Artikeln innehåller annonslänkar för Svensk Värdeförvaring
Börserna faller i de asiatiska tidszonerna efter att USA inlett Operation Epstein Fury och årets bombning mot Iran för att dra bort uppmärksamheten från despoten och den fällde våldtäktsmannen Donald Trumps samvaro med pedofilen Epstein. Guldpriset slår nytt rekord i svenska kronor, men ännu inte i amerikanska dollar. Hyresförhandlingarna är klara för i år och är de lägsta höjningarna på fyra år, men de som bor i hyresrätter saknar pengar och har inte råd att klara av att leva med 3.4% höjning ens om man jobbar heltid säger Hyresgästföreningen.

Stockholmsbörsen steg förra veckan och noterade börsrekord efter veckouppgångar på 01.33% för OMXS30 och +1.19% för OMXSPI. Sedan ville den fällde våldtäktsmannen Donald Trump dra bort uppmärksamhet från hans samvaro med pedofilen Epstein och anföll Iran i Operation Epstein Fury, så nu blir det nog inte nya börsrekord i veckan.
Kronan tappar till 10:71 SEK mot euron när kapital flyr till tryggare valutor och 9:14 SEK mot USD.

Guldpriset slår dock rekord i svenska kronor på just nu 1 590:- SEK per gram, men noterar inte prisrekord i dollar riktigt än. Guld fortsätter vara en bra hedge när USA och Israel får för sig att man ska genomföra årets bombning mot Iran.
Investeringsguld, viktiga papper, offsitebackuper och vissa sällan använda samlarföremål ska förvaras i bankfack. Svensk Värdeförvaring erbjuder bloggens läsare 30% i rabatt hela första året om man anmäler intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm via detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF. Svensk Värdeförvarning erbjuder också nu möjligheten för äkta makar att ha gemensam tillgång till bankfack, vilket tidigare inte var möjligt. Man erbjuder just nu nya kunder från bloggen på första årets gemensam tillgång gratis.

Oljepriset stiger förstås, men kommer knappast ha någon större påverkan vid pumpen där det mesta ändå är skatt.
I USA backade börserna och S&P-500 gick -0.44% medan Nasdaq 100 gick -0.21%. Bäst inom FANANGST gick Netflix med +22.33% på att man drog sig ur kampen om Warner Bros Discovery. Sämst gick Tesla med -2.26%. Som sig bör.

Borta i de asiatiska tidszonerna faller börserna på Operation Epstein Fury, men ASX 200 går +0.03%. HAng Seng rasar -2.30%, KOSPI slår inte börsrekord för en gång sskull och går -1.00% i skrivande stund. Nikkei 225 går -1.35% och Straits Times -2.16%.
Tidningarna fylls av gråtartiklar om kändisar som rest till slavstaden Dubai för att bada i lyx och nu sitter fast där medan Iran bombar med Shaheddrönare, eftersom allt flyg är inställt. Styrkekramar och handhjärtan utfärdas. Man kan tycka lite synd om intet ont anande opålästa normala svenskar som sitter fast på de stora flyghubbarna i Doha och Dubai på väg till eller från drömresan till Thailand, men tyvärr är bloggens sympatier med de som också turistar på dessa platser begränsad. Lyxen är byggd på de facto slavarbete och extremt förtryck och förhållanden för så kallade gästarbetare. Men ärligt talat hoppas bloggen att ingen svensk skadas, fast att tillbringa ett årets bombning av IRan på ett lyxhotell med slavarbetskraft kan bli en nyttig läxa och påminnelse om svenskars privilegierade status.

Hur kommer årets bombning mot Iran sluta? Utifrån historisk empiri utan några större förändringar annat än att USA får brist på robotar att skicka sälja till Ukraina och att massa människor dödats. Det sista som överger människan är hoppet och därmed att regimen i Iran ska falla, men några hundratusen psykopater i form av republikanska gardets mördare har nog en annan syn på den saken. Bästa fall är väl inbördeskrig i Iran om nu hundratusentals dödade kan kallas “bästa”.
Notera att oprovocerade bombningar mot en suverän stat saknar stöd i folkrätt och internationell rätt, oavsett hur mycket ett lands president idkat samvaro med en pedofil och det oavett hur mycket man avskyr den psykopatiska teokratiska gubbdiktaturen i Iran. Mullorna i Iran kan och bör förstås dra åt helvete, men det gör inte att USA har rätt att bomba vem som helst, lika lite som Ryssland har rätt att bomba Ukraina.

Hyresförhandlignarna för 2026 är klara och i snitt höjs hyrorna med 3.4% vilket får Hyresgästföreningen att konstatera att man nu inte ens kan leva på en heltidslön om man hyr sin bostad. Till TT säger man:
“Hur ska människor ha råd? Om man jobbar heltid så måste man ju också kunna klara av att leva.”
Ja, bor man i hyresrätt hade man trots allt bara 1-1/1.034=3.28% av lönen kvar efter hyran var betald, och nu alltså inte en enda krona och kan inte längre leva på sin heltidslön. Tänk då hur det är om man är arbetslös, sjukskriven eller jobbar deltid.
Man får väl hoppas att hyresvärdarna inte får 7% höjda avgifter för sophämtningen, likt vi villaägare får. Villa- eller bostadsrättsägare betalar fortfarande 100% högre räntor än innan Ryssland startade sin fullskaliga invasion mot Ukraina, men lyckas i flera fall fortfarande överleva trots att de bara jobbar heltid.
Värst i Sverige är det i Dorotea och Nordanstig där hyrorna höjs med 5% och minst illa i Järfälla och Halmstad där de höjs med 1.9% respektive 2.2% skriver TT.
Kom ihåg att slitage, reparationer och underhåll är inbakade i hyrorna medan bostadsrättsinnehavare och villaägare alltid låtsas att dessa är noll när de tittar på boendekostnaderna. Verkligheten är att en villa nog behöver avsätta minst 4000:- SEK i månaden till detta och en bostadsrätt 2000:-. Minst.
