Denna artikel innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna går försiktigt positivt i de asiatiska tidszonerna efter att Trump backat om tullar mot Mexiko och Kanada, men behåller dem mot Kina som svarar med tullar mot USA. Guldpriset slog rekord i både dollar och svenska kronor igår och de extrema elpriserna biter sig fast.

Stockholmsbörsen backade igår med -1.42% för OMXS30 och -1.30% för breda indexet OMXSPI. Dollarn står i 11:13 SEK och euron i 11:46. Nytt guldprisrekord noterades igår på 2830 USD per troy ounce samt 1018:- SEJ per gram för oss svenskar.
Donald Trump backade dock om tullar mot Kanada och Mexiko och fick i utbyte att Mexiko ska skicka 10 000 soldater till gränsen mot USA för att stoppa knarsmuggling och immigranter. Även Kanada gick med på det samma, samt att också utse en Fentanyltsar, som ska ta ansvaret för att stoppa drogsmugglingen in till USA.
Tullarna mot Kina på 10% ligger dock kvar i skrivande stund, men Trump kanske ändrar sig där också. Kina svarar dock ed att införa 10% till 15% tull på ett antal amerikanska varor inklusive fossilgas, kol och råolja, vilket kommer göra att kinesiska importörer kommer försöka köpa dito från andra leverantörer än USA. Särskilt olja är dock en utbytbar råvara (eng fungible) och det hela kommer bara innebära ett skifte i vem som köper den amerikanska oljan. Någon kommer sälja till Kina, och denna någons tidigare kund kommer istället köpa amerikansk olja, enkelt förklarat.
Stoppet för de tjugofemprocentiga tullarna mot Kanada och Mexiko gäller dock bara i 30 dagar, så Trump kommer förmodligen komma med nya krav vid det laget.
De amerikanska börserna backade dock igår med -0.50& för S&P-500 och -0.55% för Nasdaq 100. Amerikanska räntor föll tillbaka.
Bland FANANGST-aktierna gick Facebook bäst med +1.61% och Tesla sämst med -5.22%, vilket inte är förvånande när VD:n Muskolini ägnar sig åt allt annat än ett elbilsbolag han uppenbarligen tappat allt intresse för.

Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna försiktigt positivt även om ASX 200 i skrivande stund är oförändrad på -0.06% där man också hittar Straits Times.
Men Hang Seng går +1.97%, KOSPI +1.19% och Nikkei 225 +0.66%. Jag har inte kontrollerat vilka Asienbörser som har stängt, men det är säkert någon som har det. Lämnas som en övning åt läsarna.

Extrema elpriser biter sig fast under tisdagen då vindkraften bara ger ca 15% av installerad effekt och Sverige exporterar nästan lika mycket som vi producerar i vindkraft.
I norra rikshalvan toppar elpriset i elhandelsområde SE1 på 136 öre per kWh onätat, oskattat och omomsat och dagtida snittpris blir 84 öre per kWh medan dygnsmedlet blir 57 öre per kWh. Lägsta pris blir två öre.
I SE2 blir toppen 130 öre, dagsmedlet 87 öre och dygnsmedlet 61 öre med två öre som botten.
För SE3 var lägsta pris fyra öre, högsta pris blir 247 öre ikväll och dygnsmedel 135 öre med eett dagtida medel på 180 öre.
I SE4 landar dygnsmedel på 149 öre, dagtida medel på 190 öre, toppen på 278 öre och botten på 5 öre.
Som man ser här varierar elpriserna extremt under dygnet och lämpar sig starkt för hemautomatisering och förskjutning av konsumtionen, alternativt hembatterier. En del funktioner kompenserar automatiskt, som att man laddar sin elbil till några få öre nattetid, medan solkraft tar dagtid vid gott värder, men annars är det värme och varmvatten som behöver flyttas över dygnet. Övrig förbrukning är så liten med moderna apparater att det inte är värt att försöka flytta på konsumtionen.
Vill du ta in offerter på hembatterier och/eller solkraft, kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra offerter från installatörer (annonslänk).
Här hemma drar vi just nu 1 228 W och varmvatten samt spabad har stängt ner sig och värmen är också avstängd under prisspiken då det är plusgrader ute.
Och nej, man kan tjuta i högan sky bäst man vill om kärnkraft, men det kommer inte bli några nya reaktorer färdigställda på många år ens om nuvarande svenska regering skulle klara av att forcera fram ett beslut. De verkar inte ens kunna få det helägda statliga kraftbolaget Vattenfall att göra detta.
227 kommentarer
Matpriserna stiger kraftigt i januari, 0,6 procent för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.
Helt vansinnigt av riksbanken att sänka räntan såpass kraftigt som de gjort! Det finns en stark underliggande inflation i Sverige. Det är energipriserna som har sjunkit, inte övriga priser.
Hur kommer riksbanken agera när inflationen kommer in över målet? Låtsas, som man gjorde förra gången, att det är övergående?
Riksbanken utsätts för massiva psykologiska påtryckningar från media, och lobby folk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/lwQQQo/cervenka-riksbanken-sanker-rantan-ett-politiskt-misslyckande
” Kurvorna över svensk ekonomi börjar påminna oroväckande mycket om EKG:t hos en avliden. För att försöka skaka liv i konjunkturen dubbelsänker Riksbanken räntan. ”
Mycket väl formulerat
Trots tullar och högre inflation
Kommer man skrika efter mer ”kredit knark” i förhoppning om att den sönder pumpade patienten skall andas lite till,
Hoppas Riksbanken står på sig mot söderjournalisterna
Tagelskjorta på i detta kommentarsfält!
Riksbanken har inte sänkt tillräckligt. Lågkonjunkturen biter sig fast och arbetslösheten ökar. Obefintlig tillväxt.
Det här är ju spännande med att räntan och väder är vad vi människor bryr oss om och anpassar till vår egen verklighet och plånbok. RB har ett inflationsmål på 2% och ska egentligen inte ta hänsyn till arbetslöshet, skapa jobb, skapa lättnader för företag etc. Det är politikernas uppgift. Så egentligen är det väsentliga målet för RB att säkerställa att inflationen håller sig strax under 2%. Med detta sagt så är det underliggande och det outtalade målet att skapa förtroende för vår sek. Det går sisådär för RB mest beroende på yttre faktorer just nu är tullar som skapar osäkerhet men generellt så är värdet mot övriga valutor den stora faktorn. RB vill ha en fast sek så skulle det rulla på lättare för dem. Exportindustri är rätt nöjda med lågt värderad krona medan löntagarna vill ha höga löner och en stark sek. Skulle man rent se krasst på räntan så skulle Sverige behöva ha en nivå på på 4-5% strax under FED. Så jag tycker nog att RB går utanför sin roll och stöttar så gott de kan. Sedan är det upp till politikerna att strama upp de offentliga kostnaderna och flytta över konsumtionen till konsumenterna för att få fart på Sverige. Det är mao lätt att klaga på RB som en Quick fix medan jobbet måste göras på verkstadsgolven och alla andra arbetsplatser.
Ja. Sänker man räntan sjunker valutan och allt som importeras blir dyrare. Ränte sänkningar leder alltså till högre inflation.
Sänkt ränta leder inte per automatik till svagare valuta. Sambandet är mer komplext än så.
När bergvärmen installerades i huset så kastades inte vedpannan ut. Utan nu finns här en kombinerad lösning som gör att när värmen i ackumulatortanken stiger över ett visst värde så tas värmen från acktanken och när temperaturen går under ett visst värde så kör bergvärmen igång. Det har fungerat över förväntan och utgör en riktigt bra backup vid störningar eller höga elpriser. Kan klart rekommenderas.
Jag har samma lösning.
Rekommenderas.
Röris ville verkligen slänga ut vedpannan och tankarna när bergvärmen installerades men jag höll emot. Glad för det idag.
Rekommenderas.
Snyggt!
Vid vilket elpris är veden billigare än el?
Om du betalar 1000 kr per kubik (eller med egen ved förlorar det samma i alternativkostnad) har ca 80% verkningsgrad i pannan så kostar det runt 50 öre/kWh.
Med ny bergvärme med COP ofta runt 4-5 så behöver elpriset alltså vara 200-250 öre/kWh för att det ska vara lönt att elda?
Då bortser jag från nöjet att elda, det kan ju vara värt pengarna.
Ärligt talat, det är inget nöje att elda.
Varenda vedgubbe jag har handlat av genom åren har konverterat till bergvärme.
Du kan glömma att bergvärme ger 4-5 i COP även fast pumpen är sprillans ny.
Varmvattenproduktionen drar ner effektiviteten.
Jag är själv en som gått från ved till bergvärme så jag finner inget nöje i att elda. Men andra kan ju tycka det, verkar vara det enda som är lönsamt med det så att säga.
För COP går jag på tillverkarens siffror om SCOP som ska ta hänsyn till både varmvatten och klimat etc.
Men vi kan ju sätta det till låga 3 istället så måste ändå elpriset vara över 150 öre/kWh. Det händer ju bara enstaka timmar och då kan man lika gärna låta pumpen vila genom styrning och värma huset överiga timmar.
Själv har jag ett totalt SCOP på 3,7 mätt via energimätare på både el och värmerören. Då är pumpen ca 15 år gammal ON/OFF. Moderna pumpar har högre COP. Hade jag haft golvvärme och inte radiatorer hade COP varit ännu högre men för ett tidigare vedeldat hus lär väl radiatorer vara det man har.
