Belgien har tillsammans med Frankrike prejat ett tankfartyg i den ryska skuggflottan i Nordsjön.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Belgien har med stöd av franska helikoptrar prejat ett tankfartyg ur ryska skuggflottan och fört in till belgiska Zeebrugge rapporterar Politico. Operationen ska utförts “within the International Task Force on the Shadow Fleet, alongside our G7, Nordic and Baltic partners“, dvs den skrift om att överträdelser av internationell sjörätt och saker som säkerhet och falsklaggning inte kan toleraras som bland annat Sverige och andra Nordsjö- och Östersjöländer skrivit under.
KOMMENTAR
Det finns månge tecken på att de underskrivande länderna långsamt håller på att eskalera tillämpningen, och det återstår att se när Sverige prejar sitt första tankfartyg.
Vi har redan visat framfötterna med att plocka ner en rysk drönare och det har inte blivit några som helst negativa konsekvenser från Ryssland på vare sig agerandet eller efterföljande uttalanden från svenska försvaret eller regeringen i form av Pål Jonsson.

Vi får se när Sverige går från ord till handling. Man kan utgå från att likt Belgien antyder så sker dessa operationer i samverkan mellan flera länder och inte utan att övriga påskrivandes kännedom. Det finns rimligtvis en större plan som inte är kommunicerad utåt.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

12:34 Power Up Ukrainas välgörenhetsmiddag var en mycket välarrangerad tillstllning och sades dragit in över 300 000:- SEK till organisationen inlkusive kuvertpriser och auktioner.
Därtill gav Länsförsäkringar Kalmar en gåva om 40 000:- SEk och en elfirma som jag tyvärr inte fick namnet på pga dålig belysning vid poseringen med checken hade via sina anställdas kampanj donerat över 68 000:- SEK.
Arrangören hade plockat ihop namnkunniga scenframträdanden i form av moderatorintervjuer med C Operationsledningen Ewa Skoog Haslum, GD för MCF (fd MSB) Mikael Frisell, samt SVT:s tidigare Moskvakorre Berth Sundström, samt många intressanta bords- och mingelgäster, likt det brukar vara på sådana här välgörenhetsmiddagar. Man får anta att nätverkande och kontakter ger stora spridningseffekter och ringar på vattnet, som är mer svårmätbara än det direkta stödet för Power Up Ukraine.

12:42 På scenfrågor från moderatorn på Power Up Ukraines om Grönland och USA svarade viceamiral Skoog Haslum att militärt-militärt är beskedet från USA och ifrån SACEUR – Supreme Allied Commander Europe – kristallklart: USA förblir 100% kvar i Nato och för ömsesidigt försvar och det finns inga otydligheter här alls.
KOMMENTAR
Man ska komma ihåg att för despoter och diktatorer är ofta uttalanden till synes riktade mot omvärlden egenligen inrikespolitiska. Vi ser det på Putins många utspel som egentligen är riktade inrikes och inte utrikes.
Det är rimligtvis samma sak med Trump. Utspel om Grönland är riktade till minst sagt okunniga och korkade amerikaner, inklusive att grönlänningarna inte skulle få sjukvård och att amerikanska sjukhusfartyg är på väg fast inget av det hela stämmer eller är sangt. Men det fattar inte amerikaner i gemen, utan det är ett uttalande för att lura i dem något som inte har med verkligheten att göra likt väldigt många av Trumps uppenbarligen lögnaktiga och direkt felaktiga uttalanden.
Så man kan chilla lite kring Grönland och inse att för den amerikanska militären råder det inga som helst tveksamheter i frågan om Nato och sina allierade.
12:53 Volontärorganisationen Come Back Alives chef säger att Ukraina nu befriar mer territorium än de förlorar rapporterar WarTranslated.

12:54 KOMMENTAR OM PEDOKRIGET MOT IRAN
Angående Trumps försök att dra bort uppmärksdamheten från Epsteinhärvan så gör bloggens källor, kunskaper och bevakning av Rysslands illegala anfallskrig mot Ukraina och säkerhetssituationen i vårt närområde inte att jag vare sig är någon expert på Mellanöstern eller har tid att täcka årets bombning av Iran. Det hela kommer bara beröras om det har någon relevans för Ukraina och numera tillverkas det mesta av Shahedrobotar på plats i Ryssland, så påverkan är liten till minimal.
Någon annan är välkommen att driva en blogg om årets bombning av Iran. Varsågod.
I övrigt – döda en diktator och poof så placerar men annan på samma plats. Lex Venezuela och nu förmodligen Lex Iran.
13:29 New York Times har en artikel om hur Ukrainas flyglarm fungerar, specifikt i hårt bombade Charkiv:
“At a secret facility deep below ground, Ukrainian specialists were watching and waiting, fingers at the ready. If the city was the target, they would need to act even before the military’s air defenses engaged, switching on citywide sirens to warn residents to take cover.”
Det är inte en automatiserad process utan mänskliga beslut och den intervjuade operatören har inte berättat för någon annan än sin flickvän vad han har för kritisk roll i skyddet av Charkiv och att det är han som trycker på knappen för flyglarmet
13:49 Stillbilder från prejningen av tankfartyget ETHERA. Och en film på bordningen via fransk helikopter. Fartyget befinner sig nu vid kaj i Zeebruge enligt MarineTraffic och på henns rutt kan man se hur hon prejades på väg tillbaka till Ryssland, så rimligtvis var hon olastad vilket minimerar risken för oljespill. Att hon ligger högt i vattnet visar också på att hon gick tom.
15:15 Film från ett ukrainskt genombrott på Oleksandrivkafronten. Visar inte så mycket annat än att lite ryssar slås ut av artilleri.
15:20 Zelenskyj tackar Belgien för prejningen av det ryska tankfartyget:
“This particular vessel has long been under US, EU, and UK sanctions, but nonetheless continued to illegally transport Russian oil using a false flag and forged documents. We welcome this strong action against Moscow’s floating purse and thank France for supporting the operation.”
17:47 Rysk RUMINT påstår att Ukraina har börjat använda FPV-drönare med gummirotorer som är nästan helt tysta och därmed är mycket svåra att upptäcka innan de slår.
17:50 SvD har en artikel om en flykting i Sverige från Gammalsvenskby, där det nu uppges bara finnas två personer kvar enligt Föreningen Svenskbybornas Sofia Hoas, och de bor i en jordkällare som skydd.
18:47 En politisk sakkunnig för högerextrema AfD i tyska parlamentet ska varit hanterad av ryska säkerhetstjänsten FSB i sina försök att fördröja leveranser av Leopard 2-stridsvagnar till Ukraina.
19:17 Fredsfursten Trumps anfall mot Iran, Operation Epstein Fury, riskerar tömma amerikanska robotförråd på robotar som Ukraina behöver, men också på USA:s högkvalificierade antiballistiska THAAD-robotar.
KOMMENTAR
Skrivs inte i artikeln, men detta gör USA och Nato sårbara för ett ryskt bombanfall, inklusive med kärnvapen. USA och Nato har inte luftvärnsorobotar nog för en långvarig högintensiv konflikt, medan Ryssland har en produktion om hundratals drönarrobotar om dagen. Man ser för övrigt hur USA:s baser och andra mål runt Persiska Viken saknar försvar mot Shahedrobotarnas volymer och filmer på hur dessa träffar höghus och andra mål på Gulfstaternas lyxorter kan översättas till hur det kan se ut i Stockholm och andra svenska städer när kriget kommer till Sverige.
Nu ska vi införa territoriellt eldrörsluftvärn, men det tar många år innan det är på plats. Bombningarna mot Gulfstaterna sätter fingret på hur priroriterat detta behöver vara och att inte ens USA klarar av att skydda sina baser.
380 kommentarer
Hej
Grattis till guldet!
En sekund,,,,,,puhhh
Mmm… Jag nafsade lite i dina byxben. Men du var snabbare. 🙂
khkgjgh
…Gör en Johan…
JvM.
En av många helt otroliga och imponerande hjältar.
👍
Brons? Nylander?
Slava Ukraini
Heroiam slava!
Slava Ukraini!
JvM
👍
Slava Ukraïna!
Blir till PUU som extra tack för igår!
👍
Allt snack om snopp och snippa, tycker mullorna att vi ska skippa…
..och om deras Allatojja får man inte skojja…
Och för Ukraina är det inte lätt, när Iran har ett jäkla sätt…
Shaeder och annat skit kommer ju via Ryssland ända dit….
Slava Ukraina!
Täntke vara på pallen men var tvungen att springa på herrarnas…
Betalat en slant till PUU som straff för dåligt rim.
😀
INNEHÅLLET var dock BRA!!
Tack, kunde inte hålla mig.
Nä, du sade ju det redan 12:12:18… 😉
🫠
*
❗️Putin conveyed condolences to Iranian President Pezeshkian over the killing of Supreme Leader Khamenei, calling it a cynical murder violating all norms of human morality and international law, TASS reported. #Iran
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfyjbfmzks2b
Rätt smaklöst. Av Putte alltså.
Man får försöka inte ta åt sig men blir kräkfärdig att läsa vad den där slemmiga gnomen skriver. Hoppas att Pruttler snart får göra han sällskap att skotta kol….
Så där har Ryssland alltid hållit på. Förr gick “alla” på det. Förhoppningsvis har nu fler fått upp ögonen för vilket slags land Ryssland är.
Så världen är lite bättre eftersom ryssland gapar skit igen
Putin: Men hallå, lyssna på mig då! Så där får man faktiskt inte göra mot en av mina KOMPISAR. Buhuuu.
Cry me a fucking river.
😅 Han är nog lite nervös dessutom.
Putin framförde sina kondoleanser till Irans president Pezeshkian över mordet på den högste ledaren Khamenei och kallade det ett cyniskt mord som bryter mot alla normer för mänsklig moral och internationell rätt.
Själv ansvarar Putler för 100.000:tals mord på HELT oskyldiga människor.
Khamenei dog en normal diktats död om det är någon tröst för dom anhöriga så slapp han hänga i en lyktstolpe Putler vet vad han har att vänta oavsett om han kryper längre och längre in i sin bunker
Diktator skulle det stå ibland skriver smart fånen lite som den själv vill så man undrar vem som är smartast om man är dum nog och inte läsa igenom vad man skrivit eller fånen har skrivit innan man skickar iväg
Det är ju bra att Moskvadiktatorn funderar på olika varianter av diktatordöden. Bunkerdöden finns att utvärdera. Nurnberg döden har transformerats till Haagskampålen och är säkert långt ner på listan. Jag är ingen expert på diktatordöd men hoppas den hemsöker såväl nattetid som dagtid.
Han är rädd att någon skall bli inspirerad och göra samma sak med honom, gissar jag.
God middag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
💙💛👍
God middag!
Aldrig!
Månadens första, men inte sista, donation går till Caps and Candles.
Donationerna till Ukraina-ändamål är inte välgörenhet utan inbetalning till vår livförsäkring.
👍
👍
Var precis och hämtade mitt fina spjutskaftsmynt! Så snyggt!
Tack Matsextrude!
Roligt att höra att det är uppskattat, tack själv för att du beställde!
Och undertecknad har lyckats fixa hämtning, så förlängd liggetid behövs inte. Men tack för erbjudandet. Däremot får jag inte hålla i tingesten och klämma på den förrän på lördag. 🥇
Den som har en bra 3d-skrivare kan ansluta sig till DrukArmy och stödja Ukraina den vägen! Se video om hur det funkar:
https://youtu.be/eqgNqxb_rfY
Eller för den som föredrar att kolla in sajten direkt:
https://drukarmy.org.ua/se
Tack !!!
