Dags för lite Västlänken, där huvudstadstidningen Dagens Nyheter gjort ett utmärkt journalistiskt arbete senaste veckan. Dels är beskedet att krondiket försenas till än så länge år 2034 och att enbart station Korsvägen blir tre gånger så dyr som skamofferten angav. Sedan dess har det utsparkade konsortiet AGN Haga begärts i konkurs, och eftersom Trafikverket inte skrev någon moderbolagsklausul i kontraktet kommer man förlora miljarder i överskjuten budget som man inte kan stämma ägarna på.

Det svensk-tyska byggkonsortiet WLC ska tydligen uppgett till Trafikverket att projektet inte blir klart förrän 2034, istället för planerade 2026 och att enbart station Korsvägen fördyras från 3.8 miljarder kronor till 10.8 miljarder.
Än så länge. Det lär ju bli fler revideringar. Det existerar ju inte några Trafikverketprojekt av rang som går under budget och snabbare än tidplan.
Som bekant går upphandlingar till lägsta anbudsgivaren, vilket enligt upphandlingslogiken ska borga för kvalitet och bästa bruk av skattepengar.
Inflation och råvarupriser såger då någon. Tja, någon säger då terminssäkringar. Ingen ger väl sig in i ett mångmiljardprojekt utan att terminssäkrat projektkostnaderna, eller bundit upp råvarukostnaderna på långa kontrakt med leverantörer? Man är väl inte inkompetent?
lnkompetent är dock någon, om det inte handlar om mutor, för AGN Haga, som pga sin inkomptens, förseningar och kostnadsöverdrag kastades ut ifrån Station Haga-delen av projektet – en station ingen göteborgare har efterfrågat – har nu begärts i konkurs.
Till saken hör att Västlänken fungerar som så att bolagen som har projekten fakturerar löpande för sina faktiska kostnader. Om man skjuter över anbudet så ska man när projektet är färdigt betala tillbaka det man skjutit över. Logiken är att man på så sätt inte försenar projektet, utan reder ut det ekonomiska efteråt. Anbudsgivarna skapar därför förstås separata bolag för varje projekt, med avsikt att sätta det bolaget i konkurs när man är klara så man slipper betala tillbaka.
Därför ska Trafikverket se till att ha en moderbolagsklausul i kontrakten, där man istället kan stämma moderbolaget på pengarna.
Nu har Trafikverket glömt att ha någon moderbolagsklausul, så med AGN Hagas eventuella konkurs så blir det inga pengar tillbaka. Trafikverket kan förstås låtsas att man inte dragit över budget genom att bokföra fördyrningen som en tillgång i form av en fordring på konkursboet även om man aldrig någonsin kommer få pengarna.
Ingen göteborgare är ett dugg överraskad, särskilt som göteborgarna i en folkomröstning röstade emot hela skiten.

Jag anklagas ju ibland för att vara profetisk, och kan då meddela att på Cosmos temaseminarier om Göteborg om 300 år, så sade jag att “Västlänken är förstås fortfarande inte färdig”. Tyvärr får vi inte facit på om jag fick rätt förrän om 300 år, om man nu inte blir klar 2034, 2050 eller 2080 eller vad det nu blir.
Tacka gudarna för att höghastighetsjärnvägen blviit avblåst. Där skulle med Västlänkenprestation projektet fördröjts till 2150 och kostat 1 500 miljarder kronor.
Artiklar hos DN här och här. Symptomatiskt är att det är storstadspressen som avslöjat detta och inte lokalblaskan GP. Göteborgsandan handlar ju om samförstånd och att man inte skiter där man äter. GP verkar inte öht kommenterat DN:s avslöjanden. Annars kunde man ju tycka att det borde varit lokalnyheter. Inte heller SR P4 Väst har nämnt det hela.
För övrigt borde det nog utredas hur det gick till när Trafikverket glömde begära en moderbolagsklausul. Man vill ju eliminera eventuella anklagelser om mutor, även om detta skedde i Muteborg.
För övrigt ska kommunen och regionen betala var sin del av projektet, och det betyder att pengarna kommer tas från skolan och omsorgen(kommunen) respektive vården (regionen) för kommun och region får inte gå back. Just det, glömde jag att nämna att projektet beräknades på permanenta nollräntor men att räntorna nu är uppe på 3.5% eller något sådant och miljarderna man lånat upp börjar kosta …
Men vem bryr sig om vård, skola och omsorg, när Göteborg kan få en låtsastunnelbana efterfrågad av absolut ingen. Tycker du att skolan i Göteborg eller vården i Västra Götalandsregionen suger kan du ta en tur upp till H23 och titta ner i krondiket och se skol- och vårdpengarna hällas ner i leran.
