Japan rundar sina egna sanktioner mot Ryssland och har visserligen stoppat exporten av ca 5 000 nya bilar i månaden, men istället dubblat exporten av begagnade till ca 25 000 per månad. Dessa kan både köras för att hålla igång rysk ekonomi eller direkt stödja Rysslands illegala krig i Ukraina, eller användas till reservdelar för samma ändamål. Elektroniken i begagnade bilar kan användas i tillverkningen av vapensystem som kryssningsrobotar, drönare, pansarvärnsvapen med mera.
Japan är en stor exportör av begagnade bilar. År 2021 exporterade man 1 224 954 bilar via ro/ro- och containerfartyg. En anledning är att Japan för att stödja sin bilindustri har gjort det attraktivt att bara behålla en bil tills den är fem år gammal, varefter många bilar alltså istället exporteras. Förvisso högerstyrda på grund av vänstertrafiken, men det verkar alltså inte vara ett problem.
År 2021 exporterade Japan 162 249 begagnade bilar till Ryssland och Ryssland var den största exportmarknaden för de begagnade japanska bilarna, följt av Förenade Arabemiratens 133 233 bilar och Nya Zeeland med 104 594.
I våras införde Japan ett stopp för export av nya bilar till Ryssland som en sanktion på grund av kriget. Från 5 067 nya bilar exporterade i januari och 6 250 i februari föll exporten till noll bilar i maj.
Men istället ökade exporten av begagnade bilar. I november var exporten till Ryssland 25 732 begagnade bilar mot 14 804 bilar samma månad året innan. Utan att räkna in december har exporten från Japan till Ryssland nått 188 607 fordon.
Japanska pickuper från tillverkare som Toyota, Mazda, Nissan och Mitsubishi är frekvent använda av bägge sidor i kriget och är i det närmaste att betrakta som krigsmateriel.
Exporten sker till hamnarna i Vladivostok och Nakhodka.
Tydligt är att Japan spelar falsk med sanktionerna mot den rätt blygsamma exporten av nya bilar – japanska bilföretag har ofta regional tillverkning av nya fordon i olika delar av världen – men har alltså ökat stödet för Ryssland via ökad export av begagnade bilar. Viktigt att komma ihåg är också att även en fem år gammal bil innehåller extrema mängder kvalificerad elektronik som kan strippas och användas för tillverkning av vapensystem i Ryssland. Via inköp av begagnade bilar kommer Ryssland över elektronik som kan användas för t ex tillverkning av kryssningsrobotar, pansarvärnsvapen, luftvärnsrobotar och drönare.
Elektroniken i bilar inkluderar idag radar, kameror, IR-sensorer anpassade för att användas ombord på rörliga fordon, samt förstås en lång rad system som är inbyggda datorer för olika styrsystem. Exempelvis kan man strippa en ny bil på viktiga sensorer som kan användas till vapensystem, och fortsätta använda bilen som bil, men utan backkamera, kamera, sensorer och radar för förarassistans. Även femåriga bilar innehåller också ofta telematik för datakommunikation som också är lämplig att överföra till vapensystem.
97 kommentarer
Intressant. Följs export av begagnat/utgånget materiel till Ryssland någonstans?
Man kan kolla på RySSka motsvarigheten på Blocket, finns även youtubers som besökt bilhandlare. Priserna på begagnat är extrema nu i RySSland, i sommras hittade jag en Golf 2022 modell med standardutrustning för 70 000 euro!
En ny RySSk-tillverkad Toyota Camry gick på 65 000 euro…
Verkligen förvånande att det var den nationen! Finns säkerligen fler nationer som gör nåt liknande, brukar inte Frankrike vara luriga runt affärer med ”terrorländer”?!
Bra grävt – hoppas internationell MSM media kan fiska upp och framhålla sådant här.
Men är väl mkt begärt!
Strongt. Du lyckas få till kritik av både Frankrike och media när artikeln handlar om Japan. Kämpa!
Och du lyckas hitta något att klaga på.
Ja, jag är saklig som vanligt.
Du menar som typ som här i augusti?
https://www.nst.com.my/world/region/2022/08/819171/japan-continues-exporting-huge-number-used-cars-russia
+1
De länder med flest företag som är kvar i Ryssland är bl.a franska och Tyska
Mycket intressant.