Det blir mycket dribblande med siffror.
Ved skattat och klart mot el oskattat.
Är väldigt trött på att det hela tiden ska pratas om elpriset utan att man tar hänsyn till skatter och moms.
Med det sagt har jag bytt till en ny bergvärmepump från en bergvärmepump som var över 25 år gammal.
Kör det i kombination med luftvärmepump och eldstad. Har inte eldat sedan den nya bergvärmen installerades vilket är väldigt skönt.
Sant, blev lite för mycket förenkling kanske.
Kanske bara kan summeras med att ved inte är billigare särskilt ofta men kan vara det vissa timmar samt att bergvärme är väldigt mycket mera bekvämt.
Men bara för att jag älskar att dribbla med siffror:
Elnät och elskatt ink moms hos mig: 66 öre/kWh
Mitt elpris Nov-Jan denna vinter i snitt inklusive moms: 77 öre/kWh.
Totalt: 143 öre/kWh inklusive skatt, avgifter och moms.
COP 3,7 => 39 öre/kWh < 50 öre/kWh.
Jag har iaf övertygat mig själv om att det var bättre att sälja veden än att använda den. Skönt, nu kan jag sova gott när jag har rationaliserat mitt eget val….
Lönsamheten beror ju på om du skattar för den sålda veden eller om den hamnar rakt ner i fickan i kontanter…
🙂
Ja, även om man tar strömmen före eller efter mätaren påverkar lönsamheten.
Man får också räkna med att elnätsägaren + staten ska ha ungefär 1kr/kWh, utöver elhandelskostnaden.
Nu har jag kvar alla maskiner för vedhantering sedan tidigare.
Sedan eldar jag bara från mitten av november och fram emot mitten av mars.
För mig var det inget alternativ att enbart ha bergvärme ifall det blir strömavbrott så det vägde tungt för mig. Med småbarn vill man inte ha en situation där ett enda rum är vettigt uppvärmt med ex en kamin.
R30:
Hur funkar det med cirkulationspumpen under strömavbrottet? Går den på på batteribackup? Eller cirkulerar vattnet ändå?
Man har ju inte bara en backup med veden, man får dessutom den där goa torra värmen som inte kan uppnås annat än genom vedeldning. Det må vara inbillning, men det är något speciellt med hus när det eldas med ved.
Värt att notera, Kanada gick inte med på någonting utan det som presenterades är det som Kanada presenterade redan i december. Det var alltså redan bestämt att man skulle investera mer i gränsskydd. Vet inte om det var sagt att det skulle tillsättas någon fentanyltsar men frågan är om det är värt det mot att 80% av alla kanadensare numera verkar hata USA.
Gårdagens höjdpunkt var när Trump signerade avtal på löpande band med en tuschpenna.
Ibland kom han med små utläggningar, framförallt gällande US sovereign wealth fund att fonden kan köpa TikTok.
Stor underhållning som ni förstår.
Undrar vad skattebetalarna skulle tycka om det, att deras pengar gick till att köpa en SM-app?
Å andra sidan är ju Musk redan Kejsare så indirekt kan man väl säga att X är statens bolag.
Det var en fascinerande utläggning när han berättade om att andra länder har liknande fonder och att det hade varit väldigt framgångsrikt. Kändes som att han pratade om Norge men han sa det aldrig rakt ut.
Han är ju rätt rolig i den aspekten. Han plockar upp saker precis som ett barn som får reda på något trivia och berättar det för kompisarna eller föräldrarna strax efteråt som om det var något helt nytt och sensationellt.
Jag sätter därför en hundring på att någon i närheten berättat för Trumpen alldeles nyligen om att det finns något som heter Sovereign wealth fund, och att han dessförinnan inte hade en aning om det. Antagligen missat det under föregående 4-årsperiod, eller just då var det inte intressant.
20.000+ miljarder nu och går upp cirka 500M per år från insättningar samt cirka 7 procent från värdestigning. Uttag för 2025 är 413 miljarder och lär gå upp mot 500 nästa år, i jmf är den totala svenska statsbudgeten på 1376M.
@Tigerman,
Eller glömt bort det. Trump ger ett lite gaggigt intryck. Förhoppningsvis försvinner han i demensdimma snart.
Kanske röker de samma han och denna där, testikel-körteln.
Demens? eller drogrelaterat, missbrukare brukar tendera att lägga skulden på andra.
-“brukar”
Även Mexiko “gick med på” att implementera något de redan har gjort flera gånger.
Tullkriget med Kina har medfört att Kina nu hellre handlar med Ryssland vad gäller sojabönor.
Tack, puss å kram på dej för detta, trumpeten. INTE.
Såg på gårdagens rapport (hur mycket det nu är värt!?) där de intervjuade en gammal Kanadensisk gränspolis. Han hade bara sett knark och ieelgala vapen FRÅN Usa till Kanada under sin tid.
Sedan tog reportrarna en familj från Afrika på “bar gärning” som höll på att migrera från USA till Kanada där de skulle söka asyl, så bilden är minst sagt tvetydig, men den Mumska bilden är väl den rätta så klart! 🙂
Problemen existerar i huvudsak i Trumps eget huvud. Demokraterna stärkte gränsskyddet avsevärt efter att republikanerna på Trumps anstiftan förhalat (och därmed också stöd till Ukraina). Vi får se hur länge det dröjer innan han börjar jiddra igen. Under det här tjafsandet om tullar har han upprepade gånger sagt att han vill att Kanada ska bli USA:s 51:a delstat.
Som någon kommentatorer uttryckte saken: väldigt mycket av det Trump gör just nu är lösningar på jakt efter problem.
Är inte expert men har vistats i Kanada ett flertal gånger; det känns lite som hittepå att Kanada skulle dränka USA i flyktingar och knark. Inte för att det inte används och handlas med narkotika i Kanada; det gör det, och mycket, men jag tror inte det är förklaringen till exv opiatepidemin i USA.
Nej, så klart är inte Kanada boven i det dramat. Jag skulle vilja hävda att det nog inte heller är de mexikanska och övriga latinamerikanska drogkarteller som är huvudproblemet. I mångt och mycket är det nog USA som självt har skapat problemen. Man har en tradition av att skriva ut narkotikaklassade smärtstillande och andra lugnande läkemedel, vilket i kombination med den långsiktiga försämringen för stora delar av befolkningen, inte minst utanför storstadsregionerna, nog gör allt fler till ett lätt byte för droganvändning.
Sackler-familjen kallas ibland för de värsta knarklangarna i USAs historia.
Vi kanske kunde lägga rejäla strafftullar på el-exporten. Borde gå om vi utlyser nationellt nödläge p g a gängsprängningarna, och eltullarna skapas för att stoppa inflödet av vapen och granater. Trumpologi 2.0
Wilderäng. Hur är det ens möjligt att huset drar 1.228 watt när du har stängt av värme och varmvatten?
Har du gått all in på förstärkare i klass A?
Datorer och skärmar drar en del, sedan kyl, frys, belysning, nätverk och annat smått och gott. Låter rimligt i mina öron.
Låter helt orimligt om man inte är gamer eller sitter och tittar på en plasmaskärm.
Jag har exakt mätning av nätverk och dator. Jag har ett rätt omfattande nätverk.
För att sätta det i kontext. Tror det är få eller typ ingen som har en förbrukning på 10.757 kWh i hushållsel på årsbasis.
Bloggarens hem är en gård, så förbrukningen är nog för en del fler byggnader än bara en villa.
Helt orimligt iaf. Även om jag skulle stänga av värme och varmvatten på mina 550 kvm skulle jag aldrig komma upp i de nivåerna.
Som sagt, delar av ladan är uppvärmd med två LLVP.
150kvm.
Konsumerad el 2024: 10177kWh.
@Robert hur exkluderar du värmeförbrukningen?
Hos oss ligger vi runt 300w – 400w.
Fjärrvärme så knappt något där.
Stationär dator, bärbar dator, 2-3 switchar, 3 Wifi-puckar, 2 skärmar, ny kyl och frys, lite lampor på här och där (allt är LED), en tv, en apple-tv. Det är det enda jag kan komma på som drar el.
Runt 400W när allt är igång – dvs när man är hemma.
1280w låter extremt och inkluderar säkert något som man normalt sett inte räknar med – som typ en luftavfuktare som står och går.
Runt 4400 kwh per år använder vi vilket blir i snitt 500W. Det låter rimligt om man tar den “passiva” och sedan lägger på topparna som matlagning, tvätt/disk osv.
Kör luftavfuktare modell större och den drar 300 watt.
ett par värmeslingor i vattenrören i marken på kanske 100m är typ en kilowatt.
Hos mig ser det ungefär ut så, 1,5 till 2 kW i baslast nu när det är kallt hos mig. Bor förvisso i Dalarna så kallare än hos Bloggarjäveln.
Luft-Luftvärmepump ca 700-800W i snitt, frostfritt i ett litet förråd 300W, tre frysboxar och kyl-frys 200W, värme så inte vattnet fryser hos hönsen och en värmelampa åt dom när det är kallt, datorträsket drar 50W. Med annat smått och gott så blir det så, under den varma perioden av året blir det naturligtvis mycket mindre så att multiplicera dagens förbrukning med 365 är inte seriöst.
Skillnaden är ju den att du har värmen på…
Nån spisplatta kanske var på?
Övrig hushållsel ligger hos mig på 2-300 W.
