Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börsveckan avslutas blandat i de asiatiska tidszonerna efter ett börsfall i USA efter gårdagens amerikanska inflationssiffror, vilket bröt sviten av amerikanska börsrekord. Svensk inflationstakt som mätt med KPI blev 2.6% medan den svenska centralbankens styrpunkt för hela svenska ekonomin KPIF blev 1.3%.
Stockholmsbörsen steg igår med +1.02% för OMXS30 och +1.10% för OMXSPI. Den svenska kronan var rätt stabil under morgonen innan inflationsbeskedet och dalern låg på 10:52 SEK medan euron handlades på 11:43 SEK. Guldpriset fortsätter dock att stiga och kostar nu 813:- SEK.
Passar på att påminna om att investeringsguld ska förvaras i bankfack. Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
Den amerikanska inflationstakten som mätt som KPI backade till 3.0% från 3.3% där konsensusprognosen var 3.1%. Detta gjorde i sin tur att långa räntor backade i USA med upp till 0.12 procentenheter, även om de flesta hittades backa typ 0.06 – 0.07 procentenheter.
Amerikanska börser verkar dock reagerat negativt, trots lägre inflation än konsensusprognosen och S&P-500 gick -0.88%, vilket bröt sviten av börsrekord. Ännu sämre gick Nasdaq 100 med -2.24%, vilket inte bara bröt sviten av börsrekord utan även utplånade fyra dagars uppgångar.
Allra sämst inom FANGANGST gick Felon Muskovitjs Tesla med -8.44%, men samtliga aktier i gruppen visade röda siffror, med t ex -5.57% för Nividia och -4.11% för VR-bolaget Meta (även känt som Facebook – någon som kommer ihåg deras VR-satsning?). Bäst i klassen blev Spotify med endast -1.31%.
Möjligt att det inte var inflationen som fick börserna att falla utan faktumet att president Biden kallade president Zelensky för president Putin. Four more years! Nej, demokraterna behöver svälja stoltheten och nominera en annan presidentkandidat. Samtidig ska man komma ihåg att Donald Trump bara är fyra år yngre än Biden, dvs samma ålder som Biden var vid förra presidentvalet då hans ålder var ett argument från trumpeterna, men nu inte är ett problem för Trump tydligen.
Borta i de asiatiska tidszonerna (och som kalenderbitaren påtalar australiska tidszoner) tar man relativt lätt på saken. Utan att kontrollera om börserna är öppna går ASX 200 +0.86%, Hang Seng +2.17%, KOSPI -1.50%, Nikkei 225 -2.38% och Straits Times +0.61%
Svensk inflation landade på för KPI 2.6% och för KPIF 1.3% som kalenderbitarna på Riksbanken anser att man ska styra hela Sveriges ekonomi på. Å andra sidan menar de att man kan styra hela ekonomin med en faktor, räntan, så att man även bara tittar på en faktor för sina beslut är väl bara konsekvent.
Konsensus för den svenska inflationen var 2.8% enligt Trading Economics, som själva dock lade 3.8% eller något högre inflation än majs 3.7% som prognos.
Konsensus för KPIF var 1.6%, så nu räknar alla med att det ska bli omfattande räntesänkningar från den svenska centralbanken i augusti. Kanske till och med en halv procentenhet, vilket glädjer det viktigaste vi har – alla skuldsatta i bolånekollektivet.
Paketresor steg 29% i pris på en månad och elen 3%, men på helåret var det främst räntekostnader som drog upp KPI även om t ex kläder ökat med 5.5% på ett år och restauranger med 4.3%. Hälso & sjukbård ökade med 5.7%.
Mest backade elen med -15.6% och teleutrustning med -17.1%, samt drivmedel med -12.5%.
Dagen kommer förmodligen domineras av högbelånade journalister och proffstyckare, samt bankernas lobbyister, som alla kommer kräva kraftiga sänkningar av Riksbankens styrränta. Med kalenderbitarnas KPIF på 1.3% är det svårt att tro att det inte kommer räntesänkningar.
