Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Sänkningen av USA:s kreditbetyg ser ut att fortsätta spöka och börsnedgångarna fortsätter i skrivande stund i Asien under torsdagsmorgonen. Svenska kronan faller också hårt på de stigande amerikanska räntorna kreditbetygssänkningen innebär. Teslabilar har börjat få problem med servostyrningen som lägger av och låser ratten, och även bloggaren själv har fått felmeddelanden.
Stockholmsbörsen fortsatte backa och OMXS30 gick -0.78% medan OMXSPI gick -0.96%. Guldpriset hittas på ödesmättade 666:- SEK per gram drivet av en fallande svensk kronkurs. USD kostar nu 10:71 SEK och euron går på 11:71.
Bakom detta ligger kreditbetygssänkningen av USA som Fitch gjorde, vilket drar upp räntorna i USA och därmed gör det mer attraktivt att flytta kapital dit, vilket sänker kronan. Kronan faller också generellt när börserna går ner.
Den amerikanska tjugoåringen ligger på 4.35% vilket är årshögsta, 30-åringen ligger på 4.17% som också är årshögsta och tioåringen på 4.08%, även det årshögsta. Tvååringen hittas på 4.88%, och backade lite igår och har inte noterat årshögsta i närtid. Igår låg tvååringen på 4.88% mot årshögsta på 4.98%. Men de långa amerikanska räntorna sticker alltså iväg vilket stärker dollarn. De korta räntorna har som jag ser det inte reagerat alls på Fitch sänkning av kreditbetyget.
Börserna i USA rasade också hårt igår med -1.38% för S&P-500 och -2.21% för Nasdaq 100. Nedgångarna i FAANGST var stabilt runt börsindex, men Spotify ledde med -2.87%, följt av Teslas -2.67%.
Tesla har fått upprepade problem med att servostyrningen lägger av på Model S och Model Y, och låser ratten så man kör i styrningens riktning. Reuters och Bloomberg skriver om det och trafiksäkerhetsmyndigheten i USA ska granska 280 000 bilar. Men felet har även dykt upp i Sverige, och jag fick ett varningsmeddelande på min Tesla Model S härom dagen, även om det inte märktes något i övrigt. Felmeddelandet försvann när bilen fick ladda över natten. Möjligt att Tesla tryckt ut någon programvara som ska upptäcka risken för fel preventivt för att hantera det hela. Vilken vecka som helst kanske Teslas service hör av sig på servicebegäran.
Vi får se var detta slutar, men man bör med en Tesla vara beredd på att fara rakt i tangentens riktning. Ingen verkar än så länge skadats även om det blivit skador på egendom, som förutom själva bilarna exempelvis när en Tesla körde rakt in i ett köpcenter sedan ratten låst sig. Det ska finnas i alla fall tolv fall. Bra att hitta bromsen på bilen, men eftersom man till 99% kör med endast en pedal kanske många Teslaförare inte vet var bromsen finns någonstans. Ett tips kan vara att kolla efter.
Några rapporter om detta från Europa märks inte av än, men när Teslahatarna (se kommentarsfältet) får nys på detta och Audi och BMW:s hanterare av personerna i berörda myndigheter ger sina direktiv så blir det nog drag även här. Tydligen får man vänta veckor eller månader på reservdelar i de fall det inte handlar om mjukvarufel utan hårdvarufel.
Börserna fortsätter falla i de asiatiska tidszonerna nu under morgonen.
ASX 200 går -0.70%, KOSPI -0.59%, Nikkei 225 -1.66% och Straits Times -0.16%. Numera Kinabörsen Hang Seng går +0.61% och mot strömmen, men Kina lever ofta sitt eget liv vilket gör att det är mindre intressant att t ex följa SSE Comp och liknande index, så jag gör inte det.
