Dags för lite foton igen. Efter DSEI 2025 studsade vi förbi en mässa till, nämligen Cannes Yacht Festival 2025, som är en båtmässa med några båtar i olika storlekar. Några foton nedan.

Utbudet av båtar på Cannes Yacht Festival är lite större än på båtmässan i Göteborg, om vi säger så. Säger sig själv vara den största flytande mässan i Europa. Och en del av båtarna är lite större än i Göteborg också.

Är man båtintresserad är det förstås högintressant med tanke på antalet modeller och leverantörer som är närvarande, men priserna är förstås därefter. Superyachts finns också för flera hundra miljoner kronor för den som har de pengarna att röra sig med.

Bland mycket annat hängde vi en del på segelkatamarankajen, där Leopard Catamarans stack ut, inklusive sina program för Moorings/Sunsail.

Leopard erbjuder nu sina större modeller 46 och 52 som elektriska – eller snarare dieselelektriska med en 24 kW genset ombord om man behöver ladda mer än solpanelerna kan fylla litiumbatterierna, inklusive till elmotorerna, som alltså kan köras utan dieselgeneratorn om batteriernas laddning tillåter. Går även att köra ett antal hundra sjömil bara på bränslet till gensetet. Förstås med dubbel redundans på elsystemen.
Höjer miljövänligheten med segel ytterligare ett snäpp.


Starlink har förändrat en hel del inom kryssningar och beskedet från flera superyachts var att deras radomer numera var tomma då man istället installerat Starlink – oftast minst två system, en med offshoreabonnemang och en med kustnära abonnemang. Kostar i sammanhanget inget om man jämför med Inmarsat, varken abonnemangen eller utrustningen. Extra Starlinkterminaler kan därtill enkelt lagras ombord och kostar bara några tusenlappar vilket inte märks när exempelvis en superyacht hade genomgått en total omarbetning av inredningen för 200 miljoner kronor.

Trender finns förstås inom superyachts. Man ska numera ha beachclub istället för leksakshangar längst bak och många äldre har därför renoverats så man fått sin beachclub och leksakerna (ja, vattenskotrar etc kallas toys) får vara på fördäck eller i limotenderns hangar.





Superyachtsen har ofta en väldigt likartad layout. Generellt maxar man på 12 passagerare inklusive ägaren i masters cabin, då om man går högre blir det andra regelverk. Besättningen bor generellt i fören på lägsta plan med ventilerna (fönstren) strax över vattenytan och brukar ha en egen trappa för att kunna röra sig mellan de 3-4 våningarna utan att störa passagerarna. Tvättstugan brukar ligga i besättningens del och de hanterar förstås passagerernas tvätt.
Mitt i båtarna ligger på nedersta plan 3 – 4 gästhytter, varav en ofta klassas som VIP med extra stort badrum, walk in closet och gärna hytt som går tvärs över båten, medan man har ytterligare en VIP-gästhytt på plan två och ingångsplan, där masters cabin ligger i fören, med walk in closet, ensuite badrum och eventuellt kontor. Detta plan innehåller också sällskapsytor och eventuellt kök.
Nästa våning innehåller bryggan, bar och matsal. Bakom bryggan brukar kaptenenes dubbelrum med ensuite eget badrum ligga.
Sedan avgör storleken om det bara är ett utomhus soldäck på nästa våningen eller om det även finns en våning till med inomhusfaciliteter, t ex spa och gym. Gym förläggs annars ibland nere på nedersta våningens beachclub.
Alla våningar har förstås uteplatser akteröver och föröver för de högre våningarna. En eller flera bubbelbad eller swimmingpooler finns också, och ofta har man just ett bubbelbad överst, så högt upp att det inte går att se från förbipasserande om man ligger vid kaj.
Sedan finns det stora variationer på detta, men generellt verkar det se ut så. Bakom eller för om maskinrummet bakom strandklubben har man en hangar för en limousinetender, men de större superyachtsen har förstås ett separat följefartyg som tender …
I övrigt intressant people watching. Förvånansvärt få personer med personskydd, även om det förekom i en handfull fall – man kan förmoda att de flesta miljardärer inte går på mässor utan har anställda som gör det åt dem, eller kontaktar leverantörerna direkt. Däremot var det gott om dollar- och euromångmiljonärer.
Och ryssar. Efter franska och engelska var det vanligaste språket ryska. Så mycket för sanktioner, men de är säkert alla progressiva med västerländska värderingar och har inte alls fått sina miljoner genom att blåsa ryska folket på olika vis eller tvätta Putins pengar, eller genom att vara målvakter åt ryska oligarker under sanktioner. Tummis på det.
Med det önskas fortsatt härligt fredagsmys. Nej, vi är förstås inte kvar då vi inte postar var vi befinner oss i realtid pga anledningar.

