Nästa ankring för att klarera ut ur Frankrike och EU inför den långa överseglingen till Antigua blev den lilla orten Deshaies på västra Gudadelope, där hamnkontoret kunde agera ombud för gränskontrollen. En livfull liten ort på grund av in- och utklarering av seglare, men pga biltrafiken lite annan känsla än Terre-de-Haut på Les Saintes.

Likt på Terre-de-Haut fanns en huvudgata i byn med många restauranger, men här var de betydligt större än de små hålen i väggen och med en förvisso enkelriktad biltrafik blev också känslan lite annorlunda.

Servicen var också betydligt mer fransk än på Terre-de-Haut men till slut lyckades vi i alla fall få en sittplats för att ta en ankardramm efter att ha misslyckats klarera ut eftersom ombudet bytts ut från en restaurangägare med sena öppettider till hamnkontoret.

Istället behövde det klareras ut på morgonen, vilket fördröjde avfärden en timme. Överseglingen till Antigua är sina sjömil och det är alltid bra med marginaler, särskilt som vädret skulle vara friskt och inget längre skydda varken segel eller skrov mot Atlantens vindar och vågor.
In- och utklarering brukar för övrigt innebära att kaptenen ska klä sig i sina finaste kläder och sedan försvinna iväg med passen för alla ombord i hopp om att pappersarbetet ska gå igenom både smärtfritt och snabbt. Vid inklarering får förstås ingen annan kliva iland innan kaptenens inklarering genomförts. Servicenivån och samarbetsviljan hos gränskontrollpersonalen kan ha stora variationer.

Den aktiva vulkanen på ön Montserrat gjorde sig också påmind i Deshaies, då det överallt fanns varningsskyltar för tsunami och vilka flyktvägar och samlingspunkter som skulle användas, förmodligen om Montserrat skulle explodera. Vi valde att avstå från en mellanlandning på den halvt evakuerade och avspärrade ön, som mest ska vara misär och med utslagen turism, utan skulle segla direkt till Antigua istället.

I övrigt inget direkt nytt som skedde. Starlinkens placering optimerades till horisontell placering uppe på sittbrunnens tak bredvid några av marinpanelerna, där bäst täckning kunde uppnås, och den även kunde säkras via snoddar om så skulle behövas.
Skepparen och jag debuggade även likströmsförsörjningen av systemet redan på Les Saintes, vilket innebar en del intressanta slutsatser som jag återkommer till i en separat artikel.
Nästa artikel blir överfarten till Antigua, och därmed lämnar vi Frankrike och den tillhörande franska servicen, och sedan blir det frossande i superyachts.

19 kommentarer
Attans trevliga artiklar, en liten snuttefilt i dessa orostider.👍
Många fina bilder. Den med skutan och den dramatiska himlen blir ett bra skrivbordsunderlägg.
Om du högerklickar och öppnar bilden i separat fönster tror jag du får den i 2048px bredd.
Vackra foton! 🙂👍
För många år sedan tjänstgjorde jag på Star Flyer då fartyget kryssade i Asien. Lite större båt, men samma känsla. Att få resa segel rakt in i solnedgången glömmer jag aldrig.
Fransk service har jag minsann upplevt när jag var i Paris för en 20+ år sedan. Ignorerades totalt av kyparna. Anekdotiskt hade jag hade liknade upplevelse av polsk service i Gdansk. Språk?
Montserrat lämpar sig nog väl för katastrofturism á la Pompeji. Vulkanintresserad som man är hade jag inte missat den hotspoten, så länge man inte blir rånad på kuppen…
Man måste kunna någon artighetsfras för att bli serverad. Som S´ Il Vous Plait Monsieur i Frankrike. Jag och min fru blev ignorerade i Grekland en gång. Vad säger man på grekiska?
Imponerande att få inblick i seglarvärlden och alla fina vyer, mäktigt!
Antar att ni har en akterdäcksrabatt likt Valerius i “På vinden”, använder den fiffiga relingsmuffen samt för allt i världen inte glömmer det viktiga focklocket samt den trevliga vegamössaasken 😉.
https://youtu.be/7Xifrisq5Ak?feature=shared
Man ska inte heller glömma hur mycket det förenklar att ha självhäftande knopar i lösvikt 🤣
Tror att ’Mord i paradiset’ spelas in i Deshaies.
Fick du med dig ngn Rum Agricole?
Även om jag klagade på att Bloggarn var “morgontrött” med sin sena rapportering nån dag så uppskattar jag verkligen dessa resereportage.
Har sagt det förr och säger det igen. Med alla diskussioner och prioriteringarna kring kriget så behöver man R&R med jämna mellanrum. Så unnar verkligen Bloggarn och Lena det.
Dessutom så blir det dessa resereportage och iakttagelser som alltid väcker lite Wanderlust.
Bra bilder. Vad fotograferar du med, telefon eller kamera? Och vilken sort?
En Sony A6400 med oftast ett allround E 18-135mm F3.5-5.6 OSS, alternativt en iPhone 15 Pro.
Tack. Jag får skaffa mig en riktig kamera till sommarens seglingar.
Funderar av och till på att sluta med systemkameran och gå över på handgrepp och extralinser till iPhonen.
Skulle spara mycket utrymme. Med handgrepp, linser och bättre app borde telefonen duga. Är främst för att kunna maniupulera skärpedjupet och få ordentlig zoom jag behöver systemkameran, samt vissa knep med över- och underexponering, som också går att fixa med bättre app.
Sandmarc säljer kit med bl a zoom lins till iPhone 15. 100$ plus frakt.
Lite dyrare än lokal iphonebutik, men nätt format +kvalité.
Kamerorna i moderna mobiltelefoner duger alldeles utmärkt till webb-bilder, och ofta även till större förstoringar än så.
Det är ergonomin som fallerar, i mitt tycke. En mobiltelefon går inte att hålla på ett praktiskt sätt för fotografering och att använda skärmen som “sökare” är för det mesta totalt underlägset sökaren i en “riktig” kamera.
Om du provar på tillbehör som förbättrar ergonomin så är jag mycket nyfiken på vad du tycker.
Så här i vinterkylan är en sån här utflykt härligt att läsa och se.
Tack för den!
Lars, oklart för mig om du kommenterat det tidigare men är det en standard starlink för husbruk du tagit med dig?
Funkar det även under segling!?
Nu är det iofs katamaran så tämligen stabilt där tänker jag.
Drar den mycket ström? (Långseglarfrågor! 🙂