Det är för jävligt, kort sagt. Hoppas detta uppmärksammas på bred front.
Är ålder enda kriteriet för begagnad?
I Sverige är en bil begagnad så fort den registrerats på en ägare och körts några meter.
Men i sak korrekt att Japan missaktar sanktionerna.
Bör finnas många intressanta komponenter som kan säljas till ryssarna från supply chains kring “återvunnen elektronik”. Där har vi som vill bli av med grejerna snarast önskat känna till så lite som möjligt.
Framgår ej i statistiken. Det vi vet är att mycket bilar i Japan går på export efter fem år.
Vill minnas att bilar i Japan drabbas av kostsamt tvingande underhåll efter ett antal år i Japan pga att klimatet går hårt åt komponenter i bilarna.
Nja det är snarare så att bilprovningen anses strikt. Många låter sin lokale bilhandlare sköta besiktningen och de brukar passa på att hitta en massa dyrbara reparationer som måste utföras för att bilen skall klara besiktningen och så passar dom på att sälja en ny bil i stället. Det är en scam som man satt upp för att sälja fler nya bilar. När jag bodde i Japan så besiktigade jag min BMW K100 själv och det var inga som helst problem, de var jättetrevliga på stationen men många (traditionella) japaner drar sig för att åka till stationen själv. Detta var en del år sedan så vet inte om det ändrats sedan dess.
EU minskar ju i alla fall importen men vi har tydligen trots det handlat gas och olja för 100G€ från orchigarkerna sedan kriget i Ukraina startade enligt energyandcleanair.org.
25000 beggade bilar känns futtigt i den jämförelsen med är ju så klart likväl fördjävligt.
Är ju 200 000 bilar per år. Hur många kvalificerade (nåja) vapen/robotar kan tillverkas från detta? Helt annat än att importera energi
Utan energipengar blir det svårt att köpa bilar. Vi sitter i samma hycklarbåt allihop..
Japan har rätt mycket verksamhet kvar i Rys-land också.
Här är de företag som Yale Univ. listar som de som kör “business as usual” trots Rys-lands krig mot Ukraina.
Asics
Itochu
Kawasaki
Makita
Mitsubishi Heavy Industries
Mitsui
Mizuho Financial Group
Nippon Telegraph and Telephone Corporation
OKI
SMC
TEPCO
Yamaha
Yazaki
Sedan ett gäng som fortsätter utan att investera och marknadsföra sig, men i övrigt fortsätter verksamheten.
Fujifilm
Japan Tobacco
KDDI Corp
Nippon Steel
Sumitomo Mitsui Financial
Toshiba Group
Toyota Tsusho
Yokogawa
Yokohama
Kolla listan här.
https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain
Undvik dessa företag och tänk på att det är stora organisationer som tillverkar väldigt många olika produkter.
Inom Mitsubishi Heavy Industries finns tex. bilmärket Mitsubishi.
Surtrutn
Det var en diger lista, lyfter på hatten o tackar. Ska engagera mig mucho o bojkotta max.
Snyggt gräv och oväntat.
Nu kommer jag få kritik för det jag avser skriva men så får vara.
Detta har jag i egenskap av mitt arbete känt till att det pågår fuffens kring sen tidigt i våras. Jag kan inte bli tydligare än så då detaljer skulle kunna sabba min anonymitet men Japanerna agerar med jävligt grumliga intentioner i denna konflikt.
Alla parter följer sin strategi. Japan kan mycket väl resonera så att ju längre kriget pågår desto mer försvagas deras fiende Ryssland. Genom att hjälpa den förlorande sidan, dvs Ryssland, förblöder den mer.
Inget i den förfrågan jag fick tydde på någon försvagningsstrategi men jag kan ha fel naturligtvis.
Snälla, säga att de säljer bilar som har fungerande GPS, som har en funktion i att visa fel ju närmre Ukraina den befinner sig! Plus buggningsutrustning inbyggda i vissa microchip som används i nytillverkade ryska pansarvagnar.
Tyvärr inte några bilar, lite vagt kan jag peka på kvalificerad utrustning för att bedöma positioner på rörliga objekt i hög hastighet och kringliggande komponenter och tjänster.
