De ryska förlusterna har återhämtat sig till skyhöga nivåer under gårdagen. Ryssland försökte terrorbomba Kyjiv igen men misslyckades. Däremot bombade man en spannmålsterminal i Odesa för att hindra exporten av ukrainskt spannmål. Den ryske fd fartygschefen för en Kalibr-bärande ubåt i Svarta Havet dödades på en löprunda som var spårbar i Strava och Ukrainas chef för den militära underrättelsetjänsten har gillat löprundan i appen.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Ryssland bombade alltså en spannmålsterminal i Odesaregionen rapporterar bland annat Ukrinform. Anfallet var omfattande och 22 iranska Shahed-patrullrobotar sköts ner. Två ska ha träffat hamnens kontor. Det ska även börjat brinna i två hamnterminaler inklusisve en spannmålsterminal på grund av fallande vrakrester från patrullrobotarna.
Totalt sköts 26 av 28 Shahed-patrullrobotar ner under gårdagen.
KOMMENTAR
Ryssland har inte förnyat spannmålsavtalet med export av ukarinsk spannmål till länder i t ex Afrika eller Mellanöstern, men Turkiets Erdogan har sagt att turkiska flottan kommer säkerställa exporten och hålla farlederna öppna och försvara dessa.
Ryssland försökte även terrorbomba Kyjiv men misslyckades. Tolv villor och ett höghus skadades av nedfallande vrakdelar, men ingen människa skadades.
Den ryske fd fartygschef för en terrorbombande Kalibr-utrustad Kilo-klassens ubåt, som dödades med fyra skott i Krasnodar igår, sköts på en löprunda han loggade i Strava och Budanov, chefen för Ukrainas militära underrättelsetjänst, har gillat löpsträckan i appen. Se skärmdumpar här. Just Strava har länge påtalats som en säkerhetsrisk, som t ex avslöjar amerikanska och andra länders militärbaser utomlands utifrån de anställdas löprundor.
Kilo-ubåten den dödade tidigare var fartygschef på användes för att med Kalibr-robotar terrorbomba Ukraina. Nu ska han varit biträdande chef för den lokala mobiliseringsorganisationen, så det kan förstås varit ett maffiamord när någon annan ville ta över tjänsten och möjligheten till mutor för att inte mobilisera män från rikare familjer.
De ryska förlusterna igår var tillbaka på skyhöga nivåer inklusive bakre system och artilleri, så den tillfälliga pausen igår verkar rättats till, antagligen efter ukrainsk omgruppering av förband inklusive artilleri.
Enligt generalstabens morgonsammanräkning dödades 540 ryssar. Fyra stridsvagnar och sjutton pansarskytte- eller motorskyttefordon slogs ut, samt 14 haubitsar och fyra salvpjäser. En helikopter sköts ner, 29 transportfordon eller tankbilar förstördes samt extrema åtta enheter särskild utrustning.
Ukraina fortsätter att systematiskt nöta ner rysk operativ förmåga, vilket kortsiktigt är viktigare än att befria kvadratkilometer.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
10:43 Det ryktas att ännu en rysk general bitit i gräset, denna gång på ett hotell i Berdijansk. Lokalbefolkningen uppger att strandhotellet ska i princip vara jämnat med marken, förmodligen av en Storm Shadow-kryssningsrobot. Hotellet användes antagligen som ledningsplats och förläggning.
Men det är än så länge rykten.
10:57 Mår det ryska stridsfordonet bra?
11:14 Filmer på hur flera ryska lätta fordon slås ut av FPS-patrullrobotar. Mycket kostnadseffektiv teknik att köpa en COTS-racingdrönare och hänga på en pansarvärnsgranat på denna.
11:15 Ukrainsk soldat delar ut mat – bröd, bananer och frystorkad mat – till barn och vuxen lokalbefolkning någonstans frontnära.
11:18 Ungerns utrikesminister meddelar nu att det bara är en teknikalitet att ratificera Sveriges Natomedlemskap rapporterar bland annat SvD/TT. När Ungerns parlament, som har sommarledigt, ska rösta i frågan är förstås också en teknikalitet.
12:05 Tilde hos Blågula Bilen har varit fullt upptagna med att packa sjukvårdsväskor åt frontsoldater, så kallade IAFK, dvs individuella förstahjälpenväskor.
12:56 Ryssland uppges ha bombat ett humanitärt hjälpcenter i Cherson. Lär dyka upp foton eller filmer tids nog.
12:58 Frankrike ska skicka Scalp (Storm Shadow)-kryssningsrobotar till Ukraina uppger president Macron och Le Monde, som skriver:
“France will provide Ukraine with Scalp long-range cruise missiles to help Kyiv’s forces strike targets deep behind Russian lines, President Emmanuel Macron said Tuesday, July 11.
[…]
The SCALP/Storm Shadow is an Anglo-French weapon with a range of 250 kilometers, the longest of any Western weapon supplied to Ukraine so far, and Britain announced in May that it would supply a batch of the advanced weapons.”
Systemet har visat sig vara effektivt och ge god verkan mot Ryssland, och Frankrike vill nog inte stå vid sidan och titta på när britterna får hela äran.
16:20 Lägger denna här.
16:25 Mål i ockuperade hamnstaden Berdijansk verkar träffats av kryssningsrobotar. Utifrån denna filmsnutt är det onekligen reamotorer man hör, följt av explosioner.
18:42 Den rättmätige borgmästaren i ockuperade Melitopol, Ivan Fedorov, uppger att Ryssland skickar in förstärkningar till ockuperade Zaporizhzhiaregionen för att hålla landkorridoren till ockuperade Krym. Tydligen behövs det.
19:07 Läsare rapporterar massivt stöd för Ukraina i Vilniues. Här är en film på uppslutningen. Det sades att litauerna har samlat in och donerat utrustning till Ukraina för en miljard euro, dvs nästan 12 miljarder kronor.
19:11 Det är inte bara multipelstridsdelar från bombkapslar som kan bli blindgångare. Ett exempel är denna FAB-500 glidbomb.
KOMMENTAR
Blindgångare skapas i krig av de flesta explosiva vapen. Fundera exempelvis vad som händer när man träffar ett ammunitionslager eller en batteriplats och alla de granater som skadas, men inte exploderar. Eller skadade pansarvärnsvapen för den delen.. Krig skapar blindgångare. Någon har fått för sig att detta endast gäller multipelvapen, men så är det inte. Snarare finns det ett linjärt förhållande mellan antalet explosiva vapen i ett krig och hur många blindgångare det kommer bli av kriget.
Däremot kan bombkapslar (“klusterbomber”) få slut på kriget snabbare, och desto snabbare desto mindre lidande och desto färre blindgångare.
20:48 Reuters har en längre artikel om den likviderade ryske fartygschefen. Han ska stått på ukrainskas lista över fiender och är nu markerad med likviderad i rött. Den ukrainska militära underrättelsetjänsten GRU har publicerat detaljer om likvideringen på sin hemsida utan att ta på sig ansvaret och utan att berätta hur de vet.
Han ska skjutits med sju skott från en Makarovpistol klockan sex på morgonen när han löptränade i en övergiven park.
Fartygschefen var misstänkt för att i juli 2022 avfyrat en Kalibr-robot som dödade 23 personer inklusive en fyraårig flicka i Vinnytsia, vilket var ett av de topplistade ryska massmorden på ukrainska civila i en enda terrorbombning.
20:55 Brittiska The Telegraph blir lite till sig över svenskt Natomedlemskap och hyllar svensk krigförande teknologisk förmåga.
“[Sweden’s] military is built for one thing, and one thing only: fighting Russia. […] it is Sweden’s ability to harness advanced technology that truly adds weight and credibility to their military posture, particularly in the key elements of speed, surveillance, and stealth.”
785 kommentarer
Skål på er som redan korkat upp! Själv väntar jag till allt är klappat och klart innan dekantering sker.
Blir en extra slant till JvM’s pick-ups idag.
49!
+1
🥇 Snygg donation.
Nr 1!
Ryskt bajs hos utländska diplomater – skitkul…..
Ryska FSB:s ”psykkrig” mot diplomater från USA – och Sverige – DN.SE
https://www.dn.se/varlden/ryska-fsbs-psykkrig-mot-diplomater-fran-usa-och-sverige/
Kan de inte lämna diplomater i fred kanske de inte borde få vara med på det diplomatiska protokollet. Stäng deras ambassad stäng vår. Men diplomater i fientliga länder borde bo inom ambasadområdet som borde bevakas av de bästa soldater Sverige kan uppbringa. Som US Marines för amerikanska ambasader.
Gammalt, originalartikeln på engelska länkad för typ en vecka sedan.
Då får jag skämmas för att inte ha läst ordentligt och “straffet” får bli en slant till Jonas 😉
Fast jag skäms inte och det är inget straff att ge Jonas pengar 🙂
Vi kallar det att jag firar tredjeplatsen i dagens race!
Detta var standard modus operandi i Moskva under kalla kriget. FSB forsätter således med samma metod som KGB här: Bajsa utan att spola, röka utan att vädra ut, möblera om etc. Du är helt övervakad (och utlämnad), har inget privatliv och har ingen chans mot OSS. Lär ffa ha gällt diplomatpersonal, men även aktivister och företrädare för NGO:er.
Denna “subtila” terror användes ffa när man berövades andra maktmedel (ffa diplomatisk immunitet)
Jag har inte sett något konkret exempel på att man gjort det mot journalister men här går man ju idag längre och arrestering som politiskt verktyg är ju tillbaka i verktygslådan. Sen är ju kompromat ett nyttigt verktyg och det lär finnas gott om ledande personer i alla sektorer som man styr eller i alla fall påverkar genom inhämtat kompromat.
Men FSB har ändå en del att lära innan de är uppe på Kreml:s nivå av att sprida skit omkring sig.
Nä, det är som joggare ute i spåret ibland måste dom skita och då gör man det på det bästa stället 🙂
Fråga min hund han vet🤤
Husse däremot är av en annan uppfattning🤢
Godmorgon
En Nylander iaf.
Som vanligt; när jag inte kör själv så donerar jag. Blågulabilen!
+1
Obolon !
5a ! Får bli Vasakyrkan denna gång- El ska bli det nya försvarsområdet !!
+1
Tonight, in the temporarily occupied Novooleksiivka, Kherson Region, 🇺🇦Ukrainian military personnel attacked a 🇷🇺Russian ammunition depot
105 km from the front line
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678673102723510273?t=posGWtx8DHqXxb30GTUjFA&s=19
Bra distans 👍
Överkurs för himars, inkl med medvind, så något annat borde det väl vara 😇
Precis 😀
Det är ju egentligen rätt mycket dom har nu, dom hade ju sparat Toschka U, sen fick dom storm shadow, glidbomberna är bekräftade (men när kom eller kommer dom) och UA har JDAMS.
Vi har sett många filmer på där HIMARS skjuter från dubbeltub, vilken ammunition är det?
Och dom upphottade S-200 också 🙂
? Vad menar du.. 2 robotar i en “6” pack är väl bara prsn för himars systemet. Såna har inte Ukraina de är beställda men på prototyp stadie tror jag, möjligen test hos us army. Menar du de som har 2 “6”pack så är de M270 band och dubbla magasin de är nog egentligen omoderna man vill byta till hjul och mobilitet med den bättre räckvidd man har nu. Första versionen var väl robotar med 9km ungefär då var terräng gående mer relevant
Och de fungerar uppenbarligen bra, men himars är egentligen ett utdaterat system. Så egentligen billigt för us att ge bort. De har beställt men inte fått leverans av den nya generationen prsn robotar med 499km räckvidd med samma system men 2 i stället för 6 robotar då. Nog oklart vad de har kvar i shelf life men man skulle nog inom några år börjat destruera de äldsta.
Ukraina har också “Vihlka” (?) med den räckvidden, tillgängligheten har väl varit problemet tidigare men numera ska de vara förbandssatta enl Gregg och andra.
What three words…
Suttit och funderat på hur man skulle organisera informationsinhämtning och lokalisering av fientliga positioner under en ockupation.
Sajten what three words, https://what3words.com/kalas.hejd%C3%A5.t%C3%A4ndsticka , har ju en fenomenal lösning där de delat in jorden i 3x3m rutor som enkelt kan geolokaliseras med bara tre ord…
Flygskam x 49
Fan, jag fastnade i Stefpalm “ryzzka mästerskapet i rally” 😐
Äsch. Nr 2.
Skål för NATO!
Glöm inte att donera till UkrainaMedtech (www.ukrainamedtech.se) för att modernisera sjukvården i Kharkiv.
Detta är vad vi samlar in till nu:
https://ukrainamedtech.se/insamling-till-en-insufflator/
+1 Läser Kungshjärta på stranden, börjar hetta till.
Topp tio med nöd och näppe?
UkrainaHjälpen till handskar, Swish 1234861993 och skriv handskar.
Handskar är viktigt, små sår och skråmor kan lätt leda till allvarliga infektioner som stjäl vårdresurser.
Absolut. ✊ Det blev en peng till handskar idag.
This is how 🇺🇦Ukrainian mobile groups shoot down 🇮🇷Iranian kamikaze drones at night Shahed 136/131
Film
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678665334901932033?t=s65oCgfc7h7K3viIUth89A&s=19
Så,om TU för någon dag sedan lovat skydda spannmålstransporterna i sin helhel – export och transport – varpå Ry menat att det är avtalsbrott och igår bombat spannmålssilon.. Kommer Turkiska flottan lägga sig i Odessa hamn?
Återstår att se.
Grattis Sverige!
Hoppas på rekordhöga dödssiffror på de ryska invasionslössen i Ukraina resten av veckan.
Skål!
Detta tycker jag var gårdagens stora nyhet (men ja, jag vart också positivt överraskad över NATO-anslutningen).
