna, uppmanar till tolvtimmars arbetsdagar sex dagar i veckan i Ryssland för att stödja kriget och ekonomin.
Amatörer. Bara 72 timmar i veckan och ryssarna gnäller. Bloggaren och författaren kör vidare med 80 timmar sju dagar i veckan.

10:16 Ryska förluster igår blev svåra 1 060 man, massiva 219 transportfordon, mycket svåra 59 artilleripjäser och tre ovanliga salvpjäser, två ovanliga enheter särskild utrustning, samt fortsatt låga pansarförluster med tre pansarskytte- och motorskyttefordon samt två stridsvagnar.
12:17 81:a avdelta luftburna brigaden ska slagit tillbaka ett anfall i riktning mot Sloviansk, som omfattade sexton ryska motorcykelskytte. Det beskrivs som “det största motoriserade* anfallet mot Sloviansk i år”. Sexton motorcyklar som största anfall visar på att Stormakten (TM) Ryssland mest är stor i orden när de t ex krävt att Ukraina inom två månader retirerar från Donetskregionen.
*motoriserat betyder fordon på hjul och inte på larvband.

13:26 Skrev en separat artikel om Trumps hot om att lämna Nato, så kan ni ta den diskussionen där.
14:22 Inget motiverar ju så mycket och visar så mycket framåtlutad vilja som att sätta en bajonett på sin automatkarbin, likt denne ryss, men det skyddar inte mot FPV:er.
14:55 SD i Markaryd försökte stoppa donationen av en brandbil till Ukraina rapporterar Smålandsposten.
En röst på SD är en röst på Kreml, och med dagens utspel att SD ska få sitta i regeringen om M vinner valet så är en röst på M en röst på Kreml. SD har fortfarande inte uteslutit sin Kremlpropgandist i Sölvesborg. Detta meddelande kommer upprepas fram till valet.

15:01 Med anledning av segern i slaget om Kyjiv för fyra år sedan är här en film från Irpin som visar hur ryssarna sköt sönder civilas bilar när de försökte fly. Detta är vad som väntar Sverige om ryssen tillåts komma över Östersjön – massaker på civila och total frånvaro av respekt för folkrätten och krigets lagar. Ingen rysk soldat kan tillåtas sätta fot på svenskt territorium där de kommer skövla, mörda, tortera och våldta vad än ryssapologeter i kulturtyckareliten påstår i sin trygghet på Aftonbladets krönikosidor*, utan ska förpassa till Östersjöns botten innan dess, eller tillsammans med våra finska allierade på plats i norra Finland förpassas till evig vila i norrländska myrar innan de når Sveriges gräns.
*Ja, kulturtyckareliten angrep bloggen för ryssofobi direkt efter invasionen och menade att ryska soldater är snälla små kaniner som inte vill någon illa och aldrig skulle bryta mot krigets lagar, utan det tvärt om är synd om. Men på en kultursida hamnar man inte för att man har några sakkunskaper, utan för förmågan att leva i sin egen lilla fantasivärld.
15:48 Rysslands stora drönarrobotangrepp mot Ukraina har fortsatt under dagen och på nu 20 timmar har det avfyrats 650 Shahedrobotar och liknande. Infografik om hur de ungefär flugit.

15:50 Angående 650 Shaheder mot Ukraina på 20 timmar så hävdar att DN att de kommit över en tidigare hemligstämplad rapport som konstaterar att det finns för många måltavlor i Sverige för Ryssland för att de ska kunna skyddas. Duh! Krävs enkel matematik och inga hemliga rapporter för det.
Slutasterna är också korrekta, dvs passiva åtgärder:
“Det innebär bland annat bättre byggnads- och reparationsberedskap, framför allt inom energiförsörjning, transporter och elektroniska kommunikationer.
Att kunna röja rasmassor, lägga ut reservbroar, återställa elnät och få igång de system som sprängts sönder i attacker.”
Ukrains resiliens, kampvilja och jävlar anamma helt enkelt. Förmågan att reparera och återställa tillräckligt bra. Det inkluderar bygga upp lager av bland annat byggmateriel, fortifikatorisk förstärkning av viktiga mål med mera.
En anna faktor som inte tas upp i DN:s artikel är decentralisering. Vi kanske inte ska satsa allt på stora centrala anläggningar, t ex inom fjärrvärmen, utan istället mer lokala panncentraler? Fast stort är fint och kostnadseffektivt, så vi fortsätter nog att satsa allt på ett kort.
MCF och Försvarsmakten vill att en ny myndighet inrättas som ska samordna, vilket är rimligt. Det behövs operativa myndigheter, inte regelmyndigheter som MCF, för att hantera det totala kriget. Inte en helt rättvis jämförelse, men MCF är kontra svenskt civilt försvar lite som Försvarshögskolan är kontra Försvarsmakten. Fint och så, men inte det som behövs när kriget är här.
16:29 Fyra personer mördades av en attackdrönare i Tjerkasyregionen. Film från räddningsarbetet. En notis hos Ukrainska Pravda. De ska dödats när de gick fram till en störtad drönare, som sedan exploderade. Myndigheterna påminner om att man ska vara i skydd under flyglarm och inte närma sig odetonerade vapen.

19:05 Till absolut ingens överraskning kommer en sk fredis och medlem i Svenska Freds ut med en debattartikel där hen försvarar FSB-fronten ryska ortodoxa kyrkan och dess kyrka vid Västerås Flygplats. Ingen är som sagt överraskad, då alla vet att Svenska Freds är ett av Rysslands, Moskvas, Kremls och Putins ombud i Sverige.
Ryska ortodoxa kyrkan styrs av en guldklockeprydd fd FSB-agent tätt kopplad till sin fd kollega Vladimir Putin och Säpo påtalar att kyrkan i Västerås utgör ett säkerhetshot, vilket dock inte Svenska Freds tycker är relevant.
Svenska Freds tycker inte det existerar något ryskt hot ens efter tiotusentals mördade civila, våldtagna civila – såväl barn, kvinnor som män – och torterade eller bortförda civila i Ukraina. Man biter inte den hand som föder en. Ironin slår i taket när fredisen varnar för propaganda. Styrkekramar och handhjärtan utfärdas.
285 kommentarer
Tjohej
De va som f-n första ettan
Jonas får som vanligt en slant
🏅🥇
Grattis 🥇
👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Får bli en slant till Skicka vidare till Ukraina!
🏅
👍
Aldrig!
👍
God middag!
Aldrig!
Ser man på.
Månadens bidrag till U24 “defence” skickat.
🏅
👍
Slava Ukraini!
Heroiam slava!
Nylandeeeeer
upp o nicka
Nu skall jag retas lite. Bloggaren tycker att ryssen är mjäkig då ryssen bör jobba 72h/vecka. För bloggaren jobbar 80h/vecka.
Jag kontrar med att bloggaren uppbär någon form av lön för sina arbetade timmar. Troligen tom en korrelation mellan många arbetade timmar och högre ersättning. Ryssen får troligen inte ens lön för sina timmar. Och lönen står nog inte i paritet med insatsen. Och den lön som sen kommer räcker nog knappt till basala utgifter.
Undvikande av spöstraff är också en starkt motiverande faktor så jag håller med bloggaren. Det borde gå att piska på lite till och nå 80 timmar. Går inte det kan man alltid tejpa upp en av slavarna, förlåt medarbetarna, upp och ned på en trädstam till varnagel. Det är sedan gammalt så man gör i moskvastaten.
Ingen som sörjer för ryssarna. Men inte heller bloggarn får några sympatier när han grinar om sina arbetstider. Sin egen chef och styr själv över tiderna i långt o mycket…
10:07
Men skulle bloggaren stå ut med 72 timmars arbetsvecka i en rysk kemikaliefabrik med ryska chefer och anlägning som spontanantänds på grund av rökning och fallande vrakdelar?
Tidig “pension” kompenserar väl delvis.
60-65 i veckan för mig, men så får jag bara betalt för 40 å den andra sidan.
Appropå 10:07 och jämförelsen i arbetstid mellan ryzzka arbetare (72 tilltar i veckan) och bloggaren (80 i veckan).
tilltar=timmar. How I love Auto Correct (not!)
Tid är väl inte allt
Jobbar 30h/ vecka men får betalt för mångdubbelt mer om man räknar industriarbetarlöner
Sysselsättning är bra, bara det inte övergår i arbete…
Får hyggligt betalt för att inte jobba men håller på med en massa frivilligarbete så kalendern är konstant fullbokad.
