I en förlängning av den så kallade postfinansieringsutredningen meddelas att regeringen vill titta på att göra det obligatoriskt för företag och privatpersoner att kunna ta emot digital post, som t ex Kivra. PostNord planeras också bara dela ut post var tredje dag, dvs två gånger i veckan utom var tredje vecka, då posten kommer komma en gång.
Det skickas allt mindre fysisk post och det väntas fortsätta. Därmed kommer man kapa postutdelningen och bara dela ut posten var tredje dag.
95% av försändelserna ska nå fram inom tre dagar. Vilket betyder att vart tjugonde brev kommer fram först efter sex vardagar, dvs det kan dröja tio dagar – ett brev skickat på fredagen kanske först kommer fram måndagen två veckor senare. Kritiska brev kommer alltså i ett fall av tjugo att dröja riktigt länge.
Detta blir tilläggsdirektiv och det kommer kallas “den bästa och billigaste posttjänsten av alla nordiska länder” och ett brev ska kosta femton kronor.
Det andra är att göra det obligatoriskt att kunna ta kunna ta emot digital post både för organisationer, företag och även privatpersoner. Detta är ett tilläggsdirektiv till postfinansieringsutredningen och ska redovisas vid halvårsskiftet 2024, så kravet på att kunna ta emot digitalt kan bli aktuellt 2026. Detta verkar även gälla tredagarsutdelning.
Vad straffet blir om man inte kan ta emot digital post lär väl utredningen komma fram till. T ex vad gäller för minderåriga utan digitalt ID? Skyldigheterna uppges i olika varianter finnas i Norge och Danmark redan.
187 000 företag och 5 700 000 privatpersoner är anslutna till någon av de tre digitala brevlådorna idag, t ex till Kivra.
Regeringens presskonferens från igår hittas här.
Kivra AB hade år 2021 en omsättning på 192 MSEK, upp från 140 MSEK år 2020 och 98 MSEK 2019, men gjorde en förlust på 19 MSEK.
Sedan lär vi väl vara nere på veckoutdelning av brev framåt 2028 och månadsutdelningen når vi väl strax efter 2030. Samtidigt får man väl förvänta sig att portot för ett enskilt brev går mot priset för att skicka ett paket (senast idag noterade jag att PostNord höjt 500 – 1000g till 69:- SEK, så framåt 2030 bör väl ett vanligt brev kosta 100:- SEK.
Bortsett från de som inte kan hantera digitala tjänster så är jag inte så säker på att utvecklingen egentligen är av ondo. Det vore skönt att slippa få papperspost i brevlådan. Däremot finns en ökande risk för digitalt utanförskap och med skyldighet att kunna ta emot digital post medföljer juridiska konsekvenser om man inte kan läsa den.
Främst ser jag fram emot en hypotetisk möjlighet att kräva att t ex banker skickar sin skit elektroniskt. Det verkar väldigt svårt att slippa på bankers utskick på papper, inte ens om man kryssar för sådant i Internetbanken verkar de sluta helt. När man har Internetbank är kontouttrdrag t ex tämligen ointressant men de kommer lik förbannat.
90 kommentarer
“Som ett brev på posten” får en alltmer förändrad innebörd.
Det är bara gamlingar som använder det uttrycket ändå så det löser sig tids nog.
En annan gamling skämtade till det när det gavs ut ett frimärke föreställande artisten Avicii:
Berättar man detta för någon över 30 säger dom “Vem fan är Avicii?”
Berättar man för någon under 30 säger dom “Vad fan är ett frimärke?”
Tids nog är alla döda. Läs ur pekboken Titta Hamlet för det uppväxande släktet.
“Dom ett brev på posten” hamnar nu på på idiomatiska uttrycks kyrkogård tillsammans med “Går som tåget” / “Går som på räls”
På nått sätt så känns det rimligt, just tvånget är kanske fel väg att gå. Men att skicka fysiska papper som bara innehåller text och bilder bör väll fasas ut förr eller senare, digital är ju både snabbare och mer miljövänligt och vi är ju redan på väg dit. Postnord får ju ändå lägga om sitt arbete då det handlar mer och mer om att hantera paket ändå. Och där kommer ju alla budbee, instabox, bring, airmee och alla andra och “förstärker”, utöver de som funnits länge som DHL, fedex etc.
Omställning mot digitalt ska ske så fort som går, men kanske med incitament snarare än lagstiftning och tvång?
