Det verkar som ämnet världens sämsta flygplatser är något som berör, så jag lägger ut frågan för svar här.
Det finns tydligen många kandiater för sämsta flygplatsen. Själv har jag besökt rätt många genom åren, men den som i särklass sticker ut för min del är förstås Arlanda, som är ett plockepinn av nödlöstningar designade av och byggda av den billigaste anbudsgivaren, och där man till och med måste gå landside för att göra transfer från internationellt till nationellt och alltså tvingas gå genom security, trots att man redan gjort det.
Jag håller annars JFK som en av de sämsta i världen, pga en kombination av arkitekturen och amerikanska immigration som kan förstöra exakt allas upplevelse och välkomnande till ett land. Lägsta anbudsgivaren bemannar där.
Andra listar t ex jätteflygplatser som Frankfurt eller CDG, antagligen just på grund av deras storlek som kan lämna en del att önska.
Alla har förstås en åsikt. Stockholmare älskar förstås sin Arlanda, för de behöver aldrig göra transfer i skiten. Riv och bygg nytt från början enligt standardiserade internationella upplägg med avgångar på övervåningen och ankomster på nedervåningen med två nivåer av väg utanför. Fungerar utmärkt i typ 95% av den civiliserade världen, till vilket Stockholm inte vill höra.
Nåja, man behöver iaf inte ta taxi mellan inrikes och utrikes på Arlanda, som i Sydney.
Men låt höra.
Vilken flygplats tycker du är sämst i världen?
271 kommentarer
Sheremetyevo var charmig men det finns några ryska provinsiella flygplatser jag aldrig vill besöka igen. Typ som Torsby, fast med sur personal, fulla passagerare och dålig mat. Känns inte riktigt som inrikes och utrikes flygplatser spelar i samma liga dock?
Ataturk Airport hatar jag dock kom jag på, usel mat även där och alla anställda verkar ha en iq på max 70.
Jag tänkte just skriva Sheremetyevo, ful som stryk.
Utseendet spelar mindre roll. Jättebillig Stary Melnik i personalkantinen (ja, man kunde äta i personalmatsalen om man ville, inte ens jag var så snål dock). Helt ok sushihade dom också. Och så en gammal postsovjetisk restaurang på översta plan där alla rätter tog 45 minuter och personalen hatade gästerna.
Inrikestransfer var dock efterblivet, åka minibuss till andra änden av flygfältet, typ.
Charmen på Sheremetyevo var väl annars alla illa dolda bevakningskameror “storebror ser dej” och en grupp med vakter som petade på alla svarta och mörka resenärer som inte satt helt upprätt med sina batonger men lät ljushyade vara ifred.
Lite OK med tydlig rasism där. Annars var väl Tashkent i dåvarande Sovjetunionen ett riktigt bottennapp , trafikerades bara av ryska flygvapnet och polska LOT , vaktad av trötta soldater med kulbälten, aldrig en fönsterruta putsad (det gick inte se genom rutorna av all nikotin och tjära) och rökarna (95% av alla passagerare rökte) fimpade rakt i linoleummattan så det luktade frän bränd plast i väntrummet. Men det var fri sprit och landgången ut och in i byggnaden var bred och fin
Hissen på Sheremetyevo var mycket märklig också. Den var felprogrammerad på nåt underligt sätt. Men mycket charmig flygplats!
Hmm, tänket du på designen, typ förstorade ventilationsrör, eller har du bott på transithotellet? Plattsättaren måste varit ngn beväring utan yrkeskunskap, småkryp i skarvarna. Endast Apple Hotell i GBG var sunkigare
Bodde aldrig på transithotellet men jag kan tänka mig förnedringen.
Tashkent utan tvekan den sämsta flygplats jag besökt, sovjettid. Ett bord med 2-3 coca cola och hemsk saft för dom som inte var först in.
Sheremetyevo var trevlig. Så länge man slapp äta middag där och bo på transithotellet.
Mitt moderna hatobjekt är Frankfurt.
Arlanda duger bra, men Bromma kan de riva. Vilket öde att landa på Arlanda sedan transit till Bromma eller vice versa.
Den jäkla flygplatsen.
Jag skulle vidare från den till Dubai när Edward Snowden var där.
Säkerhetskontrollerna var inte att leka med även om man bara mellanlandade.
Vad jag minns så var själva terminalen ganska okej.
Restaurangerna var ganska okej också.
Men logistiken sög hästb***e.
Flighten flyttades mellan gaterna hela tiden.
SVO 1 är (var) tveklöst den näst sämsta flygplatsen efter Omsk.
Omsk flygplats var ungefär lika välutrustad som SVO 1 avseende bekvämlighet, servicenivå och kundfokusering med skillnaden att när man landade på Omsk så stannade flygplanet på landningsbanan och motorn stängdes av.
Därefter kom en Belarystraktor ut på plattan och kopplade en krok framtil på planet som sedan bogserades in i 3 km/h.
Denna manöver tog allt som allt 45 minuter.
Att gå genom tullen på Sheremetyevo med demoutrustning som skulle med tillbaka och presentera de ryska tullarna med standardiserade officiella papper från svenska tullen kräver tålamod. En och en halv timme att komma in i Ryssland, två och en halv timme att komma ut.