Sedan får vi se hur länge björnmarknaden är igång. Har man en bra internationell diversifiering, t ex som via Lysa (reklamlänk) kompenserar delvis den fallande kronan börsnedgångarna utomlands men det är förstås en klen tröst när allting i Sverige blir dyrare av svagare krona. Ja, även inhemsk tillverkning prissätts i princip internationellt, och exempelvis blir 100% svensk mat dyrare när kronan faller.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
61 kommentarer
Men va f**ken
Slantar in en peng till blågula fast det kanske är fel område där pallplatser räknas
Ouch!
Bilar utan fungerande styrning är inte så bra förstås. Verkar dumt att styrningen låser sig bara för att servon lägger av. Heller en trögstyrd bil än ingen styrförmåga alls.
Beror ju på hur det går sönder, bara slutar fungera som servo är ju en sak, men det kan ju inte konstigt att det kan gå sönder på ett sådant sätt så det låser sig helt.
Problemet är väl att det inte är en servostyrning (som avlastar och gör det lättare för föraren), utan en helt elektrisk styrning som inte är mekaniskt kopplad till ratten. Den känner bara av rattens position, så när de signalerna inte kommer fram så är styrningen helt död.
Det låter ju som ett kabelbrott eller glappkontakt kan fullständigt stänga av styrningen.
Vi antar väl att Tesla precis som flygplanstillverkarna har redundans när det är ett control-by-wire….
Tror inte det är tillåtet med ren drive-by-wire på personbilar.
Oops, missade ditt inlägg. Se nedan. ASIL-D med backuplösning. Det ligger i pipeline hos premiummärkena men finns vad jag vet inte i produktion.
Mercedes prövade brake by wire för 10 år sedan och efter det har xxx by wire legat i träda. Fördelarna är för små och idag har alla elektriska styrväxlar där autonomous drive ger begränsad input för land jeep assist och liknande funktioner.
Det finns bilar med steer by wire, men olika regelområden har nog olika krav.
Ngn Lexus har det.
Tunga stora bilar med breda lågprofildäck är oavsett inte lätta att styra med servot off line.
Inte i Europa. Och lär inte bli det på ett bra tag.
Man ska alltid vid ett haveri kunna styra in till vägkanten eller från ett hinder. Sen att man behöver ta i är en annan sak.
Men avsikten är INTE att man ska fortsätta köra efter ett servohaveri utan sätta fordonet och passagerare i säkerhet och ringa BärgarBerra.
https://www.lexus.se/new-cars/the-drive-is-everything/interior-features/a-new-way-to-drive
Läser man bloggarens felutskrift i bilden står det att det kan krävas mer kraft. Det handlar inte om att ratten låses. Jag antar att det finns en mekanisk koppling mellan ratt och hjul och då handlar det bara om att det krävs mer styrka, dvs manbarhet. Hade det rört sig om steer by wire hade det klassats ASIL-D och då krävs i princip aerospacelösningar för att garantera funktionen som t ex backupkraft och/eller parallella system som failsafe precis som ett flygplan har,
Men med tre tons vikt och 300/35-22 däck kan förstås denna kraft uppfattas som hög.
Lösningen är att vi inför ett manlighetstest innan folk tillåts köra Tesla. Ökar även mystiken runt varumärket.
Obs kära lättkränkta människor, ovan är skrivet vid frukostbordet med mungiporna högt uppdragna och med förhoppningen att åtminstone provocera någon.
Uppskattas 😀
De drabbade amerikanerna kunde i flera fall inte styra. Men de kanske inte skulle klara ett manlighetstest.
Alla som kör Ford F-150 vet att Teslaförare är sylfider.
Och alla andra vet att Ford F-150 (och övriga pickup)förare har mikropenisar. 😀
Så det jämnar väl ut sig med förolämpningarna 🤪
Sebbe: Exakt. Det gäller att kultivera sina fördomar 😀
Stens inlägg förklarar det hela på ett ypperligt sätt, det handlar alltså om att folk blir chockade av överraskningen och då inte klarar av att hantera situationen.