Kyl, frys, vattenpump, cirkulationspumpar/fläktar, belysning, datorer, routrar/switchar.
Kanske att man är så galen att man kör tvätt och/eller diskmaskin också ihop med en vattenkokare eller kaffekokare!?
Och tänk om en handukstork eller en hårfön skulle vara igång?
Du tänker att det är lite?
Stänger jag av allt, inklusive avfuktaren i grunden, kommer vi ner på ca 1kW. Dock ska den vara igång 24/7 och den drar 1.6kW så i normaltfallet är vi alltså aldrig under 2.6kW.
Årsförbrukning på 50MWh. Jordvärme i huvudhuset, FTX + luft/vatten i andrahuset och vedeldning i kontorshuset. Total yta 666 (inte ett skämt) m2. En elbil.
Värmen är fortfarande på via VVP i två uppvärmda delar av ladan då vedeldning inte är möjlig där. Nätverksutrustning plus datorer drar ca 250 W, golvvärme i badrummet, kyl och frys*2 går på stötvis, handdukstork i badrummet under morgonen när man duschat.
Det förklarar saken. Feltolkade din text som att alla luftvärmepumpar var avstängda.
Strikt talat skrev jag inget om det så det kan knappast vara en feltolkning, utan oklart formulerat från min sida.
Men orka… Världen står i brand och du diskuterar en bloggarjävels elförbrukning? 🙂
Följer ämnet
Är det inre gårdagens elpriser som redovisas? I SE 3 är toppen idag c:a 240 öre nu mellan 8 och 9, och snittet cirka 80 öre.
Gårdagens elartikel släpptes idag. Trumpfebern gör oss alla förvirrade.
fight, FIGHT..!
Vilken lättnad att det inte verkar bli någon kärnkraft.
Tänka att få lyckan betala för att bygga den och sedan få betala högre elpriser, samtidigt som det kommer att kosta att sälja sin solel.
500 miljarder på ny solcellsteknik och energilagringssystem, skulle ju kunna vara en bättre satsning för framtiden.
Så kanske vi kan ha en fordons flotta till lands, sjös och i luften som går på el och energilagring som kan lagra mellan årstiderna.
Lägg till detta att vi kan slopa de miljövidriga biobränslena, för annat än kolgrillen, mysbrasan, energiåtervinning(t.ex. biogas från avfall) och reservvärmen.
Vi ska ju minska omsättningen av koldioxid i atmosfären, inte permanenta ett stort omlopp.
Varför vill du ha solceller när de över livstiden kostar mycket, mycket mer koldioxid än exempelvis kärnkraft?
Den uträkning skulle jag vilja se.
Forsmark/Ringhals ligger runt 5 gram CO2eq/kWh enligt de LCA som Vattenfall låtit utföra och solceller brukar ligga uppåt 50 gCO2eq/kWh. Tunnfilmsceller presterar bättre, men brukar då innehålla giftiga tungmetaller. De är också rätt sällsynta.
Solceller + lagring är bara rimligt i ett band kring ekvatorn (typ mellan vändkretsarna). Utanför den zonen blir proportionen batteri/solcell helt orimligt dyr. Att lagra mellan säsonger är bara att glömma med el.
Här i norr skulle det vara mer rimligt att lagra el från vindkraft i några veckor men också det ligger utanför dagens teknikhorisont med avseende på kostnad. Kan komma att ändra sig över 10 års tid dock, händer väldigt mycket på den fronten och kostnad för batterilager sjunker kraftigt.
Att lagra vindkraft som värme i stora vattenlager skulle ligga närmare till hands att genomföra. Mycket av vår energi ska bli till värme i slutändan.
För dagens nivå på elförbrukning räcker vår säsongslagring i form av vattenkraft bra. Men i ett framtida scenario där allt fossilt byts ut mot elektrifiering kommer det inte räcka utan då krävs flera parallella tekniker och mest troligt också en rejält utbyggd kärnkraft. Men detta är som bloggaren säger inget som kommer hända nu då det inte finns marknad för det. Men ge det 20-30 år så är antalet kärnkraftverk långt fler än idag där sol+lagring inte funkar.
Kanske får vi se ny svensk teknik sjösättas inom 20 år i form av Blykalla? Något måste hända med kärnkraften för att göra den mer kostnadseffektiv. Idag konkureras den ut av andra tekniker och kommer bara byggas när resten tar stopp.
Blykalla har mer ambitiösa mål än så.
Som du säkert känner till ska det bli en testanläggning i Nyköping.
Det finns även planer på en anläggning till 2030 i Gävle/Sandviken i samarbete med Sandvik-avknoppningen Alleima.
Du menar mer ambitiösa mål än att vara klara för fullskalig produktion mot elänätet om 20 år menar du?
Det kanske de har men det kommer inte att lyckas. Helt vanliga beprövade koncept som PWR tar ju ca 15 år från plan till färdig leverans. Hur ska man då få en design som inte ens är färdigutvecklad att komma ut snabbare?
Jag är alltså positiv till Blykalla då kärnkraften måste utveckas så den kan bli en del av lösningen framöver. Kärnkraft kommer inte byggas ut i tillräcklig skala om den är så dyr som den är med dagens design.
Du vet hur det är, det snackas, och det är ju ganska självklart att det snackas även hos Blykalla.
Sen vet både du och jag att vi inte kommer att ha någon ny kärnkraft till 2030.
@Qvirre
“Helt vanliga beprövade koncept som PWR tar ju ca 15 år från plan till färdig leverans”.
Vad beror det på?
På 1970- och 1980-talen gick det fortare. Den genomsnittliga byggtiden (byggstart till bränsleladdning) för de anläggningar som levererades av ASEA-Atom var 52 månader, dvs drygt fyra år.
https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=7600
“Idag tar det genomsnitt sju år att bygga ett stort kärnkraftverk i världen”.
https://www.energimyndigheten.se/om-oss/press-och-kanaler/energiutblick/energiutblick-podcast/podcast-avsnitt-7-framtidens-karnkraft—hur-kan-den-se-ut
De svenska kärnreaktorerna är kokvattenreaktorer, inte tryckvattenreaktorer. Var det därför det gick fort?
Jag egentligen ingen insikt i varför det är så oacceptabelt långa ledtider. Teoretisk byggtid är väsentligt kortare och kan säkert komma ner i 5-8 år om man inte anlitar Fransmännen att bygga.
I Sverige verkar det svårt att bygga något alls snabbt. Tillstånd, upphandling, projektering, överklagan etc gör nog att det tar så lång tid.
Det sista låter sannolikt, men det är en politisk fråga som politiker kan få undan om de vill.
Blykallas mål är att den första reaktorn ska köra första kärnklyvningen detta decennium, och kommersiell elproduktion något år senare. Men den är väldigt liten och kommer förstås inte göra så mycket för att nå målet om 2,5 GW ny kapacitet senast 2035. Ska man nå det så behöver dels Vattenfall bygga vid Ringhals vilket de planerar, men det behövs också ytterligar ett projekt någon annanstans då man normalt bygger kärnkraftverk med runt 1 års förskjutning på samma plats.
Om de med kommersiell menar att den är lönsam i så liten skala 2030 vore det fantastiskt. Då skulle det öppna för att bygga små kraftverk lite här och var. Det är den typen av genombrott vi behöver.
Jag tror det när jag ser det och är det bara 5 år kvar får jag sannolikt möjlighet att se facit.
Tack, ett inlägg baserat på kunskap och insikt. Varför har folk så svårt att förstå det här?
Tack Qvirre, ett inlägg baserat på kunskap och insikt. Varför har folk så svårt att förstå det här?
Dels är det en del teknik/fakta att sätta sig in i förstås.
Men framförallt så är det mycket känslor inblandade. Elpriser, p-avgifter och lite annat som direkt syns när man betalar dom blir lätt känsloladdat.
Om man då också får någon som presenterar enkla lösningar (mer kärnkraft!) på svåra problem samt kan peka ut en syndabock (Tyskland!) så blir debatten minst sagt polariserande.
Vi har varit med om det förr historiskt med andra lösningar och andra syndabockar. Historien upprepar sig inte men den rimmar.
Att jag skulle sitta på sanningen är ju såklart inte rimligt med försöker göra debatten lite mer nyanserad där vi kommer behöva en rad olika tekniker för att göra den fossilfria övergången.
Solceller + Batterier kostar idag, javisst. Men 2035 beräknas de kosta en tiondel av vad de kostar idag.
Att hävda att det blir för dyrt är som att hävda att gemene man aldrig någonsin kommer kunna njuta av 1TB SSD-diskar, då de runt 2010 kostade över 100 000 kr.
Tydligen lever jag i en fantasivärld då, för jag betalade 1400 för en 2TB SSD disk häromdan.
Lite så, ja. Det är redan så att majoriteten av installationskostnaden för solceller är arbetet, ställningsbygge, inkoppling av elen. Solpanelerna kostar inte mycket.
SSD:er är lite mer av en massmarknad än villabatterier. Visst är det troligt att villabatterier kommer sjunka i pris, men knappast lika mycket (ens relativt sett) som SSD:er.
Det hände ju redan de senaste 15 åren:
https://www.carscoops.com/2024/08/ev-batteries-cost-90-less-compared-to-15-years-ago-finds-new-study/
Det är mycket troligt att mer och mer effektiva tillverkningsprocesser, billigare material (t.ex. saltbatterier) och ökad volymproduktion kommer pressa priserna ytterligare 90% innan 2035, och att vi går från $100 per kWh till $10.