En fördel med att det blir vårdens pengar som ska finansiera fiaskot är ju att jag därmed kommer dö i vårdköerna framåt slutet av livet innan Västlänken blir färdig. Förkortar lidandet. 2034 kan jag gå i pension annars, men det förutsätter ju att jag inte dör i en vårdkö innan dess.
Pendeltågskapaciteten idag är 12 tåg per timme. Pendelstågskapaciteten med färdig Västlänken blir 12 tåg per timme, men med 15 minuter längre tid för Kungsbackaborna att nå Centralstationen. Genialiskt!
Men politik är att prioritera. Ett krondike är mer prioriterat än vård, skola och omsorg och politruker kommer hälla bra pengar efter dåliga. Annars kan man bara fylla igen, asfaltera över och medge att “det här var dumt”.
3 … 2 … 1 … “du förstår inte det här”. Nä, jag är bara normalbegåvad och är inte en galaxhjärna hos Göteborgs kommun, Västra Götalandsregionen eller Trafikverket. Och säkert Västsvenska Handelskammaren.
78 kommentarer
Undrar om Västlänken nu har ätit upp budgeten för Ostlänken?
Det jag vill ha är mera kapacitet för godstågen och regional pendling.
Det här är ju regional pendling, bara det att det inte är någon utökning av regional pendling …
Och hur mycket ökar kapaciteten till hamnen?
Noll.
Ok men det är väl kul med några tunnelstationer så man får lite spårbunden kollektivtrafik? Javisst ja, de har ju redan spårväg…
Kan någon förklara VARFÖR just det här projektet valdes av allt man kunde ha byggt med eller utan saltade fakturor?
Gissar (!) att Martin Wannholt (D) är minst lika intresserad av svaret.
@MAGNUS REDIN
Kort sagt nej. Ingen kan förklara det. De ansvariga politikerna hade dessutom tämligen låg kunskap om det själva och hade helt absurda förklaringar.
Men på nåt sätt kanske det handlade om att eftersom t ex Malmö skulle få Citytunneln skulle minsann Göteborg också ha en tunnel. Förutom den lilla detaljen att Citytunneln dels är byggd där man kan bygga tunnlar och dels faktiskt leder någonstans folk vill åka. Det kan också vara begåvningsutmanade kommunalpolitiker i allmänhet.
Kan även ha bidragit att någon skramlade med en påse pengar. Statliga eller möjligen lite mer anonyma och personligt riktade.
Men jämförelse med konkurrerande “storstäder” vägde in, utan tvekan.
Det kan nog hänga ihop med att Anna Johansson vid den tiden var Göteborgspolitiker. Ni vet hon som var dotter och arvtagare till stadens starke man Göran Johansson och var ansvarig för det berömda myglet när man var nere på franska rivieran och köpte kläder på kommunens kort. Hon som sedan påpassligt nog blev Infrastrukturminister när detta drogs igång, men sedan fick gå även från det på grund av allmän oduglighet och en misstroendeomröstning när hon och Ygeman råkade riskera nationens säkerhet lite smått.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Johansson_(socialdemokrat)
Nej Sallad, nu är du orättvis mot Anna!
Det är ju klargjort att det hela berodde på svårigheten att boka en möteslokal i Rosenbad. Kan inte ha varit hennes fel.
Pappa och Johnny hade en särskild “rapport” som det heter på utrikiska. Andan lever nog kvar.
Från 70 tåg per dygn till 160 tåg per dygn.
Västlänken är väl nice..
Alla problemen du lyfter är att kommunpolitiker och annat patrask varit efterblivna/mutade i upphandlingen.
På vilket sätt är den “nice”? Konkretisera gärna.
Jaa, men … heltidsanställda perrongpoeten? Alltid något.
Hur är det nice? Det är en total katastrof för oss som bor i Göteborg. Några av dom viktigaste vägarna i staden stängs av och förstörs för att göra plats. Det är helt omöjligt att ta sig fram senaste åren på grund av det här, det kan ta 15-20 min extra att ta sig 2 km i stan med buss!