Jag vill nog slå ett slag för Bromma. För få stolar att sitta på, fruktansvärda “restauranger” och så naturligtvis den härliga utomhuspromenaden på plattan som får en att tänka på ett annat millennium. Att sedan planen som flygbolagen använder är de mest obekväma sedan Kitty Hawk är kanske inte Brommas fel. Men i alla fall.
Har du varit på Bromma på sistone? Fantastiskt fin och bra flygplats sedan utbyggnaden.
Nja, det är ett par år sedan. I stand corrected.
Det var tider det, när alla platser i flygplanet var med liggutrymme. Lite dragigare dock, man fick klä på sig.
Liggutrymme. [INSERT OVEREAGER GIRLFRIEND MEME]
Chans att komma med i tiometersklubben! Säkert lockande på sin tid. Men man fick vara Magnus Uggla-snabb.
Bromma är bra, snabb säkkoll och incheckning. Visst, litet och få stolar, men man behöver inte vara där långt i förväg eftersom passagen är blixtsnabb.
Tvärbanan alldeles utanför/ Stockholms svar på spårvagn. 200 meter därifrån går buss 110 och 112 som tar dig till tunnelbanan.
Tvärbanan går även förbi pendeltåget i Sundbyberg. Tar max fem minuter.
Precis, jag tar alltid kollektiva medel när jag flyger från Bromma. Antingen bussen från Alvik eller en promenad från tvärbanan
Bromma är ju världens bästa flygplats! Inte bara för att jag bor på nära nog gångavstånd (innan vi flyttade till större bostad bodde jag på faktiskt gångavstånd) utan även för den smidiga logistiken med minimal kö till säkerhetskontroller och för att man slipper gå en mil för att komma till gater och flygplan. Likaså anländer bagaget snabbt och smidigt vid ankomst.
Min bästa incheckning på Bromma var för tiotalet år sedan när jag på frågan om destination fick nöjet att svara “New York”, visserligen med byte i Bryssel men ändå. (Och att väskan kom fram först efter två dygn fick jag leva med…)
Ser man till helhetsbilden är Bromma rätt horribel. Man har i praktiken omöjliggjort vettig byggnation av halva Stockholm i utbyte mot några inrikesresor och att politiker ska kunna åka bekvämt till Bryssel. Det blir varken hackat eller malet.
Det är ju helt okej att ha en stadsnära flygplats, men kanske inte fullt så stadsnära, och rimligtvis av någorlunda storlek i så fall, så den fyller någon slags funktion annat än som glorifierad Brysselbuss för politiker.
Nu går du ju in på nåt helt annat.
Du är för en nedläggning av B. Eller hur?
Bromma är Sveriges äldsta flygplats. Och det innebär med all sannolikhet att det finns rejält med förorenad mark långt långt ner. Kallinge flygplats med omnejd är riktigt förorenat och the locals har fått in gift i sin arvsmassa pga bland annat släckskum som används av brandkåren.
Kallinge flygplats är mycket mindre och nyare än Bromma.
Så sannolikt är Bromma flygplats med banor o.d. hopplöst omöjligt att placera bostäder på pga av hälsoriskerna.
Detta är inget som ventileras av nerläggningsivrarna. Sannolikt pga okunskap. Och ” gröna ” glasögon.
På Arlanda behöver inte gå ut ur respektive terminal längre. Så mellan 4 och 5 kan man gå emellan utan att behöva göra en säkkontroll. (finns även rullbana som påskyndar förflyttningen) Flög i helgen som var och upptäckte detta.
Och mellan övriga terminaler finns det transitbussar airside. Om man inte lyckas ta sig mellan terminalerna airside så gör man fel.
Heathrow (speciellt efter brexit) suger.
Osbe
Minns Heathrow på sent 70 o tidigt 80 tal, det stals baggage, ett rent helv om man var på väg till jobb. Den suraste personal jag upplevt är Geneve.
I snöoväder med inställda plan måste Heathrow vara absolut sämst.
Skulle lämna kl 17. Planet försenat till 20. Enligt BAs personal är det bra flyga till Heathrow där kommer det finnas personal som löser allt. BS!
Landar midnatt. Enorma köer. Flygplatsen stänger, alla måste ut genom passkontrollen. Liggunderlag och filtar på golvet i närliggande konferenslokal (tillsammans med hundratals andra.) Servicedesk öppnar 05 så ställer mig i kön 04. Kl 11 är jag framme vid serviceyrken får platser för flyget sen efter middag.
Det enda rimliga borde ha varit att inte gå på flyget på Arlanda. Vänta i Sverige tills det fanns platser…
Arlanda är dåligt och bör byggas om.
Men Bromma är sämre och bör läggas ner pga så usla kommunikationer.
Du menar tvärbanan som stannar 50 meter från ingången?
Eller att man är där på 15 minuter med taxi?
Det skulle vara skönt om folk som hatar Bromma hade åkt från Bromma senaste 20 åren 😉
Prova att åka taxi till/från stan i rusningstid.