Riksbanken införde dock ett toleransintervall för KPIF på 1 – 3% för att slippa höja räntan när inflationen väntades stiga, återstår nu att se om man även är toleranta på nedsidan. Jag tror vi alla vet svaret på det.
82 kommentarer
Årets spannmålsskörd ser positiv ut men än kan det komma regn som skadar den.
Årets spannmålsskörd ser dyster ut men om sol och värme kommer kan vi få en fin skörd.
😀
ChatGPT has entered the chat.
*1000
Kul med bondgubbesnack, typ att “när det regnar så växer det” och “sol och värme är bra för skörden” och liknande. En bondgubbe i Närke sa en gång apropå det ständiga regnandet att “det som ska ner ska ner”.
“Ooo, vad bra att det regnar – på mina potäter, och grannens nyslagna hö” 😉
Gomorron, alla kämpar! Vi bor ändå i ett vansinnigt vackert land!
Vi får den Riksbank vi själva har bestämt. Den är en statlig myndighet precis som alla andra myndigheter. Om vi vill att den ska agera annorlunda är det bara för Riksdagen att ändra direktiven till Riksbanken, samt följa upp att direktiven efterlevs.
Lite mera sol och värme hade varit trevligt så tomaterna mognar och inte möglar.
Nu går alla som inte kan planera fritt på semester så det kommer regna i fyra veckor.
*
Så nu kommer det FORTSÄTTA regna i minst fyra veckor.
“Rätt som det regnar, så kommer det en skur”.
Jag har precis avslutat 35 dagar semester.
10 dagar över 25 grader i temperatur som mest
enbart två dagar med under 19 i temperatur som mest.
Och gräsmattan har varit brun då det mest varit sol och torrt.
Så jag hävdar å det bestämdaste att det varit jävligt bra iaf i Roslagen 🙂
Men landet är ju förbannat stort
Inte meningen att stressa, men vad hände med bloggens bolåneundersökning från tidigare i veckan? 🙂
Den tuggar på. Haft och har privata åtaganden pga semester, som gjort att jag inte hunnit med att processa den till en artikel. Kanske behöver vänta tills på måndag, då trafiken ändå dör vid lunch fredagar. Tvek att jag hinner idag.
Endast 10% av läsarna som äger sin bostad saknar bolån kan jag avslöja och medlet ligger på 2.7 M i skuld i hushållet.
En cliffhanger av samma kaliber som när Hank hittar Leaves of Grass i Walts badrum 😅
Eller när man väntar på att Hanibal ska komma till en tråd om arbetsmarknaden och klaga på att alla arbetsgivare är idioter 😀
Fun fact. Med en sänkning på 0,35% av bolåneräntan så ger det 787 kr mer i månaden med ovan belåning.
Det visar hur relativt små räntesänkningar ger påtaglig effekt för snittlåntagaren
551 SEK efter ränteavdrag
Förutsatt att alla lån ligger på rörlig (3 mån) ränta då.
Undrar helt apropå hur många som har skattejämkning respektive tar ut avdraget i form av skatteåterbäring istället. Vi själva kör på det senare.
Snart -7000kr för en BLT nära dig. Redan konsumerat upp framtida sänkningar i bättre HiFi samt långledighet. Som Eric85 brukar säga – lägg champagnen på kylning – ränteslakten är redan här. Bubblan som vissa pratat om 2008 är ju briserad med 30% typ, så nu är det såklart upp upp upp som gäller. Bostadspriserna kan möta den nya betydligt högre köpkraften såklart. Inga konstigheter- alla ska med
Det blev en otrolig rotation igår från Nasdaq till Russell 2000 som steg 3.57%.
Vi får se om det var engångshändelse eller om den lägre inflationen gör småbolag i Russell 2000 mer attraktivt.
Intressant.
Ja det där exemplet gäller inte RUN DMC. RUN DMC gillar hedge.
Hittar ingen statistik gällande skattejämkning. Ponduspostulerar att det var vanligare förr när räntorna var tvåsiffriga.
Den där kommentaren hamnade helt fel (var svar till TIGERMAN). Blir bara kommentarer från datorn framöver där kommentarerna hamnar rätt.