Om detta inträffar, och jag anser det sannolikt, betyder det att området där sol + batterier är vettigt ökar från vändkretsarna (23.5°N) till, säg… 60°N kanske, vilket är någon mil norr om Uppsala. Redan nu är (delar av?) Tyskland break-even på 10 år med de flesta av sol+batteri för hemmabruk. Tror dock inte 66°66’N är vettigt då polcirkeln ligger vid 66°34’N, och solfantast som jag är är inte ens jag dum nog att tro på solkraft under polarnätterna…
Men, den som lever får se. Klart är att det finns redan områden på jorden där sol + batterier är ofrånkomligt den billigaste nya energikällan, och till och med billigare än att köpa och elda kol. Ju billigare den kombinationen blir, desto bredare blir området där sol blir det självklara valet.
För övrigt: Kol kostar ~$110 och 1 ton kol generar ungefär 2.2MWh energi. Det betyder att kol aldrig kan bli billigare än ~50 öre per kWh, och då räknar jag inte med arbetarna som styr anläggningen eller kostnaden för att bygga anläggningen.
Efter det är det bara att jämföra vad en anläggning på, säg, 50 kWh batteri och 20 kW solpaneler kostar och genererar för varje 5° ju längre norrut man kommer. Den datan skulle åtminstone jag uppskatta. Undrar om det går att fixa någonting som mappar till Google Earth? 🙂
Jag hoppas verkligen att villabatterier går ner radikalt i pris den närmaste tiden. Helst i år så att jag kan kompensera för att 60-öringen försvinner till nästa år.
Men om sådana batterier redan hade skjunkit i pris med en faktor 10 de senaste femton år sen är det kanske lite väl optimistiskt att det ska fortsätta i samma takt framöver?
Hur räknar du fram att solceller med batterier kommer att vara vettigt upp till 60° breddgrad? Vad menar du med vettigt? Att man skulle kunna vara helt självförsörjande på el året runt? Något annat?
Vettigt dvs att en installation går ekonomiskt plus. Redan idag har du ju stora möjligheter att gå plus om du betalar under 15k per installerad kW på solpanelerna. 15k per installerad kW ger ett snittpris på ~50 öre per kWh för solceller, enligt mina beräkningar, men det förutsätter också att man använder alla dessa kWh, så i verkligheten blir det något dyrare, kanske 75 öre för hemsol om man antar att man tappar 25% av alla potentiella kWh.
“Att lagra vindkraft som värme i stora vattenlager skulle ligga närmare till hands att genomföra. Mycket av vår energi ska bli till värme i slutändan.”
Vattenlager/jättetermosar passar väl bättre för dygnsutjämning osv? Det förekommer ju gigantiska termosar redan i dag i (många?) fjärrvärmenät. Vatten är ju bra eftersom det sväljer och avger rätt mycket energi om man värmer det en grad, men när man når 100 grader så är ju vatten färdigvärmt vid normalt tryck så det krävs stora volymer för att lagra energi på det sättet.
Vill man långtidslagra kanske det är bättre med riktigt varm sand eller liknande. Men frågan är om en vinst av minskad isoleringsyta förloras genom att en högre temperatur kräver bättre isolering?
Det kemiska spåret kanske är vettigare? Typ salt och liknande. Eller billiga men ineffektiva elbatterier där man använder spillvärmen?
Annars är det väl som vanligt. More is More. Bygg all el-produktion som kan byggas till ett vettigt pris utan att förstöra livsmiljön.
Det kan säkert finnas bättre teknik än vatten.
Var mest ett inspel om att en del av lösningen framåt är att lagra energi från vind i form av värme då den ska bli värme i slutändan.
Det behöver inte säsongslagras för vindkraft utan “bara” täcka stiltje om 2-3 veckor.
Det här är ju långt in i framtiden, nu räcker vattenkraften till att balansera.
Man kan enkelt motbevisa ditt påstående om att kärnkraft leder till högre elpriser genom att krasst konstatera följande:
* Elpriset ökade inte till följd av de kommersiella kärnkraftverk som togs i drift på 70- och 80-talet
* Elpriset sjönk inte i samband med att reaktorer avvecklades
* Elpriset sjunker inte varje gång en reaktor stängs ned för reparation och underhåll
Eftersom vi har marginalprissättning på el så kommer all tillkommnade kraft med låg marginalkostnad sänka elpriset på kort sikt (kort sikt är oftast år då man kan stå ut ganska länge i väntan på bättre tider).
Ny kärnkraft kommer alltså driva ner priset allt annat lika. På samma sätt som vind/sol och vatten gör det (de har också låga marginalkostnader).
Stänger man ett kärnkraftverk (eller annat kraftverk med låga marginalkostnader) så kommer elen bli dyrare. Det är grundläggande markandsteori.
På längre sikt kan inte kraftverk med en produktionskostnad över marginalpriset att överleva. Dvs ny kärnkraft kan inte överleva om priset är under ca 100 öre/kWh över tid. Det är därför de behöver subventioneras med CfD.
Vår gamla kärnkraftspark är väldigt livsduglig då de producerar för typ 30 öre. Det var alltså helt hål i huvudet att lägga ner dem.
Så frågan är då om vi blir konkurenskraftiga på lång sikt om vi väljer uteslutande dyr produktion om andra har tillgång till kraft med lägre produktionskostnad. Jag tror som sagt att kärnkraft har sin nisch när de billigare kraftslagen har nått sin utbyggnadspotential. Utanför solrika områden är andelen lönsam kärnkraft ganska hög i framtiden.
Produktionskostnaden för enskilda kraftverk är enbart en del av systemkostnaden för el. Kostnader för elnät, reservkraft, lagring osv. tillkommer utöver det och är väldigt beroende av vilket elsystem vi bygger. Tillför vi huvudsakligen ny kärnkraft så kommer befintliga anslutningspunkter i nätet, samt elnätets kapacitet att räcka långt. Lagringsbehovet är då litet eller obefintligt. Detsamma kan inte sägas om alternativen. Framförallt produktionsslag som har en produktionsprofil där de producerar om somrarna när vi har överskott för att sedan producera noll när elbehovet är som störst är väldigt svårhanterligt.
Kostnaden för ny förnybar energi är heller inte särskilt låg som vi nu också kan se när nya CfD avtal tecknas. Exempelvis så låg alla kontrakt på havsvind inkl. elanslutning till land för havsbaserad vindkraft i Storbritannien på över 1 kr/kWh. Solcellsparker var inte så mycket billigare de heller.
I Sverige så går idag nästan alla vindkraftsparker med förlust pga. kannibalisering. När det blåser så är elpriset så lågt att det inte går att tjäna några pengar, och blåser det inte så är förvisso elpriset högt, men då är också elproduktionen låg. Förhoppningen tycks idag vara att “någon annan” ska lösa detta genom att bygga lagring, vilket knappast lär ske utan subventioner.
Jag håller med dig i det du skriver. Systemkostnaden behöver beaktas.
Jag håller det inte för självklart att det är 100% kärnkraft som är den optimala mixen. Jag tror på en blandad mix även framöver.
Det är intressant dock att en ren off-grid lösning med solkraft+dygnslager i den solrika delen av jorden börjar närma sig eller snart understiga kostnaden för kärnkraft.
Saudi bygger om 2 år en sådan lösning med 5000 MW solkraft och förmåga att leverera 1000 MW kontinuerligt även när solen inte lyser (natten). Kostnaden ligger på typ 60 öre/kWh.
Då kan det etableras tung basindustri med ren solkraft+dygnslager.
Kommer vi alltså att se oss utkonkurerade av solkraft framöver? Är det Afrikas revansch om 50 år?
“Är det Afrikas revansch om 50 år?”
De kan ju hoppa över rätt mycket eftersom de kliver in i matchen rätt sent.
* Strunta i telefontrådarna.
* Strunta i elledningarna till bostäder.
* Bygg bara energikrävande industri där det är nära till stora kraftverk/bostäder.
Däremot är det väl svårt att hoppa över vägar, avlopp, vatten och räls (kanalerna?)
Megastäderna lär också kräva energiimport. Det är svårt att bygga gröna städer med väggarna täckta av solceller när städerna växer fortare än planerarna hinner med.
Finns det en term motsvarande wunderwaffe, fast för energiteknik?
Jag ser ofta argument som att det finns något energislag som på kort tid ska lösa Sveriges situation. Bekymren är dock många (lite rörigt skrivet pga tidsbrist):
– det tar lång tid att bygga t.ex. vindkraft och kärnkraft
– intermittent produktion är inte bra för elnätet
– energilagring ska tydligen tydligen lösa allt (var ser vi all pumpkraft, vätgaslager och batterilager i drift, och som kan hantera säsongsvariationer på veckonivå? Hur är ekonomin i detta? Hur är tillgången på metaller till batterier?)
– utan lagring, så måste ej planerbar produktion täckas upp med annan produktion med motsvarande effekt
Det kommer varken vara lätt eller snabbt att bygga ut elproduktionen i den takt som skulle behövas för att dämpa klimatförändringen och fasa ut fossilt i tid.
Det finns som du säger inget wunderwaffe. Allt vi kan bygga till rimlig kostnad kommer behövas så snabbt det går. Bygger man för dyr produktion kommer det gå långsammare att nå målet.
Jag är för att marknaden får så lika villkor det bara går så att det ekonomiskt mest effektiva byggs ut snabbats möjligt. Det är troligen en mix av olika kraftslag med lite olika fördelning beroende på lokala förhållanden.