Ponera att turkiska flottan menar allvar med att skydda exporterande fartyg…
Kommer RY att riskera att attackera något fartyg under färden (tveksamt, med tanke på risken för “collateral damage” av Turkiska militära enheter), eller kommer de att koncentrera sig på att bomba själva utskeppningscentralerna (varpå ett antal Patriot-batterier omedelbart bör skickas dit av dem som har några över…)?
Mycket intressant utveckling (och bra för världen…)!
Instämmer helt med Dig Anders
@acerlyn
Det hade ju varit ett långfinger av rang mot putzzler.
Likaså ett beslut som borde ge många bonuspoäng i Nato/väst/EU -relationerna.
Det var ju aktuellt förra året också. Turkiet gjorde samma då och bekräftade att de skulle fortsätta att skydda farlederna utan RU.
I grunden är det ett avtal som är framförhandlat genom FN och där Turkiet också tjänar på att hålla farlederna öppna, de köper mycket spannmål från Svartahavsregionen.
Så gissningsvis kommer de att skydda farlederna men försvaret av Odessa m fl hamnar får hanteras av de berörda länderna. I praktiken alltså bara Ukraina eftersom ingen (hittills) attackerar några ryska hamnar.
Moskoviterna verkar inte ha upptäckt det än. Eller vändningen visavi Sverige i Natofrågan. De ältar istället bittert frigivningen av befälhavarna från Azov.
Ska skaffa lite popcorn…
https://youtu.be/UFkdPfytIf8
Det är galet stora anläggningar i Odesa, de kan lasta flera st 70 000-100000 tonare om dagen, man har kapacitet att lasta 6 milj ton i månaden, det är en normal svensk skörd, dock inte i år till ett värde av 300-400 miljarder sek, ifjol exporterade man 48 milj ton spannmål och oljeväxter, 2021 var man över 80 milj ton i total skörd varav ca 65 gick på export, att Ryssland skjuter på dessa silosar är dels för att höja värdet på sin egen skörd, Ca 100 milj ton, dels slå mot Ukrainas största export intäkt
The Armed Forces of 🇺🇦Ukraine liberated almost as much territory in 5 weeks as the 🇷🇺Russian Federation captured in six months, ISW.
“Russian forces captured only 282 km² in the entire theater of operations since January 1, 2023. In five weeks, Ukrainian forces liberated almost as much territory as Russian forces captured in more than six months,” ISW analysts noted.
According to their data, as of June 4, the Armed Forces of Ukraine recaptured approximately 253 km² of territory.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678653322088132608?t=WjGHNO-dPrj0pyP6glLpew&s=19
Visar väl med all tydlighet att våroffensiven går väldigt bra?
Nu hör det ju lite till krigets natur att det är svårast i början och då vi har 2.5 månader kvar kommer det bli riktigt livligt.
Det kan nog gå väldigt fort när de väl bryter igenom. Men 250 km² är inte särskilt mycket. Jämförde med min hemkommun Halmstad som har en yta på 1700 km². Och då är ju 250 km² inte så mycket. Nyckeln är väl att bryta igenom någonstans tillräckligt snabbt för att de inte ska hinna bygga nya försvarslinjer bakom. Och jag har stor respekt för att UA inte vill använda den ryska taktiken med att bara offra sin befolkning. Det får ta den tid det tar att bryta ner den ryska logistiken.
Det är talande siffror, särskilt eftersom Ukraina inte har som mål just nu att ta territorium utan att slå mot fiendens operativa förmåga (nervsystemet) 👍🏻.
Ja, det går bra.
Ja, ta mark är inte UA’s prio 1.
Och, ISW vet heller inte all mark som UA befriat då det är fördröjning av rapporterna 😉
Helt off-topic.
Är för tillfället i Polen. Mötte en hel del US-målat mekaniserat på transport norrut, såg “mycket slitet ut” av ålder. Likaså Bundeswehr märkt materiel.
Tänkte att det mesta borde gå söderut? 🙂
Tyst. Säg inget om planen för Kaliningrad
Precis mås på Kaliningrad, jag kommer få oändligt med ovett av Budanov om vi börjar diskutera det.
Königsberg skall snart bli befriat!?
Vi behöver inte diskutera vad som skickas varthän.
Att det går i olika riktningar är inte konstigt, Nato höjer beredskapen och övar, mängder med materiel skickas till verkstäder för att servas och uppgraderas och Ukraina får omfattande hjälp med underhåll och reparation av stridsskador.
Det är jätteroligt att grunna ut vad det är man hart sett och kul att fundera på vart det är på väg men lyckas man pricka vad det är, varifrån det kommer, vart det är på väg eller varför det fraktas ökar risken för ryskt sabotage eller värre. Jag skulle t.o.m. tro att det är olämpligt att fota, bildsöka och googla även om man har tänkt hålla det helt privat och inte skrytposta sina bilder eller slutsatser.
Berdyansk. Many reports that there was an arrival along the “Dune” – many wounded and killed. The information still needs to be clarified.
“Dune” is a hotel of the former mayor of Berdyansk, now deceased Valery Baranov, located at the beginning of the Spit.
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1678679266727190528?t=NnmHeTACONU438fLXKO3Bw&s=19
Kan man gissa på att generalen höll till där??
Det känns rätt generalskt att sätta upp sitt högkvarter på ett lyxhotell.
Hotellet är tillfälligt stängt enligt google maps.
Tripadvisor: “Bra frukost, men väldigt mycket oväsen.”
” lite rökig luft i matsalen. “
Slutstriden om Bakhmut har börjat (kan hålla på länge!) 😀
Ukraina har återtagit höjderna vid Berkhivka och Klischiivka och har rimligen ögon på alla infarter och kan leda in indirekt eld om jag tolkat kartorna rätt. LW förstapost igår i bloggen skall tilläggas.
Det bör finnas VDV i bebyggelsen i Bakhmut enligt Deepstatemap och nu har dom en tidsbegränsad livslängd.
Oklart vad UA lämnade bakom sig i form av förråd men annars bör dom med någon veckas mellanrum vara beroende av försörjning (minst)?
Nu skall ryska laget genomföra sina gallskrikande bajonettanfall över fälten för att försöka bryta inringningen och när dom provat det kommer väl ordern – “slåss till sista man i fästning Bakhmut”.
Därefter försöker VDV dra sig ur i ett smärtsamt gatlopp där dom decimeras kraftigt.
Den stora frågan är hur det ser ut i Bakhmutske, Prokovske, Klymove, Zaiotseve – finns det förberett försvar där eller inte?
Dessutom kommer Ukraina norrifrån från Yakolivke -bakifrån- för att smälla in i dessa orter.
Det kan mycket väl bli ett genombrott när VDV ger upp bebyggelsen i Bakhmut och dom får falla tillbaka till Svitlodarsk-Popasnalinjen – vi får se.
Hursomhelst ser vi resultat efter mindre än två månaders strider och det här är ett område RU har prioriterat att försvara och strider med VDV i.
En milstolpe så god som någon som visar på det goda resultat ukrainas motoffensiv uppnår.
Nu väntar vi väl på ett genombrott antingen vid södra fronten eller om dom retirerar från Dneprlinjen härnäst.
Nu verkar RU avledande anfall i norra Luhansk komma igång (LW var först med den nyheten också), Nylands brigad sätts på prov.
Rimligen bör det bli många misslyckade anfall och grillade BTG men just det området är det klurigaste att försvara – skulle dom lyckas driva ned en kil norrifrån längs med floden Oskil samtidigt som dom trycker på längs med hela linjen kan bli svettigt.
Dock ser det ut som UA har poolat in tillräckligt även för egen offensiv nu så bör inte bli hotande.
https://twitter.com/noelreports/status/1678516961540440064?s=46&t=CQXbhgXrRyhRUrVrlFR8Ow
Kickern däruppe är att det ser ut som RU har poolat in rätt mycket VDV för denna deras sista offensiv det här kriget och när dom är decimerade är väl den sista offensiva reserv man hade kvar att tillgå av de där +50 000st man hade kvar sedan April 2023 i stort sett slutkörda kan jag tänka mig.
Idel goda nyheter idag således finns många skäl att vara positiv-positiv.
Den här är värt en repost, har redan postats av nån lysande legend i gårdagens tråd nu på morgonen – broder Accentmannen https://youtu.be/vMgm-8Nexlw
Det som är intressant är att RU genomförde ett motanfall med 21st fordon och 200st soldater – en decimerad bataljon kanske?
Motanfallet kom ganska precis när Ukraina erövrat nåt värnsystem, storlek på UA styrkan är okänd, och följde rysk doktrin med våldsamma motanfall.
RU körde således inte in i mineringar och allt dom behövde göra var att köra fram till värnsystemet, skjuta nedhållande eld med fordonen och storma med skyttet.
Hela styrkan slogs ut innan dom nått värnsystemen.
Ukraina hade alltså inte förberett ett försvar utan tog motanfallet på volley men lyckades effektivt leda in indirekt eld (och rimligen drönare och PV robot) med brakförlust ryska laget innan dom ens nåt fram till försvarets positioner – det går bra nu för Putin.
Förmodligen kommer det se ut så här vid motanfallen vid Bakhmut som komma skall och sen uppe vid den avledande offensiven uppe i norra Luhansk – UA förmåga är så pass mycket högre nu att det är utklassning.
Vi har hört om dessa misslyckade motanfall vid södra fronten men nu fick vi se ett på film.
Till exempel genomförde dom ett motanfall med sammansatt styrka från 4-5 brigader inklusive 5th Tank brigade som misslyckades totalt vid södra fronten. En Reuters reporter skrev att uppmarschvägarna var helt strösslade med utslagna fordon.
Nu har alla de offensiva UA brigaderna fördelats ut på fronterna och som vi gissade förut har några körts upp till norra Luhansk.
Det betyder att UA anser sig kunna klara av södra fronten med mindre än 100% av den offensiva reserven vilket är bra.
Vi har två tydliga anfallsvektorer vid södra fronten – mot Melitopol och mot Berdyansk/Mariupol som är resurssatta fullt ut.
Sen finns det absolut offensiv kapacitet vid Dneprfronten.
Eftersom UA så här långt anfallit i numerärt underläge och lyckats mycket bra skall man nog inte dra för stora växlar på numerären – dom har det dom behöver vid Zaporiziafronten och det blev förband över till norra Luhansk.
Vi pratar alltså enheter från den offensiva reserven så dom förbereder sig för framåt där, hade man beslutat sig för försvar hade några territorialbrigader kunnat lösa det med en insatsstyrka från armébrigad bakom.
Vid Bakhmutfronten verkar man ha kvar de förband som knutits till offensiven tidigare med undantag för pansarbrigaderna som nu är nere vid Zaporiziafronten – ett tjugotal brigader totalt vid Bakhmutfronten.
Vi fick höra igår att antalet ryska döda var 50% högre pga. usel sjukvård.
Från UA vet vi att 80% av de sårade är tillbaka i fronttjänst och vad vi har sett är sjukvårdskedjan ypperlig.
Efter som RU kör sina brigader i botten, drar bort dom och trycker in nymobiliserade så ”nollas” dom, all kompetens försvinner.
UA roterar en bataljon i taget, har semesterrotationer och får tillbaka sårade i förband – man bibehåller kompetens, erfarenhet och så vidare.
Detta gör att den ukrainska armén idag är vältränad OCH har tillräckligt med praktisk stridserfarenhet för att kunna strida enligt NATOstandard och kunna lura shortsen av ryssarna.
Det ryska laget har förlorat större delen av sin erfarenhet och kompetens och även då man kanske har artilleri och stridsvagnar så strider förbanden inte sammansatt.
Sen är en stridsvagn ett offer tills besättningen lyckats bemästra vagnen och att strida i pluton, kompani och bataljon kräver erfarna chefer på alla nivåer.
Vi pratar alltid materialbrist men här har vi den riktiga bristen hos cirkusensemblen – kompetent nyckelpersonal på alla nivåer.
Det lönar sig att ha en väl fungerande sjukvårdskedja och spela snålpoker för Ukraina för allt är ett ”number game” och att bibehålla kompetens och förmåga i organisationen.
Nu strider de sista förband som fanns kvar från lågpunkten i September 2022, jag har gissat på +50 000st kvar innan våroffensiven drog igång 4 Maj och nu strider VDV, marines, Spetznaz och spaning i frontlinjerna, inte som insatsstyrkor.
Det sista man har av (relativt) kompetent reserv decimeras mycket snabbt här.
Sen försvann Wagner och siffran 7000st i den hårda kärnan har ju flugit runt men dom verkade ha varit minst 15 000st totalt (enligt Erik14 men verkar rimligt).
Därefter är det förband som helt enkelt inte är tillräckligt tränade och utan erfarenhet som skall försöka föra en försvarsstrid mot världens bästa infanteri som lärt sig combined arms warfare.
Hur mycket man än vrider och vänder på detta så är ryssarna chanslösa.
I vinteroffensiven offrade man liv för tid och man gör samma sak nu och det har ett slutdatum.
Dessutom håller man på med helt meningslösa anfall mellan N om Vuhledar – Horlivka där dom tar Vuhledar-size förluster igen.
Mellan N om Vuhledar – Horlivka är det mest LPR och DPR förband kvar nu blandat med kadyroviter och någon enstaka armébrigad. Det finns nog viss chans för en öppning där, om inte annat en bubblare med hela förband som sträcker vapen ju sämre det går?
Vi har spekulerat i om RU skulle överge mörkaste Donbass och lämna dom till 1st och 2nd Army corps, en quick fix och det vore väldigt ryskt. Just nu ser det lite ut så när ryska förband förflyttats till södra fronten, Belgorod eller Bakhmutfronten.t
Då ökar sannolikheten för en bubblare exponentiellt – nämligen att rebellerna får nog.
