Dags för lite traditionsenligt fredagsmys (TM), som jag numera oftast glömmer bort. I Göteborg vägrar bilisterna bli regerade av de senaste påhitten. Det handlar om Övfre Olskroksgatan.
Övfre Olskroksgatan är tydligen stängd för motorfordonstrafik, eftersom det är en perfekt genväg upp till Redbergsplatsen förbi alla flaskhalsar, men förmodligen till lokalt boendes förtret. Efter att ha besökt Göteborgs första georgiska restaurang (recension kommer på Cornuguide) kan jag konstatera att det kör förbi ungefär tre icke-motorfordon per minut. Det kan ju inte handla om motorfordon, för motorfordon får inte köra där.
Göteborgarna är helt enkelt oregerbara. Det räcker liksom inte med Pestlänkens permanenta trafikkaos. Någonstans går gränsen, och det verkar ske när kommunen får feeling.
Jag skulle våga hävda att detta motorfordonsförbud är dåligt förankrat i folkviljan och således bör utvärderas. Kanske en liten räddningstjänstbom som helt stoppar allt annat än cyklar?
Med det önskar Lena och jag alla ett riktigt härligt fredagsmys. Ukrainaartikeln kommer förstås fortsätta uppdateras, trots att det är fredag med tillhörande sociala plikter.
Just det. Inte en enda cyklist passerade.
116 kommentarer
Skylten betyder “bil eller motorcykel”. Alltså inte cykel.
Ah. Var ju 36 år sedan jag tog körkort, så jag har glömt bort och fått för mig att det var en förbudsskylt. Mitt fel. Förlåt.
Ja och det är väl motorfordon? Motordrivet fordon däremot – t.ex. moped – torde därmed få passera skylten.
Bara moped klass II, dvs. sådana utan nummerskylt.
Men det är väl bara så som Göteborgare kör bil i vanliga fall?
När jag tog körkort i Göteborg för många år sedan så fick jag i alla fall lära mig att det går utmärkt att köra på cykelbanan om vägen är blockerad, samt att får man vänta mer än någon minut på ett rödljus så är det bara att köra då det uppenbarligen är trasigt.
Trafikmentaliteten i Göteborg har bra mycket mer gemensamt med Spanien än Tyskland.
Kallas lokal sedvänja.
I Stockholm är den lokala sedvänjan att ifall man kommer med hög fart när det slår om till rött kör man ändå. Detta för att rädda klimatet, som inte mår bra av inbromsningar (nanopartiklar frigörs från däcken) och påföljande accelleration (drar bensin).
Japp, så är det och av den anledningen är osynkroniserade trafikljus och gupp som kräver inbromsning och efterföljande acceleration dåligt.
Exakt det är vad politiker i Stockholm ornat till, massor med gupp och osynkroniserade trafikljus.
+1 Det är faktiskt sant. Vet inte hur många rödljuskörningar av detta slag jag ser per dag.
Finns gott om kameror i Hufvudstaden i korsningar.
Ingen verkar dock bry sig om uppenbara rödljuskörningar.
De förekommer hela tiden men ingen bryr sig.
Jag ser indragna minst 4 indragna körkort på en femdagarsvecka i stan.
Detta får mig att tro att om alla följde reglerna skulle trafiken (vid högbelastning) bryta ihop.
Man medger “avsteg” och tittar åt nåt annat håll för att kunna behålla tighta trafikflöden med mindre marginaler.
Jag vågar påstå att jag ser ungefär så många VARJE DAG i Stockholmstrafiken. Förstår inte hur folk vågar ta den risken.
Min erfarenhet är att det förvånansvärt ofta är unga kvinnor som står för de här tilltagen.
Min anekdotiska erfarenhet av detta gäller lokaltrafikens bussar. Jag har flera gånger funderat på att meddela tid, plats och buss till ansvariga.
Numera kör jag ytterst sällan i centrala Stockholm, men på den tiden jag gjorde det oftare var det mycket praktiskt att mitt färdmedel var motorcykel. Jag brukade planera en färdväg med hjälp av en karta men ofta var färdvägen blockerad någonstans. Med bil gick det inte att komma vidare, men en motorcykel är smidigare.
