Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under tisdagsmorgonen och guldpriset slår återigen nytt rekord. USA inför 25% tull mot stål och aluminium, vilket kommer slå mot amerikansk förädlingsindustri i stor skala men gynna fåtalet som jobbar på stål- och aluminiumverk med lågförädling av råvaror.

Stockholmsbörsen steg igår med +0.70% för både OMXS30 och OMXSPI. Dollarn står på 10:93 SEK och euron på 11:26 SEK.
Guldpriset ligger i skrivande stund på 1 022:- SEK per gram, vilket i sig hade varit ett prisrekord, men var i natt uppe på 1033:- SEK per gram som är det nya rekordet. I amerikanska dollar är 2 941 USD det nya prisrekordet.
De amerikanska börserna var positiva och S&P-500 steg med +0.67% medan Nasdaq 100 gick +1.24%. Samtliga FANANGST-aktier steg utom Tesla som rasade med -3.01% och ökar sitt försprång som gruppens sämsta aktien i år med -13.15%. Bäst i år förblir Spotify med +42.54%, medan exempelvis Facebook gått +22.53% och Netflix +15.29%. Sedan toppen i december är Tesla ner 27%, men sekten kring Musk fortsätter väl hylla honom får man förmoda.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. I skrivande stund går ASX 200 +0.01% i Australien, Hang Seng -0.70% i Hong Kong, KOSPI +0.71% i Sydkorea, Nikkei 225 +0.04% i Tokyo och Straits Times -0.35% i Singapore.
USA inför 25% tull på stål och aluminium, vilket kommer slå stenhårt mot amerikansk förädlingsindustri som biltillverkare etc men gynna stålverk och aluminiumverks produktion av lågförädlade råvaror. Det är förstås ett helt idiotiskt beslut som straffar den högre förädlingsdelen av industrin till fördel för en bananrepubliks lågförädling.
Värdet av stål och aluminium skapas inte i stål- och aluminiumverken, utan i t ex bilbranschen, via bostadsbyggande eller annan högförädlad industri. Det kommer inte heller över en natt skapas ny produktion av lågförädlade råvaror i USA, särskilt inte som det inte bara är att trycka på en knapp och öka gruvbrytningen över en natt. Råvaror kan till skillnad mot utspel från regeringen i Vita Huset inte skapas ur luft.
Trump ska dock lovat sina väljare i det så kallade rostbältet just detta, så man kan inte anklaga honom för att inte hålla sina vallöften även om de är kontraproduktiva för USA.
Sverige ska exportera 8% av sitt stål till USA, men stålet stod för endast 3.3% av Sveriges varuexport år 2023 och stålindustrin som helhet ska vara 2% av vår BNP. 8% av det är alltså 0.08*0.02=1.6 promille av svensk BNP om svensk stålexport till USA helt skulle upphöra över en natt. Vilket den inte kommer göra.
Istället blir all högförädling i form av berörda amerikanska produkter i tillverkningsindustrin dyrare. Exempelvis amerikanska bilar. För svensk del så är den högförädlade tillverkningsindustrin ca 20% av BNP att jämföra med 2% för den lågförädlade stålindustrin. Förädling är alltid mer värt än produktion av bananer. Vilken ett land borde vilja gynna ter sig självklart. Men inte för Donald Trump.
Ska vi ta ett konkret exempel så tillverkas Trumps fanboi Elon Musks Tesla Model S och Model X i aluminium i USA och exporteras, medan övriga teslor på europeiska marknaden tillverkas i Europa eller Kina. Aluminiumtullarna gör alltså Model S och Model X dyrare och kommer därmed minska försäljningen och exporten av dessa. Om nu någon alls kommer köpa fascisten Musks Teslabilar framöver. Aktiekursens riktning säger något om vad marknaden tror om det.
Vi tar det igen: Välstånd och rikedom skapas av högförädling, inte av lågförädling av råvaror. Det vet alla utom bananrepubliker eller bananmonarkier som tror att export av oförädlad elkraft skapar välstånd hos exportören. I slutändan kommer alltså förädlingsindustri utanför USA att gynnas av USA:s tullar på stål och aluminium.
131 kommentarer
Så det blir dyrare råvaror för förädlingsindustrin samtidigt som det säkert kommer att dyka upp reciproka tullar till de länder som de förädlade varorna skall exporteras till och som man samtidigt gör sitt bästa för att reta upp maximalt. Låter som en fin kombo.
Har för mig att eu har 10 procents tull på en importerad amerikansk bil, Usa har 2,5 eller 3,5 procents till på en europeisk bil.