Har en skrivare som “nästan” står oanvänd förutom några mindre CAD grejer jag gjort och har fasen funderat i bland att jag vill bidra på något sätt så jag reggar mig i dag tack vare ditt inlägg här nu 🙂
har flera tankar krig det.
– Att man stödjer så klart först och främst
– Att man lär sig mer
– Att man främjar egen inhemsk tillverkning eskalerar kriget då har jag redan lite av dom, kunskaper vi kommer behöva som jag i min tur kan lära andra.
Sen är det en kul hobby också. Kan lite lättare lödning, lite grunder i CAD, sen lite drönarflyg på det och träna kan man göra med Simulatorn LiftOff och någon billig sändare med kompatibel USB, Radiomaster pocket med EU frekvens och trotle på vänster sida.
🛳️❗️Video: Strait of Hormuz. The Palau-flagged oil tanker Skylight was attacked by the Shahed kamikaze drone, the crew is being evacuated.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfylpdyfc22m
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfylpdzme22m
Sista dödsrycket från Irans regim?
Enligt uppgift tillhör skorven skuggflottan.
Ere sant? Snygg träff i såna fall!
Enligt Reuters är rederiet under amerikanska sanktioner för att trafikera iransk olja. Den iranska skuggflottan således.
Note to self: Läs artikeln, inte bara rubriken…
https://www.reuters.com/business/energy/oil-tanker-hit-off-oman-coast-after-drones-strike-duqm-port-2026-03-01/
Ang att plocka skuggflottan, så är min amatörgissning att man gärna kokar den grodan långsamt: Man vill undvika att få ett oljeutsläpp i Östersjön .
Steg ett har vi sett några gånger nu, att boarda fartyg som passerar i Engelska kanalen, dvs att vara så “jobbiga” så att skuggflottan blir tvugna att gå omvägen runt Storbrittannien och Irland. Det är också logiskt att det är just Frankrike/GB/Belgien/Nedelränderna som gör detta, som inte direkt ligger i gränsområdena till Ryssland.
När det är klart så kommer man hindra fartygen att gå in i Västerhavet/Skagerrak, dvs stoppa båtarna innan de kommer i närheten av Bält/Östersund. Det ligger på Norge och Danmark. Man kommer släppa ut de fulla fartygen ur Östersjön, men man kommer inte släppa in några tomma.
Steg tre blir att danska och svenska störningsjouren kommer bli extremt noga med försäkringspapper för att släppa igenom något genom Bält eller Öresund.
Öresund, inte Östersund, men det fattar ni nog.
Jag är säker på att om ett fartyg ur skuggflottan dyker upp vid Östersund kommer hela jämtländska flottan att aktiveras för att stoppa det.
Hela republiken Jämtland kommer att sluta upp!
Det blir rena storsjöyran!
De hinner inte, Storsjöodjuret fixar det innan.
I vilket fall, det är dags att Sverige (och Danmark) kommer ur startblocken nu.
Är det endast jag som anar Fransk och Belgisk dubbelmoral i detta agerande? Frankrike köper fossila bränslen från Ryssland till högre belopp än Ungern, men kommer ändå undan utan kritik, Belgien och Spanien tillhör och de som stödjer rysk ekonomi i högre grad än stöd till Ukraina.
https://energyandcleanair.org/wp/wp-content/uploads/2026/02/image-5-1024×455.png (bild hämtad från:
https://energyandcleanair.org/january-2026-monthly-analysis-of-russian-fossil-fuel-exports-and-sanctions/ )
❗️For the first time in many months, or possibly even years, the Ukrainian Armed Forces have started liberating more territory than they are losing. Russia has lost the “battle for winter”, – said Chmut, representative of the Ministry of Defence in the Defence Procurement Agency.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mfymefpeyc2v
Och här hans meddelande
🇺🇦❤️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfyljnr7n22m
Det är något strukturellt som händer i RuAF. Om det är något tillfälligt eller inte får tiden utvisa.
Jag är själv oerhört nyfiken på vad nedstängningen av Telegram kommer att innebära. Kanske ingenting mer än att silovikgänget ökar den inre kontrollen, kanske något annat.
Härliga nyheter 🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍
“Ukrainians made it through,’ Zelensky says on toughest winter of Russia’s invasion”
https://kyivindependent.com/ukrainians-made-it-through-winter-zelensky-says/
Ja nu verkar våren komma även dit.
Plusgrader i princip hela Ukraina närmaste 10 dagarna förutom lite nattfrost.
Även här uppe i Luleå känns det att solen börjar värma, några minus men det smälter rejält där solen ligger på.
Vi får hoppas att det är sista krigsvintern.
Bästa årstiden vi har nu! Jobbar natt så tyvärr sover jag bort dagarna i helgen
Ja nu verkar våren komma även dit.
Plusgrader i princip hela Ukraina närmaste 10 dagarna förutom lite nattfrost.
Även här uppe i Luleå känns det att solen börjar värma, några minus men det smälter rejält där solen ligger på.
Vi får hoppas att det är sista krigsvintern.
När någon vågar tala om det för Putin, så är risken att personen blir hårt straffad, och att Putin börjar skrika efter eldupphör.
Ukrainian air defense operators watching other countries struggling to take down Iranian Shaheds
https://bsky.app/profile/ioponomarenko.bsky.social/post/3mfylksfvys2j
Bild
😎
Lite så 😎
Många uttrycker glädje över att Ayatollan är död. Och jag sörjer inte heller. Men det är naivt att tro att massiva bombanfall kommer förvandla ett i sig ruttet välde till något bättre. Ingen vet vad som kommer efter detta OM regimen faller. Ett krig är inget tv-spel där man fäller en bomb i diktatorns palats och “game over”. Det kan bli ett långt och blodigt krig. Erfarenheterna från Afghanistan förskräcker. Hoppas att det inte kommer i repris.
Iran regim som är ondska behöver slås ut. Det är viktigt för Ukraina, för världen och för iranierna.
Men så enkelt är det ju förstås aldrig. Finns gott om onda regimer världen över som i såna fall måste bombas. Vad är planen för att det ska bli bättre efteråt? Det är patetiskt att de inte kan formulera ens en koherent mening om detta. Men jag antar att Hegseth kan göra lite armhävningar (med dålig teknik) eller något.
Som en expert uttryckte det:
“But international relations is not a morality play. The most relevant question is not “is this government bad?” or “do they deserve it?” The most relevant question is “will this use of military force make things better, enough to be worth the death and suffering it’ll impose?”
Detta måste ju kunna påpekas utan att någon invänder “så du gillar mullorna eller vad då, vavava?”
Trump behöver avleda från hans förmodade våldtäkt av barn, precis som bloggaren påpekar. På köpet kan han hänvisa till “internationell kris”, ge sig själv särskild undantags-makt och vips så blir midterms inställda eller valsedlar beslagtas.
Håller inte helt med här. Även om Trump vill avleda uppmärksamhet från filerna är det större. Isr** lär vilja slå ut ondskans regim. Iranierna som mördats i tusentals ska ha sin frihet, ingreppet är också en räddning för dem, en humanitär intervention. Och ondskans axelmakter måste krossas. Irans regim som en av Rysslands bästa polare kan plötsligt inte hjälpa Ryssland med någonting. Vilket gynnar Ukraina.
Vad Bibi vill är klart. Men detta är självklart ingen humanitär intervention för förtryckta iranier. Trump gav blanka fan i de tusentals som gav sig ut på gatorna sist och massakrerades. Hans egen regim avrättar småbarnsmorsor och sjuksköterskor på gatan. Så nej, Trumpregimen är komplett ointresserade av att hjälpa demonstranter, naturligtvis.
Deras spretiga motiv är hittills motsägelsefulla, helt påhittade, ogenomtänkta. Fint sammanfattade här av statsvetare Moynihan:
https://donmoynihan.substack.com/p/the-reasons-trump-gives-for-attacking
De har, som arga snickaren skulle sagt, ”ingen plan”. Nu på morgonen är det ”maybe four weeks” som gäller. Herregud.
Om de vill gynna Ukraina kan de återuppta de kontinuerliga vapenleveranser, underrättelser, monetära och humanitära bidrag som skickades av Bidens regering. Men allt det har de totalstrypt och rapar som vanligt upp Rysslands narrativ om invasionskriget.
@KeystoneState
“Finns gott om onda regimer världen över som i såna fall måste bombas.”
Ja, när börjar vi bomba Vita huset i Washington?
Revolutionsgardet är nog ett större problem än mullorna. Gardet är kraftigt involverat på alla plan i samhället och ekonomin och man ska så klart aldrig säga aldrig, men att det skulle gå att få bort dem utan marktrupper är nog bara en from förhoppning. Trump är för feg för att sätta in sådana – det ska förmodligen oerhört mycket till innan ham gör det, inte för att han bryr sig om deras liv, utan för.att det skulle göra honom oerhört impopulär även i MAGA-kretsar
Frågan är om trumpen kan lyckas övertala något annat land att gå in med marktrupper… man kan ju knappast styra om irran till ett annat styre utan att ha folk på plats… annars lämnar man bara landet öppet för någon ännu värre galning.
Kurderna i utbyte mot en egen stat hade ju varit den givna kandidaten för det uppdraget om det inte vore för att Trump sålde ut dem till turkarna 2019 när han lät dem angripa kurderna på andra sidan gränsen mot Syrien.
Ja, det är de som har total kontroll på alla delar av armé, flygvapen, sjöstridskrafter osv.
Och de är totalt hänsynslösa i sin våldsanvändning, de verkar vara beredda att utrota hela landets befolkning, och de är extremt hatade av majoriteten av landets befolkning och räknar inte alls med att det finns någon chans att komma undan ifall de tappar makten.
Och förutom detta så är det i princip RG som ÄR själva statsapparaten, dvs dom kontrollerar allt.
Nu kommer det i makttoppen att väljas en ny Ayatolla, och sen återgår det till det vanliga.
Man ska dock ha lite koll på att Iran har inte riktigt total diktatur på så sätt att det är en enda som bestämmer och styr allt, utan det är lite mer likt Kina, det finns en liten krets av makthavare med inbördes lite olika syn på saker och ting, och vare sig Ayatollan eller presidenten har sista ordet i allt.
Just i detta läge spelar detta nog ingen roll, nu sluter de sig samman inför det yttre hotet som nu kom.
Ja, det är de som har total kontroll på alla delar av armé, flygvapen, sjöstridskrafter osv.
Och de är totalt hänsynslösa i sin våldsanvändning, de verkar vara beredda att utrota hela landets befolkning, och de är extremt hatade av majoriteten av landets befolkning och de räknar nog inte alls med att det finns någon chans att komma undan ifall de tappar makten.
Och förutom detta så är det i princip RG som ÄR själva statsapparaten, dvs dom kontrollerar allt.
Nu kommer det i makttoppen att väljas en ny Ayätolla, och sen återgår det till det vanliga.
Man ska dock ha lite koll på att Irän har inte riktigt total diktatur på så sätt att det är en enda som bestämmer och styr allt, utan det är lite mer likt Kina, det finns en liten krets av makthavare med inbördes lite olika syn på saker och ting, och vare sig Ayätollan eller presidenten har sista ordet i allt.
Just i detta läge spelar detta nog ingen roll, nu sluter de sig samman inför det yttre hotet som nu kom.
