Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna. Tullarna har börjat märkas som inflation i USA med högre priser, vilket drar upp räntorna, vilket fortsätter försvaga den svenska kronan. Volvo Cars tar nedskrivningar på 11.4 miljarder på grund av förseningar för plattformen SPA2 och EX90 och ES90, där den inbyggdna växelströmsladdaren för hemmaladdning och destinationsladdning går sönder på EX90.

Stockholmsbörsen var oförändrad igår på +0.01% för OMXS30 och +0.05% för OMXSPI. Den svenska kronan fortsätter snabbt försvagas och dollarn kostar i skrivande stund 9:71 SEK medan euron går på 11:28. Bidragande är högre amerikanska långa räntor vilket driver upp dollarn. Guldpriset ligger nu på 1 042:- SEK per gram, allt närmare prisrekord i svenska kronor.
Anledningen till högre räntor i USA är att amerikansk inflation nu stiger på grund av tullarna, som ju betalas av amerikanska konsumenter och företag i form av högre priser. Trots vad Trump säger så är det importören som betalar tullarna, inte exportören. Amerikansk inflation steg från 2.4% i årstakt i maj till 2.7% i årstakt i juni, vilket förvisso var väntat, men dippen ner till som lägst 2.3% verkar därmed över. Med fler tullar som nu införs så kommer priserna fortsätta uppåt. Ironiskt nog kan för övrigt tullarna motverka att industrier flyttar till USA, där t ex kopparpriset nu är 5.45 USD per lbs mot 3.29 USD per lbs i Europa (849 EUR per 100 kg). Anledningen till det är de kommande tullarna på 50% på koppar som införs första augusti och USA är inte självförsörjande på koppar. Gruvor tar om det existerar fyndigheter 10 – 15 år att etablera.
Ja, det är lite motsägelsefullt att högre inflation stärker en valuta, men valutahandlarna tittar bara på räntan med sina tusentals miljarder och använder dem inte för konsumtion, så räntan driver pengaflödena och med det växelkurserna. Åtminstone till en viss gräns och så länge man har förtroende för utgivande stats förmåga att ta nya lån att betala av de tidigare utgivna obligationerna med, vilket gäller för t ex Sverige och USA.
De amerikanska börserna spretade igår med Nasdaq 10 på +0.13% och S&P-500 på -0.40%. Bäst inom FANANGST gick Nvidia med +4.04% och sämst Tesla med -1.93%. Nvidia slog förstås börsrekord.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. I skrivande stund är ASX 200 ner med -0.77% och KOSPI med -0.88%. Hang Seng stiger med +0.14%, Nikkei med +0.07% och Straits Times med +0.27%.

Volvo Cars tar nedskrivningar på 11.4 miljarder vilka kommer redovisas i torsdagens kvartalsrapport. Detta pga att plattformen SPA2, som används för EX90 och ES90 har försenats. Nya ledningen skyller förstås på förra, men resultatet kan bli att bolaget går med förlust.
För att toppa detta rapporterar Carup att ombordladdaren för växelström, som används för hemmaladdning eller långsam destinationsladdning, oförklarligt går sönder på Volvo Cars stora hopp EX90. Carup skriver:
“Enligt uppgifter till Carup valde Volvo en ny och oprövad lösning för ombordladdare till SPA2 som nu går de sönder (SIC! läst 08:04 senast) på många bilar. Det handlar om en enhet som av Volvo kallas GHCA (grid to high voltage converter A) och ersätter den gamla OBC. Felprocenten har visat sig vara skyhög, något som nu kan kosta miljardbelopp för Volvo Cars. Ett stort antal ägare rapporterar i olika nätforum att de fått byta ut sin GHCA till Volvo EX90.”
När felet inträffar kan man sedan bara ladda från likströmsladdare, dvs dyra snabbladdare. En ägare (leasare får man förmoda då bilen kostar runt miljonen och har du en miljon på fickan att köpa en bil för kontant köper du nog inte en Volvo) fick ha sin bil på verkstad i två veckor, en annan rapporterar att bilen är kvar på verkstad efter fem veckor i väntan på reservdelar.
Reparation hjälper förstås inte heller, om det är så att bilen och tekniken helt enkelt är felkonstruerad, utan felet kommer i så fall återkomma. Varken Volvo Cars eller leverantören sägs förstå varför de går sönder, så inget hopp i sikte för ägare av EX90, och Carup skriver att en del ägare har fått byta laddaren flera gånger. Andrahandsvärdet på felkonstruerade EX90 lär också påverkas, särskilt när garantitiden löpt ut i samband med leasingens upphörande, så man får hoppas att leasarna har operationell leasing med garanterat återköpspris.
34 kommentarer
Slutsats!
Köp inte kina-Volvo!
Slutsats: Ny teknik för något extremt väl beprövat som en batteriladdare är inte nödvändigtvis bättre.
Det är nog en mera korrekt slutsats, men jag gillar ju inte Kina och tog därför tillfället i akt att sprida lite antikinapropaganda.