I övrigt måste ju Hyresgästföreningen vara usla förhandlare då det är de som förhandlat fram 3.4% i hyreshöjningar och vars medlemmar nu inte längre kan leva. Verkar vara dumt att ha ihjäl alla sina medlemmar, och de bör nog skaffa bättre förhandlare. Om de själva var hyresgäster så svälter förhandlarna nu iofs ihjäl och därmed blir det nya förhandlare nästa år. Som bor i bostadsrätt, för då kan man leva när boendekostnaden är betald trots att räntorna höjs 100%.
Styrkekramar och handhjärtan utfärdas till Hyresgästföreningen iaf. Dagens börstips är att köpa Fonus, för nu kommer miljontals svenskar svälta ihjäl pga de höjda hyrorna och behöva begravas.
Våra egna boendekostnader i februari ökade med 25% mot februari förra året, främst drivet av kylan och ökat uppvärmningsbehov. Oräknat energikostnaderna ökade boendekostnaderna 8.47% på ett år, men då höjde jag inte avsättningarna till reparationer och underhåll utan de låg kvar på 3000:- SEK i månaden. Men jag jobbar två heltider och 80 timmar i veckan så jag klarar 8.47% i ökade kostnader.
Kollar med en bostadsrättsförening som anekdot. Där har avgifterna höjts 7.0%, inte 3.4%. Men de som bor där kanske jobbar två helttider de med, så de har råd med dubbla höjningen mot hyresgäster.
Hyresgästföreningen äger för övrigt aktiebolaget Fastighetsaktiebolaget Norrlandsgatan nr 7, som gjorde ett resultat på nästan 13 MSEK på en omsättning om 25 MSEK år 2024 eller ca 50% i vinstmarginal på sitt hyreshus. Det är fastigheten som deras kontor ligger i och syns på fotot överst i artikeln. Undrar hur de gör med hyrorna där? Huruvida styrelsen i deras fastighetsbolag bor i hyreshus själva eller inte lämnas som en övning men svaret är att iaf 50% bor i villa.
157 kommentarer
Nu sitter jag vid datorn (avlönad, såklart, som alla andra kommentatorer) men har problem med en annons som i tid och otid täcker halva skärmen. Tyvärr gör det stundtals nästan sidan oläslig.
Nu vill jag naturligtvis att bloggaren ska få betalt för sitt slit (och kunna betala de höjda avgifterna för sophämtningen) – men frågan är om något är tokigt på sidan, eller om de är på den här sidan tangentbordet problemet finns.
Man klickar bort annonsen. Färdigt. Är det Öresundsfärjan eller någon bil?
Finns ett litet X uppe till höger man klickar bort annonsen med.
Jag klickade på krysset, men rutan hängde kvar varpå det snart dansade in en ny annons.
Nu verkar det dock fungera okej.
(För den som undrar så var reklamen inte för blå piller, internetfru eller hur man döljer sina Epsteinspår.)
Får någon reklam för en streamingkanal tror jag.
Jag får för en biofilm. Kalevala. Låter intressant. Första reklamen jag faktiskt tittat på och inte känt till innan.
@A36vargen 2026-03-02 10:39
“Kalevala. Låter intressant.”
Hmnja, tänkte jag också först, men kanske inte så lovande som det först verkade:
Kalevala – Story of Kullervo turns Kalevala into Temu Vikings – movie review – YouTube (Anttimation).
Det är väl brf bolinders 6 på bilden? Alltså inte ett hyreshus.
Enligt Booli är det ingen bostadsrättsförening på platsen. Har aldrig sålts någon BR på adressen, huset intill har som kontrast typ 70 sålda lägenheter enligt Booli. Och Booli har inte satt en BRF-plupp på adressen heller.
Kanske är en BRF bildad för att genomföra en ombildning som inte skett?
Mkt riktigt. https://www.ga-fastigheter.se/fastighet/bolinders-plan-2/
Det är väl brf bolinders 6 på bilden? Alltså inte ett hyreshus.
Det är otroligt tröttsamt med alla dessa snyftreportage om stackars svenskar som sitter fast på flygplatser. Särskilt äcklad blir jag av de som du beskriver. Det krävdes inte heller raketforskning för att förstå att det kunde bli krig men de reste ändå och nu är det synd om dem.
Håller med till 100%
Det är dessutom enorm mörkläggning av media hur mycket travelwashingdiktaturerna drabbats.
Bland annat brann ett helt bostadshus motsv 30 våningar i Dubai.
“nej det är inte så farligt. Fortsätt resa”
Det är uppenbart att man antingen inte vågar skriva (man kan ju bli gripen godtyckligt om man mellanlandar i de länderna). Eller så är det för stora reklampengar
Frugan som läser thailändska nyheter visste betydligt mer om bombningarna i grannländerna än jag gjorde, upptäckte vi igår kväll.
Japp, mycket reklampengar är det.
För övrigt fick jag ett mail om att Iran inte skjuter några Shaheder och att de alltså inte utgör något hot. Samtidigt ser jag film efter film i sociala medier på hur Shahedrobotar härjar i Dubai, Doha, Bahrain, Kuwait, till och med Cypern och nu världens största oljehub Ras Tanura.
“shaheds är bara en fluga”
Skämt åsido. De finns uppgifter om att iransk kommunikation är så pass degraderad att man går efter färdiga avfyrningslistor.
Vilket såklart innebär att man använder alla tillgängliga vapensystem.
Filmmässigt verkar man ha betydligt större problem med att bekämpa shahederna än robotar.
Man borde införa ett enkelt test som man måste klara innan man får hämta ut sitt pass:
– Är UD en resebyrå?
– Innebär resande risker?
– Vem har ansvaret att hantera konsekvenserna av till exempel inställt flyg
Tror ansvaret vid krigshändelser ligger på en person som heter Force Majeure. Oklart hur man kontaktar hen.
Genom kvällspressen, tror jag.
Major Force är en slarvig person
“vi har inte fått nån informaschjooon” 😀
På fråga ett svarar jag Nej!