Det är möjligt att det är naivt att tro att bombningar kommer göra ett ruttet välde till något bättre.
Men det är cyniskt att tro att det inte kommer spela någon roll, eller att det kommer bli värre.
Jag vet hur försiktiga många iranier i Sverige känner att dom behöver vara när dom berättar om hur det är att leva i Iran. Jag som inte är från Iran och inte har vänner eller släktingar i Iran har inget som helst problem med att uttrycka min oförställda glädje över att en mycket dålig människa som varit ett gissel för så många människor slutligen är borta.
Jag hoppas att detta kan leda till en öppning för ett bättre liv för människorna i Iran och för resten av världen.
Spräng nästa gubbslem som kommer till makten i Iran, och nästa, och nästa tills det inte finns någon kvar som tycker det är viktigare att trycka ner sina medborgare och sponsra terrorism i omvärlden.
Jag ska klappa i händerna varenda gång.
Nu är det ju hyfsat sansade bedömare som gör den analysen, att det faktiskt kan bli värre om man inte samtidigt blir av med recolutionsgardet.
Då gör man av med det. Det viktiga är här att iranierna får/tar tillgång till vapen och kan börja slå ut gardet själva.
Ewa Skoog Haslum är en otroligt stark och duktig ledare. Glad att se henne i framkant även på denna middag!
Håller med!
Drönare är säkert inte med i överenskommelsen om Öresund så de bör man får elimineras.
Jag har inte läst något om hur det gick med drönaren, den stördes, men flög den tillbaka till moderskeppet eller gick den ner i havet så den kunde plockas för analys?
Det är det säkert måsfågel på, men i och med att man tydligt pekat ut Ryssland så har man troligen drönaren i labbet. Det är ju max 10 meter djupt så den var säkert bärjad en timme efter att den föll i sjön.
10m djupt med en botten av gyttja och ålgräs, begränsad sikt, och det kan vara rätt arbetsintensivt att hitta något man vet skall finnas där.
Side scan sonar är nog till god hjälp.
Du får nog reda på det man vill att du ska få reda på.
Jag har noll koll på vad HMS Rapp är kapabel till, men att man skulle kunna ta kontrollen över ryska drönare med obefintlig eller undermålig kryptering håller jag inte för omöjligt. Jag minns att jag läst om exempel på kapade drönare i Ukraina, även om det säkert var mycket mindre och simplare modeller än det kan antas ha varit i det här fallet.
Eller kanske har man jättedrönare som kan fånga de ryska i luften, eller en flock tränade trutar…
Undra om det var inom Kastrups kontrollerade luft.
Darth Putin:
“I told my generals that this is what a special military operation to kill a head of state is *supposed* to look like.
They’ve all refused to drink their tea.”
https://bsky.app/profile/darthputinkgb.bsky.social/post/3mfy2z6xz5k2l
😅
Hahaha!
Pang på rödbetan!
👌 om man vill slippa bjuda på mat och dryck!
Noterar parentetiskt att det är skillnad på lort och pannkaka! När ryssarna påstod att Ukraina attackerat ett av Putins (tomma) residens så gick Don Demento bananas och fördömde det som de facto aldrig hänt, men bara tanken att angripa Putin personligen räckte för ett utfall. Att ge Is**l underrättelser och position så att man kan slå mot Irans president och Ayatollan, där vilade inga ledsamheter.
Ibland biter galna hundar även dåliga människor.
Och där ser man direkt likheterna mellan Trump och Putin. Det “jag själv” gör är aldrig fel, det är bara andra som gör “fel”.
Har Trump varit president nu har detta aldrig hänt!
Om jag skall vara ärlig så är det nog I5r4el som ger Intel till USA om iran. Deras nätverk i iran är tydligen extremt…
https://yle.fi/a/7-10094218/64-3-293148
”CIA spårade Khamaini i månader för att sedan ge Israel information om mötet timmar före.”
Finns i flera publikationer så denna gång gick infon motsatt väg Jmf många gånger tidigare.
Ett högre oljepris och mindre export via hormuzsundet borde gynna Putin ekonomiskt.
En klen tröst för Putin medan de oförsäkrade felflaggade rostskorvarna bordas och tas ur cirkulation.
För Iran hoppas jag på så oblodigt regimskifte som möjligt efter att regimen har spänt upp alla känslor till max med massmord och att nästa statsledning blir sekulär och bygger upp ett Iran som då kan bli fritt från sanktioner.
Min fördom är att det blir enklare att återuppbygga Iran efter decennier av sanktioner än Ryssland efter fyra år utan utländska experter. Jag har en helt annan respekt för iranskt ingenjörskunnande, hantverk och organisationsförmåga.
Skvalpar väl omkring en hel del i skuggfartyg som mest är flytande lager. Att få det sålt ger i alla fall lite inkomst.
Ja, Power Up Ukrains välgörenhetsmiddag var mycket trevlig och välarrangerad. Känns kriget stort och det man själv kan göra litet gav uppvisningen av det PUU gör och att träffa så många som gör så mycket en känsla av att tillsammans spela roll. När någon arrangerar något liknande på hemorten eller på utflyktsavstånd kan jag rekommendera att köpa en biljett som omväxling till att sitta hemma och swisha.
“Ukrainian aviation smashed a large building packed with Russian troops, two regimental command posts and a stockpile of ammo and drones, Soniashnyk reports. Stay tuned for details.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mfyrvlwz7c25
KROSSA bara de j#vla inkräktarna!!
Perfekt 🔥👏
” In Kherson about an hour ago, Russian soldiers killed two women and a man by shelling an area of high-rise buildings.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfyri5yhrc2c
😡😡
Halvt om halvt OT, men eftersom ekonomitråden tar helgledigt hamnar min fundering här. Anthropics gurgel med Hegseth och det rivna avtalet med försvarsdepartementet, kan det möjligen bli OpenAI:s räddning? Ed Zitron har ett längre tag flaggat för att det finns en överhängande risk för OpenAI går under inom 2–3 år. Nu tecknar de avtal om att sköta det moderna övervakningssamhället åt Trump-regimen. Är det för mycket att tro att de nu har sitt på det torra, inte så att de strikt ekonomiska utsikterna blir mycket mer rosenskimrande, men nog lär amerikanska staten gå in och rädda dem om det kniper?
Vetefan. Min helt lekmannamässiga bedömning är att om openai ger efter där antropic inte gör så borde antropic vara den som är kvar när konkurrensen petar ut de som inte håller måttet.
Själv kör jag mistrals le chat enbart för att det är europeiskt.
Än så länge verkar det inte saknas riskkapital, finns ingen anledning för staten att gå in så länge det pumpas in enorma privata belopp. Om Trump-regimen vill in så blir det via en oligark som tar kontrollen över bolaget.
Gör det? Ed Zitron som ger det hela ett par år till menar att det kommer att börja braka loss på allvar nästa år, för det är väldigt många avsiktsförklaringar och väldigt få påkritade finansieringsavtal nu samtidigt som det utlovats mycket som matematiskt inte är möjligt utan en tillväxt som kommer att ta all världens energiproduktion.
Just nu verkar ju pengarna gå åt andra hållet, både styresleordföranden för OpenAI och grundaren Sam Altman donerar stora belopp till Maga Inc
Sam Altman spinner en vacker historia om att de vill rädda ansiktet på ai-bolagen, litar på regeringen och att pengarna är småpotatis i sammanhanget. Ursprungligen postat på X med urval här:
https://news.slashdot.org/story/26/03/01/0233230/sam-altman-answers-questions-on-xcom-about-pentagon-deal-threats-to-anthropic
Ursinnigt kommentarsfält
12:53. Härlig nyhet!! Hoppas det vänder riktigt ordentligt och kanske ta Kursk ?
💥 In the Pokrovsk direction, Sword Group operators of the 3rd SSO regiment eliminated 4 invaders, and also hit a Russian MSTA-S self-propelled gun and 4 antennas!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfyt2g4pck2c
💥 7th Corps of DSHV Destroyed Over 1,000 Russians and Almost 400 Units of Equipment in February
Hryshyne, north of Pokrovsk and north of Myrnohrad. 1,246 occupiers were eliminated and wounded from February 1 to 28.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfyvbh747k2c
128 units of armored vehicles and artillery systems, 178 trucks and cars, 65 ATVs and motorcycles, as well as 635 enemy shelters were destroyed and damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfyvbh7mss2c
Finske journalisten Anders Mård skriver bok om Ryssland. Intressant om propagandan och vad folk inte vågar säga.
– Nu går man som på nålar och vågar inte prata med grannen, kollegan eller kvinnan man möter i hundparken, berättar Mård.
” I och med krigströttheten finns ett nytt politisk uppvaknande hos det ryska folket. Men det kommer för sent.
….
Kritiken pyr, men har ingenstans att ta vägen.”
https://yle.fi/a/7-10094117
Utifall detta inte har postats:
“Ukraine has successfully eliminated relay stations for Shahed drones installed on Belarusian territory, which previously enabled Russian forces to conduct reconnaissance over Kyiv.”
https://united24media.com/latest-news/ukraine-eliminates-shahed-drone-relay-stations-operating-from-belarus-16349
Ytterligare en station, eller den som redan varit uppe ?
https://substack.com/@professorbonk/note/c-220664736?r=5170qm
https://bsky.app/profile/jp-42.bsky.social/post/3mfyw7frvxk2a
Russian bloggers says their lines got double penetrated by Ukraine.
Endast inloggade
Ukrainian Air Assault Forces’ 132nd Recon Battalion broke through Russian lines on the Oleksandrivskyi front. Scouts destroyed bunkers and ammo depots, opening a bridgehead for further tactical advancement.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mfyvj22gtc25
Film när 4 ryzka soldater nedkämpas.
💥 In Donetsk region, border guards-UAV operators of the Phoenix unit of the Pomsta brigade destroyed two enemy tanks.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfywwxrkwc27
“3rd Assault Brigade releases footage showing its ground robots in action”
“After spotting three kamikaze ground robotic systems heading to strike the enemy, the Russians went all in, deploying FPVs, drops and artillery. Thanks to precise control, two robots manoeuvred, broke through the attacks and successfully delivered the explosives,” the statement said.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/02/26/8022930/index.amp
Kommentar:
Utveckling och användningen av markrobotar är mogen och går fort fram. Ren logistik och sjuktransport har vi sett framförallt i dödszonen. För strid verkar 7.62mm och 12.7mm vanligast. Det finns också modeller med granatspruta. En annan variant är där lasten består av 4 st fiberoptiska FPV drönare där roboten också fungerar som relästation. Modeller med 30 mm automatkanon är under utveckling där rekylen är en utmaning för ingenjörerna.
Men det verkar finnas en preferens för dessa i artikeln nämligen engångs med stor sprängladdning. Det verkar effektivt när Ryssarna ligger och trycker i en källare.
Ibland är enkelt bra. Ett simpelt chassi med långslagig fjädring, fyra hjul med drivning och ett par hundra kilo sprängmedel är inte så svårt att producera. Jag antar att avstånden inte är så stora så trådstyrning är ett enkelt sätt att styra roboten. Och det räcker väl med ett bilbatteri om man bara skall köra några hundra meter.
Noterar att samma europa som klagar på att USA inte går all in för Ukraina nu plötsligt manar till återhållsamhet när det gäller att störta orcherna i Iran..
Kan ju vara för att ett försvarskrig och ett anfallskrig är två väldigt olika saker. Jag tror inte att någon i väst tycker att den Iranska regimen är mycket att hänga i julgranen, MEN att störta en regim och tillsätta något som är bättre för folket är något som sällan lyckats särdeles väl, se ex. Iran, Irak, Afghanistan, Libyen, Chile m.fl.