Någon som vet hur det går med utbrottet av afrikansk svinpest?
Hanterat och klart?
Under kontroll men restriktioner?
Spridning?
Inte klart.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/jakt-och-vilt/afrikansk-svinpest/#:~:text=Afrikansk%20svinpest%20(ASF)%20%C3%A4r%20en,var%20vi%20f%C3%A5r%20r%C3%B6ra%20oss.
Tackar!
Ett citat:
Bekämpningsarbetet har gått bra. Genom Jordbruksverkets beslut den 5 juni tar vi bort de flesta restriktionerna, förutom sådana som gäller vildsvinsjakt, hållande av tamgris och vildsvin i hägn. Det är fortsatt viktigt att du inte stör den pågående smittskyddsavlivningen.
Jaha detta skulle ju bli slutet för allemansrätten enligt bloggen? Större och större områden spärras av? Inte?
Och återuppbyggnaden av E6 tog inte heller flera år utan klarades av på rekordtid.
Skönt att världen inte är så hemsk alltid som man läser här. 😊
Mycket bra jobbat av gänget uppe i Fagerstaområdet!
Verkligen!
Det är så många som klagar på Sverige men jag skulle nog vilja påpeka att Fagerstautbrottet är symptomatiskt på att mycket fungerar bra.
Myndigheterna agerade snabbt och det var uppenbart att man hade en plan
Befolkningen skötte sig och tog ansvar och lydde riktlinjerna. Detta trots att det var journalister som man märkte verkligen viiiiileeeeee att de skulle klaga på hur hemskt det var. Men svaren de fick var “Vi är drabbade. Men vi måste stoppa det här utbrottet.
På samma sätt som att Sverige är det land i världen som hanterade Covid bäst.
Det finns krafter som tjänar på att svartmåla landet och så missnöje (Axis of resiswtancxe och SD). Men vi bör tänka på hur fucking bra det här landet generellt är
Ja vi har saker som kan bli bättre. Men efter att min bror arbetskraftutvandrat till Tyskland får jag varje vecka höra saker som är katastrofalt eftersatta i det landet. Och som bara fungerar här.
I semestertider vill jag verkligen ge er rådet. Njut av det ni har.
Lägg undan bitterheten och gläds att vara i ett av världens absolut bästa länder ❤️
Och även fast jag kan vara less på vissa här i fälten så är det bra att ni finns och har era (puckade) åsikter med. Jag älskar att ni kan uttrycka dem och göra mig upprörd.
Keep it up.
“Återkom när Bosse är åter från Semestern V.32”
Demokraterna kan inte peta Biden eftersom han redan är vald som kandidat om jag förstår det rätt. Han måste avgå självmant.
Men partiernas interna regler kanske inte är lika starka som lagen.
Jag tror inte Biden kommer att vara kandidat i slutändan, frågan är bara hur djupt han ska förnedra sig själv på vägen till beslutet. Tragiskt att beskåda!
Äh, det är så kort tid kvar att gubbenhan lär hålla ut. Om han sedan klarar sig hela mandatperioden eller om vice-presidenten får rycka in efter ett år eller två återstår att se
8 gånger pengarna på att Biden blir president (dra dina egna slutsatser).
Som att köpa tungt i Anoto alltså?
Det lustiga med demokraterna är att de tvingade Trump att genomgå läkartester genom sina drev.
Det är intressant hur det svänger när de är på mottagarsidan.
I Sverige har vi trots alla pengar media lägger på USAbevakning en högst medioker nivå på densamma och man tenderar att i princip bara göra rewrites på NYT (när man håller med om vad de skriver).
Nej världen går inte under med Trump. Och den blir inte automatiskt en bättre plats med demokratisk president i USA heller.
Kom ihåg att Obama (En av de mest likeable personerna) i USA var den första presidenten som suttit i två mandatperioder utan att det varit fred en enda dag under hans ämbete.
Iaf.