Det hade nog i allmänna ordalag varit bra med en tidigare harmonisering.
Angående usaid kan det vara början till slutet för något av världens mest korrupta verksamheter, det internationella bidragssystemet med offentliga medel.
Jag har varit inne på detta med.
EU har bland de mest omfattande tullarna och handelshindrena mot andra länder (i princip är det väl omöjligt för afrika att exportera till oss…).
Men samtidigt ska vi skrika på USA så fort de gör något.
USAID är precis som du säger en extremt omfattande verksamhet men likaledes ineffektiv.
Genrellt har ju USA fått finansiera en hel del av bidragen i världen samtidigt som alla medlemar i mottagande organisationer konstant utmålar USA som den stora satan.
Nu får väl de andra medlemmarna steppa upp.
Alla hatar USA men USA ska alltid betala.
Jag tycker det är bra att denna synvinkel kommer fram. Sen är det en jäkla balansgång såklart. Tittar man exempelvis på vad Sida har hållit på med i Sverige så blir jag lite mörkrädd. Biståndsskrået skakar i grundvalarna. Kan man hitta akuta insatser med verklig nytta så är det ju suveränt, men så har inte varit fallet.
Sebulon
Det kan inte beskrivas bättre än du gör, nu gnäller till ex norska bidrags organisationer och sida, Usa har stått för degen o andra tagit åt sig äran.
Har ni några källor på att de är så dåliga?
Räcker väl med att när USA drar ner minsta lilla så visar det sig att de stått för 40-50% av degen
Förstår faktiskt de amerikaner som vill ha mer valuta för pengarna. Eller iaf ett erkännande och inte bara skit.
Men frågan är om Trump ens är bra för amerikanerna själva (mer än för en mindre klick)? Jag ser inte det, men det är ju upp till det amerikanska folket som valt honom att bedöma.
(Men absolut måste EU steppa upp, det har jag tänkt länge.)
EU ska satsa omkring 200 miljarder euro på AI, motsvarande omkring 2 250 miljarder kronor, läste jag nyss. Alltid en bra start.
Nja, just när det gäller tullar EU vs US så har enligt världsbanken US högre tullar mot EU än tvärt om. Exemplet jag såg var Frankrike och Tyskland mot US så hade US 2,72% i snitt mot F + DE 1,95%.
En allmän rekommendation är att inte lita på vad Trump och Musk säger utan kolla först innan man sprider deras lögner vidare.
Det är lätt att gnälla på att hjälporganisationer inte lyckas allokera 100% av medlen 100% korrekt. Men om man tänker på dem som en form av venture capital är måttstocken snarare att 1 av 10 idéer ska lyckas.
USAID har bl.a bidragit till återställandet av Aralsjön som Sovjetunionen fuckade upp. Det är en insats som inte bara stabiliserar länderna däromkring, utan även bidrar till globalt förbättrad miljö och minskad avsmältning av glaciärer i Himalaya med de riskerna för konflikt i den regionen pga färskvattenbrist.
“Varför ska USA … ”
Absolut. Alla länder kan försöka att bara sköta sitt oxo. Blir en spännande konfliktfylld värld.
USAID har/hade en budget på sisådär 600 miljarder SEK om året.
Aralsjön har i väldigt liten grad återställts genom att en damm byggts. Den dammen har exakt noll påverkan på avsmältning av glaciärer i Himalaya. Den har återställt nordligaste delen av sjön, medan den södra har mer eller mindre torkat ut helt.
Huruvida det är värt 600 miljarder om året för detta får andra säga. För övrigt var dammen klar 2005, så det är 20 år med 600 miljarder om året, eller ca 12000 miljarder som har lagts på USAID efter detta.
Du vet bättre än att insinuera att jag påstod USAID enbart gör något med Aralsjön. Dessutom måste den nordliga delen fyllas först innan den södra kan – där hjälper åas USAID bl.a till med plantering av buskage som håller kvar sand och fuktighet vilket i sig minskar dammet som påverkar glaciärerna i Himalaya.
Diskutera seriöst – eller inte alls.
https://astanatimes.com/2024/04/desert-rebirth-kazakhstan-and-usaids-aral-sea-restoration-partnership/
Förstår att amerikaner inte vill plöja ner miljarder och åter miljarder i något som Ryssland och kringliggande länder med all rätt borde betala.
ifrån inlägget du svarade på:
“Varför ska USA … ”
Absolut. Alla länder kan försöka att bara sköta sitt oxo. Blir en spännande konfliktfylld värld.
Det finns nog med all rätta anledning att se över allt bistånd, både i USA och i Sverige, men att bara stoppa all verksamhet över en natt verkar vara ett rätt korkat sätt att göra det på.