Det behöver inte vara så märkvärdigt, det räcker med autogiro och en emailadress för en mycket stor majoritet.
En mycket stor majoritet ja, men det är de där sista som vägrar och är helt oförmögna att ens försöka lära sig nått om “datorer och sånt” som är problemet. Tänk alla snyft historier om fattigpensionärer som inte har råd att köpa en dator och som sen 40 år tillbaka bestämt sig för att det är för sent för dem att lära sig hur det funkar, som nu tvingas skaffa en mailadress och resa jorden runt 2 varv för att komma till närmste bibliotek där de får tjata på personalen att de ska hjälpa dom logga in på sin mail 😛
Tyvärr erbjuder ingen av budbee, instabox och liknande lösningar någon lantbrevbäring.
Lantbrevbärare är en helt fantastisk och värdefull service.
Hemleverans av paket kommer bara öka, på fysiska butikers bekostnad. Brev kan lika gärna levereras som vilket paket som helst och postnord kommer bli ett budföretag i mängden.
Förstår inte varför det ska krävas att det finns en tredje part för att förmedla och lagra meddelanden, fysiska eller digitala. Hur en person ska kunna kontaktas av, säg ett företag, kan göras upp när denne blir kund. Kanske räcker det med en e-postadress, eller, om det är känslig information, att kunden får en notifikation med t ex e-post eller i en app, och sedan loggar in och läser meddelandet på företagets säkra sidor.
En på förhand bestämd brevlåda kan till och med bli en given måltavla för skräppost och annat otyg, då det kommer finnas katalogtjänster för sådana.
Instämmer. Som jag skrev på annan plats borde all myndighetskontakt ske via en Medborgarportal där man hanterar alla sina myndighetsärenen och all myndighetskommunikation sker samt all myndighetspost finns att läsa.
minmyndighetspost.se finns ju redan 🙂
För att myndigheterna är enormt sega och oförmögna att få nått gjort, det ska utredas, upphandlas och spenderas miljoner på trams innan nått kommer i närheten av att bli ett fungerade system. Då har tredjeparterna redan lanserat och populariserat sina tjänster…
Jag tror snarare på att vidareutveckla och täppa till problemet i den befintliga systemen som typ BankID och Kivra så att de kan bli tillgängliga för alla än att det nu ska påbörjas ett jobb med att en ny tjänst som kommer komma ut om 12 år och funka “sådär”
Nu vet jag inte exakt hur Kivra och övriga tjänster fungerar, men vem som helst kan väl inte bara skicka vad som helst dit? Det är ju inte vanlig E-post.
Det underliga är att de fortfarande kör ut paket varje dag. I vår lilla by är det mycket hemleveranser och jag ser postbilen mer eller mindre varje dag numera. Fast den kör ju bara ut paket varannan dag och då spar de ju en resa, eller?
Förstår ärligt inte alls hur något blir effektivare här ute på landet.
Dessutom kommer paket även med Early Bird som tidningsbudet levererar och UPS lämnar också i postlådan när det får plats. DHL och Schenker lämnar vid tomtgränsen, medans posten lägger paketen på trappan, istället för brevlådan. Hur blev det enklare?
Istället för en resa, är det nu en ganska regelbunden trafik med leveranser. Tänk om man samkörde detta lite istället för att konkurrera bort servicen.
Måste slå ett slag för Early Bird. Av alla olika pakettjänster som levererar ut hit så är det de som är klart pålitligast.
Instaboxbee har oftare och oftare fullt i skåpen så man blir “omplanerad” till dan efter… och dan efter… och dan efter. Tills det finns plats.
Posten och UPS är dock suvveräna när de väl levererar och ställer på farstukvisten. UPS har tyvärr börjat med “kunde ej leverera” och sen hamnar man hos ombudet 2,5 mil bort när de inte orkar köra.
Posten har haft småstrul men iaf här ute är de väldigt snabba på skicka ut att man kan boka hemleverans om de klantat sig.
Tycker mig mära samma opålitlighet hos alla leverantörer.
Posten levererar snabbast, men det gäller 8 av 10 gånger. Kinapaket tar en vecka från Kina till Sverige och sedan en vecka till brevlådan. Sverigepaket är däremot ofta dagen efter.
Instabox var en sogrehistoria vid jul. Hade försening på samtliga leveranser. Som mest 5 dagar.