Är det inte rätt roligt när man konstaterar att far och son Bush inte var så dåliga ändå 😀
De som svensk media målade ut som “Stora satan & son”
SEBULON STARFIGHTER
“satansonens” Krig i Irak är roten till mycket sit vi har idag.
Du kan inte din mellanösterhistoria ser man direkt.
Och köper vänstern och “axis of restistance” narrativet rakt av.
Världen är mer nyanserad än en persons påverkan.
Ingen av buskarna var väl direkt någon stjärna, men bägge hade tidigare varit militärflygare och kunde åtminstone vistas i möblerade rum utan att skämma ut sig. Nu tycks valet stå mellan en som man undrar om han fortfarande lever och en som verkar direkt bindgalen.
Bägge partierna synes mig ideologiskt ha spårat ur fullständigt, även om republikanerna var först att göra det med sina tokreligiösa. Nu har demokraternas tokradikaler gjort samma sak med sitt parti. Men inget är nytt under solen, redan Cicero hade noterat detta:
“O tempora, o mores! Senatus haec intellegit, Consul videt; hic tamen vivit. vivit? immo vero etiam in Senatum venit, fit publici consili particeps, notat et designat oculis ad caedem unum quemque nostrum!”
Vi får söka vår tröst i en annan latinsk sentens: “Sic transit gloria mundi”.
Det mest passande citatet när det gäller amerikanska presidentvalet är nog
Alea iacta est.
Var väl en “raging left wing” journalist som blev nära vän med Buske den Äldre med.
Och både far och son verkar ha gjort enormt mycket gott i civilsamhället efter sina presidentskap.
Nej jag skulle inte röstat på dem. Men man kan ju ha lite nyans i sin granskning och inte bara säga att nån är idiot för att denne råkat tillhöra ett annat “block”
Och helt enig. Inte många svenskar som kan ta till sig att demokraterna har en “extremvänster” som får en att sätta kaffet i håret.
Utöver Bidenproblematiken så finns det delar av partiet som aktivt jobbar för att skrämma bort mittenväljarna man behöver så väl….
Det behövs starkav ledare för demokraterna. Likt Obama och hans administration.
Som kan styra in partiet på vettiga vägar så man inte tappar all makt.
Å andra sidan gillade Göran Persson den yngre bush:Han är intelligent, väl påläst och noggrann
Och jag utgår, lite fördomsfullt, från att en sosse aldrig kan ha rätt?
Mundus vult decipi, ergo decipiatur
I en ny mätning från The Washington Post så får Harris högre stöd som presidentkandidat än både Biden och Trump.
Kanske ett alternativ. Men vad vet jag?
Harris är mer betrodd än Biden.
4,5 gånger pengarna på att Harris blir president.
1,2 gånger på att hon blir demokraternas representant i valet.
https://www.oddschecker.com/politics/us-politics
Hon verkar ligga lite lågt utåt, men hon är med all säkerhet beredd att ta över om frågan ställs till henne.
Under de närmaste 48 timmarna väntas flera demokrater i ett brev kräva att Biden hoppar av, rapporterar CBS News. Mycket möjligt att han får ge upp. Vi får se.
24 tidigare demokratiska ledamöter i USA:s kongress uppmanar i ett brev Joe Biden att kliva åt sidan.
Samtidigt har nästan 20 aktiva politiker inom partiet nu gjort detsamma.
Biden sitter nog rätt löst nu. Jag tror inte att en eventuell Harris är en önskemotståndare för Trump. Vi får se. Fortsättning följer …
Huruvida Joe Biden drar in sin kandidatur eller inte handlar inte om hur många demokrater som stödjer honom, utan vilka, enligt SVT:s USA-korrespondent Fouad Youcefi.
Håller delvis med. Men vill nog hävda att även antalet är lika viktigt.
Det stämmer inte.
Biden ska väljas, till förmodad fasad av total enighet, till demokraternas kandidat på deras kongress i Chicago 19–22 augusti.
Så om man kan övertala tillräckligt många kandidater att de ska rösta på någon annan så blir han inte vald.