Det verkar ju som alla försök till reformer annars stryps i utredningar
I sverige försökte man ju ändra biståndet men då var ju det spaltmeter i media om varenda lite “pet project” som eventuellt kanske påverkas.
Så jag tror att det är dags riva ner och bygga upp en del verksamheter.
Se bara världens mest korrupta verksamhet FN….. De pengar som pumpas in i den organisationen skulle ju kunna bota fattigdomen. Istället används de för att länder som Saudiarabien ska få prata mänskliga rättigheter.
USAID skapades inte med enbart syfte att bekämpa fattigdom och hunger, utan för att hålla bort Sovjetiskt inflytande. När det nu försvinner kommer vi att se andra intressenter kliva in, typ Ryssland, Kina, Wagner (om dom räknas som en egen liten vinstdrivande förening)
Jag tror att vi sett effekten av det med “belt and whip” initiativet.
Kina har gjort sig hatade i stora delen av Asien och Afrika.
Inte så säker, Kina spelar långsiktigt och smart https://youtu.be/HO7mt7d9Zp8?si=IBlDCwndtdRvLSWX
Håller helt med. Muskolini vill ju nu utmåla all amerikansk “soft power” som korruption och slöseri. Finns säkert en del av den varan också men det allra mesta är nog verkligen bistånd och “soft power” för att hålla diktaturernas “soft power” stången.
Att en skattebetalande amerikan tycker det är en bra ide att skrota USAID kan man väl förstå med tanke på plånboken. Jag är mer fundersam inför de svenska skattebetalar som jublar över nedläggningen. Vems ärende går man……..
Exempelvis vill man väl nu lägga ner Radio Free Europe/Radio Liberty som sedan långt in under kalla kriget erbjudit nyheter på lokala språk till diktaturerna i öst, och fortsatt med det inklusive mot Ryssland. Knappast bortslösade pengar.
USA har 25 % tull på stora klumpiga bilar, sådana som är populära i stora grupper i USA och som inte är någon större volymprodukt i Europa.
Det mest populära bilmärkena i normal storlek att importera är BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen och Porsche, premiummärken som är jättedyra och som troligen kommer att köpas av de mest välbärgade även när de blir jättedyrare.
Om bilen kostar 60 000 dollar eller 66 000 dollar tror jag bara kommer att påverka några få köpare.
USA importerar ungefär dubbelt så många bilar från EU som de säljer till EU.
Värdet på de bilar som USA importerar är fem gånger högre än värdet på de bilar som exporteras till EU.
Både EU och USA har regler som påverkar möjligheterna att exportera och jag tror detta är mycket större hinder än att det är olika kostnader att förtulla bilarna. De som anpassat sin produktion för export kommer att forsätta exportera.
Vi kan nog räkna med att det blir reciprocal tariffs på bilar (plus lite annat smått och gott).
https://www.reuters.com/markets/trump-says-he-will-announce-reciprocal-tariffs-over-next-two-days-2025-02-10/
Skilj på lastbilar och personbilar.
Håller med, det är bara picksisar, SUV:ar och minibussar (mini van) som räknas som Light Duty Trucks (stora klumpiga bilar).
“USA har 25 % tull på stora klumpiga bilar, sådana som är populära i stora grupper i USA och som inte är någon större volymprodukt i Europa.”
Det där påståendet får du gärna utveckla.
Du brukar ju aldrig vilja utveckla något när jag frågar dig, så du får väl leta lite själv du också.
Nu ställer jag frågan till dig då jag inte förstår vad du pratar om.
Synd!
Då får du väl göra som du brukar säga till mig., Ansträng dig lite till!
Försök att hålla dig till sanningen hädanefter.
Jodå, Lyndon B Johnson införde 25% importtull på light trucks, småbussar och SUV med max 2 dörrar i ett handelskrig pga europa införde tull på amerikanska fjäderfä. Tullen gäller fortfarande, googla ”chicken tax” så får du massor av träffar.
Kan ju vara ett exempel på att handelskrig kan ha långsiktiga konsekvenser.
Jag må vara petig och dryg men de tarifferna har undantag.
Blir så sjukt störd när någon skriver ut 25 procent i tull och det inte gäller över hela linjen.
https://www.autoblog.com/news/why-the-chicken-tax-still-controls-the-us-light-truck-market
Spännande! Jag hade ingen aning om att det var en 60 år gammal tullbestämmelse som låg bakom den 25 % tullen på Light Duty Trucks (stora klumpiga bilar).
Det verkar ju dessutom som att det är en populär tull.
