Stockholms Länstrafik SL och Stockholms Stad har hamnat i konflikt på grund av att den senare vill bygga en cykelbro bredvid tunnelbanebron mellan krondiket Slussen och Gamla Stan. SL hotar att stänga tunnelbanan genom flaskhalsen mellan norra och södra halvan av Stockholm i byggets tretton veckor (givet att tidplanen håller) och 300 000 resenärer drabbas dagligen, varav 45 000 i timmen i rusningstid utan ersättningstrafik.

Mitti Stockholm har mer detaljer i ärendet.
För alla oss som inte är stockholmare (=bor i Stockholm, det finns ju ingen som bor i Stockholm som är född där) så passerar alltså samtliga tunnelbanelinjer hållplatsen Gamla Stan och åker sedan till Slussen. Trafiken är vardagar 300 000 personer om dagen och tunnelbanan kommer behöva vända redan vid den så kallade T-Centralen, eftersom tågen inte kan vända riktning vid Gamla Stan.
SL kommer om de stoppar trafiken på grund av cykelbrobygget inte sätta in de 900 ersättningsbussar i timmen som krävs för att ersätta tunnelbanan, och de busslinjer som finns har ingen kapacitet att svälja 45 000 i timmen.
Stockholms tunnelbana är annars rätt bra, då den som helt planskild och oberoende av annan trafik i princip alltid går utan störningar, utom när det inträffar så kallade obehöriga på spåret, eller vid större strömavbrott. Det var framsynt att bygga tunnelbanan när det begav sig för snart 100 år sedan, men samtidigt är hela Stockholmstrafiken idag helt beroende av dess existens.
Men det blir kanske bra för folkhälsan att se 45 000 personer i timmen promenera mellan Slussen till T-Centralen? Fast gångvägen över Riddarholmen är väl fortfarande stängd? Lär bli trångt nere framför Norstedts när alla ska svänga in på själva Riddarholmen istället för att fortsätta rakt fram? Och håller metalbron borta vid centrumbron eller vad den heter om några tusen fotgängare vistas på den samtidigt mot normala dussinet?
Känner jag Stockholm rätt – vilket jag inte gör – så kommer köteori göra att effekterna kommer korka igen trafiken långt bortom den berörda sträckan, t ex när 45 000 personer försöker ta sig in på pendeltågstationen Stockholm Södra och korkar igen även pendeltågen, plus alla som ska ta bilen eller cykeln istället. Det blir säkert spännande.
Vi som inte bor i Stockholm skickar styrkekramar till kungliga huvudstaden, och ni ska vara medvetna om att vi tänker på er. Handhjärta.
Nu är inte sista ordet sagt dock, så det kanske inte blir en stängning av tunnelbanan, utan slutar vid hot. Men det är ju onekligen intressant att se hur den av Stockholms Stad älskade cykeln även nu kan få paja tunnelbanan.
133 kommentarer
Om det stämmer att man ska stänga av t-banetrafiken mellan norra och södra Stockholm i 13 veckor för att bygga en gång och cykelbana så känns det som en otroligt korkad (politisk?) lösning.
Alla kan inte gå till jobbet!
Cykelbana. Inte gång- och cykelbana.
Separerad gång och cykelbana. Inte enbart cykelbana.
Än så stämmer det inte, kommunen och regionen bråkar lite om det, Regionen anser inte att tunnelbanan kan gå säkert när det ska pålas snett under spåren och hotat att stänga trafiken under byggtiden. Kommunen, som inte är inblandad i driften, säger att det visst går. Själv tycker jag ”better safe than sorry, i detta fallet.
Precis. Regionen gick ut i media om nått som kommunen mer eller mindre sagt att de inte kommer att göra om det stänger tunnelbanan
Så det är penismätning för att påverka förhandlingen. men nej. tunnelbanan kommer inte stängas av
Det är som Putlers hot om kärnvapen. Nån går alltid på det.
Nej det stämmer inte det kommer inte stängas av.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/osaker-framtid-for-cykelbron-vid-slussen-byggstoppet-kostar-en-miljon-om-dagen
Man får ta problemen med eventuella sättningar i T-banebron när de kommer. Tydligen är T-banebron inte pålad ner till berget utan vilar i morän medan tanken är att cykelbanebron ska pålas till berget.
Blir det sättningar i bron, lär det dock bli stopp i betydligt mer än 13 veckor.