När det gäller arbetad tid gäller principen “kvalitet framför kvantitet”…just saying =)
App, app, endast avlönat arbete räknas som arbete och kan leda till stress, överarbetning och utbrändhet. Därför måste arbetstiden kortas så vi kan jobba gratis mer på fritiden.
Utbränd? Vad är det?
Något man blir om man inte får arbetstidsförkortning.
Har faktiskt hört om det. Bland annat min far. Men då var dosen 18-20/h per dygn.
Så är det! Varför fritid när man kan jobba hemifrån från arla till särla?
Jag ska påstå att även om det bara är 5 timmar i veckan för mig så är det vad man gör på de timmarna som räknas och inte antalet.
Av någon förunderlig anledning kom jag att tänka på det här :-D, haha:
https://www.youtube.com/watch?v=rmCH1Fu-0Z0
Eller den någon modernare varianten, live in the US:
https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE
Hollywood Bowl, Los Angeles …ni har säkert sett den 🙂
Tio i topp
Länkade nyligen i gårdagstråden till Youtubern Suchomimos som har stillbild på AN-26 på kollisionskurs med en drönare. Trolig orsak nedskjutning således https://m.youtube.com/watch?v=Xfqs7FJW2S8&t=31s
Firar påskens inledning med en dusör till JvM 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini 🇺🇦🇸🇪
👍
Jag hoppas det är rätt. Dock är jag lite misstänksam, både pga låg sannolikhet och dagens datum.
Men underbart om det stämmer!
Sant, Ukraina har trollat moskoviterna tusentals gånger. Å andra sidan kan man självklart kalla en nedskjutning för ett tekniskt fel om man är moskovit. Kärran mötte en drönare med avancerad teknik = tekniskt fel.
Kommentar: “I love the Gemini AI logo in the corner.” Dvs det i nedre högra hörnet på bilden…
10:07 – är vad som kallas 996 i Kina. 9 på morgonen till 9 på kvällen sex dagar i veckan. Tror jag kan avstå biff och äta falukorv i stället.
inte bara där, typ hela tech i USA har infört, kommer mer o mer indikationer på att Svenska företag vill ha hit det också, tipsar om The 4-hour Work Week: Escape 9-5 av Timothy Ferriss
Den boken i korta drag:
-Starta ett företag
-Outsourca allt till indier
-Ge indierna mandat att ta beslut
God morgon alla utom Putin och Trump!
och kanske några till.
Det verkar enligt Konstantin på Inside Russia som att den ryska ledningen blrjat krackelera eftersom de kritiserar både taktiken i kriget och tom Putin.
Det sker inte ostraffat, en tidigare medarbetare har hamnat på sinnessjukhus och en annan i fängelse.
https://m.youtube.com/watch?v=16rI8J2VaFM
Goda möjligheter att passera smått otroliga 1.3M KWIA tills imorgon 💥💀
10:07 klassiskt , som CIA skämtet.
Snart kommer arbetarna fråga om dom ska ta med eget rep.
Hej, nu är det mindre än en månad kvar till Repowers middag på nordiska museet den 25 april.
https://billetto.se/e/repower-charity-dinner-biljetter-1881718
Hoppas vi ses där. Det är ett trevligt sätt att stödja Repowers arbete för ukrainska sjukvårdare, samtidigt som du får mer information om projekten och umgås en hel kväll med andra likasinnade.
Glöm inte ta med plånboken och smaklökarna, det kommer både bli auktion och god mat.
I dag blir det en dubbel upp, en lunch till mig och en lunchpeng till Ukrainahjälpen Swish 1234861993.
🏅
Samt en extra för ditt trogna frekventa givande 🏅
👍
En AN26 och en SU-34 borta! Underbart!
Firar jag med ett bidrag till Caps & C
FCK Trump&Putin
Fuck you this much ryzzia!
🏅
👍
Jonas idag 🇺🇦🇸🇪💪
👍
Ungarnas opinionsmätningarna fortsätter visa positiva trender för Tisza och svårare läge för Fidez. De statliga opinionsmätningarna motsätter detta, såklart med en 5% ledning för Putins vän.
-Mätföretaget Zavecz, går Orban i start av januari från 39% till 38% idag. Tisza från 49% till 51%.
-Rebublikon, i januari 38% Orban och 40% idag. Tisza 47% januari till 49% idag.
-Mätföretaget Median krossar orban, 35% i februari och 35% idag. Tisza får i samma februarimätning 55% och 58% idag.
Tidigare socialdemokratiska fick i valet 34.4% och ligger idag kring 3% i snitt. Snacka om att ungrarna är trötta på Putins vän. Oppositionen har samlat sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2026_Hungarian_parliamentary_election
11 dagar kvar till valet! Som vi får hoppas går till utan fusk och mutning av människor.
Det kommer att bli fusk, oegentligheter, mutor och hela boken full med skräp.
Frågan är bara hur långt man går?
En form av Lukashenko vibbar. Men har större hopp för ett land som Ungern. Vi får se, väldigt spännande skeenden framöver. Vad folket vill är ganska tydligt.
När alla röster är räknade visade det sig att 150% röstade och Orban vann med 50,1% mot 49,9%
Står sig dessa opinionssiffror till valdagen kommer det bli svårt för Orbans parti att fuska sig till en seger i valet.
🇭🇺 The Hungarian opposition’s sharp rise in popularity suggests Orban faces election defeat, — Bloomberg.
According to a poll by 21 Kutatokozpont, Péter Magyar’s Tisza party enjoys the support of 56% of voters who have decided on their choice, compared to 37% for Orban’s Fidesz.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migdeky35c2l
Three weeks ago, the same polling company recorded 53% support for Tisza and 39% for Fidesz. Last week, Median reported a 23% lead for Tisza.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migdeoxxw22l
Trenden är tydlig. Ungern vill hellre mot EU.
I en demokrati skulle Orban vara “rökt”. Dessvärre vet vi inte hur stark resterna av demokrati är i Ungern, om den klarar av att hantera ett nederlag för Orban. Jag kan tänka mig att både ställa in valet och att göra statskupp står mycket högre på Orbans dagordning än att acceptera en valförlust. Tror EU behöver förbereda (och hoppas de har gjort det) handlingsplaner för alla alternativ. Vad gör EU om:
1. Orban förlorar valet, vägrar acceptera det, och sitter kvar bakom ryska bajonetter
2. Orban ställer in valet (med valfri ursäkt, troligen med Ukraina som syndabock)
3. Orban vinner valet efter synnerligen genomskinligt valfusk
4. Orban förlorar valet och går i exil till Moskva
Övriga alternativ, som att Orban vinner i fria och rättvisa val, eller att han efter nederlag överlämnar makten och kvarstannar för att möta rättsapparatens dom, får nog anses som utopier.
Får vi ett maktskifte hoppas jag på att vi kan återintegrera Ungern i EU och NATO. Bättre att ha dem med oss, än mot oss. I annat fall har vi nått vägs ände med Ungern. Då måste Ungern in i frysboxen, och helst sparkas sedan frysboxen utför ett stup. Den svåraste frågan är väl hur man hanterar fall 1. Vilken skyldighet/rättighet har EU att ingripa militärt för att avvärja en statskupp i ett medlemsland?
Alla dessa alternativ förutom 4 (som väl är bra?) kommer leda till folklig resning och massdemonstrationer som fäller regeringen. Använder han våld not det är han rökt, på riktigt.
Jo, alternativ 4 är ju det bra alternativet. Exil i Moskva är ett straff i sig, och framförallt är det bra för ungrarna. Jag hoppas du har rätt att de andra alternativen också fäller Orban, för jag tror han kommer att försöka sig på något av dem hellre än en tvårummare i Tjertanovo.
jag gillar scenariet där EU 2.0 startas och man antar nya röstningsregler . Ungern och slovakien får vara med , kanske..
I detta fallet ore det önskvärt, men fundera på vad nya regler kan leda till?
EU kör över Sverige helt om energi eller skogsbruk är ett exempel jag inte vill se.
Politico har en oroväckande artikel om hur Orban kan vinna parlamentet utan att ha majoritet i valet
https://www.politico.eu/article/hungary-unfair-election-viktor-orban/
Synnerligen deprimerande läsning. Han verkar ha ett fast grepp om valsystemet. Skall nog mycket till innan oppositionen vinner, oavsett hur stort folkligt stöd de har.
