En läsare löste slagkraftigt psykologin bakom Trumo och Trumpregimen på förreleasen av min nya roman Jägarhjärta igår. Med konflikten Israel – lran och kriget Israel – Gaza så blir det tydligt att Trump alltid tar gärningsmannens, översittarens, mobbarens och buffelns sida mot det svagare offret. Därav stöder han inte Ukraina, utan tar Putins sida, likt han tar Israels sida. Trump beundrar helt enkelt brutala starka översittare som ger sig på svagare motparter, vilket t ex bådar illa för Taiwan den dag Kina anfaller, vilket kommer väcka beundran hos Trump. Även Baltikum ligger illa till då ett ryskt anfall bara skulle väcka den dömda våldtäktsmannens beundran.

Trump älskar helt enkelt översittare och beundrar styrka. Han älskar således Ryssland och Putin som visar sig vara starka och våldsamma och anfaller det betydligt mindre Ukraina. Han älskar också Israel för att landet jämnar Gaza med marken, och nu visar styrka genom att anfalla Iran.
I varje krig eller konflikt kommer Trump alltså välja den starkes sida, då han beundrar styrka och även som dömd våldtäktsman föraktar offren.
Det bådar illa för lilla Taiwan den dag regimen i Fastlandskinas Beijing bestämmer sig för att anfalla, vilket kommer väcka beundran och stöd hos Trump.
Det är också illa för t ex Baltikum, då Trump även skulle få tindrande ögon den dag Ryssland invaderar.
Att Trump på detta sätt beundrar gärningsmännen och tar deras sida mot offret handlar förstås om att han känner samhörighet med andra gärningsmän och översittare efter ett helt liv som en dito själv.
Trump fördömer och hotar således underlägsna Iran – en regim ingen frisk människa förvisso ska ha sympatier med – men lyfter inte ett finger när buffeln och översittaren Ryssland terrorbombar ukrainska civila. Istället hindrar han sanktioner mot Ryssland och den ryska regimen och stödjer alltså den starke gärningsmannen mot offret.
Utspelen om att USA ska ta över Kanada, Grönland och Panama är också i samma linje – översittaren Trump vill helt enkelt göra som Putin, en man han själv sagt att han beundrar.
101 kommentarer
Topp 3!? Heroiam slava!
UkrainaHjälpen!! 🙂
Bästa misstaget!
Fel tråd.
Jobbigt när botten är för snabb…
Tar upp detta igen, JD Vance har nu Bluesky. En fröjd att läsa kommentarerna till hans inlägg. Ingen, eller inte många iaf, gillar honom där. Lite “sanity” istället för en ding ding världs ekotunnel.
https://bsky.app/profile/jd-vance-1.bsky.social/post/3lrvv4sv2sc24
Det tar väl några dagar innan bottarna hittar dit… sociala medier är numera bottarnas rike.
X har lyckats radera över 95% av bottarna jämfört med tidigare Twitter, med hjälp av smarta AI-algoritmer
Har inte sett en bott på flera månader på X. Det enda stället jag ser bottar på idag, är Facebook, där de brukar spamma större kontons inlägg med märkliga länkar. Men även där brukar inläggen raderas efter typ ett dygn
Synd dock att de flesta kommentarerna var mer eller mindre rena interjektioner på ganska låg nivå. Vore kul med lite mer saklig kritik, annars är de lätta att förkasta som ordbajsande av allmänt hatiska personer.
Det är viktigt med den stora massan av motstånd och att ryssbotar och Elons botar inte finns där. Sedan kan man alltid hoppas på mer ✊️
Mkt illa, samtidigt kommer (?) ett utslagen Iran gynna Ukraina då det försvårar för Ryssland. Tror inte apelsinfascisten såg den komma.
Glad att vi kommit till samma slutsats. Det är inte så att jag har några sympatier med Hamas eller Iran. Men det är svårt att se hur det, förvisso demokratiska, Israel ska kunna leva i fred med sina grannar genom att jämna dem med marken och skapa internt kaos.
Där är så mycket hat, ouppklarade oförrätter och ovilja att faktiskt hitta gemensamma lösningar i den regionen att enda sättet att skapa långvarig fred ÄR att jämna grannarnas städer med marken – och samtidigt få sina egna städer jämnade med marken. Bara när båda sidorna har upplevt så mycket lidande att de gemensamt säger “nu får det vara nog” kommer någon förändring till det bättre att ske.
Ett gemensamt hot funkar ju också, men varken Alexander eller Genghis är tillgängliga just nu. Kanske klimatförändringarna kan vara det hotet framöver? Men det är ju nån generation bort. Storkrig med enormt lidande på båda sidor har jag svårt att se omvärlden tillåta i närtid i alla fall.
Klimatförändringarna är här nu.
Exakt!
Håller med. Han stöder inte moskoviterna pga kompromat utan för att han helt enkelt gillar dem.
Så är det förmodligen. Manly men som gillar övergrepp tillsammans.