Det låter som jag gärna ska vara din granne 😀
Så tar vi eventuella problem om jag gräver in under ditt hus när de kommer
Som dränkt Mälarnära bonnjävel så har jag Slussens Tbanestation som min bästa vän att hålla ner vattennivån i Mälaren, om mina fält dränks och jag går i KK pågrund av detta bryr sig inga myndigheter om, men om Mälaren riskerar rinna in i T banan så ökar tappningen snabbt
Svettigt att vara den som pålar om trafiken är igång. Riktigt plockepinn av bärande element där som man inte får ge sig på…
Men man får ändå anta att när man kommit hit så långt fram i processen finns det flera instanser som har redan har granskat detta och tittat på säkerhetsavstånd till befintliga bropelare…?
Trafikinfernot accelererar. Det enda som funkar är bil, apostlahästarna och båt 80. Cyklarna tillsammans med diverse elektriska tvåhjulingar i Stockholm ställer till ett rent helvete. Man måste verkligen vara på alerten. Att ”flanera” på stan är verkligen inte att rekommendera nuförtiden.
Bil funkar inte mellan Slussen och Gamla stan. Det blir helt igenkorkat. Skalar inte alls. Bara att titta på Skeppsbron på andra sidan Gamla stan. Där är det fler cyklar per timme än bilar i rusningen, redan för tio år sedan innan byggandet satte igång. Helt igenkorkat med bilar och flyter på fint i cykeltrafiken. Cykelbron blir en viktig del av Stockholms pendelinfra.
Jag funderar, om bron i dagsläget är så instabil att pålning i närheten riskerar att den rasar, hur säker är den för trafik överhuvudtaget?
Om föregående pålning skedde för så länge sedan. Vad använde man att påla med? Skicket på dessa pålar nu?
Vilka fegisar. Bara att köra Tbanan ändå, om dom ser att spåren börjar sjunka och bli sneda så får dom väl stänga då !
Men det är en kort & trevlig promenad, så länge som Gamla stan inte är full av fulla finnar.
När t-banan väl börjar luta så lär det ta mer än 13 veckor innan upphandlingen om att fixa till det startar..
Stämmer, men om bron börjar luta eller ej beror inte på om trafiken är igång eller inte.
Det lär inte bli någon kort promenad. Tågen kommer inte kunna vända söderut vid slussen heller. Det lär bli Gullmarsplan för de tre gröna linjerna, eller betydligt glesare trafik. Om tre linjer ska samsas om de två spår som finns mellan Gullmarsplan och slussen, och dessutom måste växla över på tillbakavägen om det ens är möjligt i tunnlarna??? för de röda linjerna, blir det lite av samma problem antar jag? Liljeholmen? Blå linjerna påverkas såklart inte alls.
Det lär inte bli någon kort promenad. Tågen kommer inte kunna vända söderut vid slussen heller. Det lär bli Gullmarsplan för de tre gröna linjerna, eller betydligt glesare trafik. Om tre linjer ska samsas om de två spår som finns mellan Gullmarsplan och slussen, och dessutom måste växla över på tillbakavägen om det ens är möjligt i tunnlarna??? för de röda linjerna, blir det lite av samma problem antar jag? Liljeholmen? Blå linjerna påverkas såklart inte alls.
.
Jag hoppas jag har fel.
Jag vill hävda att cykeln är viktig för den svenska krisberedskapen. Cykeltrafiken kommer att fortsätta obehindrat när tunnelbanan står still och elbilen inte längre går att ladda.
Varför skulle elbilar inte gå att ladda, större risk det är slut på diesel eller bensin än att Kärnkraften inte levererar el, det ser vi nu i Ukraina som hade svårt med drivmedel förra året
Räcker att tänka tillbaka till hur det var i vintras. Det var nära med effektbrist och frånkoppling.
Det var effektbrist och inte energibrist.
Fanns fler Tesla på vägarna i Ukraina än i Polen. Jag har tagit foton på en bunt av dem när jag var ner till Kyjiv. Som sagt, enklare att få el än bränsle när det skiter sig.
Japp, vad vi verkligen behöver är att bussar, åtminstone långdistanslinjerna, börjar erbjuda tolkrep efter bussen så vi ökar kapaciteten.
Styrkekramar och 🫶 oerhört uppskattat. Som alltid.
Och vila i trygg förvissning att ni på bästkusten får minst lika många tillbaka från oss. För västlänk, maneter, rutten tånglukt, blåvitts eviga kräftgång och… känns som att jag glömmer något… schartauanerna!
❤️❤️❤️🤗
Schartauaner, det verkliga hardcore är väl Plymouthbröderna? Fast de kanske inte är aktiva på västkusten utan mer i trakter där dragspel och banjo är frekvent förekommande.