The Detroit Big Three automakers still rely on the tariff to keep competition in check. There’s an enormous amount of support for the 60-year-old tariff, and not just from the Big Three.
Det är ju helt otroligt.
Du kände inte till tariffen men drar ändå till med 25 procent från höften.
Kolla dina källor hädanefter. Hade du gjort det hade du känt till att det finns undantag från den nämnda tariffen.
USA har 25% på Europeiska pickuper och transport fordon som Ford Transit. Då Detroit tjänar mest på dessa så har det ansets fair att i EU har vi 10% på alla USA fordon, de 2,5% på bilar men 25% på nyttofordonen. Men bort med våra 10% på USA bilar, inga problem. USA bilarna straffas ut av CO2 krav och liknande i Europa. Tyvärr straffas vår egen bilindustri ut också då den tvingas bygga bilar köparna inte vill ha.
Vi får avvakta och se hur tarifferna på 25 procent (stål) kommer att slå denna gång.
Under Trumps förra mandatperiod infördes också tariffer och då fick Sandvik (Alleima) undantag för sitt specialstål.
Läste, jag minns tyvärr inte var, att stålbolagen i USA har börjat höja sina priser inför dessa tullar. När allt annat blir dyrare kan de också höja sina priser.
Självklart blir det så:
Lek med tanken att idag kostar importstål 100 enheter och inom-landetstål lika mycket.
I morgon går priset på importstål upp till 125 enheter. Inom landetstål kan inte leverera allt som efetrfrågas, så deras priser kommer också öka till 125 eller strax därunder.
Presidenten blir geniförklarad.
Svensk stålexport till USA är som jag förstår det generellt specialstål. Så det är en rätt liten andel som kommer påverkas i form av riskerad minskad försäljning. En del saker måste de köpa.
Allt specialstål lönar sig inte att varje land har expertis att tillverka själva utan globaliserinngen tillåter ju att man kan bli ruskigt bra på sin bit.
Sen att vissa saker enbart då tillverkats i diktaturer är en svaghet. Men man ska inte glömma hur många inom näringslivet som inte haft några problem alls med länder som styckar journalister på ambassader eller har koncentrationsläger och tvångsaborter. I det sammanhanget är ju Muskolini och hans Trumpo hedersknyfflar.
Korrekt. SSAB och Alleima etc exporterar specialstål. Inte helt säkert det blir tariff på 25% på de varorna då det är varor som US behöver och inte kan tillverka själv.
Ja, “ruskigt bra på sin bit” visar varför alla gynnas av internationell handel. Tänk bara på vinnande datorkoncept som ABC 80 och 800 eller Compis.
Compis. Vilka ljuva minnen det väcker.
Rör inte min Compis 🙂
ABC 80, vilka minnen man har.
10 PRINT “Helt oironiskt världens bästa dator för sin tid. Dock kan ju inte lilla Sverige nå ut på marknaden med en sådan produkt.”
20 GOTO 10
Verkar fejk. Hade ABC 80 verkligen plats för så långa rader att man kunde ha en så lång mening?
Jag vill minnas att det kom 80 tecken senare. Eller var det ABC800? I alla fall kan vi konstatera att i och med IBM PC var det game over för nästan alla andra. Fanns inga tekniska fördelar och mjukvaruutvecklarna vill utveckla för en standard. Apple är väl undantaget.
Även inom USA dukade de andra under. Sun, DEC, SGI etc är borta sedan länge. Och endast Intel för arkitekturer för PC.
Jag föredrog IBM(kulan) skrivmakinen framför att ordbehandla(växjö program) på ABC800(sic).
Chefen: du är väldigt konservativ för att vara så ung…. Jag: den fungerar…. Chefen: läs manualen… Jag: skrivmakinen funkar utan manual…
Något år senare behövdes en 286a för att använda labutrustningen…
“Men man ska inte glömma hur många inom näringslivet som inte haft några problem alls med länder som styckar journalister på ambassader eller har koncentrationsläger och tvångsaborter”
Man jobbar efter devisen “pengar luktar inte” här Seb, det har vi alltid varit bra på i Sverige…
Hur tänkte du där? Muskolini har ju huvuddelen av sin bilproduktion i Kina och säger aldrig ett ont ord om Kina, Ryssland, Saudi, Iran o andra valfria diktaturer. Däremot piskar han gärna demokratiskt valda regeringar.
Angående läget idag så hade jag en diskussion med bekanta där jag påpekade att vi haft strömningar som velat påpeka att män är skyldiga till allt ont och att “företag” och “högern” skulle ställa till det.