Kärnkraft är definitivt nått som kommer behöva byggas, frågan är mer hur mycket, var och i vilken takt.
Energilagring är till för frekvensstabilisering och körs bara under sekunder eller minuter för att stabilisera elnätet. Priserna på energilagringstjänster har rasat enormt och det visar att utbudet i Sverige i princip överstiger behovet. Sluta tro att man ska behöva lagra hela dagar, veckor eller månaders energi i batterier – påstår man det vet man inte vad man pratar om eller ljuger avsiktligt pga politisk agenda.
Just nu är det som du säger att batteri/lager bara används som snabba lager över korta perioder.
I en fossilfri framtid, alltså många decennier från nu, tror jag lagring på längre tid kommer behövas då det förnybara är stor andel av vår energi.
Dygnsnivå för storskalig solkraft för att täcka natten och veckolager för vind för att täcka stiltje.
Säsongslager lär aldrig behövas då det blåser året runt och vid ekvatorn är solen i gång året runt.
Vindkraft tar inte speciellt lång tid att bygga. Hade inte Tidöregeringen passat på och använda försvarsmaktens utredning för att lägga ner i stort sett all planerad vindproduktion till havs, hade vi haft 130 TWh extra vindkraft om året till 2035, med de första 10 TWh runt 2028.
Detta utöver de solprojekt som just nu poppar upp. Senaste prognosen till 2030 visar på att vi i Sverige kan ha 30 TWh solkraft, och de anläggningarna byggs på 6-9 månader.
Batterilagren ser också mycket goda ut, med någonstans mellan 6-10 GW total kapacitet runt 2030. Det är alltså ~25%-40% av Sveriges totala elkapacitet. Sedan kommer det förmodligen lagringsmässigt röra sig om två till fyra timmar till en början, men, att lägga till lagringskapacitet efter det blir bara en fråga om hur snabbt batteriparkerna tjänat in pengarna. Kablarna till elnätet och all nödvändig infrastruktur kommer då redan vara på plats, då det är effekten som spelar in där, inte lagringskapaciteten.
Sedan är det ju som du säger, det finns inga silverkulor vad gäller energiproduktion, alla har för- och nackdelar.
@Kraken
“[…] samtidigt som det kommer att kosta att sälja sin solel”.
Om det kostar att sälja solel säljer man den förstås inte utan sparar den el man inte kan förbruka. Om man inte kan spara tillräckligt mycket så låter man bli att sälja överskottet.
På tal om olja så stämmer det att den är utbytbar i sin valda förädlade form men är det råolja som Kina köper från USA och raffinerar själva så är det lite en annan sak, kan ta en stund att ställa om då…
Kina köper ingen olja från US så den diskussionen kan vi lägga åt sidan…
Ah, där ser man. Intressant grepp av Nalle Puh att lägga tull/tariff (hehe) på olja från USA då. Fler som i enlighet med lex Trump inte är 100 påkopplade här kanske..?
Ska sluta raljera…
Det jag menade att Kinas import av olje från US är på marginalen:
https://www.reuters.com/markets/commodities/chinas-crude-oil-imports-top-supplier-russia-reach-new-high-2024-2025-01-20/
Uppfattade ingen raljering men min poäng var hur eller hur att baserat på vilken typ av olja man ska förädla så har man omställningar i sina anläggningar att göra om man byter. Det är inte ogörbart på något sätt men tar lite tid så man vill helst ha ett stadigt flöde av samma typ till samma raffinaderi…
Lovar att bli tydligare.
Min poäng är att Kina har andra leverantörer än US som är betydligt viktigare.
Sen kunde naturligtvis inte Xi låta bli att införa tariffer på US import även fast importen är på marginalen.
Kina har till Rysslands förtret en policy att inte importera mer än 20% av sin olja från ett enstaka land, tror inte de är särskilt oroade över sin import då de har skurkstater som står i kö för att importera mer dit.
08:07
Stockholmsbörsen backade igår med -142% …
Det kan man nästan kalla en rejäl krascha, om det inte var för att den backade minus. 😉
Å andra sidan brukar ju bloggaren ständigt påpeka att den maximala värdeminskningen för alla aktier vid alla prislägen är 100% – men börsen kanske har börjat med optionshandel och åkt på en rejäl nit 😂
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/overprovning/
Kapar tråden lite. Alla som vet att det var så uppenbart felaktigt beslut att lägga ned sabotageutredningen får väl vända er till åklagarmyndigheten för överprövning.
Återkoppling till bloggaren: För många år sen gnällde du på att Aftonbladet och liknande bara försökte provocera för att skapa reaktioner. Tycker du sen dess allt mer fallit i samma fälla.
Antagligen har du märkt att det är mer lönsamt. Trist utveckling, du är som bäst när du håller dig mer saklig.
Fartyget är ju redan släppt, så. Dessutom var det inte någon rubrik, det var en liten notis i en artikel och jag är helt tydlig med att det är mina personliga åsikter.
Jag tror inte att tullar mot Kanada och Mexiko är målet för trumpen. Han använder det bara som bräckjärn i förhandlingarna. Och visst, plötsligt kunde Mexiko skicka mycket soldater för att övervaka gränsen.
Det kommer att vara dryga och besvärliga 4 år vi har framför oss, vi behöver att bli skickligare att se igenom utspelen.
Smart drag av trumpen att ”tvinga” Kanada till något som man redan hade bestämt förra året och samtidigt vända en nära allierad emot sig genom att snacka ner ett helt land. Man tänker osökt på Darth Putin och ”I remain the master strategist”…
Ja, men MAGA-får och hans fans runtom i världen (se kommentar av flaskis) är inte nogräknade med verkligheten utan köper bluffen okritiskt. Sen blir det som du säger, en mycket sämre och osäkrare värld även för dem, men det kommer troligen aldrig sjunka in.
Dom. kommer som vanligt att skylla alla tillkortakommanden på omgivningen och hävda att det är demokraternas fel i maskopi med övriga välden. Deras stora ledare kan ju inte göra ngt som är fel…
Ni skulle sett igår…
Det var fel på alla föregångare i US och US var därmed i fördärvet.
Hans gorillor/rådgivare skrattade gott när Trump berättade några sanningens ord.
Dessutom hade alla länder i världen manövrerat ut US i förhandlingarna men nu skulle det minsann bli ändring på det…
Vi behöver en Darth Trump profil också 🙂
Han gör det bra själv 😉
Jo och det verkar som om Kanada efter samtal med Trump i går kväll backar på sina mottullar mot USA i 30 dagar. Och lovar också att förstärka gränsen mot USA.
Jo det är ju ett sätt att uttrycka det, ”Canada backar att sätta in mottullar i 30 dagar”. Du tror inte att det beror på att Trump flyttade fram tullarna 30 dagar?
Kanadas Förstärkningen av gränsen var för övrigt beslutad redan i december.
Men visst Trumps narrativ är ju bara att visa vilken fantastisk förhandlare han är, får han bara ut den bilden så är han nöjd, vem bryr sig om verkligheten?
Sanning är överskattad i dessa dagar för vissa. 😒
“The Art of the Deal” …
Men allt som kommer rån USA in till Kanada då? Tydligen en hel del skit den vägen med. MEn det får Kanada ta hand om?
@JohanPer Men Trump tvingade inte Mexiko till någonting som de inte gjort tidigare. År 2021 kom Biden och Mexikos president överens om precis samma sak, utan att Biden viftade med chockhöjda tullar.
Ja, men jag är helt säker på att han kommer att ta åt sig äran och berätta hur fantastisk förhandlare han är.
Det jag ville belysa är att vi behöver behöver se igenom utspelen bättre, Trumpen är verkligen inte som andra. Han häver ur sig något och vi springer benen av oss för att utreda och svara, innan vi ens är klara har han hävt ur sig något nytt
1228 W ! Piteå -17,9˚ Direktel, 130m/2 =5300 W
Typ samma här i norra grannkommunen. Äntligen börjar elen vara uppe i sitt rätta värde så det är lite jämjävligt att leva. Tänder gasolpannan nu då det är billigare än el 💥💥💥
Ja harrejvlar, det blir tungt för derivat arbetarna med Trump vid rodret.
Är strafftullar mot Kanada och Mexico ledarskap genom styrka? Att lyssna på Trumpen är som att lyssna på ordförande Juholt eller kanske snarare veckans rysare, fem dygns prognosen med Orrhede, för er som minns. Du har absolut ingen aning vad karln ska säga eller om han ens ska lyckas slutföra den mening han påbörjat. Han måste väl ändå vara drogad? Trumpen, en Juholt på fultjack, tyvärr världens mäktigaste man.
Jag tror att han bara spelar ett spel.
Han älskar att reta upp folk (vilket han är sjukt duktig på).
Samtidigt är det många i US som älskar hans budskap oavsett vad han säger.
Jo, ett spel som är förödande för oss alla. Men det är som du säger, hans fans accepterar att livet blir mycket, mycket sämre för dem och världen i stort, bara trump ”äger libsen”. MAGA/trumpism är som bekant inte en rörelse byggd på logik, endast emotion.
Allt bygger på känslor idag, tyvärr…
Enligt någon förståsigpåare på radion i morse så vad gäller tullar/tariffer mot EU så är det inte bra för USA men värre för EU så kanske är Trumps logik ”it sucks for us but more for them”…
Självklart är det så.