…och just USA är exceptionellt dåliga på den uthållighet och lyhördhet som behövs för att ändra inriktning på ett land, även i de fall viljan finns.
Det här gör mig rädd. Samma med dom Geran som gick in i tyskland. Man tror alltid att det finns smartare människor i ryggen men blir ibland besviken. Kanske dax för en cornucopia fabrik av anti shaheeds/ Gerans. Jag har ett rätt bra kontaktnät på dom som bygger stingers . Men har 0 koll på att driva ett företag.
Det är väl knappast av demokratiska skäl som Trumpen går in…
Det känns som de flesta answer att attacken på Iran inyte har så stor påverkan på Ukraina då Ryssland idag tillverkar de flesta Shaheds själv. Det tvivlar jag inte på. Men min fråga är om den rysk-iranska alliansen begränsades till att Iran tillverkade Shaheds till Ryssland? Borde det inte finnas en massa andra saker som totalt sett gör att problemen i Iran faktiskt har större påverkan?
– Delar de underrättelser?
– Exporterar Iran annat än Shaheds? Ammunition, lastbilar, mat o proviant, etc?
– Iranska soldater i Ukraina?
– Ekonomisk support ellr hjälp att göra ekonomiska transaktioner?
– Är Iran ett transitland för att få in varor med sanktioner till Ryssland?
Kanske mest önsketänkande, men jag tänker att det har en märkbar påverkan om Iran nu måste fokusera 100% på det egna kriget och kan inte bistå Ryssland med diverse “småsaker”. Delvis för att de inte har resurser, men också för att vissa nyckelpersoner i rysk-iranska samarbetet dödats eller inte har tid…
Jag tror det är mest önsketänkande att peddokriget skulle påverka något särskilt. Det hade kanske spelat roll tidigare i början av ukrainakriget, men nu är Ryssland självgående. De behöver inte Iran längre. Det är säkert en prestigeförlust, men det har Ryssland haft så många av. Syrien, Maduro, mfl… De fortsätter ändå. Vad som verkligen hade påverkat vore nog om Trump slutade med sina kejsargalenskaper och koncentrerade sig på att hjälpa Ukraina fullt ut. Som Biden gjorde… Det är ju i princip bara Europa som står bakom Zelenskyj nu.
Precis. Den första vågen av bombningar i Iran gav oss i princip all information:
1. USA kan/kommer att attackera Iran (och andra ry-allierade) när de finner det lämpligt – men troligen inte med markstyrkor.
2. ryzzland kommer inte att ingripa vid attacker mot deras allierade (och troligen inte heller vid tillslag mot skuggflottan).
Och eventuellt: 3. En USA-ledd attack mot någon ry-allierad kommer INTE att dra ur proppen för USAs stöd till Ukraina, oavsett hur svagt moskoviet visar sig vara.
“Det är ju i princip bara Europa som står bakom Zelenskyj nu.” Det är ingen dålig support, Europa har en ekonomi som överglänser Rysslands, och de har börjat få fart på vapensmedjorna. Sen så vill nog Japan, Sydkorea, Australien och Kanada vara med på ett hörn.
1r4n står ju under ungefär samma sanktioner som Ryssland, så någon jätteskillnad gör nog inte det amerikanska anfallet. Sedan ska vi inte heller glömma att Trump förmodligen rätt snart kommer att utropa seger och säga att det 1r4nska folket fick sin chans, men tog den inte (om vi antar att det blir en venezuelansk situation).
Apropå US&As namn på sin operation i Ir²n så var det någon fyndig som döpte om den till “Operation Epstein Fury” på Bluesky…
Ha ha ha “Epstein Fury” 😃
Jävligt fyndigt ho ho 😄
Det öknamnet borde kunna sprida sig.
Hahahaha!
En lättbegriplig tracker av skuggflottan där fartygstyp visas med symboler:
https://www.shadowfleet.xyz/?lat=54.0986&lon=12.4985&zoom=4&shadow_fleet=on
Tyvärr laggar positionerna med runt 12-24h så man får korsköra med marinetraffick.
Sen verkar det finnas olika listor för fartygen. En bra databas är denna där typ av sanktioner och annan data finns:
https://war-sanctions.gur.gov.ua/en/transport/shadow-fleet
Jag noterar den omfattande trafiken i Östersjön. Det finns mycket att göra.
🔥 Destroyed 200MVA transformer at 220kV “Cherkaska” substation, occupied Luhansk region.
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfz2s2oblk2l
🤯 The Kremlin has invented a new justification for war against Ukraine through Iran, – Politico
Moscow may use the events surrounding Iran as an argument to justify aggression against Ukraine.
The Kremlin will try to present the situation as evidence of the “unpredictability” of the West.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mfyyakbohs2w
Political scientist Pastukhov believes that Putin will appeal to the events in Tehran to convince the audience: “it could have been us.”
Medvedev has already accused the US of fictitious diplomacy, trying to advance the thesis about the “senselessness” of the agreements with Washington.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mfyyamc7vk2w
Ja, tänk om…
Det KUNDE varit pruttleristhövdingens anhang.
Som bieffektslösning på ayastållerietproblemet, så hade nog en moskovitdekapitering varit minst lika effektiv, och mindre oberäknelig i längden.
Varför känner de ett behov av att hitta nya sätt att rättfärdiga sitt krig?
Kommer allt fler signaler på senare att dom vill dra sig ur samtalen. Då vill dom kanske ha något att skylla på? Vi vet alla att dom fullständigt vägrar nöja sig med det dom redan har. Och här kanske dom då hittat svepskälet?
Vi känner ju till det där fake med attack på putins palats, som också var ett sätt att smita undan och skylla på någon annan
Fundera på hur många Shaheds som kommer igenom försvaret runt Kyjiv, och då är det inte ovanligt med 50-100 st i störtbombarläge, ibland ännu fler.
Och här har vi fransk marinbas, som väl borde ha hyfsat skalskydd
A French naval base in Abu Dhabi was struck by a presumed Shahed-136 kamikaze drone.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfyxkht3dk26
Amerikansk militärbas, och där kör iranierna rakt in..
The footage captures the moment a an Iranian kamikaze drone attacks a U.S. military base Buehring in Kuwait.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mfz4nk543225
Taco gör allt för att göra en…taco
Enligt uppgifter:
USA erbjöd, genom en mellanhand, Iran vapenvila idag eller imorgon, men Teheran vägrade
T rump får nog ha koll i luften när han spelar golf Det finns nog en del hämndlystna mullor som mer en gärna vill attackera honom med några drönare Så han ska inte känna sig säker eftersom han har väldresserade caddies som ser till att han inte befinner sig så ofta i bunkern
Nej vet du vad, vi golfspelare måste väl ändå få vara en fredad art …
Hur påverkar USA’s anfall på Iran möjligheten att fortsätta vara fredsmäklare mellan Ukraina och ryssen?
🤷 Witless verkar ju vara på ryzk linje hursomhelst – små stater ska böja sig för övermakten.
Greg Terry bryter ned det hela: https://youtu.be/Q-1QoN9F-OA
Pja… å ena sidan är de en stormakt, å andra sidan var det länge sen nån tog dem på allvar.
Dagarna som världspolis är över, man låtsas inte längre. Nu är man bara störst och gör som man (och ev tillfälliga kointressenter) vill.
Israel satte nog agendan denna gång, när de meddelade att de hade avsikt och tillfälle att ta ut ayatollan. Antingen fick morotsmoronen vara med eller bara se på.
Verkar aldrig varit annat än att USA satt press på Ukraina.
Har sovit på saken och finner det svårt att lita på våra bästa militärers budskap om att det är ok inom Nato och att vi kan lita på USA om det smäller.
Jag har sedan länge stor respekt för USA och presidentämbetet och jag klarar inte av att sluta ta deras president på bokstavligt allvar. En andel av det han sprutar ur sig i alla riktningar genomförs och jag kan inte på något logiskt sett förutspå vilka delar som blir genomförda och hur fort. Jag ser många önsketänka efter vad de ser som rimligt och TACO gäller ofta men inte alltid.
Någon som har ett klokt råd? Typ så jag slipper sitta och önska mig att alla hyfsat vettiga länder skaffar sig egna kärnvapen så man slipper lita på en makt som nu och okänt länge och ofta leds av kaosdepotism.
Jag förstår känslan, mitt tips lyssna på Mark Carney https://m.youtube.com/watch?v=btqHDhO4h10&pp=0gcJCTMBo7VqN5tD
Jag gör det själv lite då och då för att förstå att USA är inte vad det var och kommer inte att bli det. Vad vi kan göra måste vara för vårt eget bästa och om det leder till en förändring i USA så är det en bra sidoeffekt.
Detta tror jag är helt korrekt. Militären i USA är underställd presidenten, och har ingen som helst tradition i att driva egen politik. Dessutom är militären stor och presidenten lär säkert kunna hitta ledare som är på hans linje, och avlägsna kritiker eller bromsande krafter, ifall det behövs. En hel del sådana förändringar har redan skett i den amerikanska militären under Trump. Alltså är det att lura sig själv att tro mer på vad diverse amerikanska militärer yttrar i olika sammanhang än var deras chefer säger. Det är cheferna (Trump, Vance, Hegseth, osv) som bestämmer.
Klurig fråga Magnus!
Du börjar med en förtroendefråga, det enklaste förslaget är ju att välja att lita på att det är ok inom Nato. Lite som valium misstänker jag, vad gör man inte för att sova bättre 😉
Sen finns det en underförstådd kontext, jag antar att hotet är moskvastaten? Då kan man leta efter tecken på att det inte går bra för dem, Eldposten la ut en sådan nyss som jag gillade om att insikten är större än på länge: https://yle.fi/a/7-10094117 Kanske kommer det aldrig något hot som kräver kärnvapen.
Sist skriver du om tillit igen, jag funderar på hur finnarna tänker. De lär ju ha ett försprång menar jag, inga rosa glasögon utan lagar efter läge.
Vet inte om det är till någon hjälp, gick igång lite på klurigheten.
Som jag ser det är hotets kärna imperialistisk politik, allra värst despotiskt ledd imperialistisk politik. Just nu är Ryssland det största hotet och deras imperieambitioner har överlevt två kollapser så den bör antas överleva nästa och alltså är hotet permanent. Näst största hot är Kina. Och USA skulle kunna bli ett hot, det ser ut som om deras president helst vill bli despot men nog inte hinner bli det och förhoppningsvis blir det en motreaktion som försvårar för nästa oranga man.
Det föreslås då och då att pågående krig med sidokonflikter kan ses som ett världskrig. Ett av andra världskrigets resultat var inte bara militärt utan även moraliskt, vi fick en demonstration av vad olika nationers politik och kultur gick för moraliskt.
Så när jag funderar vidare på detta depp är Rysslands krig mot Ukraina nog vår tids moraliska måttstock. Vi har ännu inte samma nivå på insats som full krigföring likt kanada under andra världskriget men Coalition of the willing pekar på vart det rör sig.
Förhoppningsvis går det inte hela vägen till eldprov som andra världskriget men jag har ändå en stark känsla av att det mellan dessa länder är klokt att bygga ömsesidig militär säkerhet. Helst på något redundant, utsmetat och ineffektivt sätt så ingen enskild stat har en svårundgänglig nyckelfunktion för ingen är med säkerhet immun mot den kortsiktiga giriga idiotin.