Earlybird har blivit bättre. Tidigare levererade de alltid på fredagar, oavsett vad de aviserat tidigare. Nu verkar de orka öppna brevlådan varje dag.
UPS “missar mig” varje gång. Det är konstant en dags föredning mot aviserat. De levererar i postlådan, så hur de missar är en gåta. Borde jag stå där?
DHL och Schenker brukar däremot komma när de ska. Tyvärr får jag också köpa nya vinterpinnar varje gång.
De enda som troget levererar är reklamutdelarna. Trots den fina skylten om att jag inte vill ha reklam, får jag den varje lördag, samma tid. Kanske hade varit mer effektivt att låta dem ta allt.
Här kör postbilen med paket varje dag och har med sig post varannan. Den kommer ungefär samma tid varje dag, oavsett om den har med sig post eller inte, så det rör sig inte ens om en besparing i tid.
Jo nog har de “alternativa” transporterna ökat i takt med “besparinagarna.
Tidigare hade vi offentlig trafik med buss- idag swischar skolbussen förbi några gånger i timmen samtidigt som närtrafiken (anropsstyrd trafik) kämpar på.
Byns affär nedlagd så nu kör de senila husmödrarna halva sin vakna tid antingen till affären eller (ungarna vill till kompisar eller åter hem men får inte åka skolskjuts om de åker “fel” tidpunkt)
Som sagt Posten har ersatt med 10 talet alternativ som var och en dånar genom byn minst en gång om dagen.
Så visst kommer en digital brevlåda lösa mycket problem.
Med tanke på alla som “klickat runt lite” och lyckats förlänga sitt elavtal ett år till 7 kr/kwh så vette fan om det är så bra med digitalt tvång.
Å andra sidan kanske det är tecken på behov av förvaltare än nått annat.
Skämt åsido är jag enbart positiv till det. Styggelse med de som ska skicka post när det finns digitala kommunikationssätt. Skulle ju vara oändligt myckettryggare att få kommunikationen med Vårdcentral via Kivra än papperspost som ibland kommer fram efter ett par veckor.
Men med tanke på att sverige börja hamna på nedre halvan av Europa vad gäller digitalisering av myndigheter och service så känns det svårt att se att det ska ske nått skifte.
Är väl när det tar 30 dagar för brevet att komma fram och kostar 100 kr per brev som exv polismyndigheten digitaliserar sig.
På något vis anses papperspost vara SÄKERT för det är olagligt att öppna den. Samtidigt får man inte distribuera patientinformation digitalt för att det är osäkert …
Ja men vet ju aldrig om någon sätter in internetsladden i hårddisken
https://www.sweclockers.com/nyhet/27089-internetsladd-i-harddisken-forevigat-pa-episk-t-shirt
Papperspost känns bara onödigt och omständigt. Paket hämtas ändå någon annanstans. Det enda som brukar ligga i lådan nuförtiden är reklam och olika bluff-fakturor. Omställningen känns helt rimlig.
Prenumererar du inte på tidskrifter eller har någon dagstidning? Eller får vykort och gratulationskort från vänner och släktingar?
Det var många år sedan det kom sånt i min brevlåda. Numera är det så gott som bara Postkodslotteriet och reklam från mäklare. Att skicka runt tonvis med engångspapper varje dag känns inte helt rationellt…
Jag kollar bara min brevlåda en gång i veckan som det är nu så för mig spelar det ingen roll. Det är ändå bara lokaltidningen och adresserad reklam som ligger där vanligtvis. Ja, och utskick från sekt… ehh religiösa samfund såklart, som tycker att de står över min önskan om “Ingen reklam, tack!”.
Skicka tillbaka till dem. Ofrankerat.
Karma in heaven.
Redan nu är det meningslöst att ha en dagstidningsprenumeration för dem som får tidningen med lantbrevbäraren.
Har själv SvD. Förr fick man en tidning varje dag (runt tretiden eller så), förutom att söndagstidningen kom på måndagen. Nu är det utdelning mån-ons-fre eller tis-tor som gäller, så varannan vecka får jag lör-sön-mån-tis-tidningarna på tisdagen, ons-tor på torsdagen och får vänta på fre-lör-sön till måndagen veckan efter.
Nu har väl de stora tidningarna råd att tappa de sista bonnlurkarna som läsare, men de små, lokala tidningarna runtom i landet har inte sådana upplagesiffror att inte ett tapp kommer att kännas.
