Börserna i de asiatiska tidszonerna går blandat under torsdagsmorgonen efter fallande amerikanska börser och amerikanska stigande räntor på det amerikanska inflationsbeskedet. Konjunkturen i Stockholm återhämtar sig, men enligt lobbyorganisationen Stockholms Handelskammare så är läget förstås miserabelt ändå. SCB rapporterade de svenska inflationssiffrorna idag, och de kom in lägre än väntat med prisökningar om 4.5%, samt Riksbankens KPIF inom toleransintervallet, vilket borgar för styrräntesänkningar senare i år.

Stockholmsbörsen gick +0.22% för OMXS30 och +0.28% för OMXSPI igår. Kronan försvagas något mot dollarn till 10:25 SEK för en USD, men som påtalat är området runt 10:20 ett stödområde för dollarn, så inget konstigt med det. Euron går på 11:22 SEK. Guldpriset stiger något till 715:- SEK per gram, men noterar inte nya rekord i dollar.
I USA fortsätter de långa räntorna att stiga efter veckans tidigare amerikanska inflationssiffror. De amerikanska börserna backade och S&P-500 gick -0.19% medan tekniktunga NAsdaq 100 gick -0.83%. Inom FANANGST föll förstås övervärderade Tesla mest med -4.54% medan Amazon och Google steg, den senare med +0.93%.
Borta i de asiatiska tidszonerna så går ASX 200 -0.20%, HAng Seng -0.78%, KOSPI +0.94%, Nikkei 225 +0.29% och Straits Times +0.81%.

Lobbyorganisationen Stockholms Handelskammare uppger att konjunkturen återhämtade sig i Stockholm under fjärde kvaralet men “det ekonomiska läget är fortsatt tufft”. Ingen lobbyorganisation någonsin har sagt att läget är bra för deras betalande medlemmar, och om det skulle vara bra så ser man alltid framtiden negativt.
I alla fall så ökade den sk Stockholmbarometern från -16.2 till -11.2. Den har inte ökat så mycket på ett kvartal sedan återhämtningen från pandemin andra kvartalet 2021, men lobbyorganisationen är noga med att påpeka att “[t]trots förbättringen under kvartalet anses stämningsläget totalt sett fortsatt vara mycket sämre än ett historiskt normalläge”. Bara så ingen tror något annat än att Stockholms företag desperat behöver hjälp i form av arbetskraftsinvandring utan lönegolv, sänkta skatter, bidrag, gratis utbildning av arbetskraft och allt annat som staten ska ge dem ur sina oändliga koffertar.
Likt för konjunkturbarometern mfl sådana här grejer är normalväden runt 100, 90 eller lägre miserabelt och 110 eller högre fantastiskt (men snart blir det värre förstås). Och likt för konjunkturbarometern drar jag bort 100 och anger -11.2 istället för 88.8, så vanliga normalbegåvade som jag fattar enklare.

De svenska inflationssiffrorna för KPI kom in lägre än väntade 4.7% men var med 4.5% fortfarande högre än i december rapporterar SCB. Därmed kommer alla rent seekers börja skrika om sänkta räntor och att Riksbanken omgående måste sänka räntan, då kalenderbitarna på centralbankens KPIF landade på 2.5% eller inom Riksbankens toleransintervall på 1 – 3%.
Dock var det enbart elpriserna som sänkte inflationen senaste månaden. Det och drivmedel, som blivit billigare än förra året pga statligt ingripande kring reduktionsplitken. KPIF-XE, dvs kalenderbitarnas index utan energi låg således på 3.5%.
Men kraven på sänkt ränta kommer hagla ändå. De största bidragen till KPI senaste året är hyror och räntekostnader. Dessa förväntas förstås upphöra bidra till årstakten framöver när de inte längre höjs.
Oavsett så drömmer alla om en ny lånefest, men de får nog ge sig till tåls lite till, och ingen tror att vi ska få nollräntor igen. Iaf ingen som vet vad de talar om.
