Rysk terrorbombning igår kväll mot staden Zaporizjzja dödade tre och skadade tolv. Satellitbilder bekräftar att vapendepån på det ryska strategiska bombflygets stora bas Engels-2 i princip utplånades helt i den ukrainska bombningen. Efter gårdagens rekord i ryska artilleriförluster fortsätter Ukraina slå ut massiva mängder ryska haubitsar.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ryssland terrorbombade Zaporizjzja igår kväll, där tre dödades och tolv skadades skriver Kyiv Independent. Bland de dödade fanns en 20-årig kvinna. Staden har fler invånare än Göteborg.
Film på förstörelsen i staden här.

Den stora ryska flygbasen för det strategiska bombflyget, Engels-2, verkar i princip fått sin ena vapendepå helt utplånad i bombningen i förrgår visar satellitbilder som publicerats av den av den amerikanska regimen nedstängda sajten och kanalen Radio Liberty på Twitter (länken går ej till Twitter). Tre stora kratrar i ca 25 – 30 m diameter syns och i princip ingen kassun är oskadd på fotona, och flera stora kassuner är helt utplånade.
Det finns dock ytterligare en vapendepå vid flygbasen. Kärnvapenstridsspetsarna till det strategiska bombflyget förvaras dock på annan plats utifrån en fjärranalys av flygbasen och den relativt låga säkerheten runt dessa depåer.
Det går inte på fotona att avgöra om de strategiska bombflygplan bestående av tre Tu-95 Bear och två Tu-160 Blackjack som finns på bilderna (undantaget utställningen i andra ändan av basen) skadats. Förmodligen är en av dessa Tu-160 sedan länge obrukbar, då den finns på gamla Google Mapsbilder, samt en Tu-95 Bear som saknar hela vingar även hos Google. De andra två planen kan vara gamla skrov som används som skenmål, då flygbasen generellt ska vara övergiven av det strategiska bombflyget även om den uppenbarligen fortfarande används för ammunitionslogistik.

Ryska rekordförluster av artilleri fortsätter efter gårdagens rekord med 101 förlorade haubitsar. Enligt morgonens sammanräkning förlorade ryssarna 96 haubitsar igår, vilket hade varit ett tidigare rekord, samt tre salvpjäser vilket är ovanligt högt för pjäserna som ofta står längre bort från fronten än haubitsar.
Ryssland förlorade också mycket svåra 1 210 man, normala nio stridsvagnar och 20 pansarskytte- eller motorskyttefordon, och mycket svåra 166 transportfordon.
Vad som ligger bakom de extrema ryska förlusterna av artilleri de senaste två dygnen låter jag vara osagt.

Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi! Smert voroham!
09:38 De av ryssarna mördade i terrorbombningen i Zaporizjzja var en hel familj – fader, moder och dotter. Läkarna kämpade i tio timmar med att rädda modern, men hon gick till slut bort på sjukhuset.
09:40 Trumps inkompetenta sändebud Witkoff hävdar att det hållits folkomröstningar i de fyra helt eller delvis ockuperade regionerna och att de vill tillhöra Ryssland. Enda legitima folkomröstningen som hållits visade att en förkrossande majoritet ville tillhöra Ukraina – 84% i Luhansk, 84% i Donetsk, 91% i Zaporizjzja, 90% i Cherson och 54% på Krym, som fick bli en självstyrande autonom delrepublik i Ukraina fram till kriget startade 2014.
Witkoff sprider alltså 100% rysk propaganda och legitimerar illegala fejkade folkomröstningar.
Den illegala folkomröstningen på Krym 2014 gav valen att bli en del av Ryssland eller bli en egen republik. Att stanna i Ukraina enligt 1998 års författning gavs ej som alternativ. Den fejkade omröstningen innebar inte heller någon valhemlighet utan beväpnade soldater stod och titta på vad man röstade på, vilket klassas som att den skedde under väpnat hot om våld, och valdeltagandet var bitvis 120% av befolkningen, inklusive minderåriga ej röstberättigade. För er som inte fattade det var det en ren teater och hade inget med en legitim folkomröstning att göra, även bortsett från att det är illegalt att hålla folkomröstningar om att bryta sig loss från Ukraina. I Sverige torde att arrangera en sådan folkomröstning klassas som högförräderi.

10:16 Den store affärsmannen, säljaren och art-of-the-deal Donald Trump får nu utmärkelsen årets affärsmän efter att han i samband med gårdagens offentliggörande av att Boeing får kontraktet på USA:s sjätte generationens stridsflygplan sade “we’ sell our allies tonde down military planets, because someday, maybe they’re not our allies”.
Så var det med den saken. USA säljer sämre versioner av sina flygplan, vilket för övrigt också ligger i linje med möjligheten att stänga ner F-35 genom en mjukvaruppdatering eller genom att blockera tillgången till kritiska system som ligger i moln hemma i USA.
10:22 Det är många fiberoptiska FPV-drönare som flyger, och de flyger ofta an mot fronten längs samma stråk. Då kan det se ut så här i träden.
Det kan också ligga så mycket fiberoptik över vägar att det trasslar in sig i bilarnas hjul och de kör fast. Fotot ger lite förståelse för hur mycket drönare det är som flyger.
10:42 KOMMENTAR OM WITKOFF
Witkoff är av judisk bakgrund, men förmodligen är namnet ursprungligen Vitkov, dvs ryskt, men har translittererats någonstans på vägen. Jämför med Smirnoff vodka. Wikipedia anger inga vidare detaljer om hans föräldrars bakgrund och hur hans släkt emigrerade till USA.
Putin ska också dragit en vals för Witkoff om hur han gick till kyrkan och bad för Trump när denne nästan blev skjuten (inget talar för att han faktisk träffades i örat, utan blodet kom nog från typ en livvakts näsa eller ngt). Inte för att bedja för USA:s president, utan för Putins vän Trump. Naaaw.
Putin ska också lurat i Witkoff att han rusat in i ett brinnande hus för att rädda ett kristet kors. Naaaw. Igen.
Fantastiskt att Vita Huset och Trump går på så enkel skit. Rövarhistorier ftw.
11:57 Ryssland har börjat betala för annonser på Facebook riktade till åldern 18 – 35 år, som erbjuds resa till Moskva och där guidning och propaganda inklusive “russian style workshops”.

12:03 Zelenskyj besöker fronten vid Pokrovsk och är här på besök på ledningsplatsen för frontavsnittet. Lite interna vyer från bunkern på filmen.
Pokrovsk kanske kan ses som ett Stalingrad för Ryssland då man under hela höst- och vinteroffensiven stångat sig blodig mot staden och malt ner sina förband, men till skillnad mot t ex Bachmut och Avdiivka aldrig lyckades ta staden och nu enligt samstämmiga uppgifter gett upp och istället försöker anfalla på andra frontsegment. Man verkar även gett upp de offensiva försöken i Tjasiv Jar, som är den andra nyckeln till Donetskregionen, även om Ryssland där är inne i staden som är omstridd i sin helhet, men inget har ändrat sig på två veckor.

12:12 Ryska Federationen upphäver varemärkesskyddet för svenska Tre Korvar (TM), alltså Ericsson och det ryska företaget Rusklimat tar över varumärket.
Ryssland bryter därmed mot ännu ett internationellt avtal, denna gång om hanteringen av varumärken. Ändå fortsätter företag att betala för att registrera sina varumärken i Ryssland, trots att de när som helst kan tas ifrån dem.

12:29 KOMMENTAR
På affärshotellen i Kyjiv kan man numera boka konferenslokaler i skyddsrum, så man kan ha sina möten och konferenser utan att behöva bli avbruten av flyglarm och bombningar.
Marknaden och företagen anpassar sig till krigets vardag. Något för svenska hotell att kanske förbereda i sina källare. Om inte annat kan man sälja in det som “mobilfritt” även om man förstås ska erbjuda wifi. Iaf kan man städa upp och fräscha till något källarutrymme, så kan man flytta ner inredning när kriget kommer.
12:32 Rysk bröstkamerafilm där rysk trupp går på en mina. När befälhavaren ropar på hjälp över radion är de så kallade kamraterna måttligt intresserade av att undsätta.

12:58 BEKRÄFTAT ATT WITKOFFS FARFAR VAR RYSS
Steve Witkoffs farfar var David Witkoff (Vitkov), född 15:e september 1892 i Rodtz, Ryssland.
Blodslinje betyder inte nödvändigtvis något alls – barn är inte ansvariga för sina föräldrar än mindre sina farföräldrar – men kombinerat i hur man agerar blir det talande. Man ska dömas utifrån hur man agerar, vad man säger och vad man gör, inte utifrån blod.
Datat kommer från släktforskingsdatabaser.

13:48 Chefen för det ukrainska specialförbandet Kraken har nu trätt fram i en filmad intervju hos Kyiv Post. Filmen på Youtube är tretton minuter lång och är textad på engelska. Mycket stridsscener och ledningsplatsscener i filmen, där man trots pixlade skärmar ändå kan se hur det toppmoderna drönarkriget ser ut när man har dussintals stridslednings-, spanings- och eldledningsdrönare som i realtid ger en ovanfrånvy av slagfältet till ledningen. Ukraina har som sagt världens modernaste försvar.
14:20 Infografik som visar skadorna på vapendepån vid Engels-2. 62% av kassunerna förstördes helt, 13% skadades och resterande 25% ser oskadda ut, främst i andra änden från de stora kratrarna.
14:30 Rysk desinformation online sprider lögnerna att Jared Leto och Billie Eilish ska uppträda på ockuperade Krym. Detta är falskt skriver Ukrinform, och video på JAred Leto ska vara så kallade deepfakes. Billie Eilish är en uttalad stödjare av Ukraina och någon konsert finns inte inbokad på Krym.
Det är dock exempel på hur Ryssland online försöker sprida att Ryssland har större stöd än de har, legitimera olaglig ockupation, samt svärta ner Ukrainasupporters namn.
14:40 Vad som påstås vara en drönarfilm från centrala Toretsk där Ukraina skjuter sönder en rysk gruppering med hjälp av supertungt 2S7 Pion-artilleri. Dess 20.3 cm kaliber är världens tyngsta haubits idag och kan sättas i kontrast mot normala tunga 15.5 cm i Nato eller 15.2 cm i det sovjetiska arvet. Tvärsnittet på en granat stiger som bekant med kvadraten på diametern, och med det sprängkraften. Lägg till att man också har längre granater så ökar sprängkraften med mer än 20.3^2/15.2^2=78%.

15:15 KOMMENTAR OM RYSK TERRORBOMBNING
Det sker numera dagliga stora terrorbombningsanfall med iranska Shahedorobotar mot Ukraina och inklusive de billigare skenmålen verkar det handla om 100 – 200 robotar om dagen. Det betyder att det i princip alltid kommer vara flyglarm och smälla dagligen i de större städerna från när luftvärn skjuter ner Shahederna, vilket är en kontrast mot 2022 och 2023 när dessa anfall inte skedde dagligen. Ryssland har helt enkelt ökat sin kapacitet och det handlar om ett utnötningskrig om vem som får slut på ammunition först.
Nattens bombning handlade om 179 Shaheder eller deras skenmål, varv 100 sköts ner och 63 störtade av sig själva.
En konsekvens av detta är att ukrainarna aldrig får lugn en enda natt, utom i de västra delarna av landet, utan det är flyglarm varenda natt. Det går inte i slutändan att varje natt evakuera till skyddsrum, om någon undrar varför människor stannar kvar i sina bostäder.
Kyjivregionen bombas i princip dagligen, så det är flyglarm i huvudstaden varenda dag. Det är naturligtvis psykologiskt påfrestande och det finns olika strategier för att hantera det, inklusive att vänja sig och strunta i det. Det går inte i längden leva med daglig rädsla.
Däremot är det sällsynt att kryssningsrobotar eller Kinzjaler används numera, även om enskilda ballistiska robotar används av och till, t ex mot Kryvij Rih och Odesa ifrån ockuperade Krym. Frågan är om Ryssland sparar det man har och det man nyproducerar för ett anfall mot Nato längre fram eller om flygplanen som bär de luftavfyrade robotarna börjar bli utslitna efter tre år av krig?

16:16 Tysklands riksdag antar ett nytt miljardstöd i euro för Ukraina, som ska tillföra ytterligare 11 miljarder euro till Ukraina 2025 – 2029 via luftvärn, pansarfordon, ingenjörsförmågor mm. På fyra år är detta ungefär lika stort om året som Sveriges stöd om 25 miljarder SEK, vilket säger något om hur stort stöd Sverige kontra Tyskland ger givet storleken på länderna och ekonomierna.
16:25 Film på resterna av ryska Kavkaskajaoljehubben, som stod för sex miljoner ton årlig oljeexport.
404 kommentarer
Slava Ukraini!
Heroiam Slava 💛💙
Grattis till Guldet 🥇
God morgon 🙂
Morgontidig idag, Lars?
o7 slava!
Lördag!
God morgon!
Godmorgon!
En dag närmare moskvastatens kollaps.