Övertaget nu är betydligt större än 2022 dock. Hade Fidesz haft sådana siffror hade de fått över 2/3 av platserna i parlamentet, nu blir det en mer marginell men förhoppningsvis ändå tydlig vinst.
Är det någon av dessa opinionsmätningar som väger in effekterna av det ungerska valsystemet? Det har sagts att det räcker att vinna på landsbygden, där oppositionen är svagare, m.m.
Wikipedia har en bra sammanställning även av de som räknar direkt på parlamentsplatser. Man kan väl säga att han kommer att behöva fuska rejält för att vinna den här gången.
Förenklat förklarat så har Ungern samma typ av valsystem som USA. Flest röster behöver inte betyda att man vinner. Oppositionen är starka i städer. Att de vinner där med kanske 70% avgör inte valet, om de förlorar knappt i andra regioner.
Det är på landsbygden som detta val kommer avgöras. Därför kraftsamlar båda sidorna på valmöten i mindre områden.
De har ca 50/50 av majoritetsvalkretsar och proportionella val. Man får dock rösta i vilken valkrets man vill, så Fidesz har tidigare bland annat bussat väljare för att sno vissa distrikt. Landsbyggdsdistrikten är också oproportionerligt starka i förhållande till befolkning, men inte alls i samma utsträckning som den amerikanska senaten t.ex.
Kreml skärper tonläget mot britter och journalister. Allt detta stod i bladet/och det var ju bra det…. läser gör BBCs Steve Rosenberg, som står mitt i korselden (kommentarsfältet är fullt av bekymrade välgångsönskningar).
https://youtu.be/s8k07myOT7s
“Spännande” skulle kunna vara ordet.
Dessutom alltid bra när man kan putta in Cornelis W. 👍
⚔️ Russia has set new deadlines: capture of Kostiantynivka — by April 25, full occupation of Donetsk region — by the end of the year, — RBC-Ukraine.
The goal of the spring offensive is to reach Slovyansk and Kramatorsk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig7sc2ugk25
Russia is building up forces at the junction of Dnipropetrovsk and Zaporizhzhia regions, and is also preparing actions in the Hulyaipile and Orikhiv directions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig7sc34ak25
The Kremlin expects that Russian troops will reach the administrative border of the Donetsk region by the end of 2026, – sources of RBC-Ukraine
Interlocutors doubt the feasibility of this task in such terms. Despite ambitious plans, Russian offensive is already facing problems at the start.
Karta
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mig76s3s5c25
🤔 Rectors of Russian higher education institutions have been presented with a plan to recruit at least 2% of students for military service under a contract, — Faridaily reports this with reference to rector of one of Moscow universities.
As of 2025, 2.2 million men studied at Russian universities.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig7mtsstk25
If they manage to fulfill the stated plan, the Russian occupation army will be replenished with 44 thousand students.
Students are promised that they will be able to return to study after the end of the contract.
For the most part, they are offered to join the ranks of unmanned systems troops.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig7mwj3lc25
Så om ett par år ser vi föreläsningssalar fulla med ivirgt antecknande liksäckar?
Räcker till en månads förbrukning vid fronten. Och sen, då???
Framtidens forskare och ingenjörer, vilka skulle skapa (eller åtminstone piratkopiera) nästa generation ryska vapensystem och underhålla oljefälten, kommer alltså bli fyllnadsmassa längst den ukrainska gränsen?
Phyrrus måste titta på Putin och inse att han mött sin överman.
Phyrrus vann sina slag, till skillnad från Putin …
Antalet transportfordon har de senaste månaderna slagit i höjden – finns det några troliga förklaringar? Pansarförlusterna har ju varit mycket låga i närmare ett år, så ryssarna har inte bytt fordonstyp. Golfbilar användes för anfall redan 2024.
Finns det numera fler ukrainska drönare som i sin tur leder till att fler mål hittas och kan bekämpas? Har räckvidden ökats så mycket att fler uppställningsplatser för fordon kan nås? Har man blivit bättre på att identifiera vrakrester?
Det varierar alltid över tid… Min killgissning är att leran kanske försvunnit och fordon kan användas i större utsträckning i logistiken…. Kanske i kombination med att hela fronten blir mer aktiv när leran försvinner…
🤯 Footage from a new cemetery in Krasnoyarsk, Siberia. It’s about 400 km northwest of Mongolia.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig6lcypec25
📉 Russia’s largest oil producer Rosneft said its net profit in 2025 fell by 73%, Reuters reported.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig5t4tdcs2y
Something is burning at the Khanskaya airfield (Maykop)!
🔥 Primorsk and Ust-Luga continued to burn.
Firms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mig5k7v25s2y
🤡 On this day eight months ago, during a meeting with Putin, Lukashenko declared that if Ukraine didn’t immediately surrender to Russia, then “in a month, a month and a half, or two, there won’t even be any defensive fortifications left.”
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3migggfxvss2v
Skickligt manövrerat hittills, men ryker Putin, så ryker Luka oxå….
De kommer falla som käglor, också Orban och Fico. Kanske även bakåtsträvarna i Polen och Tjeckien.
När Ukraina vunnit och trycker stöveln över rysk käke, då ska jag fira med en vandring i Zakarpatska. En lång vandring!
Jag har sett naturen där. Jag är med på din plan. Och kommer nog göra något liknade och besöka många byar. samt att äntligen få gå upp för Hoverla . Bara kom ihåg att ha bra bil med hög fjädring och 4hjulsdrift. Vägarna är Pohano (dåliga)
Jag kom senast fel mellan Lviv-IvanoFrankivsk och kom sidan av och upp ett stycke de lägre kullarna. Inte bästa vägunderhåll.
Detta var innan kriget.
Det går faktisk att köra svensk elbil ner till det området även under krig 2023. Men det kräver planerande och gott om tid. Tog det som ett äventyr till semester och det hjälpte mig mycket med mina andra resor ner.Men Karpaterna är otroligt vackert och både jag och frugan är bergsmänniskor så vi gillar såna resor. vägarna är inte bättre idag. Och det är en av sakerna jag kommer jobba med när kriget tar slut. det och handikappanpassning. Har jobbat med underhåll hela mitt liv så där är min styrka. Ser min chans att få bygga nytt och rätt på en gång.
Ukraine received nearly $1.3 billion from Japan under the World Bank’s PEACE in Ukraine program, Deputy PM Yuliia Svyrydenko said. The funding was allocated to support social expenditures as part of ongoing financial assistance.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3miggludknc2s
Ja risken att Ryssland attackerar Europa ökar nu markant när USA är på väg ur Nato. Lite “fritt fram” för Putin. Så nu måste vi stärka Nato-Europa. Men avfällingar som Orban och Figo underminerar och det kan bli fler. Och Putin bör anfalla innan 2028-valet i USA, för då lär demokraterna tar över om inte Trump auktoritärt styr/förhindrar obstruerar demokratiska val och det är det ju iofs stor risk för.
Det absolut nödvändiga i omfattande upprustning med dylika senarier som preferens blir ju skämmigt att ifrågasätta, men jag tvivlar på att RU tillåts arbeta ostört i förberedelserna för invasion av NATO. Vi får hoppas Flamingon och Neptuner kommer att uträtta storverk i den ryska federationen tills den är granulerad!
USA hinner knappast gå ur NATO före november. Och efetr det är förhoppningsvis både senaten och representanthuset i demokratiska händer.
Med det sagt så är jag inte ledsen i ögat om USA lämnar NATO på sikt. Bara de tar med sig femtekollonanrna i Ungern samtidigt.
Ja, problemet med USA sträcker sig långt bortom Trump och i en normal värld skulle regimens pyramidala inkompetens ha sablats ned fullständigt i media. Men tyvärr är nu 75–80 % av det landskapet (i form av mainstream och andra) bara en del av propagandaapparaten. Så frågan om USA:s medlemskap i Nato är i högsta grad relevant.
USA sa en gång “Vi har ett bra skydd i form av Atlanten”. Jag håller med, det är bra att Atlanten ligger mellan Euroa och USA.
Europas försvarsaktier rusar på NATO-uttalandet i alla fall (tex SAAB upp 5,5%). Vore jag försvarsbolags-VD i USA nu så skulle jag finslipa på lönnmördarplanerna. Utan NATO har USA enbart sig själv som betalar deras dyra FoU inom vapenindustrin… “tänkte inte på det”. Exportindustrin utan NATO är död.