Jag sa upp min prenumeration långt, långt innan den blev Ryska Dagbladet …
Kommer att göra detsamma snart. Det tråkiga är att inte kunna läsa en dagstidning på papper varje dag, bara för att man inte bor tätbefolkat. Speciellt lokaltidningen fungerar inte alls digitalt, utan man vill kunna se alla smånotiser och annonser.
Problemet dagstiningarna har, och som du sätter fingret på, är att de inte har förstått sin egna affärsmodell, och få andra också. Det de försöker göra i sin digitala transformation är att ta betalt för nyheter, men det går inte. Ingen har heller betalat för nyheter någonsin. Det man betalat för är produkten “dagstidning” där nyheterna bara varit en bärare medan det man sålt är själva upplevelsen med radannonser, bioannonser, tv-program, väder, dagens ros och så vidare.
Alla de sidotjänsterna finns det nu långt bättre och specialiserade leverantörer av så man behöver inte längre paketera det i produkten “tidning”. Man har ändå allt i samma enhet även om det kommer från olika leverantörer. Det är numera enheten själv som skapar det värdet som tidningen tillförde. Dessutom kan man påverka den helt själv. Lika dödsdömda var de där konstruktionerna som försöke vara entidning fast digitalt, dvs Torget (Posten), Passagen (Telia) och dylika. De förstod inte sin egna affärsmodell.
Om man bor på en större ort, så tror jag att det är lättare att släppa papperstidningen, eftersom det inte kommer att vara lika mycket smånyheter som berör en personligen.
För mig som bor på landet och även prenumererar på den lilla ortstidningen är familjesidorna kul att läsa, eftersom det ofta är bekanta som figurerar. Även artiklarna, som mer eller mindre alla har lokalanknytning, blir extra intressanta, eftersom det är på det enda stället man kan hämta just den informationen.
Så det känns lite som att varannandagsutdelningen av SvD för mig kanske bara är katalysatorn i processen; egentligen finns det ju inte så stor idé att prenumerera på en storstadstidning bara för nyhetsinnehållet, när annonser och notiser och dylikt inte är relevanta för mig.
Erinrar om den gamla om flickan som började varje dag med att slå upp alla Förlovningar …
Glöm inte att muta garderoben. 😉
Ännu ett led i privatiseringen, ett privat alternativ kommer att förordas, Kivra så klart.
Myndigheter anser ju att man har ett hemligt telefonnummer om det inte finns registrerat hos Eniro eller Hitta.se.
Det finns ju inget statligt register för telefonnummer, de är ju alla privata.
Detta trots att Skatteverket vet vad man bor och har både ens telefonnummer, privat email address och minmyndighetspost.
Snart når väl postgången de höjder elmarknaden nått.
Man får lösa ut myndighetspost från nått privat bolag för en avgift på tusentals kronor per år.
De privata lösningarna som BankID, Kivra och dylikt finns ju för att staten är oförmögen att lösa det i sin monumentala uselhet. Posten (pre PostNord) försökte ju åstadkomma en digital brevlåda men det gick ju sådär. Och finns det en lucka kommer ju en privat lösning fylla den.
Var på nyheterna igår om att staten skulle ta fram ett elektroniskt id kort. Det skulle vara ett fysiskt kort man använde…
Ja, jag nämner det längre ner. Det är myndigheten Digg som tagit fram en fysisk lösning på en digital tjänst. Man undrar om de röker crack på arbetstid.
Hmm. Hur fixar de leveransen då?
Tyvärr är kontoutdrag på papper fortfarande relevant, i alla fall om man har Nordea. För de sparar inte kontohistoriken mer än något år tillbaka i internetbanken.
Så länge som man får tidningen utkörd varje dag, massa reklam (om man vill) och paketutlämningar så känns det inte som att man effektiviserat utkörningen alls. Man borde ju så klart samköra tidning, post och paket. Då borde man lätt kunna få post varje dag.
Ett grundproblem här är väl att staten inte har något digitalt sätt att autentisera svenska medborgare på. Det som finns är t ex BankID eller Freja, men dem kan ju inte staten lita på. Och staten tycks vara helt oförmögen att skapa en så förhållandevis simpel tjänst.