En sak till slog mig i dag. Om det görs med Iran som med Venezuela har vi en ny typ av politik etablerad som påminner mig mycket om det brittiska imperiets sätt att med små styrkor och teknisk överlägsenhet styra länder genom att flytta politiska ballanser. Jag är inte säker på att det är sämre än “demokratiseringsförsöken” av Irak och Afghanistan och det ser ut att avlöva ryskt inflytande. Kanske går det mera bra än åt skogen, mycket intressat men inte tryggt när det samtidigt spretar i alla riktningar.
Det här med att “mellan dessa länder bygga” tror jag kan vara avgörande, vi som inte är imperialister tror jag är bättre på att bygga relationer, koalitioner och samarbeten. Imperialisterna är tvärtemot dåliga på detta, de vill bara dominera och kan aldrig lita på en partner. Så länge vi håller ihop och säger ifrån när imperialisterna försöker ta för sig hoppas jag att vi kan lösa mycket utan att varje land behöver skaffa egna kärnvapen.
Angående att bomba bort en ledning och hoppas det kommer en ny bättre så skulle jag inte hoppas på för mycket. Det troligaste är att man får samma politik, kanske lite justerad för att skjuta upp nästa bombning. Jag skulle verkligen önska att vi hittade nya sätt att ersätta regimer som förstör för sin egen befolkning och andra länder.
Det kan vara skillnad på effekten om fallet är som i Iran: en klick som med våld styr över en överväldigande majoritet av folket, som önskar annat styre. En klick, som är beredd till massmord för att behålla makten. Om denna maktelit slås ut, borde förändringen ske åtminstone i rätt riktning även om vi inte ska förvänta oss en perfekt parlamentarisk demokrati i närtid i landet.
“I feel your pain,” Magnus.
Givetvis är publika yttranden från våra militära befälhavare också ett sorts “varumärkesbyggande.” Om det skulle varit allvarliga problem inom NATO så skulle det (först) yttrats i andra sammanhang än till allmänheten.
Men, det är ett faktum att POTUS är historiskt impopulär, och anfallet på Iran har retat upp en hel massa MAGAdioter (inte minst MTG). Inte mycket “America First” där…
Snart är det mellanårsval (på tisdag är det primärval i Texas, t.ex., där John Cornyn kämpar för sin politiska överlevnad, mot bland annat en MAGA-mupp). Detta innebär att kongressledamöternas fokus kommer att hamna mer på att “överleva politiskt,” och personligen tror (/hoppas) jag att detta kommer att innebära att de ser till att bli mer självständiga gentemot (det historiskt impopulära) MAGA, och även Trump.
(Nu pratar jag alltså om tiden efter primärvalen, då Trumps grepp över eventuella MAGA-utmanare har försvunnit).
Det stämmer att amerikanska militären är historiskt väldigt “apolitisk” (vilket fått till följd att många höga militärer inte heller röstat, även om de har rätt till det).
Förhoppningsvis så inser tillräckligt många att om man inför lojalitetsbaserade istället för meritbaserade utnämningar så kommer förbandens effektivitet att droppa betänkligt (speciellt i pressade situationer), vilket kommer att orsaka soldaters och sjömäns död.
Så pass professionella tror jag ändå att de är (några snäpp nedanför Hegseth, alltså).
“Typ så jag slipper sitta och önska mig att alla hyfsat vettiga länder skaffar sig egna kärnvapen”
Varför vill du slippa önska dig det? Det gör jag — önskar, alltså, inte slipper.
Kärnvapen är dyra, om många har dem borde risken för fummel öka och de är ett PR problem för kärnkraft och Sverige/Norden/Europa/Världen behöver mycket mer kärnkraft.
Tja, rätt schyssta skäl. Borde kanske tänka mer på dem, men så här spontant till att börja med:
1) Det är bara att inse vad vi förträngt under den “Eviga Fredens” årtionden: Frihet kostar.
2) De allra flesta torde nog ha stenkoll på dem, så risken är väl snarare att någon använder dem på flit än av “fummel”. Men då får de alla andras i skallen själva — inklusive några av våra — så det låter de nog bli. (Utom kanske Putler då, men han har ju redan, så det blir ingen skillnad. Ingen utom att vi nu skulle ha samma hot mot honom, alltså, så bara till det bättre.) Och om inte, så får vi väl offra några stycken då. Sedan låter nog alla andra bli sådant! ((Utom kanske Putler då. Men, som sagt…)
3) Vid det laget torde vi förhoppningsvis vara förbi det stadiet att det behövs “PR för kärnkraft”… Kanske rent av tvärtom: Har folkopinionen en gång accepterat kärnvapen, så blir “Vi behöver kärnkraftverk för att få klyvbart material till våra kärnvapen” ett bra PR-argument.
Oavsett hur analysen utfaller blir slutsatsen att Europa måste rusta upp och bli herre i vårt eget hus. Vi kan bara lita till 100% på oss själva.
Missile and drone alerts active right now across several Russian regions.
Karta
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mfz57luomc2b
Ukrainian aircraft struck the Krasnolimanskaya mine east of Rodynske. Preliminary reports suggest Russian “Rubikon” unit operators were targeted, with significant losses reported.
Karta
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mfyz6py6e22q
🇺🇦❗️Currently, engineering barriers are arranged with a continuous line of non-explosive barriers, consisting of various wire barriers, anti-tank ditches, the combination of which is most effective for stopping the enemy’s advance, – General Staff
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfz5remi622m
Tre amerikanska soldater har dött, fem är svårt skadade.
https://www.gp.se/nyheter/varlden/usa-tre-amerikaner-dodade.a5345149-ceb9-5b6e-b5a7-59cdba3eb559
Men det tror inte nya ayatollan 😉
🇮🇷😄 IRGC: We struck with missiles three offending oil tankers belonging to the United States and Britain in the Gulf and the Strait of Hormuz.
We targeted various American bases in the region, resulting in the deaths and injuries of 560 U.S. military personnel.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfz7e6rzdk23
Och ett av tankfartygen var dessutom lastat med iransk olja 😇
Ps. Den där nye kan vara nollad nu.
Går fort ibland
Det går fort i hockey 😉
Russian occupiers have obviously hit a major problem on the front. Reports say Ukrainian fighters started using nearly silent FPV drones with rubber blades that are impossible to hear until they strike.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mfz5nmxcxk2b
Gummiblad, det skulle jag ta med en enorm skopa salt.
Tystare, ja det finns det väl möjlighet till, men gummiblad.. .
He, He. Jag lyckades läsa LWs 17:47 som gummimotorer. Det hade varit tyst :-).
Men, överlag läggs det en massa jobb på att förändra ljudbilden från drönare. Om man inte klarar av att minska det totala bullret så är det en extrem skillnad om man kan tysta de frekvenser som “sticker ut”. En jämn ljudmatta drar inte till sig uppmärksamhet på samma sätt och är svårare att riktningsbestämma. Kan man gissa att listor med primtal används flitigt?
Rena gummiblad tror jag inte heller på. Däremot kanske att de har en tunn gummibeläggning/coating eller görs av en plast/gummiblandning?
Sen är jag inte säker på att det är materialet som är största problemet, borde det inte vara frekvensen de snurrar med som genererar merparten av ljudet? Så att optimera hastigheten på propellrarna, kanske i förhållande till deras storlek?, borde också ge en tystare propeller….
💥Strike on air defense positions, – Dosiye Shpiona
Today, an attack was carried out on S-400 air defense missile systems located in the village of Osinovaya Gora, Tula Oblast.
The 92N6A radar sustained significant damage as a result of the strike.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfz6lw27ls2f
Four Ukrainian strike drones attacked an S-400 air defense position in Osinovaya Gora, Tula region at around 02:30 on March 1, causing substantial damage to a 92N6A radar. Damage is being assessed, according to usually well informed channel Dosye Sphiona.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfz6w2w2lk2b
Explosions in Feodosiya, Crimea 💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfz57ctrik2o
Varning ⚠️ lik
🇺🇦Novopavlovsk direction: Our Cossacks from the “Angry Beavers” unit and their allies sowed the field with the corpses of Russian soldiers. The first day of spring for them became not the beginning of warmth, but a black account. The week was difficult – constant pressure, attempts at assaults,
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mfz72klbw22u
artillery and drone work. The enemy is trying to saturate the area with live forces in order to break through the defense by inertia. But every such attempt ends the same way for them – with losses even at the outset.🇷🇺💩
☠️They opened the spring season in their own way
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mfz72kltik2u
and if their pace doesn’t change, this season will be long and amazing for them!
🇺🇦Muchnoy Jugend |
#UkraineNews
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mfz72klvh22u
Ser att Barron Trump ilat till läkare för att få intyg för hälsporre som sin far..
Det gär väl att operera, och som USAs militär har han väl fri sjukvård, så han behöver inte ens betala om familjen nu är så fattig att de inte har råd.
😷🔪
Amputera är en vanlig behandling.
Den gode Pucken har kommit ut med en analys om vad som kan hända under 2026.
https://youtu.be/Xk73PkJt9gI?si=h3ozlC4FAYEYAsne
🇮🇱🇺🇸 2,000 munitions were dropped within 30 hours on Iran. More than 700 sorties were conducted.
Pilots are now striking ballistic missile launchers, command centers, and Iranian air defense systems.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzacvvv5s2v
Mycket bra. Skjut bort all militär materiel.
Inklusive alla levererade ryzka helikoptrar och SUs.
🚀🔥
Använder I*an orchisk wunderwaffe LV? Bör ju göra det då Putler har hållit gubbmullorna i handen.
På kökssoffan.
Kollar på 🪙 spjutskaftsmyntet där det vilar på hedersplatsen 💙💛
🏅
🇺🇦 Ukraine has developed a twin-fuselage drone BLITZ-2, designed to perform a wide range of tasks, – Militarnyi
The drone is multifunctional and can be used for both reconnaissance and strike missions. The maximum speed of the device is up to 160 km/h.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzaqutlhc2v
Angående 17:42
Lite förvånad varför de inte använder toroidala propellrar då de både är tystare och “drar mindre energi” vilket ger längre räckvidd.
https://www.ll.mit.edu/partner-us/available-technologies/toroidal-propeller-0
Angående 17:47 skulle de stå.
Sådana propellrar är dyrare att tillverka då de inte kan gjutas lika lätt. Sen kan de heller inte fällas ihop så de tar mer plats
Dom kan ju 3D-printas. Finns nog många som skulle göra det voluntärt.
Det som länkas till 17:47 är nonsens. Men bra om sådana rykten går, kanske
Lite som i den klassiska filmen Airwolf. Man bara slår på “Silent Mode” så hörs inget…? 🙄
Att det är själva “luftflytteriet” och kavitationer mm som gör att det låter, är ju lite svårt ta bort med “mjuka blad”.
Formen har betydligt större effekt, se hur moderna “cityflyg” ofta har speciella propellrar.
På drönare har man väl bara hittills nöjt sig med vad som är enkelt och billigt, för att ljud inte varit så viktigt. Vid nollan kanske det inte heller är det…
Absolut nonsens, men nog skulle det vara möjligt att optimera för en tystare plattform (utan exotiska toroider).
Det går fort i krig, nye ayatolla Arafi kan vara nackad nu
Önsketänkande eller RUMINT?
Rumint
Kan vara så att satirisk teckning låg till grund för ett rykte, så det är nog rätt tveksamt att det stämmer att han är borta
Går att dra lärdomar av detta.