⛽️ 🔥 ✊
De kraftigt ökade ryska förlusterna på ”bakre system” måste bero på en ny förmåga hos Ukraina. Drönare med längre räckvidd? Relästationer? Autonoma drönare? Drönare flugna av operatörer bakom linjerna?
Generellt kan man nog säga att det var en tydlig ökning när de ökade räckvidden för FPVer från 10 till 25km. Därefter gick siffrorna ner igen och jag tänkte att rysarna lärt sig hantera det. Men det kan vara så att de insett att de måsta ha sitt artilleri inom 25km för att det ska göra nytta, många av deras vanligaste modeller har 22-24km som max räckvidd. Och är eldrören slitna kan man räkna bort ytterligare någon km. Alternativet är att de måste lägga mycket tid på att köra artilleriet fram och tillbaka flera km och med en brist på fordon(?) så funkar det kanske inte i nuläget?
Vidare tänker jag att 10km så kan man få förnödenheter och rotera manskap vid fronten till fots. Men det funkar inte att skicka soldater 25km enkel väg, de måste skicka förnödenheter med bil närmare än 25km och därmed innanför FPVräckvidd.
Nästa teori är att FPVproduktionen gått upp ytterligare och UA nu skickar fler FPVer?
Sista teorin är att de temporärt skalat upp det inför en offensiv, men det har pågått rätt länge nu.
Själv satsar jag min peng på att UA insett att rysarna börjar få ont om artilleri. Därför går de nu all-in på det och hoppas att det snart kommer en punkt då rysarna måste börja ransonera artilleri. När det händer kan nästa fas i kriget på allvar realiseras.
👍
Min teori är att Ukraina framrycker någonstans och därmed fått tidigare fredade områden inom räckvidd för drönare och eget artilleri som följer efter.
Brukar inte ukrainsk offensiv föregås av massiva ryska artilleriförluster? Positiv – positiv, som en viss skribent brukar skriva.
Det vore riktigt najs.
Kan man få en rysk kärnvapenarsenal att gå i luften om man träffar helt perfekt? Med de medel Ukriana har😌
Om jag kommer ihåg rätt – rätta mig om jag har fel – så är inte själva “bomben” hopmonterad under lagring. Den sätts samman strax för användning. Vill minnas det beror på de enskilda komponenternas karaktär. Den radioaktiva komponenten lagras för sig p g a strålning men den utlösande komponenten (TNT?) kan mycket väl finnas på plats/monterad. Dessutom ska ju raketen/roboten tankas med bränsle också vilket görs strax för användning.
Det man kan träffa är m a o bränslelager och initiatordelen som kan explodera, troligen ej den nukleära delen.
Det går säkert att få delar av sprängämnet att detonera, men knappast att få en kärnvapenexplosion. Att få ett kärnvapen att detonera som det ska kräver (som jag förstår det) flera stegvisa händelser som ska tajmas precist för att få till en explosion.
Jag tänker på att även de minsta konventionella granaterna har en eller två funktioner som ska se till att granaten inte detonerar på fel ställe, och att antalet funktioner generellt sett ökar med ökande kaliber. Då borde kärnvapen vara väl försedda med säkringar som hindrar oavsiktliga kärnvapenexplosioner på grund av olyckor eller fiendens vapenverkan.
Däremot kan krossade kärnvapen nog råka ut för att de radioaktiva delarna hamnar så nära varandra att strålningen blir farligt hög. Jag skulle inte vilja gå in och röja i ett bombat kärnvapenlager.
Det jag hört är att detonationen är väldigt avancerad. Även om de hänger på ett flyg som blir nedskjutet strax innan fällning så blir det ingen kärnklyvning.
Om jag inte kommer ihåg helt fel kan man tända en atombomb med konventionella sprängmedel men man behöver en atombomb för att tända en vätebomb. Tryckvågen i båda fallen måste riktas inåt från i princip en perfekt cirkel.
Sfär, inte cirkel.
Vätebomben är inte sfärformad. Rekommenderar en genomläsning av https://en.wikipedia.org/wiki/Thermonuclear_weapon som handlar om Teller-Ulam-designen som alla moderna värebomber antas vara baserade på.
Nej, det räcker med en atombomb som tändning. 😇
Med minnet som enda referens har jag för mig att USA fick berättigad skrämselhicka av nästan detonationer vid olyckor med kärnvapen på 1950 talet, kanske även tidigt 60:tal, och utvecklade bättre system för att hindra detonation pga brand, mekanisk chock, materialfel osv. System som de sedan under kalla kriget delade med andra kärnvapenmakter så risken för katastrof eller oavsiktlig krigsstart pga olyckor skulle minska. Så jag tror att de ärvda sovjetiska kärnvapnen kan vara ganska säkra med att inte detonera oavsiktligt i kassunerna även om det börjar brinna i dem eller de hamnar under eldgivning under det konventionella kriget.
God morgon Cornucopianer,
Vi ger oss aldrig. En lusing till JvM för att fira lördagsmorgonen och de formidabla artillerislakten
🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi🇸🇪🇺🇦
👍
Tack för ditt stöd! 👍
På Google Earths bilder över Engels finns det ett intressant rejält inhägnat område ca 6,5 km direkt S om ammunitionsområdet som visas i Maxars bilder. Gissningsvis något mer speciella vapensystem som hanteras där.
Kärnvapen tror jag.
Ja, min professionella* bedömning är att det är ett kärnvapenlager, baserat på skalskyddet, inpasseringskontrollen och att förråden är underjordiska.
Skalskyddet är i princip identiskt med bloggens foto ovan, inklusive körvägar mellan två av staketen.
Det är också glesare mellan lagren, och man har behållit skog för att förhindra insyn. Konventionella ryska lager har generellt inte längre kvar skog och natur, då de optimerar för maximalt med lagringsutrymme per yta, och har kassuner mycket tätare.
*proffs som i författare som researchat detta en hel del, samt som bloggare och föreläsare som skrivit eller föreläst om kärnvapen och fått betalt för det
Varför tränger ryssen i ryssland med nästan oändliga ytor ihop kassuner och vapenhögar så om en smäller går rubbet upp i rök? Är de dumma i huvudet?
…
Hmm, svarade nog på min egen fråga. De är dumma i huvudet, ingen tar ansvar så om ordern är att flytta saker från A till B är det ingens problem om B högen blir för stor.
I kleptomanien är bevakningen viktigare än säkerheten?
Effektiv logistik. Sverige har ett litet annat upplägg med ammunitionsslingor i skogsområden, men Ryssland vill hägna in sina kassuner – kanske för att man är medvetna om kriminalitet och korruption som annars skulle leda till att tung ammunition skulle komma på vift.
Sverige har inte korruptionen och våra skyddsåtgärder för ammunitionskassunerna är därmed tillräckliga och vi kan ha dem glest.
Mer om det behöver vi inte diskutera för svensk del.
Ytterligare en anledning kan vara låg kompetens/misstro mot manskapet. Kan översten som rattar vapenförrådet personligen titta ut över alla kassuner och bunkrar är risken att menige Ivan gör något riktigt dumt betydligt lägre.
Avdelningen “Ryssland är riktigt dysfunktionellt”, del femtielva av oändligheten …
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Godmorgon Masja.
Godmorgon bästa spjutskaftshållare.
Jag vädrar morgonluft. En känsla av att Ryssland sakta nöts ner.
God morgon !
Nä, ALDRIG ger vi upp
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Slava Ukraini!🇺🇦💥👊
God morgon!
Veckans JIA
Vi kan hjälpas åt att ge tumme ner till ryska toppkommentarerna och tumme upp till de senaste:
https://www.youtube.com/watch?v=FOvUFmSaN3U
200 k visningar
1 k kommentarer
5 mån gammal
Tillägg till 09:40
Det är ju helt otroligt hur dom lurar upp amatören på läktaren 😵💫
Och eftersom det är tonvis med smör så köper apelsinführern det också
“Putin berättade en historia för mig om att när Trump blev skjuten gick han till sin kyrka, träffade prästen och bad för honom. Inte för att han var USA:s president eller kunde bli det, utan för att han var hans vän och bad för sin vän, – Witkoff.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkxbsdyjhc2h
Precis när jag inte trodde jag kunde kräkas mer… så jävla vidrigt.
Är de så jävla dumma i huvudet på riktigt?
Nej, det tror jag inte. Men de tror att sina väljare är det.
Det är nog en kombination av extrem inkompetens, dumhet och rent och skärt blåljugande. USA har under alla omständigheter bytt sida.
Om man som Trump beter sig som en maffiaboss så handlar det ju om att inte vara och peta på andra maffiabossars territorier.
Historien som sådan må vara påhittad, men jag tvivlar inte på att känslan bakom är äkta. Hade jag varit Putin hade jag ägnat en bön varje dag åt att Trump skulle ha hälsan och bli president.
😄
9:40 Vad är det för fel på dem?
Groteska lögner som jag är säker på att de i samtal med klokare personer fått höra sanningen om, men det går inte fram.
Det är riktigt illa, men bra för de goda krafterna att se var vi har dem.
Hoppet står till EU stöd och att Ukrana lyckas hålla ut tillräckligt länge, för att på ett diplomatiskt sätt kunna be trump göra samma sak som det ryska krigsskeppet när de har fått igång tillräcklig vapenproduktion.
Som sagt, Europa behöver ställa allt de har till Ukrainas förfogande och hjälpa Ukraina slå ut Ryssland som krigförande makt. Samtidigt måste man se till att gränsskyddet hela vägen från Ishavet till Svarta havet är så starkt det bara kan vara så att man kan fokusera på att hjälpa Grönland och Kanada när USA helt tappat alla koncepter och går till angrepp mot dem. Det finns tyvärr inte längre mycket som tyder på att det skulle vara en feberfantasi.
Vi har varit naiva som det brukar heta när man försöker bortförklara sina sympatier. Sanningen är så uppenbar till och med för ett barn ser. Trumpen älskar Pruttis och moskvastaten. Det var tydligt långt innan valet och inget har förändrats. Inom kort kommer Trumpen att erkänna ockuperade områden som tillhörande moskvastaten. Det är inte oförmåga eller diplomatisk tafflighet som leder till detta, de följer sin plan och ska liera sig med ondskan. Det är mänskligt att försöka relativisera sina gudars illdåd men det finns en gräns för de flesta.
Det är också två maffiabossar vi ser. Två maffiabossar som delar upp territorierna mellan sig.
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️100/179 Shahed UAVs;
▪️63 drones suppressed by EW
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkxcpsfrok2h
After-pub tipset :
Steve Witkoff är:
A. Köpt av Ryssland
B. En idiot av Trumpeanska mått.
C. Både och.
(Ev satsningar på rätt alternativ går till Ukraina-ändamål )
”U.S. President Donald Trump’s special envoy to the Middle East, Steve Witkoff, told American journalist Tucker Carlson in an interview on March 21 that Ukraine’s leadership has agreed to hold a presidential election.””
””Witkoff also noted that he is completely certain Russia will not attack Europe, dismissing concerns about a potential Russian advance across the continent as unfounded.””(Kyiv Independent)
Holy fucking crap. Vilket osannolikt stolpskott.
Så han hävdar, förutom allt annat tokigt, alltså att Ukraina tänker göra våld på författningen?
Kan USA så kan väl Ukraina, är väl logiken.
Jag noterar alt B: “En idiot av Trumpeanska mått.”
(Och det vill inte säga lite, det…)
Hmm, klurig fråga. Spontant C, men analyserar man frågorna lite närmre så inser man att även om han uppenbarligen är en idiot, så är det tveksamt om det går att komma upp i nivå med Trump. Jag lutar därför åt A.
Här är källan till intervjun, börjar runt minut 54.
https://m.youtube.com/watch?v=acvu2LBumGo&pp=0gcJCfcAhR29_xXO
Lite läskig eftersom Witkoff framstår som rätt resonlig och smart, men sen drämmer han till med de där stora lögnerna när det passar hans agenda.
Han minns inte ens vad alla de ockuperade regionerna heter, just det verkar inte viktigt för honom, utan han har nog helt enkelt stakat ut vägen här, att det är dessa lögner som krävs för att komma vidare med Putin.
Witkoff kan ta över efter Bagdad Bob. Har hört att han har slutat.
“Bagdad Bob = Mohammed Said as-Sahaf bor numera i Förenade Arabemiraten tillsammans med sin familj. “
84 år gammal, och under Irakkriget notorisk propagandist/lögnare = sitter nog och hoppas på ett uppdrag från Trump.
@LW, vad är det för snack om att alla i de ockuperade områdena måste acceptera att bli ryssar någon gång i september eller lämna områdena? Red gärna ut det.
Det gäller utfärdande av pass och tillgång till sjukvård m m om jag minns rätt. Det innebär att de som inte skaffar sig ett moskovitiskt pass, vilket innebär krav på uppsägning av din Ukrainska medborgarskap, så utestängd du från allt. Får inte jobba e t c Avflyttning gissar jag då är enda alternativet.
Ryssland har sedan länge bedrivit en kampanj för att få de boende i de illegalt annekterade länen i Ukraina att byta ut sitt ukrainska medborgarskap mot ett ryskt. Ett ryskt pass har gradvis blivit ett krav för tillgång till allt fler samhällsfunktioner (i den mån sådan finns kvar).