Huvudsaken för Trump är att US går bättre relativt omvärlden.
Undrar om han vet om att han blivit socialist? Det viktiga är inte att det blir bättre utan att alla får det ungefär lika jävligt. För övrigt lär 1600-talet ha ringt honom och vill ha tillbaka sin ekonomiska politik.
USA är ju så mycket mer än Silicon valley och glammiga filmer och reseskildringar, de gånger jag varit där så förundras jag av vilka tragiska områden det finns, att åka bil ute på landsbygden i Sverige är ju välstånd och glamour jämfört med vissa delar av USA.. och det är många.
Svårt se vad made in USA ska kunna tillföra landet om de inte redan produceras där…. Mad in USA blir det ju efter carrot mans entre i politiken igen.
Här en låt på YouTube med Tears for fears… ” everybody wants to rule the world”
https://youtu.be/aGCdLKXNF3w?si=vn31-cWpXiuN_oOL
Mad in USA ganska likt Säters kommuns devis Galen i Säter. Fasta paviljongen har nog haft sin beskärda del av självutnämnda världsledare som Trumpen vilka lyckligtvis aldrig kom längre.
Det är ju inte för inte som det mesta innanför kusterna kallas fly-over country.
Att stoppa Ringhals var ett ekonomiskt vansinne det skulle forskas på, men det vet i fn om det är vettigt att bygga nya svindyra stora grejer som dessutom oftast blir åratal försenade.
Hur långt är det kommet med minikärnktaften? Torde vara smartare att plasera ut några sådana på strategiska platser.
Det finns just nu inget som talar för att SMR blir billigare att producera per kW/kWh tyvärr. Kan ju ändra sig framöver.
Det som talar mot SMR är att det är väldigt mycket som måste platsbyggas även om själva reaktorn har gjorts i serie på frabrik. Det är stora kostnader för projektering, planläggning, gjutning av betong, kringliggande byggander etc som inte skalar så bra med små reaktorer. Troligen behöver man lägga många SMR på samma site om det ska funka. Men även då blir det mycket betong/reaktor till exempel.
Det som skulle tala för SMR är att det minskar risken för den som investerar om den kan byggas fortare och att man inte behöver +100 Miljarder i startkapital. I Finland gick storförbrukarna ihop för att samla ihop tillräckligt kapital, det är en möjlig väg framåt.
Den senaste franska reaktorn Flammanville har dock beräknats ha en avkastning på ca 2% (rapport från Frankrikes riksrevision nu i Januari) och det är nog få storbolag som tycker det är en vettig placering, då får de bättre avkastning på annat håll. Om SMR är dyrare än Flammanville så blir avkastningen negativ.
Vi har negativ avkastning på skola, sjukvård, statstelevisionen, statsradion, försvaret, kustbevakningen, och på en hel del annat som vi bedömer vara så pass viktigt att vi accepterar negativ avkastning. Varför robust elproduktion inte kan tillhöra samma kategori som ovan nämnda tjänster får nån gärna förklara för mig.
Bra kommentar.
Tyvärr har ju el och elnät blivit en pengamaskin som ska leverera cash. Om det är till staten eller privat är oviktigt. Bara cashen rullar in.
Allt handlar om pengar.
Fullträff! Samma med dricksvatten. Vad är avkastningen på att förse folk med sådant?
Tack! Mycket bra kommentar, troligtvis eftersom jag anser samma och använder samma argument i min bekantskapskrets. 😁
Conehead.😇
Det är märkligt att det oftast är mp o v gänget som genom en uppenbarelse blir uberkomersiella när det kommer till effekt.
Det du räknar upp är samhällstjänster som inte ska ha avkastning i ekonomisk mening.
För elproduktion finns många alternativ att välja på. Då är det rimligt att välja det ekonomisk mest fördelaktiga då det leder till att vi kan spendera mer pengar på annat.
Jag väljer till exempel värmesystem efter ROI eftersom det finns flera system som kan ge mitt hus värme. Varför välja direktel när man kan välja bergvärme.
Jag valde däremot inte bostad efter ROI eftersom det var livsglädjen jag var ute efter. Genom att välja det mest ekonomiska uppvärmningen kan jag spendera pengar på snickarglädjen istället.
Huvudet på spiken.
Jag begriper inte varför S/V/C/MP anser att just elnätet ska agera skolboksexempel på ren marknadsekonomi, samtidigt som exemplen som nämns ovan inte ska det.
Elnät och Elproduktion är väldigt olika områden.
Elnät bör vara samhällsägd då det är ett monopol. Driften kan med fördel upphandlas.
Elproduktion gör sig bäst som konkurensutsatt verksamhet då det enligt gängse ekonomisk teori leder till högre välstånd.
Man kan såklart politiskt tycka att produktionen ska vara i statens händer. Jag tycker inte det brukar funka optimalt.
Och Forsmark Block 3 fortsätter bråka. Nu pratar man om den 10/2
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/ac830608-da5a-4fc5-a453-736c0aad3c73/1
Låter som diskussionerna före Olkiluoto OL-3. Det gick ju inte så illa till slut…
Det gick väldigt dåligt för OL-3 som projekt. Ingen lär satsa på en reaktor av typ EPR igen. Det blev väldigt försenat och väldigt dyrt.
Att den producerar överskott för ägarna beror på att det är leverantören som står för kostnaden som översteg budgeten. Så lyckat för ägarna men som kärnkraftsprojekt misslyckat. Bra för Finland dock som fick billig el under lång tid med andras pengar. Även bra för Sverige då vi nu har lättat lite på effektproblemet via kabeln till Finland.
Flammanville 3 (EPR design) blev precis slutförd i Frankrike och det blev samma haveri med väldigt dålig lönsamhet. Här kan dock ingen annan stå för kostnadsökningen om ca 8 ggr pengarna. Utan det Franska folket får ta den smällen. Franska riksrevisionen rekommenderar att man noga överväger riskerna med att fortsätta kärnkraftprogrammet.
Reaktorerna med samma design i Storbrittanien verkar gå samma väg. Väldigt dyra, försenade och kommer inte stå sig i konkurensen. Riksrevisionen rekomenderar att dra sig ur den ännu ej startade reaktorn och få kontroll över den påbörjade.
De rekomenderar dock inte att sluta bygga kärnkraft i Frankrike, det är en strategisk fråga, men att man behöver få till kostnadskontrollen inför fler byggen.
Nu finns av den anledningen en EPR2 design som ska bli billigare. Den ska börja byggas i Frankrike 2027 så runt 2040 har vi nog facit på hur den designen kan konkurera på marknaden.
Ska även bli intressant och se hur Polens planerade kärnkraft kommer gå. Kanske kan vi få hit Sydkorea att bygga APR design och det går bra? Hoppas på det då kärnkraft som sagt är nödvändig i framtiden.
Enligt SVT erbjuder nu Trump och USA Ukraina (utökat?) militärt stöd i utbyte mot sällsynta jordartsmetaller. Är det detta som är den fantastiska planen att få slut på kriget?
Tappade räkningen på hur många gånger Trump sa rare earth under presskonferensen igår…
Har dock inget minne om att han pratade om invasionen utan det handlade enbart om business.
Det är nog en viktig del för Ukraina.
Det är en signal att Trump står på Ukrainas sida, annars skulle han inte tala om att göra affärer med Ukraina.
Den ursorungliga idén med de sällsynta jordartsmetallerna kommer från Zelenskyjs segerplan.
Jag tänkte också så när jag läste det. Hur viktig vet jag dock inte, men absolut en väg att bygga vidare på för Zelenskyj. Han bör testa den möjligheten. Putin blir inte glad. Och Trump blir inte glad om Putin har eventuella åsikter om Trumps affärer.
Så hans plan blev helt plötsligt att förvandla Ukraina till sin bananrepublik? Var tog planen vägen med att producera inhemskt?
Svårt att producera sällsynta jordmetaller inhemskt, dom jävlarna tenderar ju att ligga där dom ligger…
Nu kom jag att tänka på Black Earth Farming som Putins vänner i Sverige haussade 24/7.
Tror mer på rare earth…
Blir inhemskt när Grönland är med 😉
Så är det! En poäng värd att beakta tyvärr…
Edit: ursäkta, DN var det. Blandade ihop sidorna.
Det här är något som Zelensky erbjöd redan i segerplanen förra året (USA och EU, med Ukraina som medlemstat, ska utvinna dem gemensamt). Någon hade helt säkert snackat med Trump precis innan den där presskonferensen/signeringsshowen och planterat en fråga hos en journalist.
Nu blir väl nästa steg för Zelensky att först skriva ett exklusivt avtal med Trump att han får köpa alla deras jordartsmetaller, och sedan berätta i vilken del av landet fyndigheterna finns, och att det eventuellt kan behövas extra säkerhetsstyrkor för att säkra transporterna …
Det börjar klarna hur Trumt tänker hantera tariffer och sanktioner. Nu lyckades han få en
Seger och åstadkom rädsla och respekt. Han vill inte ha handelskrig i stor skala men kommer säkert att ta några mindre för att upprätthålla respekt.
Projektion av makt kort och gott.
Jag har makt och kommer att använda den.
Vad vill han då?
-Inrikespolitiska segrar och visa att han är stark och levererar internt.
– Förbättra handelsbalanser.
– Förstärka amerikanska militära intressen mot kina på bekostnad av allierade.