Det har varit min förmodan länge. Han är redan utpekad som våldtäktsman i ett civilmål, det förefaller vara så att de flesta tror att han bonkat minderåriga hos Epstein (och Wolff har beskrivit bilder han sett i Epsteinmappen som pekar i den riktningen), han är dömd som bedragare, så fort han inte är kompis med någon längre tvekar han inte att slänga dem under bussen (en amerikanism jag gärna importerar!) … så vad skulle vara ett “kompromat” som han skulle bry sig om?
Tycker analysen i artikeln är klockren (eftersom den stämmer med min egen, höhö).
Tja, det kan ju vara saker som får honom att framstå som just svag, löjlig och underlägsen. Behöver heller inte direkt vara sexuellt, det kan räcka med tydliga bevis för hur han fått pengar direkt av KGB för att hålla sina företag flytande eller något åt det hållet.
Klockren analys av översittaren Trump. Man undrar ju hur länge han kan hålla på och ödelägga det anseende som uza ändå hade. Borde inte kritiken till slut bli för stark. I stort sett allt han har gjort har misslyckats. Ekonomin på väg mot förvärrad lågkonjunktur. uza sviker sina allierade och fraterniserar med Ryz. Mer korkad världsledare är svårt att hitta.
Men han sa ju alla de populistiska grejorna som alla tänker (när de har ett par glas innanför västen) ju! Då måste han ju bara vara en hyvens kille som grejar biffen.
Allt annat är otänkbart (när man inte tänker så mycket (eller inte lyssnar på de som gör det)).
Drumpster måste vara väldigt stressad över vilken bully han ska hjälpa map Nethanyahu och Putin!
Påminner om Hamas terrorattack den 7 oktober 2023. Alternativet Israel har är att välja fredisvägen och därmed gå under.
Håller med. Finns faktiskt inget som tyder på att situationen hade eskalerat hit om inte 7:e oktober hade hänt. Tvärtom faktiskt.
Sedan kan man ha åsikter om I:s regering och dess metoder. Men de är iaf en demokratisk stat där kvinnor har samma fri-/rättigheter som männen. Än så länge…
👍
Kanske. Netanyahu följer dock en starkt obehaglig utveckling med korruption, uppenbart utnyttjande av konflikten för egen politisk vinning och samregerande med rent ut sagt vedervärdiga fundamentalistika,
hypernationalistika facistpartier ledda av dömda terrorister. Tror han hade gett sig på Iran tillslut ändå, som en förevändning för att hålla sig kvar vid regeringsmakten. Det är det som också känns obehagligt här: var attacken nödvändig för att stoppa iranska kärnvapen, eller är det bara inrikespolitik? Eller en ohelig blandning? Oavsett vilket så är det ju Trumps idioti i att riva upp kärnvapenavtalet bara för att som har provocerat fram situationen.
Du har inte fel. Isr*el skulle nog må bra av en annan regering efter det här är över.
Men ett mellanöstern utan H*mas, H*zbollah och iranskt kärnvapenprogram är ett bättre mellanöstern. Så låt oss hoppas att de slutför det här nu.
Budet i förhandlingarna med Ir*n bör i dagsläget vara: ”Antingen förstör ni ert kärnvapenprogram eller så gör vi det åt er. Ni förstår ju själva vilket som blir mest smärtsamt. Valet är ert.”
Utan Qatar också. Qatar finansierar Hamas.
IOF så har I&ran varit 3 månader bort ifrån en A-bomb enligt Netan@@u sedan 2015 MEN MAN HAR INTE ANFALLIT.
Bortsett det faktum att det finns massa inrikes skäl att inte bara svara på Ham##s utan göra G?za till WarszawaGettot2™ som svar OCH anfalla I&ran beror nog på valet av president i US. Tror inte en demokratiskt president eller ens en normalt funtad republikan låtit dom använda amerikanska vapen hur offensivt som helst och fyllt på lagret utan tex motprestation som mat till G?za och stopp på bosättare på västbanken tex.
Som en liten sidenote så har Is#rae& bytt ut programvaran i F-35, undrar varför ????
Nu vill jag inte lägga ord i munnen på Lars, men tolkar artikeln som att Trump stöder I*srael just eftersom det går “bra” dvs man bombar framgångsrikt och besegrar sina fiender. Det betyder inte nödvändigtvis att varken den ena eller den andra sidan har “rätt”.
Ett tu tre byter han åsikt. Påstår därefter att det har varit hans inställning, hela tiden. Är man dement och utan moral så går vad som helst.
Ja, hans monumentala inkompetens blir alltmer uppenbar. När han diskuterar konflikter landar han nästan alltid i att den ene eller den andre politiske ledaren är en bra kille, som han själv har god kontakt med. Jämförelser med småkillar, som det är bäst att låta slåss en stund innan man separerar dem …
Riktigt sjukt blev det när tyske förbundskanslern besökte Vita Huset och man noterade att det inföll på årsdagen för D-dagen; Trump: detta måste vara en riktigt dålig dag för er tyskar. Tala om okunnighet och tondövhet.
Det fungerar inte att försöka göra satir av denne man,
han överträffar allt i den vägen så fort han öppnar munnen.