Inte påläst när det gäller Plymouth-bröderna men Schartaus inomkyrkliga och synnerligen puritanska väckelse (förbud mot mycket av det som ger livet positivt innehåll) sabbade ju Svenska Kyrkan på västkusten och bidrog till att göra hela Göteborgs stift väldigt konservativt.
Ser fram emot alla reportage i kvällstidningarna av typen “Wildha-Lee, 21, fick skavsår på fötterna. SL betalar inget skadestånd!!” Och så selfiebild på svårt skadat leende offer + häl med Salvekvickremsa, gärna med blodfläck 🙄
Där ska ni få se på Styrkekramar, Handhjärtan och #snålajävlasl i kommentarsfälten 😁
Hahahaha, skavsår ja jävlar i det. Stackare, blir kanske reportage om ”krisveckorna”?
Hon skall minst ha ersättning för förlorad inkomst från OnlyFsns när hon återhämtar sig från skoskavet.
*frust* Wildha-Lee! Den var bra 😀
Fast sadfacefotot tas vid köksbordet. Alltid köksbordet. Fotot tas snett uppifrån av stående fotograf för bästa effekt.
Tråkigt nog har den ansvarige för cykelbanebygget på Sthlm kommun redan sagt att det är uteslutet att bygga den om tunnelbanan måste stängas.
Så även om det är kul att skratta åt puckona blev detta en ickenyhet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/osaker-framtid-for-cykelbron-vid-slussen-byggstoppet-kostar-en-miljon-om-dagen
Däremot kostar det en miljon om dagen att man trodde man skulle bygga men nu inte kan. Med tanke på att Sthlm kommer ha ett bautaunderskott i år är det kanske andra saker man kan använda 30 miljoner per månad åt.
Informationen är i videoklippet “det får ta den tid det tar att komma överens” 🙂
Så bloggarn kan byta rubrik till att “stockholmarna får betala en miljon per dag för att ingen hade pratat med varandra kring bygget”
Trodde det var bland annat Nor<bottningarna som står för fiolerna..
Jag tror att frågan var uppe redan för flera år sedan faktiskt, men eftersom staden och regionen verkar gilla sånt här så…
För några år sedan avlog staden att regionen fick gräva i Götgatan för att täta tunneln mellan slussen och skanstull. Även det löste sig till slut om jag minbs rätt.
Det är som att de tävlar om att skapa krigsrubriker.
Det här kommer att lösa sig. Finns förmodligen redan 3 lösningar som är acceptabla.
Antecknar.
Det här är ju samma som om man hotade med att gräva upp GBG med italienska entreprenörer så att ingen kan köra bil i stan på 15 år.
INGEN kommer vara så dum att det sker!
*Bada dish*
*Mike drop*
Men tur att de inte lät ett turkiskt bolag vara med och bygga. Jag litar på att Skånska Cement löser detta inom tidplan och budget eftersom upphandling tilldelas efter kompetens och tidigare goda resultat, inte lägsta bud.
Nu framgår det inte exakt var denna bro ska dras men är bärigheten så dålig? De får väl titta på andra typer av broar, pylonbro med fundament i vattnet eller så. Låter mest som tuppfäktning där två byråkrater vägrar backa eller så har någon något personligt investerat som att bron skulle skymma utsikten från sin lägenhet eller så.
Den skall vara precis intill Söderströmsbron.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Projekt_Slussen#/media/Fil:S%C3%B6derstr%C3%B6m_ny_g%C3%A5ng-_och_cykelbro_Nya_Slussen.jpg
https://cykelmagasinet.se/nya-slussen-sa-blir-cykelbron/
Alltså Västlänken ?! Och tunneln genom Hallandsåsen gick ju bra att bygga ? Göteborgarna verkar ha koll på stora byggprojekt -:)
Och guldbron – fattar inte att dom köpte en bro i Kina och fraktade hit den. Men den passade ju åtminstone.
Förstår inte riktigt varför man bor i den tråkiga staden, men visst är den vacker förvisso. Pratade men yngre vän (30 år) om hans jobb i Köpenhamn, ingen med vidare utbildning (typ enkel civ ing) anställs inte för under 100k/månad. Lägre skatt på det så landar där 65k på kontot för en enklare tjänst. Tja Seketas då, så ingen världsvaluta. Bo i Hyllie och jobba i CPH är ju ett tips
Är det så illa i Sverige. Medellönen på Swish är 90000 kr/mån och då ligger bolaget på 15de plats i lönelistan.
https://www.breakit.se/artikel/37529/sa-mycket-tjanar-anstallda-pa-swish-vi-har-raknat-ut-lonen
Slussen, Sth:s slukhål.