Vi har inget val. Jag kör yrkesmässigt i centrala Göteborg och var man får, och inte får, köra ändras varje dag. Det är fullständigt tröstlöst. Till slut får vissa trafikregler helt enkelt stryka på foten.
Dessutom är trafikkontoret i Gbg katastrofalt dåliga på att informera om var man just lagt om trafiken. Det blir ofta en ren gissning, tänk bara på kaoset för att komma till centralstationens baksida för att hämta folk för er som råkat behöva komma dit. Ibland får man för sig att saker görs bara för att vara besvärliga..
Tja, trenden är ju att man är vad man identifierar sig som, så dessa icke-motorfordon har helt enkelt bara lämnat den identiteten bakom sig.
Kanske de är hästar?
Det finns en underbar bild på en ersättningsbuss som jag tyvärr inte hittar nu.
Texten i fronten ovanför vindrytan lyder ungefär så här.
Just nu identifierar jag mig som tåg.
Kanske denna du tänker på? https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Ftijtbmkhjl821.jpg
Den var också bra.
Nej, det var i Sverige och på svenska, en grön buss.
Normkritik ska ju uppmuntras – särskilt det nuvarande styret i staden brukar vilja hävda det – så då torde det vara helt i sin ordning att uppfatta sig som något annat. Exempelvis rullebör.
Hästar finns inte!
Cykla i GBG är speciellt, iaf i Örgryte. Bilisterna i den stadsdelen får mord i blicken när de ser en cyklist.
Kanske Gbg-s otrevligaste stadsdel eller vad säger ni Göteborgare?
Hög fart och bra bromsar ökar framkomligheten för en cyklist för det tvingar bilarna att lämna företräde när de så skall. Slet en uppsättning bromsbelägg i månaden och höll cykeln i absolut toppskick, det var en förutsättning. Tycker nog inte att Örgryte var värre än staden i övrigt, men det var förra seklet då jag cyklade 10-15 mil/vecka i Göteborg.
Utanför rusningstid så funkade det bra om man bortsåg från de kompletta bildårar som man träffade på ungefär vart fjärde månad. Dessa bildårar raderade alla tankar på att cykla med barn på cykeln. Under högtrafik var incidenterna tyvärr betydligt fler.
Jag ser stor potential för underhållning att bussa de bilisterna till Lund/Uppsala
Uppsala är för övrigt värsta staden att köra bil i…. Jag har kört i ett par olika världsdelar och skulle säga att det finns ingenstanns där folk är så direkt okunniga och farliga i trafiken som i den hålan.
Det är som om miljöpartistiska hjärnan drabbats av Creutzfeldts jakobs sjukdom. Med luftburen smitta.
Tillochmed en amerikansk Highschool där alla 16åringar ska hem med sina pickups samtidigt kör mer ko-ordinerat, smidigt och hänsynsfullt än den rullstensås till trafikintelligensträsk som Uppsala är 😀
Göteborg är ju hopplöst just pga att vägarbetena och utformningen. Men där är det ju en isolerad grupp “ingenjörer” som fått stroke samtidigt.
Det märks ju när man kör i stan att folk är förvirrade och inte hittar. Inte direkt aggressivt eller klumpigt. Möjligtvis att taxi/mariekexen kör aggressivt men man kan väl misstänka de kör på fast taxa i sin vetelängd och ser hur profiten rinner ut mellan fingrarna.
Nä trafikmässigt är mitt agg 100% riktat mot Uppsalaborna. Där det bevisas att om man måste hävda att man är smart så är man inte…. smart (liksom cool, söt, snäll, om man måste påpeka att man är dessa sakerna är man motsatsen)
Lyssnade precis klart på en pod om hur den franska revolutionen började. Det här är kusligt likt…
Liberté, Égalité, Kör-här-ändå-té
Alltså fransoser är och har varit lite annorlunda och mycket egensinniga, ett ryck på axlarna och iväg går det. Ett strålande exempel på hur det ser ut med ett artistiskt öga är Jaques Tati’s Trafic, den är ett måste se. Ren underhållning och mycket fransk.
https://youtu.be/_RARiRZJILs?feature=shared
Go helg till alla på redaktionen!
Skylten innebär att bilar ligger lite framför till höger och motorcyklar ligger lite bakom och håller mot vänster sida, försök inte korsa den röda linjen. Precis som med övriga trafikregler så gäller den alla andra utom en själv.