På fråga två svarar jag Ja!
På fråga tre svarar jag Vet ej, det beror på den aktuella situationen.
Ännu mer ironiskt var att den svenske turist på plats P1 Morgon lyckats nå för en intervju dessutom inte var vem som helst utan en bekant långhårig artist känd för ett brett utbud av musik från techno till hårdrock och med en far som varit journalist vid SvT 😉
Egentligen en rätt sympatisk person faktiskt, men kanske lite naiv.
+1
Ja jag har absolut inga invändningar mot honom, han har gjort bra musik och verkar genuin i sina övriga intressen och i sin framtoning. Det var också lite överraskande att det nyligen framkom att han tävlat på världselitnivå i skytte.
Det var mer P1 Morgons sätt att välja ut “en svensk strandsatt turist” för att illustrera sin rapportering som gjorde mig lite överraskad.
Ja jag har absolut inga invändningar mot honom, han har gjort bra musik och verkar genuin i sina övriga intressen och i sin framtoning. Det var också lite överraskande att det nyligen framkom att han tävlat på världselitnivå i skytte.
Det var mer P1 Morgons sätt att välja ut “en svensk strandsatt turist” för att illustrera sin rapportering som gjorde mig lite överraskad.
Han var väl där för att jobba, tyckte jag mig snappa upp i .. Aftonbladet? Fast det kanske ändå är ännu värre än att turista där?
Rör inte Bo G Erikssons son‼️
Dessutom så är de inte alls fast i Dubai. Det är bara att ta en buss eller köra till Muskat, Oman. Det tar väl 5 tim och flygplatsen är öppen.
Se där.
E-Type får hyra en e-type och rulla mot Oman.
Episkt.
Fotot “Ett hyreshus i Stockholm” snygg inramning 🙂
Snyggt hus också, tycker jag själv iaf. Stilrent, harmoniska proportioner och fin färg.
Allt behöver för övrigt inte se ut som det var byggt på 1800-talet för att vara fint, så som Arkitektupproret annars verkar vilja.
Det där är nog 1930-talet och funkis, fast pimpat jämfört med de mer stilrena funkishusen intill på Bolinders.
Oljan 100 USD potentiellt, gör väl 0,3 till 1 SEK vid pumpen kanske, gaspriset träligare trots Irans nästintill obefintliga export…
Iran har tydligen bombat enorma oljehubben Ras Tanura i Saudi nu, som stängts ner. Som sagt så verkar försvaret mot Shahedrobotar vara sådär.
Tänk om man hade kunnat se nått annat krig som dominerats av dylika anfall….
Frågan är även lite hur mycket av oljediktaturernas försvar som har gått till “jag är fjorton och gillar pangare” system och hur mycket som de fakto är bemannat.
“Prins #3457 (17 år) är minsann överstelöjtnant och befälhavare över ett batteri luftvärn”
Det var den där lilla detaljen med meritokratins styrka…
Var det inte linjeskeppet äpplet som kantrade vid öland för kaptenen, en 15årig greve, vars enda merit var att han såg bra ut på hästryggen?
Inom den kategorin torde han överträffas rätt rejält av spanska armadans chef, Alonso Pérez de Guzmán el Bueno y Zúñiga, hertig av Medina Sidonia.
“Hertigen av Medina Sidonia utsågs mot sin vilja, han hade tidigare enbart erfarenheter från förvaltningstjänst, till ny befälhavare av kungen. Medina Sidonias brev till kungen där han påtalade sin brist på erfarenhet, sin dåliga hälsa, sin benägenhet att bli sjösjuk och sina stora skulder som krävde hans närvaro i Spanien, ignorerades av Filip II.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alonso_de_Guzm%C3%A1n_el_Bueno,_7:e_hertig_av_Medina_Sidonia
Avd: “Kuwait har skjutit ner 3 st F-15”
Spanska armadan kanske också sorterade bort MÖP:ar?
Kan vi sluta förminska vad den iranska regimen gör mot sin befolkning? Ja Trumpeten är pedofil osv men i det här fallet så har även en trasig klocka rätt två gånger per dygn. Trumpeten våldtar åtminstone inte sina medbogare innan han hänger dem för att de inte skall få inträde i sin i himmel.
Förminskade ingenstans något. “oavsett hur mycket man avskyr den psykopatiska teokratiska gubbdiktaturen i Iran. Mullorna i Iran kan och bör förstås dra åt helvete”
Man väljer själv vad man lyfter fram “Notera att oprovocerade bombningar mot en suverän stat saknar stöd i folkrätt och internationell rätt, oavsett hur mycket ett lands president idkat samvaro med en pedofil och det oavett hur mycket man avskyr den psykopatiska teokratiska gubbdiktaturen i Iran” Vi kan ju istället notera 30 000 mördade demonstranter? Gardet som siktar mot ögon och underliv? Unga människor som hängs var 45e minut dygnet runt utan rättslig prövning?
Att ryssland tappar en av de enda allierade de har samtidigt som trumpeten nu är hatad av både no-war-maga och demokraterna är fantastiskt.
Som jag skrivit så täcker jag inte krigen i Mellanöstern annat än ekonomisk påverkan. Jag tar tydligt avstånd från diktaturen i Iran och har alltid gjort det, men har inte tid att följa varenda detalj och övergrepp. Du får starta en blogg. Du är uppenbarligen expert. Antar att du också ska lista alla övergrepp regimen i Myanmar begår? Eller varför bryr du dig inte om de övergreppen?
Jag kommenterade din text så uppenbarligen valde du att täcka någon del? Men fortsätt du att vara syrlig, det är en stor anledning till varför jag läser.
Må gott!
älskar när du redigerar dina egna inlägg gång på gång, det är okej, ta ett djupt andetag.
Nyttan av att Ryssland tappar en allierad motverkas av att Ukraina kommer få ännu svårare att bestycka sitt luftförsvar samt att Ryssland gynnas av högre oljepriser.