Det är Nice med mer tågtrafik, givet att det blir klart i tid.
Som Lindome-bo (Mölndals kommun) fick jag ju överhuvudtaget inte säga min åsikt i någon folkomröstning (sådana där saker som kostar pengar och vars resultat ändå ignoreras av politikerna sedan).
När det här spektaklet är färdigt, kommer min restid in till centrala Göteborg att öka med 12-15 minuter. Och, när jag skall åka hem, kan jag inte uppsöka nästa tåg där det står på sin ändstation, utan måste stå och vänta på pendeln från Ale på en mysig underjordisk station.
Enda trösten är ju att jag garanterat är död och begraven innan det är klart.
Eller iaf att du är pensionär och inte längre behöver jobbpendla.
Yep, det är därför man aldrig ska bli Projektledare. Too much problems. Bättre att sitta och pilla vid datorn !
Hmmm. Då jag själv leder projekt gav din kommentar mig en anledning att tänka efter. Jag trivs bra, men det kanske beror på att mina projekt har en helt annan karaktär än infrastrukturgiganter som Västlänken. Och ~50% av min tid går till eget arbete i projekten, 25% till brown-nosing och 25% till projektledning, i alla fall efter planeringsfasen. Fördelningen är nog ovanlig för såna som kallar sig projektledare. Kanske är det den hemliga ingrediensen. Att bara sitta och etsa fram nästa magsår för att folk aldrig gör det de lovar skulle förstås suga fetmjölk.
Får se om jag förstått det rätt: De har alltså erbjudit kontrakt som innebär att man kan låtsasbygga tunnel och ändå fakturera fullt och nu är de förvånade över att pengarna är slut och tunneln inte en är kvartsklar?
Vill man bli ännu mer förvånad så kan man konstatera att det finns sträckor där man byggt en ny bro som var tänkt att stå på tunneltaket, men eftersom det inte fanns någon tunnel där när man byggde bron får man nu hitta ett sätt att stoppa in tunneln under den befintliga bropelaren.
Det finns också en annan tunnel som redan är på plats, och där hade man faktiskt tänkt till och redan förstärkt den delen där Västlänken skulle korsa ovanpå Götatunneln. Tyvärr så råkade man ha förstärkningarna på fel plats så man fick stänga av Götatunneln för att göra om det hela igen. Men tyvärr så blev det så uselt gjutet att man fick göra om det ännu en gång. Som krydda på moset så har nån inte heller riktigt tänkt färdigt lite söder om denna punkt och där finns det inte plats ovanpå den andra tunneln, vilket gör att Västlänken inte kommer hamna helt under mark utan sticka upp ovanför marknivån. Inte heller går det att bygga någonting ovanpåden, så de har tänkt sig en “boulevard” där genom att bara asfaltera. Boulevarden skulle vara kantad med träd, men träd kräver ju som bekant jord…
Det är ungefär som en Papphammar-sketch.
Låter som en koncis sammanfattning.
Vad kul ni verkar ha det på västkusten. Man undrar ju vad som blir klart först, Västlänken eller Förbifart Stockholm. Grundtips etta, gardera med kryss: inget av projekten kommer att gå i mål.
Tunnelbaneutbyggnaden, Slussenprojektet…
Ja, jag minns när jag började trafikera åt Järfällahållet för lite över 40 år sen. Rätt vad det var satte man igång att påla i en sankmark intill E18 mittemot Barkarby station. 40 år senare har man faktiskt börjat bygga på platsen. Byggnader, ännu inte den tunnelbana som skulle föreställa förevändningen.
Men lugn bara lugn, den fyller sin funktion att dra dit inflyttande skattebetalare till det nedlagda flygfältet – eller nja, kanske inte fullt ut. Än. Vitsen var ju att de skulle slippa ha bil – för det finns ju inte vägkapacitet eller parkering så det räcker till både boende och den gigantiska köpstaden.
Det riktigt begåvade är ju att Västlänken inte bara har ett negativt nettonyttovärde i sig utan att den också gör att det blir betydligt svårare att få till stånd Boråsbanan via Landvetters flygplats som faktiskt hade haft ett värde. Denna Boråsbana har man plockat in och ut ur järnvägsplanen under decennier och därmed orsakat att alla som bor utmed de olika halvplanerade korridorerna suttit som gisslan och inte kunnat sälja sina hus eftersom det är osäkert om de kommer lösas in eller inte.