Sen har jag kommit till slutsatsen att ryssarna inte bombar civila mål pga. inkompetens – när dom vill träffar dom som pizzerian där dom slog till vid den tidpunkt dom tänkt sig och Antonovskybron.
Det är således medveten terrorbombning istället för mot militära mål för att dom är dysfunktionella men när det passar dom skyller dom på allt möjligt.
Dom kan få en träff på ett par meter när om dom vill.
Sen kan man väl gissa att GUR eller SBU eller vilka det nu är genomgående i hela kriget har försett RU med falska mål.
Dom har ju kört HIMARS i trä som flugpapper sen dag ett och om ni minns flygbaserna så lade dom ut enorma printade tyger som visade på kratrar.
Vore således helt rimligt om dom lyckats nästla sig in i ryssarnas spionkedja, lämnar koordinater till helt betydelselösa mål och sen bekräftar att det är nåt vapenförråd med Leo2 som slagits ut.
Det blir en lång sommar men att man nått till fire control av Bakhmut är en sensation då RU inte haft den minsta avsikt att ge upp utan strid.
Under nästkommande 2.5 månader kommer vi se Dneprfronten och södra fronten (allt väster om Azovstöten) överges och det är minsta utfall – då är kriget oåterkallerligen förlorat för RU av den enkla anledningen att dom inte kan försvara Krim över tid.
Mängden UA förband blir då också så pass mycket högre i andra anfallsvektorer att det blir ohållbart.
Alla pilar är gröna och pekar åt rätt håll utom för Putin där alla pilar är röda och pekar åt fel håll.
👍
✊
👍 Tack för positiv lägesrapport!
Läget är positivt 👍
Tack för den analysen. Positivt som alltid! 👍 Intressant är trenden i sin helhet.
Trenden är en vertikal grön uppåtpekande pil.
Menar du att Bahkmut är Ryzzlands Ardenneroffensiv?
För övrigt :
Dö skrikande, gnomjävel. Vi, är trötta på dig, dina siloviks och hela jävla Ryssland med all sin skit.
Jag ser framför mig hur den fege jäveln trycker i sin bunker. Samtidigt ser han inte hotet från ovan. Långt utanför Jordens atmosfär har en himlakropp fått sin bana störd av en Sovjetisk sond, utskickad redan på den tiden gnomhelvetet utbildades av KGB och han hade börjat kamma över det tunna håret. Fjärilseffekten…
Många jordevarv senare har tiden kommit för himlakroppen att närma sig vår planet.
Det ryska Early Warningsystemet fångar den i samma ögonblick som den tränger in i atmosfären över Kaspiska havet.
Huruvida NASAs system upptäckt den tidigare får vi aldrig veta. Ryssland slutade samarbeta i dessa frågor långt tidigare.
Man kan snabbt beräkna nerslagspunkten.
Eldklotet genom atmosfären är tiopotenser mer intensivt än Tjerlablinsk. Hela centrala Ryska federationen lyses upp av ett blåvitt ljus, radioutrustning störs och de 8 st TU-95 som precis skall till att avlossa de allra sista kryssningarobotarna Ryssland skrapat ihop träffas av en tryckvåg som sliter loss vingarna från kroppen och störtar ner i Kaspiska havet med sina besättningar skrikandes.
Eldklotet skapar enorma mängder kväveoxid som kommer regna ner som surt regn och förstöra en stor del av den inhemska ryska spannmålsskörden och därför blir Ryssland beroende av import. Från Ukraina som är ett humanistiskt land.
Inget larm går mer än kort meddelande till ryska ledningen i bunkern att de måste förbereda sig för nerslaget.
Som inte träffar bunkern utan ca tio kilometer därifrån. Energin motsvarar ett kärnvapen på över 30 MT. Ejekta kastas högt upp i atmosfären, EMP från plasmat bränner ut all elektronik inom synhåll.
Chockvågen rör sig med supersonisk hastighet och träffar bunkern. Alla fjädrar som den inte konstruktionen vilar på knäcks omedelbart men tillräckligt med energi överförs så samtliga personer som står på golvet eller är i kontakt med väggar drabbas av att få omfattande frakturer, vävnadsskador. Och efterföljande blödningar och blodproppar.
Putin själv tänker att de borde låtit ett västtyskt företag bygga bunkern innan ljuset slocknar.
Själv har han bara smärtsamma benbrott och sönderslitna fötter då hans höga klackar absorberat energin i chockvågen och ligger på golvet och hör sina egna och andras smärtsamma rop på hjälp.
All el försvinner, alla tekniska system går sönder. Alla utrymningavägar är blockerade och inslagen har kollapsat.
Han inser att han är fast och kommer dö i mörkret.
Han skriker ut sin fruktan.
Sakta fylls bunkern med grundvatten som är alkaliskt och han känner hur det fräter sönder hans kropp och lämnar en slemmig rest efter sig.
Iallafall jag tycker dom målande beskrivningarna kring Putins död är kul läsning 😀
Att det fanns en liten Dexter i dig! Med humor också, inspirerande text, skriv gärna mer, hur går det för Snapsarova tex?
J1 skrv: “Detta gör att den ukrainska armén idag är vältränad OCH har tillräckligt med praktisk stridserfarenhet för att kunna strida enligt NATOstandard och kunna lura shortsen av ryssarna.”
Så tycker jag verkligen att UA jobbat från dag ett. Inte bara sätta vapen i näven på folk och visa vägen mot fronten. Man har haft en tanke om vad man vill göra, och man vill inte spilla ett enda liv i onödan. Diametralt olika hur RU fungerar. Bara det ger en fingervisning om hur redo Ukraina som nation är att möta upp och stå för de värden kring demokrati och människovärde som vi i väst ser som viktiga. EU och NATO borde vara fullt möjligt att gå upp i snarast.
Exakt så, super heroes.
Hade en våt dröm som inte infriades om att få se en kolonn med marscherande ryska krigsfångar tåga ut ur Lyman när den staden inringades.
Kan vi hoppas på att vi får se detta i Bakhmut?
Eller bättre, mejas ner under flykt.
Dom har smugit med det där rätt rejält, tror det är omtanke för egna krigsfångar eller nåt.
PerraG55 föreslog häromdagen att det var tusentals fångar tagna vid Izyum?
När det begav sig gissade vi väl att så var fallet men sen gick UA ut med “några hundra” och sen materiel för flera armeér…
Säkert fastnade några vid Lyman men vid Kherson togs det definitivt fångar också, det gick för fort på slutet.
Tack för ännu en sammanfattande beskrivning av Ukraina vs cirkus moskva 👍🏻.
Jag bara undrar om vi verkligen får se vdv springa gatlopp denna gång, det verkar ändå som att cirkusen hittills har krånglat sig förbi gatloppen. Men efter Kyev och Lyman så är det tredje gången gillt (Kherson räknas inte, det var ju badankor 😉) så vi håller tummarna 😀.
I bebyggelsen i Bakhmut är det nog inga stora mängder trupp, två VDV regementen är väl några tusen lite beroende på hur kantstötta dom är?
VDV är väldigt kompetenta på oorganiserad reträtt fokuserad på överlevnad,,,,
VDV kommer att försvinna ljudlösare än en tyst fjärt. De vet när de ska dra sig ur och kommer att göra det innan det blir riktigt kritiskt.
Tack för dina analyser Johan! Mycket uppskattade.
Bra analys som vanligt, sedan skall vi komma ihåg att UA fortfarande sätter ihop helt nya brigader som det verkar så det fylls kontinuerligt på “bakifrån”. Styrkeförhållandet mellan UA och RY kommer bara växa med tiden i UAs favör.
Nyland? Ja, om Nylands regemente sviktar skickar man bara in Savolax, det är sen gammalt. Då blir det inte roligt för ryssen.
Man kan fråga sig hur stridsmoralen utvecklas på det frontavsnitt där man precis förlorat 20+ pansarfordon – utan att uppnå något. Borde få den mest genomindoktrinerade att tvivla på att han befinner sig i det vinnande laget.
Lite onödig taskspark mot Erik14 dock😉, ”(enligt Erik14 men verkar rimligt)”, nästa gång kan du byta ut men mot och. Ni ska vara ❤️snälla❤️ mot varandra, killar.😂
“Ni ska vara ❤️snälla❤️ mot varandra, killar.”
Gissa filmen: “I figured a little man time might do [them] some good”
På det hela taget tycker jag att bloggen har en trevlig och rent av ” snäll” samtalston, även då åsikterna stundtals går isär
Visst är det så.😊
Försökte bara skapa lite dynamik i fältet nu när den gamle inte är här och roar oss.
Vänta här den var helt ogenomtänkt såklart – Erik14 skulle stå OCH – snälla bekräfta att du läst detta 😀
DPICM borde vara perfekt för att bekämpa utbrytningsförsök för reträtt ur Bakhmut.
Jo det vore det sannerligen 😀
Kan det vara så bra att de ryssar som finns kvar i Bahkmut ger upp och överlämnar sig själva. De borde ju förstå att det är ingen ide att kämpa emot. Det skulle förenkla mycket för UA.
Kan hoppas det i alla fall.
Jo tvåtusen VDV i grodmarsch ut ur Bakhmut med hängande huvuden och lite panoramaflygning med drönare över den fångkolonnen (inte så nära så man ser ansikten) skulle sända schockvågor genom ryska laget.
Snygg summering!
“UA roterar en bataljon i taget, har semesterrotationer och får tillbaka sårade i förband – man bibehåller kompetens, erfarenhet och så vidare.”
Ledsen att berätta att detta inte stämmer… finns inga semesterrotationer på de förband som är vid fronterna. 1 till 2 dygn vid 0 line, sedan samma tid vid bakre läge gäller.
“Detta gör att den ukrainska armén idag är vältränad OCH har tillräckligt med praktisk stridserfarenhet för att kunna strida enligt NATOstandard ”
Va? Hur uppnås natostandard på 2 månaders grundutbildning!? Vissa som kommer för att ersätta skadade och döda har en månads gu. Det är ständigt mycket rotationer in och ut ur enheterna, blir aldrig bra samtränade!!
”Liten” pansarkil igår?
https://youtu.be/wsglQpABX1c
Är det från ett RU anfall först och sen ett UA anfall eller är allt ryska förluster?
Ska försöka hitta lite mer om det.
Såg ni kommentaren som någon gjorde på tweeten om ubåt-kaptenens Strava-runda: ” Elevation gain: -6 ft.”
.
Världsklass i fyndig kommentar!
Hehe nej den missade jag! Episkt.
🤣
Nu när morgonens race om pallplatser och liknande lugnat ner sig kommer en påminnelse:
Vi hade ju en liten vadslagning angående huruvida Sverige skulle släppas in i NATO i lagom tid för mötet i Vilnius. Efter gårdagens besked tolkar jag det som att JA var den sida som vann denna vadslagning (den som vill får givetvis protestera). Därmed summerar jag nu alla vad. De som röstade JA betalar den summa de valde till den organisation som de valde. De som röstade NEJ tar sin summa – dubblerar den – och skänker till den organisation de valde.
FLODY – röstade JA och skänker därmed 500:- till Operation Aid.
DENGAMLE – röstade NEJ. Satsade 250:- och ger då 500:- till? (Valde ingen organisation).
BITVARGEN – satsade 500:- utan att ange JA eller NEJ eller organisation 😊
Då får vi se vad det blir Bitvargen ger till!
GOSTA BERLING – satsade 200:- på NEJ och skänker därmed 400:- (Tjörns hjälp till Ukraina).
GUBBJAN – satsade 250:- på NEJ och skänker därmed 500:- till? (Valde ingen organisation).
LABBIBIA – satsade 100:- på NEJ och skänker därmed 200:- till? (Valde ingen organisation).
MATSEXTRUDE – satsade 310:- på NEJ och betalar gladeligen 640:- till? (Valde ingen organisation).
MISMATCH – satsade 500:- på JA och betalar då 500:- till? (Valde ingen organisation).
SVAMPBOB – satsade 300:- på NEJ och betalar då 600:- spaningsdrönare.
CARL T – satsade 250:- på NEJ och betalar då 500:- till Blågula bilen.
STAKET – satsade 25o:- på NEJ och betalar då 500:- till Jonas.
JAS39 – satsade 500:- på NEJ och betalar då 1000:- till Blågula bilen.
NORRING – satsade 250:- på NEJ och betalar då 500:- till Drones2Ukraine.
RAVEN – satsade 250:- på NEJ och betalar då 500:- till Hospitallers.
DIZZY – satsade 250:- på JA (från Turkiet och tystnad från Orban) och betalar 250:- till Blågula bilen.
EFFEN – satsade 250:- på NEJ och betalar därmed 500:- till Jonas.
Totalt 8,090:- till Ukraina känns ju bra en tisdag 😊
Skänker gladeligen 640kr till Jonas!
Herr Flody kan inte matematiken! 😉
Herr Matsextrude lovade skänka 10:- per medlemsstat som då var 31 st. 31×10 = 310:-
Dock – om Sverige fick ett ja blev det 32 medlemsstater. 32×10 = 320:-
Dubblerat blir detta 640:-
Lite slarvig där med min rapportering 😉
Ber om ursäkt för att jag krånglade till det..😆
Härligt Matsextrude – vi pumpar gasen i botten och sedan ökar vi 🙂
Absolut!
Som oberoende part tolkar jag det som att NEJ vann vadet, då Sverige fortfarande väntar på godkännande från två av alliansens medlemsländer.
Äh, tillräckligt för ett JA i denna vadslagning. Det var nog detta många syftade på. En ny vadslagning kan ju handla om när Sverige är en fullvärdig medlem. Före eller efter 24 aug? (18-månadersdagen av det fullskaliga kriget.)