De allierade tog större förluster än tyskarna på D-day…
Det tog de nog väl medvetna om det på förhand. Det där “det går åt tre anfallare för varje försvarare” var nog välkänt sedan århundraden redan då (om ock troligen med lite varierande siffror under åren).
Bara ifall nu någon skulle råka läsa det där som “Oj vad de klantade sig!”, alltså.
Men ja, håller med om att det visar att han ju hade ännu mer fel med sitt “Det var en dålig dag för er!”; den var ännu sämre för de allierade.
Klart att Trump tar Putins sida. Man biter inte den hand som föder en.
Det får bli en liten slant till UkrainaHjälpen, hjälp till diesel för nästa transport. Swish 1234861993
🇸🇪💙💛🇺🇦
$onald är väl helt enkelt rädd för att satsa på en förlorare, efter alla företag han personligen förlorat genom konkurser.
Så då satsar han på förloraren Putin…
Men putin är ju stark, han rider ju barbröstad på björnar…
Kan bara instämma med bloggaren. Och tillägga att förvisso skulle Trump inte röra ett finger för Sverige. Fast han förr i världen brukade hävda att han var av svensk börd, och inte tysk.
Han ska härstamma från Karlstadt, som han lyckats blanda ihop med nån värmländsk stad.
Han är väl av tysk ich skotsk börd. Det må finnas vikingar också, balter och etrusker.
Nu ska vi inte blanda in etruskerna i det här — de är ju inte här och kan försvara sig.
Hmm…..
Sverige bör kräva tillbaka Nya Sverige och hota att med att använda vapenmakt.
Mexico bör kräva tillbaka de landområden USA stulit, som rättmätigt är deras och hota med vapenmakt.
Kanada bör kräva resten av USA och hota med vapenmakt. USA gjorde revolution mot Storbritannien och avskaffade monarkin. Nu måste landområdena följdaktligen tillhöra Kanada när USA återinfört monarkin.
Vi kan säkert hota med kärnvapen. taco ger sig direkt. Han lär aldrig få veta att vi inte har några…
Hur kan du vara så säker på att vi inte har kärnvapen ?
Svenska kärnvapenprogrammet har väl lagts ner 1958, 1968 och 1972.
Hehe! Och lik förbannat syns Foajaure från rymden.. “Bara 36 ton Bonyl” -Vem vet, inte du Vem vet, inte jag.. /Konspiratören
https://www.aef.se/CVA-historik/Personliga_minnen/Nausta.htm
50 ton.
Förutom att det är moraliskt förkastligt är det även en otroligt farlig strategi, eftersom den som är svag idag inte nödvändigtvis kommer att vara det i morgon. Om man bara följer hur vinden blåser kan man göra katastrofala misstag. Tänker t ex på Mussolini, som fullt korrekt insåg att Hitler var den starka parten och tog hans parti. Men sedan vände vinden, och den starke blev svag istället. Då satt han i fällan och kunde inte ta sig ur det. Det är mycket klokare att tänka långsiktigt och gå utifrån vad som är moraliskt och strategiskt rätt och rimligt, men det klarar inte Trump eftersom han är en infantil klåpare som inte har en aning om vad han håller på med.
Felet med den tanken är att för att kunna agera moraliskt rätt måste man ha en egen moral. Moral är den första barlast de flesta politiker verkar släppa när de börjar klättringen uppför den politiska karriärstegen.
Den som vill ha makt bör aldrig ges den – endast den som inte vill ha den bör få den.
Vaclav Havel!
Ja, han var en förebild och ett utmärkt exempel på tesen.
För några månader sedan läste jag en analys om att Taco i grunden är skitskraj för kärnvapen och kärnvapenkrig. Med tanke på en del uttalanden ang Ir@n kan det ligga en del i det.
Ett helt orealistiskt samtal i det offentliga:
Bunkergnomen: “Donny, låt bli att bomba Iran”
Orangutangen: “Vi kommer inte bomba Iran. Vi kunde bomba. Det skulle ha varit en fantastisk bombning. Den bästa bombningen någonsin. Största bombningen. Minst 5 miljoner bomber hade vi släppt. Vi hade släppt fler om det inte varit för att Hillary hade gömt bomberna i källaren till en pizzeria.”
Bunkergnomen: “Se så lätt han lyder”
Journalist: “Varför bombade du inte, var det för putin bad dig inte göra det?”
Orangutangen: “Jag bestämmer själv, jag är ingen bebis. Ingen säger åt mig vad jag ska göra. Hade jag varit en bebis hade jag varit en vacker bebis. Den största bebisen någonsin. Största och fullaste blöjan någonsin.”
Journalist: “Du har ju sagt att usa inte ska bli världspolis, är det därför du inte bombade?”
Orangutangen: “Nej det är för att jag pratade med presidenten. Det var ett perfekt vackert samtal”
Journalist: “Vilken president? Vad kom ni fram till?”
Orangutangen: “Det vet jag inte, men vi kom fram till att det är Zelenskys fel att bygget av ett trump tower på Krym inte har kunnat startats”.
Alltså, det går ju inte att fantisera ihop något som kan överträffa verklighetens bisarra händelser.