Men manbarheten hos genomsnittlig amerikan är ju inte längre i skogshuggarklass om man säger så. Samma sak i Sverige, barnen sitter framför paddan och chattar medans de äter lösgodis. Bäddar inte heller för att testosteronet kommer till full verkan.
Det här liknar när folk upplever att “bromsarna slutar fungera” vid vacuumbortfall. Bromskraften blir plötsligt och oväntat mycket högre, vilket upplevs som “tappad bromsförmåga”. Detta var ett problem på (turboladdade) bensinbilar som tog vacuum från insuget. Vid upprepade accelerationer följt av inbromsningar kunde man “få slut på vacuum”.
Den genomsnittlige bilföraren har svårt att tillräckligt snabbt hantera så här ändrade förutsättningar.
En annan är tillräckligt gammal för att åtminstone vid några tillfällen kört personbil utan broms- och styrservo. Det är onekligen skillnad. Fast inte borde man väl uppleva ratten som låst?
Borde och borde, chockeffekten skall inte underskattas.
Enligt CNBC handlar det om 12 klagomål om tappad styrservo, och en olycka. Talar ju för att det går att hantera.
Inget nytt under solen, minns Bubblan där gaspedalen kunde hoppa ur pedalstället med max gas som resultat.
Gällde nog även VW Typ2, som min kompis hade köpt av sin morfar. Sedanen i alla fall, samma platta som Bubblan.
Den hoppade ur när vi varit på burgarjakt på Kungsgatan ca 1970. Han styrde och jag fick gasa på kommando, nedkrupen på durken. Spännande … särskilt som minne.
Hmm. Undrar just om det var det jag kände häromdagen. Styrningen gick plötsligt _väldigt_ trögt efter parkering men snart kom det igång som vanligt igen. Har inte märkt av det sedan dess.
Min gamla Saab 9-5 Aero råkade ut för att remmen till alla olika hjälpmaskiner (AC, generator, servona) slets av som lakritsremmar. Hände vid ett rödljus så jag stod redan i princip still. Det gick att försiktigt köra 3-4 km hem och sen till närliggande verkstad, men det tog verkligen emot. Innan hjulen vreds måste man ju med handkraft dra runt själva servon också. Trögbromsat var det också.
Förtydligande: Detta skedde i Model Y, min dagligbil.
Model S fick en uppdatering nedtryckt idag. Den hade inte körts på länge.
Om man inte hittar fotbromsen så måsta man ju kunna dra i den där pinnen som sitter mellan stolarna på bilar och som används vid övningskörning, handbromsen😀.
Säg att du aldrig suttit i en tesla utan att säga att du aldrig suttit i en tesla.
Även med en knapp är det ofta en mekanisk handbroms separat från bromssystemet.
Det är ett lagkrav att det skall finnas två separata bromssystem. Därför så är det hög ASIL på den där lilla bromsknappen eller om man gud förbjude väljer att ha “handbromsen” maskerat som “P-läge”.
Verifiering av “handbromsen” görs från bilens maxhastighet. Moderna bilar med elektrisk p-broms försöker vis aktivering av knappen först bromsa med de vanliga bromsarna och om de inte funkar så dras p-bromsen trots att bilen rör sig.
Prova gärna att bromsa din egen bil med “handbromsen” när det är gott om plats och du kör i måttlig hastighet och andra bilar inte är vägen. Då märker du hur just din bil beter sig.
Eller en modern bil…
Vet du hur en modern handbroms ser ut? (Har inte suttit i en tesla)
Alla använder nog fortfarande fotbromsen. Det är värre att fatta (vänja sig vid) att det inte räcker med att lätta på gasen för att sakta in när man byter till gammalbil däremot.
För att inte tala om mekanisk handbroms. Känns lika relevant som fönstervev.
Mekanisk handbroms är extremt tillförlitligt och ger god bromsverkan med trummor bak. Det är mindre bekvämt eftersom handbromsen inte ansätts automatiskt men har du manuell transmission ser jag inga nackdelar.