Turkiet kommer att ratificera vår ansökan senast den 16 juli och Ungern har sagt att de inte ska vara sist.
I slutändan är det i denna sorts vad förstås upp till varje deltagares egen bedömning. Man kan också tolka det som NJA och att alla förlorade.
Andemening är nog så viktigt ibland 😉 Och andemeningen var huruvida vi skulle få ett JA eller inte.
Min tolkning är att det blev så – men vem som helst får protestera 😉
I alla fall får Ukraina mer pengar – och det är alltid bra.
SLAVA UKRAINI!
Inte riktigt där än, men känns som formaliteter, och vi kan vänta, men det kan inte Ukraina så jag dubblade ytterligare och skickade en tusing till D2U.
Underbart Norring 🙂 Du sätter ribban för oss andra – och jag som bara är 1.70 får ta i 😉
Zelensky längd… inte fy skam…
Good things come in small packages 😉 Inga jämförelser med Zelensky i övrigt – bara glad att vi båda kan se ner på Puttler!
SLAVA UKRAINI!
500 till UkrainaMedtech!
Inspirerad av NORRINGS dubblerande skickar jag även 500 till Jonas
Härlig dubblering Mismatch – fast i ditt fall blir det snarare en fyrdubbling 🙂
SLAVA UKRAINI!
Ja jävlar, det har du ju rätt i. En extra dubblering då. 1000kr till… Hospitallers!
Norring imponerar och inspirerar – har redan skickat 500:- till Operation Aid och skickar nu lika mycket till Jonas. Så ska slipstenarna dras – SLAVA UKRAINI!
Fast ovanstående var till Mismatch också 😉 Credibus creditur!
Härlig pepp FLOODY! Både du och NORRING inspirerar. Slava Ukraini!
Det dök upp annat när detta var på tal och därför missade jag skriva att det inte skulle finns en chans till ja och att jag var villig att sätta 2kSEK på det då jag inte donerar så ofta… Så nu gick det precis iväg 340 EUR till United24s försvarskonto. Tänkte först till humanitär minröjning men det får komma sen, när de vunnit.
Snyggt!!
Underbart Mattias J! Lagarbetet på Cornucopia är fantastiskt att se 🙂 Tillsammans gör vi skillnad.
SLAVA UKRAINI!
Snyggt!
Instämmer, mycket väl tagen förlust. +340.
Jag väljer Jonas för min 500-ing. Swischnumret finns på hans facebooksida om någon som inte skickat förut vill haka på.
@Flody – bra initiativ! Har mina stående bidrag som jag inte ändrar på så jag behöver några compelling events här och där 👍
Tack Bitvargen! Jag behöver pusha mig själv också – så då gäller det att hitta på något annorlunda.
Bra val med Jonas, har varit tveksam till att ge direkt till fronten – men har ändrat mig.
Detta krig måste få ett slut, och då behövs insatser på alla områden.
SLAVA UKRAINI!
Jag hakar på med en femhundring här.
Gött mos JIV – vi jobbar mot målet att få ett slut på detta vedervärdiga krig!
Grattis Sverige! Grattis Blågula bilen! Grattis Ukraina. Grattis NATO!
.
En tusing till BlåGula är på väg
Grattis till alla 🙂 Nästa grattis vi väntar på är JAS39 till Ukraina 😉 Helst x 49!
SLAVA UKRAINI!
Jag protesterar. Sverige är inte med, men är i princip lovade att vara med. Tycker både ja och nej förlorade!
Jag accepterar förlusten och skickar en 6 hundring tipp D2U
Orkade inte räkna utan satte 60eur. Det blev 783kr. Så det blev en än mer svidande förlust.
Skulle donera 200 men dubblar det för jag är så inih-vete glad att det gick vägen med Nato! 😀
Blir alltså 400 till Ukrainas krigsinvalider.
Swischnr 1232487361
@ Svampbob och @Labbibia – starkt jobbat! Vi kör ända in i kaklet för Ukraina och av bara farten fortsätter vi lite till 🙂 SLAVA UKRAINI!
Dagens regel från “Murphy’s laws of Combat”, en per dag till den ukrainska militären når Krim.
41. Friendly fire isn’t.
😂 Underbar
:Britain handed BAE Systems (BAES.L), the country’s biggest defence company, a 280 million pound ($361 million) order for munitions, seeking to ramp up production to replenish its stockpiles and ensure supply for Ukraine.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1678687256708628480?t=ynfG9fz_fxFM55rACVDigw&s=19
10:57
Vad i xxx hade den i lasten?
Alt: vad i yyy träffade?
LW 10:43. Angående bilden på den ryske generalen. Varför är höga officerare (gäller även andra länders officerare också ) så fåfänga med att hänga på sig alla medaljer de har fått? Jag föredrar den mer avskalade typen t ex Zelenskyj med en enkel tröja utan krimskrams. Tänk om framgångsrika idrottare skulle bära med sig sina medaljer till vardags, skulle bara se fånigt ut. Men många officerare vill gärna göra det. Ganska löjligt va?
Håller med. Särskilt i Nordkorea där medaljerna går ända ner till knäna på uniformen.
Med en tillräckligt stor magnet… https://i.chzbgr.com/full/9067389952/hCEB18593/funny-meme-about-north-korean-generals-and-their-medals-could-be-defeated-with-a-magnet
Nu är väl nordkoreanska officerare normalt inte så långa. 😀
Till vardags bär man normalt inte utmärkelser.
Det är en lång tradition att bära utmärkelser och alla behöver inte gilla traditioner.
Blänker. Bra för fientlig eld att skjuta in sig på.
De som arbetar klädda i daglig dräkt bär alltid släpspännen.
Annan förebild : Zaluzjnyj – har vi sett honom i annat än camo sedan invasionen?
Enda “bling” jag minns är den där patchen föreställande Grogu (“Baby Yoda”) från The Mandalorian…. 🙂
Jo, det blir lätt löjligt med alla dessa medaljer. “Less is more” som man säger.
Och man undrar ju hur t.ex. nordkoreanernas system funkar, får de en medalj för varje gång de skiter?
Det är ju tradition att bära utmärkelser och olika tecken vid speciella tilldragelser.
Det som är så lustigt är att de moskovitiska generalerna sällan syns i fältkläderna utan ska stoltsera i paraddräkten. Ukrainas generaler följer Zelensky och bär arbetskläder istället och det ger
ju en väldigt tydlig signal – vi är ett team som gör detta tillsammans.
Det var iofs kanske inte den salig hädangångne generalen som valde bild för just detta tillfälle så det kan ju helt enkelt vara så att dessa paradbilder är enklare att hitta på nätet så blir det de som används när twittrare ska hitta första bästa bild..
– Vi har beslutat oss om att skicka långdistansrobotar till Ukrainas försvar, säger Macron vid ankomsten, enligt Reuters.
Kul!
Utsökt 😀!
”France will transfer long-range SCALP missiles to Ukraine to support the offensive of the Armed Forces of Ukraine.”
En snabb googling ger att den franska SCALP är nära släkt med brittiska Storm Shadow. Räckvidd ca 250 km.
Mer än släkt typ sanna vapen, gemensam utveckling skillnaden är bärare de franska har annat fäste, gissar att man här kommer byta helt enkelt.. Tror dessutom att allt som skiljer sitter kvar i pylonen
Roligt att man inser att långdistansmissiler faktist är bra försvar. Det är en tanke som har haft svårt att gro i Sverige, både hos politiker och högre officerare.
Hur stor nytta skulle vi ha av kryssningsrobotar? (Robot 15 kanske ska klassas som det redan?)
Att ha en ubåtsflotta är aktuellt för Sverige men mindre aktuellt för Österrike t ex.
Jag tror att det skulle kunna verka avskräckande. Inte kul att lasta en landstigningsstyrka innom räckvidd för kryssnkngsrobbotar….
Österrike-Ungern hade ju flotta på sin tid 😉
11:18
Ja vi får inte glömma att vi är med när papprena är påskrivna.
Japp, läge att vara extra alerta den sista tiden, RU fönster för att göra ngt (vad som helst) stängs nu fort 👍🏻.
Hur går det med Erodgans inbjudan till Putin nu då? Han lär ju inte dyka upp med en flaska finvodka som present iaf.
Det blir nog ett muntert möte. 😀
Undrar vad Erdodågan ska kräva av Putin nu?
Om Rys-land gör/ger ………………………. så blir det inget NATO för Sverige.
Åh dessa etikettsregler. Vad hade varit lämpligt? Huvudet av en av sina dubbelgångare?
Drömscenario. Erdogan levererar Putin till Haag.
Denna dansmeme blir aldrig gammal, här i tema Sverige i NATO
https://twitter.com/visegrad24/status/1678526740711219201?t=GLbPn8I1Dp9wFE_aVuhO7w&s=19
https://nitter.net/visegrad24/status/1678526740711219201?t=GLbPn8I1Dp9wFE_aVuhO7w&s=19
Haha, suverän! 😀
Det kan tom. vara så att medlemskapet inleds först när de undertecknade anslutningsprotokollen är inlåsta i ett kassaskåp på någon plats som jag inte minns var den ligger.
Washington
Och det räcker att USA har tagit emot pappren – Så gjordes det för Finland
Kongressens arkiv i Washington DC vill jag minnas.
De ska deponeras i amerikanska kongressens källare, i ett låst arkivskåp inne på en trasig toalett med skylten “Varning för tigern”.
Frågan är bara om den måste komposteras och återvinnas först.
Sen kam man ju undra om orc=vogon
Det räcker inte med flyttkartong, alltså?
Erdogan asserterar dominans på Putte: (rolig fejk)
https://twitter.com/tweetforAnna/status/1678535694719889408?t=44-aHxn8aNJQZgnIgkn7AQ&s=19
Denna också! tycker den är lite roligare idag än när den släpptes första gången!
https://twitter.com/visegrad24/status/1678526740711219201
oj, visste man väl att den redan fanns i flödet!
Den tål att upprepas 😁
“⚡️Germany will transfer to Ukraine several Patriot launchers, additional Marder IFVs, Leopard 1 tanks, demining equipment, — Spiegel.
According to the publication, the new aid package for 600 million euros will also include ammunition and drones.”
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1678704332840075266?t=-kxLXID2jCGhwuHKW4xRJA&s=19
“Details about the package:
2 Patriot SAM launchers + surface-to-air missiles
25 Leopard 1A5 tanks
40 Marder 1A3 IFVs
20.000 artillery shells
Leopard tank shells
5.000 smoke shells
5 BREM Bergepanzer 2
Recon drones and anti-drone systems”
Givetvis mycket bra och viktigt. Känns dock mest som ersättning för förluster och spenderad ammo och ingen direkt förmågeökning. D.v.s. så här kommer det måsta se ut från de flesta länder kontinuerligt.
.
Tyvärr har vi inte hört något om nått sådant men jag hoppas verkligen vi har börjat utbilda nya besättningar på CV9040 för vi kommer givetvis att måsta komplettera både med besättningar och vagnar kontinuerligt också om så bara för att Ukraina ska kunna fortsätta ha ett CV9040-förband.
Patriot är väl ändå ett tillskott men du har rätt. Det kommer att behöva fyllas på kontinuerligt.
Förhoppningsvis utbildade man också några som kan utbilda andra direkt i Ukraina.
Läs igen, det är inte 2 patriotsystem som ges bort utan två avfyrningsramper. D.v.s. i bästa fall så ger den en marginell ökad förmåga på ett befintligt patriotsystem men skulle nog snarare tro att det handlar om att ersätta avfyrningsramper som behöver servas/repareras.
Ingen aning om hur många patriotrobotar en ramp är tänkt ska kunna avfyra innan ordentlig service men sannolikt har ingen testat det lika praktiskt som Ukraina tidigare. D.v.s. jag skulle finna det osannolikt att samtliga ramper och system håller ihop under en längre tid utan att bytas ut och repareras, detta oavsett om de är måltavla eller inte.
Ålen av stål levererar 👍🏻!
Stålen?
Bara 20000 artillerigranater?
Det drar dom ju iväg på en morgon även om de tar kafferast…
Skämt åsido, mycket bra. Mer sånt!
Släpp Griperne loss!
Det har hänt en hel del med de tyska bidragen sedan den första berömda insatsen med de 5000 hjälmarna…
Verkligen!
“⚡️#France has decided to transfer long-range missiles to Ukraine to support the offensive of the Armed Forces of Ukraine, French President Emmanuel #Macron said.”
https://twitter.com/KyivPost/status/1678697538000437249?t=6eiYO_2o3uvjUbzfoo6unQ&s=19
le bönk!
2:a på den såg jag..😎
De skall bara mellanlanda i UA på väg till Kertjbron 🎉
“⚡️🇳🇴Norway has increased the military aid fund to 🇺🇦Ukraine from $240 million to $930 million, the Norwegian government said”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678699072301981696?t=ZIhbHLkMKhjiDAjuOp_Ryg&s=19
Heia heia 👍🏻!
Kjempebra!
Mera Bönk på Ryssen!
Dagens bästa nyhet tycker jag. Norge, I ljuset av ohemula inkomster från gas, har länge legat lite efter.
Nja, tvek på den. Norge levererade ett 20-tal M109 med ammo redan för drygt ett år sedan, har skickat MLRS270 mm. De var tidiga. De är som Finland och berättar inte om allt som de skickar.
Norge är det enda västland som tjänar pengar på kriget. Inte litegrann, inte en hel del, inte jävligt mycket utan helt ohemult jävla mycket pengar.
Skulle de ta sitt överskott från kriget och skänka det till Ukraina så skulle de kunna bekosta hela kriget..
Därför, jo de ligger förbannat långt efter. Har inte skänkt varken pengar eller utrustning i alls ens i paritet med Sverige. De kommer att få en debatt lik Sveriges efter andra världskriget om de inte steppar upp rejält.