Det kanske går att försvara angreppet med att Iran stödjer terrorism genom Hamas och Hizbollah för Israels del och de har försvarsavtal vid angrepp tillsammans med USA?
MAGAs trollfabriker går för fullt sedan i lördags på att motivera varför “The President of Peace” var helt tvungen att starta krig mot Iran. De personer som fortfarande har trollfabrikskanaler i sitt informationsflöde kan helt enkelt inte hjälpa hur indoktrinerade de blir just nu och får därmed svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Rätt kul att följa r/Conservative just nu om man vill se paniken hos trollfabrikerna. De vanliga MAGA-postarna får i princip inte en syl i vädret.
Ju fler krig man startar, desto fler fall av “nu har jag ordnat fred” kan det bli när man slutar panga.
Enligt någon av de amerikanska TV-värdarna jag såg på Tuben har de börjat köra med “Det är inget krig, det är en…” Strategic operation, combat operation, etc, osv.
Men visst låter “Strategic Combat Operation” väldigt likt “Special Military Operation”. Så uppenbart att även denne amerikan — jag tror förresten det kan ha varit från SNL? — kommenterade det. Häpp!
@LSR Trump-regimen slog igen USAID, med följd att uppskattningsvis 1 miljon människor i utvecklingsländer dog förra året som en följd av uteblivna bromsmediciner och andra typer av hjälpsändningar – grymhet kan ta sig väldigt olika uttryck, men resultatet blir likafulltdet samma: oerhört onödigt lidande och död.
Trump rev 2016 upp det kärnenergiavtal som Obama (tillsammans med Franrike, Storbritannien och Ryssland) hade ingått med 1r4n där de sistnämnda gick med på att sluta anrika uran för kärnvapenbruk. Inget perfekt avtal, men det fungerade bevisligen och öppnade åtminstone för fortsatta reformer och dialog.
Tror inte det är någon här som fäller några tårar över Khamenei, men det rättfärdigar inte ändå inte ett angrepp i strid med folkrätten eller att USA:s angrepp sker helt utan någon plan utöver att just ta den högste ledaren av daga. Iranierna hade redan ordnat hierarkin så att de har fyra led av efterträdare på alla viktiga poster.
Hade Trump varit ute efter verklig regimförändring hade de gått in med marktrupp, men det är han för feg för. Och den springande punkten blir hela tiden, om Iran nu, varför inte Ryssland först?
Mina erfarenheter av hyresgästföreningen är främst.
De jobbar främst för de som har den där hyresrätten med utsikt över vattnet i Sthlm med 6000 kr i hyra för 90 kvm.
Och representera rättshaverister/de som inte förstår bättre.
Likt S är de väl en förening för de gamla.
De har väl runt knappa 15 procent medlemmar. Så inte jättestort förtroende bland hyresgästerna.
Hört om flera tvister där de går helt på hyresvärdens linje och inte försvarar sin medlem.
Tyvärr tror jag att de två troligaste utgångarna av USA mot Iran är:
1. Mullorna sitter kvar eftersom Trump saknar uthålligheten och kommer deklarera “mission accomplished” inom en månad.
2. Iran blir en “failed state” som sönderfaller i inbördeskrig. Europa för förbereda sig på en massiv flyktingvåg. Vi får öppna våra hjärtan, helt enkelt.
Att regimskiften blir till en västvänlig demokratisk regim är extremt osannolikt.
Tyvärr tror jag du har rätt. Var optimistisk förr när onda människor tvingades bort. Världen blev inte så mycket bättre har jag lärt mig av historien.
Ingen normal människa sörjer för att mullorna försvinner. Priset, är som du skriver, kaos. Vanliga människor är de stora förlorarna.
Det var rätt talande i gårdagens Agenda där tre ledande politiker med iranska rötter från vardera L, S och V fick berätta hur de kände inför beskedet att det var ajöss med övermullan. Genuin glädje och hopp från två av dem, medan den tredje (ni kan aldrig gissa vem) inte med ett ord kunde glädjas utan enbart kunde ondgöra sig över vilka två stater som gjort det och hur avskyvärt det var att de bombat.
Övermullan hade regimskiftat bort sig själv ganska snart, utan bomber, då han var 87 år gammal.
Han gjorde bort sig kungligt…
Vad får oss att tro att USA överhuvudtaget är intresserade av ett regimskifte till västerlig demokrati i Iran? Det kan ju vara så att dom är fullständigt nöjda med ett fragmenterat Iran och en region i ett lågintensivt kaos. Finns rätt många fördelar i det för både USA och Israel…
Alternativ 2 då.
Ja, jag skulle kunna tänka mig att sätta en slant att USA skulle kunna se positivt på ett sådant scenario…
Kriget säljs ju in som om att det är för den iranska befolkningen. Lågintensivt kaos är nog inte befolkningen till gagn.
Lågintensivt kaos är inte bra för varken Israel eller USA heller, som jag ser det.
Alla vet ju ungefär hur bra det blev med Irak.
Jag är inte helt säker på att USA och Israel ser saken så den här gången. Där och då hade USA enorma mängder trupp på marken, det är skillnad att köra 08 strategin vs. nation building…
Din kommentar inväntar godkännande
Den staten ställer ofta till med problem för mig.
Lågintensivt kaos är inte bra för varken Isarel eller USA heller, som jag ser det.
Alla vet ju ungefär hur bra det blev med Irak.
+1
Instämmer.
“Europa för förbereda sig på en massiv flyktingvåg. ”
Inte Trump emot. Han älskar inte precis Europa.
Kan vara en av pjäserna som står på schackbordet nu ja…
Nej, demokrati är nog inget USA bryr sig om, det finns inget demokratiskt land vid någon del av persiska viken. Men jag tvivlar på att de vill ha kaos vid Hormussundet. EU och Kina vill definitivt inte ha det. Möjligen vill Bibi ha det för att kunna fortsätta klamra sig fast vid makten – om han tappar den får han skaka galler för korruption.