Kom ihåg att det enkla fungerar. Det komplexa fungerar inte. Det absolut viktigaste när man designar mjukvara är att göra strukturen enkel.
Får leta fram en bil med trumbroms då. Finns inte många kvar av dem.
Hade en helt ny Skoda med skivbroms och manuell handbroms, provade några gånger att bromsa in med handbromsen, och eventuellt göra en handbromssladd. Helt omöjligt, bromsverkan är just tillräcklig för parkering i svag lutning, inget mer.
Förutom alla ID4 och dess derivat (ID5, enyaq, q4) som har trumbroms bak.
Inte kört elbil va?
De allra flesta verkar dyrka enpedalskörningen så ryggmärgsreflexen är nog bara att lyfta på foten för många.
i traditionella bilar med tradionell handbroms brukar tradionellt parkeringsbromsen verka på bakjulen. med fysikens lagar så blir då bromsverkan i princip obefintlig när man har lite hastighet, förutsatt att man använder den normala färdriktningen.
Håller inte med, enpedalskörningen med Teslan fungerar kanon med broms enbart på bakhjulen.
Jag saknar verkligen möjlighet att köra medelst rycka i kryckan. De här jävla knapparna är ju ner en parkeringssäkring.
Det var faktiskt jättenyttigt att kunna välkomna den första snöhalkan genom att ge sig ut på en stor öppen yta och sladda runt och känna på underlaget. Det går nu också men det är lättare att provocera fram släpp i lägre hastighet med handbromsen.
Min gamla Merca 1974 hade p-broms ansatt med fotpedal. Lossades med en knopp på instrumentbrädan. Svårt att dosera bromskraft för avancerade sladdmanövrer. Vänster fot, vänster hand — Fader Abrahams visa 😉
Trollkung, ehh pinne? Det var länge sedan. Ingen av mina tre senaste bilar de 10 senaste åren har haft någon pinne.
(Visst, en av dem var en Tesla, men inte de andra).
Snedsvar, skulle vara till Trollkung ‘s ovan.
(Här skulle man vilja ha en “ta bort”-knapp)
Ja, jag har förstått det, min bil är dryga 30 år och jag både pinne och handvevade fönster och ingen AC. Men så kör jag bara 200 mil om året med den. Jag kör moderna bilar på jobbet så provocerade lite, saknar ibland den där pinnen när man åker med ovana chafförer.
Hade en kollega som klev ur bilen utan att ha växel eller handbroms i och passageraren blev handlingförlamad eller letande efter någon knapp när bilen började rulla ut mot en korsning. Som tur var hann personen springa tillbaka och få stopp på bilen.
Efter det kände jag att den där pinnen mellan stolarna kan vara rätt bra. Sen om man har en pinne och så gäller det ju att motionera den ibland så den fungerar. Annars blir funktionen dålig som på en gammal😀.
Övningskörde med syrran. Vid ett tillfälle skulle hon backa ut från parkering. Det räcker dock inte med att titta bakåt om man samtidigt vrider på ratten. Lite väl fort gick det också. Som tur var fanns en sån där pinne mellan sätena. Hade förstås bara blivit plåtskador. Har för mig att pinne (mellan sätena) var ett krav för att få övningsköra på den tiden.
Känns igen att man måste ha åtkomlig handbroms för att få övningsköra i privatbil.
Angående räntor och valutor så funkar uppenbarligen inte riksbankens mini-höjningar med långt emellan.
Undras när de ska inse det själva. Tyvärr gissar jag på alldeles för sent.
Köpläge försvarsaktier? Saab, Rheinmetall m.fl. går väl upp igen så småningom. Världen rustar ju.
Rheinmetall har gått upp 35% i år och Saab med 34%. Så tror du på ökad utveckling är det såklart köpläge, annars inte.
Sen på tåget…..
För ett år sen var det som du sa. Men nu har nog det prisats in.