Nu har man beslutat att gå längre. De som inte accepterar ett ryskt pass (och därmed en enkel biljett till fronten) kommer att deporteras så som varande illegalt boende i “Ryssland”. Alltså fullständigt oblyg och öppen etnisk rensning. Ett logiskt nästa steg i den ryska folkmordet, nu när man känner USA:s stöd i ryggen.
Jag tror inte alla dessa personer i orangemannens regim är dumma i huvudet. Nej dom vet precis vad dom gör. De/ regimen går helt i puzins ärenden. Men jag förstår fortfarande inte varför ?
För övrigt , som pensionär har jag börjat äta av prepplådan. Så kan jag skicka ytterligare en slant
denna månad. 🙂 JvM blir det.
Vi ger aldrig upp. Glöm inte det.
👍Heder åt dig!
Det enda, enligt mig, som kan vara det Putin har på Trump borde vara klara bevis för valfusk, i alla tre valen 2016, 2020 och 2024. Men det är min gissning, vill jag vara klar med. Och jag är ju inte ensam om att gissa på det här, vill jag också vara klar med (och jag var nog inte först).
Och Trump i sin tur har en egen SA-grupp som hotar folk i partiet med våld om de inte gör som han säger.
Trumpen drivs inte av hot om komprimat. Han älskar sin Pruttis och det som moskvastaten står för. Han har bearbetats av KGB/SVR sedan 80-talet. De har nu en ideologisk driven operatör på tronen i världens mäktigaste land.
Vi glömmer inte. Vi kämpar på varje dag. Repower får en slant så att livräddarna orkar fortsätta.
Razom do peremohi!
👍
För att ingå i Trump-regimen krävs att man är korkad, fanatiker, sykofant eller opportunist.
Eller med fördel alla fyra
Kan det vara någon slug som bara låtsas som har kommit med??
Detta apropå att alla är gravt avvikande i den tvetungade hövdingen gäng.
Det räcker att vara Ja sägare men man kan vända på det och säga att det är obligatoriskt att vara Ja sägare
Heders!
@Gammelmormor Man ska inte glömma att dagens republikanska parti är helt annorlunda än det parti som Ronald Reagan. I mitten av 1990-talet upphöjdes den oförvanskade lögnen till partiets strategi, vilket med tiden har trängt ut alla hedervärda politiker från partiet (antingen röstats bort eller följt med den nya strömmen) eftersom väljare i gemen inte förmår genomskåda lögnerna av diverse skäl (ointresse, oinsatthet, svag mediebevakning o.s.v.). Det betyder att dagens parti ligger hyfsat väl i linje med Trump. Med det sagt är det väl omvittnat att många inom partiet inte har mycket till övers för Trump, men han är också capo di tutti capi. Således är det viktigt att apa efter. Ingen självständighet tillåts.
Lägesrapporten, Noel
Belgorod region
After initial rumors, it is now confirmed by geolocated footage that Ukrainian units managed to enter the Belgorod region and are on the approaches of Demidovka while simultaneously approaching Grafovka from the west. Hard battles are taking place
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lkx6sidpzo2w
Hela gårdagens (obs) händelser
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lkx6sfyonk2w
Håller tummarna, och önskar Ukraina all välgång!
Det mod och styrka som Ukraina uppvisar är helt enastående. Må de piska moskoviterna gula och blå 🇺🇦 Slava Ukraini.
Kanske förklarar mozkvaztatens enorma förluster på hårdvara?
Även beslagtagna pjäser räknas där 😀
10:16 – F-35 är troligen det sista stridsflygplan som USA lyckas sälja utomlands. Europas flygindustri går en ljus framtid till mötes.
Gripen G/H har förhoppningsvis kommit längre än till ritbordet 😅
När B-21 Raider programmet är genomfört börjar utvecklingen på F-yfan.
😄😁😆😅🤣😂
Vem skulle inte lita på ett flygplan utvecklat i dagens inkompetenta Boeingorginisation? Svårt att se att de öht har förmågan att ta fram ett fungerande stridsflygplan inom överskådlig framtid. Man vill inte ha paneler som trillar ur planet i överljudsfart. De var inga stjärnor i rymden heller, så att säga.
Man vill heller inte ha ett plan med inmonterad kill switch som en dement, kriminell idiot till ledare plötsligt kan få för sig att använda för att han vaknat på fel sida, och man vill inte heller ingå några som helst handelsavtal med en part som är bevisligen lika svekfull som inkompetent. Så där har världens största, bästa, mest storkäftade, mest blablabla-land gett sin egen vapenindustri pyspunka, grattis grattis. Nä, Ukraina och övriga Europa gör bäst i att lita på sig själva.
No.1 rapport.
https://johanno1.se/sv/2025/03/ukraina-daglig-uppdatering-22-mars-2025/#comment-4819
Hur mycket makt hade Trumpen till Boeing-godkännandet? Dom är perfekta för honom med en nästan liknande nivå av korruption, girighet och framförallt inkompetens som inte bara riskerar utan även kostar människoliv. Alla människor med erfarenheter och kunskaper som flyger frekvent rekommenderar mig Embraer och Airbus sedan åratal tillbaka.
Jag tror dom var rätt givna att vinna det kontraktet. LM har F 35 och Northrop bygger B 21. Det var lite Boeings “tur”. Tror dom är lite nojiga över att industribasen ska bli ännu mindre.
Det är exakt vad jag har hört också, undvik Boeing.
Vad beträffar kontrakten så är det nu så att det personligen är Trump som väljer vinnarna. De får komma till Vita huset och krypa för honom och be om undantag för tullar, statligankontrakt eller annan särskild behandling.
Underbar artilleristatistik den senaste tiden. Kollapsen för artilleriet närmar sig förhoppningsvis snabbt. Jag har ingen aning med vilken takt rysk industri klarar att bygga artilleripjäser. Högst tveksamt att de klarar 100 st om dagen. Jag gissar snarare på max en handfull.
Utökad ukrainsk förmåga ligger antagligen bakom de ökade förlusterna.
Jag tror faktiskt ryssen i år kan komma att få stora problem både på slagfältet och i det civila i samband med att ekonomin också närmar sig en kollaps.
Ett slut på kriget vill väl alla ha, men jag lurar ändå på om inte det bäst långsiktiga är att fortsätta ett tag till och därmed krossa ryssen i grunden. Skulle ju vara bra om landet sen delas upp i mindre regioner och att kärnvapnen i samband med det tas om hand och skrotas.
Bogomil
I vart fall försvagas rysk ekonomi, vecka efter vecka, problem på dlagfältet
En hel del haubitsar och MRLS kommer tyvärr från NK.
Ukraina strider int bara mot moskvastaten. Utan även mot NK och Iran.
Samt kina och usa är inte att lita på…
Tror att det är precis vad som kommer att ske med Mokoviet. Deras ekonomiska förmåga att föra krig kommer att kollapsa.
Sedan är det en annan fråga huruvida det kommer att gå att framtvinga en uppbrytning i flera mindre stater. För det krävs en invasion och för det finns garanterat noll aptit i Europa. Däremot kan det bli en ny “oreda” med mer organisk upplösning. Problemet är att vi sitter med en fisksoppa och försöker göra ett akvarium av det. Inte helt lätt, om man så säger.
För tidigt att räkna ut ryssen. Rätt vad det är kan USA gå in med stöd om det går för dåligt för dom.
Det finns förvisso en risk för det, men det skulle förmodligen först föregås av att man lämnar Nato.
Men snarare än materiel tror jag att hjälpen kommer att komma i form av angrepp på Grönland och Kanada. För det krävs vissa förberedelser och det tar sin rundliga tid. Eventuellt hinner Moskoviet kollapsa innan dess.
Slagfältet eller ej, skulle det stått
Har du någon uppfattning om hur ett eventuellt uppluckrande av sanktionerna från USAs sida skulle påverka? Om vi antar att USA och Kina inte ger aktivt ekonomiskt stöd, “räcker” Europeiska sanktioner i så fall även om det möjligen tar längre tid innan kollapsen kommer? Jag förstår att det kanske inte är riktigt din avdelning/kompetens men det skulle ändå vara lite intressant att höra din åsikt även om det är en ren gissning, tror ingen här har en bättre kvalificerad gissning.
USA:s sanktioner är rätt små i jämförelse med Europas/EU:s, i huvudsak på grund av att en så mycket större andel av oligarkernas förmögenheter är undanstoppade på olika håll i Europa.
Upphävda amerikanska sanktioner
skulle få liten effekt, handeln var nära nog noll sedan innan. Många amerikanska företag brände sig rejält under 00-talet när moskoviterna helt sonika började konfiskera. Om ryktet stämmer att Putin nu erbjuder affärsmöjligheter till amerikanerna så lär det i huvudsak röra naturresurser. Hur snabbt kan de gå in och ta över driften av gruvor med mera? Det är knappast gjort i en handvändning och under tiden ska den moskovitiska ekonomin undvika kollaps.
Någon mer som har lite bekymmer när ni klickar på länkar till Bluesky?
Ofta så hamnar man bara i flödet och inte till den sida som länkats. Måste då backa och göra om igen.
Rensa cachen?
Har samma. Kommer till den sida jag sist var på. Bara kryssa ned den. Då laddas rätt ✅ länk…
Jag erinrar mig att jag under Medvedjevs “president”tid läste att till skillnad från de övriga i den dåvarande ryska toppen, Putin kraftigt inräknad, så var Medvedjevs hustru en gediget from ortodox kyrkokristen. Jag törs sätta barnens lördagsgodis på att Putin inte genomgått någon dramatisk metamorfos sedan dess.
Ortodoxa kyrkans överhuvud är ju tidigare FSB-agent och pryder sig med tjocka guldkedjor och Rolexklockor. Kyrkan är bara ett maktmedel för indoktrinering och Putin låtsas vara religiös bara för att tilltala den delen av de ryska fåren.
”we’ sell our allies tonde down military planets, because someday, maybe they’re not our allies”
Det här är ju rena Warszawa-pakten med Sovjets ständiga paranoia och misstro mot sina egna
Det bode leda till att någon nedläggning av svensk produktion av flyg aldrig ens borde övervägas!
I stället borde vi i första hand försöka få till utvecklingssamarbete med i första hand våra nordiska grannar, men gärna också med Polen och baltstaterna
Eller haka på thempest igen. Planerar man det tillräckligt modulärt då borde det vara ok att länderna är i olika faser.
Det bästa vore ett pan-europeiskt samarbete för nytt stridsflyg.
Och det behöver ingalunda betyda att det är ett enda flygplan som utvecklas, utan det kan bli flera, som tar lite olika utvecklingsvägar i de olika deltagarländerna, med lite olika mängd egenutvecklad teknik och teknik från samarbetet.
Jag anser att Sverige, trots att vi är top-notch i vissa avseenden, inte kan utveckla ett flygplan som mäter sig med de bästa i toppen – på helt egen hand.
Jag tänker att i detta europeiska samarbete så kommer vissa länder stå för att tillverka de bästa motorerna, andra för att ta fram den bästa radarn, ytterligare något land/länder tar fram bästa styrsystemen (avioniken) osv osv.
Och ur detta kan det ramla ut ett plan med bara europeiska komponenter som dock har delar från flera länder, och troligen dessutom har utvecklats tillsamman med flera länder.
Eller flera olika plan, t.ex fransmännen kommer troligen sin vana trogen utveckla och bygga sitt plan helt själva, men genom samarbetet kommer de troligen ändå använda en del komponenter från andra länder, ungefär som Sverige har utvecklat JAS 39.
Jag tänker inte att precis alla länder kommer vara med på tåget, en del kommer troligen bara bli rena köpare av en färdig produkt, medan de länder som fortfarande håller på med att utveckla och tillverka stridsflygplan kommer ha en mycket aktiv roll här.
Har inte Gripen varit så svårsålt för att Sverige varit neutralt. Öppnas inte en större marknad med Sverige som medlem i Nato. Naturligtvis kan Saab inte ha alla kompetenser och tillverka alla komponenter. Men de borde ha möjlighet att relativt snabbt ta fram en anpassning till motor och de andra sakerna som USA kan blockera. Så att de kan sälja en USA säker JAS 39 för leverans om något år.
Du har helt rätt.
Den spelplanen är nog i grunden helt förändrad.
Att köpa Svenskt, som inte var Nato-land, låg nog lite längre från köpknappen då.
Men att köpa från USA, som en del av att erhålla amerikanska säkerhetsgarantier, där låg köpknappen nära fingrarna.
Men det har ju blivit uppochnervända världen nu, Sverige med i NATO, och UZA känns inte alls stabilt som partner för säkerhet.
Ryska Centralbanken räknar med en tillväxt i ekonomin på 1- maximum 2 procent under innevarande år, m a o drygt en halvering av tillväxten i ” bästa “!
I realiteten innebär det att det inte sker någon som helst tillväxt förutom i den militärindustriella sektorn.