Ja, bollen är så smått i rullning. Vi får se om den slutar rulla. Annars kan det bli ordentligt stökigt …
Pentii
Fundera ett varv till.
Du har ju redan nämnt Kina…
Jag tror inte att vi ska tolka in för mycket tankeverksamhet bakom USA:s angrepp. Netanyahu är nog den som gärna ser ett fragmenterat och försvagat Iran. Trump däremot viftar frenetiskt med hunden (Minneapolis, Venezuela, Grönland, Iran) nu när Epstein-filerna med all önskvärd tydlighet visar vilken oerhört vidrig människa han är.
USA har kritiserats många gånger förr för att man gått till angrepp med regimförändring som mål utan att ha någon riktig plan för efteråt, utan att ha någon politisk opposition att hänga upp det hela på och utan att på allvar förstå samhället och kulturen. Den kritiken har aldrig varit mer berättigad än nu.
… och den har funnits länge, redan 1965 fick vi denna strof:
“For might makes right,
And till they’ve seen the light,
They’ve got to be protected,
All their rights respected,
Till somebody we like can be elected”
Om det gick att bomba fram demokrati kunde USA med fördel börja på hemmaplan.
Utmaningen är väl att man faktiskt lyckas panga bort rätt många ledare i Iran.
De där Mullorna är ju döda i rätt stor omfattning.
Israel hade ju skapat sån misstro mot tekniken att man träffas enbart ansikte mot ansikte (Return to office har inte visat sig fungera för Iran) och då kom det flygande lite missiler.
OM man bortser från detaljer kring krigets lämplighet får man ändå se anfallet som rätt fascinerande.
47 av de ledande militärerna är döda (SVT hade ju nån som sa att, Israel måste döda fem på varje post innan de lyckas!!!! Israel bara “challenge accepted”)
Totalt luftherravälde efter 24 timmar.
Det här är ett anfall som Ryzzen bara kan drömma mardrömmar om när man själv på sin höjd får rotestorlek på anfallen.
Nej. Jag delar inte riktigt den analysen.
Om vi tar alternativ i), att mullorna sitter kvar så är detta en återvändsgränd då mullorna, ja den islamiska republiken som helhet, nu inser att likt Nordkorea är kärnvapen det enda som kommer att rädda dem över tid. Så en lösning där man försöker sig på ett Iran som det var förut kommer snart att bli ett Iran med kärnvapen.
Om vi tar alternativ ii) så är en failed state inte heller ett alternativ eftersom vi då har en failed state med ett helt kärnvapenprogram som nu kommer att leta efter en ny arbetsgivare. Vi kommer också att få en situation i vilken stora delar av landet kommer att försöka bryta sig loss eller bli invaderade. Min gissning är att Turkiet kan intervenera i norr och göra en säkerhetszon av de kurdiska områdena samtidigt som man verkar för en azerisk återförening. I sydost kommer balucherna att börja snegla mot Pakistan. Och så vidare. Detta är inte heller ett alternativ, särskilt inte i den region som är så viktigt för den globala energiförsörjningen.
När man säger att endast 20-30 procent av iranierna stöder mullorna betyder det att den ena hälften av de persiska iranierna gör det och att den andra hälften inte gör det medan hälften av iranierna som helhet inte ens stöder Iran utan vill något annat. Vi kommer att se ett inbördeskrig i centrala Iran medan så gott som alla grupper i periferin kommer att försöka fly precis som slaverna och ungrarna gjorde när de övergav Österrike efter första världskriget. Kroater och slovener var så desperata att komma loss att de gick med i serbernas Jugoslavien.
Jag är rädd att Trump kan ha målat in sig i ett hörn och gjort ett långt värre misstag än vad hans företrädare Bush gjorde. Jag tror inte att han eller USA har råd med något av de två alternativen.
Inget av alternativen är önskvärda, alla fall inte av mig. Tyvärr är det nog bara där vi hamnar. Trump har absolut målat in sig i ett hörn.
Vad det gäller kärnvapen torde det ur mullornas perspektiv vara rationellt att de skaffa dem.
* Ukraina ger upp sina och blir invaderade av stormakt.
* Libyen stoppar sitt program och bombas till “failed state”.
* Irak stoppar sitt program och bombas/invaderas till “failed state”.
* Nordkorea genomför sitt program under sanktioner och nu rör ingen vid dem.
En kommentator var förvånad över att Trump gick ut med målet för hela eskapaden dag 1. Normalt brukar man vara lite mer försiktig ifall man inte nåt sitt mål så ser det illa ut.
Jag fattar inte hur dessa experter ännu inte har fattat att Trump och MAGA fullständigt skiter i sanningen eller vad ens de egna ledarna sagt eller lovat.
Hur var det under kalla krigets dagar med Sovjetiska ledare? Ljög de lika fritt och struntade i avtal? Hur hanterade men det då i väst media?
Jag har haft det tveksamma nöjet att genom jobbet besöka många av de hemorrojder till stater som svenskar verkar tycka är okej att turista i. Jag fascineras över hur den i allmänhet upplysta svensken väljer att helt blunda för de regelrätta övergreppen som möjliggör de fina turistorterna och billiga priserna.
Redan i charterturismens barndom gick ju resorna till Francos Spanien. Ordning och reda och tågen går i tid, så att säga.
Grekland var väl också militärdiktatur där ett tag?
Exakt.
Från 1967-1975
Om man räknar demokrati som att alla får rösta har Grekland varit demokrati 52-67 och 74-Idag
Så nån demokratins vagga har man knappast varit. Utan mer “de gubbar som andra gubbar gillar bestämmer och så kallar vi dem för folket”
Och Portugal.
Jugoslavien under Tito var kanske inte ett stort turistland, men visst förekom det en del till huvudsakligen kroatiska kusten.
Jodå, nog minns vi transportbasen Hasse Ericsson i badbrallor på kanarieholmarna. En syn som är svår att få bort.
Stark varning för att googla fram bilden om ni inte redan sett den – kan ge men för livet eller opåkallad snabb frukostretur.