Och inget fel i att Norge tjänar pengar. Jag säger bara att de kunde skänka mer med tanke på hur mycket de tjänat på kriget (som Bitvargen skriver).
https://www.reuters.com/business/energy/norway-hikes-tax-oil-industry-by-nok-2-bln-2023-2022-10-06/
Från 288 GNOK år 2021 till 1170 GNOK år 2022 och ännu mer år 2023.
Det är ju fullt rimligt att de tjänar pengar när de säljer gas och olja som ersätter rysk gas. Det är inte att tjäna pengar på kriget. Den formuleringen sticker i ögonen tycker i alla fall jag. Norge har skickat både artilleri, stridsvagnar, artilleriradar och en mängd annat till Ukraina och har naturligtvis inget intresse av att “tjäna pengar på kriget” snarare att avsluta det så fort som möjligt.
11:18
Vi får hoppas att Snorban och parlamentet är tekniskt lagda.
Jag hoppas mer på att Orban förpassas till skamvrån och får bära en dumstrut under hela mötet i Vilnius.
Bara älskar dessa filmer.
Här är en inbjudan till Crimea beach party (saint javelin)
https://twitter.com/saintjavelin/status/1678495623308275727?s=20
Biden är för spot on, och Budanov på slutet😂
AI in action! 🤣
😂👍🏻!
Jag åker!🍾🕺😂
👍👍👍
Sanna Marin och Boris Johnsson ser till att det blir bra drag 🤣
Jan Jönsson kan ju åka. Då blir det drag…
Anders Puck Nielsen har idag en mycket klargörande video om varför Ukrainas offensiv inte har motsvarat förväntningarna, https://www.youtube.com/watch?v=8fR9HJnYXoc . Dessutom förklarar han vad Manoeuvre vs Attrition krigföring är, och varför Ukraina missbedömde sin strategi i offensivens början.
Måste varit korkad när jag såg den. Fattade inte hans poäng annat än att ryssarna faktiskt kan den krigsföring de gör just nu och inte är helt inkompetenta.
Kändes som han var lite off target.
Jag är mer intresserad varför rysstrollen gräver ned sig i vad som händer i avdiivka. Verkar ganska ointressant. Kanske de är rädda för Bakhmut och försöker säga ”titta vi är bättre på att ringa in” trots att fronten inte rört sig på 3 månader och inget väsentligt har hänt i år…
Jag tycker det var en mycket bra analys, jag tycker att det stämmer på pricken med vad vi ser hända nu. Vi är bara i fas 2 av 4, nästa fas cluster ammo, sedan kommer manöver krigföring med genombrott. Tillskott av flyg skulle ju dock ändra allt.
En hälsning från en “lurkare” som har bloggen som obligatorisk läsning varje dag sedan lång tid tillbaka. Tack till alla som skriver regelbundet, ni hjälper oss alla att hålla hoppet uppe.
Det ser positivt ut med NATO-anslutningen nu, och i lyckan över detta fick Jonas och D2U just en tusenlapp var. 😊
Välkommen. 👀
+1
Snyggt jobbat Stekobert!
Fyndigt nick förresten. 😀
Snyggt, och välkommen ut ur skuggan!
Välkommen Stekobert.
Tror ukrainarna haft det tufft söderut nyligen, en del filmer på anfall där flera fordon som går i luften (bl.a Bradleys) dök upp.
Har du någon länk? Det är inte en där gamla filmen orcherna vevar om och om igen då?
Finns med i gårdagstråden.
Tror att när det gällde Bradleys var det väl bara en som slogs ut helt.
Alltid trist oavsett när Ukraina tar förluster men det är förstås omöjligt att undvika.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/new/
Såg det när jag scrolla genom denna.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/14w3i0h/destruction_of_several_bradley_ifvs_north_of/
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/14w36sh/ukrainian_column_being_targeted_by_atgms_at_night/
Som vanligt kan det vara gamla filmer ,etc så nypa salt o allt det dät
Glöm inte att det är krig 🙁
Undrar en sak, antar att Turkiet inte skrivit på det där papperet där det står att om pruttler kommer dit så ska hen tas i förvar och föras till Haag?
https://www.mfa.gov.tr/turkiye_s-relations-with-the-international-criminal-court-_icc_.en.mfa
Tolkar det där som att “vi är med och kollar lite, men gör som vi vill”…
Kunde man såklart förvänta sig av det landet…
(men å andra sidan är inte ICC erkänd av USA heller – de vill hålla koll på sina åtal av utlandstjänstgörande militärer o familjer själva – jmf. Okinawa-åtalet…)
USA har ju sitt speciella system där en konvention som landet har raticifierat i teorin kan åberopas av envar i en amerikansk domstol. Det medför att USA i princip aldrig skriver under internationella konventioner.
Enklare då för länder som har ett dualistiskt system, alla konventioner kan raticifieras men kan aldrig åberopas i nationell domstol om inte lagstiftande församling har infört en lag. Sådana länder tenderar att skriva under många internationella konventioner av någon anledning 😁.
Jag tyckte att det lät intressant och var tvungen att googla så om man vill läsa mer så finns det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_Clause
🐊👌🏻.
Naturligtvis har inte Turkiet skrivit under fördragey, men Rys-land har tydligen gjort det och senare dragit tillbaks sin underskrift.
Lista över medlemsstater
ICC:s medlemsländer, 2007
I november 2019 har 123 stater undertecknat och ratificerat Romstadgan. Däribland:
I Europa: Albanien, Andorra, Belgien, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Georgien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Montenegro, Nederländerna, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, ÖsterrikeI Afrika: Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Centralafrikanska republiken, Komorerna, Kongo-Brazzaville, Kongo-Kinshasa, Djibouti, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Kenya, Lesotho, Liberia, Malawi, Mali, Mauritius, Namibia, Niger, Nigeria, Republiken Kongo, Senegal, Sierra Leone, Sydafrika, Tanzania, Tchad, Uganda, Zambia.I Amerika: Antigua och Barbuda, Argentina, Barbados, Belize, Bolivia, Brasilien, Kanada, Colombia, Costa Rica, Dominica, Dominikanska republiken, Ecuador, Guyana, Honduras, Mexiko, Panama, Paraguay, Peru, Saint Kitts och Nevis, Saint Vincent och Grenadinerna, Trinidad och Tobago, Uruguay, VenezuelaI Asien: Afghanistan, Kambodja, Jordanien, Mongoliet, Sydkorea, Tadzjikistan, Palestina (fr.o.m 1 april 2015)I Oceanien: Australien, Östtimor, Fiji, Marshallöarna, Nauru, Nya Zeeland, Samoa
Dessutom har 31 andra länder skrivit under men inte ratificerat fördraget. Sudan, Israel, USA och Ryssland skrev ursprungligen på fördraget, men har sedermera återtagit sina underskrifter. Det är dock fortfarande omdiskuterat om stater får återta sin underskrift. I fallet med USA var det Bill Clinton som skrev under, mindre än en månad innan han lämnade Vita huset. Länder som inte har ratificerat fördraget är inte under ICC:s jurisdiktion.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internationella_brottm%C3%A5lsdomstolen
ICC, så heter det ja, Tackar för uttömmande svar 👍
Jag undrar vad vi har skrivit på för papper. Inga sanktioner mot Turkiet? Verkar vara en deal breaker.
Pestov är förbannad på Sverige och väst.
Bra det, då har signalen gått fram. Vi viker oss aldrig för hot!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/peskov-svingar-mot-sverige-efter-turkiets-sv%C3%A4ngning/ar-AA1dI0UD?ocid=msedgntp&cvid=98774107101f49ecaf195ed1784583a8&ei=14
Hur många ggr. har han egentligen varnat för allvarliga följder och negativa konsekvenser så här långt..?
Han är bara tröttsamt pinsam.
Precis. Som en tjattrande papegoja. 🙂
Han är för allvarlig, det är inte bra för
hans blodtryck tror jag 👍🏻.
@Lynx
Exakt. Man vill be honom ”lighten up”, fast det vågar man inte säga till en ryss.🔥
Ingridienser för en uppbyggnad av en stroke.
Även om säkert många är tillsatta på sina tjänster för att de är kompisar med rätt person eller har lyckats muta sig fram borde de i alla fall vara normalbegåvade och förstå att nästan precis allt går emot Ryssland och att det bara kan bli värre.
De måste ju våndas och ha svårt att sova om nätterna även om de är indoktrinerade..
Peskov mfl. är nog nervvrak vid det här laget.
Troligen kommer ryssarna, med tanke på nuvarande tillgång på materiel och personal, att sätta upp några vaktkurer längs gränsen till NATO i stil med de som står utanför slottet.
Troligen kommer vaktkurerna vara vända mot Ryssland…. Så ingen rymmer från diktaturen…
De dåliga nyheterna för ryssarna staplas på hög nu. Internt där borta så intalar de säkert sig själva med att allt går bra och att de kommer att vinna till slut och i den mån som den fantasin inte kan vinna fotfäste bland tankarna så finns ju hjälpmedlet som heter vodka…
Jädra flane! Försöker han låta tuff? Han ser mest ut som en religionslärare från 90-talet…
https://media.tenor.com/MZUvIWZCFfIAAAAC/vinyl-records-record-collection.gif
Peskov är trasig…
🤣
Det ungerska parlamentet har, väl, stängt för sommaren?
När återsamlas och öppnar dom upp för hösten?
Någon som vet att dom vet svaret?
Stängningen är väl teknikaliteten de pratar om?
1:a September om jag ser rätt:
https://www.parlament.hu/web/house-of-the-national-assembly/operation-of-the-national-assembly
Tack W!
Då får de nog göra ett semesteravbrott om de inte ska bli sist att ratificera Sveriges NATO-ansökan.
Turkiet kommer att ratificera ansökan senast den 16 juli enligt mig.
Hoppas verkligen att alla ledamöter hinner hem till Budapest.
Dom kan ju vara utspridda över hela världen. Tex Perth, Singapore, Lika, LA, Kapstaden osv.
“⚡️Explosions are reported in the temporarily occupied Berdyansk”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678730772310634496?t=uqSjcze4yRxaR_9JMgzIzg&s=19
“Events, dear boy, EVENTS.”
Vi råder inte alltid över det som går dåligt, hur ofta råder vi över det som går bra? Saker händer. Somt är helt orelaterat till våra ansträngningar.
“ALLA” är just nu snabba med att berömma resp. ta åt sig äran för N… jag menar, *ändrade signaler* från Erdogan rörande NATO-inträde.
Diplomater. Politiker. Opinionsbildare.
Oavsett partifärg, och oavsett vad man tyckte månaden/året innan.
Jag hävdar att det vet vi mycket litet om. (Tidssamband är inte kausalsamband i politiken heller.)
Sannolikt har det hänt en hel del bakom kulisserna (USA?).
MEN framför allt: EVENTS.
Tänk om ingenting vi gjort, försökt göra, eller propagerat för påverkat detta mer än marginellt?
Erdogan har ALDRIG varit intresserad av något annat än Erdogan, oavsett vilka svepskäl han lagt fram. Han har bara sin vana trogen försökt få ut max ur en förhandlingssituation. Förmodligen LIIITE mer sur på Sverige än på Finland (vi HAR mästrat halva Universum, varit naiva rörande PKK, och har en mycket svag terrorlagstiftning, och exceptionellt milda straff – tack V och Mp! – vilket bl a Ranstorp lyft fram).
Men som sagt, Erdogans prio är Erdogan. Punkt.
Det har varit lönsamt att söka spela ut öst mot väst. Men nu är öst på fallrepet.
Putin är försvagad, och Erdogan såg det, om inte annat efter Prigosjins lilla spektakel.
En hund ser om en annan hund är rädd, och en ny maktordning är raskt etablerad.
(Människor kan missa signalerna totalt.)
Plötsligt händer många saker samtidigt: uttalanden om UA i NATO, om spannmålsavtalen; Bayraktarfabriken, frisläppandet av Azov-fångarna.
Plötsligt blandas EU in i detta. *Det* om något, lät som ett helt falskt ackord.
Vad händer här egentligen???
Och sedan uttalandet om Sverige (han får i alla fall mycket svårare att backa nu). Jaha. Surprise. Not.
När/om detta går i lås ska vi vara oändligt glada och tacksamma.
Men förmodligen förblir nyckelaktörerna okända, och de är sannolikt inte svenskar (några var finländare).
Kanske var deras bidrag att fullständigt oavsiktligt sätta vissa hjul i rullning (Prigosjin?). Ukrainas mod, styrka, och framgångar på slagfältet?
Så inför NÄSTA stora fråga, vilken den än blir, låt oss vara mindre ängsliga, naiva, och anpassliga.
Alla ni som ville kasta bort vår yttrandefrihet, alla ni som tog sultanen på orden (han ger väl fulla f-n i koranen!) – sitt ned. Sverige är ett litet land, ingen stormakt, ingen föregångare (även om det är bra på många sätt, det är vårt land och vi älskar det) och inte så förfärligt VIKTIGT som vi ibland tror och önskar.
Vi ser bara politikens användargränssnitt. Vår omvärldskompetens är stundtals bedrövlig.
Somt sker bakom kulisserna.
Somt är helt enkelt *EVENTS*.
Det är oftast inte den första frågan som är den viktiga, utan den sista.
Erdogan är många saker men han är inte dum. Det lilla Sverige kan göra för att Turkiet ska bli medlem i EU saknar egentligen all betydelse, det är väldigt många länder som under inga omständigheter vill släppa in dem t.ex Grekland, Cypern, Tyskland o.s.v. Hela utspelet med EU handlar om att det inte får se ut som att Erdogan har vikit sig för Sverige, NATO eller USA kort sagt Erdogan behövde en vinst i överenskommelsen som gör att han inte ser svag ut på hemmaplan.