Två av mina kontakter i amerikanska säkpol- och försvarskretsar intygade 2024 att försvarslobbyn i USA skulle sätta stopp för Trumps idiotier. De hade fel. Trump får mer pengar från Thiel och Musk än från försvarsindustrilobbyn.
Då får de väl sätta stopp handgripligen. “Proven in battle” för ett nytt prickskyttegevär kanske?
@Master Card och LW Det är onekligen en anmärkningsvärd utveckling vi ser (minns att du nämnde det där om kontakterna i försvarsindustrin, LW): USA som ekonomi kan enkelt knäcka vem som helst – men det förutsätter den oerhört märkliga soppa med Trump som diktator vi just nu förmodligen ser kulmen på, för annars hade den politiska backlashen blivit omedelbar. Se bara på hur Raket-Elon ett kort tag betedde sig som om han ägde världen innan det kom ett par bestämda ryck i kopplet eller hur Bezos istället började lägga all energi på att planera sitt monsterbröllop och se till att USA:s första dam fick låtsas på film att hon faktiskt har ett liv fullt av viktiga beslut att fatta. Även om Thiel låter som om han svårligen börjat anfäktas av religiösa griller så sitter han still i båten. Men det beror kanske delvis också på att hans företag, Palantir Technologies, är praktiskt nyttigt för regimen på ett helt annat och mer direkt sätt än de som fortfarande håller på med vuxenleksaker som bilar och raketer, bedriver en glorifierad postorderfirma eller nästan bokstavligen står med mursleven i hand och bygger serverhallar. De är alla umbärliga.
Om USA går ur NATO eller inte känns i nuläget rätt irrelevant. Uppenbart är ju att de inte kommer att hedra sina alliansförpliktelser hur som helst. Kanske bättre att de lämnar, så Europa inte får en chans att intala sig att vi kan fortsätta slarva med vårt försvar. Vi måste ersätta de förmågor där vi satte vår tillit till USA, och det brådskar. För när ryssen kommer, så kommer Europa att stå ensamma. Trump vet det. Putin vet det. Vi måste själva inse det.
Ja, det är rätt inställning. Men vi ska inte glömma att så länge vi har övriga Europa plus/inklusive Ukraina samarbetande, då blir vi i högsta grad en svår nöt för Ryssland att knäcka. Ukraina behöver på ena eller andra sättet integreras i vårt (dvs övriga Europas) försvarsarbete. Ömsesidiga säkerhetsgarantier med Ukraina skulle vara av stort värde för bägge parter.
Dessutom förstås massiva hjälpinsatser till Ukrainas återuppbyggnad så snart terrorangreppen från Ryssland någon dag upphör.
Det ligger i farans riktning att något natoland blir attackerat av Ryssland om USA drar sig ur Nato.
“Ryska robotar och drönare är det största hotet mot Sveriges städer och infrastruktur”.
“Utredarna slår fast att Sveriges geografiska läge och militärstrategiska position innebär att ”de främsta troliga hoten från Ryssland” är hybrida hot – och fjärrbekämpning”.
“Det är sannolikt att en motståndare väljer mål där måldensiteten är hög. Det vill säga där det finns stor ansamling kritisk infrastruktur, människor och samhällsviktig verksamhet.”
Saxat ur DN/Bo Torbjörn Ek
https://www.dn.se/sverige/har-ar-sveriges-svaga-punkter-vid-ryska-luftangrepp/
USA funderar på att lämna Nato. Det skriver flera tidningar efter en intervju med The Telegraph.
“Trump tillfrågades om han ska ompröva medlemskapet i försvarsalliansen efter Irankriget.
– Jag har aldrig varit övertygad om Nato. Jag visste hela tiden att det är en papperstiger, och det vet Putin också, för den delen, fortsätter han”.
Saxat ur The Telegraph/Connor Stringer
https://www.telegraph.co.uk/gift/6898e923b8b796fc
Redan det att Trump gör sådana uttalanden utgör i sig en allvarlig sänkning av alliansens trovärdighet. Kriminellt ansvarslöst beteende, just det vi lärt oss är hans kännetecken.
Hans limpsax borde kastreras, skulle lösa en hel del av världens problem
Vill lägga en kraftig brasklapp på det. Dels kan Trump inte bestämma det själv och har en stor majoritet republikaner i kongress och senat mot sig. Så ett formellt uttåg blir det inte. Dels är han en lynnig och troligen dement jättebebis som säger lite vad som helst. Nu är han sur pga uteblivet stöd och på att kriget inte går som han vill – särskilt opinionsmässigt. Han vevar alltså iväg med sina hot som han alltid gör. Mycket lite omsätts i handling. Till syvende och sist är det taco. Det har varit massor med taco i fråga om kriget de senaste veckorna.
Att det faktiskt händer något i frågan tror jag är osannolikt.
Jag tror vi ska ta det på allvar. Inte Trump dårå. Utan att USA tycker att det kalla kriget är för dyrt. Även med annan ledning vill inte USA längre vara ansvariga för att ställa världen tillrätta. Man kan såklart fortfarande tänka sig att åka runt och bomba lite, men “kängor på marken” är det slut med på lång sikt.
Det leder såklart till att vi måste samlas bakom Ukraina och ta vårt öde i egna händer. Norden, Baltikum, Polen och Ukraina är ett lag som resten av världen inte har en chans mot. Vi har gemensamma intressen och mer än tillräcklig eldkraft.
Om nu USA vägrar ge upp i Persiska viken, fortsätter bygga upp militärkraft och till och med går in i Iran så kommer det bara påskynda tillbakadragandet från resten av världen.
Bra. Jag skulle säga JEF-länderna plus Polen och Ukraina. Inkludera gärna Tyskland också.
Trodde Polen var med i JEF redan?
Nej, Polen ingår inte (överraskande nog kanske). Se t.ex. Wikipedia.
“Tekniskt fel” är nog en rätt korrekt term…. luftvärn tenderar att orsaka tekniska fel i flygplan.
Firar Dymmelonsdagen med ett bidrag till JvM. Har bara blivit lurad en gång än så länge. Fin 1:a april 🇺🇦🔥🫡
🏅
👍
Nu kan man väl inte vänta sig bättre av den pajasen, men Trumps missnöje med NATO är verkligen talande för hans intellekt. Vi har alltså en allians där medelmmarna förpliktigat sig att komma till hjälp om en medlem angrips inom ett definierat geografiskt område. Nu startar Trump ett anfallskrig utanför detta definierade område, och förväntar sig hjälp av övriga.
Samtidigt förlöjligar han tidigare insatser av samma allierade, är mer eller mindre tydlig med att han inte tänker hjälpa dessa i de fall när alliansens villkor faktiskt kräver det, och för att toppa det hela hotar han att militärt angripa en av medlemmarna i syfte att erövra territorium från dem. Satiren är död. Det går inte att slå Trumps vansinnigheter.
Uppenbart är att vi behöver fortsätta stärka försvaret av Grönland, för när USA lämnar NATO vill de inte riskera att förlora sina baser där. Då kommer de att försöka ta Grönland.
Utan tvivel kommer det att vara helt nödvändigt att omgående permanent stationera annan Nato-trupp på Grönländska som en förebyggande åtgärd.
Knäckfrågan är om Trump hinner gå ur Nato innan hans hjärtbesvär tar honom eller han blir så dement (de senaste par veckorna har hams beteende förvärrats ytterligare) att han halar fram pitten inför rullande tv-kameror. Utan honom vid rodret vågar nog en majoritet i kongressen sätta ner foten om Nato.
🇺🇦 Zelensky and the people of Ukraine nominated for the Nobel Peace Prize 2026, — Sociaty.
A professor from the University of Oslo submitted the nomination.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migmqz5t2s2f
En tacoonsdag? 😉
Sorry men du är rejäl 2:a 😉 Skrev om det i gårdagens tråd 😁
Haha, så kan det gå. Läste den för dåligt 🤷♂️
🇪🇺 The EU has found a completely legal way to combat illegal Russian oil exports, — Kaja Kallas to RBC-Ukraine
▪️ The UN Convention on the Law of the Sea (Article 110) allows European services to legally board such vessels.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miglvfzb6c2v
▪️ 🇸🇪Sweden, Belgium and France have already moved from words to deeds and are physically stopping Russian tankers.
▪️ They are acting with maximum caution, because old Russian “troughs” carry huge environmental risks for European waters.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miglvhw7ek2v
👍
Hörde jag ett startskott?