T-banan till Solna C och sen buss eller taxi därifrån – du är ändå på Bromma snabbare än om du tagit Arlanda Express till Arlanda…
Det är likadant i alla storstäder i världen. Man undviker gatutrafiken under rusning. No brainer.
Och trafiken i Stockholm är som en glest bekoad kostig jämfört med tex Manila eller Bangkok.
Åter igen:
Bromma flyget har mycket resalternativ till och från terminalen
Med Tvärbanan kommer du snabbt till Sundbyberg och kan fortsätta med pendeltåget eller Tunnelbanan. Restid mellan terminalen och Sundbyberg är några minuter.
Bussar 110an stannar väl utanför terminalen?
Buss 112an 200 meter därifrån.
Stort plus för uttrycket “glest bekoad”! 😄
Varför ska du åka taxi från Bromma nuförtiden?
Tack.
Jobbpendla Österlen-Stockholm i sommras. Efter att SJ varit sena 7 gånger av 7 var jag tvungen att flyga. Satan vad bra utbygda Bromma har blivit med tvärbana fram till entren i princip.
Gillar internationella flygplatser. All världens människor passerar förbi, och man kan käka & slappa och dregla lite vid prylbutikerna med onödig elektronik.
Nominerar gamla flygplatsen i Hongkong, och Lukla i Nepal.
Helt enig med dig Loke. Dessa två är outstanding
Istanbuls “nya” flygplats, “Istanbul Internation Airport”. Den är byggd onödigt stor. Avstånden är onödigt långa. Från touchdown till att man lämnat flygplatsen brukar det ta 1,5 timme. Jämfört med Arlanda där man kan vara genom passkontrollen och i en Arlanda Express inom 20 min.
Jag var där i veckan, IST alltså,och tycker att den fungerar hyfsat bra, om än lite skrytbygge över det med onödiga avstånd. Satt i hyrbilen runt 45 minuter efter touchdown. Men det är ju bättre att ankomma SAW och avgå IST.
Då måste du ha lyckats undvika den gamla istanbul flygplatsen, den sög ordentligt.
CDG terminal 1 måste jag nog klassa som en av de knöligaste, även om den franska designen är ganska charmig i sin hopplöshet.
Hahahaha den är ju rolig med sin ovala design som förvirrar lokalsinnet, plus alla färgstarka västafrikaner.
Skulle hitta dörr 38 eller liknande, på landside CDG, för att gå ut till rätt buss in till stan. Följde dörr 34, 35, 36 och så började siffrorna om igen och ingen kunde hänvisa mig rätt.
Hela CDG är en märklig skapelse. Det känns som om vissa terminaler ligger utslängda som satelliter många kilometer ifrån varandra. Att få anständig mat innanför säkerhetskontrollen i terminal 2F och G är tekniskt omöjligt. Dessutom skitdyra butiker. Nu var det många år sedan men Lviv var något extra. Där blev man rätt blåst på pengar… Mumbai är en annan höjdare. Om jag minns rätt huserade malariamyggor inne på flygplatsen. Städpersonal ville ha betalt för att vi satt i avgångshallen.
Värsa flygplatser tycker jag finns i USA, speciellt om man gör internationel transfer och måste gå genom tullen och hämta väskan. Är enda platsen i värden jag sprungit på det.
På vissa flygplastser i USA är värre än andra. Så min kandidat till världens sämsta flygplats är Miami.
Med långa köer. Lyckats missa flyg trots 3,5 h på mig p.g.a långa köer i migrationen. Trots att jag inte skulle till USA.
Jag har besökt 105 flygplatser under mitt långa yrkesliv och den i särklass sämsta var Berlin-Tegel. Som tur är är den äntligen rnerlagd. Urusla kommunikationer proppfulla bussar), loungen låg utanför säkerhetskontrollen, SAS huserade i något som verkade vara en bussterminal från 50-talet, allmänt otrevlig och ohjälpsam personal, ständigt kaos vid boarding. RIP tegel
Skulle just gå in och skriva om Berlin-Tegel
Som att sitta utomhus mitt i smällkalla vintern, så kallt och noll isolering med kraftigt drag från otäta väggar och dörrar, utan att kunna köpa mat eller dryck annat än i en lite automat.
Och alla avgångar var konsekvent förenade.
Bubblare:
Kap Verde Boa Vista.
Utomhus mitt under solen = inget tak, bara en fyrkant av väggar utan möjlighet att köpa mat eller dryck…
Hmm, försök inte här. Skönskriva om sanningen.
Tvärtom skulle det vara. Inte ” Och alla avgångar var konsekvent förenade.” utan:
Och alla avgångar var konsekvent försenade.
Glömde nämna den charmiga Air-Berlin-terminalen på Tegel. En halv kilometer bort från huvudterminalen (där bussen stannade), en gigantisk plåtlada med betonggolv ute på ett fält. Inga stolar och proppfullt. Där kunde man stå och vänta på sitt försenade flyg. Undrar varför Air Berlin gick i konkurs…
Precis så! Usch!
(Visste inte det enbart var Air Berlin som huserade där. Tack!)