Och man ska ju inte glömma att Västlänken kom till tack vare en flagrant lögn av Anneli Hulthen, som nu flytt fältet precis som alla andra ansvariga politiker.
https://stoppavastlanken.nu/stor-logn-bakom-vastlanken/
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-som-stracker-sig-over-flera-lan/nya-stambanor-mellan-stockholm-goteborg-och-malmo/Goteborg-Boras/
Det är nog rätt sanolikt att detta kommer bli det mest misslyckade och dyraste megaprojektet någonsin i Sverige, och lika sannolikt att ingen kommer att ställas till svars på minsta sätt.
Ett sånt jvla haveri från start.
Tjänstemansansvar??? .Kanske kan hämma lite idioti, kompetens i upphandlingar brukar hjälpa till. Vad gör de ansvariga?
Det går väl att driva en civilrättslig process. Inom miljöområdet finns det en grupp som stämt staten för att blunda för miljöproblemen. Lyckas de med den stämningen (skattepengar flödar också här) så kan man väl stämma de som tog beslutet på skadestånd?
JvgTunnel under Hallandsåsen, anyone ?
Göteborgare & Västkustare verkar ha extra stora problem att bygga saker. Tackar vet jag Sth !!
Skämtare.
Kan vi konkurrera med Berlins flygplats nu? Eller Portugals flygplats som övergavs? Vi borde söka EU-bidrag för det här.
Det finns ett italienskt broprojekt (På Sicilien nånstans?) som är med i tätklungan också. Vet inte om det kan vara med och tävla i rena pengar, men symboliskt är en bro som fått byggstopp innan den nått till andra sidan svårslaget.
Sarah Palins Bridge to Nowhere?
Det finns en hel del internationell forskning om storskaliga infrastrukturprojekt. Dessa blir regelmässigt 8-10 gånger dyrare än ursprungligen planerat. Tiden för färdigställande blir mångdubbelt längre. Megaprojekt som involverar järnväg leder ligan av megaprojekt där utfallet avviker från det som utlovades när beslut om satsningen gjordes.
En förklaring till avvikelserna är att megaprojekt drivs av ‘optimistic bias’. Beslutsfattare och planerare underskattar systematiskt problem och svårigheter. De överskattar systematiskt projektledningens kompetens och förutsättingarna att lyckas med genomförandet. ‘Optimistic bias’ är inbyggt i själva projektorganisationen. Bent Flyvbjerg, professor i företagsekonomi har en rad intressanta publikationer i ämnet. Västlänkens nuvarande status är således inte alls förvånande. Ett tidigare svenskt megaprojekt med stora svårigheter, en tiofaldig kostnadsökning och en kraftig försening är Hallandsåstunneln.
Ah, trist, här i Malmö är vi redan färdiga med vår tunnel under stan för längesen, och den färdigställdes enligt budget och i tid. Men vi är ju å andra sidan en välskött kommun rent generellt.
Har för mig att även Öresundsbron gick hyggligt enligt plan och blev dessutom ett långsiktigt lyckat projekt.
Jo, men här nere finns det samhällsnytta med projekten.
Det är antagligen därför Trafikverket prioriterat ner Skåne.
Nästan omöjligt att klocka sarkasm i skrift, i alla fall för mig. Here we go trots att sarkasmvarningen durrade lite svagt: har inte Malmö en del andra problem man kunde lägga ansvaret för hos staden utan att det ser ut som man ställer orimliga krav?
Hörde ett radioprogram häromdagen om Malmö med bl a förra kommunalrådet Ingemar Reepula? verkade som Malmö hade en tanke i sina projekt.Jag bor i Göteborg men är ofta Malmö och Malmö har verkligen byggt bra infrastruktur med 2 ringleder och bra utbyggt järnvägsnät som är bra planerat med smarta lösningar.Mitt blodtryck är betydligt lägre när jag tar mig fram i Malmö än kaoset i Göteborg
En underbar och välförtjänt bredsida mot västlänksidiotin. Jag hoppas bara att någon beslutsfattare läser och har vett att skämmas.
Vilka politiska galaxhjärnor bär störst ansvar för fiaskot? Rimligen borde de politiska lönerna i Göteborg vara det första att spara in på som följd av haveriet.
Men som vanligt kommer inget ansvar att utkrävas. Och pinsamt av Trafikverket att missa moderbolagsklausul.