Man kunde ju kanske tro att japanerna borde se det som positivt om orcherna besegras i grund, med tanke på att Nordkorea och Kina är mer eller mindre kompisar med bunkerorchern och hans anhang. . Men kanske är det inte så enkelt, uppenbarligen är Orchland en stor marknad för japanska företag, vilket visas av listan ovan. Så, hur tänker man då i Tokyo? Det är frågan. Bra att detta uppmärksammas, kanske kan det internationella samfundet sätta press på Japan så de upphör med denna export?
Japan med flera vill ha krigen lokala o handeln global.
Så länge det sker NIMBY.
Varför inte skicka en fråga till den så folkliga ambassadören för Japan? Vore intressant att läsa hans kommentar.
Du var lite snabbare än mig. Men “great minds think alike” som man säger 🙂
Skulle man kunna ställa en fråga hit tro?
https://www.facebook.com/JapanEmbSweden
Eller på twitter: @japanisverige
En direktkanal på Twitter är @JPN_PMO (Japan Prime Minister’s Office). Skriv på engelska, var artig, och presentera fakta. Du får inget svar, men de läser seriöst och agerar.
Man kommer att tänka på Playstation 2 och pratet om att den inte skulle säljas till vissa länder för att den var för avancerad och kunde användas för militära syften. Emotion Engine med mera.
Någon som har koll på hur stor bevakning traditionell media har på dessa uppgifter? Kunde ju vara kul att se SVT, TV4 Aftonbladet och Expressen hänga utanför japanska ambassaden och ställa lite besvärliga frågor.
Jag undrar bara om det är ekonomiskt gångbart för Ryssland att importera bilar, slakta dem och bygga robotar? Antar att Japan inte skänker bort bilarna? Det låter som ett extremt dyrt sätt att importera elektronik, helt enkelt.
Finns inget gångbart I Rysslands krig mot Ukraina.
Vad har ekonomi med detta att göra?
Ryssland gör det som krävs. Man räknar inte som ekonomer, inte i det korta loppet.
Utan det handlar om försörjning av krigsindustrin.
I det långa loppet är det såklart kört för Ryssland.
Däremot kan man ifrågasätta nyttan av delarna. Det är inte bara att sätta in en backkamera isllet för en optisk sensor i en kryssningsrobot. Det krävs mycket anpassning av komponenterna för att fungera i en transportplattform för militär användning, tex en kryssningsrobot.
Jag antar att Japan vill ha vetalt i västvaluta och inte rubel. Om de använder sin begränsade tillgångar av västvaluta på något improduktivt så finns mindre kvar till att köpa produktiva. Om ekonomi inte betyder något med det att göra, varför skall vi då hålla på med ekonomiska sanktioner?
Så du menar att Japan donerat bilarna eftersom de inte vill ha betalt i rubel?
Eller så får de betalt i energi.
Sanktionerna syftar inte till att stoppa Ryssland här och nu, och det skrev jag men du förstod eller struntade i det. De biter på sikt.
Vad tror du själv?
När det gäller användningen av bilarna är det nog som jag skrev att de ersätter andra bilar. Tveksamt de skrotas till vapen.
Dessutom går det inte att strippa av alla sensorer, bilen går inte så bra eller inte alls utan dessa. Bilprocessorer är inte milspecade processorer i robotar. Ett jävla jobb att programmera om dem dessutom. Bilelektronik är grymt specialiserad.
En backkamera är dessutom inte av samma kaliber som ett optiskt geolokaliseringasystem för en robot som exempel. Men det kan kanske förklara träffaäkerheten…
Jag tror det är lättare för Ryssland att köpa upp de motsvarande komponenter via bulvaner. Det handlar om ett tusental av varje slag.
Däremot är det såklart lätt att gömma dessa delar i en Yakuza inspekterad fordonsbåt från Japan till Vladivostok.
Så oavsett syftet bör transporterna förhindras.
Nej, det just att de inte donerar jag menar. Sedan tror jag inte bilarna skrotas för att användas till robotar utan att de används som bilar. Det kan i och för sig vara illa nog.
Jag tror helt enkelt att ryssar köper begagnade japanska bilar istället för västerländska made in Russia eller importerade.
Japan ser ett exporttillfälle.
Japan bör självklart bes förklara vsd de sysslar med.