+ 1 det har definitivt hänt saker bakom det uppenbara. Och ja, Odåğan struntar i om vi eldar koraner, alla dessa diskussioner är brus utan reell koppling till Natoprocessen.
Turkiet gör som de alltid gör, försöker spela i grunden rätt dåliga kort. Och nu har de (gissningsvis) fått loss vapensystem från USA som motprestation.
Och Odåğan kan blidka den välutbildade turkiska medelklassen genom att visa att drömmen om EU fortfarande lever.
BREAKING från TASS: Nato ser Ryssland som sin motståndare. https://tass.ru/politika/18243565
Ja, äntligen har i alla fall det budskapet gått hem…
“Natomöte i en antirysk anda” – Undra varför ?
“Vi kommer att bevaka mötet noggrant” – Räkna med att alla utrymmen är avlyssnade av RU !
https://m.youtube.com/watch?v=alqgd-jk3n0&pp=ygUcemVsZW5za3kgam9rZSBuYXRvIGxldHRlcm1hbg%3D%3D
To the point! 😂😂😂
PANG på rödbetorna 😎
Shot of 🇺🇦77th airmobile brigade
https://twitter.com/markito0171/status/1678731178554150914
Blev bara borscht kvar..
“The first servicewoman has passed Ukrainian SOF Qualification Course.”
https://twitter.com/SOF_UKR/status/1678698577541976064?t=Gq8FQpRRCYEaUCmPvYCkSg&s=19
DarthPutin är på’t igen!
https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/1678718961771335681?t=MS6dXNvgoi0gVClfiwi5BA&s=19
..jaha, hamna ju inte heelt rätt nähh. Gör om, gör rätt på mig. Sorry för att jag spammar
Gör inget, Darth är aldrig fel!
Även kvinnor har balls of steel i Ukraina. Tuffa tjejer!
Är inte storm shadow på väg att avvecklas för nyare system?
Fanns över 1000st i UK och Frankrike har jag för mig.
Känns som UA kommer ha denna förmåga ett långt tag framöver.
Den har väl ca 10 år kvar till avveckling, förutsatt att efterföljaren utvecklas enligt plan 🙂
Tror de var tänkta att finnas kvar ett bra tag till i lager (men tror man slutat tillberka) men har också sett att de nu (när de skänker dem till Ukraina) sneglar på att ersätta dem med israeliska Rampage.
Vet inte hur många det finns annat än att Frankrike beställde 500 av dem och UK borde ju inte haft färre själv.
1000 totalt är nog rimligt.
Tillberka är alltså ett fackuttryck för att tillverka bomber och missiler mm. Om nån undrar..😎🙃
Liksom tillbonka är ett fackuttryck för att bonkutsätta ryss i plåtlåda
👍
Britterna har ju haft lite problem med egen nyutveckling av krigsmateriel. Deras senaste IFV Ajax t.ex.
https://breakingdefense.com/2023/03/uk-finally-clears-troubled-ajax-infantry-fighting-vehicle-to-enter-service-in-2025-8-years-late/
Så ja, efterträdaren till storm kan få problem.
Ah, säkert därför de sneglar på att impprtera från Israel.
Synd att inte SAAB har en Gungnirvariant för markmål…
Både Mk III och Mk IV av RBS 15 har markattackförmåga utöver sjömålsförmågan.
För några veckor sedan tog jag upp det här med huruvida våra favoritband/artister visar att de stöder Ukraina.
Just nu råder mindre Coldplay-feber i Göteborg, och sångaren Chris Martin har blå-gula band runt handleden under konserterna. Nå, nu är han ju i Sverige och förra gången han var här hade han en svensk flagga nedstoppad i bakfickan… Så var dessa blågula band en hyllning till Sverige eller Ukraina…? Det är bara att kolla på klipp från deras konserter i Barcelona, Zürich etc.: de blågula färgerna var en hyllning till Ukraina. ❤🇺🇦
Har Metallica som favoritband, dom har tagit ställning 👍
+1 Ja, de har tagit ställning!
Ett mina favoritband också.
(De körde också blå-gult i Göteborg på skärmarna, men där skymtade man pckså svenska flaggan så just det var kanske inte en hyllning/stöd till Ukraina.)
+1
+1
Två band som förra året intog stark ställning:
-In Flames på Sweden Rock. Tillägnade ett långt tal om vilken f*tta Putin är och årets platta har i princip kriget som tema med låtar som The Great Deciever, Bleeding Out och In The Dark.
-Ulf Lundell höll ett liknande tal på sin show i Västerås till blågul belysning innan Öppna Landskap gick av stapeln, och han betonade starkt att belysning samt låtval var för ett fritt Ukraina då vi i Sverige redan åtnjuter den friheten.
Inte ett favoritband men Imagine Dragons har gjort en låt till stöd för Ukraina.
https://youtu.be/KSav7HayxtI
Jag gillar dem – och nu ännu mer!
Visste dock inte att de gjort en låt om Ukraina och kriget, men här är länk:
https://youtu.be/KSav7HayxtI
Raised Fist uttalade sitt stöd på SRF och många band hade ukrainska flaggor påklistrade på instrument eller kläder.
Ukrainska Jinjer kan även rekommenderas om man vill bli förundrad över hur mycket ljud som kan komma ur en liten men ettrig ukrainska. Mycket bra band.
Sångerskan i Jinjer är helt otrolig!
Trodde nästan det var fejk första gången jag hörde henne.😄
Ja men Alissa och Angela från Arch Enemy har ju dock bevisat innan att man inte skall dra förhastade slutsatser! Men jo: Jinjer är bra skit!
Jo Coldplay-feber var det sannerligen..
P.S.B. var ju också på plats, hade sina skärmar i stand-by med rätt färger 🙂
Tyvärr drog de inte den Putinkritiska låten denna gång.
Anekdotiskt så hade Lisebergsbesökarna Kexchoklad, Geisha och Snickers som storvinster, det rör sig åt rätt håll verkar det som.
Verkligen åt rätt håll!
Springsteen & E-Street band Ullevi. Little Steven spelade på en gitarr lackad som Ukrainska flaggan.
https://twitter.com/StevieVanZandt/status/1676613943412899842
Ja, det såg jag också! Men var inte säker på om det verkligen syftade på Ukraina, men bra om det var det! Såg den bara i början av konserten.
Jo, syftade på Ukraina, han pratade om det på en annan konsert.
Och spelade med den gitarren under “No surrender”!
Steves Twitter 1 Mars 2022:
“Ukraine is sickening. Watching a country be destroyed live on tv. We should call Putin’s bluff because he ain’t nukin’ dick. Wipe out that convoy and say what are you gonna to [sic] about it? All bullies are pussies.”
Jag tänker att JimiHendrix måste veta en sån sak 🙂
Och så jäkla väl formulerat av Little Steven.
Såg det i Lördags. Det kändes bra.
Ska dit i kväll och kolla så armbandet sitter där det ska 😉
Inte synd om dig! 😁
DarthPutin är på’t igen!
https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/1678718961771335681?t=MS6dXNvgoi0gVClfiwi5BA&s=19
😂
😂
+1
Äh, skulle varit svar till UTOO..
POLLENVARNING
“Visiting his Grandma❤”
https://twitter.com/InUAOfficial/status/1678748724493967360?t=hUVfcIAvyQCZzvVINHce1w&s=19
Med musik som kanske passar er som inte är så förtjusta i den metall eller eurodiscon etc. som de flesta filmer har…😉
Skulle varit kommentar till mig själv ovan.. Semestern har redan gjort mer förslappad i huvudet än vanligt..🤣
Ja, nu får du faktiskt skärpa dig😎
Jag lovar att göra mitt bästa!🫡
Snyggt, viktigt att det fungerar!(Undrar hur det ser ut i Sverige om vi redan följer NATO, men det kanske den som vet ska hålla truten om, i fall det inte är offentligt)!
“⚡️Ukrainian combat control and information processing system Delta has successfully passed NATO tests, including for interoperability with F-16 fighters.
This was announced by the Deputy Prime Minister for Innovations, Development of Education, Science and Technologies – Minister of Digital Transformation Mykhailo Fedorov.
According to him, they also tested 4 data exchange protocols, according to which most of the modern weapons that Ukraine receives from Western partners work.”
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1678748128604815361?t=590dHHmz6d7HBlWev-XfUg&s=19
Fan, började fila på ett inlägg på det imorgon och så kommer du med den här skinande posten som andas legend.
Hoppas bara du inte skriver om uber för artilleriet också, då får jag lägga ned.
Nädå, lovar!😉
Jag ponduspostulerar att Sveriges system varit NATO-anpassade sen i vart fall -90-talet, när vi började samarbeta mer öppet med NATO (och även ihop med Finland)
Åtminstone vissa system har öppet varit NATO-anpassade, kolla upp Norska armén och dess lastbilar, de är inte där om inte vissa riktlinjer uppfylls.
@BOTMANIA
Jag skickade ett svar till ditt inlägg på småtimmarna i natt.
Med en länk om plutoniumtillverkning i reaktorer, från FOI.
Jag tycker den var ganska läsvärd.
Snyggt summerat!
Hittade även info från SKB, https://skb.se/publikation/16938/R-99-58.pdf Bla kan man se fördelninger av plutoniumisotoper i utbränt bränsle från en kokarreaktor.
Tack för den!
Oleskii Reznikov verkar vara en rätt skön snubbe, NoelReports har en video när han svarar ganska kort på frågor i Vilnius👍
Dock har jag ingen aning om hur man kopierar en länk med mobilen 😢
Den här?
“Also Oleskii Reznikov arrived.
He said that Ukraine and France will sign a memorandum in Vilnius regarding the training of Ukrainian pilots on the F-16.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1678757111096852480?t=TAGcp_YvmA2MSHifpZuUig&s=19
Yes👍
WTF? Har Frankrike F-16? Trodde de körde Rafale, Eurofighter eller ngt sånt? Fast F-16 kanske är ett kodord för “jaktflygplan” (JAA – Gripen 🙂
Frankrike har inte F-16, men tyvärr inte Gripen heller. Min gissning är att länder som Frankrike och Storbritannien (och kanske Sverige?) som har bra kapacitet att utbilda stridsflygare får ta ett huvudansvar för att anordna utbildningen, medan länder som har F-16 (t.ex. Nederländerna och USA) står för flygmaskinerna och utbildare med kunskap om flygplanstypen.
Det finns förstås inget som hindrar att även Gripen (eller Rafale) blir föremål för utbildning, men just nu verkar fokus vara på F-16.
Under tweeten finns det ett antal symboler. Längst till höger har du en som består av tre små cirklar som förbinds av två streck.
Klicka på den och sen i rutan som dyker upp klickar du på symbolen ovanför “kopiera länk”. Då kopieras den till urklipp.
Växla tillbaka hit och klicka in dig i kommentarsrutan.
Då ska du få valet i det virtuella tangentbordet att klistra in länken.
Brukar visa sig direkt ovanför tangentbordet och den klistras in när man klickar på den.
Kan skilja sig hur det fungerar mellan olika mobiler men funkar det inte att klistra in direkt testa och se om du hittar funktionen på annat ställe. På Android finns det t.ex. en pil ovanför tangentbordet till vänster som pekar till vänster. Klickar man på den får man upp några val. Ett av dem ser ut som en skrivplatta. Klick på den visar det man kopierat till utklipp. Klickar man på urklippet kopieras det in.
Har du iPhone kanske någon annan kanske vet hur det funkar.
En sådan symbol har inte jag, iPhone,
Jag har från vänster:
Hus, Q, nånting i mitten, kyrkklocka och ett brev
Nu hitta jag
https://twitter.com/pstyle0ne1/status/1678761664488042496?s=46&t=cCE9CzAy5l-RG2mMxEslzw
Snyggt!👍
Vid tangentbordet när du ska klistra in?
Hmm. Testa att dubbelklicka i kommentarsrutan eller klicka och håll kvar fingret några sekunder..
Har ingen iPhone hemma så jag kan inte testa, har ett gäng olika på jobbet för att testa när jag utvecklar men använder dem bara till det, så jag är i övrigt helt kass på Apples produkter..
IPhone: Klicka i svarsfältet och välj klistra in.
Yale hänger på och fördömer bolag som är verksamma i russlandet ( yepp no twitter for me. I musk refuse)
https://mastodon.online/@SocraticEthics/110695592803043987
Länge sedan man såg rörlig bild på gristrynet Kadyrov.
Skönt det!
“E’ de’ int’ Fingal Olsson därborta?”
😆
The information that Lieutenant General Oleg Tsokov was liquidated near Berdyansk has been confirmed.
This information first appeared earlier today, but was not confirmed.
Another “good russian” went to hell.
https://post.news/@/alexua/2SQWE4060kMctuUuVaw2z6eQuMz
Haha, yes, to hell with him
👍🏻!
Fantastiskt bra. En mördare mindre lös.
Hans kollegor följde med honom hoppas jag.
Satt och tittade på topcargo200.com. Väldigt många höga befäl senaste månaden som gått 200.
En artikel om Ukrainas egenutvecklade MLRS med hög precision, Vilkha (som betyder alträd).
https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine-is-using-guided-rockets-with-more-range-than-himars-launched-ones
👍Hoppas de är helt färdiga med den. De behöver ju inte producera flera tusen i månaden för att de ska göra stor nytta.
Japp, den är förbandssatt och har varit operativ ända sedan förra sommaren. Fast det är nog först på senare tid som de har fått lite volym verkar det som.
Perfekt!
Läste jag artikeln slarvigt eller kommer den infon från annat håll?