Hoppas verkligen att EU+UK låter bli att dragas in i detta.
Stort garv! 🤪
I vanliga fall skulle det vara ganska kul satir, men i det här fallet blir det tyvärr lite platt eftersom det känns fullt trovärdigt. Rätt trist att det gått så långt att hans egna uttalanden är den bästa parodin på honom.
TACO – Trump Always Chickens Out
Men eftersom $onald har fått veta att han kallas TACO, så kanske han trots allt bombar, så kan kan säga att han inte alls är TACO.
🤔
Drumpster: Krig kommer aldrig att starta mellan Is*srael och I*an så länge jag är president men startas det ändå är det Obamas, Bidens och Zelenskijs fel!
Tänker på den där bilden på Edward Blom med kycklingen – Putler är Edward och ja vem kycklingen är vet vi alla…
Den här aspekten med Trump är nog helt riktig. Men man ska nog inte heller lura sig att det är det enda som styr honom och hans politik. Vi rör oss ifrån en USA vs Sovjet dynamik till en USA vs Kina värld. Det lär vara mycket viktigare för Trump än hans personliga gillande. Resten av det politiska USA förstår det också. Vi står inte längre i centrum för USA. Råvarucentrum som Ryssland och Mellanöstern är uppenbarligen värdefullare än gammal vänskap och europeiska muskler just nu.
Vi kan sörja och sura över det men det är obönhörligen den nya världen. Men vi behöver inte vara ett viljelöst offer. Vi kan göra Europa relevant i världen igen. Då, när vi har bättre saker att erbjuda kommer bättre gentjänster till oss.
Du blandar hela tiden ihop “USA” med Trump och en transaktionell syn på världen, där “gentjänster” avgör.
Ryssland gillar han personligen då de hjälpt honom till makten ett par gånger samt som bloggaren noterar, för att de visar “styrka”. Trump är precis som Putin en fascist ut i fingerspetsarna och tycker om att skada och plåga människor han uppfattar som svagare. Hans personliga gillande är allt, det finns ingen grand strategy här. Mellanöstern uppskattar han delar av, inklusive H@m@s-sponsorerna, då de överöser honom med pengar och flygplan i utbyte mot favörer som ofta går på tvärs mot USAs befolknings intresse. Kina har han ingenting emot heller, han hyllar ofta Xi och tar gärna emot pengar från korrupta kinesiska kryptomiljardärer som Justin Sun.
Det demokratiska Europa är alltid relevant i en värld som för tillfället allt mer blir autokratisk. Det är någonting ovärderligt som vi har att erbjuda: ett demokratiskt och frihetligt samhälle där vi förhoppningsvis kan hjälpa likasinnade ut ur autokratins bojor. Just nu är USA inte en del av de demokratiska länderna, men de kan bli igen.
Både sakerna är sanna samtidigt och samspelar. Det man ska akta sig för är att tro att det bara är en fråga om en stygg president som förstör allt. När det istället är en ny värld som vi behöver anpassa oss för. Även demokratternas regeringar kommer behöva prioritera i Kinafrågan. Trumps utrikes prioriteringar är i stora drag desamma som Obamas. Biden var en pro-europeisk lyckosnubbling för Europa. Han räddade Europa reflexmässigt för att han är ett barn av kalla kriget. Jag tror inte vi kommer se något liknande hända igen alldeles oavsett.
Det innebär det som väl alla Cornucopialäsare insett. Vi måste bygga robusthet tillsammans i Europa. Vi behöver bli en enhet på den internationella scenen. Givetvis söka samarbete och partnerskap med andra också. Men Europa är kärnan i vår säkerhet.
Det är inte “bara” en stygg president som förstör allt. Men det är en fascistisk, hämndlysten, korrupt dåre, som förstör…ja, nästan allt. Detta liknar inte överhuvudtaget tidigare presidentskap på något sätt, vilket det råder konsensus om bland ämnesexperter. Nu är minnet suddigt men jag minns inte att Obama övervägde att annektera fredliga grannländer eller att han gjorde personliga mångmiljonaffärer med skurkstater eller lät Kreml tillsätta sin kampanjchef.
Purfärskt från Foreign Affairs om just det distinkta med detta, en personalistisk politik.
https://www.foreignaffairs.com/united-states/imperial-president-home-emperor-abroad
Sen står det inte i kontrast till det övriga du skriver, självklart kommer framtida amerikanska regeringar behöva prioritera i Kinafrågan. Om nu fria val kommer tillåtas 2028, vill säga. Och Europa behöver bygga robusthet oavsett, ja.
Jag är inte riktigt med på de här tankarna.
För det första, så har inte Trump vare sig en strategi eller en utrikespolitik. Det han har är en del idéer om vad som passar honom personligen bäst, det har väldigt lite med USA att göra annat än att USA råkar var det redskap han har till hands. Övriga aktörer kring Trump har nog idéer som påminner om de som du framför men personligen är jag inte övertygad om att de är grundade i samma verklighet som den jag lever i.