Och nu är SAAB het igen, den hade ju några sälj och övervärdering på sig från diverse experter för några veckor sedan
Ändå har Finserve Global Security Fund gått som tåget i år.
Ja och SAAB är upp närmare 25% i år så experterna hade fel… åtminstone vissa av dom.
UD måste agera flr att ta hem folk från Thailand och Dubai. Det är oacceptabelt att det ska finnas några privata risker kvar i dagens samhälle. Staten ska ta hand om allt överallt, åtminstone för den välbesuttna övre medelklassen.
Jag tror att det är vanligare att de som har det lite sämre ställt än just övre medelklassen får mera hjälp av UD. Med pengar kommer man långt.
De som rest upp de lånade pengarna och fastnar någonstans i världen har svårt att klara sig om de drabbas av något medan de som har miljonerna kvar ofta inte har några problem att hitta andra vägar.
Jag har all sympati med familjen som sparat eller lånat ihop till drömsemestern i Thailand och nu sitter fast. Värre är det med sympatierna för de som semestrar i Dubai.
Bra förtydligande.
Helt riktigt!
Thailand är iaf. en någorlunda demokrati (plats 63) jämfört med Förenade Arabemiraten (plats 119) där Dubai ingår.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
Frågan är vilka ytterligare auktoritära länder man inte ska resa till som faktiskt är turistländer (till viss del) idag?
Placering i demokratiordning, eller kanske snarare brist på demokrati.
114 Rwanda
117 Qatar
118 Kazakstan
119 Förenade arabemiraten
120 Oman
123 Kambodja
126 Azerbajdzjan
128 Egypten
130 Kuwait
133 Vietnam
135 Kuba
138 Bahrain
145 Kina
146 Uzbekistan
148 Saudiarabien
150 Ryssland (Ligger med som referens.)
160 Laos
166 Myanmar
Från Thailand borde det ju kunna finnas alternativa rutter hem, dyrare förstås. De i Dubai får väl sätta sig på en buss till Egypten, eller nåt.
Svar till @Perstorpsbo
De får väl ta tunnelbanan.
Buss till Muskat, Oman, 5 tim. Flygplatsen är öppen
India Mulls Return to Russian Oil as Iran War Halts Middle East Flows
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/India-Mulls-Return-to-Russian-Oil-as-Iran-War-Halts-Middle-East-Flows.html
Indien “Vi har bara råd att köpa från skurkstater.”
Lite så ja…
Hyresgästföreningen. Personlig anekdot.
På nittiotalet bodde jag i hyresrätt, förhandlade själv med värden, mot att jag kollade till sopskruven då och då ( nedersta delen av ett sopnedkast är inte rak utan går i en spiral för att bromsa soppåsen) och jag är snickare så ibland när något litet var sönder så fixade jag det. Vissa månader bodde jag gratis.
Enda kravet värden hade var att jag inte skulle vara med i Hyresgästföreningen. De kom och ville att jag skulle vara med för enade är vi starka etc. Jag förklarade att jag hade halva hyran och vägrade att vara med då. De ansåg att det var bra för mig att betala full hyra plus deras avgift. Jag förklarade med emfas att de var idioter.
Man skall inte sitta och “Googla” på folk men om man gör det map. chefer och annan ledningspersonal i sk. “Intresseföreningar” kan man ofta notera rundligt tilltagna löner och andra ersättningar. Inte minst företrädare för många 90-konton, vilket DI har haft flera artiklar om. Den insikten ger oftast incitament att inte önska bidra ytterligare till vare sig organisationerna eller deras lednings inkomster.
Egna bidrag går exvis till Apoteas sjukvårdsmaterial fvb Ukraina.
Klart man ska sitta och Googla folk.
Det är därför vi har så mycket publika uppgifter i Sverige, för att vi ska granska varandra.
“Styrkekramar och handhjärtan utfärdas till Hyresgästföreningen iaf. Dagens börstips är att köpa Fonus, för nu kommer miljontals svenskar svälta ihjäl pga de höjda hyrorna och behöva begravas.”
Underbar sarkasm!
Följderna av Operation Epstein Fury och Bombning av oljeterminalen i Novorossijsk :
Ett högre oljepris för konsumenterna i USA ger Don Donnald ett lägre stöd, och Republikanerna troligen färre röster i mellanårsvalet. oljepriset till konsumenter brukar också öka snabbare än det minskar, och det gör att vi uppfattar ökningarna mer än sänkningarna.
Får se hur Don Donnalds blodtryck mår av ett “Delat styre”.
Kommer inte bli några rättvisa val.
I Sverige lägger personer som bor i hyresrätt en högre andel av inkomsten på boende:
“För hushåll i hyresrätt är andelen 27 procent, jämfört med 21 procent för hushåll i bostadsrätt och 18 procent för hushåll i ägt småhus.”
med extremgruppen:
“Störst andel betalar ensamstående kvinnor över 64 år i hyresrätt, 37 procent av den disponibla inkomsten”
Så, Ja. Hyreshöjningar slår relativt hårdare eftersom det drabbar personer med lägre inkomst. Även om skillnaderna mellan grupperna var större innan inflationsåren.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-utgifter/hushallens-boendeutgifter/pong/statistiknyhet/hushallens-boendeutgifter-20242/
Trumpen är sur för att bombningen av oljeterminalen Novorossijsk även drabbar Kazakstans oljeexport, samma land som har gott om mineraler som Trumpen vill köpa finns att läsa om här https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Magnet-Wars-How-the-US-Plans-to-Break-Chinas-Grip-on-Rare-Earths.html och här https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Ukrainian-Drones-Strike-Major-Russian-Oil-Export-Hub-on-Black-Sea.html
Måste säga det “lustiga” är hur illa förberedda länder verkar vara.
Gulfstaterna generellt verkar ju haft ringa beredskap/kompetens.
Kudos till Kuwait som skjutit ner tre F-15 efter att släppt igenom en drös Shaheeder innan
Grekland svarar bombandet av Cypern med “vi ska göra allt för att försvara ön”. Skickar två plan.