Det är nog från olika håll. Det var en uppgift som publicerades i sociala medier i början av kriget från Luch designbyrå (som konstruerat Vilkha) där de uppgav att den hade använts för precisionsbekämpning. Hamnade i Ukrinform sen (länk från wikipedia). Sen har Gregg nämnt att Vilkha används i Donbas nyligen, det var i samband med att div depåer mm slogs ut tidigare i sommar.
Så det verkar som att den finns i större volym nu, det är ju en gissning utifrån den sparsamma info som finns förstås.
Och artikeln från Drive antyder att de nyare mer långräckviddiga versionerna kommer att testas skarpt när sommaroffensiven kommer igång 👍🏻.
👍 Tack!
Det är nog namnet, Vilkha, som inte fastnat hos mig, så jag inte kopplat i hop det.
Har de haft den sen ett år tillbaka borde de både hunnit ordna tillräcklig precision och fått i hop ett rejält antal som du skriver.
Dags snart att de växlar upp offensiven. Vet att jag gissade tidigare på runt första veckan av augusti. Isf. är det passande att de börjar gasa lite extra med förbekämpningen (som varit på hög nivå länge nu).
Nu under Nato mötet i Vilnius:
https://mstdn.social/@noelreports/110695617434851396
Orkar inte kolla om jag är etta, tvåa eller trea på den. Postar mest för att påpeka att NoelReports även finns på Mastodon.
Jag tycker den rolig :
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1678499815712276482
Kreml kan ju ha en annan åsikt.
😂😂😂
Såg du mitt svar till dig under min dagens post Erik14, dåligt val av ord nu korrigerat 👍
Han blev nog ledsen, har inte synts till sedan dess .😥
Närå, nog ingen fara, har han stått ut med mina trakasserier om dubbelposter och annat så gissar jag att han klarar den omedvetna (?) gliringen också.
Fin pudel oavsett!👍
Åh nej, jag toppar upp joltcolakylen och chipsen tills nattpasset så är nog balansen återställd.
Då kommer det att ordna sig! 👍
Tänkte skriva att du får toppa med dipp annars, men minns jag rätt uppskattar han inte det.
Jag saknar mariestads, grillchips och ranchdipp 😭
Så du har fortfarande inte lyckats komma över vettig proviant.🫂
Så mycket goda nyheter nu, Johan No.1 kommer att få chipstuttar. 😎
🤣
Du är en fin och känslig själ Johan, kan inte tänka mig att Erik tar illa upp för ett uppenbart misstag.
Lite mer observationer. Såg lite rysstroll kommentera filmerna från Azov – Zelensky mötet.
Många gnällde över hur kameran filmade underifrån för att Zälen skulle se större ut och han var ju en sån liten obetydlig man. Verkligen ingen ledare för en nation.
Zelensky är 170 cm lång och Putin är 168 cm lång.
168 cm kort. Menar du. 170 cm däremot är lång 💪.
🤣
Bara ryssar som bryr sig, det är Putin som går runt i skor med dolda höga klackar och omger sig av korta personer..
En rejäl karl bryr sig inte.
slemgnomen har mindervärdeskomplex för i princip allt.
Men vi ska bota det när vi har honom som pinhata. ⛽️
Vi kanske kan hjälpa honom? Sträckbänkar verkar vara rätt verktyg för att åtgärda längdproblemen.
Ja, såg filmen kommenteras av den gråtande clownen Mardar (?) eller vad nu f*nskapet heter.
Det som var tydligt var ju att Zelensky utan problem lät sig filmas med betydligt resligare personer, rakt framifrån och i hel- och halvfigur.
Tydligen en rysk grej att vara fixerade vid kroppslängd, men de känner väl andra utifrån sig själva.
Putin är betydligt kortare än Medvedjev…och han är 163.
Så Putin borde ligga runt 158-160cm….
Zelensky är egentligen 1,95 cm lång. Dock har han så tunga stålballar att han måste gå lite knäböjd för att lårmusklerna ska orka bära dem,
På morgonen eller kvällen?
Människan krymper 1 – 3 cm under dagens lopp.
Så Putin kanske är 160 på morgonen och 157 på kvällen.
Putins värsta mardröm har inte varit att den ukrainska demokratin skulle smitta av sig i Ryssland eller att Ukraina ska bli en EU- eller NATO medlem. Nej, det han verkligen är rädd för är att Vitalyj Klytjko skulle bli ukrainsk president och att han var tvungen att stå bredvid denna resliga man vid något möte.
Tyvärr inte översatt..
“We haven’t seen a video from Witch in some time but she recently shared this clip from somewhere in the Donbas region 💪🇺🇦
Great to see her uploading again 💙💛”
https://twitter.com/INTobservers/status/1678763039909376000?t=MH6rs1r8yP837pi7AI6x1w&s=19
Ja, verkligen kul att se ett livstecken från henne i sin mitznefet. ✊🏻!
16:20 BÖNK – BÅNK
The Bönk
Le Bönk
Das Bönk
Funkar överallt!
Mottagaren uppfattar budskapet tydligt.
Tyvärr för rus fungerar troligen inte feedback loopen till beslutsfattarna då de verkar tro allt är som vanligt…
Cliffhanger igen..🤔
På Twitter lade han upp samma bild men med kommentaren “Ojdå”..
Bånk säger man i Göteborg.
Erdogans ego är om möjligt ännu större än Trumps….
Större? Jag hoppas du menar skörare!
“Filmer från strider nära Berkhivka norr om Bakhmut som delas av befälhavaren för markstyrkorna Oleksandr Syrskyi. Enheter från 225:e separata territoriella försvarsbrigaden del av 127:e separata brigaden slår tillbaka en rysk motattack. Ryssarna blev fastklämda av artilleri.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1678714839391150082
Här skulle klusterammunition göra nytta.
Saknar DENGAMLE..
Har jag missat att han skrivit något om att han skulle avvika eller har han helt fräckt deserterat igen?
Han kanske är nere in Ukraina och sköter rulljangsen nu när Zelensky är i Vilnius? Eller går igenom de sista detaljerna inför storoffensiven med Budanov?
Han skrev innan sortin att han skulle göra en Johan No1 några veckor.
Håll koll på om något stort händer, sist han försvann med den där ölsejdelemojin och “Na Moskva” så drog ju Prigozin iväg mot Moskva dagen efter.
🤣
Hmm..
Kan det vara så att han åkte till Vilnius och tog Erdogan i örat så att det är hans förtjänst att vi ser ut att komma in i NATO??
Jo Erdogan tvärvände verkligen.
När jag tänker på det så undrar jag om inte Erdogan hade bandage på knäna efter multipla rullatorpåkörningar, och så där jagad blick som den som mött helig vrede kan få.
Han har deserterat men talat om det för oss, en distinkt skillnad på bondpermis och desertering där det senare är mycket mycket allvarligare.
Tack, då vet jag att han inte råkat ut för någon allvarlig rullatorolycka eller att grannfrun stoppat honom i frysen!
Älskog med grannfrun.
Oförbätterlig.
Det blir såhär när Ledsentant ringer och känner sig…”pigg”…och “glad”.
Då blir det fart på gubben.
Det är så jäkla svårt att bånka när TVÅ rullatorer är inblandade.
🤣 Min hjärna försökte automatiskt visualisera det där innan jag hann stoppa den..
Jag råkade nämna ättestupa och Ukraina i samma mening för ett tag sen. Efter det är han spårlöst försvunnen…
Aj, aj!
“Filmer från 35:e marinbrigaden som genomför ett ganska stort anfall väster om Makarivka mot försörjningsvägen som förbinder Rivnopil’ och Staromaiors’ke. Skyttegravarna inriktas samtidigt som en rysk ATGM kan ses missa sitt mål. Förmodligen redan något äldre film.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1678776740502708227
Spännande film, man kör parallellt med värnsystemen och slår ut allt man ser rimligen, nu slutar den lite tidigt men tror ni att målet var längre fram och dom skulle passera dessa eller var detta syftet?
En gradsalva kunde ryssarna ringa in som eldunderstöd, miserabelt.
Googleöversatt:
“Ukrainsk motoffensiv 7/11/23 Uppdatering: Ryska VK-grupper rapporterar att 83:e Guards Air Assault Brigade som opererar på Bakhmuts frontlinje är i ett kritiskt tillstånd.
▪️Deras brigadchef har bytts ut på grund av känslomässiga problem.
▪️Officerarna och personalen har vägrat direkta order att slåss.
▪️Enheten har absolut inga reserver. Bristen på erfarenhet av officerarna leder till en enorm förlust av liv – sedan början av juli är nästan 150 MIA.
Andra VDV-enheter på Bakhmuts frontlinje har rapporterat liknande förödande förluster:
▪️98:e Guards luftburna division har nästan 200 KIA. ▪️106:e Guards Airborne Division har 50+ KIA.”
https://twitter.com/WhereisRussia/status/1678777734221434882
Underbart att höra, 83rd är vid Klischiivka och där är dom ju på god väg att köras över.
De andra två är i bebyggelsen i Bakhmut.
Härligt, nu brister det när som helst!
Japp min kaffesump har små ringar på vattnet som att något är i rörelse.
Då är det nära!
🔥
Glädjande nyheter 👍🏻!
För övrigt så har väl VDV regementena 2000st när dom är fulltaliga vilket man kan utgå ifrån att dom inte varit här.
Ett par hundra stupade på en vecka är högt.
Super.
Har tråden noterat att det formligen regnar död bakom södra fronten i form av storm shadow?
Tokmak, Berdyansk och någon ort till, flera robotar mot varje.
En bra dag för Ukraina det här, mindre bra för ryss i ammunitionsförråd.
Personligen tror jag att det är på detta frontavsnitt som den största stöten från Ukraina kommer att sättas in. Vi får se om det stämmer när sommaroffensiven summeras i september.
Jo det är vid södra fronten, man behöver nå Azov. Bakhmut är för att binda förband och norra Luhansk kommer tuffa på.
Mörkaste Donbass kan man inte komma åt innan södra fronten är avklarat och man stängt in massa förband på Krim. Då får Ukraina lös massa brigader som nu är uppbundna vid södra fronten.
Framförallt behöver dom följa den stora fälttågsplanen som vi kommit överens om.
Tror också det är här den stora stöten kommer, men jag tror det dröjer några veckor till. Nu arbetar Ukraina systematiskt med att tugga sig genom de förberedda försvarslinjerna samtidigt som man pangar bort upplag, ledningsplatser och artilleri för att bringa den ryska armén närmare en systemkollaps.
När tiden är mogen, och de mekaniserade brigaderna har nått ett utgångsläge varifrån de kan sprinta söderut utan allt för mycket minfält och skyttegravar i vägen, då släpper de lös blixtkriget. Förmodligen är understöd och ledning så sköra vid det laget, och reserverna redan ianspråktagna, att hela fronten brakar ihop och det utbryter Ryska mästerskapen i kapplöpning till Dzankoj.
Börjar bli van med att de kör stenhårt med förbekämpninen nu för tiden, men du har rätt i att det varit en av de intensivare dagarna (och då är den inte slut än).
Måste säga att britterna är Ukrainas bästa vän. Ligger hela tiden i framkant med vapen.
Verkligen, de var tidigt ut med masivt stöd och fortsätter att leverera.
Britterna är Europas bäste kompis, så att säga. De har ju viss vana 🙂
Ja. Britterna har hjälpt UA sen 2014.
Hörde per telefon nyss att det troligen var ett lager och en uppställningsplats för riktigt tung material som träffats
Strålande nyheter ✊
👍
👌
… och en del S-200 va?
“Unfortunately for the russians….” 😀
Accentmannen börjar bli en legend!
Other types of fighter jets.. Gripen?
“Denmark and The Netherlands announce the creation of a coalition to train Ukrainian pilots, technicians, and support staff for the F-16 fighter jet. Training will begin in August at a training base in Romania. There is the possibility of including other types of fighter aircraft”
“The Netherlands will provide the F-16 fighter jets used for training”
https://twitter.com/NOELreports/status/1678784398148116480?t=pWrvsMSfFnQAZ6U8l5CIIw&s=19
F18!
Såg ni att Pål Jonson gått ut med flygutbildning för Ukrania i höst.
De ska tydligen träna F16 här. Alltså i svenskt luftrum.
Det tror jag inte ett skit på.
https://omni.se/nytt-avtal-ukrainska-piloter-ska-tranas-i-sverige/a/GMJk0Q
Hoppas att du tror fel!!!
Mja. Jag tror ju att de kommer att träna Gripen på svenskt luftrum. Inget annat. 🙂
Ah, ok, då är jag med!👍🤣
Jag tolkar artikeln som att det är just Gripen som de Ukrainska piloterna skall öva med i Sverige (därmed inte sagt om och när Ukraina skulle få med sig plan av denna typ hem). Sedan skall det utbildas på F-16 och andra typer på lite olika platser, vilket skulle kunna innefatta Sverige. Att utbilda på F-16 i Sverige vore i och för sig inget konstigt. Vi har sedan länge ett tätt samarbete med Norge, som ju flög F-16, och övar hos varandra till vardags.
Utbildas man på gripen skall man banne mig få med sig ett riktigt plan hem som utbildningstecken!
NAVY: Instämmer. Inte mer än rimligt.
Har inte sett att de ska träna på F16 i Sverige.. inte ens i den länk från skakiga Omni som du refererar till
Längre ner under artikeln
https://www.msn.com/sv-se/news/national/nytt-avtal-ukrainska-piloter-ska-trnas-i-sverige/ar-AA1dILUO?ocid=sapphireappshare
”– Vi påbörjar en orienteringsutbildning på Gripensystemet här i augusti och om några veckor så kommer ukrainska piloter kunna testflyga gripen och öva på simulatorer, säger han.”