🔥Primorsk Port and Ust-Luga Port
The remains of oil in the barrels smoldering. At the oil terminals, a few tankers continue to load fuel.
Satellitbilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miglku3wsk2v
En kort eftermiddagskoll på https://www.vesselfinder.com/ visar att det finns fortfarande en handfull fartyg väntande eller på väg ut ur Finska viken. Det går alltså att lasta, men inte i stora volymer. Trafiken är mycket hämmad.
En närmare koll på några av fartygen säger att en del har moskovitiska hamnar som mål och andra “to order” där det senare betyder att de letar lastplats. Ett av dem hade t o m angöringshamn Murmansk.
För övrigt har tankertrafiken (orange pilspetsar) minskat med över hälften och kanske lite till. Bulktrafiken (de gula pilspetsarna) ser lite annorlunda ut. De har fortfarande hamnar i både Estland och Finlad förutom några som går mot Primorsk ellr Ust-luga.
Intressant. Fartygen på väg ut ur Finska viken, är de lastade eller har några av dem vänt tomhänta?
Rapportera gärna mera om detta!
Om man klickar på en fartygssymbol så ser man avgångshamn och målhamn, Finns ingen målhamn utan det står “For Order” så chansar troligen fartyget på att få last, men mer än så ser vi inte. Man skulle behöva en dagsfärsk bild på fartyget för att kunna säga om det är lastat eller ej. Det syns bums på hur höga sidorna (friborden) är. En tanker t ex har inte mycket till fribord som fullastad, men som tom är de betydligt högre.
Maps from MarineTraffic show that dozens of oil tankers are holding position in the Gulf of Finland, unable to dock at the Ust Luga or Primorsk oil terminals in Russia.
Ukraine’s oil “sanctions” are thoroughly enforced upon Russia in this sector.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3migpi4cxsc2m
Muhaha, vad härligt att se! 😊
Det vore ju riktigt synd om visa av dom fartygen inte var i bra skick och kunde försätta sin färd i Östersjön. Kanske en avlastning vid raffet i nynäs och sen gå igenom fartyget…..
En del av skuggflottan ligger för ankar utanför Skagen.
Ta in töm ur och gör en grundlig genomgång..
Hmmmm… En tanke: Iraan vill naturligtvis att UZA skall stå ensam och inte få hjälp av NATO-länder.
Om jag har rätt innebär det att Iraan INTE kommer att attackera något NATO-land. Inte heller kommer de att attackera UZA direkt (t.ex. genom terrorattack på UZAs territorier.) På så sätt undgår det att något land kan åberopa Artikel 5.
Tänker jag rätt?
Vi (mål i Sverige) har redan attackerats av Irán:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/irankannare-utsatt-for-misstankt-mordforsok-i-sitt-hem-i-malmo
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-bestaller-iran-attacker-mot-israeliska-mal-av-svenska-gang
Iran har skickat ett antal missiler mot Nato-landet Turkiet, vilket (till skillnad från angrep mot amerikanska baser i Mellanöstern) i princip är grund Artikel 5.
Mycket tveksamt då jag gissar att det är Amerikanska baser i Turkiet som varit målet.
Nej, du tänker fel. Eftersom USA har anfallit Iran så är det ej någon artikel 5 om Iran ger igen direkt på USA.
About 650 (!) Shahed UAVs attacked Ukraine for 20 hours, — monitoring channels
The following attacked:
Lutsk, Ivano-Frankivsk, Khmelnytskyi, Zhytomyr, Chernivtsi, Stryi, Novodniestrovsk, Khust, Burshtyn, Kalush, Odesa, Dnipro, Pavlohrad, Samar, Kamianske, Kryvyi Rih, Myrhorod, Sumy, Shostka…
Plottad karta
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3migsge4enk2u
Continuous UAV launches have been ongoing since 10:00
📍Cherkasy region — four people died.
📍Transcarpathia — hits on electrical substations, some cities without electricity.
📍Ternopil region — arrival at an enterprise, a fire broke out.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mignnonpo22f
📍Bukovyna — a large-scale fire in Chernivtsi after.
📍Lviv region — power is starting to disappear in some settlements.
📍Trains are being massively delayed throughout Ukraine due to a drone attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mignnoo4ec2f
Interesting…. Telegram continued to operate in Russia on April 1st. Russian media previously reported that a complete block would begin on that day.
The messenger continues to operate, but with problems and interruptions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migkx6bs6s2v
Update from Ust-Luga 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miggzse2ek2v
Ust Luga and Primorsk have experienced decisive blows. Even after several days it appears that both oil terminals in the Leningrad region are still burning.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3migjoipwc22m
Additionally, the pump station at the Kirishi oil refinery, which supplies oil to the Primorsk terminal, shows an ongoing heat signature, resulting from the latest strike few days ago.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3migjomvqjc2m
Overall, the Ukrainian operations in the Baltic Sea may conclude that the Russian oil supply in this sector has severely been compromised.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3migjomvrik2m
Synnerligen utmärkt! 👍
🤬 About an hour and a half ago, Russians attacked a civilian car in Kherson, killing two women who were in the car.
Kraftigt pixlad bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miggkqpp2k2v
Satans orchpack.
Ukrainsk?
💥 Video of Iranian Shahed being shot down by interceptor drone in the Middle East
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migtusatc22w
Ukrainsk P1-Sun interceptor
Fick bjudlunch idag.
Blir 150:- till JvM via PayPal som straff.
👍
Nej nej, belöning, inte straff 😉
🏅
Straffade bjudaren och skickade summan vidare 😀
För mig en belöning 💛💙
👍
👍
💥 In the Bryansk region AFU hit JSC “Strela” – a plant for the production of components for cruise missiles.
🔥 AFU hit UAV control points in the Zaliznychny and Dolinka districts of the Zaporizhzhia region and a command and observation post near Uspenivka in the Dnipropetrovsk region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migx7b7b2s2b
Also strike on a concentration of enemy manpower near Sosnivka and a material and technical equipment depot in the Yakymovka district of the Zaporizhzhia region.
💥 Among other things, the area of concentration of enemy weapons and military equipment in the Novosvitlivka area in Luhansk Oblast.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migx7dwe6c2b
Throughout today, 🇺🇦Ukrainian military forces shot down 345 out of 361 🇷🇺Russian drones.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3migyhinygs2l
A 🇺🇦Ukrainian fighter jet, using a high-precision aerial bomb, strikes the location where 🇷🇺Russian UAV operators are stationed in the temporarily occupied Vasylivka.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3migy5xzai22l
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih53wkg6k2f
Ukraina behöver allt stöd de kan få. Sliten klyscha men gäller fortfarande till 100%. Därför blir det en liten slant till Jonas.
Ryssland förbereder en förnyad offensiv i Ukraina medan världens blickar är vända mot Iran, uppger källor med insyn i Kreml för Bloomberg.
Utan ett genombrott i förhandlingarna lär striderna pågå i minst ett eller två år till, enligt källorna.
https://omni.se/kallor-putin-tanker-kriga-minst-ett-till-tva-ar-till/a/zOOjmv
🏅
Jag tackar dig med hela mitt Hjärta. Dom behöver fortfarande vårat stöd. Och jag har lovad dom mitt bästa och kommer fortsätta hålla mitt löfte. Jag har en slava Ukraina kaffe mugg som jag jag börjar min morgon med. Min ringsignal på telefonen är (Dobre ranouk Ukraina) godmorgon Ukraina. Som påminnelse att jag ska göra mitt yttersta varje dag till freden kommer till mina vänner. Tack för det du gör en Wessla kommer stanna när din bil gått sönder och du behöver hjälp att komma vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=3SyngeKJtkk Нумер 482 – Добрий ранок Україно
👍🎶🩵
Snyggt 💛💙
👍
Nu när oljeexporten via Leningrad oblast helt upphör händer följande. Inom några dygn är landbaserade strategiska lager fyllda. Inom två veckor är pipelines fyllda. Inom 3–6 veckor är lediga tankfartyg fulla men det förutsätter att det finns hamnar dit relevanta pipelines leder. Sedan tvingas man börja stänga oljekällor i Sibirien vilket riskerar skada utrustningen.
https://lansinginstitute.org/2026/03/02/russias-oil-system-on-the-brink-of-physical-collapse/
https://www.kyivpost.com/post/70154
Vissa av de äldre fälten som Samotlor där vatten behöver pumpas in för att bevara trycket riskerar att stängas permanent om vattnet separerar och fryser i permafrosten.