Ursprunglig budget 2015, 12,1 miljarder.
Mars 2023: …/Kostnaden för hela ombyggnaden av Slussen kommer bli 21 miljarder kronor, enligt en ny prognos från Stockholms stad. Bygget kommer också att försenas med ytterligare två år/…
https://www.svd.se/a/q13MKL/nya-chocknotan-for-slussen-i-stockholm-21-miljarder
Dessutom är bygget “klimatanpassat” för att klara en havsnivåhöjning på 1m globalt och 0,5m i Östersjön 😮
…/En viktig del i planeringen för Slussens ombyggnad är arbetet med att minska översvämningsriskerna i Stockholm och i Mälardalen. Projektet tar höjd för en höjning av havets nivå med cirka 1 m på global nivå, vilket med landhöjningen inräknad innebär en havsnivå som är cirka 0,5 m högre än idag i Stockholmsområdet./…
https://vaxer.stockholm/projekt/slussen/slussen-klimatanpassas/
Detta trots att den relativa havsnivåhöjningen i Sth är -0,35m de senaste 100 åren.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-141
Och inte ens WMO räknar med en meters höjning, utan räknar med en trend på 3,33mm/år. (feb 2023)
https://ane4bf-datap1.s3-eu-west-1.amazonaws.com/wmocms/s3fs-public/ckeditor/files/WMO_Global_Sea_Level_Rise_Fact_sheet_15_Feb_Final_1.pdf?.0vuuTU1EiltzLVOcC0XA7cKV.huY_KW
Jag är glad att jag flyttat från Sth för många år sedan.
Om de tror att riktningen kommer kastas om så att havsvattnet rinner in i Mälaren så borde de nog täppa till Strömmen precis bredvid med samma argument. Handlar nog mest om en duktig säljare som tar extra betalt för onödigt arbete.
Sth är nice, vem vill bo i en liten håla där det bara finns en nedgången Coopbutik, en mack och inget bolag ?? Man måste ju ha variation och utbud. Fö så har jag för mig att landhöjningen i Sverige är större än höjningen av havsnivån, så det är lugnt.
Jo tack, jag trivs bra i byhåla numera.
Det är för att även klara tillfälliga höga vattennivåer, inte kontinuerlig höjning på 1 meter. Jag finns för typ 20 års sedan när det bara var centimeter kvar tills Gamla stans tunnelbanestation skulle översvämmas.
Detta minns t o m jag, fast utan detaljer. Men nära var det att hela Undre Världen vattenfylldes. Det kunde nog ha dränerat Mälaren, så ihåligt som där är. En hel massa saker hade slutat funka för långliga tider, inte enbart T-banan.
Nej riktigt så illa skulle det nog inte blivit. Det finns vattentäta portar vid Gamla stans tunnelbana som kan stängas.
https://www.yimby.se/2011/09/slussenmyter-del-4-syndaf_1109.html
Är det bara jag som reagerat på att det är väldigt liten marginal mellan vattnet och cementplattorna de gjuter precis väster om själva slussen nu? Med ögonmåttet verkar det bara vara någon halvmeters frigång – kan ju inte bli bra om Mälaren stiger så det börjar plaska in ovanpå plattan i framtiden.
I Stockholm bor det väl vara konsulter, pr- konsulter, div tjänstemän, och kommunikatörer. Dom jobbar väl hemifrån förutom på aw:n så är det mer än en och annan langare eller romsk tiggare som drabbas av detta?
Var tror du alla vårdbiträden, undersköterskor, städare, butiksanställda, serveringspersonal mm bor?
I hamsterhjulet? LD man fraktar även stora stenar.😏
Resten av landet vs. Stockholm-“konflikten” känns lika ny och rolig som vanligt.
Ibland fattar man bra beslut som att flytta från Stockholm till Värmland… 😄 😄
Tvärbanan och SL-bussar kommer att fungera som shunt om man absolut vill åka kollektivt. Tvärbanan är dessutom ganska rofylld att åka med.
Dream on baby!
MTR som kör tunnelbanan har som motto att de alltid går och därför behöver de inga ersättnignsbussar. Innan de tog över fanns det en särskild akutorgansiation som hade mandat att omfördela bussar från alla övriga linjer till att köra ersättningstrafik för T-bana och pendel när det behövdes. Då fungerade det skapligt. Att ta hand om fullsatta T-banetåg (1200 personer) eller pendeltåg (2200 personer) är inget MTR ens har en chans att fixa med sina tror jag två bussar.
Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Likaså mina föräldrar. Och deras föräldrar.
Känner inte igen den stad jag växte upp i. Skillnaden påstår jag är de helt vansinniga krafterna som kom först via Stockholmspartiet och senare Miljöpartiet.
Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner.
Det är väl ‘bara’ att knalla (stockholmska för att gå) från medis eller mariatorget till Stockholm södra? Respektive att åka till dito och gå åt motsatt håll. Vid “tecentan” är det numera byte under jord. // Född i Stockholm, numera inflyttad skåning.
Regionen och Staden älskar att bråka med varandra i media för att pressa varandra på pengar. Det är allt det handlar om. Kohandel.
Om någon undrar varför så är det för att kraftskillnaden mellan de båda är skev jämfört med många andra län. Regionen kör över kommunen i nästan alla ställen i hela Sverige. Men Stockholm Stad har en otroligt mycket starkare ekonomi och organisation än Regionen.
För övrigt är det märkligt att Stockholms politiker tror att Stockholm ligger lika långt söderut som Malmö och Köpenhamn. Vem cyklelpendlar i Stockholm förutom ett par månader på sommaren?
Du missar två saker, globala uppvärmningen och dubbdäck. Det är tusentals cyklister som förpestar Götgatsbacken varje dag även på vintern.
Bokstavligen är det bilar och bussar som förpestar med sina avgaser.
Ytterligare utmärkande för cyklister är att de agerar och fungerar kollektivt. Alla utan undantag kör för fort, har trikå, cyklar bara på sommaren, stannar inte vid rött och tror att det är Tour de France. Förstår dock inte vad det har med SL:s invändning mot en gång- och cykelbro att göra, mer än tio år efter remissrunda.
Det är trendigt att cykla i Stockholm. Måndag-fredag är det karavaner med cyklar till och från staden vid infarterna, de så kallade tullarna, nästan året runt.
Jag tex….Cykelpendlar året om….Varför då? Jo för att slippa just tunnelbanan och trängas med en massa inflyttade lantisar.
Problemet är inte cyklister i sig utan att många av dem fullståndigt struntar i allt vad regler heter och visar exakt NOLL hänsyn till sina medtrafikanter.
…umgefär som man kan säga om ganska många bilister?
Och gående för den delen.
99.99 % av bilister kör inte mot rött, slänger ut handen och gör vänstersväng mot mötande cyklister/bilar eller skriker “UR VÄGEN!”
Fördelen med bilister som gör idiotiska saker är att de kan man köra på utan att de dör. Har sett cyklister med barn bakpå som tycker det de tror är sin rätt mot 20 ton buss, man kan ju undra vad Darwin skulle sagt om det.
Hävdar sin rätt…
Förresten är det väl whataboutism du kör med nu eller? Låt oss bara konstatera att många cyklister inte verkar få plats med båda hjärna och hjälm på knoppen.
Kändes som om man trampade många ömma bilisters tår här.
Jag som framför båda typerna av fordon kan inte direkt påstå att regelefterlevnaden är bättre eller sämre för den ena eller andra gruppen.
Däremot är det enklare att göra rätt när man kör bil.
Bara för att du inte kan tänka det så innebär det inte att det inte finns. Tiotusentals gör det året runt.
Utöver det så har jag döpt guldbron vid slussen till Guldkanten. För det är den enda guldkant (i tillvaron) stockholmarna någonsin kommer ha i vardagen.
Som ordningsman i klassen och numera stockholmare vill jag påpeka att det bara är två av tre tunnelbanelinjer som trafikerar Gamla Stan. Röda och Gröna. Blå linjen startar i Kungsträdgården och passerar T-centralen och Kungsholmen på sin färd till västra förorterna. Förövrigt tycker jag man skulle bygga ner cykelbanorna i tunnlar så vi slipper kontakten med cyklisterna i trafiken, några dummare människor… F’låt, vet ni vad man får om man korsar en åsna och en sköldpadda? Jo, stockholmscyklist med hjälm! Om ni inte visste det var det faktiskt ett förslag från MP:s Helldén att låta cykelbanor gå i tunnel.
Med sin tunnelsyn kommer han snart att vara enväldigt (språk)rör.
Inte min favorit.
Lokalpolitikerna i Stockholm beter sig som vanligt..
Sth är suveränt, alla ni som inte bor här är bara sååå avundsjuka. Sen finns det ju en del idioter & korkbollar oxå, som överallt, misstänker ändå att andelen är mkt lägre här, men det är en annan sak ….