Ja kombinationen Air Berlin och Tegel var inte att leka med. Hände mig ett antal gånger att flyg blev inställda och man fick sova på något sunkigt hotell i närheten. Oftast efter att ha stått i oändliga köer fulla av arga medpassagerare.
Håller med om Tegel, när den var aktiv så har jag vid flera tillfällen hamnat i en enorm kö som började en bra bit utanför (innan covid). Kritiken mot Frankfurt håller jag inte med om, för mig har den fungerat väldigt bra.
Håller helt med. Var på Berlin-Tegel senast 2014 och vilket skitställe det var. Alla står packade som sillar, enorma köer överallt och absolut noll service/sittplatser eller knappt ens utrymme att stå.
Annan urusel upplevelse är mellanlanda i Shanghai. Checka ut väskorna, skaffa 24 h visum, scanna all bioinformation, checka in väskorna, missade 2 anslutande flighter. Ingen pratar engelska och alla är helt efterblivna och allt annat än serviceminded.
Rent tekniskt den sämsta jag varit på Zanzibar. Men den var charmig. Enda butiken som var öppen var en souvenirshop som verkade komma från 70-talet eller nåt. Men de hade i alla fall småflaskor whiskey och coca cola som man fick blanda i burken på sittbänkarna vid “gaten”.
Tegel hölls väl i och för sig ihop med eltejp och saxpinnar i ett antal år som ett provisorium medan man slet med att få ordning på haveriet Willy Brandt (eller Brandenburg som den först hette/skulle heta). Jag var senast på Tegel 2013 och det var mycket riktigt totalt kaos, man fick gå utomhus en lång bit för att byta terminal och trängseln vid gaterna var monumental.
Den tyska organisationsförmågans rykte fick sig verkligen en knäck av Berlins flygplatsprojekt…
Ej att förglömma vad gäller idioti på Arlanda: Åker man pendeltåg dit så måste man betala extra för att kliva av på Arlanda Station.
Oslo Gardemoen är också en skitflygplats där man i bland måste gå genom säkerhetskontrollen på nytt när man mellanlandar, precis som Arlanda.
En antikollektivavgift, vem får de pengarna! Men de tar 430 kr påbörjat dygn för parkering i Sky city.
Åker man pendeltåg tar det inte så mycket längre tid att åka till Märsta och ta bussen till Arlanda, om man vill snåla in på avgiften.
Det beror ju på att järnvägen via Arlanda är privat finansierad och måste betala sig. Och som nämnts ovan kan man undvika avgiften genom att istället åka till Märsta och ta buss till Arlanda därifrån.
Men om man inte kliver av på Arlanda utan åker vidare så betalar man ingen extra avgift, trots att man åker på samma järnväg. Känns som att någon gjort en otroligt dålig deal.
Stämmer, och det kan definivt tyckas vara ologiskt. Men den som ska till Knivsta eller Uppsala är rimligen ointresserad av vilken väg tåget går (Märsta eller Arlanda) så någon pragmatisk individ har väl insett att den valda lösningen är den som funkar…
CDG är en skräck
Absolut inte! Kinesiska cigaretter, fransk sprit och afrikanska resenärer. Vad mer behöver man för att trivas?
Har aldrig fattat varför folk hackar på CDG. Möjligen den gången flygplanet taxade runt hela flygplatsen under 20 minuter, men det var inräknat i flygtiden.
Håller med. Tycker CDG funkar bra.
Appropå taxa….. När man landar på Amsterdambanan på Schipol (Så namngiven för den är närmare amsterdam än terminalen)… och ser fram emot 40 minuter där Airbus blir en buss
Om du bara har 3 timmars transfertid och skall byta terminal under den tiden så är det väldigt hög risk att de inte lyckas lösa bagaget under den tiden iaf.
Nope, Heathrow däremot!
Heathrow är trångt och kyffigt med låg takhöjd vid incheckningen och kontrollerna. Klaustrofobisk känsla.
Ja om man mellanlandar och vill förlora sin väska då har man bäst odds på cdg eller Heathrow
Det är ju underbart att åka rulltrappa i glasrören och känna sig som Inspektor Clouseau 😂🤣
kom på en grej till, alla flygplatser i USA dom gillar att flytta fram departure 30 minuter i taget i flera timmar!
Håller med om JFK. Däremot inte om Arlanda som är helt ok jmf många andra.
Ny security kan man få intint på CDG. Extra härligt när man har ett kort air france->air france byte på 50 min. Snacka om att springa…
Dessutom suger den rent generellt, iaf de delar jag besökt.
Generellt är de amerikanska stora ganska dåliga då de inte som europeiska har en avgångshall utan en per flygbolagsallians eller så.
Att ankomma San Francisco var dock helt ok trots immigration…
Att byta till inrikes på heathrow är inte heller skoj. Snacka om sunkig terminal man hamnar i till slut.
Stora europeiska som AMS, FRA, MUC, CPH och även Helsingfors (glömt koden) är helt ok.
HEL är kanon
Sådär säger du bara pga alla asiatiska snygga tjejer som bemannar butikerna.
inte sant, jag shoppar aldrig på flyplatser. sitter på loungen och hinkar sprit
Inte en enda för en månad sedan. De fick respass under corona skulle jag gissa.
intint = internationellt till internationellt
Jag vet inte om den är kvar än men den där irländska puben på Helsingfors flygplats var en av mina favoritplatser.