Det går alltså fortsatt bra? Ja? 😇
Det kan inte vara många dagar kvar. Jag funderar på om bombandet av väl valda pumpstationer vi sett kan snabba på förloppet. Att presentera det här för Putin lär kräva vuxenblöja.
Blöja, både på den som meddelar samt mottagaren.
Sedan kan lögnaren Putin säga hur mycket han vill: no shit, nu kör vi.
Skuggflottan: Rost, Starlink, bitcoin och skumrask.
https://kyivindependent.com/exclusive-inside-russias-shadow-fleet/
🇺🇦🚀 In mid-2026, a ballistic missile with a range of up to 850 km will be ready for launch, — Fire Point director
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih3hm4wr22o
Fantastiskt 👏 🚀
Rätt opp i räva 🎶
Underbart. Nåt för Sverige att lägga beställningar på. Betala nu, leverans efter Ukrainsk seger, eftersom vi inte behöver dom sålänge Ryssland är upptagna i Ukraina.
Evgen Istrebin
Rosneft, allt har kollapsat.
Resultat
: intäkter: ₽8,2 biljoner (-18,8 %)
— EBITDA: ₽2,2 biljoner (-28,3 %)
— nettovinst: ₽293 miljarder (-73 %)
— kapitalutgifter: ₽1,36 biljoner (-5,7 %)
— justerad FCF: ₽700 miljarder (-45,9 %)
Härligt! 😊
Ingen bonus till Putins ganla portföljbärare från St Petersburgstiden, Igor Sechin!
Jag minns honom mycket väl från den tiden det begav sig dock utan den ringaste saknad.
Nettovinst ändå. Men undrar ifall dom gjort nödvändiga investeringar för att upprätthålla vinsten framgent? 🤔 Luftvärn är ju dyrt.
Va mysigt det låter! Kan vi gissa att några direktörer faller ut genom fönster snart?
🇺🇦 Zelensky: In fact, our soldiers have been shooting down Russian drones all day long. More than 700 Russian drones, a significant part of them are “shaheds”.
The percentage of shooting down for this day is quite high: about 90%, but, of course, it needs to be higher.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mih5cphnd22f
Unfortunately, there were hits, in particular in the Volyn region, in the Zakarpattia region, in the Ternopil region, in the Chernivtsi region, in the Cherkasy region, in the Frankivsk region…
In fact, this is the Russians’ response to our proposal for a ceasefire for the Easter holidays.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mih5crfnp22f
Summa KWIA i mars 36 960 russar 🤷♀️
Så få…
Reload.
UA siktade på 50 000 per månad. Det fattas 50000-36960=13040. Per dag blir det 13040/31≈420.
420 till per dag. Öka! 😉
Okej, jag är en cyniker.
Öka. 💥
Formation skithög och meja.
19:05
Dags terroristförklara denna terroristgrupp.
15:50 Vi får vara rädda om den tillverkningsindustri som finns kvar i Sverige. Metallverkstäder och mellanstora snickerifabriker – allt kan behövas när man måste reparera och improvisera när civil infrastruktur skadas. Decentralisering av värmesystem – försvåra inte för vedeldare. De avlastar också elsystemet.
19:05 Med tanke på hur de bilder jag sett på kyrkan ser ut, är det folk som besöker denna byggnad? Söndagsgudstjänst? Påsk – är det inte höjdpunkten av kristendomen när killen dör?
Kyrkan får besök när spionutrustningen ska uppdateras.
Går det här att stävja med lagstiftning? Vi får kräva att kyrkor ska vara öppet för besökare varje söndag…
Den dementa jäveln i Skitiga huset utpressar nu Europa att hjälpa honom att öppna Hormuzsundet. Om inte tänker han stoppa PURLs vapenköp till Ukraina.🤬🤮🤢
https://marcusoscarsson.se/just-nu-trump-oppnar-for-jattehjalp-till-ryssland-i-kriget/
Verkar som att Trump skitig i det blå skåpet rejält. (Igen)
Rutte ska ha sagt att Trump var ”ganska hysterisk” efter att Natoländerna avvisat honom. Detta ska ha fått sex medlemsländer att uttrycka att de är redo att bidra med ”lämpliga insatser” för att säkra fri passage genom sundet i ett gemensamt uttalande, enligt Omni.
Jobbigt när inte alla gör som man vill.
Kommer det ens några leveranser genom purl?
Vi ska inte dragas in det kriget.
Det tycker jag också är en synnerligen angelägen fråga: har PURL-leveranserna till Ukraina börjat eller pågår »bara» tillverkning fortfarande?
Han har ju skjutit slut på mycket av det Ukraina behöver. Och har han något kvar och inte säljer så får han inga pengar. Och han kommer att behöva pengar och jobb innan valet
Idag börjar Ukrainian Spring, tre veckor att ta del av Ukrainsk kultur. Just hemkommen från en underbar konsert i Grunewaldsalen där även självaste kungaparet deltog. Länk för info:https://www.europeanspring.eu/program
👍🎶❤️
Min fundering kring NATO och Irankriget. Klart står att någon skyldighet att hjälpa USA i detta krig inte föreligger, men å andra sidan är det inte det som USA efterfrågar heller, dvs de begär inte att något annat alliansland ska hjälpa till med t.ex. bombning av Iran.
Enligt min mening är det dock märkligt att vissa alliansländer (Italien, Spanien t.ex.) inte ens låter USA-plan landa på deras flygbaser. Om sådana landningstillstånd rådde innan kriget har jag svårt att se varför de inte tilllåts även under kriget, det kan ju knappast betraktas som att man aktivt deltar i kriget mot Iran det är så att säga business as usual. Kan i viss mån förstå att USA-administrationen ser denna vägran som ett aktivt motarbetande, som de inte skulle förvänta sig av allianspartners.
Synpunkter på detta?
Spanien vägrar.
Italien vägrar inte. De vägrade landning (i går) för att UZA inte hade klargjort det hela innan planet var i luften, hade man bara frågat lite snällt först så hade det gått bra.
Tack Master Card för korrigeringen!
Jag tror besluten att inte tillåta de amerikanska planen att landa handlar om en mix av inrikespolitik (kriget är impopulärt, enligt många opinionsmätningar) och en genuin ilska över USA:s agerande gentemot Europa och europeiska säkerhetsfrågor sedan januari 2025.
Däremot är det inte särskilt pragmatiskt eller långsiktigt smart. Den iranska terrorregimen kommer att falla, folket kommer minnas vilka som hjälpt dem och vilka som valde att titta på och peka finger. Om vi leker med den ofräscha tanken att regimen på något osannolikt vis både klarar livet och behåller kontroll över Hormuz spelar det ingen roll. De kommer inte känna någon tacksamhet utan fortsätta sitt samarbete med likasinnade stater (Ryssland och Kina, samt Kim).
Arabiska halvön kommer också minnas vilka som var på plats och hjälpte till. Här har Ukraina agerat väldigt smart med handfast drönarstöd. Amerikanarna startade kriget, ja, men utan amerikanskt militärt stöd blir det statskupp så gissa om EU kommer få stå i skamvrån istället.
Att välja bort realpolitik och istället satsa allt på hög svansföring tror jag kommer stå Europa dyrt. Tyvärr för oss som bor här, får man väl säga.
Bra inlägg!
Tack, Saltaren för intressanta och tänkvärda synpunkter!
Realpolitik? USA har inte gjort någonting för Ukraina sedan Trump tog över, så varför ska européerna nu hjälpa USA i ett helt onödigt och fullkomligt oplanerat krig mot Iran? Vad skulle Europa få som tack för hjälpen? Ordentligt stöd till Ukraina? Föga troligt. USA ber bara om hjälp nu efter att man sagt att man minsann inte behöver någon hjälp – och då har redan tackat nej till ukrainsk sådan.
Har inte hört något om att gulfstaterna skulle hålla det emot européerna att de väljer att inte hjälpa USA – de får dessutom viss hjälp från bl.a. Storbritannien och Ukraina – och iraniernas hållning är inte på något sätt entydig. Dels uppmanade Trump det iranska folket att ge sig ut på gatorna och fortsätta demonstrera flera veckor innan han hade något att sätta bakom sina ord (med en massaker som direkt följd), dels sker angreppet i allians med 1sr4el som har den iranska statens totala sönderfall som mål (USA är bara ute efter ett byte av galjonsfigur i värsta venezuelanska stil). Om regimen faller, vilket på inget sätt är någon garanti, så skulle folket säkert inte sörja det men tacksamheten mot USA skulle förmodligen vara rätt begränsad – folk vill t.ex. inte ha tillbaka shahen.