Det finns dock vissa tecken på att inflationen minskat något,och det är nog beroende på generelt minskad efterfrågan
PERRAG55. Betyder inte det att den civila sektorn minskar kraftigt??
74-AN
Jo, absolut!!
Det investeras ytterligt lite i den privata sektorn.
Räntorna är för höga
PERRAG55
Sådana positiva nyheter piggar upp.
Tack!
Kinas öppning för att skicka fredsbevarande trupper till Ukraina vid ett vapenstillestånd är viktigt. Kina är det enda land som Ryssland inte kan komma på kant med. Eftersom inte heller Ukraina kan utmana Kina så betyder det att nuvarande frontlinjer blir frysta, kanske permanent, även om omvärlden inte erkänner dessa områden som ryska. Det betyder att kriget kommer att gå in i en fas som består i att bygga upp Ukraina samtidigt som vi väntar på Moskovistans sammanbrott.
Det ligger också i linje med Kinas önskan att stärka banden till Europa när nu USA skär av sina.
F ö undrar jag hur Europa ska agera för att få Iran att sluta samarbeta med Ryssland. Kanske finns det en öppning nu när USA hotar Iran.
Det ger ju å andra sidan Europa ordenligt med leverage. Meddela Kina att priset för samarbete med Europa är att Ryssland drar sig tillbaka ut Ukraina, betalar krigsskadestånd och.lämnar ut krigsförbrytare till Haag, sedan kan vi snacka handelsavtal.
Ryzk domstol upphäver för första gången varumärkesskyddet för ett utländskt företag. Sveriges “stolthet” Ericsson drabbade. Flera stora märken kan stå på tur.
https://sweden.news-pravda.com/en/world/2025/03/20/1646.html
Ericssons ledning borde väl söka audiens hos Amerikas kung, förlåt president är han fortfarande. Så får denne prata med sin näre vän P om en förlängning av skyddet. De bidrog ju ändå ekonomiskt till kröningsfesten tidigare i år…
Anledningen till att företag fortsätter att betala avgiften för varumärken är att om man inte försvarar ett varumärke (till lika försvarar patent) så förlorar man dem automatiskt.
LW kan du godkänna mitt inlägg tack? Vet inte vilket filterord jag råkade få med.
Tack, intressant.
Jag gissar att, utifrån det vi ser nu, den amerikanska administrationen kommer kasta 🇺🇦 (och även Europa) under bussen. Varför? Jag tror många (för alla kan bäl inte vara ryska assets) i administrationen faktiskt inbillat sig att de verkligen kommer kunna bli kompis med ryssarna för att dels få del av ryska tillgångar (och förtur i exploateringen) men framförallt gemensamt bekämpa kina 🇨🇳. Det är den absolut mest positiva tolkningen på situationen. Oavsett innebär den att man, och på ett osedvanligt oskickligt sätt, överger eller i alla fall prövar sina tidigare allierade och ger sig i lag med terrorister. Och det innebär att Ukraina kommer få skulden för det fortsatta kriget. Erövrat land blir ryskt. Sanktioner mot EU ifall vi fortsätter göra det rätta och slutligen slopade sanktioner mot 🇷🇺. Sanningen, apropå US sändebud och uttalanden ovan, har inget med saken att göra!
Synpunkter? 🤔
Död åt slemgnomerna
🔥⛽✊
⛽️ 🔥 ☠️
Jag tror inte det är en möjlig väg. Europa äger så mycket amerikansk statsskuld att det vore ekonomiskt självmord för USA. Dom kan säkert sätta press på Europa men så långt som sanktioner kommer dom inte kunna gå.
Håller med dig om att det inte håller, men inte av den anledningen. US kan mycket väl , om jag känner trumpet rätt , säga: ”Vilken statsskuld? Det ni påstår behöver vi diskutera för ni har inte varit med och betalat!”.
Så fort en stat svävar på målet att betala sina skulder ger det ett enormt risktillägg i form av ränta på alla nya lån staten kan vilja ta och blir en veritabel KATASTROF flr den staten under överskådlig tid. Är nuvarande administration tillräckligt dum för att göra det? Vem vet inte du. 🎶 Vem vet inte jag. Vi vet ingenting nu. Vi vet ingenting alls.
Vi vet dock att DJT har yttrat idén om att prioritera bort vissa obligationer. Vilket skulle få enorma konsekvenser, precis som du säger, Fredrik.
Hittills under republikens 200+ åriga historia har det aldrig hänt (inte ens under inbördeskriget), det är därför dessa obligationer räknas som “den säkraste tillgång som finns”).
Ännu så länge har folk med kompetens kunnat bromsa den orange narcissisten. Men vi vet inte hur länge detta gäller.
Att se USA brinna har aldrig varit på min önskelista men perverst kallas det alltså making great om detta är del av MAGA planen.
@Anders S 2025-03-22 15:12 – 15:12:30: det är därför dessa obligationer räknas som “den säkraste tillgång som finns”
Lustigt. Borde inte t.ex. Schweiz räknas som ännu säkrare? De har säkert en ännu längre exemplarisk betalningshistoria. Eller… Är de jäklarna så rika att de inte lånar alls, så det inte finns några schweiziska statsobligationer? 😀
Angående örat:
Höghastighetsvapen (de flesta gevär) genererar så stor energi att även en snuddande träff borde överföra tillräcklig energi för att förstöra hela ytterörat.
Kirurger lärs upp att alltid kartlägga skadorna efter högenergivapen hands-on/explorera även när de ytliga skadorna är minimala.
https://www.internetmedicin.se/akutsjukvard/ballistik-pa-akuten
Hjärna 🧠 n verkar slutat fungera fullständigt….
Bara de autonoma funktionerna delvis kvar…
👍
Jag kan i de senare bilderna på $onald inte se några som helst tecken på att örat skulle vara skadat, men det kanske döljs av några extra lager färg.
Det var mycket bilder på det när det hände och om jag kommer ihåg rätt så skadades hans örsnibb av kulan och inte något i broskdelen av örat.
Fettväv är inte på något sätt immun mot dessa skador.
Hade en 5.56 ens snuddat vid örat hade det flugit av och trumhinnan borde blåsts också. Dagen efter fanns inga spår ens av ett småsår. Han träffades aldrig i örat.
Det sades under den beryktade lumpen att utan hörselskydd får man hjärnskakning om en 5.56 passerar förbi örat.
Missar du med en 5,56 så är det en miss. Energin i kulan omvandlas inte till trasig vävnad förrän den tas upp. Alltså kulan bromsas. Hade det avgivits så mycket energi när kulan går genom luften hade den inte kommit långt.
Dessutom blir det ett snyggt och prydligt litet hål i pappfigur vid träff, ingen söndertrasad tavla.
Korrekt
Precis.
Det där stämmer ju inte alls, örat flyger inte av om örsnibben nuddas av en 5.56, och inte fan pajar trumhinnan av det. Vad som sades under den beryktade lumpen kan ju kanske ha varit för att få rekryterna att bära hörselskydd i större utsträckning än de var villiga till.
Låg nivå på den här diskussionen tycker jag. Jag har i alla fall inte lust att snurra in mig i en konspirationsteori.
https://apnews.com/article/trump-bullet-shrapnel-ronny-jackson-christopher-wray-cb780b9d1a078f0be4191682e75101cf
Vad var konspirationsteorin här?
Frågan gällde om örat träffades.
Inget annat.
Det är ju förstås en detalj, men av någon anledning verkar denna detalj viktig för vissa annars skulle man inte lagt ner så mycket energi på att hitta alternativa förklaringar.
FBI har kommit till slutsatsen att han träffades av kulan eller splitter från kulan.
Wray tillsattes förvisso av Apelsinen men han verkade under Bidens administration när det hände så han hade fått anstränga sig mycket om jan på något sätt ville förvränga utredningen. Han lär ju inte suttit på den slutsatsen ensam.
Occam’s razor som Micke skriver nedan.
Nu tycker jag det floooodade med vilda gissningar här, rena kombinationen av FOX news och och ding ding värld.
Själv är jag helt övertygad om att han fick en kula som snuddade vid örsnibben (och att det skulle spränga bort hela örat är ju BS), och jag är också övertygad om det inte alls på något vis var iscensatt, utan det var en som tänkta skjuta DT, men missade helt enkelt.
Occam’s razor är en bra princip att följa för att inte förvilla sig in i konspirationsteoriernas underbara värld.
Betvivlar inte för en sekund att det var ett legitimt attentatsförsök. Tror inte för ett ögonblick att kulan snuddade vid örat dock.
Förmodligen klöste vakterna rump på örat av misstag när de rev ned honom.
Med lite blod som resultat. 🩸
Resten är dikt o lögn.
Det känns som en hyfsat plausibel förklaring, faktiskt. Heja Occam!
Det dog ju en man i publiken bakom Donald Trump. Utan att medvetet försöka höja eller sänka nivån så tror jag att det hade synts ordentligt om kulan nuddat örat och orsakat blödningen. Så gott läkkött har ingen att en sådan skada skulle bli osynlig efter bara 2–3 dagar, än mindre någon som är 78 år gammal. Minns inte hur länge han bar “öronlappen”, men det är mycket troligare att det som träffade örat var splitter/fragment från den skyddande skottsäkra plexiskärmen eller något annat föremål som kulan träffade på vägen fram. Det skulle mycket väl kunna ge en rejäl omedelbar blödning, men eftersom de skulle vara vassa torde också läkningen gå snabbare och såret vara nästan osynligt.
Vill man vara konspirationsteoretisk och hävda att det var iscensatt med teaterblod (Trumps omedelbara reaktion skulle väl då framföras som “bevisning”) så får man direkt kalla kårar: då har de på något sätt lurat en ung människa att försöka utföra ett attentat för att sedan låta secret service-folket skjuta ihjäl honom. Det vore oerhört cyniskt, men för all del inte omöjligt med tanke på vilka människor som finns i kretsen runt Trump.
Jag förstorade upp en bild av trumpeten omedelbart efter att han hade “träffats” och där ser man att han har ett litet hack i överkanten av örat, så det var faktiskt en skada där. Dock en mycket ytlig och den skulle precis lika gärna ha åstadkommits av att han t ex rev sig själv.
Något han antingen kunde ha gjort av ren upprördhet för han kan ha känt att en kula visslade förbi honom, eller också gjorde av ren beräkning för att få mer sympatier.
Splitter är en konstig förklaring med tanke på att skärmarna omkring honom INTE splittrades.
Något mycket underligt är att skadorna inte redovisades tydligt och offentligt utan det var bara hans egen pillerdoktor, trovärdighet 0, som delgav allmänheten vad som hänt. Precis som bloggarjäveln påpekar är det helt otroligt att denna skottskada läkte ihop på bara några dagar utan att lämna minsta lilla spår efter sig. Så det var en synnerligen minimal skada. Han blev kanske biten av en broms.
En mycket obehaglig konspirationsteori var att allting var riggat och planerat och att man kallblodigt offrade oskyldiga i publiken för att höja trumpetens opinionssiffror. Det som talar FÖR detta är att skytten 1. var registrerad republikan och inte någon känd Trump-hatare och 2. man hittade hans bil där han verkar ha förberett sin flykt. Min första känsla var att detta var en variant av skolskjutning, alltså “självmord by proxy” där han såg sin enda chans att bli berömd. Men då borde han alltså ha räknat med att han SKULLE bli skjuten själv och inte ha brytt sig om någon flyktplan. Det är märkligt att han öht kunde ta sig upp på taket och genomföra skjutningen utan att någon stoppade honom i tid. Vittnen har berättat att de såg honom och försökte larma vakter, men att detta inte uppmärksammades.
Så man kan tänka sig att han blivit lovad dels en belöning, dels fri lejd därifrån, mot att han fejkade ett mordförsök mot trumpeten – givetvis med äkta ammunition och äkta dödsoffer för att det skulle se helt trovärdigt ut. Men sedan blev han såklart avlivad istället så att han inte skulle kunna skvallra.
Möjligt? Ja, om man tror på att folk i kretsen kring trumpeten kunde vara så cyniska och kallblodiga att de offrade oskyldiga. Men nej, SÅ får man ju inte säga om folk … har vi sagt många gånger, och den godtrogenheten har tyvärr utnyttjats maximalt flera gånger om nu. Eller som man säger i deckare, “the Putler did it”. Ärligt talat, tror ni att putlern själv skulle ha tvekat att iscensätta en sådan här sak? Knappast, va. Men det är ju han, det! Inte kan trumpeten själv vara så ondskefull! Väl? Eller?
Jag håller dock för troligast att det var som jag först skrev – en kille begick självmord by proxy och Trump rev sig själv när han kände kulan vissla förbi och själv duckade ner under talarstolen.
Det var ett förfärligt gafflande om ett öra som knappt används.
Visste inte att skärmarna inte splittrades, vill minnas att jag hörde något om det vid tillfället.
Hursomhelst, det jag tycker var anmärkningsvärt med hela händelsen, utöver det som framkommit om att folk sett gärningsmannen och påkallat secret service-personalens uppmärksamhet synbarligen till ingen nytta, är Trumps eget beteende, både direkt i anslutning till händelsen (“Var är mina skor?” och “Fight, fight, fight!”) och dagarna efteråt.