Begagnade bilar från Japan är rätt billiga. Och du kan troligen få ut flera microcontrollers från varje bil. Om en beg bil kostar 10-100 tusen kronor är det en droppe i havet jämfört med vad den färdiga missilen kostar. Men givetvis hade man hellre köpt lösa komponenter på rulle från någon bakgårdshandlare som är generös med tolkning av reglerna.
Det stora problemet är väl om microcontrollerna är OTP och inte kan omprogrammeras.
Det som är billigt från Rysslands sida är att betala lite internettroll att fuska med sanningen.
Eller hur? Var du med i fredsrörelsen under 1900-talet också?
Nej, var du med i Hitlerjugend?
Jag sysslat en hel del med elektronikkonstruktion, inklusive av militära system. Om jag mot förmodan skulle behöva något som till äventyrs skulle kunna finnas i bilar så finns det långt mycket bättre vägar att gå än att plundra bilar.
Att man snor elektronik ur bilar, eller tvättmaskiner, är bara trams. Allas vår favoritbloggare får ursäkta men det fungerar inte på det viset.
Den där stackars elektroniken gör nog mest nytta precis där den sitter. Så länge man inte vill ha en kryssningsrobot med fönsterhissar.
+1
Kanske en Toyota PickUp kryssningstruck med 200kg sprängmedel på flaket. Men har inte synts till så många.
Då behöver du en trebuchet för själva leveransen också.
Precis så tänker jag att det förhöll sig med PS2 också. Pratet om att den gick att använda till kryssningsrobotar eller vad det nu var, var helt enkelt ett reklamjippo.
I fallet med PS2 så var det väl den (då) fruktansvärda beräkningskapaciteten i kombination med att den kunde köra Linux som var problemet IIRC
Ja att bygga beräkningscluster som testas tex här: https://ncsa30.ncsa.illinois.edu/2003/05/ncsa-creates-sony-playstation2-cluster/
Jag vet inte om du behöver en PS2 eller PS5 grafikkapacitet för att sryra en kryssningsrobot.
Men däremot i avancerade luftvärnsradarsystem som måste processa väldiga mängder data.
Och det är rätt avaancerade grejor.
Katalysator och partikelfilter kan vara vettigt på reamotorn.
Jäkligt liten risk, ja. Men i låg serie eller prototyptillverkning är det kanske inte omöjligt att det händer när man blir desperat?
Jag har sett en baltisk kund retrofitta in en canbusstyrd relämodul från Ford till en industrirobotcellstyrning.
“Det var det vi hade tillgängligt” var svaret när vi frågade varför dom bara inte köpt plugnplay-prylar av oss..
Säkert från Bosch ändå så det är kompatibelt.
Fördeleb med bilelektronik är att den har rätt bra miljötålighet.
Lol! 🙂
Du har helt rätt Lars C.
Att ta digitala komponenter från bilar och tvättmaskiner och anpassa och montera dem i robotar mm är så svårt och arbetskrävande att det är näst intill omöjligt.
Det blir litet annorlunda när man kan ta en hel enhet, tex en GPS-telefon, och montera den i en ny situation så som Ryssarna gör i sina flygplan.
Ok, här har vi färdiga GPS-moduler på Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/c/gps-moduler
Här vi GPS-moduler för inbyggnad på Electrokit (postorder för hobbyister, sitter i Malmö):
https://www.electrokit.com/?s=gps&post_type=product&lang=sv
Hur många 100 vill du ha? Nu pratar vi ändå förhållandevis kvalificerade moduler. Sedan kan man gå in på större grossist som DigiKey och Mouser och se vilken helt grotesk variationsrikedom det finns inom begreppet “elektronik”. Även
om du har full tillgång till hela världsmarknaden, samt några plutoner professionella inköpare, så kan det fortfarande var stört omöjligt att få fatt på vad du behöver för att tillverka några till. Vad man därför ofta gör är att inte ens försöka, man köper in allt man någonsin kommer att behöva för hela produktserien direkt vid produktionsstart. Behövs det fler så säljer man in den nya fantastiska version 2.0, nu med ännu fler finesser, och kör en ny konstruktion med vad som då finns att köpa och sedan en helt ny produktionsserie.
Om inte hela världsmarknaden kan skaka fram vad som behövs, vad är då oddsen för att någon begagnad japansk bil skulle innehålla vad man behöver?
Celander: Du har helt rätt.