De anser att själva operationen saknar folkrättslig grund. Att ställa baser till förfogande för en operation man anser vara olaglig är i det perspektivet inte “business as usual” — det är ett implicit godkännande av operationen. Spanien har nekat USA att använda baser och luftrum för Iran-operationen och
Italien stoppade mellanlandning eftersom flygningen inte ansågs omfattas av avtalen i Nato-stadgarna.
Precis, Nato är en försvarsorganisation och inte en anfallsorganisation, som vissa verkar tro.
Man kan också argumentera folkrättsligt _för_ en intervention.
Ja, och alla tidigare presidenter sedan Carter har valt att säga att det på inget sätt är värt besväret.
Frågan är dock – och det är nog till en icke ringa del grunden för européernas nej (förutom att det står i strid mot internationell rätt) – om Iran nu, varför inte Ryssland förra året?
Ja, Clarice det är viktiga ståndpunkter – här ligger väl själva knäckfrågan: det är fullt förståeligt att europeiska länder (som inte konsulterades innan angreppet) alls inte vill betraktas som medverkande till USA:s och Israels krigföring. Men den springande punkten ligger väl som jag med min begränsade kunskap förstår det i om landningstillstånd, som rådde innan stridigheterna, skulle innebära en sådan medverkan till krigföring eller ej.
Ja, Clarice det är viktiga ståndpunkter – här ligger väl själva knäckfrågan: det är fullt förståeligt att europeiska länder (som inte konsulterades innan angreppet) alls inte vill betraktas som medverkande till USA:s och Isr*els krigföring. Men den springande punkten ligger väl som jag med min begränsade kunskap förstår det i om landningstillstånd, som rådde innan stridigheterna, skulle innebära en sådan medverkan till krigföring eller ej.
Kreml försöker förtvivlat stävja missnöjet över att Internet stryps och Telegram blockas…
https://www.dn.se/varlden/kreml-kampar-mot-missnojet-kokar-pa-natet/
“I sociala medier har jag sett att många har delat videor där barn sjunger om hur härligt det är att leva utan internet. Jag har sett andra dela krönikor från olika Kremlnära medier om hur härligt det är med en internetdetox, säger [Rysslandskännaren Stefan] Ingvarsson.”
Ang. 14.55 men också 1955
SD är inte ett alternativ att rösta på. Men högersidan var de som var mest framåtlutade vad gäller att bidra till Ukraina medans V,MP,S stod och vacklade.
Och om man ska ha en övning om vilka medlemmarna i Svenska freds identifierar sig med mest, så kan jag satsa mitt högra ben på att att det är V,MP och S.
Slutsats: Bäst vore om M, L och KD fick majoritet utan SD. Vet att det ser riktigt mörkt ut för det. Men ingen har ju röstat än så möjligheten finns ju fortfarande
I Markaryd var det inte första gången SD sa nej till att hjälpa Ukraina. 2023 skänkte vi ett stort elverk när vi bytte till ett modernare. Då var skälet kommunens ekonomi. Det var bättre vi sålde det och fick in pengar tyckte de då. SD är inte Ukrainavänliga.
Bäst (minst sämst) vore det om M och S samarbetade tillsammans med något mer mittenparti. Kommer tyvärr inte hända.
Tror inte heller att det kommer att hända, men lutar alltmer åt att det nog vore det bästa alternativet.
Svenska Freds är en liten struntförening. Eftersom de såg sin nisch som rysk påverkansoperation blev de av med sina statsbidrag. Svenska Freds var historiskt högersidans fredsförening. De skulle motverka revolutionära vänsteraktivister med ett borgerligt, städat, perspektiv. I modern tid har Svenska Freds haft starkast band till MP. Den typiske MP-väljaren (högutbildad, välavlönad storstadsbo) ligger dock väldigt nära M-väljare. Under de allra senaste åren har Svenska Freds blivit en stödorganisation för hämäs (ursäkta stavfle…). Därmed har de tappat sin sista trovärdighet. Jag tror inte att något politiskt parti längre vill kännas vid dem. I och med de indragna statsbidragen är de klassade som skadliga för Sverige och samröre är politiskt självmord. Därför kan man nog rösta på sitt förstahandsalternativ utan att vara rädd för att lägga en röst på Svenska Freds.
✈️🔥 Kirovskoye Airfield in Crimea is under heavy attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihov44te22c
🦅 Massive UAVs attack on Crimea rn!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihnamklhs2d
HERE WE GO 🥰🔥 Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihlrzly7k26
👍 cirka 160 konventionella och 4 jetdrönare
Utmärkt att somna till. Ser fram emot att läsa om målen i morgon.
🤬 In Chuhuiv, a Russian drone hit the fifth floor of an apartment building, the head of the Kharkiv OVA reported.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihkeev3qs26
Skuggflottan: Rost, Starlink, bitcoin och skumrask.
https://kyivindependent.com/exclusive-inside-russias-shadow-fleet/
Gammal kärlek rostar aldrig, men skuggflottan är bara rostiga plåtschabrak (tm Roine) och det bästa vore om dom eldades upp en gång för alla i mormor
Wtf?!
*Mordor
😄 De kanske inte skulle överleva in en stenhård Ukrainsk mormor heller!
Aha, F-n och hans mormor?
Så kunde jag kanske räddat autofault 😇
🦩🇺🇦🚀 The cost of the Flamingo is $600,000, and the missile has only one foreign-made part, – Denys Shtilerman,
✔️Range — up to 3,000 km;
✔️Maximum speed — up to 950 km/h,
✔️Cruising speed — 720 km/h;
✔️Warhead — 1,150 kg;
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mihk5yswvs26
Shtilerman said that the Ukrainian Armed Forces hit warehouses in Tikhoretsk with drones two years ago.
After that, the Russians concreted them and poured a shelter that the drones could no longer penetrate, but the Flamingo was able to do it.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mihk62km5s26
Bra vapen, visar hur fruktansvärt sårbara ryzzland är.
🦩🇺🇦🚀 The minimum altitude at which the FP-5 Flamingo cruise missile flew was 15 meters, — co-owner and chief engineer of Fire Point Denys Shtilerman.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihhjhft2s26
🎥 Battle for Bakhmut: archive
Ingen varning
Groups of the 8th Special Operations Forces Regiment in urban battles held the defense in the most difficult conditions, defended their own land in every city quarter.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihfdmy3fk2o
Går bra nu Trump.
Och, tänk om Schweiz fick upp ögonen för Gripen? 😇
🇨🇭🇺🇸 Switzerland is threatening to cancel its U.S. Patriot missile defense order and has already stopped payments, because the U.S. pushed Swiss deliveries back, – Breaking Defense
It worries the Patriot dispute could also mess up its much bigger F-35 fighter jet purchase and even other U.S. weapons.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihcvhvjwk2v
Reuters: The Swiss government will continue to withhold payments to the United States for a Patriot missile system order until Washington provides binding delivery dates, adding that terminating the purchase is an option.
The delivery schedule remains uncertain, as do payment milestones.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mihcvkedg22v
🤩🔥 Magyar: 41 air defense units in March. Imbir radar from S-300V air defense system was destroyed, the Tor-M2 air defense system was hit.
During the winter, SBS reduced the number of air defense systems by 54 units – 39 SAMs and 15 radar complexes
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih6qo6ba22y
Also in the video are the March defeats of four more elements of Russian air defense system that were not previously included in the video reports:
•The radar of the S-300V air defense system.
•Osa air defense system.
•Tor-M2 air defense system
• Strela air defense system.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih6qo6jzc2y
In total, during March 2026, 41 complexes and self-propelled air defense elements (air defense systems and radars) – 39 units, and self-propelled electronic warfare systems – 2 units.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih6qo6kyk2y
Ulan-Ude, Russia.
“No casualties.” 💀
Film, ingen varning som sådan, rysk krigskyrkogård
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih5unig422f
🔥 We will have FPV drones the size of a Flamingo (!) — co-owner of “Fire Point” Denys Shtilerman announces a development that will literally shock the enemy.