Uppenbart att andra bara är avundssjuka. Man hör aldrig folk i Stockholm gnälla på göteborgare eller malmöiter. Man tänker inte ens på att dom finns. Dom får väl göra sin grej, om dom nu finns.
Ah, du har glömt hur ni stockholmare först klagade på Göteborg för skjutningar och sedan Malmö. Men nu är det Stockholm som står för dem …
Det vara bara för att det upptog tid på TV-nyheterna som vi störde oss på det, inte för vi inbillade oss att det var verkliga städer nånstans där utanför tullarna.
Arbetsmarknaden är bra och gör mig lite avindsjuk, men trots 20 tusen högre lön får jag inte ihop kalkylen jämfört med Göteborg på Sveriges framsida pga högre boendekostnader.
Vill man bo i en verkligt stor stad är det få saker som slår asiatiska storstäder som Tokyo och Shanghai. Även mellanstora städer i Kina är betydligt större än Stockholm. Då är utbudet ofantligt mycket större och det går faktiskt att leva hyfsat billigt även om boendet är dyrt.
Dock ett visst problem att de är i Kina…i vart fall för mig.
Har säkert redan påpekats men blå linjen trafikerar väl inte slussen?
Kollektivtrafiken i Stockholm är rent bedrövlig utöver tunnelbanan. Förbifart Stockholm som tack och lov är under uppbyggnad (borde färdigställts för 20-30 år sen) lär väl bli än mer försenad men är ett mycket välkommet tillskott för oss biltrafikanter!
Däremot kan det komma att bli oerhört stökigt framöver då det redan är stora problem på pendeltågslinjerna ffa på södra sidan pga diverse personalproblem, neddragningar, åtstramningar m.m. så detta kommer onekligen bli “en utmaning” modell större för sittande politiker/tjänstemän om det blir verklighet!
En del sakfel i artikeln. Som andra påpekat passerar inte blå linje varken Slussen eller Gamla stan. Dessutom var det inte hundra år sedan tunnelbanan började byggas. Första stationerna (Hökarängen-Slussen) invigdes 1/10 1950 och sedan byggdes den ut i snabb takt och intensivast fram till 1975. Tunnelbanebeslutet togs 1941 mitt under brinnande krig och var väldigt framsynt. Varen 1941 eller 1950-1975 är riktigt 100 år sedan, dock.
Snart 100. Typ om 18 år (1941).
Tunnel under Södermalm invigdes med namnet Tunnelbanan 1933. Den kördes då med spårvagnar och hade endast 3 stationer som tunnelbana. Så det är 90 år sedan, bara 10 år kvar till 100 år i drift.
Jag cykelpendlar över 20 km enkel resa till jobbet ca 3 dagar i veckan. Den här bron behövs för att koppla Götgatan/Hornsgatan ner till gamla stan. Om nu Regionen hade synpunkter så skulle de ha kläckt ur sig dem under remissrundan. Men jag ser gärna att vi kan stänga av för biltrafik och begränsa till 20 km/h i hela stan. Det skulle gynna alla. Bilismen skadar istället alla.
+1
Om man skall vara petig, så invigdes den första tunneln 1933, men då för spårvagn.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rvagnstrafik_i_Stockholm
Spårvagn är inte tunnelbana.
När tunnel under Södermalm invigdes så användes namnet Tunnelbanan. Det som kännetecknar en tunnelbana är att den går i tunnel, inte vilken vagntyp som används.
Nej, du har fel. Tunnelbana har en specifik definition, inte bara att det går tåg i en tunnel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbana
Så HEASM66 anser att SLs föregångare SS (Stockholms Spårvägar) gjorde fel när de valde att döpa tunneln under Södermalm till Tunnelbanan. I tunneln var trafiken nivåseparerad från all annan trafik, och det planerades att genomföra separering av trafiken även på de delar som låg söder om Södermalm.
Men HEASM66 vet väl bättre vad som gäller än vad SS visste.
90% av all tunnelbana i världen går ovan mark, undantaget Tokyo kanske.
Om bilismen skulle saktas ner till 20 skulle ju bilarna vara ivägen för cyklarna. Götgatsbacken ner till Gamla Stan är väl snittfarten på cyklisterna 60 km/h?
Nej, det är den inte.
Har du någon gång sett en cyklist stanna för att släppa fotgängare över övergångsställena i Götgatsbacken? Tänkte väl det. Även om det inte är 60 så kör de alldeles för fort för att kunna även om de ville.