Man ska komma ihåg att Peking kräver av kinesiska företag att de ska kunna dela med sig av information om ägaren.
Jag hade en kinesisk solcellsregulator med app och appen krävde tillåtelse att läsa min position, vilket finns viss rimlighet i eftersom det har med solen att gör, och tillgång till mina foton!
Jag är också anti kina då det gäller regim…men inte anti kineser
Jag är anti alla kineser som inte vill byta ut sin regim.
Kina är ett rätt bra land om man jämför med andra länder med liknande historia. Efter sekel av förfall, invasion, kolonisering, och en korrupt inkompetent diktator så lyckades kommunistpartiet få ordning på kaoset och sätta mat på borden. Sedan gick det snett när den store rorgängaren blev galen med Deng lyckade styra upp skutan och få ekonomin på rätt köl.
Idag har landet tyvärr stagnerat under en maktfullkomlig ledare men förhoppningsvis blir efterträdaren mer öppen.
Jag var första gången i Kina för tjugoår sedan och sedan dess har det blivit ofantligt mycket bättre för vanligt folk. Jag skulle inte vilja ha deras regim i Sverige men å andra sidan vill jag inte ha Trump eller Orban heller. Sett till Kinas bakgrund har de lyckats rätt väl.
Sedan att de inte är våra bästa kompisar är en annan sak men de sätter Kina först och vill ta över efter USA.
Efter en lång tids kaos och förfall lyckades nazistpartiet få ordning på kaoset i Tyskland och sätta mat på borden. Tågen gick i tid också.
Jag går i tankar kring ny GLC (EQC) SUV från MB till årsskiftet. Den lär ha ca 70 mil räckvidd. Bloggaren eller annan kanske har idé om vilka bilar med liknande räckvidd och storlek man bör jämföra med. Jag har bara kört MBEQ och är väl lite insnöad.
Ingen aning. ID.7 med stora batteriet och utan fyrhjulsdrift har väl också typ 70 mils räckvidd, men är ingen SUV för storstadsbor utan till för folk på landet där vägarna är kurviga men utan farthinder, och inte raka med farthinder och hål i vägarna som i stan.
Tittar man på Mercedes kommer man dock knappast köpa den icke-stånddsmässiga VW.
Här är en sorterbar sammanställning av lite olika elbilsdata från Allt om elbil.
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Audi, BMW och Porsche kan ju vara lämpligt om man tänkt sig en Merca.
Ja, en konsult viktigaste jobb är ju att sälja in fler konsulter
Så rövhattarna i USA må hävda att isolationism är grunden till tullarna. Tullarna ska leda till att produktion tas hem till USA. Just nu handlar det om läkemedel och chip, tidigare om produktion av råvaror, men listan görs snabbt längre.
Jag tror inte det handlar om isolationism utan att vi ser ett USA som förbereder sig för nästa stora krig. Kriget med Kina. Fascister måste ha krig för att motivera sin existens. Trump måste alltså ha ett krig med Kina och det snart. Hur ska han annars kunna upphäva demokratin innan nästa presidentval?
Aha +1
Ok jag gillar i och för sig fyrhjulsdriften. Finns ID.7 med detta. Åker hyggligt mycket bortom allfartsvägarna.
Kortare räckvidd med fyrhjulsdrift, men det finns.
Fyrhjulsdrift och dubbdäck är ett måste bara ett par mil från Sthlms innerstad.
Med vintrar där det ofta svänger runt nollan är ishalka och slask normen på vintrarna och tvåhjulsdrift och hipsterdäck kan inte kompenseras av de hjälpmedel som finns.
Och vän av ordning påpekar att det är infantilt att tro att det är dyrhjulsdrift man ska ha på vintern vid halka. Det är dubben som är din bästa vän i vinterväglaget när du vill stanna eller hålla dig på vägen.
När jag körde bakhjulsdrivet på 80-talet hade vi inga hjälpmedel och fick klara oss med dubbdäck. Oftast var dessa i smalare dimension och grävde sig genom snön. Dubbarna fick fäste på is. Det gick bra det med.
“allt var bättre förr!!!!!”:D
Det bästa för att hålla sig på vägen på vintern är att ta det lugnt.
Jag körde en framhjulsdriven bil som var lättare fram än bak i några år. Jag höll mig på vägen även den gången då en lastbil med släp blockerade hela vägen. Jag steg ur bilen för att gå fram och höra om det fanns en tidsuppskattning på när en bärgare skulle komma och höll på att stå på öronen när jag klev ur min bil.
Jag fick backa en bra bit, tills jag kunde vända och ta en omväg. Att gå hem hade nog inneburit att jag hade ramlat flera gånger i halkan.
Avseende räntan så har den i det stora hela gått ner senaste tiden. Har ett 3-mån rullande och fick 2.55 mot 2.95 för 3 månader sedan.