Med lägre inflation kan vi alla iaf förenas i glädje över att årets löneförhandlingar kommer innebära de sedvanliga minimala löneökningarna eftersom den svenska modellen har tjänat oss arbetsgivare och fackpampar väl på bekostnad av den som faktiskt jobbar och drar in pengarna. Sedan är det ju så med hjärntvätt, att om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger och är konsekvent, så tror till slut arbetstagarna på den och står tacksamma med mössan i hand, som på den gamla goda tiden när man stod uppställda framför fabrikören på fabriksbacken om morgonen. Skillnaden idag är att bredvid fabrikören står en övergödd fackpamp och smörjer sitt krås.
115 kommentarer
Trevligt att se dig åter, men ta hand om dig och kör bara inte ända in i kaklet!
36.6º utan febernedsättande, så allt är okej just nu. Feber beror inte på arbetstempo, utan infektion, förgiftning eller cancer.
Kroppstemperaturen höjs faktiskt hos uthållighetsidrottare som långdistanslöpare och bärare. Det är därför man svettas.
Jo, men jag avsåg i normalläget. Klart man får högre temperatur när man tränar.
Kroppstemperaturen höjs faktiskt hos bastubadare och ökenvandrare. Det är därför man svettas.
Källa på det? Har sökt igenom hela Aftonbladet och hittar ingen vetenskaplig grund för ditt påstående.
Jag svettas rätt mycket i västafrika.
Man kan också svettas efter att (feber-)frossa ett ordentligt julbord
@JUSTMYOPINION: Man hittar sällan någon vetenskaplig grund i Aftonbladet, oavsett ämne.
Inte i ditt fall, du är van att jobba och har gjort så i årtionden, men under förutsättningar kan tex stress öka ämnesomsättningen i kroppen för en del människor. Det gör att kroppstemperaturen kan öka.
Övergödd fackpamp? Finns sådana? Hoffa Eriksson och Thorvaldsson kanske, resten är garanterat änglar.
Okej.
Märkligt at det är elpriserna som sänker inflationen när konsensus här är att vi har skenande elpriser månadens alla andra dagar.
Årsförändring. Även om de är skyhöga historiskt är de lägre än förra året.
Jobbigt. Eftersom femöreskolor inte längre kostar fem öre så är godispriserna skyhöga.
Så ifjol var de skyhögre.
🙂
Sänkningen av reduktionsplikt kan inte påverka dagens siffror speciellt mycket, är 9 månader med reduktionsplikt med i dagen siffror
Vad är det du inte förstår? Begreppet inflation mäter 12 månader tillbaka, det ingår inte hur det såg ut för 2 år sedan ełler för 20 år sedan i definitionen, att sedan kronan tappat enormt i nomineltvärde de senaste 40åren hör inte dit
Blir komplicerat att reda ut vad du avser kommentera när du placerar dina kommentarer lite slumpmässigt.
Inflation mäts 12 månader tillbaka, så vad elpris var för 13 månader sedan är inte relevant för begreppet inflation
Ser inte relevansen till min kommentar.
Det är okej, dina kommentarer är överlag rätt irrelevanta eftersom de är S-märkt desinformation och gishgallop.
Boom shakalak.
Som vanligt har du inte så mycket av värde att tillföra utan hemfaller din vana trogen till personangrepp.
Nja. KPI och dess varianter redovisas visserligen som mätvärde på 12 mån. Men det går utmärkt att mäta på 1 mån eller 20 år också.
Sen är väl inflation egentligen ökning av penningmängden om jag minns rätt. KPI är bara en indikator i det fallet. Eftersläpande dessutom.
Inflation är en ökning av den allmänna prisnivån, vilken kamn påverkas av många faktorer varav penningmängden indirekt är en. Penningmängden minskas även när någon amortera.
Jag betalade ungefär 6000kr per månad för December – Februari.
Det är bra mycket högre än vi betalade 2021.