Det framgår ju tydligt av skylten att den inte gäller stadsjeepar.
Incitamenten för att följa lagar och regler i Göteborg är ganska låga.
Tar polisen mutor i Göteborg, ifall oturen är framme och man blir tagen?
Putativ nöd är det som ingen kan invända emot. Det räcker med att man tror att det är en nödsituation, inte att det faktiskt är det och då är det ok att bryta mot lagar.
Om man blir tagen?
Det krävs poliser för att man ska bli tagen. Poliser som har som uppgift att se till att trafikanter följer trafikreglerna. Typ trafikpoliser.
De e la gött!
Goa gubbar.
Trevlig helg.
Oftast brukar ju liknande skyltar kompletteras med en “Gäller Genomfart”-tilläggskylt och då brukar jag alltid tänka – “Va dumt – det är ju just genom området man oftast vill köra” och så smyger jag igenom området beredd på att parkera om jag ser en polisbil.
Jag väntar på att bilarna skall bli så intelligent självkörande och försiktiga med andra trafikanter att man kan öppna upp städer till fritt tillgängliga “rutnät” i alla riktningar.
Dock kommer det bli ont om plats på vägarna när vi får självkörande bilar. Det blir ju billigare att låta bilen snurra runt kvarteret än att ha den parkerad i parkeringshus medan man shoppar eller går på krogen.
Jag gillar km skatt/avgift.
Det får vi automatiskt om vi beskattar bränslet.
Det kommer tyvärr aldrig att funka i en storstad.
Ingen självkörande bil kommer att våga de sig in i lika små luckor som riktiga dödsföraktande biluster.
Ge sig in ska det stå.
Snyggare om man använder gaussian blur för att maska registreringsskyltarna. 🙂
En fråga-varför är det inga löv på träden?
Så mycket trafik att träden dött?
De susar förbi i så hög fart att de blåser av träden!
Av samma orsak som det är snö på gräsmattan.
Är det så konstigt?
Även om man själv som individ försöker göra rätt för sig i Muteborg så blir det fel ändå. Hade tex hälften av stadens parkeringsvakter jobbat med trafikplanering istället hade alla problem varit lösta.
Moralen är obefintlig i övre skiktet. Dumheterna når däremot allt högre höjder. Senaste påhittet är bojkott av Israel. Trickle and down?
Är det så konstigt?
Även om man själv som individ försöker göra rätt för sig i Muteborg så blir det fel ändå. Hade tex hälften av stadens parkeringsvakter jobbat med trafikplanering istället hade alla problem varit lösta.
Moralen är obefintlig i övre skiktet. Dumheterna når däremot allt högre höjder. Senaste påhittet är bojkott av Isr4el. Trickle and down?
Jag tog körkort i Göteborg för 30 år sedan. Min körskolelärare från Lerum brukade säga att reglerna mer var som rekommendationer och att det viktigaste var att undvika att skada någon eller något.
Det har lett till att jag nu stolt är en av de 80 % av männen som anser sig köra bättre än genomsnittet…
Haha. Sanslöst. Men jag kan inte låta bli att ändå gilla attityden.
Flarran. Är du nykter nu? du som sa att det var fint väder i Sthlm igår kväll när det var regn och åskkaos 😀
Jag tog mitt körtkort i innerstan i Sthlm den period jag bodde där
Så nu tycker jag att alla kör som idioter. Inklusive jag själv 😀
Jag kör inte bättre än genomsnittet, men jag kör säkrare än genomsnittet.
Detta baseras på att att jag tror att de flesta män inte likställer “bättre” med “säkrare”.
Vilket rikt liv ni lever, här finns bara en skylt och den står det stop på, antar det är en gammal reklamskylt för lingondricka.
Efter att ha bevittnat en krock mellan 2 cyklar i en korsning härom veckan så så stod vi ett gäng och bröt den Svenska koden genom att göra gemensamma iakttagelser i väntan på vårt försenade kollektiva transportmedel.