Robot med fönsterhissar 😄
Man tager vad man haver:
https://www.nbcnews.com/slideshow/amp/car-parts-scrap-metal-diy-weapons-syria-53689461
Det går att styra en vingklaff på en missil med samma processor och effekthalvledare som används till en fönsterhiss.
Det går förstås att löda loss komponenter från div olika kort som hittas lite här och där, katalogisera dessa och på så vis göra dem tillgängliga för de som bygger missiler och robotar. Men det förutsätter att varje styrning blir unik, då den knåpas ihop med komponenenter som “är vad man har”. Det blir väldigt många ingenjörstimmar för varje enstaka styrning, frågan är om det ens är möjligt, men verkligheten överträffar ofta dikten. Med tanke på vad en missil kostar så kanske man kan acceptera en extra kostnad på några milj rubel för en unik styrning, frågan är om man har ingenjörskapaciteten?
Jag instämmer i att det borde vara lättare att få tag på nya saker. Elektronikkomponenter kan köpas över disk och av vemsomhelst. Processorer, motstånd och filmkondingar tar i princip ingen plats, lätta att smuggla.
Dagens snäva produktionstoleranser gör att det går fint att styra missiler med standardprocessorer. En av framgångsfaktorerna bakom Elon Musks Spaxe X är att de använder helt vanliga processorer, istället för svindyra mil-specade. Om man behöver riktigt raffiga komponenter, lågbrusiga motstånd, riktigt fina analoga förstärkarkretsar, dedikerade effekthalvledare, etc så kan man vara helt säker på att dessa inte går att hitta i bilars elektronik, eller för den delen i vanlig konsumentelektronik. Och sannolikt, som tur är, så har ryssarna svårt att få tag på åtminstone en del av sådana komponenter.
Vad kan det sitta för andra saker i en rysk robot/missil som inte är elektronik, men som de köper från väst?
Japan verkar ha god kontakt och militärt samarbete med väst. Ryssland har viktiga militära baser på Kyrill samt en pågående dispyt om territoriella gränsdragningar med Japan. Samtidigt är Japan så som alla beroende av energi. Ett lands utveckling, tillväxt, BNP är beroende av stabil tillgång av energi.
En killgissning- Japanska bolag betalar för gas med varor/ komponenter som Ryssland är i behov av?
https://www.aljazeera.com/news/2022/6/7/russia-suspends-deal-with-japan-on-fishing-near-disputed-islands
https://www.aljazeera.com/news/2019/1/22/all-you-need-to-know-about-islands-at-heart-of-russia-japan-feud
https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/3/29/japan-to-ask-firms-not-to-pay-in-roubles-for-economic-transacti
https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/8/24/japan-signals-return-to-nuclear-power-to-stabilise-energy-supply
Japan är extremt beroende av import av fossila bränslen efter man stängt sin kärnkraft.
RIKKI: Lyckligtvis inte helt. Och nu skall man starta flera reaktorer igen. Beroendet av fossilbränslen finns dock kvar, även om det minskar.
Japanerna har ju några suspekta affärer på sistone.. Tex Mitutoyos snedsteg med kärnvapenindustrin i arabländer och Nordkorea..
Hahaha nu får ryssjävlarna högerstyrda bilar! Hoppas UAs krypskyttar även tar notis.
Kan inte Japsen bara ta tillbaka Kurilerna nu när Moskva är upptagen med folkmordet i UA!
En miljard gånger hellre en högerstyrd Toyota än en vänsterstyrd Lada.
Ja, Sverige valde bort vänstertrafik redan 1968…
Synd vissa fortfarande kör på fel sida….
Läste någonstans att en del ö-nationer i Stilla Havet gick tillbaka till vänstertrafik just på grund av den stora tillgången på billiga beg.bilar från Japan.
3 september 1967
Vi hörde i går i ett reportage från Indien där det sas från Indisk sida att krig i väst ligger så långt bort och att vi har nog med vårat eget, alltså det angår inte oss.
Japan ligger ju ännu längre bort från Ukraina.
Krig pågår lite varstans och inte verkar det som vi upprörs över det som pågår i Jemen.
Hur jävligt vi än tycker det är att alla inte engagerar sig lika mycket som vi här i väst gör för Ukraina så är det nog så det fungerar, det ska beröra oss för att det ska engagera.