Men samtidigt reagerar alla så klart olika; jag har själv kunnat konstatera att jag reagerat på två helt olika sätt i överfallssituationer. Den ena gången gick jag tydligt över i chock, den andra gången blev jag fruktansvärt arg.
Nej en snuddande kula förstör inte hela ytterörat och din länk ger inget stöd för det påståendet.
Jag är oerhört facinerad av alla frivilligt “nyttiga idioter”.
Inte för att jag är en speciellt bra människa, men det ligger så långt bort i mitt mindset (detta gäller såklart inte bara mig). I Sverige syns det kanske mest offentligt i Miljöministern (nu och tidigare).
Alla Republikaner i USA kan ju inte vara helt dumma i huvudet, utan de väljer av någon anledning att ställa upp som “nyttig idiot”. Jag förstår inte drivkraften i detta, ur ett humanistiskt perspektiv lägger de sig frivilligt och krälar i stoftet.
-Det måste finnas någon som kan förklara detta beteende, någon som har ett boktips?
Det var med anledning av Witkoff, så någon relevans till Lars inlägg…
Nu generaliserar jag och går på modeller som ofta används i personliga relationer, men det finns ett begrepp som heter “codependency”, vilket på svenska heter medberoende.
Man skulle kunna se det som såhär, i detta fall:
Putin Trump Witkoff
och vad jag menar är att Trump vill ha en god relation till Putin, och Witkoff vill ha en god relation till Trump och därför dras Witkoff (och andra) med i Trumps relation till Putin.
För info om codependency/medberoende, se:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Codependency
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Codependency#Personality_disorders
Citat från Wikipedia, ang. medberoende till personer som har NPD:
“Narcissists, with their ability to get others to “buy into their vision” and help them make it a reality, seek and attract partners who will put others’ needs before their own. A codependent person can provide the narcissist with an obedient and attentive audience. Among the reciprocally interlocking interactions of the pair are the narcissist’s overpowering need to feel important and special and the codependent person’s strong need to help others feel that way.”
My 2 cents, men med brasklappen att det kan finnas andra faktorer som förklarar eller delförklarar beteendet.
Jag tror inte man behöver göra det så komplicerat som en psykologisk analys.
Witkoff är anställd av apelsinbananen och om han inte gör som chefen vill blir han sparkad. Det är rätt binärt.
Sen finns det ju en komponent av att Witkoff är entreprenör. Och om han får igenom denna “deal” så är det ju lätt också för honom själv att inse att han kommer stå först i kön när Ryssland ska exploateras igen.
“Witkoff är anställd av apelsinbananen och om han inte gör som chefen vill blir han sparkad. Det är rätt binärt.”
Precis. Och det var sådana saker jag tänkte på när jag lade in min brasklapp. 🙂
“Sen finns det ju en komponent av att Witkoff är entreprenör. Och om han får igenom denna “deal” så är det ju lätt också för honom själv att inse att han kommer stå först i kön när Ryssland ska exploateras igen.”
Tack, intressant!
Och mitt svar ovan var på detta du skrev:
“Jag förstår inte drivkraften i detta, ur ett humanistiskt perspektiv lägger de sig frivilligt och krälar i stoftet.
-Det måste finnas någon som kan förklara detta beteende, någon som har ett boktips?”
PS. En annan sak som man vara intressant att kolla upp är den psykologiska mekaniken hos s.k. ja-sägare/sykofanter vilket jag inte skulle vara förvånad om den har en del överlappning med den psykologiska mekaniken hos medberoende. Bara en känsla jag har, jag har inte koll på det.
PS 2.
Ett annat uttryck som finns är något som kallas “idiot compassion” och det är ligger nära codependency/medberoende.
En artikel om det:
Idiot Compassion and Mindfulness
https://bigthink.com/articles/idiot-compassion-and-mindfulness/
Citat:
“It refers to something we all do a lot of and call it compassion. In some ways, it’s what’s called enabling. It’s the general tendency to give people what they want because you can’t bear to see them suffering..”
PS 3. Vill också säga att det kan vara intressant att kolla hur demagoger och populister fungerar; jag läste nyligen på om det…
Jag betecknar själv Trump som både en demagog och populist.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demagogue
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Populism
Citat:
“A demagogue (/ˈdɛməˌɡɒɡ/; from Ancient Greek δημαγωγός (dēmagōgós) ‘popular leader, mob leader’; from Ancient Greek δῆμος (dêmos) ‘people, populace’ and ἀγωγός (agōgós) ‘leading, guiding’), or rabble-rouser, is a political leader in a democracy who gains popularity by arousing the common people against elites, especially through oratory that whips up the passions of crowds, appealing to emotion by scapegoating out-groups, exaggerating dangers to stoke fears, lying for emotional effect, or other rhetoric that tends to drown out reasoned deliberation and encourage fanatical popularity.”
“Populism is a range of political stances that emphasize the idea of the common ‘people’ and often position this group in opposition to a perceived ‘elite’.”
I Trumps fall utgör MAGA etc. “det vanliga folket” (“the common people”) och demokrater (i allmänhet, inom kulturen, inom media, inom institutioner) den upplevda “eliten”.
De som har skrivit en hel del intressanta inlägg i ämnet (keystonestate m.fl.) har tyvärr blivit tystade, då det inte anses vara relevant för Ukraina-frågan att det sitter en ryssvänlig diktator vid makten i USA.
Mitt boktips blir Martin Gelins Den vita stormen – den förklarar i alla fall en stark kraft som en del av det du efterfrågar.
På vilket sätt har Keystonestate blivit “tystad”? De trådar jag läst sista året så var han envetet ihärdig och hade alltid gott om egen ammunition i sin argumentation.
Det är därför jag tycker det är synd; Keystone har med utomordentligt tålamod förklarat och analyserat, med hur mycket goda argument som helst. Insatt och engagerad. Jag vet ju inte om han (m.fl.) är tystad, men det har varit ett himla tjat här den senaste tiden om att inte skriva om något som inte har _direkt_ med Ukraina att göra, så jag hänger iaf mindre här nu och jag ser mycket mindre intressanta analyser om Trumpistan och dess utveckling mot diktatur, vilket jag vågar påstå påverkar både Ukrainas och vår säkerhet.
Men det där finns ju kvar, bara i andra trådar.
Har jobbat med stridsfordon mot bland annat USA, de var tydliga med att skyddet i M1 Abrams som exporterades hade “majonäs” i sina skyddsmoduler. Hade vi köpt M1A2 så hade vi monterat ett eget skyddspaket.
Just Abrams har väl utarmat uran i sitt skydd i amerikansk utgåva, är det skillnaden kan jag ändå förstå att dom inte exporterar det hur som helst.
Så är det, men det finns alternativ utan utarmat uran som är bättre än “majonäs”.
Jag såg hastigt en videosnutt där morotsmoronen medgav att de F-35 so sålt utomlands inte har samma förmågor som de egna. Tyvärr hittar jag inte den videon nu men jag lägger upp den om jag ser den igen.
Det tror jag var så nära dödsstöt för US&As militärflygaffärer man kan komma.
Vi behöver m a o se till vi i Europa hjälps åt att ta fram våra egna flyg. Att vi har mer än ett gör inget för jag kan tänka mig att det är naturligt lite olika krav på var de ska användas även om de ska kunna jobba tillsammans..
Brukar inte mycket av jänkarnas militära exportvarianter vara nedskalade jämfört med de inhemska?
Det kan ju mycket väl vara så, men det har inte varit utsagt så tydligt till den breda allmänheten innan det gjorts idag.
Jag tror att det är rätt vanligt att tillverkande nation håller tillbaka/ändrar vissa funktioner på de mest tekniskt avancerade vapen man exporterar. USA gör det definitivt, men de är knappast ensamma. Det här har generellt inte varit något problem så länge som den exporterade produkten är bättre än den förväntade motståndarens. Vad gör det om en export F-35 är, säg 10%, sämre än en amerikansk, om den ändå är, säg 30%, bättre än en Su-35?
Det som nu gör att detta blir besvärande för europeiska kunder är att man plötsligt tvingar sig ställa frågor som folk aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig. Tänk om den motståndare vi skall möta flyger amerikanska F-35? Då är det plötsligt en avgörande nackdel att exportvarianten är något sämre. Så länge USA var en pålitlig allierad kunde vi leva med detta. Nu gäller det att Europas kommande (egenutvecklade) flygplan är strået vassare än de amerikanska.
Spot on 👍
Hm. Har för mig läste någonstans att de 500 som Egypten köpte var äkta vara?
F-35 finns i tre skrov-versioner, A, B och C.
Men sen finns en israelisk version också, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_Israeli_procurement
Där har israelerna utvecklat egna system, bl.a. för EW.
Begränsningarna som USA inför lär vara mjukvarubaserade, och kan alltså införas närhelst nästa mjukvaruuppdatering sker (dvs. varje dag).
Så även om Egypten köpt 500 A-varianter i dag, så kan dessa förvandlas till dyra skrothögar i morgon, baserat på vad Lockheed Martin får för sig att installera för mjukvara.
Att hantera sin leverantörskedja har aldrig varit viktigare än nu…
Och man får ju förutsätta att Lockheed är måttligt roade av den stora orangea försäljarens tirader…
Egpten skulle få köpa 20 F35, inte 500, lovat av apelsinblobben under hans första regimstyre. Men det blev aldrig nåt köp.
De har 500 tanks. Inte flygplan. Jag svarade på uranpansaret ovan
Egypten var en av varianterna med majonäs. De tillverkades samtidigt som jag var på utb i deras fabrik.
SVT har ett bra inslag med Joakim Paasikiivi, där han spekulerar i hur länge ryssarna faktiskt kan fortsätta kriget.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hur-lange-klarar-ryssland-att-kriga
Mycket bra!
Med facit i hand så vet vi att Paasikiivi alltid varit för optimistisk.
(lite inlindat, och inte överdrivet, men ändå)
Men jag anser att han troligtvis har täckning för det han säger, ja det kan fortfarande vara något lite optimistiskt, men det ligger i linje med vad som sägs från massor av olika källor och håll, att ryzzland kan komma att braka ihop ekonomiskt under detta år så att de inte längre har råd att driva detta krig.
Min mage sa ifjol vår att Moskvastaten skulle få rejäla problem kring sommaren iår. Vi får se om den hade rätt.
Jag tror absolut att vi får se vissa problem komma i dagen. Inte en akut brist men ransonering inom vissa områden, tex artilleri. Antelet offensiva ryzka operationer kommer också minska. Under hösten kommer det bli mer akut och till vintern kommer UA driva fronten framåt.
Vi ska bara se till att hålla i och hålla ut några månader till.
Intressant. Har högt förtroende för Paasikiivi, och tror han är på rätt spår. Det har länge sett ut som att hösten 2025 är en brytpunkt då mycket av ryssarnas reserver börjar ta slut, både ekonomiskt och militärt. Så här långt har ryssarna kunnat använda sin välfärdsfond och sina mobiliseringsförråd för att mildra effekterna av kriget. När dessa reserver börjar sina kommer den fulla kraften av krigets konsekvenser att träffa Ryssland.
Varken pengar, vapen eller soldater kommer att ta slut, men det kommer att bli allt svårare för Ryssland att förse trupperna med vapen och förnödenheter och påfrestningen på samhället tilltar. Gradvis ökar chansen att ekonomin brakar ihop, fronten brakar ihop, eller att regimen störtas. Jag tror Ryssland kommer att kunna hålla ut in i 2026, men att deras läge dramatiskt försämras så pass under våren att de tvingas avbryta kriget. Allt annat lika.
Jokern i leken är USA. Hur de agerar kan påverka ryssarnas chanser att hålla ut. Lättar de på sanktionerna kan de förlänga lidandet något. Samtidigt tror jag att den ryska ekonomin är bortom räddning. Rysslands ekonomi är redan död, den har bara inte förstått det än. Med allehanda fiffiga knep lyckas de köpa sig tid innan allt brakar ihop, men när det väl gör det är fallet högt.
Jag vill tro detsamma, och varför inte vara optimist så länge man kan?
Jag är också optimist vad gäller jönsen i USA, för hans förfall ser ut att gå ännu snabbare än beräknat.
Framför allt är jag lite optimist vad gäller den europeiska viljan att dels hålla ihop, dels klara upp det här utan hjälp från odugliga grannen i väst. Och Moskvastaten känns helt körd.
V64
“Guardians of Freedom”
Unwavering in the storm, our soldiers march forward, carrying a nation’s hopes and the dream of peace. They fight not for glory but for a future where families live free and children dream without fear. Their courage lights the way—they are our guardians of freedom
https://bsky.app/profile/hopeforukrain.bsky.social/post/3lkxlwskqgu2v
Sist jag var på Ukrainian Beer Bar så var dörrmattan inte där. Jag frågade varför. De sade att den blev utsliten alltför snabbt, på förekommen anledning 😅 Så de tar fram den lite då och då. Kanske köpt in fler nu, vem vet.
De borde öppna filialer, gärna en i Norrland största stad.
Instämmer!!