Det ser ut som det skulle behövas någon typ av farthinder även för cyklister. Man hade det förr, två grindar man i princip var tvungen att kliva av cykeln för att komma förbi. De har nästan försvunnit idag. Återinför tex nära sådana övergångsställen vore kanske klokt. Eller där man vill begränsa farten till tex 20 km/h
Typ sådana här som finns vid järnvägsövergångar men lite glesare så det går att passera med låg fart.
https://cykelframjandet.se/uppsalakretsen/2020/10/02/cykelstrak-ska-fa-uppfallbara-bommar-over-lennakattens-spar/
Det är olyckligt att den kanske viktigaste cykelvägen från hela söderort slutar i en backe med gågata ja. Svårlöst. Själv snittar jag inte mer än 21,5 km/h på 23 km och stannar för rött. Och gör tecken.
Stannar du för att släppa fotgängare på övergångsställen också?
Låt mig gissa…nej, blir gissningen.
Ja, vore bättre med en riktig mur i Götgatsbacken nere vid Slussen. Så fick trikåcyklisterna söka sig andra vägar 😉
Bilismen är naturligtvis extremt samhällsnyttig.
Dessutom tror jag det mest är Regionen som bedriver förhandling via media. Det passerar säkert upp mot 1000 tunnelbanetåg över bron dagligen så riktigt känslig kan den nog inte vara.
Ja det var spårvagnar som körde i tunneln under Södermalm vid öppnandet 1933. Men den kallades redan då för Tunnelbanan. Och man planerade att bygga ut den som tunnelbana genom staden.
Tänk att Göteborg har haft tunnelbana i över 50 år, det hade jag ingen aning om!
https://goteborgshistoria.com/2021/11/03/goteborg-foreslogs-fa-en-modern-automatiserad-tunnelbana-1968/
(Eftersom spårvagn finns och debatt att bygga tunnelbana förekommer = tunnelbana finns, tydligen.)
Ja, Göteborg har tunnelbana – Både t.ex. chalmerstunneln och tunneln under Hjällbo räknas som tunnelbana.
De har delar byggda med tunnelbanestandard för eventuell framtida konvertering. Det är inte samma sak.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbana
Och NEs definition av tunnelbana är:
tunnelbana, lokalbana för persontrafik i större städer, företrädesvis byggd i tunnel men kan även gå i markplanet eller på viadukter.
Och enligt den definitionen så skulle de tunnlarna i göteborg klassas som tunnelbana, även om dessa i sigsjälva är mer eller mindre oanvändbara utan spårvagnsnätet utanför.
Sen är det ju lite hjärndöda namn.
“Spårvagn”. En “tunnelbana” har ju vagnar som går på spår.
Det här har ju uppkommit med tiden.
Istället för en hästvagn eller annan vagn, så går den på spår.
Sen om mam förlade en bana i tunnlar så blev det en… tunnel-bana.
Men kan jämföras med motorskyttefordon och pansarbandvagn, som inte heller är så logiskt.
Vilket fordon har inte motor?
Och alla har väl mer eller mindre någon form av pansar idag?
Skillnad man vill åt är om den är hjul- eller banddriven, och om den fraktar trupp eller inte.
Då är APC och IFV bättre.
Tunnelbanan under Södermalm var i drift från 1933. Det var inte något som planerades på idé stadiet.
En petitess men ”SL” är en förkortning för Storstockholms lokaltrafik, inte Stockholms Länstrafik.
/Åretruntcyklist
https://svenska.yle.fi/a/7-10041279
Ifall Clark Kent nu flyttat ut på landsbygden och därtill klarat att lära sig Finlands- svenska, ja ni kan man behöver inte vara stålmannen!
Är väldigt glad över att jag bor NO Stockholm! Tar mestadels Roslagsbanan, som alltid går! (Undantaget strömavbrott!) Sedan buss dit jag vill! 😉
”Nödvändig och sedan länge demokratiskt beslutad gång- och cykelbro äventyras när SL oväntat och alldeles för sent sätter sig på tvären”, vore en rimligare vinkel.
LW, jag såg köteori omsättas till praktik i veckan. NORRA LÄNKEN, tunnelsystemet som leder från Essingeleden vidare till Uppsalavägen (E4), Norrtäljevägen och Lidingö var avstängd på grund av tekniska problem. Hela innerstaden korkades ihop till trafikkaos när bilisterna försökte ta alternativa vägar. På Lidingöbron, mer än 700 m lång, räckte kön i riktning Sthlm ända ut på Lidingö, och det var inte ens rusningstid.
Köteori är ju när det är designat att fungerar optimalt. Snarare kaosteori, “små förändringar i begynnelsevillkor (tillstånd vid en godtyckligt vald tidpunkt) ger stora och på sikt oförutsägbara skillnader i förloppet,”
😀
Vi kan också kallas det för en medveten bilfientlig politik för att de privilegierade innanför tullarna.