Självklart är det så. Vi är en smula egocentrista och tror att bara för att det är på vår bakgård denna gången är alla i hela världen intresserade. Israel har Mellanöstern. Indien har Pakistan och Kina. Saudiarabien har Jemen. Och så vidare. De är på sin höjd indirekt intresserade om en konflikt kan påverka deras primära intressen, som i fallet med Israel/Iran/Ryssland.
Japan har ändå Ryssland som (på Kurilerna) ockuperande granne, vilket är en viktig faktor i att man bestämt sig för att gå från i det närmaste demilitariserat till världens tredje största försvarsbudget (även om Nalle Puh-Kinas skramlande runt det fria Kina på Taiwan också påverkar). De borde veta bättre. Indien är en helt annan tekanna med fisk.
Jag såg att Yamaha var med på listan. Skrev direkt ett mail till dem och frågade vad de sysslar med?
“Hej.
Som flerfaldig Yamaha-ägare blir jag väldigt bestört när jag ser att Yamaha fortfarande bedriver kommersiell verksamhet i Ryssland. Hur kan det komma sig att företagets moraliska kompass är så felkalibrerad? Detta skulle jag väldigt gärna vilja ha ett svar på.
https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain
Fortsätter detta blir det inte en Yamaha nästa gång jag byter ut någon av crossarna.
Med Vänlig Hälsning XXX”
Där xxx givetvis är mitt riktiga namn
+1
Intressant. Jag har reagerat på att så många av bilarna man ser på bilderna från Ukraina är högerstyrda. “Från Storbritannien,” har jag tänkt. Men det kan ju till viss del vara export av begbilar från Japan.
En förklaring till att så många går på export är att Japan har nära på extrema besiktningskrav på bilar som är över 8 år. Så länge allt funkar och de klarar besiktningen får bilarna rulla. Men skulle något behöva repareras så går det inte att motivera ekonomiskt. Därför är det enklare att exportera till Mellanöstern där det finns gott om skickliga (nåja …) mekaniker som fulreparerar med piratdelar och sedan säljer vidare. De tar även emot utskrotade bilar från USA, exempelvis sådana som skadat av översvämningar eller inte bedöms kunna repareras efter krock (jobbet överskrider bilens värde). Har sett bilder på enorma områden med “bilverkstäder” så långt ögat kan nå.
Ovannämnda är också en förklaring till att man inte ska vänta sig någon lång livslängd på en japansk bil. De är byggda för att hålla i 8 år och 18.000 mil. Sedan rasar allt. Flertalet europeiska bilmodeller kan – med lite kärlek – leva i 30 år och över 30.000 mil. Lite generaliserat, jag vet … 😉
Re: CYKEL STYRE
Ang. ditt inlägg så reflekterar över alla gamla taxibilar i Japan. Gått hur långt som helst, många gjorda i mitten av 80-talet.
Stämmer inte. Undantag åt båda håll finns såklart, men av allt jag sett, hört och läst så håller japanska bilar bäst både som nya och gamla. T ex rullar fortfarande mängder av Corollor från runt sekelskiftet.
Varning för whataboutism, men det är ok att köpa tyska bilar och vitvaror?
Trist med Japans agerande.
Fin hamn de har där i Vladivostok. Vore tråkigt om nånting… “hände” med den. Med tanke på all rökning och sånt. *fingrar på patrullbrännararmbandet*
Jag ser en någorlunda trolig förklaring:
Ryssland skriker efter bilar, nya, begagnade eller vad som helst. Japan har förbjudit/begränsat exporten av nya bilar, men det finns ett kryphål om att man inte begränsat exporten av begagnade bilar. Med tanke på vilket paragrafryttarbonanza det rättshaveristiska japanska rättssystemet är så finner jag det som troligt. T.ex. är prostitution förbjudet, men man har lagliga bordeller genom att man inte tekniskt sett har sex i dem pga definitionsfrågor. Det är också förbjudet med spel om pengar, vilket man löser genom att ha spel om meningslösa prydnadsföremål som kan lösas in till fastställda belopp i speciella kiosker. Skulle därför inte förvåna mig om en bil inte längre klassas som en bil i Japan om deb inte har besiktigas och det därför är fritt fram att exportera. Det skulle heller inte förvåna mig om denna export sköts av yakuzan, den mycket belevade och samtidigt väldigt inflytelserika japanska maffian. Sannolikt kan man få ut betydligt mer för gamla begagnade bilar på export än genom att sälja eller skrota dem i Japan. Eftersom detta inte tekniskt sett är förbjudet kommer detta att fortsätta så länge det inte ser för illa ut och regeringen tvingas agera för att inte tappa ansiktet.