Efter 10 minuters otroligt vetenskapliga iakttagelser där vi jämförde folks förmåga att sakta ner och faktiskt se sig för i den dolda korsningen så såg vi en signifikant skillnad mellan cyklister med böjt gubb/tantstyre respektive cyklister med rakt styre i alla åldersgrupper. Bockstyren verkar utrotningshotade i stadstrafik så vi bedömde att n var för litet för att vara med i studien.
Slutsats: Folk med rakt styre på cykeln vill egentligen sitta i en BMW.
🤣
Nästa battle, medelåldersman iklädd cykeldräkt på 50.000 kr racern genandes mot rött samtidigt skrikandes argt mot fotgängarna som har grönt på övergångsstället möter svart BMW där blinkersvätskan tagit slut, säljchef bakom ratten med luren i handen som också kör mot rött. Vem vinner?
Se upp med folk i cykeldräkt på fartcyklar. Eftersom dom cyklar så fort är dom ett riskmoment. Och dom skriker om man cyklar för nära mitten i cykelbanan. Där jag kommer på min gamla Crescent och har annat i tankarna. Vem är det som är riskmomentet?
Jag cyklade alltid fortast, men jag hade ingen cykeldräkt. Två olyckor på 15 år. Båda med bil som inte lämnade företräde. Ena harmlös, andra jämförelsevis harmlös. Skrek aldrig mot någon, men slog besinningslöst med handen på bilar om de kom för nära. Sista tiden, innan jag lämnade staden med en gravid sexdocka och nyköpt livförsäkring så frågade jag mig varför jag inte hade en yxa liggande över styret.
Jag frågar mig varför du hamnade i dessa situationer?
På vilket vis skulle bilarna lämna dig företräde?
Jag höll på att köra på en sådan där lycragubbe med bilen när han ville cykla om mig på insidan. Han blev verkligen skitförbannad.
Eftersom jag av någon obegriplig anledning råkade se en glänsande dräkt komma ikapp mig han jag svänga ut längre från trotoaren så att han inte körde på mig.
Han bromsade och ställde sig framför mig och lutade cykeln mot fronten på min bil. Han blev ännu argare när jag backade så att cykeln föll i backen med ett brak.
Jag tror att han försökte förklara att jag inte har rätt att köra så nära trotoarkanten som jag gjorde.
Jo, jag är medveten om att man får cykla om en bil på höger sida, men jag var inte medveten om att man måste lämna plats för snabbcyklare, särskilt inte när man kör 30 km/h på en 30-sräcka och en cyklist vill cykla om på insidan i 40 km/h.
Självmordskandidat. Om man cyklar fort håller man sig mitt i filen och uthärdar om det är en bil framför som kör långsamt. Man kör för allt i världen inte om en bil på högersidan.
Ena gången bil som svängde höger. Rättegång och böter samt krav på att finansiera ett nytt framhjul. Som tur var fanns vittne. Cyklade genom denna korsning dagligen och hade för vana att tvinga bilar att stanna genom att sakta ner så mycket att en kollision skulle bli ofarlig.
Andra en idiot med keps i Volvo som i låg fart körde på mig bakifrån. Höll ca 30 km/h på en mycket liten smågata med butiker och parkerade bilar runtom, möjligen lite för hög hastighet för såväl cykel som bil för platsen. Nöten körde upp för nära, jag saktade ner för att tvinga honom att stanna, det gjorde han, började att cykla igen varpå han körde på mig efter kanske tio meter. Helvetes idiot som smet. Tog bilnumret, men inget vittne, polisen brydde sig inte. Hade mähäet varit inom synhåll nu så skulle han ha skäl att oroa sig rejält. Det tog flera åt innan ischias inte längre var klämd.
Det finns stickers med cyklar. Sätt en framtill för varje du träffar. Ungefär som en Spitfire pilot.
Kan iaf. konstatera att många olyckor sker pga cyklister överskattar en bilist förmåga i stadstrafik. Det chansas en hel del med sitt eget liv.
T.ex att cykla om på insidan i en cykelfil när bilisten fällt ut blinkersen till höger. Cyklisten räknar med att bilisten ska se dem och stanna för dem när de kommer i 40 km i timmen på insidan. Speciellt när de kommer insvängande från en korsande gata 2-3 sekunder tidigare känns det optimistiskt. Har sett det ett tiotal gånger i år på mina ”stadspromenader”.