17 kommentarer
Eldrift eller hybrid känns som en möjlig säkerhetshöjning om rätt byggt på en segelbåt.
Att ha kraft direkt utan att behöva dra igång dieseln borde gå snabbare än en trulig diesel som pga vågorna dragit lite luft.
Visst har man koll på grejorna och servar ska allt funka men….
Dieselelektriskt är ju inte direkt raketforskning.
Vilka köpte du? Antar du köpte några olika för att ha omväxling.
Ja, alltså en del båtar sålde ju sig själva.
Någon liten tender till hemmatjärnen?
Limotender.
Det låter inte som att den båtmässan riktade in sig på kanalfolket i Holland eller England som har åretruntboende på båtar? Det finns (fanns?) förresten några sådana båtar i Köpenhamn, när min joggingtur för ca 10 år sedan tog mig på smala stigar nära gamla Noma…
Inga styrpulpetbåtar ?
Jag läste först att en del av båtarna var lite större än Göteborg.
Det hade varit något att skriva hem om.
+1 Precis!
De fick inte plats på foto.
Om jag hade pengar, trallalalalala eller hur den nu gick
För alla som funderar på en båt från Leopard Catamarans kan jag ju rekommendera Yootoob-kanalen “Travel Sketch”…
Och om man ska ha segelkatamaran… Vill man inte en båt som kan segla i light wind conditions då, så typ 6-7 knots of wind?… Då är det ofta även ganska små vågor/flat sea… Kan den där båten från Leopard Catamarans göra det? Eller kommer den vara tvungen att drivas av motorerna i sådana vindförhållanden? Och hur långt kommer den då? Och hur snabbt? Och är inte den stora förnybara energikällan för sådana här båtar hydrogeneration? (Förutom solpaneler då…). Hur snabbt måste man segla för att få in energi via hydrogeneration? 8-9 knop? Bör en sån båt ha sail drive istället för shaft drive?… Och den där Leopardbåten har väl inga daggerboards…
Bloggaren har väl tidigare varit på en Outremer har jag för mig. Den typen av katamaraner verkar vara ett bättre val IMO. Finns ju även liknande katamaraner från Balance, Marsaudon Composites (samma koncern som Outremer), ITA catamarans, C-catamarans och Kinetic. Och det finns fler. Dom går säkert också att utrusta med både LiFe-batterier och en eller två elmotorer…
42:an blev väl årets cruisingkatta 2022 trots det?
“Walk-in-closet” brukade kallas “klädkammare” förr, men det var länge sen jag såg det i skrift …
Skillnaden är att i en walk-in-closet kan du också klä på dig, du kan prova olika outfits framför spegeln, Vance kan lägga på sin kajal, du kan stryka dina kläder (iofs gör ju tjänstefolket det åt dig) osv. En klädkammare är bara en stor garderob där kläder förvaras.
Njae, allt det där kan man även göra i en klädkammare, men ordet har förvisso devalverats en del till att betyda “stor garderob” ibland.
“Outfit” är väl engelska för “utstyrsel”?