Europa (EU+närstående, inklusive UK) är en alldeles för stor ekonomi för att man ska kunna ignorera den, även jämfört med Kina. Att överge Europa för att kunna stå starkare mot Kina känns som en ganska konstig idé. Tänk tanken att USA ensam skulle försvara Taiwan efter ett angrepp från Kina, helt utan stöd från Europa, eller kanske rent av med ett Europa som passivt stödjer Kina i någon form av avoghet mot USA. Jämför sedan med ett liknande scenario där Europa i stället starkt stödjer USA, även om det bara så vore med handelsblockader mot Kina.
Hade jag varit president i USA hade jag dröjt med att släppa Europa, men det är lilla jag det.
Att USA behöver prioritera upp Kinafrågan är nog inte fel men det bör inte ställas i motsats till att behålla Europa som allierad, tvärtom.
USA har dessutom försökt sig på att dominera råvarucentrum förut, uteslutande med ganska dåligt resultat annat än på kort sikt, Både Iran och Irak är exempel på det. I Sydamerika finns det ett par till exempel att hämta.
Den sista paragrafen skriver jag under på helt och hållet. Europa trygghet och handlingsfrihet bör inte ligga i händerna på en annan stat, oavsett sida.
Instämmer i kritiken gällande hans hållning gentemot Ryzzland. Den är ytterst klandervärd, Putler har fått så många chanser att ”förhandla” om fred men fortsätter med sitt illegala krig.
Men jag anser inte att Netanyahu är en ”mobbare”.
Även oppositionen i Israel stöttar attackerna mot Iran, då landet utgör ett existentiellt hot mot Israel.
Dessutom är det inte Israel som har startat kriget utan Iran som via sina proxy ständigt attackerar Israel.
Det är svårt att veta vad som kan uppstå ur maktvakuumet efter mullornas fall men förhoppningsvis inte en teokrati som har som uttalat mål att krossa världens enda judiska stat.
Hizbollah är marginaliserat
Hamas kraftigt försvagat
Huthierna skulle försvagas
Klart Trump diggar styrka eftersom han aldrig haft någon själv. Kolla på den där degklumpen till kropp, inte en muskelfiber så långt ögat når, bara löst hängande hud och späck! Stackars den där aktrisen han förgrep sig på, måste ju varit som att ha Jabba the Huth flåsande över sig…
Var ju i alla fall en mycket kort pina innan han var “klar” enligt henne.
Håller helt med LW! Men en aspekt som jag inte sett lyftas fram är att USA:s ultrakonservativa kristna höger stöder 1srael pga att de tror att armageddon kommer att ske där. Därför anser de att det är extremt viktigt att stödja 1srael. Såg en intressant dokumentär för ca ett halvår sedan på SVT Play. Kommer inte ihåg vad programmet hette men någon annan på bloggen kanske minns? Programmet handlade om ett kristet mc-gäng med extrema religiösa åsikter.
Var det I väntan på armageddon?
Tack, det var det! Minns att det var ganska oroande, att det finns en typ av kristna talibaner med makt och inflytande.
https://www.svtplay.se/video/Kv1aRrw/i-vantan-pa-armageddon
Den Starkes Lag.
Fascism.
True dat.
Japp, en liten hint till TACO Trump,
“MOSCOW – Russia’s foreign ministry on Thursday warned the United States not to take military action against Iran, amid speculation over whether Washington will enter the war alongside Israel.
Moscow issued its warning after Russian President Vladimir Putin and his Chinese counterpart Xi Jinping in a phone call condemned Israeli attacks on Iran and urged a diplomatic solution to the conflict.”
https://www.bangkokpost.com/world/3053382/russia-warns-us-against-military-intervention-in-iran-israel-war
Det tar *aldrig* slut 🫨. När vågar Europa göra sig fria från USA? När slutar svensk press med sin totala besatthet av USA? /lite desillusionerad 😮💨
* Kommentar ej riktad till bloggaren då det som lyfts här är relevant.
Så med detta resonemang skulle man kanske kunna vända Trump mot Ryssland om Ukraina framstår som den starkare parten. Detta är kanske möjligt med Europeiskt stöd och att Ukraina får ett antal spektakulära framgångar liknande sänkningen av Moskva och drönarattacken mot dom strategiska bombarna. Kerchbron nästa kanske med nya Hrim2 (som egentligen heter nåt jag glömt). Eller varför inte visa styrka genom att meddela ryssen att dom nog lämpligast låter utrymma Kreml för det är dags att jämna det bygget med marken.
Eftersom Zelenskyy inte hittade (hittade på, alltså) någon skit på familjen Biden så är $onald sur på Zelenskyy för all framtid.
Trump är i grunden en walking paradox: en man som kallar andra för “losers”, men konsekvent ställer sig bakom historiens största förlorartyper – Putin, Kim Jong-Un, Xi – alla ledare för stagnerande ekonomier med negativ befolkningsutveckling, krympande pressfrihet och ökande isolering från västvärlden.
Han sa själv att han “föll för Putin” efter att denne gav honom en komplimang (Helsingforsmötet 2018), och sedan dess har han hyllat varje auktoritär ledare som ger honom narcissistisk näring – från Erdogan till Orbán. Det är inte utrikespolitik, det är spegelterapi.