Det finns dock ett i vart fall teoretiskt problem att i t.ex. Michigan så säger lagen att en kongressdelegat som är vald i primärvalet måste rösta på den kandidat han/hon sa sig stödja i samband med primärvalet. Varför nu en delstat ska reglera vad som borde vara en intern partifrågeheder.
Självklart kommer republikanerna – om dessa delegater väner – att använda detta för att försöka kasta juridiskt grus i maskineriet och underblåsa ett narrativ att Biden inte är en legitim kandidat. Som myten om Obamas födelseattest typ.
Inflationen är klickvänligt egentligen deflation på månadsbasis.
Både enligt KPI och KPIF.
KPIF går från 261.64 till 261.59
KPI går från 416.18 till 415.86
NU SKITER DET SIG!!!!!! 😀
Även jag som lågbelånad gillar sänkt ränta, investerar, stöder Ukraina eller konsumerar hellre än betalar ränta.
Pengatryckandet har just inte gett något till den reala ekonomin, en del tillgångsslag upp, löntagarna tillbaka till 2016, samt bortkastade pengar genom investeringar i hopplösa projekt.
Och utebliven rensning om realräntorna tillåts bli negativa igen. Det finns ett antal fastighetsbolag och “hopplösa” som borde få gå under för att frigöra resurser och belöna effektiviseringar.
Precis som tidigare är det sjunkande elpriser som drar ner inflationen. Frågan är bara när elpriserna stabiliserar sig. Tittar man på kostnaden för att prissäkra el verkar marknaden tro på att elpriserna ska vara ganska stabila under 2025 och 2026.
Vattenfall skriver också att elpriserna i elområde 3 nu tangerar elpriset juni 2020, då var elpriset 24,89 öre/kWh mot dagens 27,27 öre/Kwh. Värt att notera är att vi har haft en enorm inflation sedan dess!
Rikstomtebanken har ju varit ute å cyklat lääänge. Man styr ränta i förhållande till inflationen som inte ens är ett krav i deras verksamhet. Man drog ner ränta under noll för att inflationen var för LÅG. Vad berodde den låga inflationen på? Att gänget borta i Asien kunde bygga plattaTVapparater mycket billigare t ex. Klart man måste sänka räntan då, ELLER?!
Ok folket anpassar sig lydigt för att rädda landet och lånar mer pengar eftersom det är det rätta nu, billiga TVapparater är ett allvarligt hot eller förlåt låg inflation = farligt. (Bankerna märker att deras räntenetto blev alldeles för litet med de låga räntorna och börjar uppvärdera fastigheter. Ska man få in samma pengar så måste lånen bli större förstås.
Sedan förstör den rödgröna röran ELnätet, Elpriset skenar, Dieseln kostar 28 kr/l och tokdåren i krml startar krig. Inflationen drar iväg till 10%. Äntligen lite inflation tänker man då att genierna på rikstomtebanken skulle tycka men Nej! Nu måste vi höja inflationen ännu mer 10% är för lite! Vi försöker få upp den till 12% eller nåt, 10% är ju alldeles för mycket så då måste 12% vad MYCKET BÄTTRE. Vi höjer räntan så att ALLT blir dyrare, byggsektorn kraschar, konkurserna ökar och folk blir arbetslösa. Folk har alldeles för mycket pengar att betala de höjda priserna med. Jobb done. Plötsligt hävdar genierna att man ska FÖRSVARA kronans värde?? Va när upptäckte de att det faktiskt är ett krav som de har på sig?!
Det är dags att ersätta genierna med några som kan räkna! Eller också får vi gå med i Euron, kanska ändå är det minst dåliga alternativet för som vi haft det nu under 30 år kan vi inte ha det. För några decennier sedan var schweizer francen och kronan lika mycket värda, typ. Det är STOOOR skillnad idag!!!
Riksbanken är alltid för sent ute. Nu kommer det slå över åt andra hållet…
Riksbanken är alltid för sent ute. Nu kommer det slå över åt andra hållet…
Precis 👌
Riksbanken är en långsam pendelrörelse som pendlar för mycket åt båda hållen, dvs för mycket eller för lite
Fått besked gällande fjärrvärmepriset i en mellanstor kommun 2025.