The US, Isr**l, and Gulf Arab states’ interceptor missile arsenals could be depleted within days if Iran maintains the current intensity of retaliatory strikes, a source familiar with the situation told Bloomberg.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzcb2l5qc2i
Ja, de borde verkligen ringa Ukraina om hjälp (om de inte redan gjort det).
Ha, det samtalet vore intressant att lyssna på. Drönarhjälp säljes för några dussin Tomahawk och fler missiler till Patriot än Trump kan räkna till.
Ok, några fler missiler till Patriot än det, tre räcker ju bara så långt.
“[UAE Ministry of Defense] clarified that since the start of the attack, 137 Ir**ian ballistic missiles were detected and launched toward the country, with 132 of them destroyed, while 5 fell into the sea.
https://www.twz.com/ ingen direktlänk pga ord
Amerikansk Patriot-doktrin är 2 robotar mot varje inkommande mål. Men det är väl ingen annan som har råd med det.
Å andra sidan så jobbar .us och .il flygvapen hårt på att minska .ir:s förmåga att avfyra, och förstöra deras ammunitionslager.
137 ballistiska robotar enbart mot UAE. Utöver det har även andra länder beskjutits.
Det är framförallt brist på THAAD och Standard Missile 3 som uppstod under 12 dagarskriget i Juni förra året. Jänkarna brände av en fjärdedel av lagret av THAAD robotar. Det handlar alltså exoatmosfärisk förmåga. Produktionstakten av dessa är låg. Även om det räcker för nuvarande operation är risken att stå naken i många år.
Ryssarna bygger inte samma typ av missiler i någon omfattning. Patriot och SAMP/T+Aster 30 duger men efterfrågan överstiger utbud för dessa.
Oavsett det tekniska är sensmoralen att står man naken väntas ond bråd död och förstörelse. Begreppet totalt krig är tillbaka.
https://www.twz.com/land/150-thaad-ballistic-missile-interceptors-fired-by-u-s-during-irans-barrages-on-israel-report
Det är framförallt brist på THAAD och Standard Missile 3 som uppstod under 12 dagarskriget i Juni förra året. Jänkarna brände av en fjärdedel av lagret av THAAD robotar. Det handlar alltså exoatmosfärisk förmåga. Produktionstakten av dessa är låg. Även om det räcker för nuvarande operation är risken att stå naken i många år.
Ryssarna bygger inte samma typ av missiler i någon omfattning. Patriot och SAMP/T+Aster 30 duger men efterfrågan överstiger utbud för dessa.
Oavsett det tekniska är sensmoralen att står man naken väntas ond bråd död och förstörelse. Begreppet totalt krig är tillbaka.
Det är ju redan totalt krig i Ukraina sedan länge.
Ja men det tar ett tag för poletten att trilla ned i övriga Europa. Möjligtvis med undantag för Polen och Baltikum. Men produktionen av Aster ökade under 2025 och kommer öka mer.
Så, de klarar sig men det blir svårare typ?
Ja. Många avfyrningar stoppas på marken av flyg. Men det går åt en del Patriot. Det finns i lager och behöver ersättas men Raytheon öka produktionen. Men robotarna är dyra. Finland valde Davids Sling istället som är billigare men det är politiskt kontroversiellt.
Intressant, tack för infon. Varför är Sling kontroversiellt?
@wannaberocker: För att det är ett isr@eliskt system även om amerikanska Raytheon hjälpte till med utvecklingen.
Förstår inte det kontroversiella, men det är jag det.
Min slutsats: förvisso behövs en uthållighet beträffande luftvärnskapacitet men det är en dödfödd idé att enbart med sådan försvarskapacitet försöka avskräcka en illvillig motståndare. Motanfallskapaciteten måste vara så stor att en potentiell angripare inser att ett större anfall kommer att resultera i katastrof för den egna sidan.
“18:47 En politisk sakkunnig för högerextrema AfD i tyska parlamentet ska varit hanterad av ryska säkerhetstjänsten FSB…”
Originalkällorna (tror jag):
Outrage over Pro-Russian AfD Worker: Moscow’s Man in the Bundestag – DER SPIEGEL
The far-right Bundestag aide and his rapping FSB case officer
F’resten, efter ett tag kommer det tydligen upp en betalvägg på Der Spiegel. Arkivkopia: Germany – Pro-Russian AfD Worker: Moscow’s Man in the Bundestag – DER SPIEGEL (www . spiegel . de @ archive . org)
(Hm… Har de ändrat rubriken sedan dess?)
Ännu ett exempel på hur lite ett avtal med rf är värt. Enligt ukrainska experten Igor Semyvolos är bandet mellan moskva och Teheran på god väg att smulas sönder.
Iran ska ha åberopat deras ömsesidiga försvarspakt, men putzler snåltolkar formuleringarna. Ryzka radaranläggningar och radiolänkar i regionen stängdes av, i stället för att aktiveras för Irans försvar.
Anton Geraschchenko på Bluesky: https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mfzctxvid22m
Jag undrar hur tillförlitlig informationen är, den kom väldigt tidigt.
Som jag skrev 19:43:
Vi som inte är imperialister tror jag är bättre på att bygga relationer, koalitioner och samarbeten. Imperialisterna är tvärtemot dåliga på detta, de vill bara dominera
Det där är bra för Ukraina
(sen är det faktiskt lite roande att se Iranier i exil hylla Trump vilket svider för alla USA-hatare i SVT och TV4..)
Ja, Ali Esbati lät lite bitter i kväll i Agenda men fick duktigt smäll på fingrarna av Romina Pokhmotari och lite också av Khakarabi.
Råkar du vara iranier, eller finns det någon annan vettig orsak att digga Trump så hårt som du tycks göra?
Iranierna är de enda som — antagligen högst tillfälligt och övergående — har minsta orsak att vara nöjda med honom. Det förändrar inte det faktum att för resten av världen, inklusive Nordamerika, Europa, Norden och Sverige, är (och högst troligt förblir) han ett praktarsel. Så varför är du så ivrig att öppet eller (som här) förstucket sjunga hans lov?
Jag bara undrar… vad det är för fel i huvudet på dig.
Har någon sett något om ifall man tänker sätta iranska hamnar under blockad?
Om så sker kan det påverka ryssen en hel del, eftersom det verkar som att ryssen, Venezuela och Iran tidigare har samarbetat för att bygga upp skuggflottor.
Angående 19:17
I väntan på att eldrörsluftvärn kommer på plats borde vi väl kunna montera tung kulspruta på lämpligt fordon som hemvärnet får bemanna. Det borde gå att träna upp skyttar ganska snabbt så dom har en rimlig chans att plocka ner drönare av geran/shahed-typ. Då dessa drönare kommer komma över Östersjön så borde vi få tillräcklig förvarning för att omgruppera till lämpliga ställningar.
Bra tanke, men jag förslår att det monteras på mindre (men många) båtar!
Det vi skjuter upp kommer komma ner någonstans. Bästa försvaret borde vara för oss att ligga med båtar strax inomskärs, då kan vi skjuta väldigt liberalt mot allt som kommer flygande emot oss. Och sedan omgruppera så att ryssen inte vet var vi finns till nästa omgång.
Make Kustartilleriet Great Again!
Problemet är väl att de går på 10.000 meters höjd och dyker mot målet med hög fart. Inte så lätt att plocka ner med tksp,
När gänget smällde på Iran förra gången läste jag om tömda lager usel nyproduktion av robbotar. Jag tänkte att USA aldrig skulle panga på mer mot Iran. Antingen var Iran nära att ställa till något och nöden har ingen lag liksom. Men mest troligt tycker jag Krasnov gör ett utmärkt jobb med att försvaga Nato inför när Ryssland och Kina börjar använda sina rätt så gigantiska lager av 1000-tals och åter 1000-tals med nålstick mot EU och Taiwan.
Jag tyckte förklaringen om ett unikt tillfälle dök upp där ett antal viktiga personer för ovanlighetens skulle samlas fysiskt lät trovärdig, som anledning att slå till. Sen vet jag inte om dessa viktiga personer verkligen möttes eller dödades var och en på sitt håll.
Man ska passa sig för att göra alltför rationella tolkningar av vita husets handlingar.
Att det hände nu var för att trump ville att de skulle hända nu. Eller behövde.
Och anledningen till det finns i usansk inrikespolitik och maktkamp. Trumps personliga behov, just nu. Inga tankar om internationella relationer eller amerikanska intressen. Trumps intressen.
Och vem vet hur många likande tillfällen han har fegat ur tidigare?
Tänker att Is*** måste räknas in här också i beslutet att slå hårt.
Lite OT, men ändå: RUMINT gör gällande att det franska hangarfartyget som är i Malmö fått order om att omedelbart ge sig till Medelhavet på grund av den Iranska attacken på en fransk militärbas i Abu Dhabi.
Hm, håller det på att utveckla sig till ett storkrig runt Iran? Kan bli intressant vad gäller Ukraina i vilket fall.
Låter som ett mycket sannolikt RUMINT, i mina öron (men huruvida det är sant låter jag som sagt vara osagt).
Jag har inte varit i Malmö, men ett hangarfartyg kommer sällan ensamt, det lär väl vara en hel grupp (med varierande förmågor, inklusive kapabelt LV) som nu ger sig av.
Jag är mest fascinerad över att britterna och kanske nu även fransmännen skyddar gulfstaternas luftrum mot Iran, men inte Ukrainas luftutrymme mot Ryzzland.
När det gäller fransmännen vill de väl skydda sina egna. Så jag tror inte det är ett storkrig på gång.
Står i Sydsvenskan via TT så mer än bara rykten. Att fransmännen ska lämna i morgon har för övrigt varit planen hela tiden.
Tar väl 7-10 dagar från Malmö till Cypern. Mycket kan ha hänt på den tiden.
19:17
🇺🇸 U.S. official to Al Jazeera:
The three American soldiers who were killed died in an Iranian attack on Kuwait.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzgvoit322q
Då bör det varit shahed eller ballistisk? Och USA kunde inte freda sig
It’s TIME 🔥🔥🔥 Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzgjj3s5c2q
Flygande runt Krym 😀
Som flugor runt en komocka 👍
Behövs liknande kartor för attackerna *mot* Iran 😎🚀
Finns en del kartor därute med olika mål inne i Iran
💥 There were strikes on major power supply hubs in Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzgorgcck2q
Apropå KOMMENTAR. Så USA måste slösa bort kvalificerade robotar mot Shaheder? Trots att jag gett kvalificerade konsultråd i form av råd att utveckla en interceptor NU.
Men nu förstod jag plötsligt. Det finns en förklaring. Ryssarna sitter på materialet ÄPPSTAJN-2. Med bilder som får samtliga amerikanska tjänstemän ner till postmästare komprometterade. Därför har denna självklara lösning inte utvecklats.
Och som bloggare skriver kommer ryssen fortsätta att panga på med V-P (Vergeltungswaffe Putin) tills vi gör något åt saken. Kom ihåg att femtusen Shaheder är fler än fyrtio THAAD!!! Och en Shahed med 95 kg sprängladdning på McDonalds där du sitter med familjen smäller hyfsat så du får köra bilen i den dyra tvätten efteråt.
Sorry för raljansen men jag kan inte låta bli. Till och med USA har inte fattat hotet från skitvapen i stora volymer.
Blev nyfiken på kostnaden per robot som uza använder.
Det jag fick fram via perplexity var att
THAAD: cirka 12–15 miljoner USD per robot.
Patriot PAC‑3 MSE: cirka 4–6 miljoner USD per robot.