Medelpriser i euro, dec-feb i SE3 (som jag har för mig det handlar om här):
2020-21: 44.23
2021-22: 116.71
2022-23: 134.08
2023-24: 62.10
Visst, priserna är 40% högre samtidigt som KPI har förändrats 18% under samma period, men skyhöga tycker jag är något av en överdrift.
Med dina siffror är det 50% ner på elen i inflationspåverkan, de som är äldre än 12 månader räknas inte
Nu var det Johan som jämförde med 2021. Dessutom är siffrorna inte mina (jag hittar inte på dem), utan de här hämta från elhandelsbörsen.
Det spelar ingen roll för inflation som begrepp, dock påverkas den egna plånboken om man tittar 2 eller 3 år tillbaka på vad råvaran kostade jämfört med idag
50% upp är en rätt bra höjning. Sen ska euron växlas över till slaskvaluta, så runt 10% extra. Så 1,5*1,1 extra på 3-4år. Men om vi cherry-pickar det som passar ens narrativ, d v s jämför med 2022 så ser det ju okej ut.
Jag håller alltså med Lars.
Nu var det 40%. Växelkursförändringen under samma period är 10%.
Världen är dock tydligen full av folk som jämför nuvarande priser med vad det kostade när de var barn.
Det är OK att jämföra nuvarande priser med vad det kostade när man var barn, men man bör nog normera priserna innan man jämför.
Ja, du ställer dig väl bakom Lorenz Ovett som tyckte att Pågen skulle bojkottas till fördel för Polarbröd när deras VD hade mage att klaga på elpriserna.
Om du inte var så satans vänsterbliven hela tiden skulle du förstå vad 50% högre elpriser innebar för industrin.
Nu är det inte 50%, utan 40%. Det har även varit inflation, med allmänt högre prisnivå. Om de högre elpriserna påverkar industrin eller inte, beror också på om de kan ta ut sin produktionsfördyring i högre priser till sina kunder.
Nätavgifterna stiger också, syns inte på statistik från elbörsen.
Håller med om att bloggens narrativ om skyhöga elpriser börjar bli lite tramsigt. Elpriser runt kronan och dagstoppar mot det dubbla är inte skyhögt och får nog anses som högst normalt. Fortsätter elpriserna på denna nivå tror jag de flesta anser att det är helt okej.
Skyhögt är det nya normala, och för övrigt har vi alltid varit i krig med oceanien.
Nej, det jag nämnde är det som bloggen brukar tjata om som skyhögt, det händer inte så ofta att priserna är så höga. Majoriteten av tiden är priserna mycket lägre. Vilket krig med Oceanien pratar du om f.ö.?
Det som alltid har varit, förstås. Som Eric Blair skrev om.
Riksbanken går nog försiktigt fram, så de avvaktar nog ändå till juni, trots siffrorna idag. Risk med att sänka för snabbt. De vet ju vad en spiral nedåt innebär.
Spå inflammation är inte svårt då man har facit, är ju vad som hänt de senaste 12 månaderna som redovisas
? Jag skriver utifrån hur Riksbanken kan tänkas resonera framöver. Klart att all data är helt centralt, men de väger in mer än så när de gör sina bedömningar och beslut. De måste ju kunna försöka skatta utvecklingen framåt också.
All data måste ju också tolkas. Därför olika “experter” kan landa så olika ibland.
Eller så är de bara överbetalda klåpare, har man facit borde man kunna räkna rätt
Jo, jag håller med. Dock, det sista du skrev är en luring. Det verkar uppenbarligen inte vara så enkelt …
Fast det rör sig om någon 10 dels % som det slår på i Sverige, det är inte Ryssland där man räknar fel eller fejkar med 10 %iga enheter, rubel/dollar kursen bör vara ordentligt fejkad mot vad gatans kurs på är, sedan har inte RB någon egen ränte strategi utan man följer FED och ECB
Det skulle vara intressant att vara med på Riksbankens möten. Uppleva hur det diskuteras fram och tillbaka. Ibland får jag intrycket av att de har väldigt liten uppfattning om hur de kommer att besluta. Att det sker lite slumpartat ibland. Men det kan ju bero på just det att jag inte har tillträde till deras möten …
Vill minnas det var I något fotbolls-VM för några år sedan där någon hade använt en typ av mikrofon som kunde riktas och avlyssnat samtalet på Sveriges tränarbänk. Slutsatsen av det (i lönndom) avlyssnade samtalet påstods vara att förbundskapten och biträdande tränare hade precis lika dålig koll som vi andra på vad som försiggick på planen.