Vi talar alltså inte om situationen när bilist kör om och sedan svänger till höger, utan cyklister som kör ikapp och väljer att köra om på insidan när bilen har blinkers ute.
Det som många trafikanter glömmer är att det i en bil finns s k döda vinklar i vilka min inget ser.
Personligen vet jag om det och flyttar huvudet när jag ska passera övergångsställen eller cykelbanor, eller för all del när jag ska korsa från en tvärgata ut i en annan gata. Det kan finnas en hel bil i den vinkeln liksom både cyklister och fotgängare.
jag brukar säga att det största jobbet med att köra runt i trafik är att hålla reda på alla andra optimister (nötter). Det är många som valt radio i stället för blinkers eller så har blinkersoljan tagit slut. Att placera sig rätt i förväg t ex för att svänga är en okänd förmåga vad jag ser. Det är som om folk tror att man är tankeläsare i trafiken vilket vi ännu inte har lyckats komma fram med.
Att med blinkers, rätt placering med mera gör underverk för kommunikationen mellan trafikanter och trafiken så mycket lättare och säkrare. Då blir det också lättare att se de som dödsförakt kastar sig fram/ut för att hinna före….
….man inget ser… ska det stå jä*la artros.
Jag har cyklat genom ca 40 länder och efter Georgien och Italien så har de sämsta bilförarna varit i sydvästra Sverige. Jag försvarar inte galna cyklister för det finns gott om dem, men när jag ser svenska bilister sitta och gnälla på andra i trafiken så läser jag dessa inlägg med synvinkeln att de är usla bilister som borde lära sig att vara uppmärksamma, tålmodiga och omtänksamma.
Stryk en av varje => alla andra vinner! 🙂
Cyklister vinner alltid mot bilister. Lag är skriven så.
När fotgängare också är inblandade blir det väl lite sten/sax/påse av det hela?
Är det bevisat att ignoransen ökar med värdet på bilen?
I huset där jag har kontor finns det en liten (men trendig och populär) restaurang på bottenvåningen.
Det finns inga P-platser direkt intill huset men väl vid intilliggande byggnader och även runt huset, vid gaveln.
Det är väl 30-60 meter att gå till de närmaste platserna.
Förra veckan var det någon med en Porsche Carrera Cab som tyckte att det var lämpligt att parkera mitt utanför entrén. Dessutom rätt slarvigt, en meter utanför trottoarkanten.
Misstänker att ägaren gärna ville visa upp för de som satt på uteserveringen att det var just hen som var ägare till bilen och dessutom skulle det ju blivit såååå långt att gå. (Såg aldrig personen om hen t.ex. var rullstolsbunden ber jag om ursäkt).
Det var en sån här fast röd:
https://www.porsche.com/sweden/models/911/carrera-cabriolet-models/911-carrera-cabriolet/
Lite avundsjuk blir man ju!
Tänk om man hade råd med den bilen, vad mycket man skulle kunna skänka till Ukraina.
Istället för att köpa den skulle man kunna bidra till 100 JVM Medic kit.
Då vore sannolikheten ganska hög att något eller några av kiten faktiskt skulle hjälpa till att rädda liv!
Precis. Det är det som är grejen, att man ska parkera sin flotta bil precis utanför stället. Jag har sett en Mercedes Maybach stå där. Stället är Mellqvists kaffebar på Rörstrandsgatan i trendiga Birkastan. Där ser man kändisar och halvkändisar hela tiden. En dubbel cortado brukar jag ta.
Det är ju härligt när man ser en Maybach och idioten börjar tjata om skattetrycket i det här förbannade landet samtidigt som han (ja det är alltid en han) gladeligen betalar 400 k i moms för p-förlängaren.
Ja, för alternativen är ju att betala skatt eller köpa en Maybach?
Poängen var att det är ganska härligt att vi har individer som köper en Maybach och bidrar med 400 k till statskassan.
“Av far och en efter förmåga”. 😉
VAR och en
I alla fall så tycks det vara väldigt svårt att parkera en Merca eller BMW med hela bilen i rutan. Jag har inget emot att ställa min egen bil med högersidan några cm ifrån. Har hänt att nån sur typ ringt och kverulerat, bara det att jag brukar lämna telefonen i bilen när jag handlar eller göra ärenden.