– Sannolikt även öka sina egna och sina ekonomiska stöttares förmögenheter. Köp lägen efter de oroligheter utspelet skapar.
– Ukraina är svårare men Ukrainas naturresurser och kontrakt på återuppbyggnad troligt. En stark Allians med världens bästa armé ligger på bordet. Mycket att vinna alltså men vi vet ju inte riktigt än vad han lovat Putin.
”få en seger”?
“helg seger” kanske Mrumsp menade???
Seger hur? Varken Mexiko eller Kanada har gjort några eftergifter. 10 000 man till gränsen skickade Mexiko efter samråd med Biden 2021 och Kanada beslöt redan i december sig för att stärka gränsskyddet. Frågan är hur länge det varar innan han börjar igen. Trump känner inte till något annat medel/vapen i internationella relationer än strafftullar.
Rädsla och respekt? Mexikos president drev ju med honom. Kanadensarna buade den amerikanska nationalsången vid matcher i helgen och Trudeau och regionala ledare var tvärtom mycket tydliga med att de inte kommer att vika ner sig.
Vikten av en positiv handelsbalans är ett förlegat koncept. Genom importer frigör man i själva verket resurser i den egna ekonomin som kan användas till något mer produktivt och på så sätt ökar den ekonomiska aktiviteten avsevärt. Lägg därtill att det tar åratal att bygga upp en inhemsk produktionskapacitet, oavsett om den byggs från grunden eller genom överflyttning.
Zelensky erbjöd redan i segerplanen förra året att USA och EU (som Ukraina räknar med att bli medlem inom en relativt snar framtid) gemensamt ska vara med och utvinna de sällsynta jordartsmetallerna.
Vad han möjligen fick var en seger i sitt eget huvud som han kunde basunera ut till sektmedlemmarna. Resten av världen skrattar åt honom. Men visst det är en liten unge eller galning som leker med en handgranat.
Precis.
trump: ”du har varit världens sämsta granne. Vi skall bygga en 500m hög mur, bevaka ditt hus med helikoptrar dygnet runt
Grannen: ”what…?”
trump: ”låt oss ta ett telefonsnack”
Grannen: ”ok…”
trump: ”världen sämsta granne har gått med på att flytta sin soptunna 1 meter. Vilket styrkebesked för oss”
Litet så. Finns ju ingen som kan ta honom på allvar efter denna fars. Däremot så kommer nog en hel del andra allianser att byggas/stärkas tills dess lekstugan har brunnit upp och det återigen finns en vuxen i rummet (om 4 år?)
Men han hittade ju bara på segern. Alla åtgärderna från Kanada utom att man utsåg en extra tjänsteman för fentanylsmuggling var redan tidigare beslutade.
Exakt. Men han kan basunera ut seger, och hans lojala supporters tror på det. Övriga världen skakar på huvudet och undrar vad han skall ta sig till härnäst.
Respekt får han inte genom dessa utspel. Blir man tvingad till att förhandla så brukar det inte leda till respekt, även om kidsen i förorterna tror att våld är lika med respekt.
@Digger
Jag tror att du ;verskattar Trumps intresse för att ge USA fördelar i världen. Trump är mest bara intresserad av sig själv.
;verskattar -> överskattar
Tror snarare att detta leder till mindre respekt. Ingen gillar en mobbare och utpressare. Kanada kommer nog ta sig en funderare på huruvida det är vettigt att vara så beroende av USA för handel. Det går ju inte att lita på USA som handelspartner eller allierad nu, det är ett faktum som andra länder kommer behöva ta hänsyn till, och som nog kommer att påverka USAs ställning negativt på längre sikt
Ingen gillar en mobbare och utpressare, utom andra mobbare och utpressare.
Självklart ska vi bygga ny kärnkraft där det behövs som mest…. I Tyskland tex 😂
Vill vi få en seriös hantering av eventuell kärnkraft hos Vattenfall måste regeringen göra som MP i den förra regeringen gjorde, och byta ut delar av styrelsen, i detta fallet från vindsnurreentusiaster till folk som är öppna för kärnkraft. Sedan bör man låta Anna Borg hitta annan sysselsättning också. Vattenfall kör ju fortfarande sin oerhört tröttsamma reklam om ett fossilfritt Sverige på tv. Det företaget saknar förmåga att objektivt balansera energialternativ.
Om tyskarna har någon självbevarelsedrift kvar, återstartar de några av de kärnkraftverk som ligger bäst till i malpåsen.
Någon skrev: Det kommer de att göra, man måste bara lida lite till först
Tyskland ligger 10-15 år efter oss i sin inrikespolitik. Det är några år kvar innan de får tummen ur.
Finns det några kärnkraftverk i Tyskland som går att återstarta?
I marginalen: undvik uttrycket ”fentanyltsar” (efter fentanyl czar). Dels ser det sammansatta ordet konstigt ut på svenska, dels är det ett ryskt låneord och dels finns det bättre inarbetade alternativ. Som fentanylgeneral eller fentanylsamordnare.
Vad är det som händer?
Igår var det SAOL-s vänner som förfasade sig över mitt språkbruk och idag är det bloggarens tur att stå i skamvrån.
Är Horace Engdahl kontaktad som rådgivare?
Fentanylombudsman.
Nä, amerikanerna kallar det czar så jag kör tsar. USA är multientiskt och mångkulturellt och blandar språk för begrepp hej vilt.
Det är språkpolisens nationella insatsstyrka som har fått syn på er. 😉
Som sagt, detta var i marginalen. Trodde inte LW ville låna ryska ord. Men, som det heter på svenska: to each his own.
Är Peter den Store en tsar eller kejsare?
Ingetdera, han är stendöd…
Svar: ja. 🙃
Etymologiskt kommer både kejsare och tsar från latinets cæsar (uttalas ungefär kajsar).
Första månaden med Effektskatt! I jämförelsen med förra prismodellen avgick effektskatten med seger. 835kr jämfört med förra modellen 937kr. Förbrukningen av energi blev 1796 kwh.
Automation styr laddning av bilen till natten med lägre effekt, vi gör varmvatten på morgonen from till 06 och diskmaskinen får gå på nätterna.
Vad betalade du på totalen för 1796 kWh?
Nätfakturan är på 1870:- Energin kommer att hamna runt 1365:-
Tack. Ungefär som förväntat runt 1,8 SEK/kWh
Orkar du räkna ut vad totalkostnaden hade varit på prislistan som gällde i december 2024?
Känns som att din hundring krymper en aning då?
Vilken nätägare har du?
Vi har Ellevio och går ungefär jämnt ut, har inte kollat exakt.
Det enda som är automatiserat är laddningen av bilen.
Start 22, slut 06.
Maxuttag för hus + bil inställt på ungefär 5 000 W.
Topparna infaller alltid när bilen laddas och har fast elpris, så ingen ytterligare automation behövs.
Skatt är väl inte riktigt rätt att kalla det, även om alla är med och betalar
Det är mycket bra att ha en avgift på efektuttaget så att det befintliga elnätet inte behöver byggas ut.
Sedan slår det ju lite onödigt hårt mot vissa elintensiva branscher som inte kan flytta eller begränsa effektuttaget. Här kan man ju hoppas på en justering.
Personligen tycker jag det är helt värdelöst och ologiskt då lgh inte är inkluderad i övergången.
Det är ett systemfel när till och med höginkomsttagare lägger energi på timpriser, styrning och effektuttag.
Jag ser inte någonstans att lägenheter är exkluderade, snarare tvärt om at detta ska gälla samtliga kunder.
Då får du leta vidare om du inte tror mig…
Surtrutn
Ledtråd. Räkna på vad en effektavgift i lgh med spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare i drift skulle innebära i höjd elräkning.
Förslaget gällande effektavgift är ogenomtänkt då det inte är genomförbart på lgh samt ställer till med bekymmer gällande elbilsladdning i flerfamiljshus. Du kan säkert räkna ut varför.
Idag finns det lägenheter som inte har effektavgift och det är ju för att det inte finns något krav på att ha infört effektavgift ännu.
Det betyder ju inte att lägenheter är undantagna. Idag finns det även villor och företag som inte har effektavgift.
Så nej, jag tror dig inte RUN DMC.
Det finns inget undantag för lägenheter i föreskrifterna.
Tänk att det ska vara så svårt att ta fram information…
Slå en signal till Ellevio som infört effektavgift på abonnemang på 16 A eller mer…
Dvs lgh är exkluderade.
Vad det står i föreskrifterna är jag faktiskt inte intresserad av.
Det är verkligheten som räknas och det går inte att införa effektavgift på lgh då den slår extremt snett på småförbrukare av el (lgh) som likt förbannat får sina effekttoppar vid matlagning, disk och tvätt.
Nej, jag förstår inte varför elbilskaddning i ett flerfamiljshshus skulle vara problematisk. Jag har flera vänner som bor i lägenhet som har elbilsladdning i garage och/eller på utomhusparkering. En av vännerna är ansvarig för en stor brf:s elanvändning och de har i runda slängar 100 elbilsuttag. Vi pratade lite om effektavgiften när vi träffades före jul och han såg inga problem med den, varken tekniskt eller ekonomiskt.
Förklara gärna varför det skulle vara ett problem att inte laga mat, tvätta, torka tvätt och diska samtidigt i en lägenhet när det går i en villa eller ett radhus? Effektavgift kommer att införas i lägenheter och det kommer inte att bli stor skillnad i avgift så länge man inte väljer att göra allt som kräver mycket el samtidigt.