Nu ser vi hur det sker OM det varit så. Det är som om vänstern önskat att det här skulle ske så mycket att nu har det besannats.
Men det är bara att inse att innan högervågen har de flesta länder haft ett väldigt sunt klimat. Och ändå utmålade man det som “fasans tider med förtryck av alla och tomt i ladorna”.
Kvittar vilken regering som tillträder i ett demokratiskt land. Det är alltid tomt i ladorna och det är alltid någon annans fel.
Sunt? Tjänstemannnastaten borde ryckas upp i sina grundvalar och stöpas om med 50% av resurserna. Sedan får man bygga därifrån. Det är ju just detta många vill, även om Trump går klumpigt fram och är en ljugande narcissist.
Trumps merkantilism är svår att begripa. Han vill flytta jobben till Amerika samtidigt som han vill deportera mängder med arbetare från landet. Han förtullar råvaror samtidigt som han vill att Amerika ska förädla dem.
Vill Trump ha hög inflation eller vad?
Trump är en misslyckad affärsman. Han är inte direkt bra på det där med ekonomi.
Drump verkar sakna ekonomisk förståelse, men det behövs uppenbart inte om man har tillräckligt med kapital??
*hade tillräckligt med kapital. Han föddes väl till miljardär men är numera luspank?
Om ryktet om att $onald är rätt kass på att betala räkningar är riktigt, så fattar jag inte vem som skulle våga göra affärer med hen.
Knappast. Hade han förlorat valet är det möjligt att han hamnat både i fängelse och på fattighuset. Men det är bara kolla på mutorna inbetalade av bl.a. Ericsson till Trumps “Inauguration Fund”, eller kanske framförallt hans gigantiska crypto-scam som bara skriker pengatvätt, för att inse att han numera är mångmiljardär.
Enklaste sättet att skaffa sig en liten förmögenhet
är att börja med en stor…
Trump är Cash Poor.
Om man ska tro på Family Guy*
* Man bör alltid tro på Family Guy.
Trumps “framgångar” visar mer på hur relationsbyggande och vänskapskorruption är värdefullt än kompetens i sig.
Detsamma gäller även svensk politik.
Du “föds” in i en “rörelse” som M eller S eller nått av extrempartierna. Där odlar du dina relationer och det är främst din förmåga att klia andra på ryggen som avgör nått och inte din kompetens.
Kanske främsta exemplet på det är ju SvenOtto Littorin 😀
Många pekar på S. Men vette fan om inte mest vänskapskorrumperade partiet nuförtiden är Moderaterna.
Men iaf. Vi gillar peka på Trump som “den stora fan”. Men Sverige är ett av de länder där det är betydligt viktigare med kontakter än kompetens för att lyckas i politiken. Mer så än USA är vanligtvis. Men läser man svensk media idag är u 50% av artiklarna om amerikansk inrikespolitik och väldigt lite kritiskt om Sverige eller EU som vi de fakto lever i.
Jag håller med om att det är en klar fördel att vara politiskt engagerad tidigt om man vill komma någon vart inom svensk politik. Detsamma gäller även inom näringslivet, du har lättare att nå höga poster om du är engagerad i ditt jobb i unga år.
Det är nog så det fungerar i de flesta länderna och inom de flesta verksamheterna. Jag kan på rak ar inte komma på någon verksamhet där det är särskilt lätt att nå någon högre position utan att vara välkänd sedan tidigare.
Om man vill kalla det för vänskapskorruption och att man föds in i en roll får var och en välja själv.
Den stora skillnaden på Sverige och USA tycker jag är att pengar är 1000 ggr viktigare för politisk framgång i USA än i Sverige.
… så din beundra och stöd för Trump beror på hans pengar?
Det är väl som vanligt.
Surtrutn skriver en lång text med flera påståenden som om de vore någon sorts objektiv sanning.
LW, jag är absolut ingen beundrare av Trump, tvärt om.
Jag kan däremot konstaterar att det går åt väldigt mycket pengar för att försöka bli president i USA jämfört med ett större partis valkampanj i Sverige. Nu är ju befolkningen mycket större också så man lurar sig kanske på det.
En dyr valkampanj i Sverige kostar väl 100 miljoner kronor (och det är inte partiledaren som lägger dessa pengar). Vad jag minns lade Trump typ 400 miljoner dollar av egna pengar på sin första kampanj och samlade kanske in 300 miljoner dollar.
Sebulon
Marocko skulle kunna vara en stor exportör av blommor till Europa, men dom är mer eller mindre utmotade i syfte att skydda eu produktion av blommor.
Det blir lite av att eu är för frihandel hit o bla bla bla dit, men bara så länge det passar eu.