Vad jag har fått höra inom branschen är Tesla satt sådan stark styrservo i sina bilar att det kan uppstå situationer där föraren inte klarar av att hålla emot eller påverka styrningen. Oklart om det är vad som hänt här dock.
Dålig systemdesign om du fortfarande behöver ha att du har en mänsklig förare av bilen.
Styrservon kan agera snabbt med pondus, men tror man skall vara rätt klen om man inte kan ta över när man vill. Däremot kan den ju byta fil under tiden man gräver i ryggsäcken efter lite grejer under färd, och då är det ju bra att skylla på något annat.
Tror inte vi ser några fordon utan mänskliga förare på länge, förutom specifika sträckor.
Fått nya grannar i mitt 70-tals område, nu står det dagligen hantverkarfirmor på uppfarten, målare, snickare, VVS och el.
Jag inväntar fortfarande att inflationen/lågkonjunkturen/ höga räntor ska ge verkan.
Du kanske ser effekten. De kanske har bantat ner från 20 miljoners villan i Bromma till 70-talsområdet. Även om priserna gått ned lite så sålde med rejäl vinst så nu är de skuldfria, har råd att renovera och ett par miljoner över på banken.
Vad ska hända när det verkar? Ska alla sätta sina liv på paus då menar du?
Vill du veta vad det lustiga är
De flesta har även sparat under de bra tiderna.
De där som levde och blåste allt. De var inte så många
Så nu har folk kunna köpa 20% billigare än toppen och kan använda sina sparpengar att få till sitt fina boende de drömt om.
Frågor på det?
Folk är inte idioter och har noll koll även om media kan låta oss tro det. De flesta har det rätt bra så länge de inte blir arbetslösa. Och de flesta tar ansvar för sin ekonomi och säkerställer att de har marginaler även om räntehelvetet går upp till 7% boränta.
(Visade sig att de flesta i bekanskapskretsen likt jag hade räknat på 10% boränta och insåg att de skulle klara den även om det blir ett tråkigt liv)
Här fick vi också nya grannar och stor renovering följde.
Men så var ju huset hela 13 år gammalt, byggt 2010, så klart det måste helrenoveras…
Det finns alltid de med pengar.
Eller så är det som sjunkbomben spekulerar.
Lätt skrika på Tesla. De är ju så tacksamma
“De är inget riktigt bilbolag. DE HAR INGEN KÄNSLA FÖR KVALITET!”
Tills man inser att delar som servostyrning och dylikt sällan tillverkas av biltillverkarna själva utan köps av underleverantörer som Bosch.
Hint. Bosch stod för nästan alla delar i de tidiga Tesla. Och anses vara marknadsledande vad gäller produktutveckling och kvalitet på OEM komponenter.
ALLA nyheter om kvalitetsproblem och att man gör åtgärder ska ses som något positivt vad gäller etablerade märken. Man bygger nämligen säkerhet och åtgärder på öppenhet.
ALLA märken har problem ibland. Om du inte hör något om ett märke innebär det inte att de inte har några problem. bara att de är bättre på att dölja det
Kolla exv tyska bilarna som sällan syns i media om kvalitetsproblem. Men har bland de lägsta ägarbetygen. Betydligt lägre än exv Dacia då de gärna låter ägarna ta smällen ekonomiskt istället för att städa upp sin skit som i princip alla andra märken gör.
Jag är ingen Tesla Fanboy, men de har inte blivit mångdubbelt större än volvo på kort tid för att bilarna är dåliga. Tvärtom.
För tiotalen år sen var Toyota illa ute på grund av att bilarna kunde rusa okontrollerbart (automatväxel). Det visade sig senare (om jag inte minns fel) bero på att mattan kunde lossna, särskilt när kortvuxna damer körde i högklackat, och lägga sig på gaspedalen.
I vintras, i kylan, fick vissa Teslaförare uppleva en styrning som hackade mellan olika lägen i stället för att vara steglös. Man fick därmed zickzacka sig fram på motorvägen.