Trump blockerade militärt stöd till Ukraina 2019 för att försöka tvinga Zelenskyj att gräva fram smuts på Biden (vilket ledde till hans första riksrätt). 2024 sade han öppet att han “skulle låta Ryssland göra vad de vill med Nato-länder som inte betalar tillräckligt” – vilket i praktiken är ett grönt ljus för att invadera Baltikum.
Han har drivit företag i konkurs sex gånger, dömts för sexuella övergrepp, förlorat miljardbelopp i skatteplanering och är den första tidigare amerikanska presidenten någonsin att fällas i ett brottmål.
Men visst – han “säger ju bara som det är”, enligt hans mest trogna. Problemet är bara att det han säger är både farligt och faktamässigt fel 80 % av gångerna enligt Washington Post’s Fact Checker, som slutade räkna vid över 30 000 falska eller vilseledande påståenden under hans presidenttid.
Han beundrar inte styrka – han beundrar straffrihet. Och det är en enorm skillnad.
Det är en farlig man.
TACO – Trump Always Chickens Out:
“President Donald Trump har undertecknat en presidentorder om att hålla igång Tiktok i USA i ytterligare 90 dagar.
”Jag har precis undertecknat den exekutiva ordern som förlänger tidsfristen för Tiktok-förbudet med 90 dagar”, skriver presidenten på Truth Social.
Det är tredje gången som Trump förlänger tidsfristen.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-forlanger-tiktoks-deadline-igen
Jag tror det helt enkelt handlar om rasism. Eller inte ens rasism utan något mer reptilhjärneliknande. “Ryssar ser ut som jag därför är det bra.”. I allmänhet tror jag tror jag Trumps använding av reptilhjärnan är väldigt välutvecklad. Och också hans förmåga att trigga andras reptilhjärnor.
Hursomhelst, eftersom det ändå är lite off topic ämne.
Är det inte underligt hur all media fokuserar på just exakt en byggnad eller tunnel USA ska släppa en jättebomb på så allt kommer ordna sig.
Är det en plats man inte kommer förvara sitt uran så är det väl där? Hellre i ladan hos bonden några kilometer bort tänker jag…
Nää. Att Trump skulle beu Kina och gilla en invasion av Taiwan är ju bara strunt.
Detta måste väl vara ytterligare ett bevis på att $onald vet att han har glömt allt som han sagt för 14 dagar sedan:
https://www.sverigesradio.se/artikel/vita-huset-trump-tar-beslut-om-iran-inom-tva-veckor
Hahahaha två veckor igen, beyond parody! 🙂
Prokastrineringsfönstret.
Tillräckligt långt bort för att det inte ska störa morgondagens golfrunda, tillräckligt snart för att folk inte ska tro att jag är en fegis.
Taco donnie kastar nu Isra#l under bussen och ger Ir#n en två veckor lång frist innan han ska fatta beslut om att slå ut ayatollornas kärnvapenprogram eller inte. Reuters rapporterar:
https://www.reuters.com/world/middle-east/trump-decide-us-action-israel-iran-conflict-within-two-weeks-white-house-says-2025-06-19/
Med allierade som Taco donnie behöver Isra#l inga fiender.
Det hela är självfallet en eftergift till krigsförbrytardiktaturen i kreml…
På förekommen anledning – här en lätt redigerad version:
Taco donnie kastar nu Isra#l under bussen och ger Ir#n en två veckor lång frist innan han ska fatta beslut om att slå ut ayatollornas kärnvapenprogram eller inte. Reuters rapporterar:
https://www.reuters.com/world/middle-east/trump-decide-us-action-isra#l-ir#n-conflict-within-two-weeks-white-house-says-2025-06-19/
Med allierade som Taco donnie behöver Isra#l inga fiender.
Det hela är självfallet en eftergift till krigsförbrytardiktaturen i kreml…
I USA kan man bli hög officier på två veckor, bara man är chef på AI-bolag. Undrar hur välkomna dessa nya överstelöjtnanter som inte ens genomfört grundutbildningen är.
Det behöver man nog knappast undra över. Under andra världskriget talade man föraktfullt om s.k. “90 day wonders”, d.v.s. nyutnämnda fänrikar med bara tre månaders utbildning, vilka sattes att leda plutoner med ofta erfarna soldater, men det här är ju i en helt annan skala.
Jag har en vän som tyvärr anammat desinformation i sociala medier och tycker att svenskt stöd till Ukraina och satsning på ett (åter)utbyggt försvar är bortkastade pengar, och att svenska media förföljer och angriper Trump… Så här kan vi inte ha det tänkte jag och skrev (enl. ök.) ett långt mejl till honom där jag försökt sammanställa motargumenterande underlag; jag tänkte sedan vidare att jag delar detta med bloggens läsare i förhoppning om att det kanske kan bidra till att hjälpa andra bemöta samma typ av felinformerade ställningstagande inom den egna vänskapskretsen:
—
Förstod jag dig rätt tidigare i dag tycker du att svenska media ogrundat förföljer och angriper Trump – har du några exempel på detta du kan mejla över? Själv upplever jag som sagt att svenska media i likhet med amerikanska media tvärtom behandlar Trump med silkesvantar i sin ständiga iver att vara opartiska och objektiva på ett historiskt sätt som inte längre är hållbart när det gäller Trump, som bryter mot alla normer för hur politiska ledare agerar.