Är den här fina lokalen fortfarande ledig? https://www.google.se/maps/@62.3899775,17.314528,3a,75y,298.12h,90.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1shnYtbmAHvHYiF2wpprgJ2w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.9713490844097237%26panoid%3DhnYtbmAHvHYiF2wpprgJ2w%26yaw%3D298.1208510849037!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxOS4yIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Är det inte Umeå som är Norrlands största stad nuförtiden?
Bara ett norrländskt stenkast emellan….
Det har länge varit jämt skägg, men Umeå är den stad som ökat mest och har gått om för rätt många år sedan.
Sundsvall har tydligen någon rätt på beteckningen “Norrlands huvudstad” å andra hand.
Sundsvall varumärkesskyddade “Norrlands huvudstad” någon gång sent 1990-tal/tidigt 2000-tal, men om jag minns rätt så sa de för runt 10 år sedan att de inte bevakade rättigheterna till det längre.
Den dörrmattan vill jag köpa. Hoppas det blir möjligt snart.
Finns på diverse nätsajter!
Nu har jag sökt på nätet och liknande mattor finns. Men inte den på bilden. Troligen är dom slutsålda. T.o.m på Amazon fanns liknande.
“Sist jag var på Ukrainian Beer Bar så var dörrmattan inte där. Jag frågade varför. De sade att den blev utsliten alltför snabbt, på förekommen anledning 😅 ”
Haha! 🙂
Nu önskar man att USA tvingas lämna rollen som sk medlare och att Europa går in mer aktivt i den rollen. USA verkar helt okapabla till att bete sig kompetent och anständigt. Det börjar likna rena rama hästhandeln med ett helt lands väl och ve i farozonen.
Det börjar inte likna hästhandel nu. Det har det gjort i snart två månader.
Men äver förra administrationen skötte det dåligt med ryssrädsla i förgrunden. Jake Sullivan var inte bra för Ukraina.
Sannerligen sant och Biden var ansvarig. Inte för att Biden på något sätt kan jämföras med Trump men bara för att -88° är väldigt kallt att vara ute i betyder det inte att det är behagligt att vara ute i shorts och t-tröja vid +5°.
Sedan ska vi inte slå oss för bröstet. Det moraliskt riktiga hade varit, även för lilla, då oberoende Sverige, att redan 2022 mobilisera och skicka trupp och svenskt flygvapen till Ukraina.
Tror det är smart att låta jänkarna hålla på ett tag till. Sen kan man bara strunta i resultatet. Det finns ju ingen motpart att mäkla med.
Jag har slutat följa med i nyheterna om vad trumpeten och putlern säger. Ja, putlern slutade jag att klicka på för länge sedan, och trumpeten är inte heller intressant. Vad han än säger idag, så säger han något annat imorgon ändå. Låt oss lyssna på debatten i Europa istället.
Hittar inte Rodtz i Ryssland?
Transkriberingen ställer sannolikt till det. Särskilt som David Witkoff sannolikt gissade sig fram till stavningen själv, baserat på hur han hade lärt sig uttala sin födelseort. I dåtidens Ryssland (inkluderande det mesta av dagen Ukraina, Vitryssland och stora delar av dagens Polen, ger en snabb sökning på Google Maps flest (nästan) träffar i Ukraina och östra Polen. Det kan också vara ett samhälle som revs ner i samband med Stalin kollektivisering, döptes om under kommunisterna, döptes om av polackerna eller förintades under Hitlers invasion. Kanske handlar det om Ros/Рось/Россь i dagens Vitryssland (då Ryssland och Polskt under mellankrigstiden) som hade en polsk och judisk befolkning. Eller Rdzów i östra Polen.
Ok jag förstår, blev nyfiken och kunde inte hitta det, det är nog säkert som du säger tack!
Det har ju mumlats om att amerikanerna är intresserade av att ta över Nordstream 2. Nu rapporteras om att tyska och franska regeringarna är intresserade av att börja köpa rysk gas genom dessa igen.
Orsakerna ska vara att det är en del av ett kommande fredsavtal, samt för att mätta energibehovet.
Positivt är väl att Europa stärker sin förhandlingsposition gentemot både Ryssland och USA. Men att tyskarna återigen ska göra sig beroende av Moskva ….
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Russias-Oil-Price-Drops-24-Below-Budget-Target.html
Hörde på Timesradio att man diskuterar att forcera bygget av LNG terminal i östra Kanada för att kunna förse Europa med gas.
Mycket bra om gasleveranserna diversifieras. Det är mycket intressant att Europa och Kanada närmar sig varandra både ekonomiskt och militärt. Har sina fördelar med gemensamma fiender.
Kanada har dragit sig lite för investeringskostnaderna.
”There are seven liquefied natural gas (LNG) export projects and one infrastructure project in various stages of development in Canada. Cumulatively, these projects represent a possible capital investment of almost $109 billion and a potential production capacity of 50.3 million tonnes per annum (MTPA) of LNG.”
https://natural-resources.canada.ca/energy-sources/fossil-fuels/canadian-liquified-natural-gas-projects
Geopolitiken ritas ju om på daglig basis just nu, förhoppningsvis är Csnade intresserat av ett långsiktigt avtal om gasleveranser till EU-länder och då blir ju dessa gigantiska investeringar mindre riskfyllda.
Canada har gott om gas och har all anledning att närma sig ett födjupat samarbete med EU.
Jag kan inte se att det finns något positivt med detta alls om det är sant. Det får mig faktiskt att vilja gråta. Efter 2022 finns ingen annan ljus framtid än att Moskvastaten besegras i grund. Eftersom det vore ENORMT kostsamt att göra med militära medel och det dessutom med största sannolikhet skulle utlösa ett förödande kärnvapenkrig, MÅSTE det ske ned ekonomiska medel.
Korrekt! Varenda kopek Ryssland får in kommer att gå till upprustning och nytt krig.
Norge borde ha kapacitet att leverera en stor mängd LNG till vänliga länder i Europa.
Sverige och Europa är redan deras marknad men främst i form av NG, naturgas, genom pipeline. Att kondensera den till LNG kräver mycket energi och blir onödigt steg.
https://www.norskpetroleum.no/en/production-and-exports/exports-of-oil-and-gas/
Ang UZA och nuvarande regimen: det förekommer en vanföreställning inte minst i Sverige om att vi och amerikaner (om man får tala i mycket generella termer) har så mycket gemensamt etc. Att då regimen därborta då går HELT emot Europas intressen kan då bara förstås som att de ”är agenter”, att det finns kompromat etc. Jag tror inte detta behövs som förklaring alls. I vår grunda populärvetenskapliga kultur- och historiesyn missar vi väsentliga saker: USA har ALLTID haft en minst sagt ambivalent relation till Europa. Man har alltid haft en isolationistisk grundsyn som delvis bygger på en myt om gudomlig utvaldhet. I stora delar finns, och har alltid funnits, ett genuint förakt mot allt europeiskt. Det mangomussolini gör är att uttala det och strunta i diplomatins finkänslighet. Han hatar saker som i mångt och mycket är sånt som är grunden för europeisk kultur – bildning, komplexitet, varierande bakgrunder med låånga trådar bakåt, en värdegrund som vi både haft med med oss i 1000 år och samtidigt fått kämpa med att utveckla av inre nödvändighet. Vi har en historia där ingen kan odelat slå sig för bröstet – vi är alla syndare för att formulera det med teologiskt språk och vi måste förhålla oss till det. Samtidigt som vi förstås globalt sett är vinnare.
Jag tror att det UZA nu gör är att liera sig med ryzlandet för att de ser en storkonflikt med Kina nån gång framöver och att de vill få fria händer i MÖ (dvs få ryzland att kasta Iran under bussen). Europa är ett irritationsmoment som de underskattar förutsatt att vi håller ihop. Ryzland är bara en bricka i spelet mot Kina.
Ja, fast vanföreställningarna går i motsatta riktningen också. USA:s nuvarande regim anser att kriget var helt onödigt, och att det bara är att spola tillbaka bandet till februari 2022. Trump satt i opposition då, och nu är han försent på bollen. Det Europa som var 2022, finns inte längre. Europa har vaknat.
Ja, absolut. Och något som är så förbluffande tydligt genomgående i amerikansk utrikespolitik är hur lite de kan eller förstår av omvärlden. Där är mangomussolini möjligen värre i grad men arten är likadan oavsett styre. Just denna okunskap verkar ju ha haft förödande konsekvenser i inte minst Mellanöstern, tänk invasionen av Irak.
Ett litet men belysande exempel finns i dagens DN där man gjort ett reportage från apartheidnistalgokerna i orten Orania i Sydafrika. De som T ville ge ”politisk asyl” eftersom han delvis missförstått sydafrikansk politik. De vita boernationalisterna var ju inte ett dugg intresserade förstås. Nog för att allt T säger enbart handlar hur han framstår i amerikansk inrikespolitik (apropå att inte vara ett dugg intresserad av omvärlden) men det visar hur extremt lite han begriper nånting.
Problemet är ju bara det att det är en så oerhört korkad analys att tro att Moskoviet skulle vara en bra allierad mot Kina eller att USA inte skulle kunna krossa Iran utan Moskoviets goda minne. Moskoviet har tagit stående räkning till 8 och hänger nu på repen. Det är en maffiastat och ett av världens mest korrumperade länder.
Med det sagt så skiter nog Trump-regimens USA i om Kina vill lägga under sig Taiwan. Tror snarare att det handlar om att likt maffiabossar dela upp territorierna. Dock brukar sånt sluta i nya konflikter.
Nu kan vi vara lugna.
Trump säger att Musk inte fick se planer för krig med Kina.
Det var väl för väl.
Viktigare är att vi i västvärlden nu enas och tar lead.
Dags bli störst på militär och underrättelsetjänst.
Och det var väl det många av oss sa redan 2022 när kriget eskalerades av mozkvaztaten.
Ja, Trump ljuger ju aldrig helt öppet och motbevisbart …
Med tanke på att flera sagespersoner sagt att det var Musk själv som bad om att få den här briefingen så är sannolikheten hög att Trump inte visste om den från början alternativt inte begrep det synnerligen oförnuftiga och olämpliga i att låta någon utan militär säkerhetsklassning och med enorma affärsintressen i länder som är USA:s fiender få en sådan briefing. I vilket fall som helst skulle det förvåna mig storligen om Trump nu plötsligt skulle tala sanning.
Om man förvarar topphemliga dokument på muggen, är man då kapabel till att veta vad som är hemligt eller inte?
Om man förvarar topphemliga dokument på muggen, är man då kapabel till att veta vad som är hemligt eller inte?
https://kyivindependent.com/investigation-we-tried-to-buy-american-chips-as-a-russian-defense-manufacturer-heres-why-its-possible/
Om nu någon trodde att kina inte var ryzzlads vän…
Någon skrev förut att dom kastade ryssen under bussen. Jag hävdade alltid motsatsen 🤷♂️
👀 Krasnoyaruzhskyi district of the Belgorod region
ryzarna riskerar bli omringade nu.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkxwpfmkic2p
Var så glad i dag (dagen före min födelsedag) när min mamma ringde och sa, att det har kommit ett paket med ett multitool från Ukrainahjälpen. Sedan skickade hon en bild på ett paket som slitits upp och tömts, innehållet har lagts ned i en plastpåse med en lapp – Vi beklagar att försändelsen skadats, kontakta oss om du saknar något. Den var inte skadad – den var medvetet öppnad och tömd. Huvudsaken är att Ukrainahjälpen fick sina pengar men jag ska f-n jaga kleptomanerna på PostNord så länge jag kan. Lite svårt från Ukraina dock – litar på min 86-åriga mamma, tidigare chefslogistiker! Får fira 60-årsdagen på annat sätt.
(Förlåt – ville bara få detta ur mig och ni cornucopianer är de som förstår)
+ + + + +
Ledsamt och lycka till!
Ge dom rackarna.
Här är jag utan bankkort pga en flitig tjuv på postnord, även när banken skickar till sitt lokala kontor. Det är inte bara Kreml som behöver jämnas med marken.
Enig!
+1
Alla sådana här “småbrott” ska anmälas till polisen. Annars får de inte en sammansatt bild eller modus operandi att leta upp rätt person. Alla småsaker innebär en pusselbit.
Pelle
Grattis, unge man, på födelsedagen!
15:15
Om det är så att man kan tydligt se en trend att användandet av kryssningsrobotar och Kinzjaler minskar så är det fantastiska nyheter. Kan vi ta det som ett första tecken på att utmattningskriget börjar tippa över till Ukrainas fördel? Oavsett om de sparar till ett Natoanfall, att produktionen avstannat eller att de börjat ransoneras av annan anledning så är det väldigt goda nyheter om det bekräftas.
Det finns ett annat problem. De har börjat använda termobariska Shaheeder, vilka är väldigt otrevliga att komma i närkontakt med. Använts flera nätter i rad i t ex Odesa. Även om ”vanliga” Shaheeder utgör ett mindre hot än kryssningsmissiler, har vi haft incoming i Kyiv flera nätter. Jag hoppas att det inte handlar om stockpiling utan att faktiskt lager har slagits ut!