Prishöjningen kommer att blir högre än 2024 (som var det tidigare rekordet).
Riksbanken långsam = x antal förutbestämda möten per år.
Marknaden blixtsnabb = x antal möten varje sekund.
Så redan idag har marknaden prisat in en svagare SEKetas på dagens inflationssiffror.
Nu startar väl klagokören ännu en gång bland staketkuskarna när de skyller en svag SEKetas på Riksbanken.
Både Biden och Trump är gamla men om man verkligen vill ställa det i relation till något – Bill Clinton är yngre än både Biden och Trump och Clinton blev president i början av 90-talet – dvs för mer än 30 år sedan…..
Reagan var 69 år när han blev vald 1981 (vilket var dåtidens åldersrekord):
https://varldenshistoria.se/samhalle/politik/politiker/ronald-reagan-gav-sovjetunionen-dodsstoten
Reagan, tycka vad man vill om honom men hans one-liners är ikoniska. Vem kan glömma
– ”Mr President, why 600 fleet units in the Pacific?”
– ”well, nice round figure…”
Han hade nog en del humor , den gode Reagan
https://www.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A
Men. Sentida granskning av Clinton har ju visat att han har en kvinnosyn som får Trump att framstå som en modern man.
Vänstern vill gärna använda “lewinskyaffären” till att det var ETT snedsteg och mörka de flertalet våldtäcktsanklagelser som samtidigt lyftes.
Det var ett klassiskt fall av “Men han ‘är ju vår man. Så han ‘är alltid bättre än alternativet”
Så vette fan om viu vill ha “den” typen av ungdom
Dessutom så ansåg många att Hillary varit med och stöttat och städat i skandalerna för att möjliggöra sin egen kandidatur. Likt House of Cards.
En anledning att många kvinnor INTE röstade på henne.
Jag var i USA under den valkampanjen och det var kvinnor som var väldigt vänster och konstnärer som sa “we cannot in good faith vote for somebody that protected a suspected rapist”. Personer som var registrerade Demokrater.
Riksbankens sätt att räkna på inflationen där man undantog vissa företeelser som exvis den med låga räntor lånefinansierade bostadsprisutvecklingen som kunde ske tack vare att man pressade ner räntorna till noll eller tom negativa under en längre tid bäddade för den – som jag påstår – katastrof iochmed att man inte höll den högre räntenivå som hade behövts för att stävja denna utveckling.
De låga räntorna och kronans negativa värdeutveckling motiverades uppenbarligen främst med motivet att bibehålla Svensk industris konkurrenskraft genom låga exportpriser och inte som i andra länder där högre räntor skulle vara rationaliseringsdrivande, dvs tvinga fram en högre förädlingsgrad för att kunna bibehålla konkurrenskraften. Tidigare (S) regeringar använde återkommande devalveringar för att hålla arbetslösheten på en låg nivå. Efter krisen i början av 90-talet förändares RB’s uppdrag. Den skulle hålla inflationen vid ca 2% och ett tag lyckades man bra. Realinkomsterna steg under en period. Men med de gånger man inte agerande när spekulationsbubblor var under bildande samt med en ledning som underlät att ta med den lågräntedrivande prisexplosionen under de senaste åren gick det som det gick.
När väl skiten träffade fläkten tvingades man så HÖJA räntan mitt under den kris i energi och krig som skedde. Man har nu de-facto återigen genomfört en devalvering som kunnat undvikas om alla parametrar tagits i beaktande. Så har den Svenska kronan mer eller mindre konstant över tid fallit i värde mot Dollarn och Euron. Det hade inte behövt vara så. Anslutningen till Euron var “het” under ett tag när Euron stod i 8 kronor. Motivationen för att inte göra det var att man då inte skulle ha kontroll över den egna valutan. En stand-up artist uttryckte problemet med att Euron var som att “Ha elementet i Norrland och termostaten i Italien.” Tyvärr verkade det som om RB inte visste var man hade termostaten utan reglerade elementet litet på känn.