Haha, ja, whatever. Jag som bott i Sthlmstrakten hela mitt liv har följt utvecklingen, och kan konstatera att “miljörörelsen” i form av först Stockholmspartiet, och sen MP, totalförstört trafikinfrastrukturen i Sthlmsområdet genom att stoppa/senarelägga nödvändig trafikinfrastruktur så gott de kunnat. Tänk exempelvis det sk “Dennispaketet” som aldrig blev av, åtminstone inte som tänkt. Sen dess ligger byggnationen alltid på efterkälken jämfört med vad som verkligen behövs.
Har jobbat en del i Stockholm i sommar. Åker mest bil men köer och parkeringshelvetet plågar en enormt. När vi har varit ute på AW lämnar man naturligtvis bilen och förlitar sig på tunnelbanan. I sommar var det inte alltid lätt.
Är i Sthlm lite nu och då men jag har aldrig upplevt så mycket problem problem med tunnelbana och pendel som i sommar. Naturligtvis måste man göra underhåll på linjerna och det är helt naturligt att göra det under sommarens lågtrafik. Värst var det en dag då jag fick byta tåg 3 ggr mellan St Eriksplan och Gamla stan. Hade gått fortare att gå.
Tror att dom lyckades få till signalfel mitt uppe i allt underhåll.
Upplever signalfel som en ökande orsak för bekymmer även vid tågresor. Men även problem med tågen ställer till det. Har två ggr under sommaren råkat ut för att tågen fått göra “norsk reset”. En gång “norsk resetade” de 3 ggr innan de gav upp. En norsk reset tar tydligen 20 minuter innan allt är tillbaka på plats. Låter som väldigt mycket. Dessa 3 norsk reset rådde ej bot på problemet utan vi fick åka vidare med starkt reducerad fart.
Det är stor brist på lokförare, ännu ett exempel på många arbetslösa och många lediga tjänster utan matchning.
Kul med en artikel med lokal anknytning. Själv råkar jag vara såväl äkta stockholmare född i tredje generationen i innerstaden samt cyklist!
Jag har dock ett körkort och jag tror att mycket av det cykelelände man drabbas av bland annat beror på det. Många cyklister tror jag helt enkelt mest betraktar sig som snabba fotgängare och väjningsplikt med mera ingår inte i den ekvationen.
Det går inte en dag utan att man ser cyklister cykla mot rött, strunta i gående på ÖG med mera, men det är bara att ta det lugnt och försöka undvika vara i de överstressades väg och följa med strömmen.
När det gäller den beskrivna konflikten kan jag aldrig tänka mig att man tillåter tunnelbanetrafiken stå stilla. SL kommer vinna om man står bakom det hotet, staden brakar ihop annars, SL står väl för uppemot 70% av all personbefordran i rusningstrafiken.
Det borde väl annars rimligen finnas ett otal mät- och kvalitetssäkringsmetoder för att utröna effekterna av ett bygge och kunna undvika att sabotera andra konstruktioner? Spontant låter det inte som ett stort problem men någon byggnadsingenjör får väl rätta mig. Kan det vara annat som ligger bakom? Personkonflikter, andra projekt som skurit sig?
“Tunnelbana” är väl knappast ett universalnamn (särskilt inte uttalat med stockholmsdialekt!)?
I London heter det underground, I NY subway, i Boston the T o.s.v.
Den gemensamma benämningen är metro. Stockholm är en av många städer som har en metro, som av lokalinnevånarna kallas för tunnelbana.
Vi får väl tacka våra politiker. Det fanns tydligen någonting i Stockholm som kunde bli sämre och likt en blodhund lyckades de nosa upp det.
I vanlig ordning är det helt och hållet självorsakad galenskap – vilket verkar vara modus operandi i västvärlden numera. Dessa politiker är så långt ifrån verkligheten att man nu gladeligen offrar kärnverksamheten på alla tänkbara områden. Är det inte energipolitik (särskilt i Tyskland) så är det trygghet, vårdköer eller skolan. Man alla oändliga mängder strunt som man belastar skattebetalarna med, det kan man inte spara på. Det är ju politikerna faktiskt intresserade av, och någon vill kunna stå och säga att “jag skapade den där cykelbron, det är mitt verk”. Att kostnaden är miljarder i inställda resor och allmänt stök och problem för alla pendlare är helt oväsentligt. Medborgare och skattebetalare är helt oviktiga, en ko som ska mjölkas.