Tackarr ska kolla
Angående tullarna. Så är det såklart kunderna som får betala i slutändan. Men även statskassan kommer ju att fyllas på ungefär lika mycket. Frågan är vad de pengarna kommer att användas till? Fler skattesänkningar för de rika? Betala av skulder? Investera i gruvor och drill baby drill anläggningar? Eller kommer allt gå till “Golden Dome” för att försvara Trumps fetbleka arsle? Spännande tider oavsett.
Prioriterade områden är skattesänkningar för de allra rikaste, mer pengar till militären samt utbyggnad av ICE, Drumpfs egen SturmAbteilung med låg utbildning, högt våldskapital och ingen styrning från rättsväsendet.
Nu är jag inget fan alls av Kinavolvo men vill påpeka att de flesta tillverkare har haft dylika problem. Även Tesla har katastrofala problem i början. Men de har ju alltid haft en armé av fanboys på sketnivå. Så när media skriver om teslaproblem brukar de bli så nedringda och trakasserade av Timor och Tesla Nazi Club Sweden att jag vet om minst en journalist som inte tycker det är värt skriva negativt om Tesla.
On topic. Om man tvingas lägga ner plattformen på Volvo efter bara två modeller är det en enorm förlust och om det verkligen var en ny plattform pratar man inte bara om 9 miljarder utan snarare en tiofaktor till.
Generellt så brukar man säga att en ny plattform kostar 100 miljarder. Sen kostar tooling och uppsätt av produktionslinor 10-20 miljarder per modell
Bilindustrin är vansinnigt kapitalintensiv och kostnaderna för misslyckande är anledningen till att så många märken ej längre finns.
Media gick ut galant “men detta misslyckande betyder nog inget för jobben i Göteborg”. Jag vågar niog påstå att detta misslyckande är den direkta orsaken till att 2000 fått gå och om man inte kan visa framfötterna i GBG kommer det nog bara vara början på en ingenjörsslakt.
Om KinaVolvo slutar med utveckling i GBG kan man ju undrar hur det går för alla konsulter och kringbolag som i allra högsta grad är ansvariga för fiaskot med plattformen med.
En hel del svenska stora teknikkonsulter verkar verka enligt den klassiska devisen “as a consultant there is always more money in prolonging the solution”
2000 personer är bara en liten del av det fett Volvo Cars lagt på sig de senaste åren. Administrationen har exploderat, och givetvis är de som hittar på all, ofta övertolkad, administration, inte de som skall genomföra den. De relativt sett färre riktiga ingenjörerna är duktig och arbetar som djur, men de krossas under en byråkrati.
Håkan var den som presiderade över att en viss före detta utvecklingschef fick hålla på helt fritt och man har helt enkelt tagit för stora steg för snabbt.
Vad tycker du om att alla duktiga ingenjörer lagts i Geelys bolag i stan?
För smaken man får av KinaVolvo är att det är Male Pale and Stale.
Speciellt när VDarna kommenterat all kritik med “ni FÖRSTÅR INTE HELT ENKELT”
Och sen har kritiken visat sig sann…..
Det finns gott om duktiga hårt arbetande ingenjörer på Volvo Cars. Dessa sitter längst ner i hierarkin och påverkar inte besluten. Men de är kompetenta. Svårigheterna för företaget beror på sega utvecklingsprocesser och att man tagit för stora steg.
Ja, en konsult viktigaste jobb är ju att sälja in fler konsulter
Var faktiskt på en föreläsning för 20 år sen med en av grundarna till Sigma
Han sa precis det
“En duktig konsult skapar jobb åt flera och en dålig konsult behöver andra för att skapa jobb åt sig”.
Och nu rasar dollarn efter att det ryktats att Trump kommer sparka riksbankschefen.
Jag förstår inte detta påstående: “Andrahandsvärdet på felkonstruerade EX90 lär också påverkas, särskilt när garantitiden löpt ut i samband med leasingens upphörande, så man får hoppas att leasarna har operationell leasing med garanterat återköpspris.” Om jag leasar så hyr jag ju bilen och lämnar tillbaka den efter avtalad tid. Det betyder att den jag hyrde bilen av får sälja bilen själv till ev brakförlust. Inget som berör mig som leasar. Man kan väl däremot låna pengar med bilen som säkerhet mot en låg månadskostnad? Men då äger jag bilen och måste då själv hosta upp ev mellanskillnad om bilens värde understiger avtalets vid dess slut. Kallas även det leasing?
Ja, det kan också kallas leasing.
Tack. Jag har aldrig vågat mig på leasing utan köpt bilar kontant. Men då jag har bolån skulle jag egentligen inte kalla det för kontat eftersom jag då är skuldsatt. Så många 100-tusentals kr jag hade kunnat minska bolånet med genom åren istället för bilbyten. Nåja, laddhybriden vi har nu är toppen. Elbil nästa!
Om ett fel kvarstår efter två reparationsförsök har man grund för köpets hävande, enligt konsumentköplagen.
Jag gissar att den lagen dock inte gäller för leasing.