Enligt mydigheten Digg (ja, det finns faktiskt en sådan) så är det dessutom så bra att statens oförmåga att åstadkomma digital legitimation är det som “har gynnat digitaliseringen i Sverige”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-forslag-sa-kan-ett-statligt-e-leg-utformas
Och givetvis är deras lösning så märklig att de vill koppla den digitala legitimationen till … ett fysiskt plastkort. 🙄
Minmyndighetspost fungerar utmärkt, så även Skatteverkets tjänster.
Det kommer mycket troligt ett statligt alternativ till BankID. BankID är för mig som om vi skulle ha privata bolag som gav ut pass eller körkort.
Frågan är hur så många privata alternativ kan tillåtas existera som totalt styr våra liv. De lever sitt eget liv och begränsar oss med egna påhittade regler, som t.ex UC.
Vi kan ju lägga ner både Kronan och Euron.
Köra bitcoin istället.
Privat arméer, låter också bra.
Privat postväsen… Hmm … Var har jag hört den förut. Undrar hur de gör i USA?
Avreglering av allt, privatisera Skolverket nu.
Sälj ut valmyndigheten, sälj, sälj, sälj….
Kina har pengar de kan få köpa allt.
Andas.
Självklart kommer det alltid att skapas alternativ om det finns en lucka i utbudet. Att monopolisera allting har redan provats, och det har inte gått speciellt bra någon gång faktiskt.
Hur de gör i USA? (varför nu USA är det enda tänkbara jämförelsen i Sverige). De har federala USPS, som har brevmonopol.
https://www.usps.com/
Här kommer viss post med tidningsbudet och det betyder 7 dagar i veckan. Fast de kanske bara har post med sig mån-fre. Lite dålig koll.
Brukar vara från kommunen eller regionen så antar att tidningsbudfirman vunnit någon offentlig upphandling eller så.
Måste man ens dela ut posten till brevlådan? Den kan väl levereras till utlämningsställe även den? Kanske valfritt: brevlåda 10 dagar, utlämningsställe imorgon.
Om inte annat så får man väl lägga brevet i ett paket för att få det levererat i tid…
Att ha upp till 10 dagars väntetid på posten är ju helt orimligt. Kan ju i värsta fallet bli över 20 dagars turn around-tid om man tex ska få ett avtal hemskickat, skriva på och returnera.
Det blir ju döden för postutdelning, vilket kanske är precis det man vill.
Jag tycker att det borde ligga på mottagaren att ombesörja själva utdelningen av posten och att den som postar brev endast köper tjänsten att få den levererad till utlämningsställe och sorterad för utbärning med ombud som mottagaren anlitat.
Aha, du tänker Last Mile?
Annars kan ju mottagaren kasta sig på mopeden och åka och hämta från avsändarens inlämningsställe? Vad kan gå fel?
Spela inte dum nu, att mottagaren skall behöva uppsöka alla möjliga avsändares inlämningsställen faller ju på sin orimlighet.
Att däremot som mottagare stå för själva utdelningen av sin post finner jag inte helt orimligt.
Jag skulle behöva en signal på min brevlåda så jag ser om brevbäraren varit där. Det finns ju angeldon så man ser när det nappar. Nått liknande på brevlådan vore bra. Men jag kommer inte på hur jag ska göra. Om någon kommer på hur, borde det gå att sälja. Det finns ju Amerikanska brevlådor med signal men dom ser underliga ut. Nu kollar man brevlådan varje gång man har vägen förbi och det är inte ofta men hittar nått.
Dt ehar man om man har någon form av hemutomation. Då sätter man bara en sensor i brevlådan som talar om att det finns post i den. Det har med all säkerhet även bloggaren ordnat där ute på landet.
Jag kollar också varje dag, orkar inte hålla reda på när posten kommer.
Synd att brevlådan är så lång ifrån huset, tveksamt om WiFi når dit…
Förr fanns det brevlådor med en “flagga” på som brevbäraren fäller upp/ner, finns kanske fortfarande?
Googla “postvakten”
Hmmm, den där hjälper nog bara för dem som bor väldigt nära sina brevlådor. När jag kommit så nära brevlådan att jag kan se om den där lilla flaggan sticker ut, så har jag redan gått kanske 90 % av vägen dit.
Man slipper åtminstone gå ur bilen och kolla om det finns post i lådan när man kommer hem från jobbet
Ibland är det härligt att slippa fem extra steg 🙂
Truppmina? Visstja, den vart verboten. Larmmina då 😉
Nja,postnord ska fortsatt dela ut brev varannan dag, men breven ska levereras inom tre dagar.