Några flaskor Magners cider fick en att koppla av innan avfärd.
Lägg till Zürich också
Zürich har / hade (tio år sen) i alla fall en riktigt kool automatisk tunnelbana mellan terminalerna. Allt gick som klockor, sekundexakt.
Däremot var personalen direkt otrevlig mot ett par i vårt sällskap som fick ändrade sittplatser, isär, trots att de var gifta och hade samma namn. De är lite mörka i hyn nämligen och schweizarna verkar vara helt för ljus choklad. Med hjälp av lite eskalering löste det sig då personen byttes ut i stället.
Allt i allt undviker vi nog den vian framgent. Hela landet, noga taget.
Berlin… Trots att den är sprillans…
Håller med! Den är fruktansvärd! Oändliga avstånd, ingen service och långt till allt. Tegel var också kass, men låg i alla fall centralt.
Yes. Efter de enorma förseningarna kändes den redan förlegad när den väl invigdes. Saker som att ha gott om uttag för laddning av telefon och dator saknas. Därtill en jävla massa långa korridorer och konstig planering där det känns som om terminalerna byggts på ad hoc en efter en med nödlösningar till följd, trots att hela flygplatsen planerades från grunden.
Skrattretande också hur flygplatsen som bäst motsvarar de två flygplatser den ersatte, vilket fortfarande gör den till en väldigt regional affär med begränsade direktflyg, trots att Berlin fortsätter växa kraftigt med allt fler internationella IT-företag.
Numera har väl ändå alla VW id3 flyttats bort från banorna på Berlin? De behövde ställas upp för regelbunden laddning och manuell uppdatering av mjukvara i väntan på att problem skulle lösas.
Tegel (?) låg tämligen centralt men det hjälpte föga när man måste åka bil (och hitta ny parkering) mellan de små terminalerna utan tydlig märkning. Inget problem att hamna vilse där, bland enkelriktningar och vägarbeten.
LHR, därför att man bara har två landningsbanor (Arlanda har tre och Schipol 6) gör att alla störningar (väder etc) leder till massor med inställda flyg.
Berlin? Är den nya flygplatsen igång?
Ja, den är igång sedan några månader, tolv år försenad. Har varit där två gånger i höst. Vissa inkörningsproblem (långa köer till security), långa avstånd till gaten men den är iaf modern och har bra kommunikationer tilll Berlin (S-Bahn och Flughafen Express, FEX)
LaGuardia airport är riktigt sunkig, i övrigt skäms man för vår “internationella” storflygplats Arlanda.
LGA har definitivt haft en topp 10 sämsta! Va tvungen att ta en buss mellan terminalerna som går ut i Queens bostadsområde. Räkna med minst 50 minuter så länge dom inte stängde av biltrafikrampen helt.. Numera är det en helt annan upplevelse efter ombyggnaden! Kan t o m rekommenderas. JFK beror på vilken terminal då är på men håller delvis med bloggarn.
Har bristande erfarenhet av flygplatser men Modlin utanför Warszawa lämnade ju en del att önska…
Från början en militär flygbas som gjorts om till ytterst provisorisk flygplats med allt för mycket trafik i förhållande till storleken.
Var där innan pandemin och det var flera timmars sittplats som packade sillar direkt på golvet som gällde. Personalen gick nästan in för att vara otrevlig och det fanns bara ett litet café vill jag minnas. 1 timmes taxi till Warszawa. Google-recensionerna talar sitt tydliga språk!
Men men… Man hade studentbudget och har lärt sig uppskatta i princip vilken flygplats som helst efter det!
Notera även. Arlandas toaletter stinker verkligen urin. Oavsett om städaren nyss gick ut så känns det som om en person gått in direkt efter och pissat på golvet.
Inte varit med det på nån annan flygplats i världen.
(Iofs ett väldigt svenskt fenomen med vidriga toaletter)
Jag tycker det stinker urin så gott som överallt i Stockholm med omnejd. Speciellt i och omkring Södermalm, med Zinkensdamm som kisstankens epicenter.
Nu ska vi även komma ihåg att likt Woodstock 99 har “service” på Arlanda ETT enda mål.
Den finns inte till för kunderna. Den finns till för att de som har köpt rättigheterna ska göra så fet vinst som möjligt.
Vatten. 40 kr för en halvliter “norsk premium (budget). Macka 90 kr.
Staropramen (Tjeckernas Prips blå. marknadsföring KAN sminka grisar) 120 kr.
Nä.Arlanda har ett syfte. Att få dig som resenär känna dig riktigt öm i rumpan efteråt. Men du vet att du kommer måsta komma tillbaka då det inte finns något alternativ.
Skåningarna kan ju iaf räcka fingret åt Svedavia och ta Kastrup
Vill minnas att Schiphol har dyrare mat och dryck, men Arlanda är nog fan god tvåa.
Tycker ändå rekordet för Arlanda är att de säljer Coca cola och Fanta som ”swedish delicacy”
De flesta flygplaster är fan dyrare än Arlanda nuförtiden.