Det måste vara DOGE som kommit på att det är bra ekonomi at använda dessa robotar mot Shahed-drönare för 100 kSEK.
Ett till lv som var försvarslöst
Minus Russian BUK-M1 🔥💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzfozoj7k2q
19:17
Tridon i mängder. Nu.
Och även som 57mm.
Plus köpa in ukrainska antidrönare.
Bygg fabriker och köp licens för tillverkning av dem här också.
Exakt!
Blir en bra grund att bygga vidare på.
Det är lyckligtvis på gång.
Planer för fabrik i Nora som ska tillverka jaktdrönare med Ukrainsk teknik:
https://www.nyteknik.se/farkost/efter-prestigeuppdraget-nu-planeras-svensk-droenarfabrik/4429506
💡❌ Part of Crimea is in a blackout
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzi4m7ub22v
På dom bara! 👊💥👊
Tillägg till ragge 19:55
France’s nuclear-powered aircraft carrier Charles de Gaulle and its battlegroup are redirecting from the Baltic Sea to the eastern Mediterranean following Iranian strikes on French maritime assets at Port Zayed in Abu Dhabi, BFMTV reported.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfziddmbus2b
During February 2026, the air defense of the 🇺🇦Ukrainian Defense Forces destroyed more than 30,000 aerial targets:
▪️ 3 aeroballistic missiles Kh-47M2 “Kinzhal”;
▪️ 10 cruise missiles “Kalibr”;
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mfzjaotdls2f
▪️ 87 cruise missiles Kh-101;
▪️ 7 cruise missiles Kh-22/Kh-32;
▪️ 12 cruise missiles “Iskander-K”;
▪️ 35 ballistic missiles “Iskander-M”/KN-23;
▪️ 8 anti-ship missiles “Zircon”;
▪️ 8 guided aviation missiles Kh-59/69;
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mfzjaou3z22f
/▪️ 3,238 strike UAVs of the Shahed type;
▪️ 682 reconnaissance UAVs;
▪️ 26,008 UAVs of other types.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mfzjaou5xk2f
UM i .ir antyder att gardet nu agerar huvudlöst och utan styrsel.
“Skyll inte på oss, vi kan inget göra” liksom. Fria kriget på steroider?
Sista stadiet före Farmor Geddon?
X-länk: https://x.com/Osint613/status/2028121490747445286
Ira-nian Foreign Minister Abbas Araghchi said, “What happened in Oman was not our choice. We have already told our Armed Forces to be careful about the targets they choose. Our military units are now, in fact, independent and somewhat isolated, and they are acting based on general instructions given to them in advance.”
general instructions given to them in advance.
Så det var alltså förutbestämt att slå mot civila mål?
Så tolkar jag det.
Nästan retorisk fråga.
Terrorbröderna Iran och moskvastaten har alltid terror som huvudsakligt mål
Ja, skrämmande. Men inte direkt förvånande.
Kika ovan. Bara under februari slog Ukraina ut 3,238 Shaheds.
Erbil ligger hundratals km från Iran. En viktig och långvarig amerikansk bas.
Man har alltså lång förvaring.
Underkänt!
Shahed-136 strike on an ammunition depot at the US base in Erbil, Iraqi.
Secondary detonations and a powerful fire are visible at the site.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mfzfy54lrs2f
Novorossiysk (Russia)… BAVOVNA 🔥💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzlzic2uk2h
Som vanligt har taco noll koll, han är totalt borta.
Och det är ju det vi ser när det gäller Ukraina också
🇺🇸🇮🇷 Gideon Rachman, the FT’s chief foreign affairs commentator, argues that Trump has no credible endgame in Iran and “has not understood the lessons of past wars for regime change in Iraq and Afghanistan.”
While the public may have learned from Iraq and Afghanistan, Trump has not.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mfzkphzrf22r
Trump appears committed to “regime change brought about by air power alone.” After urging Iran’s forces to “Lay down your weapons” and citizens to “Take over your government,” he promised: “When we are finished… it will be yours to take.” Rachman questions what actually follows.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mfzkpk7cxs2r
Läge att intensifiera bombningarna av ryska raff nu så de inte kan öka intåkterna när oljan går upp till veckan. ”Bored of Peace” första insats blir alltså att starta ett krig! Nåja i Trumps bok så får han ju ett nytt krig att avsluta. Och jo, Iran får gärna stöpas om men det kommer troligen inte hämda med 250000 beväpnade muslimer plus proxy. De kommer aldrig släppa nån makt även om mullorna tas av daga. Då måste nog marktrupper in och det kommer inte heller hända.
Jag är tyvärr inte så optimistisk men det borde räcka med en civilbefolkning som kan organisera generalstrejk (krävs inte ens majoritet) och en plan för avhända makt och våldskapital från regimen. Tyvärr tror jag regimen kontrollerar kommunikationen och om oppositionen är mer splittrad än regimen blir det svårt. CIA springer säkert runt som illrar.
Risken är att det blir ytterligare en ny Ir@k, Afgh@nistan, L1byen, V1etnam, Som@lia. Det brukar inte så bra när USA ger sig in i konflikter.
i framförallt Afghanistan fanns det ju dock noll folklig vilja till förändring. Iran verkar onekligen vara annorlunda i det avseendet.
”Epstein Fury” 😂😂😂
Bra där, bloggarn!
Tacka Rebecca Watson! 😀
https://bsky.app/profile/skepchick.org/post/3mfwnrzkuac23
Ukrainian drones attacked Novorossiysk, reportedly landing 4 hits on the oil port, targeting the fuel oil terminal once, and striking the railway twice. #Ukraine
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfznjnhabs2b
Huge explosion after the impact in Novorossiysk, Russia.
The Ukrainian attack on important assets along the port facilities is ongoing.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mfzot5vobc2c
Hur var det nu, UZA hade intressen här? Men Demente Don har väl annat att tänka på nu.
Härligt… Jag tror vi ser början av slutet för skuggflottan i Svarta havet/Östersjön… Ukraina förstör Novorossiysk och tankers på internationellt vatten i Svarta havet. Koalitionen i norra Europa har brjat borda skepp som ska till Östersjön.
Ingen aning om hur det ser ut i Stilla havet, men det hade varit fint om Japan/Sydkorea kunde börja jaga skuggflottan i sina närområden, allra helst även borda skepp på internationellt vatten mellan länderna…
Superpuckot i The Shite House har inte en susning vad han håller på med, öht inte något, finns inte en enda klipsk person i hans omgivning, bara lika puckade nickedockor. De som skulle kunna sätta saker i perspektiv är nogsamt utvalda att inte finnas i hans närhet, fått foten, eller hotade till att hålla tyst.
Kejsaren med Nya Kläder, är ett reellt hot mot världsfreden.
om man vill känna sig smart även om man inte är så smart, omge dig med personer som är mindre smarta.
Alexander Stubb i intervju i Agenda ikväll. Intressant om Ukraina, kärnvapen, Trump mm. Man kan också notera med vilken emfas han talade om Finlands starka militär. Grundmurad trygghet i den frågan.
Och lite kul också när han säger att Sverige inte behöver vara orolig för “vi kommer skydda er” – med ett leende på läpparna och nog liten blink i ögat också. Men grundmurat trygg som sagt.
Finnarna vet om att vi skyddar varandra: Sveriges primära uppgift är att sänka den ryska Östersjöflottan (och det gör vi två gånger om, med flyg och med ubåtar) och ryskt flygvapen, och finnarnas primära uppgift är att stoppa ryska marktrupper. Vi håller så att säga finanrnas rygg. Alla kan inte vara bäst på allt.
För övrigt har Polen/Tyskland motsvarande uppdelning, Polen har massa gröna män och Tyskland har mer långräckviddig förmåga.
+1
Drönarfrågan kvar dock – man får hoppas det tänks och utvecklas i rasande takt.
Ukraina låter Mordors baser och SMO-viktig industri känna av att detta krig.
Accentmannen.
https://youtu.be/GAPdiBa4WC0?si=ebxACEVeJ60cIE7A
Känns som mögelosten börjar smälta i söder.
UK Prime Minister Starmer announced that specialists from Ukraine will help countries in the Gulf region to fend off Iranian drones.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mfzqql7czc2p
Hoppas det kommer in i huvudet på Trump, men det blåser väl ut genom andra örat,
Äntligen!
Ja vem är det nu som har de bästa korten på handen!?! 🙂
En joker trumfar alltid en taco
Och vi vet alla dessutom att taco, vance mfl tillhör löjliga familjen
Men det är Putte som sitter med Svarte Petter.
Det ser alltså mörkt ut på Puttes avbytarbänk
Förmodligen kommer äckel-peddot trumpeten ta emot hjälpen men sen skiter fullkomligt i att visa tacksamhet utan fortsätter hugga Ukraina i ryggen och kräva: Sign or we are done!
Hoppas de kräver något i gengäld innan de hjälper.
Nu är det väl Gulfstater som skall få hjälp, och inte USA.
Russian Air Defence in Novorossiysk 😂
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzrwtlxc22x
😂
🔥A series of strikes on facilities in Novorossiysk were recorded, – DroneBomber
• Oil port: 4 hits.
• Fuel oil terminal: 1 hit.
• Railway: 2 hits.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzni6lzoc2x
Hur säger man “upp som en sol, ned som en pannkaka” på ryska? 🙂
To Capture An Important Russian Base, A Ukrainian Airborne Battlegroup Must First Climb a Difficult Hill
https://bsky.app/profile/davidaxe.bsky.social/post/3mfzrlc57622b
A Ukrainian kamikaze drone has struck a port crane in Novorossiysk, #Russia.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mfzroozbfk2b
Det skulle vara roligt att följa Nabiulina och Siluanov en dag på jobbet. Ännu hellre få ta del av deras vardag och intervjuer om deras syn på samtiden och tro på framtiden.
Det skulle verkligen bli intressanta reportage av det. Ironi – men icke desto mindre!
Update from DroneBomber 💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzpiv3bnc2x
Update from Novorossiysk 🤩🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzso4gwzc2x
🔥 Massive combined attack on Novorossiysk, UAVs and maritime drones used. Sheskharis oil terminal hit, – Dnipro Osint
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzufpcye22x
🇺🇦🦅
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzufue4m22x
Mos’sad says that President Zelensky expressed Ukraine’s readiness to support Europe in strengthening its air defenses amid rising tensions in the Middle East.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mfztbbbvsc2h
🇺🇦 Ukrainians aviation struck Russian positions with GBU-62 bomb, – Soniashnyk
The enemy suffered losses due to the collapse of the building’s floors.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mfzu5hitw22x
Brent tog ett skutt uppåt på nästan 5 USD/fat. Urals ligger still.
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
🇨🇾🇮🇷🇬🇧
Multiple reports are coming in that at least one Iranian Shahed-136 drone struck at or near the RAF Akrotiri base on the island of Cyprus. There is no current confirmation from UK officials.
Film
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3mfzxbdsxwc2y
Starmer har rätt, här behöver Ukraina komma in och stötta upp.
En av Magyars lärjungar skulle nog kunna bidra
Day 459 of daily, uninterrupted, nationwide protests in Georgia.
Faces are blurred, as always, as more and more protesters are jailed for peacefully standing on the sidewalk.
Bild
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mfzbw7fxls2o
Iranians in Georgia have gathered in front of the Iranian Embassy, protesting in solidarity and celebrating. Georgian activists joined them with a traditional dance. 🇬🇪🇮🇷
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mfz53ktzgc2b
Let’s dance
Put on your red shoes and dance the blues
Let’s sway
Under the moonlight, this serious moonlight
Ukraina skiter uppenbarligen i USAs uppmaning att inte attackera Novorossiysk. Mycket bra!