.
Med dagens upplägg så flygs stora mängder post för att klara leveranskravet (leverans inom två dagar).
.
Vi skattebetalare (som äger postnord) betalar alltså måmgmiljonbelopp varje år för att postnord ska flyga post kors och tvärs i landet så att det hinner delas ut varannan dag. Med tredagarsleverans så kan posten gå med lastbil eller på järnväg. Bättre ekonomiskt och för miljön.
Jag tror du gjorde samma fel som SVT.
Posten ska inte delas ut var tredje dag – Posten ska ha upp till 3 dagar på sig att leverera ett brev inom Sverige.
Posten kommer fortfarande delas ut varannan (var)dag.
Framförallt nice att myndigheter kan sluta skicka så förbannat mycket brev, vore spännande att se hur mycket skattepengar som trycks ner via den offentliga postgången.
Vi gör ett slag mot Mina Meddelanden, finns en digitalbrevlåda (och vi har tillåtelse att skicka dit) så går det digitalt istället – sparar rätt många kronor om året på det.
Nu får vi bara hoppas att meddelandestorleken kan ökas lite. Just nu får vi fula och antingen pixla ner eller länka till en annan plattform om innehållet är av typen stor.
Det är ju ett sätt för staten att hålla PostNord under armarna, tänk på det. Precis som att myndigheter står för mängder av prenumerationer på papperstidningar de tycker om, som ett dolt och riktat presstöd.
Så vilka myndigheter är det som skickar så mycket brev egentligen? Till mig är det väl bara skatteverket som skickar ut inför deklarationen och sen beslut för taxering och kanske någon gång utdrag på skattekontot.
Frågan är dock om där är något egentligt lagkrav på all denna korrespondens, men det är klart att det finns så mycket efterblivna här i landet som kommer böla ut om att dumma skatteverket inte skickade brev om att man skall deklarera i år igen, dumma hyresvärden som inte skickade brev om att man skall betala hyra denna månaden med, lika mycket som förra månaden och på samma sätt.
Men jag är väl inte som alla andra, för andra så kommer det väl rekommenderade brev från kronofogden och där kan det nog finnas en poäng i att man skickar det på ett sätt som gör att man kan vara säker på att det verkligen nått mottagaren (även om lagstiftaren tydligen tyckt att det skall vara fullgott med delgivning på diverse andra obskyra sätt).
Man skall nog inte ta för givet att folk är så mogna att man kan ta för givet att digital post nått fram till rätt mottagare.
Minns när jag var ung och kär. Kunde skriva ett kärleksbrev på småtimmarna efter några flaskor hemgjort vin, cykla ner till postterminalen innan kl 07 och posta det, och kärestan hade det i sitt brevinkast några timmar senare på förmiddagen. Då hette det helt enkelt Posten och funkade liksom en tjänst som tyckte det var av största vikt att brev kom fram snabbt.
Tur att inte polisen var lika effektiv som postverket. 😁
Du tänker på cyklandet? Har aldrig träffat på nån som åkt fast för att ha cyklat på fyllan. 🙂
det har jag träffat någon alltså som fällts för cyckelfylla vad nu det kan heta? Antar att han mest var otrevlig mot konstapeln så det blev väl det som gick att sätta han på. Men
Hade jag sett cykla på lyset som ett brott så var hela min ungdomsperiod en enda lång crime spree! 😀
Cykla på lyset ska man inte göra. Det är cykla *med* lyse man ska göra.
Idag finns sext istället. Omedelbar leverans, dygnet runt.
Jag är förbannad på Kivra. Inloggning kan endast ske med mobilt bank-ID, inte med vanligt Bank-ID på desktopen. Det är en påtaglig obekvämlighet för dem som inte lever med mobilen ständigt påslagen vid örat att behöva starta mobilen särskilt för att komma in på Kivra. Jag påtalade detta för dem och fick ett svar värdigt en monopolmyndighet: “Alla har väl numera mobil”. Ja, många men inte alla, och inte ständigt påslagen.
Sjukvården är en stor producent av snigelbrev i den egendomliga missuppfattningen att de är säkra mot obehörig åtkomst. För många år sedan var det en vårdcentral som berömde sig för den “säkra” rationaliseringen att skicka sina brev till patienterna med fax (sedan de registrerat vederbörandes faxnummer, om något). Numera SMS’ar man, i tron att detta är säkert.