Ledarsidorna skrev för en tid sedan om vänskaps nätverken i Moderaterna det var hissnande. Men orkar inte plocka fram det. Bloggarn gillar dessutom inte sajten.
På temat, eller så finns det en plan eller ett event dom förbereder sig på som vi inte fattar och om 4 år sitter vi här som fågelholkar hela bunten och funderar på hur vi kunde vara så otroligt dumma i huvudet att vi inte såg det komma!
Just saying…
Planen heter “Project 2025”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_2025
https://web.archive.org/web/20231113042523/https://www.nytimes.com/2023/07/17/us/politics/trump-plans-2025.html
https://web.archive.org/web/20230922112031/https://apnews.com/article/election-2024-conservatives-trump-heritage-857eb794e505f1c6710eb03fd5b58981
https://www.project2025.org/
Planen har varit känd i ett par år, så det som trumpisterna gör nu kan knappast komma som en överraskning.
Jo, jag känner till den och har faktiskt bläddrat lite i eländet bara för att få en känsla för det men vad säger att detta är det enda dom har i åtanke…
Stålbolaget SSAB ses som en stor vinnare efter att USA:s president Donald Trump sagt att han ska införa 25 procent importtullar på stål och aluminium på samtliga länder.
Tullarna väntas resultera i ökade priser i USA, vilket i sådana fall gynnar SSAB som har en meningsfull produktion i landet. Det enligt Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer, som lämnat kommentarer både till Dagens industri och EFN.
“30 procent av deras produktion och deras försäljning är i USA. De blir stor vinnare om stålpriserna går upp i USA, vilket de gör per automatik om man inför tullar. Så de påverkas naturligt positivt”, säger Christian Kopfer.
https://www.placera.se/placera/telegram/2025/02/10/ssab-expert-ssab-vinnare-pa-trumps-staltullar.html
SSAB för den delen leverar mycket specialstål.
Var på besök i Oxelösund för ett par år sen och det var imponerande se hur de jobbade med beställningar av olika stålkvaliteter.
Det var en hel del “build to order” beroende på vilka egenskaper som stålet ville ha. Sen levererades det JIT till kunder över hela världen.
Det är lätt se svensk stålindustri som motsvarande kolosserna i resten av världen. I själva verket har vi sen länge blivit utkonkurrerade vad gäller den generiska produktionen inriktad på volym. Vi levererar väldigt bra.
Även LKAB och malmen eftersträvar ju en relativt hög anrikningsgrad innan det levereras ut från landet. Man vill till varje pris undvika att vara en råvarukoloni för andra.
Japp, när man ska ha något som inte är hyllvara är det SSAB som gäller. Hyllvaror är mest smågrejer. Så vi pratar saker som kostar mycket per kg stål.
När baby Bush införde tillfälliga (3 års?) tullar så drabbades SSAB. Det stora problemet var att ett antal amerikanska kunder gick i konkurs. De klarade inte prishöjningarna trots att SSAB tog en hel del av kostnaden. När tullarna försvann så köpte SSAB ett par relativt moderna skrotsmältverk i USA bara för att vara innanför tullarna om det skulle upprepas (inklusive rörtillverkning som snabbt såldes vidare).
När det kom nya tullar under Trumf 1 så fanns det en massa undantag för specialstål, troligtvis även en massa Svenska (undantagen har tagits bort av Trumf 2).
Kort sagt – en jävla soppa. Särskilt om resten av välden svarar med tullar.
Fråga till RUN DMC, hur kan Tesla gå ned och Facebook upp ifall det bara handlar om flöden in och ut i indexfonder? Eller missförstod jag dig?
Du kan se de flödena som en krockkudde.
Tesla hade sjunkit betydligt mer än den har gjort i närtid om det inte vore för positiva flöden från globalfonder och globala etf-er.
Okay, men då tror jag Tesla-aktien ligger pyrt till ändå, när försäljningen rasar kommer krockkudden sakta pysa ut. Och många retail-investerare kommer ta vinst på vägen ned och därigenom minska flödena från fonder och på så vis blir det en spiral nedåt.
Ju mer den sjunker desto mindre krockkudde från de passiva spararna.
Länkar till MSCI World Index:
https://www.msci.com/indexes/index/990100
Där kan du se att Teslas vikt är 1,61 procent.
US vikt är 73,5 procent.
De 10 största bolagen är alla amerikanska.
Extremt viktigt att ha koll på sina egna globalfonders innehav så man inte sitter med skägget i brevlådan (USA)
De flesta globalfonder är väl ca 70% USA eftersom dem 70% största bolagen är amerikanska. Eller vad är man ska ha koll på?