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mfzrmvfkes2g
T rump hotar kanske Ukraina med att nu får dom inga mer amerikanska vapen
Då hotar Europa att sluta betala för dom amerikanska vapnena och så börjar cirkusen om…
Jag har någongång läst att vi människor konstant har tre problem vi tänker på och behöver lösa, mer än så fixar vi inte. Och har vi inga problem så skapar vi, typ att bilen har fel färg.
Trumps problem just nu verkar vara Ir-n, Epstein och HD:s underkännande av tullarna. Då bryr han sig varken om Ukraina eller Grönland. Bra för dem!
950 KWIA
4 tanks
3 APV
74 artilleri
3 MLRS
5 LV !!!
1810 UAV
247 mjuka fordon !!!
1 Special
Rejält med bonk!!!
👍 bra med LV!
Megabonk, sade Bill. 74 artilleri är näst högst i år, sade Bull. Slava Ukraini, sade Maja Grãddnos.
Fem! LV! Rekord?
Godmorgon, tack för raden och härligt se Ukraina bonka på Ryssland.
Godmorgon, tack för raden och härligt se Ukraina bonka på Ryssland.
👍
Tack Justanothernickname!
👍
Riktigt bra med bonk igår
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Utmärkt bra start på dagen att läsa en så bra rad till morgon kaffet.
Brinnande LV värmer bra i morgonkylan.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Gomorron Perra
Exakt,!!!
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍
Det är lätt att raljera att en del missiler och drönare kommer förbi luftvärnet, men det är enorma volymer som avfyras. Ryssland skjuter av pö om pö så fort de kommer från fabrik, ir har haft tid att bygga enorma lager.
Det är lite roligt att usa kopierar Shahed och använder mot ir https://www.twz.com/news-features/u-s-military-has-used-long-range-kamikaze-drones-in-combat-for-the-first-time twz har även en artikel om ir:s underjordiska missilbaser och hur de kan “stängas till”
Jo men usas LUCAS verkar vara snäppet vassare navigeringsmässigt. Nästan omöjligt att störa ut.
Jag noterar att German Greff, Sberbanks chef, nu enligt Reuters har sagt att Ryssland inte har råd med den övervärderade rubel de har, utan rubeln måste devalveras.
Och det är nog ofrånkomligt, de som orkat läsa mina inlägg kommer måhända ihåg att jag är övertygad om.att så sker.
Det minns jag att du sagt! Tack Perra för dina intressanta inlägg!
Godmorgon!
Övertygad om att du får rätt för eller senare. 👍
Absolut. Trodde aldrig de skulle kunna hålla upp rubeln så här länge.
Ja, jag tycker den varit förvånansvärt motståndskraftig….
Rimligtvis är ingen så tokig att den exporterar till Orchland och får betalt i rubel, vilket innebär att alla insatsvaror de måste ha (oavsett från väst via mellanhand eller från Kina) kommer bli väsentligt dyrare vid en devalvering.
Gott så.
En av Nabiulinas uppgifter är att minska inflationen och då behövs en stark rubel, Siluanovs focus för sin rubeldenominerade budget vill, förenklat uttryckt, ha fler rubel i omlopp.
Absurt nog gynnas hans budget kortsiktigt av högre inflation
@PERRAG55 – vad skulle mer hända om rubeln devalverades?? Hur skulle företagen och jobben påverkas? Leveranskedjorna av krigsmateriel? Kan du inte spekulera med lite bredare penseldrag? Även så att vi icke-ekonomer förstår.
Uppskattar dina inlägg och dem noga. För mig har det blivit ganska troligt att det här kriget inte kommer att avgöras på slagfältet utan att kollapsen kommer att komma inifrån.
Kimchi
Vad som kommer som ett brev på posten är ökad inflation, all import blir dyrare, men Siluanovs budget får ett kortfristigt andrum.
En anledning till mitt intresse för regionernas ekonomi är att historien visar att det är DÄR de stora ryska kriserna börjar!
Och då menar jag inte de allra fattigaste ryska regionerna, de har i alla tider varit beroende av transfereringar från Moskva för sin överlevnad, utan mitt främsta intresse är de städer och regioner som har en industribas som huvudsakligen är fokuserad på ” civil” ekonomi.
Och i dessa städer och regioner växer nu problemen månad för månad!
I allt större utsträckning tvingas de nu ta lån från de kommersiella bankerna för att betala löpande kostnader
Hur kommer det sig att bankerna ger lån till löpande kostnader?
Bankdiriktörerna vill inte gå på tebjudning eller tvätta fönster på sjätte våningen.
DJ
Din fråga är mer än bara berättigad och intelligent om man ser det från ett ” normalt” västperspektiv , men Ryssland är Ryssland.
De tre statligt dominerade och DOMINERANDE bankerna ,Sberbank, VTB och Gazprombank i tilltagande utsträckning sedan 2023 agerat som ryska finansministeriets utsträckta arm lånrfinansiera Siluanovs underskott, och nu också regioners och kommuners underskott.
Så ÄR det, och det är något jag aldrig sett skrivas av någon Rysslandskännare , men det är självklart som så att allt och alla läser jag inte.
Parallellt med detta ser och hör vi hur Siluanov i allt högre utsträckning lånar upp pengar genom ” obligationslån” som bankerna tar över, och I sin tur använder som deponeras säkerheter hos Nabiulinas C B!
Vi närmar oss en situation där de stora bankernas huvudsakliga utlåning är till federationens budget, till regionerna och till kommunerna!
Det skulle vara roligt att följa Nabiulina och Siluanov en dag på jobbet. Ännu hellre få ta del av deras vardag och intervjuer om deras syn på samtiden och tro på framtiden.
Det skulle verkligen bli intressanta reportage av det. Ironi – men icke desto mindre!
Jo, Paulon, jag håller med, jag skulle gärna lyssna till dem efter ett par drinkar , så de riktigt kan gå loss)))
Korthuset blir högre och högre…
AFU rapporterar:
145 Strider
86 Luftanfall
285 KAB
8 828 SJälvmordsdrönare
3 573 Grantater (varav 46 från MLRS)
Tack Matsextrude!
“Russia attacked Ukraine overnight with 94 strike drones, including Shaheds, Gerbers, and Italmas types launched from Orel, Millerovo, Shataloво, Primorsko-Akhtarsk, and Crimea. Ukraine’s air defense shot down or suppressed 84, with 10 drones hitting 4 locations.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mg2ouf7hvs2f
💥🔥👍✊
“❗️Today in the 🇷🇺Komi Republic, in the city of Ukhta, the Ukhta Oil Refinery («LUKOIL-Ukhtaneftekhimpererabotka» / «LUKOIL-Ukhta Refinery») caught fire. According to preliminary information, a process unit/technological installation was on fire.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mg2qbafess2t
“Ukraine has struck the Lukoil oil refinery in Ukhta, Russia, 1,700km from the front line, triggering a fire at a processing unit. The Ukhta refinery has a processing capacity of 4.2 million tons per year.”
En annan film:
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mg2sacxijs2f
Mer bavovna åt folket!🔥
”Ghana inför omedelbara åtgärder för att förhindra att Ryssland rekryterar ghananer till sitt krig mot Ukraina. Det säger landets utrikesminister Samuel Okudzeto Ablakwa till BBC.
Det handlar dels om insatser för att upptäcka människosmugglare på det så kallade mörka nätet, dels om att sprida information till allmänheten.
Enligt ministern har 55 av landets medborgare dött i striderna i Ukraina. …”
https://omni.se/55-ghaneser-dodade-i-ryssland-manskliga-skoldar/a/K8njw4
“Chefen för Irans högsta säkerhetsråd, Ali Larijani, förnekar att landet vill förhandla med USA.
I natt rapporterade Wall Street Journal, med hänvisning till amerikanska och arabiska källor, att Larijani har drivit på för att återuppta kärnsamtalen med Washington. Detta ska ha skett genom medlare i Oman.
Larijani har delat nyheten på X, med en kort kommentar:
”Vi kommer inte att förhandla med USA.”
Inför helgens attacker höll länderna samtal om Irans kärnenergiprogram i Schweiz.”
https://omni.se/iransk-sakerhetschef-inga-planer-pa-usa-forhandling/a/QJ7qeW
Förlåt, det här gick av bara farten, ingen direkt koppling till Ukraina. Samma sak med nästa kommentar från mig.
“Det var inte någon nära förestående attack från Iran som fick USA att anfalla i lördags. Det budskapet gav Trumpadministrationen till kongresspersonal på söndagen, uppger tre källor för AP. Det ska snarare ha funnits en mer generell hotbild i regionen.
Politico skriver att Pentagon ännu inte har presenterat några bevis för att attacken gjordes i förebyggande syfte, trots att man flera gånger har kommunicerat det utåt. Olika personer i administrationen har samtidigt gett olika förklaringar till varför ett anfall var motiverat.
– Detta är ett exempel på att presidenten först bestämmer sig för vad han vill göra och sedan låter sin administration gå ut och hitta vilka argument de än kan för att rättfärdiga det, säger den demokratiske senatorn Andy Kim.”
https://omni.se/kallor-iranattacken-gjordes-inte-i-forebyggande-syfte/a/43o0Aa
“Frankrike, Tyskland och Storbritannien öppnar för att attackera mål i Iran för att förebygga nya svarsattacker mot landets grannländer. Det skriver de tre länderna i ett gemensamt uttalande, enligt The Telegraph.
”Vi kommer att ta steg för att försvara våra och våra allierades intressen i regionen, potentiellt genom proportionerliga försvarshandlingar för att förstöra Irans möjlighet att avfyra robotar och drönare”.
Sent på söndagskvällen meddelade även Storbritanniens premiärminister Keir Starmer att man kommer att tillåta att USA använder brittiska baser för ”defensiva attacker” mot iranska mål.”
https://omni.se/frankrike-tyskland-och-storbritannien-oppnar-for-att-sla-mot-iran/a/pBQbQX
Godmorgon Spjutskaftshållare. Mot seger. Håll i håll ut!!!
Godmorgon 🪙 🦅 💫
Uppdaterat med spjutskaftsmyntet.
Tillsammans till den oundvikliga totala segern 💛💙
👍
God morgon, vi ger aldrig upp!
Higain
Vi ger ALDRIG upp!
“Zelenskyy: Middle East shows how difficult it is to provide protection against missiles and Shaheds. Everyone now see that our experience in defense is irreplaceable. We are ready to share this experience and help those nations that helped Ukraine this winter and throughout this war.”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mg2uuwy3bk2t
Jag undrar om Ryssland har börjat trycka fram medelräckviddigt luftvärn längre fram mot fronten? Buk-förlusterna är lite anmärkningsvärda, eller åtminstone frekvensen. Om det signalerar en brist på andra system, förhöjd ukrainsk ELINT eller ett nytt ryskt grepp för att parera ukrainsk offensiv förmåga låter jag vara osagt men spännande är det. Fram med fler pjäser bara, det blir fint på drönarfilm.
Nytt inlägg:
https://cornucopia.se/2026/03/uppdateras-oljeterminalen-i-ryska-novorossijsk-bombad-ryskt-raffinaderi-bombat-i-uchta-ukrainarna-tror-inte-pa-fredsforhandlingar-motsatter-sig-territoriella-eftergifter/