Kanske samma med Riksbanken!?
Förutom den penningpolitiska
rapporten de släpper efter sina möten, som i detalj beskriver hur de resonerar från RB. Så hoppas jag ni är medvetna om att riksbanken publicerar sina mötesprotokoll om hur de olika ledamöterna har diskuterat. Detta är såklart grunden för demokratin och öppenheten.
Så någon hemlig mikrofon behövs inte. Dessutom är riksbanken ett skyddsobjekt att ens föreslå sånna här lagöverträdelser är inte okej.
Protokollen hittas här. https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/dagordningar-och-protokoll/penningpolitiska-protokoll/
Protokoll äldre än 2016 finns i arkivet som också är online nu för tiden.
Jo, jag håller med om att det bör räcka som underlag (rapporterna/protokollen är säkert korrekta och i överensstämmelse med det faktiska förloppet), men det hade ändå varit intressant att närvara som åhörare (lite som i riksdagen). Men jag litar på deras rapportering. Deras uppdrag är inte det lättaste. De erkänner ju själv hur svårt det är.
*I kammaren (om man ska vara noga och korrekt).
Protokoll skrivs inte för att dokumentera vad som sagts/beslutats, utan för att skydda deltagarna från efterkommande kritik.
Tänker att allt som sägs inte dokumenteras. Men jag vet inte?
Är alla ekonomer, undrade lite vad de har för vanliga jobb?
Och det är fler råvaror som ser likadant ut, det samma gäller valutan, vete, stål osv, eftersom vi har nått toppen samtidigt som inte löner drog iväg med 15-20 % så kommer inflation gå ner, så vida inte kriget sprider sig till andra ställen
Vi får se vad de säger 8:e Maj. Tror nog på en sänkning då, 25p. Men svårt att analysera irrationella människor.
Ordet irrationell är nog föresten synonymt med förutsägbar. Den logiken kan jag dock inte bevisa förutom via “induktionsobservationer”.
Man måste vara medveten att en sänkning kan ta upp till ett år för att få genomslag så det är väldigt långsamma förlopp.
Jo, det är ju en central parameter att ta hänsyn till. Men mycket kan ju hända under året som innebär att en sänkning av räntan (eller höjning) idag kan visa sig vara fel beslut på längre sikt, när vi har facit. “Bästa” exemplet är väl minusräntan.
Funderar på elpriserna. Hur tänker marknaden gällande elpriset? Kommer det fortsätta sjunka? Tycker jag ser dagliga artiklar från Lasse om vilket underskott det finns i planerad produktion och hur lönsamt det är att skaffa solpaneler.
Om elpriset stabiliseras så bör inflationen ta fart igen.
Nej. Stabiliseras elpriserna på denna nivån faller inflationen, eftersom man jämför med för ett år sedan.
Inflationen består av fler komponenter. För närvarande bidrar högre räntekostnader till nästan 2 procentenheter av KPI. Nu när räntan inte längre höjs så kommer den effekten avta.
Så är det. Hyreshöjningarnas effekt kommer dock ligga kvar hela året ut, men de var bara 0.5 procentenheter av KPI.
Det är lite oroande att den underliggande inflation (KPIF-XE, utan räntor och energi) är så hög som 3.5%, men tittar man närmare har förändringen sedan juli (senaste 8 månaderna) endast varit 1.6%. Det finns möjlighet att återhållsamma prishöjningar under våren pga en begynnande lågkonjunktur och stabilare växelkurser kan hjälpa till att sänka oinflationen.