Dessutom
”På tisdagen skrev elva länder under ett samarbetsavtal om pilotutbildning, bland annat för att träna ukrainska piloter i F-16-plan, skriver Reuters.”
Vidsel är ju Europas största övningsfält ….
Snyggt Pål Jonsson och regeringen, snart flyger ukrainska piloter Gripen 🌟!
När alla papper har sorterats in hos amrisarna så är det inte längre bara en teoretisk möjlighet att Griparna kommer till Ukraina👍🏻.
Hittade att när det gäller F-16 kan Sverige komma att bidra med övningsområden och att lära piloterna engelska.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-i-nato-processen?inlagg=27613724aacfcad258be469df46148ef
+1
Tänkte posta samma länk men du hann före.
Intressant att Gripenutbildningen fortsätter.
För lite sedan, jag tror det var i samband med senaste Ramsteinmötet, sades det att det bildats en “bird coalition” angående frågorna kring plan till UA. Mer än så har egentligen inte sagts mer än att det varit mycket snack kring Fighting Falcon (F-16).
Sedan har det önskats bl a här att det skulle handla om JAS-39, men så långt jag har sett, läst, eller på annat sätt snappat upp så har det inte varit några gripar annat än som test.
Men jag tycker vi håller oss till den här Måsart, han som håller truten i ett fast grepp vad gäller vad som sker var och så för det riktigt lyser av att det händer saker i bakgrunden som vi inte bör veta om eller sprida. Tids nog klarnar det och då klarnar det rejält.
Just my 2 hryvnia ……
2 hryvnia råkar vara det belopp jag betalade för min första öl i UA. Väntade på att bli upplockad av lokala folk. Såldes öl i ett tält i parken. Tänkte att jo det är ju billigt här, en tia kanske räcker… fick åtta tillbaka.
Det tar aldrig slut – nu har UA bärgat det där mekkompaniet som slogs ut tidigt i offensiven vid södra fronten.
https://twitter.com/intelcrab/status/1678769449476956161?s=46&t=L89zGwqw3MllvohGh6Zv4g
Som en kommenterade, ryssarna visar t.o.m filmerna upp och ner bara för att kunna köra dem med en ny vinkel..
Tröttsamt, men ändå ett bra tecken, när de inte har mer att komma med.
Här har ni förluster hos högre ryska befäl – mycket kompetens som försvunnit.
https://topcargo200.com/
Mycket korruption som försvunnit också.
Gör Ukraina kanske Ryssland en tjänst när de reducerar deras befäl?
Men så de ser ut, kunde lika gärna vara “mug shots” på efterlysta av Interpol.
Det stora som har hänt är inte att Sverige nu går med i NATO, det stora är att Turkiet gått med i NATO. Rättare sagt, att Turkiet har återupptäckt sitt medlemsskap i NATO.
Det som har hänt är att Turkiska flottan nu garanterar Ukrainas sjöfart. Vad det innebär är att nu slåss turkiska flottan på Ukrainas sida mot Ryssland. Det här är helt enormt i relationen mellan Turkiet och Ryssland. Halva Rysslands sjöfart går genom Bosporen och den ligger nu risigt till. Den andra halvan går givetvis genom Östersjön.
Notera att detta har Erdogan gått med på innan han fått klart besked om F-16. Han har alltså betalt priset för sina F-16 innan han vet att han får dom. Visst sjutton kommer han att hålla sin del av avtalet. Annars har han bränt relationen med Ryssland att få något för det.
Vad Biden gör här är att han prioriterar bara en sak och det är att hålla ihop NATO. Han vet att det enda sättet han och Ukraina kan förlora på är om NATO splittras. Spelteoretiskt gör han helt rätt. Man kan vara frustrerad över att han går långsamt fram men han vet att om han bara håller ihop NATO så kommer han att vinna.
Nu har han alltså fått Turkiet att ta en geostrategisk konflikt med Ryssland och istället bete sig som en lojal medlem av NATO. En stor framgång för Biden. Respekt!
har inte tänkt på det viset men håller med till 100%. Om Prutler åker och hälsar på Odågan kanske det blir raka vägen till Nederländerna för Prutler.
Som läget är nu har jag mycket svårt att se att Putin skulle våga sig på att besöka Turkiet. Jag tror mig vara en betydligt mindre paranoid person än Putin, och jag skulle aldrig våga lita på att Erdogan inte får en kul idé och skeppar mig till Haag.
+1. Biden är ett centristiskt geni, i dagens polariserade värld. Synd bara att han är så ensam om detta.
👍
Välskrivet i vanlig ordning Lars Celander.
Japp. Jag var inne på det igår dagens tumult att det är viktigare att hålla ihop NATO än att Sverige går med. Men tackolov fick dom till bägge delarna.
👍
Bra inlägg Lars. +1
Bra analys, spot on.
+1 på den analysen! Största händelsen igår var inte Sveriges NATO-ansökan, det var att Turkiet nu garanterar spannmålstransporternas säkerhet! Fattas bara att de släpper in amerikanska flottan i Svarta Havet också, så kan ryssen tryckas tillbaka ordentligt…
Delar din uppfattning. Tack för tydliga argument som dessutom visar att Biden är “en klok gammal man” vars utrikespolitik är värd respekt. En oändlig skillnad mot den koleriska orangefärgade DT.
Kloka ord.
Så bra formulerat, tack för den! Önskar bara att USAs väljare kunde ge Biden den respekt han förtjänar.
WaPo: “The Sweden deal potentially opens the possibility of Turkey further aligning itself on Ukraine, and on pushing back against Russia in Syria and the Black Sea. That’s no small thing, and the Biden administration should feel justifiably proud for achieving this much.”
och “Behind the scenes, President Biden and his team worked hard to get Erdogan to ‘yes'”
Håller med dig Lars, klokt skrivet. Igår fick jag läsa av the usual suspect här att Biden var väck och svag och resten av Kremls talking points du jour. I verkligheten levererar Biden, igen.
+1 tack!
Bra där Celander. Mycket bra.
Bra skrivet!
Och välkommen tillbaka. 👍
Jag vill inte spamma med detta, men spannmålsavtalet sades upp av Ryssland förra året efter Ukrainas anfall med drönare på Sevastopol.
Turkiet gjorde exakt samma sak då, man kommunicerade att det inte betydde något eftersom Turkiet kunde åta sig att själva garantera säkerheten för spannmålsleveranserna genom Svarta havet.
Här är en länk till en artikel som skrevs efter det ryska beslutet
https://www.omvarlden.se/opinion/kronikor/satt-press-pa-ryssland-for-att-undvika-svaltkatastrof-i-somalia
Därefter återgick Ryssland till spannmålsavtalet men har sedan hotat på nytt att avsluta det, senast i maj.
Att Turkiet vill att avtalet ska bestå är inte minst egennytta eftersom Turkiet köper en hel del spannmål mm från både Ukraina och Ryssland. Så just detta ser jag inte som ett resultat av Biden eller Nato, detta är snarare Turkiet som alltså gör vad de gjort tidigare.
Skulle vara ett svar på Celander men nina feta fingrar ville annat tydligen…
Välkommen i klubben. Jag har lyckats med samma sak fler ggr. I dag..
Och här är artikeln från Guardian. Turkiet förklarade helt enkelt för Ryssland att avtalet skulle löpa på ändå, vilket fick Ryssland att återgå till avtalet efter att ha frånträtt det i två dagar.
https://www.theguardian.com/world/2022/nov/02/russia-will-rejoin-un-grain-corridor-from-ukraine-in-humiliating-u-turn
Ett till skäl för Turkiet att ha med Z i ekvationen är ju att det faktiskt borde vara billigare att bevaka två parter som är någorlunda med på båten än att faktiskt behöva garantera någonting åt den ena när den andra (som vanligt) tjurar som ett barn.
“⚡️On the central square of 🇱🇹Vilnius, the flag from Bakhmut was raised to the national anthem of 🇺🇦Ukraine”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1678797598608576512?t=CO8DiinWWsceDfhd_IOwSQ&s=19
Analys av hur Erdogan lyckades med sin förhandling på DW News.
“It’s been a disastrous process for both Erdogan and Turkey..”
https://youtu.be/O8e1IqMJ2nk
Mycket intressant! Ja, Turkiets förhandlingsteknik med gisslantagande är kanske ett tecken på att de har svaga kort. Lär inte glömmas.
Svinbra! Tack!
Darth Putin on Mastodon 😀
https://mastodon.world/@DarthPutinKGB/110694281177206074
😄
Budanov:
❗️Under myteriet nådde Wagneriterna kärnkraftsbasen Voronezh-45, – Budanov. Det visar sig att de har flyttat mycket längre in i Ryssland än vad man tidigare trott. Basen förvarar små kärnkraftsanordningar som får plats i en ryggsäck. PMC-krigare ville fånga dem för att höja insatserna för upproret. Men de kunde inte öppna dörren till kärnkraftslagret.
(Googleöversatt) Film:
https://twitter.com/anno1540/status/1678662114817323008
🥶😱.
“kärnkraftsanordningar”, dvs kärnvapen.
Ja, på engelska brukar man säga “nuclear device” om atombomb. Så det var en direktöversättning. På svenska har vi ingen eufemism, vi säger “bomb” när vi menar “bomb” 😉
https://twitter.com/EtoBuziashvili/status/1678526185117032449
Ukrainsk humor!
🤣👍
Helt underbar! 😀
Slår på Wimbeldon och möts av en R*ss (Rublev) mot antivaxxdåren Djokovic.
🤮
Devalvera Rublevs världsranking till rubelnivå!
Det var trevligare nyheter i damernas Wimbledon
Ukrainskan Elina Svitolina, 28, tog sig vidare till semifinal i Wimbledon efter att ha besegrat världsettan Iga Swiatek med 2-1 (7-5, 6-7, 6-2) i set. Succén kommer bara tre månader efter att hon återvände från att ha blivit mamma.
Hon kom in i årets Wimbledon via ett wild card och har nu chansen att bli den andra genom tiderna att vinna en grand slam som wild card.
👍🇺🇦
Och nu rasar rublevs spel ihop 😅
Har slutat att titta på sport där ryssar tillåts. Läser inte ens resultat.
Lika uppfriskande att läsa varje gång (synd att det inte var augusti förra året)
” – Vi påbörjar en orienteringsutbildning på Gripensystemet här i augusti och om några veckor så kommer ukrainska piloter att kunna testflyga Gripen och öva på simulatorer, säger Pål Jonson.” (källa svt)
+49×39 🦅
Augusti… Men för fan. Det går inte att ha 4-5v semester som vanligt i sommar när det pågår ett krig!
Påbörja utbildningen i morron!
Ett litet men taggat gäng!
“Slava Ukraini! Heroyam Slava! 🇺🇦
Heroes of Freedom! 🇺🇦”
https://twitter.com/ukrainiansquad/status/1678807155489505280?t=uP1i97YRMR11_MdCB0WE2A&s=19
… och bara så ingen missförstår samt kan sprida vidare ifall någon frågar.
Det som låter som slava Nazi är alltså Slava Natsiyi ( слава нації ) som betyder “ära åt nationen” och inget annat.
Jag skämtade för länge sen att det snart borde vara NATO som går med i Ukraina och inte tvärtom..
Darth Putin:
“My war is going so well that instead of having to apply to join NATO like everyone else, Ukraine will be invited to join.
Thus, NATO will join Ukraine, not the reverse.
I remain a master strategist”
Nu mina damer och herrar så har vi kommit till 10 000 kronors frågan. Vad är Accentmannens riktiga namn?
Kostar det 10 000:- kronor om man svarar fel? 🤑
Tänkte vända mig till ryska ambassaden för sponsring av tävlingen. Fast då är väl risken att de bara ger bort en massa värdelösa rubel.
Det finns också accentmän på tolv andra språk än engelska…
Men bara en kan vara originalet, och det är vår vän ….???
U.F Russians? 🙂
Tyvärr ingen aning..
Kontrar med en 10 kronors fråga. Kommer vi att få höra: “Unfortunately for the russians” i morgondagens avsnitt?
Eller kanske en svårare fråga, hur lyder fortsättningen:
“Today the most interesting news comes from…”
Ganska låga odds på det…
Men visst är det lite lustigt att vi inte vet vad han heter? Han känns ju lite som en i familjen nu och som i alla fall jag börjar med att lyssna på varje morgon innan jag pratar med min fru.
🤣
🤣 Nästan så här också!
🫡
Intressant avlyssning mellan ryzzk soldat vid fronten och hans kompis. Soldaten berättar bland annat att de inte har någon bensin, att den “tankbataljon” som ska finnas i hans område består av 1 (en) T-62a. 😀
Postades på tuben för 3 timmar sen så den borde vara färsk.
https://www.youtube.com/watch?v=pMCYr42yjWg
Visar att UAs bekämpning av logistik och bakre förband ger resultat – härligt att höra!
Fy fasiken vad. Bra!
Ge upp och hem för he-vete.
Sedan hela ledningen till Haag.
Hoppas Syrien, Georgien med flera områden blir av med mördarna också samtidigt!
Känns som min dag 😀.
Här sägs Zelensky tacka svenska regeringen för påbörjandet av att förse Ukraina med Griper genom att utbilda dem på underhåll samt piloter.
https://twitter.com/ukrainik/status/1670578364749324288?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Här är en liknade tweet.
https://twitter.com/hoanssolo/status/1670334871560962048?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Som vi sa. Först NATO. Sedan leveranser utav 49 Gripen.
Släpp nu Griperne lösa 🦅
+49
Tror också det blir lättare för regeringen att försvara en leverans av Gripen när vi vet att vi kan få back up av världens mäktigaste flygvapen.
SAAB, vad väntar ni på? Sätt igång att bygga fler Gripen E.
Starta banden! Kan vi bygga ett kan vi bygga tusen