Ja, vårdsnadshavaren ser ju inte att det står “Hud & Venmottaggningen Stockholmsregionen Nya Karolinska” på brevet till tonåringen. Tur papperspost är så säkert …
“Diskret avsändare” minns jag att det stod i en del eftertextannonser i tidningen, på den tiden jag läste såna. — tidningar, alltså!!!
Någorlunda relaterat, eftersom det handlar om postgång, men kanske ändå inte riktigt:
Är det någon som kommer ihåg 80-talets rabattfrimärken?
Sitter på ett stort antal kompletta häften från olika år med postfriska märken; valören är väl 1,90 eller så. Poängen med rabattfrimärkena var ju att de var säkrade mot portohöjningar, så att ett märke alltid gällde för ett vanligt brev eller vykort, två märken upp till 100 gram, o.s.v.
Frimärksmarknaden är ju som den är, eftersom det inte tillkommer nya samlare och de gamla i stadig takt trillar av pinnen, så det finns nog fler mer eller mindre kompletta frimärkssamlingar i Sverige än vad det finns samlare nu för tiden. Så något större samlarvärde utöver frankeringsvärdet tror jag inte på.
Men, här kommer frågan: vågar jag sätta ett frimärke på 1,90 på ett brev och posta det? Risken finns ju att Postnord får för sig att det är underfrankerat och hittar på något hemskt 🙂
Köpte en bunt frimärken “Brev” innan någon porthöjning för några år sedan (den från 4:- till 5:-?) Nu kostar ett brev vad, 15? Iaf, jag har kvar dem. Det går åt 1-2 frimärken om året …
Beror på årgång, en del gäller en del har något frankeringsvärde.
På tradera verkar de ha ett värde på 10Kr st, har nog några enstaka liggande någonstans men har aldrig köpt mer än 1 häfte vid behov.
Inte ens i närheten av juridisk expertis, men av vad jag har uppfattat kan frimärken ses som en sorts skuldebrev, utan angiven löptid. Förr åtminstone utgavs de av staten, så … 15 öre ska väl vara 15 öre då? Och står det att de gäller för inrikes postbefordran, så bör det också gälla till sista datum – dvs obegränsat …
Fungerar utmärkt. Fast jag gör det bara på julkort
I praktiken tror jag inte man behövt några frimärken alls, för det mesta. Oftast kommer posten fram ändå. När jag gjorde en kort sejour på posten på 90-talet så vet jag att de flesta inte brydde sig om ofrankerad post. Det krävde en del manuell hantering och admin som man inte pallade med.
Att dessutom reagera på om försändelsen hade rätt frimärke fanns inte på kartan. Men kanske är det annorlunda idag? Automatiska sorteringssystem som spottar ut felfrankerade brev i en korg vid sidan?
Fördelen med en digital brevlåda är att myndigheter och domstolar då kan skicka handlingar som behövs delges. Har handlingen skickats till en digital brevlåda anses mottagaren delgiven (så är det t.ex.i Danmark). Då behövs inte resurser läggas på omständliga och tidsödande delgivningsförsök vad gäller stämningsansökningar, kallelser till huvudförhandlingar m.m.
Det är ju en fantastiskt stor fördel!
Det verkade iofs som att vissa grupper kan komma att undantas från kravet, om jag förstod nyheterna rätt. Så det kanske inte träffar alla i befolkningen.
Blir ju guld det här när trikinproverna kommer fram till labbet efter 10 dagar…
Kan du inte frysa in köttet så länge?
Ser så klart fram emot att staten levererar någon teknisk apparatur för att hantera det hela..
Max Hanemann ovan skrev om precis samma sak som gjorde att jag till slut tröttande på J–a Kivra. Endast mobilt BankID ! “Fast BankId” med i mitt fall USB-ansluten dosa duger inte och J–a Kivra hade inga planer då att erbjuda sådan inloggning. Jag avslutade mitt konto när möjligheten att använda ett lösenord togs bort för flera år sedan.
En bekant noterade tidigare att om man lät Kivra betala fakturor låg dom på pengarna i två dagar. Hmmm…
Om nu våra älskade kära ledare vill att svensken skall tvingas ha en digital brevlåda borde dom i så fall dels fundera på de äldre som inte kan hantera modern IT, dels de säkerhetsbrister som finns i dagens mobilteknik med läckande appar.