+1
Pudrade näsan på Arlanda senast i veckan och slogs av hur imponerande vidriga toaletterna var.
Arlanda är så dåligt att den egentligen inte förtjänar att jag ens kommenterar den- på alla plan.
Flög hem från Brazzaville för längesen. Vid säkerhetskontrollen så satt en jättelik 2m lång & muskulös snubbe med solglasögon, militärkläder & basker och AK i knäet, halvsovande men blängde på folk. Buss ut till planet som stod längs bort på startbanan, i jungeln, upplyst med strålkastare. Piloten & besättningen & flygvärdinnor stod nedanför trappan och rotade igenom allas baggage innan man fick gå ombord.
Ahh. Passkontrollen på Boryspyl 2009.
15 öppnad “bås”
EN kö…. Dvs massiv vägg av människor 😀
Och passkontrollanten var äkta östeurope som mitt i allt bara stängde och gick 😀
Älskade Kyiv. Men Bryspil var ett avsnitt för sig.
Toaletterna luktade iaf inte urin. Vilket gör att Arlanda fortfarande är sämst 😉
Det jag minns från Boryspil var busstransfer från gaten ut till planet som nog tog 15 minuter. Trodde han körde oss till en annan flygplats.
Pulkovo har motsatta problemet. Klorhalten är så hög inne på toaletterna att du måste bli klar med allt inom 60 sek och rusa ut tårögd om du inte vill riskera bestående lungskador.
Jag har ju alltid hävdat att Berlin/Schönefeld (SXF, gamla Östberlins flygplats) är sämst i Europa, tätt följd av Tegel (TXL). Har i elva års tid sett fram emot den nya flygplatsen. Kan bara säga – Tegel, kom tillbaka! Allt är förlåtet!
–
Men globalt blir det nog Juba (även om jag vet att de har fixat till en del), tätt följd av Kinshasa. T o m Baghdad var ett lyft jämfört med Kinshasa…
Kinshasa minns jag främst för att personalen öppet krävde mutor för att vi skulle få checka in bagage.
Dulles airport med finsk design från helvetet med terminalkorridorer som är höj och sänkbara bussar som krånglar. Kul i teorin men inte i praktiken
Men… jag ÄLSKAR fordonen som transporterar mellan terminalerna.
En del älskar charm, andra att hinna med planet:-). Visst är det oerhört påhittigt och väl insålt av saarinen
Ja, via bussarna får man lite Space 1999- känsla…De som jobbar där är nog mest som en avancerad form av a-kassa, de kan inte svara på några frågor överhuvudtaget.
Var till Sydamerika som nyexaminerad civilingenjör i slutet av -90-talet och där var det VM i hemska flygplatser. Quitos flygplats i dimma och mörker är ingen höjdare, särskilt inte när man morgonen efter åker förbi flertalet utbrända flygplansvrak efter landningsbanan. Lago Agrio international airport i Amazonas är också spännande. En Boeing 727 med full motorbroms tog nästan i djungeln i änden på landningsbanan, trots att vi slickade träden på andra sidan under inflygningen. Landningsbanan på San Andrés i Karibien är rentav naturskön i sammanhanget. Den börjar och slutar i havet. STOL-plan typ BAE 146 rekommenderas. Med en Boeing 727 var vingarna ute över vattnet när vi vände.
JFK undviker man om man kan. I absolut kvalitet var St Petersburg 2005 sämre, men där förväntade man sig inte mer.
En klar vinnare i sämst ligan är Split i Kroatien. Man får köa ute på gatan , inga sittplatser inne och det saknas klimatanläggning. Ingen mat att köpa. Staden är fantastisk att besöka så den kan va värd besväret .
Just det Zagrebs flygplats är ingen höjdare, kanske bättre nu, var där för ca 10 år sedan.
Jag förlåter Balkan för allt, när jag flög med MAT för många år sen kastade flygvärdinnorna ut kalla ölburkar till alla som ville ha i en strid ström. Inga små 25 cl flygburkar heller utan riktiga kalla långhylsor som bara flög i kabinen. Jag älskar dom!
Zagreb fick en ny flygplats för… eh… 5 år sedan, kanske? Den gamla var riktigt sunkig, den nya är riktigt fin, med en bättre Security än de flesta flygplatser och massagestolar i loungen.
Det var väl inte flygplatsens fel, men när HSB och jag landade där fick vi :
* först besked att bagaget kommit bort
sedan
* besked att hyrbilen krockat
Men Split är fint, inte för att tala om grannstaden Trogir
Paris Charles de Gaulle. Som att lajva inuti filmen Brazil. Skokartongen till SAS-lounge är ett hån.
Den är unik i sin brutala utformning, det får man säga. Men jag tycker det är ett fantastiskt byggnadsverk, minus den där nya terminalen de byggde som kollapsade.
Det går numera utmärkt att röra sig mellan terminal 4 och 5 airside på Arlanda. https://www.swedavia.se/arlanda/nyheter/terminal-4-har-oppnat/
Visst, men lösningen för Terminal 4 är fortfarande riktigt dålig. När du ankommer dit så finns ingen bagageutlämning utan du får promenera till Terminal 5 och vänta där. Men vid Terminal 5 har Swedavia slängt ut all busstrafik, så ska du ta t.ex. flygbuss eller SL-buss så måste du göra om hela promenaden bort till Terminal 4, nu med allt bagage.