De ansvariga har redan flytt fältet allihop, så där finns inga löner att plocka.
Pensionerna borde ryka.
Ansvaret kommer läggas på medelklassen som anses betala för låg skatt eftersom pengarna inte räcker till vård, skola och omsorg. S vinner i alla utfall.
Den där undersökningen hur man kunde glömma Moderbolagsklausulen känns angelägen. För mig som inte pysslar med offentlig upphandling och definitivt inte med projektstorleken är det kanske inte uppenbart att en sån behövs. Men det låter som den ursäkten duger dåligt för såna som gör det – t.ex. trafikverkets jurister.
Typ checklista för avtal. När man som mindre bolag svarar på en upphandling så är det stora krav, årsomsättning över en viss gräns, kreditbetyg, miljöpolicy, styrelsen sammansättning osv. Kanske det ska vara diskvalificerande med konsortier och andra tillfälliga konstruktioner utan riktiga nationella företag med verksamhet sedan lång tid premieras.
Har sett nåt på Youtube om hur jänkarna glömt och/eller sjabblat bort hur man gör upphandlingar som stärker alla parter, driver utvecklingen framåt och ökar väldståndet. När man läser sånt här kan man få för sig att den ambitionen försvunnit från Sveriges offentlighet också.
Man jobbar inte med avtal av den här storleken och ”missar” en moderbolagsgaranti, eller PCG som vi säger vi coola killar…
Medan man väntar på Västlänken, det kanske går att odla svamp i tunneln? Fler förslag?
Nån särskild sort du tänker på?
😉
Shiitake lär vara gångbart i gamla gruvorter, men man kanske passerat Peak Svamp.
https://www.landlantbruk.se/svampodlingen-i-kirunagruvan-stangs
Generellt sett lär det duga med “feeding us horseshit and keeping us in the dark”. Så du kan vara på rätt väg, bildligt talat.
Enkla svaret till ologiska beslut är förstås korruption. Givetvis väl dold sådan. Pengarna betalas till ett skatteparadis till ett anonymt nummerkonto. Där får de ligga 10 år så tar de ansvariga ut pengarna när allt är bortglömt. Skulle någon ändå bli påkommen så är det ändå preskriberat, helt riskfritt.
De flesta andra infrastrukturprojekt brukar ju vara uppskattade av folk. menar. Ölandsbron. motalabron. förbifarterna runt ume med flera….
Men i GBG verkar INGEN vilja ha detta. Man hade hellre velat ha bättre vägar och broar….
Det här är antagligen det största exemplet när politiker vill sätta “sitt namn” på nått. Och tvingar genom nått som blir skit. PÅ riktigt skit.
Det verkar ju som att avtal och start skulle ske till varje pris så man inte kunde stoppa det.
Har verkligen noll koll på vad GBG folket gör (förrutom korruption) så har ingen insyn vem som är skyldig. men det är väl aå att alla politiker är lika insnöade.
GBG. Där man sparkar en person med 2 årslöner (4 miljoner) i vederlag och personens kompis sen anställer personen som konsult för högre timpenning via det kommunala bolag denne kontrollerar.
Det är verkligen Sveriges Napoli.
Det finns ett inte oansenligt antal som tror att det är en tunnelbana som byggs, de brukar gilla Västlänken ….
Andra tror att det innebär att fjärrtågen inte behöver vända i säckstationen eller att det utökar kapaciteten. Inget av det är ju sant.
Omvänd guldrusch i Krondike. (Obskyr historisk referens.)
Vi såg nog vad du gjorde! 😀
Tåget kommer norrifrån och går mer eller mindre rakt in på Centralstationen. Tåget söderifrån går i praktiken förbi Centralstationen och i en vid båge ansluter det till samma slutsträcka. Ungefär där de går ihop, eller strax norrut finns det hur mycket plats att anlägga en ny station som skulle ha nära anslutningar till allehanda motorvägar åt all håll. Lägg till en snabbmatning till city på gamla spåren. Frigör massor av central mark för bostadsbyggande etc. Tågen kan snabbstoppa och sedan fortsätta. Tog till Torslanda och öarna kan lätt byggas ut.
Var tänker jag fel?
Du menar Kulan Väst? Det föreslogs av många men då hade några på Kobbarnas Väg fått sin utsikt förstörd.