• We need to wipe out Lubyanka, the General Staff of the Ministry of Defense, the Moscow Refinery, Almaz-Antey.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih5ldjxks2f
• We plan to create a European anti-ballistic shield based on the FP-7, because this missile has a vertical launch and was originally planned to intercept ballistic targets.
• All 20 ballistic missiles can reach Moscow. Things are very bad for them there.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mih5lep5yk2f
Evgen Istrebin
MOSCOW, April 1 (Reuters) – The accumulated net financial result (profit minus loss) of Russian organizations in January 2026 fell by 29.1 percent year-on-year to 2.03 trillion rubles, Rosstat reported .
According to the statistics service, 38,400 organizations earned a profit of 3.3 trillion rubles in the first month of the year, which is 16.6 percent lower than the figure for January 2025; 23,500 organizations incurred a loss of 1.27 trillion rubles, which is 16.1 percent higher than the previous year.
In 2025, the net profit of Russian enterprises decreased
Zelenskyy on Russia’s ultimatum: the Russians are demanding that Ukraine withdraw its troops from Donbas within two months.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mihj46y64s2u
Och denna är rapporterad tidigare ikväll
“Our forces shot down Russian drones around the clock. Air raid alerts hit most regions. Over 700 drones were launched, many “Shaheds”. About 90% were intercepted, but a higher rate is needed.” – Zelenskyy.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mihn7f23m22u
There have been two drone strikes in Kharkiv region already tonight.
A Molniya/Lightning drone hit a high-rise building in Kharkiv city.
And this is the scene of the other attack in Chuhuiv.
No news on possible casualties yet.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mihomuhn4k2r
And here is the damage to a 9 storey tower block in the Shevchenkivskyi district of Kharkiv.
We are still waiting to hear if anyone was injured here too.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mihp3jhus22r
1300 KWIA
2 tanks
7 APV
59 artilleri
1 MLRS
2497 UAV
195 mjuka fordon
Tack Matsextrude!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3miifxx3kxc27
👍
👍 Nu har vi passerat 1,3 miljoner KWIA!
Och där överskreds 1 miljon 300 tusen KWIA.
Sådär ja, nu är det hälsosamma nivåer i bidragen till kvarnen.
Tack för raden
👍 Japp, tänk att man gläds över höga KWIA-tal.
När man dagligen ser de extrema nivåer med fordon och vapensystem som Ryssland lyckas skaka fram så vette fanken om inte Ryssland hade kunnat vara en mekanisk verkstad light som hade kunnat konkurrera lite grann i alla fall med Kina.
Hur mycket som är från förråden och hur mycket som köps in från andra länder har jag ingen uppfattning om men otroliga mängder är det.
Men det är klart, med fångar som jobbar och dränering av sin egen ekonomi så är ju pyspunkan ständigt pågående, väntar nu bara på den där smällen som slutligen sätter stopp.
Brutalt stora förluster. Fatta hur länge det kommer att ta för Mordor att återhämta sig ekonomiskt och ersätta all arbetskraft som förmultnar i 🇺🇦.
Slava Ukraini 🇺🇦
Lägg därtill de senaste 20 årens låga födelsetal… Det kommer ta 80 år innan den ryska befolkningspyramiden ser ut som en pyramid….
Nya misslyckade anfallsförsök av drogade orcher på sparkcyklar… helt sjukt. Tar det aldrig slut ?
Slava Ukraini
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Ja, det är ett enormt tal – på radions P1 i morse beskrevs hur ryska myndigheter nu aktivt försöker rekrytera studenter till kriget. Förmodligen lockas med att de ska utföra relativt skyddade uppdrag i form av t.ex. drönar-styrning, men som bekant finns inga garantier för var personerna hamnar när de väl ingår i krigsmakten.
För övrigt noteras ännu en hög siffra för artilleriförluster.
De lockar med 150 tusen RUB i månaden till studenterna vilket är en bra lön i Ryssland.
Rena propagandafilmer så klart. Säger mamma nej är det dags att frigöra sig från mamma etc.
Gomorron alla Spjutskaftsvänner
Vi ger aldrig upp !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon! Vi håller i spjutskaftet och vi ger aldrig upp!
Vad betyder alla dessa avtal, eller är det allianser, med Gulfstaterna för Ukraina. Betyder det att UA nu har tillgång till en ruskig massa kapital att investera i sin försvarsindustri och betyder det att Gulfstaterna snart har ett rejält försvar mot Iranskryska drönare? Vad tror ni kloka blogghangarounds?
Jag kan tänka mig två saker;
1) Man får nya vänner som man kanske inte tänkt sig ursprungligen, och oaktat statsskick så är det rätt stabila vänner.
2) Det är inte länder som är särskilt fattiga (typ) men man vill inte ha drönare fallande ner till höger och vänster, så man betalar nog rätt bra för hjälpen. Man kan nog även vara intresserade av att sätta upp fabriker och sånt gemensamt för att kunna skydda sig i framtiden.
vänner med kapital som kan starta ny produktion i och utanför sina egna områden hjälpta av Ukrainas expertis. Detta är väldigt värdefullt och förändrar spelplanen på sikt.
Jo, det är en väldigt intressant och oväntad utveckling. Ukraina har ju visat prov på oerhörd innovationsförmåga och resiliens. Gulfstaterna är ju totalt icke-innovativa, dom kan i princip bara trycka på oljepumpsknappen. Finns det ett enda patent eller annan industri av värde som har uppstått från dessa länder?
Ukraina kanske kan bli en av världens största vapenexportörer. Jfr hur Nederländerna är världens näst största exportör av livsmedel (efter USA) trots sin litenhet tack var en oerhört högteknologisk produktion!
Godmorgon!
AFU rapporterar:
146 stridssammandrabbningar
75 flyganfall
257 KAB
9 695 självmordsdrönare
3 889 artilleriattacker (varav 77 från MLRS)
Är Peskovs ultimatum i själva verket en fredstrevare?
När Dmitrij Peskov kräver att Ukraina lämnar Donbas framstår det som ett rent ultimatum. Det ligger i linje med vad Vladimir Putin och Sergej Lavrov länge sagt.
Men formuleringarna är mer intressanta än så. Peskov kopplar kravet till att avsluta den “heta fasen” av kriget och hänvisar samtidigt till någon form av avtal, utan att något sådant är känt.
Det öppnar för en annan tolkning. Är det i själva verket en fredstrevare?
Det vore typiskt ryskt att framställa en fredstrevare som ett ultimatum och dessutom hänvisa till ett avtal som endast de själva känner till.
Det är en liten förskjutning. Men sådana är sällan slumpmässiga.
Avtalet, kanske är det där hittepå från Alaska?
Sedan beror det på om man lyfter detta för att det svider med oljan mm, eller om det är med adress taco-regimen?
”❗️During the night, 🇺🇦Ukrainian military shot down 147 out of 172 🇷🇺Russian UAVs (drones).”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3miila3237s2f
“Ukrainian drones reportedly strike oil refinery in Russian city of Ufa”
https://kyivindependent.com/ukrainian-drones-reportedly-strike-oil-refinery-in-russian-city-of-ufa/
Ett nytt, flyttbart antidrönarsystem med luftvärn, som ska kunna skydda trupper och kritisk infrastruktur som kärnkraftverk, järnvägsknutar och städer, har beställts av Försvarets Materielverk, FMV.
https://www.dn.se/direkt/2026-04-02/sverige-koper-antidronarsystem-for-8-7-miljarder/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenska-forsvaret-far-nytt-skydd-mot-dronare
Namnet hintar om att första placeringsort blir Gotland 😀
Gute II (och när jag googlar det namnet kommer det mest upp pressreleaser, så det verkar som att FMV själva har satt ihop några kapabla system från diverse leverantörer, bl.a. BAE, Saab och Sisu. Men det är mina spekulationer, jag är inte i branschen.)
Stämmer.
“Systemet, som går under namnet GUTE II, är en kombination av komponenter från flera olika företag. Bae Systems Bofors och Saab är inblandade från svensk sida. Bland annat ingår Saabs radar G1x.”
Radiokorrespondenterna Ryssland – intressant avsnitt idag. Bl.a. om krigströttheten i Ryssland.
https://www.sverigesradio.se/radiokorrespondenterna
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/04/uppdateras-oljeraffinaderi-i-ryska-ufa-bombat-40-farre-oljetankers-till-ryssland-efter-bombningarna-vid-finska-viken-massiva-ryska-forluster/
14:55 Frågan är väl snarare om M får sitta i regeringen om (när) SD vinner valet?