Låter lite som LAX. Släktingar med småbarn gjorde en transfer där i år från SFO, typ. Det var tal om att Morfar skulle komma över hit på hösten men avråddes pga jäääättelång fotvandring, som han bedömdes inte klara. Mormor åkte senare via Seattle och Reykjavik, och det gick visst hyggligt. Men hon är lite tuffare virke.
LAX var vår inkörsport för 40 år sen. Planen i kö för taxiing. 30+C, hög humiditet. Packad hall med köer till Immigration, lätt över tusen pers. Vi hamnade bakom en jumbo från Indien. Men väl framme var det inga värre problem än att killen frågade om vi hade många indonesier i Sverige. Nä, inte så många sa jag. “Ni skjuter dom väl direkt?” Han skojade nog. Hade fått tips att se till att ha en respektabel adress som första anhalt, så vi hade bokat ett lite bättre hotell, Marriott tror jag. Italienska tonårsbrudarna hade inte det och fick massor av frågor innan de möjligen kom ut på rätt sida.
Annan ankedot? BGI på Barbados, hemresa med Luffarhansa. Bruden i checkin var så upptänd av att ha kunnat säga några ord på tyska till paret Schneider före oss att hon checkade in oss på samma namn som de utan att vända blad. Kan ha varit tänd av annat också … Vi svarade ju inte på anrop i det aliaset, så det slutade med att vi fick ta de sämsta överblivna sätena i ickerökare – men nog fasen skulle det rökas cigarr där ändå! Upplevelse och läxa.
Är väl en fråga om preferenser , hur bortskämd är du , vad förväntar du dig.
Ska du ut och flyga fungerar väl alla flygplatser , är du ute efter komfort faller väl
en del bort , vill du ha allt serverat och inget krångel faller väl alla bort.
Så frågan är subjektiv, omöjlig att svara på. allt är ju relativt som bekant.
Katmandu Airport är en jävligt obehaglig flygplats, vid start där stryker man begstopparna
Baracoa på Kuba, kanske inte sämst men mest skrämmande (spännande?). Den ser ut som en mexikansk busshållplats i en Cheech och Chongfilm från 70-talet. Ingen belysning, en toalett (trasig när jag var där), inga transferbussar (man får ta taxi – vilket ofta är en upplevelse i sig på Kuba). Absolut ingen säkerhet på någonting, vi flög därifrån med ett gammalt ombyggt fraktflyg från Aeroflot, stolar synligt fastskruvade i golvet med omaka skruvar, jättesmå fönster, flygvärdinnan stängde dörren med tre haspar innan take-off.
Bildtext St Barth ” vända rotationen på motorn direkt efter landning”
En teknisk omöjlighet. Vad som händer är att propellerbladen vrids om ca 90 grader så att dragkraften byter riktning och bromsar utan att varken motorns eller propellerns rotationsriktning ändras. Med jetmotorer fälls klaffar ut i utblåset så att det riktas snett framåt och bromsar. Tar rent tekniskt inte många sekunder.
CDG i Paris. Hemskt upplevelse.
Kastrup! Skälet är att de sluga danskarna lyckats lura oss svenskar (och norrmän) att vårt gemensamma skattefinansierade flygbolag SAS ska ha Kastrup som hub. På så sätt lyckas de få oss att med både med skattepengar och restid skapa ett större underlag för direktlinjer från Köpenhamn än vad som är motiverat av befolkningsunderlaget. Det är lika begåvat som om British airways skulle ha CDG i Paris som huvudflygplats eller Lufthansa -skulle ha Heathrow som hub.
(Innan någon skåning slänger sig på tangenterna: Jag förstår att ni föredrar att flyga direkt från CPH. Jag har ett nordligare perspektiv där prioriteringen är 1) direktflyg 2) byte på annan flygplats, där det inte finns något egenvärde att denna andra flygplats ska vara just CPH)
Kastrup är helt ok. Tur att inte Arlanda blev SAS utlandshub, de hade inte klarat av det, men jobbigt att nästan alltid behöva byta när jag ska flyga från ARN..
Känns som att du får hålla Stockholm ansvariga där när de belägger skatt på flygplatsen så att bolag som tex Norwegian när de ville flyga direkt Göteborg-New Yorke blev tvungen att skrinlägga sina planer.
Många länder har flygskatt. Däribland t ex Storbritannien och Tyskland. Trots det går det att flyga därifrån till New York.
Flygskatten var förmodligen bara en dålig ursäkt för Norwegian att dra igång linjen från Göteborg.
Inte dra igång. Swedavia vill att Arlanda ska bli en internationell storflygplats. Alla vi andra i södra Sverige tar tåget eller flyget till Kastrup istället för hålan Arlanda.
Fortsätt med det, för all del. Min poäng är att det finns väldigt många andra som inte tycker att det är väl använda skattepengar och restid att tvingas rill omvägar via Kastrup.