Sanningen är att mutor är inblandade plus att Anneli Hulthén skulle få ett monument över sig själv.
Och att många kompisar till Anneli och Anna skulle få livstidslånga välbetalda jobb.
Utsikten förstörd? Den delen av stan är väl något av det fulaste som finns?
Att ingen efterfrågar den är inte helt sant. Jag tycker det skall bli asgött att kunna ta pendeln till centralen när man skall till jobbet, Järntorget när
man skall dricka öl och Götaplatsen när man skall gå på symfonikonsert. Resten av tiden är det perfekt att bo i kranskommun med låg skatt.
Då får man hoppas att du jobbar på Holmen eller i Gullbergsvass. Annars blir det längre att gå eftersom Station Centralen ligger en bra bit nordöst om nuvarande Centralstationen. 🙂
Ca 200 meter åt öster. Överlever.
Skulle vara intressant att räkna på vad avstignings och påstigningsavgifterna skulle bli på Haga och Korsvägens stationer om Västlänken skulle betalas med dessa. Man kan exempelvis räkna på en betalningstid på generösa 40 år och en låg kalkylränta på exempelvis 3%.
Jag tycker mig kunna räkna till 84 arbetsbodar. Imponerande dyrt måste det vara
Jag har inte koll på hur Västlänkens dragning och utformning kom till men jag antar att det var politiska beslut som låg bakom. Jag har inte så god kunskap om kontrakten i respektive delprojekt i Västlänken men jag har allmän kunskap om de stora Trafikverksprojekten och mycket god insyn i vissa av dessa och deras avtalsupplägg. De upphandlas i regel på en stor andel kvalitet i form av mjuka faktorer som kan vara organisation, riskhantering, samverkansmodell, genomförandebeskrivning etc. I vissa upphandlingar är det 100% s k mervärden och inte pris alls. Det är alltså nästan inga projekt i mångmiljardklassen som upphandlas på lägsta pris. Priset i form av ett riktpris kan lämnas vid anbudstillfället eller så förhandlas det fram senare om entreprenören har kommit in tidigt för att slutföra projekteringen. S k ECI-kontrakt, (Early Contractor Involvment) med olika former av rörlig ersättning och riktpris är mycket vanliga internationellt men uppläggen skiljer sig åt. Om man skulle upphandla på fast pris så skulle troligtvis ingen våga lägga anbud, riskerna är för stora, och det var därför som även Trafikverket började med denna typ av kontrakt. Anbudsutvärderingen sker internt inom Trafikverket och kommunpolitiker har absolut noll insyn i den processen. Kontrakt med riktpris innebär att om entreprenören går under riktpris så delar man på besparingen enligt fastställd fördelning. Om entreprenören går över riktpris så får denna endast 80% av överskjutande belopp. Detta regleras när projektet är klart. Standard i alla dessa entreprenadkontrakt är att Trafikverket innehåller 5% på alla fakturor tills slutbesiktning är godkänd så det finns ändå något kvar för att korrigera ev fel som upptäcks samt incitament för att det ska bli helt klart.
Min långa utläggning, som är lite förenklad, försvarar inte Västlänken eller om några missar har skett i utformning av avtal för deletapp Haga men kan kanske sprida lite kunskap om hur det fungerar i allmänhet. Problemen med korruption i Gbg återfinns väl i gränslandet kommunal förvaltning och näringsliv. Brister i kompetens kan dock finnas överallt.
Lillebror-projektet Varbergstunneln lider av samma problem om än i mindre skala. De geologiska undersökningarna har visat sig felaktiga då berget de borrat sig igenom inte var så stabilt som de trodde. Med andra ord det läcker vatten som ett såll! Att man sedan bygger ett tråg för den nya stationen på gammal sjöbotten säger ju sig självt. Minsta högvatten och inga tåg kan passera Varberg.
Mina brorsöner fick ett väldigt gott råd från sin morfar som var gammal byggare i Gbg; “Vad ni än gör, håll er borta från Västlänken”. Han visste vad han talade om.
Sverige har ju en sådan lång tradition av sådana däringa infrastrukturproblemprojekt.
Ända sedan en viss folkomröstning där man beslutade om att behålla som det var, så gick man ut och bestämde sig för att bygga mycket. Har någon tittat på hur otroligt intelligent Tingstadstunnel såg ut i original? Det hittar man på arkiven. En riktigt fröjd av trafikplanerinsgenierna.