Quatar får stänga ner gasproduktionen.
Saudi stänger ner sitt största raff.
När vågar nån bomba Khark som hämd?
(min analys är att ingen vågar det)
Cypern är iofs ett eget land, även om de har band till Grekland.
Jag skriver inget annat.
och “vissa” band till Grekland…. ja. De banden ska inte förminskas på det sätt du gör.
På vilket sätt förminskar jag?
Varför citerar du ordet “vissa”? Det var inget jag skrev.
Jag gjorde det för att snarare visa att banden är starka och icke ringa och att man delar i stora delar arv med mera och är separata land i färre saker än man är något gemensamt.
Man ska inte glömma att det fanns en stor gregisk minoritet och grekiska städer på Turkiet medelhavskust. Men där man fördrev alla greker i samband med Osmanska rikets fall.
Lite mindre kända övergrepp än det armeniska folkmordet men likväl en etnisk rensning där turkarna ville bli fritt från greker.
Och invasionen av norra Cypern var en fortsättning av denna nyturkiska imperialism.
Det här är bara några händelsekedjor som visar att man inte kan kategorisk säga saker om mellanöstern utan att läst hyllmeter då allt hör ihop och “det är komplicerat”
I och med att du citerar mig fel så tillskriver du mig saker jag inte skrivit eller uttryckt. Vad menar du att jag kategoriskt sagt om mellanöstern som är fel? Du skriver ju själv att Cypern och Grekland har historiska kopplingar till varandra.
Cypern tillhör Kartago!
“Vilket Kartago?”, frågar åt Scipio Africanus.
Fenicierna alltså, hmm det betyder väl nutida Libanon?
Hegseth: “Vi startade inte det här kriget”
Men de tänker avsluta det, så att det blir ytterligare ett som trumpeten har avslutat…. smart uträknat.
Från SVT:
USA:s krigsminister Pete Hegseth håller pressträff och talar attackerna som USA och Israel utfört i Iran. Men enligt honom är det Iran som under lång tid bedrivit ett ”krig” mot USA.
– Vi startade inte detta krig. Under president Trumps ledarskap kommer vi avsluta det, säger han.
Är de fullkomligt galna? Går någon på det? Och ja, jag noterar att en överväldigande majoritet av irainierna i grund och botten är positiva till attacken, men det är en helt annan sak. Dessutom ett varningens ord: Precis som i Venezuela behöver det inte leda till annat än business as usual under en annan ledare.
Man undrar verkligen om de är så fast i sekten att Hegseth inte ens privat skulle kunna tänka tanken: “det jag sa, det var lögn”
Trumps fredsråd når nya framgångar!
Jake Tapper på CNN har pratat med president Trump alldeles nyss. Tapper säger att Trump sa till honom: ”Vi slår skiten ur dem. Jag tycker att det går väldigt bra.” Tapper säger att Trump också sa: ”Vi har inte ens börjat slå hårt mot dem, den stora vågen har inte ens inträffat. Den stora kommer snart.”
Källa: NYT 16:02
Inte…? Öh, Pete, var det alltså Iran som bombade er först?
Stenafartyg träffat av drönare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborgsbaserat-rederi-traffat-av-dronare
Angående Dubai så en anekdot. Var nedbunden på semester till en gammal kursare för drygt 10 år sedan, han drev ett företag där, så tackade ja till 3 veckors all-in hemma hos honom (vilket även inkl tillgång till företagets bil med chaufför när den inte körde åt företaget samt att allt ink mat dryck nöjen betalades av min gamle vän – jag var nyskild så han tyckte jag behövde pysslas om).
En ovanlighet var att chauffören som var pakistanier var med när vi åt lunch, vilket var otänkbart för de flesta med tjänstefolk i Dubai och då berättade min vän att de som jobbat som chaufförer, barnflickor mm åt svenskar sågs som anställningsbara av rika araber då de hade blivit bortskämda av svenskarna och fått “dåliga vanor”.
Jag antar att du menar oanställningsbara.
Ja, det är förargligt när någon behandlar tjänstefolk som människor.
Tack ANO, naturligtvis slav från min sida.
På rika arabets superyachts har man “mänskliga garderober” överallt där tjänstepersonalen ska gömma sig så fort ägaren eller någon gäst närmar sig. Sedan ska de stå där inne tills kusten är klar. Tjänstefolket får inte synas eller märkas.
Viktigaste frågan man måste få reda på kring tjänstefolk är om de får behålla sitt pass.
Oavsett hur “fint” vi svenskar behandlar våra slavar så är de fortfarande slavar om de inte får ha passet själva.
Det finns väldigt mycket förskönande kring arabvärlden. Men saken är att många svenskar som jobbar där möjliggör förtrycket och upprätthåller diktaturen.
Och det är även extremt vanligt med prostitution och “vit slavhandel”.
Gulftstaterna får generellt Epsteins kvinnosyn att framstå som sympatisk och lika välment som Barbro framställde den.
Fördomsbaserat:
Jag tror det kommer att gå fortare att bygga upp Iran inklusive oljeexport efter decennier av sanktioner och ett krig än att bygga upp Ryssland inklusive oljeexport efter fyra års sanktioner, frånvaro av gästarbetande experter och ett krig.
Men för att det skall gå fort för Iran att komma igenom kriget och nå en stabilitet behöver människorna i den maktapparat som har dödat tusentals, nej tiotusentals, ta vägen någonstans då jag misstänker att det inte är lätta att bara förlåta dem. Om de förgås i inbördeskrig kommer det att ta tid och bli blodigt, kan de fly någonstans? Det är ju inte så att jag vill se dessa brottslingar mot mänskligheten som flyktingar till Sverige eller EU. Överlevande i allra översta skiktet som har miljoner dollar antar jag kan dra till Moskva men vart tar resten vägen?
Företrädesvis länder med en relativt stor andel shiamuslimer (citat från Wikipedia):
“Fastän shiamuslimer är en minoritet i den muslimska världen, utgör de en majoritet av befolkningen i Iran, Azerbajdzjan, Bahrain och Irak.