Nu äger jag väl Tesla genom mitt fondsparande, men hade jag varit ordentlig investerar i Tesla, eller något annat bolag där VDn springer iväg och håller på med en massa annat skulle jag undra vad fan som pågår i bolaget som jag investerat i.
Säg, Martin Lundstedt börjar yra om hur han skall effektivisera statliga instutitioner.
Jaja, vi minns alla Stig Östlings utspel….
Nu hade han ju tack och lov slutat på Scania om jag inte minns helt fel och var på nån organisation för gnällspikar men det är faktiskt helt sjukt hur vissa tror att de vet allt om allt.
Stig?? Leifs okände bror 😉
Hahaha, skulle skrivit Stig Östlings uppspel så hade det blivit korrekt…
Verkar som att jag bara minns namn på mina idoler.
Stig var en av Sveriges bästa backar på 70-talet och i Gävle är han definitivt mer känd och respekterad än den där Leif.
Ah, du är en hockeykännare minsann!!! Stig, legendarisk back och femfaldig svensk mästare. Också känd för att han som back 2 gånger gjort mer än dubbelt så många mål under en säsong som assist!
Det är väl bara att se till att slå dåliga passningar så är den bedriften nära till hands?
Bortser du inte från den lilla detaljen att han måste göra något mål i högsta serien också 🙂
Jo, men att noteras för ett enda mål (självmål finns inte i hockey) ska väl ändå vara möjligt om man får mycket istid?
Jäklar, om tesla-aktien sjunker ännu mer så lär väl Muskolini snart stämma den amerikanska börsen? 😃
Haha
Tesla ska ju släppa en ny modell i dagarna, det är därför alla Elon fanboys säger att Teslaförsäljningen är så dålig i Europa just nu. “Alla väntar in nya modellen”.
Ja, de kan ha rätt. Jag tror dock att de har fel. I alla fall i Tyskland borde Musks handviftande och uttryckliga stöd gjort Teslamarknaden titalt jätteiskall, och i övriga Europa tämligen nedkyld. Tyskarna är extra kinkiga vad gäller handvftande.
Det ska bli extremt intressant att se hur nya modellen tas emot. Kan mycket väl vara som så att det ligger en död filt över Europamarknaden för Tesla så länge Musk förknippas medbilmärket.
Lustigt att den nya modellen är släppt i Kinesistan. Och det har ändå skett en minskad försäljning där.
De greppar halmstrån. Har också märkt att det är mycket snack om att ny modell kommer och allt beror på det.
Såg också siffror på hur Tesla uppfattas i USA. Fritt ur minnet
Bland Demokrater anser 50% att Tesla är ett positivt varumärke som man skulle kunna köpa. Detta är ner från 65%.
Bland President Musks kärnväljare Republikanerna är 35% positiva till Tesla som bilmärke (de vill ha sina bränskeslukande Yee-haw modeller).
Även där pissar Musk i brallan med andra ord. Skitbra taktik att göra sig ovän med sin kundgrupp “woke liberaler som gillar miljön”
Musken missade en fundamental regel när det gäller politisk lägesförflyttning; man måste koka sin groda långsamt. Handviftandet triggade åtminstone halva EU och i avsaknad av pudling (vilket vi nu med säkerhet vet att det aldrig kommer att ske), så kommer rödflagget att kvarstå. Gissningsvis är nog europeiska tesla-ägare både smartare och mindre extremistiska än snittbefolkningen. Summan av kardemumman borde vara att försäljningen störtdyker. Facit återstår.
Utom syltryggarna på ön Sylt.
“…bananmonarkier som tror att export av oförädlad elkraft skapar välstånd hos exportören”
Tänkte du på något särskilt land? 🙂
Kanske.
Snygg slutkläm var det.
Om nu trump och musk är pals och musk en skuggpresident etc, varför gör då trump åtgärder som sannolikt kommer vara dåliga för musks företag?
Tesla betalar inte ett öre i federal skatt och även Musk ska väl personligen skattebefrias?
Jag misstänker att Musken snart kommer att lämna Teslas styrelse och sedan överföra sina tillgångar i företaget till andra “projekt”, och sedan strunta i hur det går för dem.
*hur det går för Tesla, alltså.
Muskolini sitter väl inte i Teslas styrelse efter att han blev utsparkad av amerikanska staten pga att han rökte på eller hur det nu var? Hans tillgångar är aktier i Tesla, de kan han inte överföra utan att sälja.
Musk har tre titlar i Tesla.
CEO, board director och technoking.