10:22
Läste en kommentar någonstans att det är “putanka anti-tank steel wire”.
https://www.concertina-wires.com/sale-48634123-inconspicuous-obstacle-putanka-anti-tank-steel-wire-mesh.html
14:40 Vill man skala upp från 155 mm till 203 mm så ökar volymen (och massan) men (203/155)^3, alltså 2,25 ggr eller med 125%, inte 78%. En snabb googling leder till att en 203 mm projektil väger 100 kg att jämföra med ca 45 kg för en 155:a.
Jag uppfyller nog kriterierna för att vara expert på det här, vilket ger mig rätten att ha fel utan att skämmas, när jag har fel.
Det du skriver är sant om proportionerna på granaten är den samma, annars kan man bara konstatera som bloggaren skrev: “Lägg till att man också har längre granater så ökar sprängkraften med mer än 20.3^2/15.2^2=78%”
Ok, LW skriver >78% och det är ju sant. Jag tyckte bara att det kunde vara av allmänt intresse hur man skalar volym och har inget vettigt för mig just nu.
F.ö. hamnar man väldigt ofta i den här typen av jämförelser när man skall analysera något och bara har några få datapunkter att gå på. Ofta hamnar man ganska rätt ändå med enkla beräkningar, visar det sig. Det är i praktiken svårt att hålla tekniska uppgifter hemliga om man släppt någon pusselbit.
Generellt får man större verkan av två projektiler på 50 kg än en på 100 kg, men kanske inte mot alla typer av mål. Räckvidden ökar å andra sidan när man går upp i kaliber men skall man träffa bra bortom 20 km eller så behöver man styrda projektiler. NATO har uppenbarligen hamnat i att 155 mm är en lämplig kompromiss och standardiserat kring denna kaliber. Vill man skjuta längre än vad en 155:a förmår så får man ta till missiler.
En anledning till att 152/155 mm sedan länge är populära kalibrar är logistisk. Det ger de tyngsta granaterna som en vanlig soldat orkar hantera för hand.
Generellt sett så ökar en kropp med kuben på storleksökningen i en dimension. Så utsagan ”mer än 78%” är ju sann, men det är ganska mycket mer än 78% om man går från 15 till 20 cm.
Så är det. Och den kubiska ökningen är absolut sann om kropparna är likformiga.
240% om längden ökar i samma ptoportion..
15:05 det måste vara svårt att upptäcka shahed robotar tidigt och slå ut lager av dessa innan de skjuts iväg. Om det inte lyckas så känns det som att det kan bli svårt att få stopp på dem, annat än dom de gör nu
The Ukrainian company Aero Bavovna is developing an aerostat system to intercept Russian “Shahed” UAVs. The balloon will carry an FPV fixed wing kamikaze ready to be dropped when a Shahed is detected by an infrared camera.
https://www.twz.com/air/balloon-launched-drone-to-intercept-long-range-kamikaze-drones-emerges-in-ukraine
Angående planerna på att sätta igång Northstream 1 & 2.
Ryzzland är en petrokrati. Slutar vi köpa olja och gas av dem, kommer nuvarande statsbildning att gå under.
Det finns ett oskatt rör kvar av Nordstream 2, det andra och de båda Nordstream 1 rören är fyllda med saltvatten och rostar. Jag vet inte om de går att reparera.
Om ryssland skall kunna betala krigsskadestånd behöver de olje och gasexport men den skulle kunna gå via Ukraina för att ha garantera avtalsuppfyllnad.
Men NS2 sattes väl aldrig igång så man vet kanske inte säkert att ens det oskadda röret kan användas i praktiken.
Det har luftats lite idéer liknande “oil for food” som FN provade med Irak. Dvs sälj olja och få förnödenheter. Kombinera med att del av intäkterna ska gå till UA. Kanske? Jag är inte övertygad om att man kan ingå avtal med ryssjävlarna men…
Och hur undviker man att maten inte byts mot NK-ammunition ?
Det är rimligen fyllt med metangas precis som det sprängda NS2 röret.
Det är rätt lite syre i vattnet på 80m i Östersjön. Ett problem för djurlivet där. Skulle tro att rören inte är allvarligt skadade.
Lite om GLSDB, historien, och hur den inte klarade av en modern EW-miljö.
Dock inget om nuvarande funktionen (och så ska det nog förbli, mycket måsfågel här… Men onekligen härligt att vi slagit art-rekord två dagar i rad nu…)
https://open.substack.com/pub/researchingukraine/p/ground-launched-small-diameter-bombs
Ja, man vill ju gärna drömma att art-siffrorna delvis beror på en batch med fungerande GLSDB!
Låt oss hoppas!
Viktor Kravchuk har en intressant betraktelse om katter (ja, med bilder) och deras betydelse för Ukraina.
https://open.substack.com/pub/viktorkravchuk/p/the-love-that-keeps-ukraine-alive
“You suddenly realize that love is the most defiant act of all.”
Slava Ukraini!
Det där var vackert.
Pollen-varning på den…
Slava Ukraini!
😻❤️🐈Människor som är elaka mot djur ska man akta sig för …
Jag är kattälskare själv, har katt, och jag instämmer.
Jag med (har en maine coon :–)! Mina första bidrag kort efter krigsutbrottet gick just till ukrainska volontärer som åkte in i bombade byar för att rädda kvarvarande katter och hundar.
🇺🇸😅 The Pentagon is looking for who leaked information about a secret briefing for Elon Musk to the press, – Bloomberg
The Pentagon began testing employees with a lie detector after a leak about Elon Musk learning secret information about a possible war with China
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkydxadoys2k
Dom kan ju börja med att testa 🎺 i en lögndetektor.
En person so pga personlighetsstörningar tror på sina egna lögner kommer att klara ett lögndetektor test.
Helt korrekt!
Men sa inte trumpeten att han inte fick info? Kul att de är i synk med sina historier 🙂
Lögndetektor är väl visade att de inte är att lita på.
Och jag som trodde att de inte hade så mycket över när det gäller mångfald, men när det gäller alternativa fakta så verkar det ju gå bra… 😀
Jag tappade takten
Släppte greppet om verkligheten
Jag var så stolt en gång
Men om det inte var sant kan väl ingen ha läckt?
Än en gång röjer de sig själva.
🇵🇱Poland has deployed 11,000 soldiers on the border with 🇧🇾Belarus
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lkyg244czk24
11000 till tänker jag.
Till vilken sida av gränsen? Önska kostar ingenting…..
😄
✈️💥 Air Force successfully struck a command and control post of the Russian border outpost in Glotovo, Belgorod region, – General Staff
❗️As a result of thе strike, communications devices along with other technical assets were destroyed.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lky5lzh7zc2m
😀🫡
☀️🏖 What is he doing???👇👀
https://bsky.app/profile/pstyleone1.bsky.social/post/3lkyfumsje22j
När man vet att man är ☠️
Voronezh 🔥🔥🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkydg6brxk2k
👊
Utomhuskonsert på öppen arena ?🤣
🔥🔥🔥
Det verkar som publiken där borta kör med massor av bengaliska eldar. 🙂
The Roof Is on Fire
Ukrainian fighters spotted a 122-mm D-30 howitzer of the Russian boys and destroyed its ammo with precise strikes. The howitzer survived, but it’s sporting some fresh holes now.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lkyfkb2jgs2c
🎯
❗️🇺🇦Magyar showed the destruction of 🇷🇺Russian targets in the Donetsk direction using both conventional FPV drones and fiber optics
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lkyfidxeyc24
❗️We are preparing for the meeting of the Ukrainian and American delegations, which will take place tomorrow in Saudi Arabia — Zelensky
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lkyf44wju224
Intressant. Fråga om de kan få info om krig mot kina. 🙂
😂🤣
😂
Trump är en veritabel flaskborste upp Kanadas Khyber pass, eller Mumindalen som man säger här uppe i norra Europa.
Det verkar ha fått Kanada att GRIPA efter säkrare kort för sin egen territoriella integritet –
https://www.saab.com/markets/canada/gripen-for-canada
Om the Don inte ligger och biter på bordsbenen i ovala rummet på grund av denna skymf från en “så underlägsen grannation” som en reaktion på detta, så borde en full inbjudan till Kanada och Mexiko att ansluta sig till EU få till ett brandgult fyrverkeri. Eu – Agera! Kanada – Köp Gripen!!! Sverige/Saab – erbjud extrapris.
Det är knappast priset som är problemet i dagens läge. Kanada vill ha kontroll över sin framtid och sitt försvar så det är nog mer en fråga om att säkra kanadensisk kontroll över deras Gripen. Vad det innebär utöver tillverkning i Kanada kan jag inte sia om.
Detta var uppe i Rapport ikväll som att SAAB har en potentiell kund i Kanada. SAABs vd sade att man hade haft kontakt men “inga övriga kommentarer” i ärendet.
Kan bli något intressant, vi får vänta och se.
Ja, intressant dynamik när det hela handlar om inrikespolitik i USA och utrikespolitik i Kanada. Men så långt tänkte inte t-rumpen.
One tank is completely gone, the other is still partially standing. All pipelines in the vicinity are completely destroyed. Since a train, or at least the loading station, apparently caught fire, the entire facility will be out of service for many months.
https://bsky.app/profile/nexiagsi.bsky.social/post/3lkyfhbgen22m
Du är i toppform, fortsätt så där hela natten
Fram i dygnet är på G!
😀 ✊
Somnar strax på soffan 🛋️ 😴
Kämpa!
✊💛💙
Härligt!
😱 Ukraine is not involved in the organization of the terrorist attack in Russia’s Crocus, – Investigative Committee of Russia.
❗️On the anniversary of the terrorist attack, Investigative Committee revealed that the terrorists were recruited by ISIS.
P.S. But… Putin said..
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkykxibr4c2d
“A Russian Su-34 fighter-bomber landed without its landing gear and sustained serious damage.”
Video i länk.
https://mil.in.ua/en/news/in-russia-failed-su-34-landing-puts-the-plane-out-of-commission/
Det där är inte helt enkelt. En fullständig klåpare gör inte om det, alla ryssar är inte chmobiks och får inte underskattas. Med det sagt, det är troligen en terrormördare bakom spakarna.
Så är det. Må hen dö en annan gång snart. Mördardjävul.
Ekots Lördagsintervju idag, Thomas Nilsson, MUST.
Intressant om läget i vår region just nu. Inga nyheter dock såklart, hans jobb är ju att inte ha åsikter eller driva en agenda.
Men han slingrar sig som en metmask varje gång frågorna ställs om hur mycket vi kan lita på USA just nu. Säkert helt rimligt i hans roll, men ändå lite frustrerande…
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2571461
Inte haft tid att kolla så mycket poster idag, så är något nr 2 så är det
A group of 🇷🇺Russian soldiers is blown up by a mine
Film. Dom går i luften alltid, men vi får inte se de kvarvarande testerna
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lkyeywvfi224
Jaha, och där var det inte meningen att den skulle hamna 🤷♂️
Samma som 12:32, bloggarens länk till inlägg där hänvisning till längre film finns.
Dessvärre är bloggarens text det enda som jag läst idag i sin helhet.
Nu blev det inte direkt lysande 🙈
Vårt dilemma med ifall vi kan lita på USA liknar vårt svåra förhållande till neutraliteten på något vis. Den lilla nationens ständiga beroenden mot omvärlden är aldrig enkla och självklara.
Intressant liknelse. Ja, den lilla nationen kan ha stora beroenden. Men DET BETYDER FUCKING INTE ATT MAN ÄR BEROENDE OM MAN ÄR TILLRÄCKLIGT STARK SJÄLV.
Ursäkta versalerna och på intet sätt riktat mot R30 men bara egen styrka räknas till syvende och sist, när solen går ned, när rösterna räknas eller vilket idiom man nu vill använda sig av.
Jag vill ha kläder, hoodies och tishor med den ukrainaska treudden på. Kan jag får tips om vart jag kan vända mig och samtidigt stödja?
Jag får upp reklam från Rekyl. Treudden och “Ge fan aldrig upp” m.m. som kan passa.
Kriget i Ukraina pågår här och nu och påverkar hela västvärlden. Ända sedan starten 24 februari har REKYL valt att stötta Ukraina genom överskottet av försäljningen i butiken. Det är tack vare dig som handlar här som allt detta är möjligt.
https://rekyl.org/
Ska kolla. Man ska visa var man står.
ua-shirt punkt com är ett ställe du kan titta på.
När imploderar rysk ekonomi?
As we speak
Det är som med all annan död.
Först långsamt och sedan plötsligt.
Moskvastatens återkomst – och undergång
Ryssland utvecklas allt mer till något som liknar Ivan den förskräckliges ”Moskvastat”. Nu väntar antingen fragmentering, kollaps eller konsolidering, skriver Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning.
https://timbro.se/smedjan/moskvastatens-aterkomst-och-undergang/
Der Untergang
2.0
Tack Stig, me like very much, särskilt: “återkommande episoder av brutala angreppskrig mot grannar och påföljande statskollaps.” Bra artikel.