😆👍
Min bil har 5 dörrar, vad var hans problem?
Om man betalar mer än en halv miljon för en bil så ska den för bövelen vara självparkerande!
‘
Ignoransen ökar med antalet hästkrafter eller hur “cool” man tycker att ens bil är
Därmed kan en gammal “trimmad” Saab vara lika ignorant som en stadsjeep.
Eller tidigare Toyota prius
eller de som trodde Audi var en “premiumbil”
Nä ignoransen ökar med kvadraten på egots storlek.
Hela poängen med lagstiftning är att den skall uppfattas som moraliskt korrekt av allmänheten. Mord gillar de flesta inte – därför är det förbjudet.
Om trafikplanerarna i Göteborg anser att man inte skall få köra bil på en gata utan att det finns fog för det är det helt enkelt moraliskt rätt att skita i skylten.
På samma sätt bör man ta fram vinkelslipen och kapa bågarna på de fd 30-min parkeringsplatser längs vissa centrumgator som tillåtit korta ärenden, men som nu blivit cykelparkeringar, trots att det finns dussintals, om inte hundratals, oanvända cykelställ på samma gator, oftast inom 5 meter från “cykelparkeringen”.
Överförmynderi, arrogans mot skattebetalarna och allmänt ohyfs verkar vara vad som utmärker Göteborgs politiker och trafiknämnd.
Anledningen är att minska biltrafiken nära skolan och förskolan som ligger precis ovanför backen. Men jag kan inte förstå varför man inte bara stänger av trafiken under skoltider.
Bor precis på andra sidan avspärrningen och förtreten är sannerligen stor.
I Göteborg jobbar de för säkrare skolväg.
https://goteborg.se/wps/portal/start/trafik-och-resor/trafik-och-gator/trafiksakerhet-och-regler/trygg-vag-till-skolan
Eftersom föräldrar inte klarar av att låta sina barnen gå till skolan blir trafikmiljön kring skolorna farlig!
Där slog du verkligen huvudet på spiken! Stressade föräldrar som orsakar kaos när de ska ta bilen 300 meter till skolan istället för att låta dem gå (eller ta en promenad med tillsammans med dem).
Det verkar ju ändå vara protest över de socioekonomiska gränserna så Göteborgarna förenas i kampen! Först en fet BMW, sen en fet Mercedes och sist en inte så fet Renault…
Jag var på AW igår på en uteservering när det kom mörka moln som utvecklades till ett regn och åskoväder.
Folk vägrade gå hem och klämde istället ihop sig under de små utstickande tak som fanns runt baren.
Det var en kollektiv rebellisk handling.
Det var en elektrisk stämning på eftermiddagen i Stockholm. Folk tillbaka på sina jobb. Och varmt ute och kanske sista sommardagen? Buss nr 4 från Östra Station mot Odenplan var omöjligt. Alla bussar knökfulla. Och fullt på restaurangerna från Odenplan och neråt St Eriksplan. Som Tennstopet. Det finns en vitalitet i Stockholm som känns positiv. Man vill vara och man vill synas.
Fortfarande drygt 1000 år efter att Svearna kuvade Götarna så är det mer rebelliskt i Götaland. Det var ett inbördeskrig som hette duga.
Prova att ta bilen in i Göteborg så förstår du. Nej jag är från annan landsdel men är precis lika irriterad. Bilens s.k. huvudstad.
Inom flyget så finns det flygplatser som vanliga piloter inte får trafikera utan särskild utbildning. De måste ha specialkunskap om hur det fungerar på dessa platser. Göteborg är bilisternas motsvarighet. Visst, ha du ett körkort och kör i Kapstaden, Stockholm, Edinburgh, men ska du köra i Göteborg krävs en specialistutbildning.
Ungefär så.
1000 år efter goterna blev ett lydfolk till Svearna har goterna inte glömt det
Men svearna glömde goterna för 990 år sen.
Det är anledningen till att goterna fortfarande försöker efterapa svearna och nu gräver sönder hela GBG för att skaffa tunnelbana (med två stationer) för att “visa de jävla svearna vilka som bestämmer!!!!”
Men vädret i Göteborg är i samma klass som Färöarna så jag som inflyttad förstår inte riktigt
1) Varför flyttade jag hit?