Här kommer i alla fall lite youtube-material från min sida som du gärna får kika igenom (jag har även länkar till mer utförliga journalistiska reportage samt böcker i pdf-format som berör rubricerade ämnen, så det är bara att säga till om du vill ha mer underlag om något specifikt från mig :-).
1) Först och främst lite historik som redogör för hur Ukrainas kultur och traditioner sträcker sig betydligt längre tillbaka i tiden än moskvastatens (dagens Ryssland), och hur Ryssland under många sekel har ockuperat Ukraina och försökt utplåna det ukrainska språket och den ukrainska identiteten, vilket också är det primära underliggande syftet med det krig Ryssland inledde redan 2014 mot Krym och Donbas och sedan eskalerade till det fullskaliga invasionskriget 2022.
Detta är en serie av Timothy Snyder (en multilingvistisk professor i historia vid Yale-universitetet som anses vara en av världens främsta experter på ukrainsk och rysk historia) på totalt 25 avsnitt å ca 50 minuter vardera – elementärt om man verkligen vill förstå varför Putins påståenden att Ukraina “inte finns utan egentligen tillhör Ryssland” är rena vanföreställningar och lögner:
https://www.youtube.com/watch?v=bJczLlwp-d8&list=PLhTRXzDqRJxjwJVIddAFOF3Eg8OESGiSM
Här har du också en nedklippt genomgång på 7 min där Snyder lägger fram bevis för den ryska regimens intentioner att begå vad FN-stadgan definierar som folkmord i Ukraina (krigsbrott som också är väldokumenterade av oberoende källor):
https://www.youtube.com/watch?v=NmBGP_vAfKQ
2) Här är en faktagenomgång av Jake Broe (en f.d. amerikansk kärnvapenofficer som sadlat om till geopolitisk analytiker på youtube) som avslöjar den ryska propagandan och desinformationen om NATO som ju tyvärr ofta upprepas av “mindre sakkunniga” (läs: nyttiga idioter 🙂 i väst:
https://www.youtube.com/watch?v=7gxssycoxz0
Här är en intressant diskussion mellan Jake Broe och Anders Puck Nielsen (dansk marinofficer och allmänt välrespekterad geopolitisk analytiker) om utvecklingen av kriget och hur Trump håller på att vända USA:s position från pro-Ukraina/pro-demokrati till pro-Ryssland/pro-autokrati (eller snarare oligarki som leder till kakistokrati :-):
https://www.youtube.com/watch?v=FWaotMH9WJQ
3) Här är en analys av Paul Warburg (oberoende geopolitisk analytiker) som redogör varför det med stor sannolikhet bara är en tidsfråga innan Ryssland kommer att vara om inte besegrat så inkapabelt att fortsätta sitt angreppskrig och över tid även tvingas retirera från redan ockuperat ukrainskt territorium (p.g.a. imploderande statsfinanser som en följd av att invasionskriget övergått till ett utnötningskrig där västliga sanktioner mot Ryssland och stöd till Ukraina blir det som ytterst avgör utgången):
https://www.youtube.com/watch?v=HUQnM_DUEx4
4) Den demokratiske senatorn Chris Murphy går här igenom de mest flagtanta exemplen på Trumps korruption bara under de första hundra dagarna sedan han tillträdde:
https://www.youtube.com/watch?v=mbF0EKVduNc
Här en uppdatering med ytterligare exempel på Trumps senaste korruption:
https://www.youtube.com/watch?v=iBrIGAL3ra8
5) Här är ett par intervjuer av två ledande psykoterapeuter (Dr. Bandy Lee resp. Dr. John Gartner) som känt sig nödgade att gå ut offentligt och varna allmänheten för vad de ser som tydliga tecken på Trumps kognitiva svikt (begynnande demens) med anledning av etablerade medias s.k. “sane-washing” (normalisering) av Trumps frånstötande uppträdande och uttalanden:
https://www.youtube.com/watch?v=0VI9bgYOwKY
https://www.youtube.com/watch?v=UNoCXAeUmy8
6) Här kan du jämföra själv och bedöma vilket tal du tycker hålls av en erfaren, intelligent, kompetent och anständig politiker som arbetar för det amerikanska folkets bästa, och vilket tal som fyllt av plattityder, lögner och skryt hålls av en populist som främst bevakar sina egna intressen…:
a) Bidens tal till nationen i kongressen för lite mindre än ett år sedan (själva talet inleds vid 48:48):
https://www.youtube.com/watch?v=cfr7Wpz_mPo
b) Trumps tillträdestal i kongressen för tre månader sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=T8JvnG0r8vM
Biden stammar (har gjort så ända sedan han var liten) och har inte samma fysiska spänst som Trump, och han har absolut åldrats kraftigt under det senaste året, men backar vi ett år tillbaka i tiden är det i mina ögon inget tvivel om vem av dem som visade tydligast tecken på begynnande kognitiv svikt…
7) Här kommer efterfrågat underlag gällande Trumps fällande dom för våldtäkt:
https://en.wikipedia.org/wiki/E._Jean_Carroll_v._Donald_J._Trump
…och här en förteckning över Trumps många företagskonkurser (“framgångsrik affärsman”… :-):
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Businesses_of_Donald_Trump_that_went_bankrupt
8) Till sist en rankning av alla amerikanska presidenter utförd av 154 amerikanska historiker från båda sidor (republikaner och demokrater), där Trump sammanlagt rankas som sämst av alla (och detta var ändå innan hans andra ämbetsperiod…) och Biden rankas som den 14:e bästa:
https://www.theguardian.com/us-news/2024/feb/20/presidents-ranking-trump-biden-list
Summa summarum: Trump utgör i dag ett av de största hoten mot den liberala demokratiska världsordning som i stort sett varat sedan andra världskriget men som nu bryter samman under Trump efter att ha utmanats av Putin och Jinping, och tills dess att USA åter väljer en demokratisk president (vilket kommer att bli svårt p.g.a. republikanernas omfattande och systematiska angrepp på valsystemet*) som för landet tillbaka från Trumps auktoritära inriktning (USA betraktas inte ens längre som en fungerande demokrati utan numera som en bristfällig demokrati) lär vi tyvärr fortsätta befinna oss i denna upp-och-ned-vända värld där USA röstar med Ryssland, Nordkorea, Iran och en handfull andra skurkstater i FN i strid med övriga världssamfundet…
*Se t.ex. https://www.gregpalast.com/the-voting-trickery-that-elected-trump/ och https://www.gregpalast.com/how-trump-gop-fixed-2026-yes-2026/
Det ligger i högsta grad i Sveriges intresse att öka det militära stödet till Ukraina och samtidigt återuppbygga det närmast nedlagda svenska försvaret – att tro något annat är i mina ögon synnerligen naivt och världsfrånvänt. Jag hade självfallet hellre sett dessa satsningar på skola, vård, omsorg och olika former av utvecklingsstöd och infrastrukturutbyggnad och -renovering, men Putin (förstärkt av Trump) har tyvärr gjort denna ekonomiska omprioritering absolut nödvändig för såväl europeisk som svensk säkerhet, både på kort och lång sikt.
—
Jag beklagar detta långa inlägg, men hoppas som sagt det kan komma till nytta för någon av bloggens övriga läsare, och det vore definitivt uppskattat om fler vill komplettera med eget underlag som ytterligare förtydligar bilden av Trumps inkompetens, korruption, autokratiska ambitioner och sorgliga sympatier för Putin och andra autokrater på bekostnad av demokratiska ledare i väst – vad mig anbelangar är det bara att fylla på! 🙂
Tack för en väldigt bra sammanställning.
Välformulerat
Från FT om NATO-mötet, de skär ner från tre dagar till bara en så kallad working session på två och en halv timme, “to ensure Trump did not get bored and leave early”. Jag reflekterar, 1. är det inte bra också att man ger Trump lite kritor så han kan rita medan de vuxna pratar om tråkiga saker? 2. Fint ändå att NATO jobbar med DEI och anpassar hela sin verksamhet efter en idiotisk, inkompetent och fullständigt impotent president.
https://www.ft.com/content/a8db875d-0c17-4f78-bd33-5faaf0903ad0
ROFL
Förstår inte sådant, det är väl bra om TACO dyker upp, blir uttråkad, och lämnar
Blöjan kanske är full? Blir lätt lite grinigt då
President $onald uttryckte på torsdagen sin frustration över mängden federala helgdagar i USA. Enligt honom är de ett dyrt problem för landet.
Det kostar vårt land MILJARDER att hålla företag stängda, skrev $onald på Truth Social.
USA:s president $onald går till hård attack mot centralbankschefen Jerome Powell efter att Federal Reserve valt att låta styrräntan ligga kvar på samma nivå och
kallar Powell för både ”dum” och ”skadlig” för den amerikanska ekonomin.
$onald skriver att Jerome Powell är en av de ”mest destruktiva personerna” inom statsapparaten.
Lite semantiska fel. Thump gillar inte starka ledare, han gillar dominanta ledare som underkuvar, hotar och använder våld.
Denna typer av ledare är INTE starka på något sätt, de är svaga, punkt!
BRA distinktion.
Det gäller att hålla reda på nyanserna så det blir RÄTT!
Utvinning av kryptovalutor kräver enorma mängder el.
Nu har den norska regeringen beslutat att införa ett tillfälligt stopp. Med förhoppningen att det ska bli permanent.
–När det finns tillräckligt många små aktörer blir det en enorm belastning, säger energiminister Terje Aasland
I Sverige går drygt en procent ( omkring 1,5 TWh) av Sveriges totala energianvändning till att utvinna kryptovaluta. Med en begränsad mängd energi bör inte Sverige göra som norrmännen och kräva ett förbud av energislukande utvinning av kryptovalutor, som Bitcoin??