Det samma gäller kronkursen, nu jämförs den mor när den var som sämst, stärka kronan till 9 sek dollarn är det deflation drivande
Därav kpif
Känns som kommentarerna går i rundgång. KPIF är intressant för RB då de vill rensa från effekterna av sina egna beslut. För allmänheten är KPI mest relevant då de allra flesta betalar för både ränta, energi och övriga delar av inflationen.
Det blir en pedagogisk utmaning att förklara när KPI rasar under inflationsmålet pga sänkt ränta (som ju inte heller KPIF är fri från)…
Mössa i hand, övergödda fackpampar och hjärntvätt. Dålig morgon?
Lite morgonkaffe lättar nog upp stämningen.
Fakta.
Har aldrig haft så låga löneökningar under 25 års arbetsliv som de år jag arbetat i kollektivavtalade företag.
Och sämre villkor i övrigt så som lägre tjänstepensionsavsättning och sämre försäkringsskydd.
Det är väl en i sak relativt korrekt beskrivning av betydliga delar av Sverige idag…
Det börjar bli lite tjatigt detta om “Svenska modellen”. Ekonomiska indikatorer är inte bara statistik utan representerar faktiska förändringar. Det finns inget magiskt trollspö som får allt att bli som det var förut. Det har ingenting med någon svensk modell att göra utan det är så det är. Räntan är högre nu än 2020, Ryssland krigar mer nu än 2020, reshoring är mer av ett faktum nu än 2020, elpriserna är högre nu än 2020. Det är några exempel på riktiga förändringar med riktiga kostnader som ingen fackbas i världen kan förhandla bort. Vad än karismatiska män på göteborgska påstår.
Någonstans måste kostnader tas och om alla hela tiden ska kompenseras 100% för alla förändringar så har det inte skett någon förändring. Om någon tycker att de inte får lön i förhållande till det värde de skapar så får de byta jobb. Istället ska det låtsas som att alla svenskars produktivitet är indexerad efter OPEC och Nordpool och att det nu är ett systemfel att köpkraften förändrats.
+1
Ett garanterat sätt att i Sverige och många andra marknader inte få någon löneutveckling är att inte byta jobb.
Jag jobbade några år i Sverige under covid och hade “enhetens bästa lön” när jag började och hade 25% mindre än de senast anställda när jag slutade.
Eller att jobba på ett kollektivavtalat företag.
Eller jobba på ett företag utan kollektivavtal, utan rätt till årlig lönerevision.
Det är inte likställigt. Utan kollektivavtal betyder inte utan rättigheter. Anställningsavtal kan innehålla mycket.
Ja, absolut. Men att jobba på kollektivavtalat företag innebär inte heller att man inte får löneutveckling utöver det som avtalen ger.
Självklart kan man få mer än de centrala avtalen.
Vad jag säger är att jag har aldrig haft så låga löneökningar under 25 års arbetsliv som de år jag arbetat i kollektivavtalade företag. Trots att jag då fått mer än vad de centrala avtalen säger.
Och sämre villkor i övrigt så som lägre tjänstepensionsavsättning och sämre försäkringsskydd.
För mig är det totalt ointressant huruvida fackrepresentanter och arbetsgivare väljer att en gång om året ta del i konklaven tills vit rök kommer ur skorstenen.
Huvudsaken jag får den lön jag begär och att arbetsmiljön är god. För att motivera mitt löneanspråk brukar jag bara visa vad andra arbetsgivare har skickat för erbjudanden. Enda gången det inte fungerat var på en arbetsplats där chefen påstod att hen inte fick höja min lön mer än kollegornas eftersom att min lön redan var högre än snittet och facket tydligen hade bestämt att de som “halkat efter” lönemässigt skulle prioriteras. Den chefen blev mycket obekväm när jag började ställa frågor kring det.