2) Varför invaderade Svearna som stackars frysande goterna? Kunde dom inte fått fiska i fred?
Det är du som inte förstår att uppskatta den underbara västerhavsluften. Luften i Stockholm är hemsk. Torr. Och över staden ligger molnen som en platt, gles matta. Förfärligt otrivsamt.
😄 Jag ställer samma fråga men gällande hela norden.
Vilka sneavlade galningar kom på från början, att de skulle flytta hit?
För ett antal år sedan körde jag bil i Göteborg. Plötsligt blev vägen cykelbana och bilarna skulle svänga höger. Eftersom jag körde efter en polis så följde jag efter in på cykelbanan. Trodde polisen hade koll, det var innan GPS var vanlig så man fick läsa skyltar, men det gick bra det också.😉 så lita inte på polisen i Götet.😂🤣
Haha tror dom är precis lika förvirrade. Polisen är snäll i Göteborg, dom har förståelse.
Poliserna får dock köra på cykelbana och andra ställen där det är trafik förbjuden
Det får inte du. Även om du “bara följde efter” 😀
Länge sen jag körde i Göteborg, men då fanns det roliga saker som alla ”centrum” skyltar. Mölndal centrum är säkert fint, men det var inte dit jag skulle.
Eller när du kommer fram till en korsning inne i stan och ska mot Särö. Problemet är att det finns tre skyltar som pekar till Särö, en åt varje håll i korsningen.
Jag körde rakt fram.
😄
Ja det var det jag försökte skriva högre upp. Trafikkontoret i Gbg gör allt för att vi inte ska komma dit vi vill och de är vaärdelösa på att skylta.
😆👍
Efter att kört bil i Albanien, denna gång ca 30 mil. Även kört mycket bil i Italien. Så har jag förstått att det är bara två skyltar som bör repeteras, kajkant och järnvägsövergång, övriga är bara rekommetationer. Grafitin på vägarna är någon som kluddat på asfalten och är inget att bry sig om.
Haha, kvällens trollning av bloggaren blev ganska lyckad. 84 kommentarer har han lyckats få oss att skriva hittills.
🤣🤙
Kan konstatera att ingen av inläggen indikerar erfarenhet från Malmös biltrafik
Tempot påminner nog en del om Jonas leveranser i pickup när man är i portee för ryskt artilleri.
Ingen raksträcka är för kort för att inte accelerera på.
Ingen kurva är för snäv för att inte bromsa vid ingången i kurvan.
Ingen motor är för klen för att inte varvas vid acceleration på raksträckor kortare än en billängd.
Ingen förare kan tappa koncentrationen av atr föra ett samtal med
1)sina medpassagerare
2)personen i telefonen
3)rejsa med polaren i mötande fil
Malmö Motorcity Mayhem.
Då ska vi inte prata om Helsingborg …..
Malmö har en ringled. Förlåter det mesta.
Har kört både lastbil och taxi i Malmö, Malmö har två ringleder, yttre och inre ringvägen, det avlastar malmötrafiken väldigt mycket och gör Malmö uthärdligt att köra i.
Det värsta med Malmö är alla gupp, minirondeller och onödigt låga hastighetsbegränsningar, men trafiken flyter faktiskt förvånansvärt bra trots det, förutom vid vissa ställen under den absoluta trafiktoppen när alla skall hem.
Men det är trots allt en väldigt kort stund, och kan man knepen så kan man oftast runda trafikknutarna då.
Jämfört med Gbg är det himmelskt avkopplande att köra i Malmö. Skulle kunna karaktärisera det som skånsk letargi jämfört med ångeststressat stockholmskomplex.
Som en rolig anekdot kan nämnas att Malmö innan man gick med i landstinget inte hade några skyltar som visade vägen till sjukhuset, förklaringen var typiskt malmöitisk – det är bara malmöbor som får använda Malmö allmänna sjukhus och de vet redan var sjukhuset ligger.
Kör bil och cyklar (…och går och åker kommunalt och…) i både centrala Stockholm och Göteborg och ser inte riktigt problemet med vare sig trafiksituationen eller medtrafikanterna i någon av städerna.
Båda är ju i någon sorts modernt hanterbart normaltillstånd även om det finns enstaka quirks och enstaka idioter men det kan man ju ta.