Shiamuslimer utgör även över 35 % av befolkningen i Libanon,[22] över 45 % av befolkningen i Jemen,[23] över 35 % av befolkningen i Kuwait,[24] 20–25 % av befolkningen i Turkiet (huvudsakligen Alevi[25]) och [26] 20 % av befolkningen i Albanien (huvudsakligen Bektashi).[27”
Tja, revolutionärer som segrat brukar inte ha problem med att ta hand om de tidigare förtryckarna.
Men en realistisk lösning är väl tio års lägervistelse och sedan att de får tillbringa resten av sina liv i en sliten lägenhet. De som inte tar den dealen får väl ta konsekvenserna.
Kan låta hårt med svenska mått mätt men i den här delen av världen och med tanke på vad de gjort får det nog ses som ett humanitärt framsteg.
Något sådant i utbyte mot att det inte blir fullt inbördeskrig vore fint.
Här finns en utmärkt karta som visar var shiamuslimer lever i mellanöstern
https://www.nytimes.com/interactive/2016/01/04/world/middleeast/sunni-shiite-map-middle-east-iran-saudi-arabia.html
Inte bara resande som transiteras via Förenade Arabemiraten drabbas, en positiv effekt av att Förenade Arabemiraten dras in i stridigheter är att det väsentligt försvårar för ryssland att runda sanktioner. Förenade Arabemiraten har varit ett stort omlastningsnav för västerländska produkter avsedda för ryska marknaden, för vidare export (på papperet) till Kirgizistan.
https://bsky.app/profile/robin-j-brooks.bsky.social/post/3mfz5lhvmys2q
Skenmanöver eller inte. Jag stödjer till 100% attackerna. Det räcker. Över 30 000 mördade Iranier av regimens miliser. IR = IRGC = ISIS = Hamas = Hizbollah = Huthi =PMF = terrorister som begår folkmord på egna civila och obeväpnade.
Det är ett tyrrani som snart får ett slut.
Dessutom finns många andra fördelar. Såsom att ryzzlands illegala och likställt barbariska krig mot Iran snabbare får ett slut utan Shahedrobotar och annat militärt stöd.
Vi minskar även drastiskt statstödd islamisering och proxykrigföring i väst.
Detta var interventionen som behövdes. Inte en dag för tidigt. Med det sagt kan jag fortfarande anse Trump olämplig, men här har han äntligen gjort något mycket bra.
Jag ska lägga till mitt skrivfel, ”Såsom att ryzzlands illegala och likställt barbariska krig mot Iran” ska givetvis vara ”Såsom att ryzzlands illegala och likställt barbariska krig mot Ukraina.”🇺🇦
Trump är inte ute efter att hjälpa proteströrelsen till demokrati. Han är inte ute efter att störta en tyrann. Han är ute efter rubriker och att visa sig stor och mäktig. Lyssna på Hegseths svammel så framgår det med all önskvärd tydlighet att det inte egentligen finns något uttalat, konkret mål. I Irak hade man i alla fall ett mål, även om det visade sig orealistiskt. Förutom det säger Trump tydligt att man inte är ute efter ett regimskifte och att det nu är upp till iranierna att ta nästa steg. Business as usual efter ytterligare massakrer eller ett blodig inbördeskrig är sannolika utfall. Maduros regim styr fortfarande i Venezuela med USAs goda minne.
Dessutom så väljer man att helt åsidosätta folkrätten och alla utrikespolitiska spelregler. Hegseth säger att man skiter i alla löjliga “rules of engagement” när man ska uppnå sitt ospecificerade mål, dvs krigets lagar existerar inte längre. Dessutom är kriget olagligt även inom USA och Trumpregimen har överskridit sina befogenheter rejält, särskilt med sina lögner om att det rör självförsvar.
Ja, man kanske skadar Ryssland en del. Ja, man ger hopp åt ett iransk folk som verkligen behöver hopp. Men de långsiktiga konsekvenserna kan bli mycket, mycket allvarliga.
Ordet är fritt.
Interventionen är för att radikalt minska statsterrorism och få en stark allierad i mellanöstern, under Reza Pahlavis övergång till ett fritt och demokratiskt Iran.
Självklart vinner USA och Israel på att största regimen. Fördelarna är rentav enorma. Humalitärt, säkerhetsmässigt, ekonomiskt. Det ena utesluter inte det andra.
Ligger inte Dorotea på bland landets högsta skatter? Dvs, kommunala BO-laget borde väl rimligen ändå gå rätt bra och inte behöva höja så mycket?
Och varför i hela friden dyker det upp halvsidesannonser som täcker det jag försöker skriva vart 5:e sekund? Otroligt svårt att hålla fokus för en dampig människa som jag.
Locals in Iraq recovered a near-intact US LUCAS drone, an American copy of the Iranian Shahed-136, confirmed used by Task Force Scorpion Strike during US attacks on Iran under Operation Epic Fury.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mg4cftxlx22d
Mer om LUCAS: https://www.twz.com/news-features/u-s-military-has-used-long-range-kamikaze-drones-in-combat-for-the-first-time
Får se om jänkarna eller Saudi fyller på Qatars lager. Men det kommer bli brist och svårt att köpa nytt när arabstaterna bränner igenom lagren.
“Qatar’s stockpile of Patriot interceptor missiles – used to defend against ballistic and cruise missile threats – could last just four more days at the current rate of use, according to an internal analysis seen by Bloomberg.”
https://bsky.app/profile/vcdgf555.bsky.social/post/3mg45ovrjos24
Vad nu? Har Trumps vänner köpt CNN?
Hejdå bra nyheter… sanslöst.
Bloggaren har rätt om vad det kostar. Äger och bor på en liten gård ute på landet. Som tur är inga lån, allt betalt.
Men ungefärlig kostnad för underhåll och reparationer 5.000:- / mån.
Nu är det dags att starta upp motorsågen så vi har ved till nästa vinter.