Intressant. Kör också väldigt mycket högerstyrda bilar i Nordkorea. De flesta importeras svart från Japan via skumma nordkoreanska företag i Japan – men intressant om detta skulle kunna vara ett sätt även för DPRK att komma åt västelektronik. Annars var västbilarna i DPRK 200 st mörkgröna Volvo 144 DL från 1974…
Teknik i kryssningsrobotar som tidigare var toppmodern och väldigt dyrbar finns i dag tillgänglig i stora mängder även i äldre bilar fick jag lära mig på en kurs som luftvänets befälsutbildningsförbund höll. Tex. finns det accelerometrar i krockkuddar och bältesspännare om jag inte minns fel. Det skulle inte vara allt för svårt att tillverka kryssningsrobotar med civila komponenter. LVBUF har länge drivit tesen att det viktiga i ett modernt luftförsvar är att kunna skydda sig mot kryssningsrobotar och ballistiska missiler inte minst för att de är lätta och billiga att bygga.
Jag skulle säga att det finns en sannolikhet att
ryssarna kan nyttja en del teknik från japanska bilar.
“Inte alltför svårt”. Jo, Först skall man hitta lämpliga komponenter som behövs. Sedan skall man löda samman komponenter som inte är utvecklade för att passa samman. Och till sist skall man programmera alltsammans för att slutligen prova. Hur provar man något som man inte själv utvecklat?
Skulle kunna tänka mig att detta är allvarligare och viktigare för rysk ekonomi:
https://www.nrk.no/urix/gassen-fra-russland-strommer-til-europa-_-via-norskehavet-1.16236224
JUST NU
Ett flygplan Boeing 737 reg EW-544PA i Belarus startade i Minsk ca 01.00 med destination Sharjah i Dubai. När det kom till Kaspiska Havet gjorde det en 360 grader sväng och flög samma väg tillbaka till Minsk.
Vad hände? Fick det kanske inte tillstånd att fortsätta på grund av restriktionerna? Snopet för passagerarna om det fanns några.
Intressant.
Bara en randanmärkning: 360 grader är hela vägen runt.
Göteborgsvits: Ha du hööt att di ska flötta Götaverken? De går la inte å flötta ett helt varv, då ä en ju tebaks igen!
Samma flight, med ett annat flygplan, flög hela vägen till Sharjah senare samma dag.
https://www.flightradar24.com/data/flights/b2727
Jag gissar att flygplanet som vände råkade ut för något fel som behövde åtgärdas.
Här följer en länk till reportage där CNN är med i Ukraina och öppnar en rysk drönare. Inuti i drönaren hittar de vanliga kommersiella delar från en rad andra länder. Komponenter som tillverkats efter att sanktionerna trädde i kraft. Till exempel motorn i drönaren är japansk:
The officer claimed that the drone’s cell phone tracker was US-made. He said that the engine was manufactured in Japan, and the thermal imaging module on the camera was produced in France after Russia had already invaded.
Other Russian drone parts come from countries including Austria, Germany, Taiwan and the Netherlands, the officer claimed.
https://edition.cnn.com/videos/world/2022/07/21/russia-drones-western-technology-ukraine-war-robertson-lead-vpx.cnn
Tipsar/påminner om Dokument utifrån: Tr–p och lögnerna som vapen
https://www.svtplay.se/dokument-utifran-trump-och-lognen-som-vapen
Car parts, scrap metal: DIY weapons in Syria:
https://www.nbcnews.com/slideshow/amp/car-parts-scrap-metal-diy-weapons-syria-53689461
Ukrainas attack på Engels flygbas gav en del följdverkningar.
Ryssen tömde basen och flyttade flyget långt österut
Ryssens luftförsvar blev så nervigt att de sköt ner ett eget jaktflyg som passerade.
Dessutom lyckade idioterna skjuta ner en del av de egna raketerna innan de nådde Ukraina och sannolikt är den S-300 som landade på en Vitrysk åker…tada..rysk.
Äsch, det där hamnade under fel rubrik, skit samma.