Förstår att ni tror att jag skämtar men icke…
Hahaha, technoking!!!
@Lars Tesla behöver väl stål för sina bilar?
‘murikanskt stål!!!
Intressant och insatt video om hur ryssland lyckas rekryterar så många män frivilligt till köttkvarnen i Ukraina https://youtu.be/Tq_Qq0tlGjQ?si=4AtDfDv18FSmu4tC
Det faktum att Tesla och andra tillverkare envisas med att montera extremt fula reflexer på sidorna även på bilar ämnade för den internationella marknaden där det inte är ett krav är ju talande för hur dålig kvalitet dessa bilar håller.
Speciellt med tanke på att bilarna generellt ändå behöver ganska rejäla modifikationer för att vara lagliga i exvis EU.
Berätta gärna mer om dessa reflexer. Jag har inte sett dem.
Syns tydligt på artikelns bild som visserligen är en Mach-E men klassisk amerikansk detalj. Får väl backa på att just Tesla har dessa då efter snabb googling, men resterande jenkare kör oftast med eländet. Sen att Tesla har inredningskvalitet som en bättre skokartong i amerikansk anda gör inte saken bättre för dom.
Det sägs (pod) att Tump nu bygger förmögenhet snabbt genom att sälja någon skum kryptovaluta. I teorin anonyma köpare, i praktiken muta o man kan ju alltid berätta vad man köpt.
Japp, familjen Trump har släppt flera olika shitcoins. Det är “$Trump”, “$Melania”, “Barron”. Det finns även ett shitcoin som heter “Ivanka” men det är lite oklart om Ivanka Trump faktiskt står bakom det eller om det bara är någon som random snubbe som har skapat det. Ett bra sätt att lura MAGA-fans på pengar och också ett bra sätt att få in mutor.
Vet inte om detta hör hemma i ekonomi- eller försvarstråden, så jag garderar genom att lägga ut på båda.
Behovet av kontanter och traditionell betalning med sedlar och mynt diskuterades häromdagen av någon politiker. Minns inte vem, jag hörde detta bara i förbifarten.
Synpunkten var tydligen att i kris och krig kan man inte lita på elektroniska system, betalkort, etc.
Vore intressant att få veta lite om hur detta har fungerat i Ukraina under de tre senaste åren.
Använder man kontanter i stort utsträckning som betalningsmedel, eller fungerar det modernare betalsystemen trots kriget?
Sverige är lite extremt ur perspektivet hur mycket vi handlar på kort. Du behöver bara komma ner till tex Tyskland så använder man kontanter i mycket större omfattning.
Nu har jag inte varit i Ukraina på tre år av lätt införstådda skäl, men innan kriget var Cash is King på alla vardagliga transaktioner.
Bättre ta det i andra tråden, blev mer svar där, och tydligen får jag pudla på mitt uttalande, mycket hade tydligen hänt de senaste tre åren!
Intressant med SVTs nyhetsvärdering. Nordnet ligger nere sedan 11.30-tiden efter att användare loggat in och kunnat se och disponera andras konton. Förstanyhet vid Hbl, högt upp hos DR och NRK. Nämns inte hos SVT på nätet. Är man socialist så är väl aktiesparande ett särintresse.
Hybridkrig? Även om Nordnet förnekar.
Allt är möjligt men gammal hederlig inkompetens generellt betydligt mer sannolikt vid IT-problem.
Kronan tickar på uppåt nu dag för dag mot euro och dollar, undrar vad det betyder? Tillströmning av utländskt kapital till svenska börsen eller något ränterelaterat?
Knappt jag törs skriva detta för då blir man väl stämplad som ett fan av US President.
Även de europeiska börserna går väldigt bra, framförallt DAX.
Tesla ligger för närvarande på $335. Låg på $418 den 31 januari. Ett tapp på närmare 20% i februari.
Make Europe Great Again
Stängde på $328.50 verkar det som. men var nere på $325 som sämst. Minus 6 procent, kan bli kul det här.
Lösningen för att Göra Amerika Stort Igen är lika enkel som självklar – högförädling av bananer! Att ingen tänkt på det?
Men, men, de får väl lära sig den hårda vägen att tullar inte löser inhemska strukturella problem om ett decennium. Lite som t ex Sverige och Storbritannien gjorde på 70-talet. Fast Sverige lyckades stoppa vansinnet i tid innan vi förlorat all industri.
Trumpen måsta förstå att rostbältets sönderrostade industrier inte kommer tillbaka.
Btw grattis Norrland idag! Äntligen klartecken för byggstart Norrbotniabanan Dåva-Skellefteå efter bara 20 år av utredningar.