Om du på riktigt vill få fram ett budskap måste du nog själv berätta vad problemet är.
Surtrutn
Börjar nästan tro att du trollar med mig…
Förstår du inte att effektavgift i lgh skulle innebära kraftigt höjda elräkningar?
@RUN DMC
Det finns väl ingen anledning att ägna sig åt att trolla!?
Nej, jag förstår inte att effektavgift i lägenheter när den införs senast den 1 januari 2027 kommer att innebära kraftigt höjda elräkningar.
Förklara gärna så att en ingenjör förstår.
Jag är en enkel ekonom, ingen pedagog.
Dock förstår ingenjörerna i styrelsen mycket väl vad jag pratar om så jag förstår inte riktigt varför du inte kan ta in informationen? Det är väl bara att sätta sig ner och räkna på effektavgiften i en fiktiv lgh kontra dagens prisbild?
Sen förstår jag inte varför du fortsätter att tjata om effektavgift i lgh?
Effektavgift införs på radhus, småhus etc.
@RUN DMC
Kursiv stil är det RUN DMC skrivit.
Tänk att det ska vara så svårt att ta fram information…
Slå en signal till Ellevio som infört effektavgift på abonnemang på 16 A eller mer…
Dvs lgh är exkluderade.
Det står på Ellevios webbsidor att lägenheter är exkluderade, ja det behöver jag inte rinfa och fråga.
Det finns inte något krav på att ha infört effektavgift ännu, så det är inget märkvärdigt att lgh inte omfattas ännu.
Vad det står i föreskrifterna är jag faktiskt inte intresserad av.
Det är verkligheten som räknas och det går inte att införa effektavgift på lgh då den slår extremt snett på småförbrukare av el (lgh) som likt förbannat får sina effekttoppar vid matlagning, disk och tvätt.
Eftersom du tidigare skrev att lgh inte är inkluderad i övergången är det ju rätt betydelsefullt vad som står i föreskrifterna som bärjar gälla den 1 januari 2027, eftersom idag finns det både lgh, villor och andra abonnenter som inte har effektavgift.
2027 finns det inga undantag som föreskrifter mm är utformat nu.
Om den beräkning av effektavgift dom Ellevio använder för villor och större förbrukare skulle införas rakt av på lgh håller jag med dig om att kostnaderna för lgh sannolikt skule vara svårt att hålla på dagens nivå, men nu är ju inte den modellen införd i några lgh.
Jag tycks ha missat att poppa popcorn både igår och idag.
Fast det ena behöver väl inte utesluta det andra? Då blir det ju som för SVK som sitter (satt) på en enorm kassa som skulle gått till utbyggnad. Nu skickade man istället tillbaka en del av pengarna till folket pga bristande… utbyggnad. Blev det bättre?
Att bygga ut elnätet är bra för alla. Skapar jobb och möjligheter för framtiden. Vi blir inte färre och kommer knappast förbruka mindre.
Man sparar sig inte till rik på el.
Det är ju fullständigt självklart att Sverige har brister i elnät samt VA.
Att i det läget införa effektuttag istället för att investera är hål i huvudet.
Det är ju onödigt att bygga ut elnätet om det inte behövs och om det behävs är det ju bätre att bygga ut det så lite som möjligt.
Det är ju vi som använder el (dvs. hela befolkningen) som kommer att få betala för en utbyggnad, så jag tycker det är bra om den utbyggnaden när den görs inte blir onödigt dyr.
Det är bra att det blir arbetstillfällen för att bygga ut infrastruktur, men det är ju inte bra att bygga onödig infrastruktur för att skapa arbetstillfällen.
Nej, man sparar sig inte till rik på el, men generellt får man en bättre ekonomi om man inte köper helt onödiga saker.
Nu diskuterar du som en Moderat som inte förstår att samhället består av mer än sparad krona.
Infrastrukturen i Sverige är eftersatt och att det inte investerades massivt under nollräntan var ett stort misstag.
@ RUN DMC
Oavsett vad man har för politisk åskådning förstår de flesta att det är bättre att satsa pengar på något som behövs nu än på något som inte behövs.
Om dina fönster är i uruselt skick lär du ju inte i första hand välja att lägga om taket som är i ganska bra skick även om det inte är perfekt.
Utbyggnad av elnätet kommer aldrig vara onödigt.
Lite var stans bromsas byggande av både bostäder och arbetstillfällen pga effektbrist.
Det ska aldrig behöva bli så pass illa.
Man bygger för framtiden och el är och kommer alltid vara en framtid.
Precis som att vi investerar i annat för framtiden.
Utveckling kallas det. Gäller både teknik och människor.
Volvo 240 och ved/oljepanna hade varit standard annars…. hmm, vart hittar vi sånt. Jo Ryssland!
Där gör man också så lite som möjligt.
Ska man göra så lite som möjligt, tja. Släck då lyset och stäng av värmen. Så kan någon annan få den.
Otroligt resonemang.
@Surtrutn
“Om dina fönster är i uruselt skick lär du ju inte i första hand välja att lägga om taket som är i ganska bra skick även om det inte är perfekt”.
Man lappar inte taket med presenningar även om det bara läcker lite grann, trots att en presenning är mycket billigare än en riktig lagning av taket.
@GOL
Självklart kommer elnäten att behöva byggas ut och det görs ju också löpande.
Jag har ändå svårt att förstå att det är ett problem att använda befintliga elnät mera efektivt när det inte är någon stor uppoffring.
Man behöver inte släcka lyset och man behöver inte stänga av värmen för att få samma kostnad som tidigare, men man behöver ladda elbilen lite långsammare och helst på natten och man ska inte tvätta, torka tvätt, diska och laga mat samtidigt.
Surtrutn
Alla är inte pensionärer…
För småbarnsfamiljer är det skönt att kunna tvätta, torka, laga mat, diska, duscha under lediga timmar innan sängdags…
@RUN DMC
Det är klart att vi har olika förutsättningar och önskemål.
Min ensamstående heltidsarbetande son med heltidsvårdnad av två barn i förskoke- och skolålder lagar gärna mat ungefär vid 18-tiden, men föredrar att tvätta, torka och diska när barnen lagt sig så att allt är klart på morgonen.
I lgh belastar inte duschen elräkningen.
Jag kör inte varken diskmaskin eller tvättmaskin varje dag/dygn. Diskmaskinen kör jag när den blir full. Att vänta med det till lämplig effektprisnivå kan leda till att det ackumuleras en massa disk i diskhon.
Tvättmaskinen körs också vid behov och körs mer sällan än diskmaskinen. Det är dock tråkigt att gå upp mitt i natten för att hänga tvätt, eller att vänta till nästa dag med att hänga tvätten.
När kommer det elektrifierade samhället att inträffa?
inte varken -> varken
Ellevio. Elnätet har och kommer att byggas ut, men inte hem till dig. Det byggs om pga avsaknad av effekt i södra Sverige, och kort sagt för att kärnkraften ersatts med med volatila källor.
Jag kör all förbrukning som innan, dvs när det passar mig, och inte när det passar nätägaren. Facit för januari blev ungefär en hundring mer än förut. Det får det vara värt för att fortsätta att inte lägga tid på att optimera elförbrukningen.
Om du inte påverkas mer än så, så använder du redan elnätet på ett ganska effektivt och bra vis.
Det som påverkar mest är om man laddar elbilen på maximal effekt (eller badar el-bastu) mellan 06 och 22. Elbilen är ju lätt att lösa, bastun kräver lite extra om man inte alltid vill natt-basta.
Om man även låter bli att laga mat, diska och tvätta samtidigt så har man plocjat de låga frukterna ganska enkelt.
PS
För ordningens skull påtalar jag att det inte är nätägarna som bestämt att ett system för effektivare användning av det befintliga elnätet ska införas senast den 1 januari 2027.
Vi i Norr kommer inte att glömma de prioriterade strömavbrotten vid -28°C, då politikerna inte ville förarga de urbana och visa sin inkompetens, media ställer ingen till svar!
Vi kommer inte att glömma de mycket högre elnätsavgiftena i glesbygd i åratal då för att Darwin awards politiken ska kunna ostört glida vidare, media ställer ingen till svar!
Vart är t.ex. media gällande diken, förbifarter, sjukhus, konstverk, badhus och resursbrister m.m., hur svårt har di svenska politikerna gjort det att följa pengarna, media ställer ingen till svar!
Vart tar pengarna tar vägen, undrar den engagerade i att betala den dryga räkningen? Media ställer ingen till svar!
T.ex. Tullar, de är tydligen av ondo och då klipper man gränskontrollernas resurser t.ex., media ställer ingen till svar!
Vart tog demokratin som är folket vägen?
Media ställer ingen till svar!
Är den bortknarkad på något partikansli i dimmorna av 1920 talets folkskillnads tankar?
Blev det någon uppföljning på de högsta knarkarna….?
Allt för Sthlm!
139 miljonvinster
https://cdn1.svenskaspel.net/content/cms/images/1440/auto/00d518d0-4589-4d28-9dfa-db1fb14fe1ea/ck_7334816795432/34aece9c-c74e-49e2-a9c4-270a6dee8daf/1.0/lotto-ac-karta-2024-gron-bakgrund.jpg
Surtrutn: Precis, det är min slutsats också. Jag behöver inte göra något.
@Täbybo,
Hur räknade du ut att kostnadsökningen blev en hundralapp?
Fentanyltsar
https://shorturl.at/hwbAu