Bästa investeringen jag gjort, tjänar ca dubbelt mot de med kollektivavtal i samma bransch. Om de inte reviderar utifrån tillgång/efterfrågan så byter jag
Tip på hur mm blir en övergödd fackpamp? Jag försökte engagera mig i Unionen får några år sen men det hjälpte inte värst mycket utan ligger fortfarande på BMI 22.
Mål ska vara mätbara… Var går gränsen för övergödd? BMI 30?
/Arbetar-Kalle (kusin med Vävare-Lasse)
😂😂😂
Nä försäkringsbolaget nekar dig sjukförsäkring p g a för högt BMI, då är man övergödd.
Unionen verkar vara för de som vill bli kriminella snarare än övergödda
https://www.tn.se/arbetsmarknad/36288/kastade-sten-pa-polisen-kraver-skadestand-fran-sin-arbetsgivare/
Trenden i KPIF, beräknat på senaste 6 månader men extrapolerat till årstakt, är ca 1.95%.
Precis. Jag skrev något liknande längre upp innan jag läst din kommentar.
Att statens uttag av skatter på el & drivmedel så direkt kan påverka inflationstakten är anmärkningsvärt.
I detta läge är det egentligen för tidigt att börja sänka räntor – men risken är överhängande att facken kommer att kräva “reallöneökningar” på riktigt om räntesänkningarna uteblir och då riskerar vi att hamna i en ny lönespiral av 90-tals snitt.
Tyvärr är SEK idag för liten som valuta för att erbjuda oss den nödvändiga stabiliteten som krävs för att säkra jobb och företag långsiktigt. Behåller vi SEKen riskerar det att kosta oss alla i ytterligare förlorad köpkraft när vi själva bäddar för högre arbetslöshet och färre framgångsrika företag.
Slutsaten blir att vi bör gå över till Euron asap.
“Att statens uttag av skatter på el & drivmedel så direkt kan påverka inflationstakten är anmärkningsvärt.”
Jag tror att progg-bandet “Blå tåget”, när de skrev att “Staten och kapitalet, de sitter i samma båt” själva inte förstod hur rätt de hade.
Om jag kommer ihåg rätt var titeln “-Den ena handen vet vad den andra gör” i sant överkomplicerad 70-talsanda. Staten och kapitalet var inom parentes.
Så minns jag också. Men lyssna gärna på Thåström och Ebba. Bättre tryck.
https://www.youtube.com/watch?v=Jy2Ce1Wpl-4
En liten undran bara. Är det lämpligt att byta till Euro när kronan är så otroligt svag som just nu?
Det beror på vad du vill uppnå. Har man kapital bör ju oavsett 80% ligga utomlands, oräknat bostaden.
Vi bestämmer vilken kronkurs vi går in med, men vi måste försvara den i 2 år har jag för mig
Det är en förhandling med övriga Euro-länder. Men ca 9,50 borde gå att få till.
Ja, vi måste likt Danmark sen ha fast växelkurs och försvara den.
Problemet om vi sätter den till 9,50 är att på ett effektivt sätt få till att alla priser beroende på växlingskursen också sänks motsvarande.
Med tanke på att våra lagar på konsumenträttsområdet är fruktansvärt dåliga så blir det svårt.
Palme och Fälldin använde devalvering under hela 80 talet för att undvika uppsägning i exportindustrin samt fylla på inom offentlig sektor så att S vann valen, dock är det märkligt att USA med sin enorma statsskuld har så stark dollar samtidigt som de rika Norge har lika kass valuta som Sverige
Siri, vad är kärnvapenmyntfot för något?
Hur man kan överväga att välja en dåre som med flit är beredd att sänka USA och dollarns herravälde är rent märkligt, kriget i Ukraina är växelpengar för USA jämfört med att ha herravälde militärt och ekonomiskt
Marknaden kanske inte tror att Trump vinner valet. Vi får se vad som händer med dollarn då. Dock styrs dollarn främst av räntearbritage och carry trade eller vad det nu heter. Amerikanska statens underskott verkar fullständigt kvitta, bevisligen.