Sedan fungerade det ju inte så bra med det, för en viss Kommunikationsminister bestämde ju att Folket hade valt fel och mitt i byggandet så ändrade man och ville ha det tvärtom. Så då fick vi dessa motorvägar med korta avfarter och långa påfarter, Essingeleden och Tingstadsvärken som drabbade både huvudstad och framsidan i över 4 decennier.
Att man nu bestämt sig för något liknande som också verkar bli ett par decennierprojekt förvånar inte alls.
Man måste ju dock hålla med om att dåvarande ledningen utav den Kommunikationsministern som blev Statsminister och som kunde tala om att inte en enda person dött i omläggningen var otroligt genialisk då man gav SCB uppdraget att inte räkna trafikskadade som trafikskadade om de avled 30 dagar senare.
Trafikverkets projektledare för västlänken sa mellan “skål och vägg” innan projektet drog igång att om Göteborgarna gick reda på vilket kaos det skulle bli i Göteborg med allt grävande såskulle västlänken aldrig bli av, detta var som sagt innan grävandet kom igång och sagt av en statstjänsteman.
En kommentar om “Höghastighetstågen”. Tyvärr rubricerades det projektet lite fel. Men försök sälja in “Projekt för att frigöra kapacitet för kraftigt ökande godstrafik och persontrafik för att undvika total trafikinfarkt”. Sen har man detaljer som att bana för 250km/h är billigare än bana för 320km/h att bygga men den senare är markant billigare i underhåll.
Vad det hela kokar ihop till är att viss infrastruktur MÅSTE göras. Och att dra på det gör det bara groteskt mycket dyrare när man till slut tvingas till det.
Som gammal ingenjör inom verkstadsindustrin är jag bekant med ordet decontenting. I fallet Västlänken borde man börja med att plocka bort station Haga och till sist även själva Västlänken och i stället gå på alternativet Kulan Väst som föreslogs av mer sansade människor, inte bara Martin Wannholt. En överjordlösning blir en fjärdedel så dyr och kan bli klar under 20-talet.
Det blir att riva lite runt Focus Gårda och Friggagatan men det gör inget för inget är av typen rikshistoriskt särintresse.
Sedan bör vi göra en permanent utomhusutställning av 90-talets socialdemokrati. ”Exponering av korruptionen” kan den heta. I Berlin har de den utmärkta ”Topologie dels Terrors” som kan tjäna som förlaga, även om deras ämne är lite värre än Göteborgs. Men något som tjänar som en påminnelse om den göteborgska korruptionen.
Och kära göteborgare (från en som gick i exil förra året) – biltullarna kommer nu behöva dubblas bara för att betala de ökade räntorna och de förlorade pengarna på station Haga. Era pengar går till att betala mutorna till de som handlade upp katastrofen.
Skönt att jag kan åka kollektivt till jobbet, får se om de vågar införa differentierad prissättning så att arbetspendlare får betala mer.
Betr “Göteborgsandan i media”
Bloggaren skriver:
“Symptomatiskt är att det är storstadspressen som avslöjat detta och inte lokalblaskan GP. Göteborgsandan handlar ju om samförstånd och att man inte skiter där man äter. GP verkar inte öht kommenterat DN:s avslöjanden. Annars kunde man ju tycka att det borde varit lokalnyheter. Inte heller SR P4 Väst har nämnt det hela.”
I samband med spårvagnsskandalen i Göteborg ca 2016 med den italienska leverantören AnsaldoBreda noterade jag att Breda hade en historia som vapentillverkare och att en Google-sökning visade att företagets VD avskedats efter mutaffärer med arabiska kunder.
Jag skrev då en insändare till GP där jag belyste detta faktum och avslutade med ungefär: “Mot denna bakgrund framstår det som inte osannolikt att dessa två mutkulturer [Breda resp Göteborg, anm] mötts i ett gyllene handslag.”
GP publicerade aldrig insändaren och kommenterade aldrig detta till mig. Det framstår som rätt självklart att GP och dess journalister m fl är så beroende av kommunchefers (motsv) välvilja att de blivit en del av “Göteborgsandan”.
Är så evinnerligt lycklig över att begått landsflykt från Göteborg och hamnat i Åsa och har hela Halland som arbetsregion. //Tångmannen i Åsa
Det finns ingen korruption i Sverige. Det vet ju alla.