Ett som jag noterat säkert tecken på att en bubbla håller på att bildas är att åren innan den imploderar, exploderar byggnationen av stora spekulationsdrivna fastighetskomplex. Då är det dags att ta på sydvästen, skalka luckorna, ta ner genuan och storseglet, hissa stormfocken och koppla säkerhetslinan…
Utan devalveringarna hade den svenska industribasen utplånats om inte man genomfört kraftiga kostnadsminskningar.
Tyskland är i det läget nu när lönerna börjar gå upp och energipriserna ännu mer. De sitter ju med en euro…
Jaha? Kanske, kanske inte. Det finns inga säkra påståenden om alternativa historiska förlopp.
Jag misstänker att “industribasen” och dess överlevnad inte är den enda relevanta enheten för analys här. Devalveringarna var förflyttningar av rikedom/välstånd från löntagare till tillgångsägare. Relativt sänktes reallöner och det gynnade framförallt industrins “ägardynastier”. Ekonomin blev mer primitiv och ojämlik.
Utan devalveringar hade man tvingats till effektivisering och klättring upp i värdekedjan.
Fast effektivisering hade inneburit svensk varvskris för hela näringslivet.
Den hade inte sett ut som den gjorde ialla fall.
Förmögenheter har inte flyttats. Det som hänt är att kapitalet växt fortare än arbetarnas tillgångar.
Precis som när vänstern säger att borgarna sänkt skatten med XXX miljarder då de extrapolerar 2005 års skatter på valfritt BNP tal därefter, troligen ngn gång då det är val.
Inte som varvskrisen och inte för hela näringslivet, men just i transformeringen så är det rimligt att ett antal företag/industrier hade försvunnit. Om de saknar konkurrenskraft behöver de inte fortsätta vara verksamma. Marknadsekonomin avskiljer olämpliga företagsledare från att konsumera resurser, om man så vill.
Effekten av devalvering är att rikedom/välstånd förflyttas när alla reallöner sänks och tillgångar omvärderas nominellt. Liknelsen med nominell skatt från år Y jämfört med Y+10 stämmer inte här.
Min övergripande gissning är att det totala välstånd över tid skulle ha blivit en bra bit högre, eftersom incitamenten skapar industrier där ingenjörsinsatsen måste ge högre förädling än annars. Dvs man måste klättra i värdekedjan. Detta hade också givit en mängd andra positiva följdeffekter.
Fundering, snart är översynen om nya elområden klar som förväntas leda till kraftigt höjda elpriser i Mälardalen (utöver nätavgiftshöjningarna, effektavgiften m.m).
Om man strax innan nya indelningen prissäkrar på ett långtidskontrakt, kommer det rivas upp om elområdena ändras?
Varför förväntar du dig högre priser i Mälardalen?
Har du sett de liggande förslagen på indelning? Antingen tillhör man de norra elområdena eller så tillhör man Storstockholm och dit hör Forsmark. Stockholm plus randkommuner runt Mälardalen kommer få lägre elpriser på bekostnad av södra Sverige som troligen får ännu högre elpriser med de fyra liggande förslagen.
https://cornucopia.se/2019/10/breaking-stockholm-foreslas-bli-eget/
Jag tror du har helt rätt. OM nått händer kommer det antagligen gynna väljarbasen i Sthlm
Men då det är så politiskt känsligt med elpriserna i SE4 och att resten av europa hoppade över att inrätta elområden så kommer knappast nått att hända
Kommer inte ske.
Likt fastighetsskatten. Vilken politiker tror du vill ta det “ansvaret” 😀
Det är myndighetsbeslut, hanteras inte av politiker.
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar–elmarknad/elomradesoversyn/
“Analysen sker utifrån många olika perspektiv, exempelvis utifrån så kallad samhällsekonomisk nytta, påverkan på driftsäkerhet samt marknadslikviditet.”
Elpriset ska optimeras, klarar SE4 höga elpriser så gör resten av Sverige det också, det är vad marknadslikviditet betyder.
Så det gick ju rätt bra på börsen.
Men skyfallet kan fortfarande slå ner skörden.