Ja, tyvärr. Har i det längsta motsatt mig den tanken, men det är nog dags för ett byte till euron snart. Även om det bytet i sig kommer medföra ytterligare prishöjningar, det visar all empiri. På lite längre sikt kommer vi alla dock att tjäna på det.
Matpriserna är väl fortsatt höga, men åtminstone svenskproducerad potatis, spannmål och liknande bör väl sjunka i pris, eller åtminstone inte fortsätta öka i höst? Tänker på den fördröjning som reduktionsplikten medfört. Säden till det bröd vi äter idag skördades innan reduktionsplikten sänktes, likadant med potatis, sockerbetor etc. Nästa skörd borde bli betydligt billigare för bönderna att producera, och då kan man väl tänka sig att matpriserna på svenskproducerat sjunker? Sen tillkommer förstås faktorer som hur stor skörden blir, men oaktat det?
Svenska matråvaror prissätts internationellt. De sjunker alltså inte i pris. Reduktionsplikten betyder att en del bönder kan gå plus, inte att matpriserna sänks.
Varför sälja potatisen, vetet eller mjölken billigare till svenskar, när du får mer betalt för den (mjölkpulver) om du säljer den internationellt?
Tack för info Lars, det hade jag inte en aaaaning om faktiskt. Man lär sig något nytt varje dag.
Vi kan ta och skänka Sven Olof Sällströms anhöriga en tanke.
Sällström var tongivande i arr ändra SDs inställning till NATO och har därmed gjort mer för Sverige säkerhet än någon Socialdemokrat de senaste åren för att inte tala om valfri miljöpartist eller vänsterpartist, där de senare aktivt motarbetar svensk säkerhet på alla sätt de kan.
Alla SDare var inte emot Nato och betalda av Ryssland, en del förstod vad som gällde.
Lidl sänker priset med 20% på sitt varumärke Matriket under mars månad, som bara är produkter märkta med “Från sverige”.
Märkningen innebär att Odling har skett i Sverige
Alla djur är födda och uppfödda i Sverige
All förädling har gjorts i Sverige
Varan är förpackad i Sverige
Kontrollerad i Sverige
Tyvärr verkar konkurrenterna Ica m.fl. nöja sig med att se på.
Visst, men vinsten hamnar i Tyskland.
Dessutom har svenska bönderna skatteplanerat och slussat allt till schweiz. Nattsvart var det visst.
Jag har hittat en ICA som kör rätt låga priser, antagligen för att behålla kundbasen. De tycker om ett Kvantum till ett Maxi, så deliketess och liknade erbjuds inte och det är lite byggkaos. Annars brukar jag handla på Lidl
Bull Trap på bostadsmarknaden i antågande
https://www.dn.se/ekonomi/maklare-bostadskopare-tar-ut-rantesankningar-i-forskott/
Fint att en mäklare pratar om bostadsköpare. Och inte säljare. Får det hade gynnat omsättningshastigheten (sänkt pris för snabbare affärer). Men så klart, de representerar både köpare och säljare, vad jag förstått.
Jag kan tänka mig att räntesänkningarna senare i år och nästa år redan är diskonterade på bostadsmarknaden. Nu bär det iväg uppåt igen.
Du demonstrerar poängen ypperligt
Angående inflationen så tycker jag månadssiffran gör det lättare att förstå vart det är på väg, och 0,2 ser lågt ut jämfört med samma månad andra år t ex. Att jämföra med 1 år tillbaka är ju som definitionen är men det lutar ju åt deflation senare i år på månadssiffran. Så garanterat sänkt ränta i maj. Ser dock inte hur Fed ska kunna sänka.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/
Angående inflationen så tycker jag månadssiffran gör det lättare att förstå vart det är på väg, och 0,2 ser lågt ut jämfört med samma månad andra år t ex. Att jämföra med 1 år tillbaka är ju som definitionen är men det lutar ju åt deflation senare i år på månadssiffran. Så garanterat sänkt ränta i maj. Ser dock inte hur Fed ska kunna sänka.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/