Så om staten inför en digital brevlåda som obligatorisk får dom ***emej fixa en tjänst med större flexibiltet än J–a Kivra.
(Så – nu är trycket lättat…)
Du har ju statens variant Min Myndighetspost.
Men vad som borde göras är förstås en medborgarportal där man som medborgare hanterar alla sina myndighetskontakter och -funktioner. Givetvis också med öppna API:er. Är ju riktigt hjärndött att varje myndighet ska bygga sin egna infrastruktur. Istället borde de bygga plugins till Medborgarportalen.
Digitalt tvång kommer att leda till ökad utsugning och ett storebrorssamhälle.
Så gott som alla brev jag får i den digitala brevlådan lyder “Du har fått ett meddelande från X. Logga in hos X för att läsa meddelandet.” vilket är totalt meningslöst.
Exempelvis pensionsmyndigheten och skatteverket skickar alltid den typen av meningslösa brev.
Hur mycket tid ska man tvingas lägga på att logga in på en massa appar och tjänster? Har vi inte nog med tidstjuvar? Den fysiska posten väntar snällt tills jag har tid att ta hand om den, och i och med att den kostar att sända så blir mängden mer rimlig än med e-post.
Är väldigt förvånad över att den generella tongången här verkar vara positiv till avvecklingen av fysisk postgång. Visst, det finns många fördelar med elektronisk post, t.ex. miljövinster, lägre kostnad för avsändarna, i princip omedelbar leverans och möjlighet för mottagaren att sköta sina affärer även när vederbörande är bortrest.
Men det finns också många nackdelar med elektronisk post, särskilt om den blir obligatorisk och/eller ersätter fysisk postgång, inte minst ur beredskapssynpunkt:
– till skillnad från fysisk post kan e-post hackas, och skulle då ge en angripare (främmande makt, utpressare eller annonsör) tillgång till en mycket stor mängd data, medan stöld av fysisk post endast ger en begränsad mängd information,
– om det inte finns alternativ till elektronisk post skulle utslagning av internet eller den aktuella e-posttjänsten ha extremt stora konsekvenser på samhället och i princip kunna lamslå landet, oavsett om orsaken är medvetet sabotage från främmande makt, en terrorattack, en naturkatastrof eller omfattande tekniska fel,
– den personliga integriteten och privatlivets helgd inskränks ytterligare, både för att all distanskommunikation går via avlyssningsbara kanaler (visst, post kan öppnas, men inte i samma skala som e-post kan läsas av och lagras), och för att tvånget att läsa e-post gör att individens position kommer att lagras ännu mer frekvent,
– informationsbelastningen kommer att öka ytterligare – att skicka vanlig post kostar och är besvärligt vilket håller nere volymen på rimliga nivåer medan e-post är nästan gratis och kan skickas i stora mängder, vilket tar tid från mottagarna och gör det svårt att sila fram det väsentliga, ett problem som redan finns med e-post men som blir etter värre om man måste hitta sina viktigaste meddelanden i e-postfloden,
– elektroniskt lagrad information kan lätt försvinna utan att mottagaren vill det, t.ex. genom att tjänster uppgraderas eller att det finns begränsad lagringstid, och den som vill undvika detta måste då själv skriva ut allt på papper (vilket jag själv gör),
– alla människor tvingas skaffa och betala för en (någorlunda) uppdaterad hård- och mjukvara samt uppkoppning till internet även om de inte vill det, vilket i och för sig inte är så många numera, men frihet är en viktig princip,
– ett e-mail kan aldrig få den dignitet som ett fysiskt brev, t.ex. i form av ett handskrivet kärleksbrev, ett vackert diplom, en fin inbjudan, ett värdigt sorgebrev, ett vykort som rest över hela världen eller ett fint julkort att ställa på hyllan.
15 kronor för att skicka ett brev? Kivra? Vafasen?
Jag använder gratistjänster för att skicka brev: Bl.a. Gmail och Protonmail. De duger nog för i stort sett alla, men om man envisas att betala för brevförmedling så finns det många alternativ.
Mitt kära Länsförsäkringar tar förstapris i analog-digital idioti. En gång per månad får jag sms om ”nytt digitalt dokument från Länsförsäkringar.” Sju svårare år av navigering i deras internetbank så landar man på en pdf med månadens kontoutdrag. Som man ju redan kunnat ta del av i app eller internetbank. Går inte att stänga av heller.