💀 Coffins fly to Russian Tuva Republic
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lky67hvpmk2m
En viss Sjojgu kommer väl från Tuva, men det hjälpte visst inte
Ytterligare ett av många exempel på att federationens minoritetsfolk bär en oproportionerligt stor tyngd av de ryska manskapsförlusterna!
Drönarkartan, med viss sväng norröver 👍
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkypbre7gk2d
Na Moskvu
Snygga vindar, det ser ut att blåsa upp mot norr…
Uppdaterad.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyt73bduk2o
A person with Down syndrome was sent to fight in Russia,
The mum asked on social media to help her find her son
Bilder
https://bsky.app/profile/pstyleone1.bsky.social/post/3lkxsgcg6cc2z
Visste inte att ryssarna tagit över den slitna parollen alla ska med. Deras bidrag till Internationella Downs syndromdagen är minst sagt lite okonventionellt.
En isig vind över vattnet bär ett eko från de dödas värld
En hälsning från ett svartsjukt hånfullt tsardöme
✈️🔥 Engels, the moment of the strike on the warehouses at the airfield several days ago!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyrkcla5c2o
Makalöst snyggt!
Det kommer mera 🔥 ⛽️ 💣
Blir intressant att se var nattens drönare tar vägen
Vi hoppas på högvärdiga mål 💥
Misstänker mörkertalet på fullträffar i mordor är stort.
Bara elände, så varför lägger dom inte ner? Eller kastar ut landet genom fönstret?
Russians are starting to realize their nation is dying out. Migrants push them out of cities, and central policies destroy remote regions. Who’d have guessed? They forgot to mention their dictator Putin is driving this extinction
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lky6dlbmz22c
🙏 In Kyiv, debris hits a residential building in the Dniprovskyi district. Fires on the upper floors. Emergency services are on the way
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyrwhmrv22o
Våldsamma terrorbombningen fortsätter även ikväll
🤬 Another attack on a high-rise building in Kyiv, UAVs are flying like crazy
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyttckh7c2o
Kyiv 🙏
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyub3mudk2o
🙏😔 Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyt2b642s2o
😱🙏
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyt2b6bwc2o
😔 The moment of detonation of UAV debris in Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkywxgmoy22s
Minst två döda i Kyjiv nu
Update 🔝🦅🦅🦅
Deeper….
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkyt73bduk2o
Finns rykten om 30-40 drönare över Rostov nu
🛸👽
Georgians are gathering in a march to express gratitude over the initiation of the MEGOBARI Act, and hope that it will be adopted promptly. People hold pictures of Congressman Wilson and Senator Risch. 🇺🇸🇬🇪
Bild
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3lky4wzhsnc2e
115th day of the protest in Tbilisi
The march in support of the MEGOBARI ACT has begun
Film
https://bsky.app/profile/tatatedoradze.bsky.social/post/3lky7aed4es2e
. 🇺🇸🇬🇪
We don’t forget Ukraine at any single protest. Ever. ✊🏻🇬🇪🇺🇦
Bild
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3lkycvlukfs2e
RuAF were forced to withdraw south of Synkivka, Kupyansk
Karta
https://x.com/FreudGreyskull/status/1903515865326436593
Reports that the AFU advanced west of Zapadne, Kupyansk area
Karta
https://x.com/FreudGreyskull/status/1903510151484854435
Tyvärr twitter även här 😕
YLE: Italien avbryter samtal om avtal med SpaceX
https://yle.fi/a/74-20151223
Tyvärr bara på finska (eller om den fanns på svenksa så hittade jag den inte), men här min sammanfattning:
Italien har sedan årets början fört samtal med SpaceX om inköp av Tsarlink åt bl. a. försvaret. Dessa samtal är nu ”helt avbrutna”, säger försvarsminister Guido Crosetto till den italienska tidningen La Repubblica. [ https://www.repubblica.it/politica/2025/03/22/news/guido_crosetto_intervista_truppe_onu_ucraina-424078569/ ; på italienska; betalvägg.] Enligt Crosetto är problemet kommentarer ”både av och om Musk”.
Melonis regering har försökt upprätthålla goda förbindelser med president Donald Trump och hans inre krets, till vilken Musk hör. Nu tycks det ha kommit en fnurra på den tråden. Försvarsminister Crosetto säger dock att inköpsförhandlingarna kan återupptas om de nuvarande ”konflikterna” någon gång försvinner.
Maks har tex tagit upp det
🇮🇹❌🛰️ Talks between Starlink and the Italian government have stalled, Italy’s Defense Minister Crosetto said, citing geopolitical tensions and Musk’s public statements as factors.
Italy’s €1.5 billion, five-year deal with Starlink aimed to provide secure satellite communication for its military.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkxnpnmmas2o
Sverige och Ericson borde väl kunn fixa ett system via Esrange???
Ja för vem vill ha ett miltärt kommunikationssytem som kan stängas ner av en ketaminsfascst när han känner för det eller för att tjäna sin handler i Kräkml-
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/usa-s%C3%A4ndebud-putin-ingen-d%C3%A5lig-person/ar-AA1Bt0Bc?ocid=msedgdhp&pc=NMTS&cvid=9cd1c1646e4f41d5a67b8fe4223f240c&ei=11
Är världen galen, NEJ! USA är sjukt, behöver tillfriskna.. Inget gott kommer komma ur den regimen så länge den sitter vid makten.. Vi borde ignorera allt som sägs från dem, inte besöka dem, inte försöka tyda dårarna.. Vi måste hålla fast vid Ukraina och den säkerhetsordning dom försvarar!
Ja. Har propagerat för alla Ukrainavänliga länder att bara tänka bort nuvarande administration ur alla ekvationer.
Det skulle nog plåga Trump allra mest, att han inte behandlades som universums centrum.
Nåja, 1/3 av väljarna lade sin röst på Fantaführern och hans popularitet ligger fortfarande på en för honom hög nivå (48 %). Så helt lugnt är det inte. Det finns många som saknar sjukdomsinsikt.
1470 KWIa
9 tanks
27 APV
104 artilleri
4 MLRS
5 LV
157 UAV
195 mjuka
2 special
Megabonk!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lkzjqxp5o22m
6 MLRS
förlåt
Nåt slags trendbrott när det gäller att slå mot de bakre linjerna måste det vara. Nya mer kapabla drönare?
Eller GMLRS som börjat funka? Fantastiskt med rekordnoteringar tre dagar i rad! Och 5 LV är inte fy skam heller…
Menar såklart GLSDB… GMLRS är ju en av HIMARS-missiltyperna
Menar såklart GLSDB… GMLRS är ju en av HIMARS-missiltyperna
Vi har passerat 25 000 Artilleripjäser!
Verkligen anmärkningsvärt!
Tack Justanothernickname och Matsextrude!
Verkligen anmärkningsvärt!
Tack Justanothernickname och Matsextrude!
En bit kvar för MLRS och LV att nå 2000, men skam den som ger sig.
👍
Jävlar vad de har varit flitiga!! Det glädjer riktigt.
Supermegaextrembonk 💥
rumpeffekten ?
Och God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon! Det gör vi aldrig!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
Jag har för mig att jag har läst här på bloggen ett förslag om att [åter]införa en progressiv fastighetsskatt för att finansiera återuppbyggnaden av försvaret. Stämmer det?
Hur som helst så föreslår Guillou det i sin senaste krönika:
https://www.aftonbladet.se/a/o3zXQg
Bloggaren tog upp det i en artikel häromdagen.
Så Guillou hänger här! 😀
Guillou ” hänger ” inte här, men jag har hört att han faktiskt ” tittar im” här och uppskattar en del skribenter.
https://cornucopia.se/2025/03/aven-bostadsratter-blir-vardelosa-nar-de-bombas-lars-calmfors/
AFU: ”In total, 147 combat clashes were recorded during the past day.
According to detailed information, yesterday, the enemy carried out 89 air strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, dropping 122 KABs. In addition, carried out 6689 shells, including 146 – from jet systems of salpovogo fire, and engaged about 2800 kamikaze drones for impressions.”
Russian oil storage facilities at the oil transshipment point “Kavkazskaya” exploded again tonight. The facility is still on fire since it was attacked on the night of March 18-19.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lkzlxyk3cs2a
Ledare i Expressen om kidnappade Ukrainska barn.
” Putin kidnappar barn – och USA sopar igen spåren?”
https://www.expressen.se/ledare/ledare-putin-kidnappar-barn-och-usa-sopar-igen-sparen/
Verkar således oklart om databasen finns kvar.
Fråga: är det ett krigsbrott att radera information om begångna krigsbrott?
Riktigt rejäl bonkrad där hela 6 MLRS, 104 artilleri och 5 LV är mycket bra!👍
Nu väntar vi bara på en offensiv och att Ukraina tar tillbaka Krym till att börja med!😀
OT, men John Cleese är så bra!
https://www.instagram.com/reel/DHeQHaPvc20/?igsh=MTRkYmFkMjk1a2ZsMg==
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1903365146317123741
Jag har också köpt ett närproducerat köttdjur en gång.
Jag fick det dock färdigslaktat i påsar i kartonger.
Och, ja, just det, jag vill minnas att det var 1/4 djur också.
Ukrainska tråd-drönare når 41 km. Kanske svaret på bakre ryska förluster.
https://en.defence-ua.com/industries/ukrainians_made_an_fpv_with_fiber_optic_cord_stretching_for_41_km-13327.html
Allt Moskoviet gör, gör Ukraina bättre!
Naturgasen har igen varit uppe i diskussion, bl.a. från Norge, nya samarbeten med Kanada, risker med LNG från USA.
Jag tänkte jag att igen kastar upp en bild med karta med Europas naturgaspipelines och LNG-terminaler.
Denna är ganska översiktlig då endast de stora pipelines är med.
https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/lightbox_image/public/images/factsheet/european-gas-supply-diw.jpg
Som synes så är det några pipelines till ryzzland, men de är väl i stort sett avstängda idag, vissa definitivt.
Det kommer två från gasfältet i Libyen, en landar i Spanien den andra i Italien.
Det kommer några rör från sydost, jag har rätt dålig koll på dessa, vems gas, vilken ägare av rören, om de används osv.
Som synes är det flera pipelines från naturgasfälten i Nordsjön, en del går till Storbritannien, andra går till fastlandseuropa.
Det vore väldigt bra ifall vi börjar köpa mer LNG från Kanada.
Dock är ju planen att människan ska helt avveckla all användning av naturgas, helst inom typ 10 år. (Haha)
Det finns kanske de som undrar varför det heter “naturgas”.
Det låter iofs grönt och fint …
Skälet är att gasen i stadsnäten i början, på 1800-talet, skapades genom pyrolys av kol (och kanske trä också).
Och detta är det som alltså inte var “naturgas”.
Men när man kom på att man kunde ta tillvara på gasen som strömmade fram vid oljeborrning, så kallades den “naturgas” – för att den fanns naturligt i “naturen” (dvs fanns naturligt i jordskorpan).
Det är ju dock fortfarande en fossilgas.
Vi har faktiskt lite gasledningar i Sverige också:
https://www.gaskoll.se/media/scbpvdkk/gasnatsverigees-gaskoll-01.jpg
Exakt så.
Dessutom, vilket säkert många inte vet, i det här västsvenska gasnätet så transporteras det och förbrukas energi ungefär motsvarande en kärnreaktor av typ R2, R3 storlek.
Så bara för att ersätta denna energianvändning i framtiden så borde vi bygga en kärnreaktor till.
(Eller en herrejösses massa vindkraftverk kanske)
Och tänker man bara några sekunder på detta så inser man snabbt vilket enorm uppgift det är för Europa att bli fossilfritt, med tanke på deras enormt stora gas (och kol) användning.
I Sverige är vi nästan redan hemma, i jämförelse.
Med dessa höga siffror hoppas man ju också de nordkoreanska styrkorna ska drabbas hårt!
Den där dörrmattan – “wipe your feet here” – ser trevlig ut, var kan man hitta den?
Finns det mer “merch”, typ toalettpapper?
Nedan en teori som binder ihop ett par löst hängande trådar.
1. Vad för slags underbara affärer det är USA ska göra med Ryssland efter man tvingat Ukraina till kapitulation.
2. Varför ärvdet så viktigt för USA och att ta kontroll över Grönland och Kanada.
Trump’s Plan: A Russo-American Duopoly over the Arctic and its Resources?: https://edwardhunterchristie.substack.com/p/trumps-plan-a-russo-american-duopoly
Från artikeln. Efter mötet i Saudi med Ryssland delades detta av US state department som en viktig punkt på agendan.
”Lay the groundwork for future cooperation on matters of mutual geopolitical interest and historic economic and investment opportunities which will emerge from a successful end to the conflict in Ukraine.”
Referat från witkoffs intervju hos Tucker. Angånde US – Rus samarbete.
” Witkoff: Share sea lanes. Maybe send LNG gas into Europe together. Maybe collaborate on AI together if we can get past, you know, technology migration [unclear what he means, presumably rules on technology transfers, export controls]. Who doesn’t want to see a world like that?”
Tja vem vill inte se en sådan värld? Jag kan tänka mig åtminstone 600 miljoner europeer som inte delar den drömmen.