Förstår jag det. Men lägg skulden där den hör hemma. I Stockholm.
Stockholm har lagt högre skatter på flygplatser övriga i landet än det belagt Arlanda med.
Norwegian hade räknat på en skatt nästa dag ökades den på bla Landvetter = inte lönsamt längre samt en tydlig signalpolitik om vart de vill hän i framtiden.
Flygskatten utgår per passagerare och är densamma för alla flygplatser och om man ska vara lite petig så är det riksdagen som beslutar om skatter, inte “Stockholm”.
Nej, det finns fler skatter än den per passagerare.
Och japp, det är det jag menar med Stockholm. = onödigt förtydligande.
Nope – man promenerar till LPI och är i AMS 1h40m senare.
D-E RIVER: Då skulle det vara fantastiskt intressant att höra mer detaljer om hur Stockholm lyckades kapa riksdagen, med sin stora majoritet av icke-stockholmare, för att straffbeskatta alla flygplatser i landsorten, med en okänd skatt, i syfte att få Norwegian att aldrig öppna linjen Landvetter-New York.
@SVENGROT
Om det är en omväg eller inte beror ju på var man bor och vart man ska. Jag fördomsgissar att övervägande delen trafik går ju söderut eller västerut för SAS. För hela västra Sverige är det fullt rimligare att ta tåg rakt in i Kastrup och nästan rakt ut på gaten än att ta sig till Stockholm och hopplösa Arlanda.
Exakt! Det beror på var man bor. Självklart väljer den som bor i i närheten av Kastrup att flyga därifrån och inte någon annanstans ifrån. Jag påstår heller inte något så dumt som att de borde flyga någon annanstans ifrån. De jag skriver om är den majoritet av svenskar som inte bor så nära Kastrup att de bekvämt kan flyga direkt därifrån. Varför ska alla vi lägga skattepengar på och restid på att flyga via Kastrup? Hade inte vi utgjort någon slags nyttig passagerarboskap för att blåsa upp Kastrups storlek skulle underlaget för direktflyg från andra flygplatser, t ex Arlanda, Landvetter och Gardemoen vara större.
Ett vidunderligt exempel på omväg för alla oss som har närmast till Arlanda är SAS Asienrutter. Vi startar resan genom att åka i exakt fel riktning i en timme. Vi byter på Kastrup. Åker tillbaka i motsatt riktning för att några timmar efter den ursprungliga avfärden passera startpunkten!
Jag förstår mycket väl att de som inom en timme, och möjligen två, kan ta sig till Kastrup tycker att det är bra med många direktlinjer därifrån. Det gäller dock en minoritet av svenskarna och om vi ska fortsätta kasta in miljarder i slukhålet SAS börjar det bli dags att de visar lite respekt för oss alla.
Rent generellt amerikanska flygplatser (även om de blivit bättre på senare år). Sen kan man ju ha synpunkter på prisnivån på de flesta internationella flygplaster nuförtiden. Bortåt en hundring för en kopp svart (alltid blaskigt) kaffe är inte OK. Arlanda är inte OK. Det skulle behöva byggas helt nytt. Detsamma gäller Kastrup.
Jag är ett stort fan av CDG1, eftersom den är annorlunda och charmig på sitt sätt. Med lite tålamod så.
Topp tre;
Sheremetyevo – sämsta upplevelsen att som osnuten ung vuxen bli pungslagen på orimligt mkt dollars för käket på väg till Asien.
Bromma – innan men framförallt UNDER ombyggnaden. Vansinne!
Hurghadas Flygplats, minnesbild tält, spya varmt.
Sen gnälltåget på CDG är jag inte alls ombord på. Snabbt och enkelt!
Landade idag på Arlanda och ånyo en ny vandring hot och dit för att komma ut. Alltid lika spännande.
Om vi sorterar lite i begreppen och tittar på de huvudstadsflygplatser som finns i de “utvecklade” länderna i världen. Dvs vi skippar t ex stora delar av Afrika osv.
Då är tyvärr Arlanda i särklass sämst. Det grundar jag på att ha besökt 182 av jordens 193 länder. Riv och bygg nytt, enda chansen att få ordning på Arlanda.
Arlanda och Charles De Gaulle i Paris sticker ut som sämst.
Håller Kastrup i toppen.
Kastrup är en underbar oas att befinna sig på.
Mer intressant vilka som är bra!
Personligen tycker jag alla flygplatser suger.
Heathrow med sin idioti att tala om gaten tills sista sekund tycker jag ligger högt på listan dock.
Sao Paolos flygplats med busskaoset då terminalen troligen är mindre än Arlanda terminal 5 trots att det är en 30-miljoners stad.
Qatars flygplats suger för att den är stor som O’Hare men det skulle räcka om den var stor som Örnsköldsviks flygplats o.s.v.
Alla suger.
Då skulle du sett Qatars gamla flygplats.
Men jag håller med dig om att allt på den nya flygplatsen är minst sagt överdimensionerat.
Även då saker som flygplatsens catering.
Den har nära på högre kapacitet än Emirates i Dubai.
Ö
Ryan Air flygplatser brukar vara mer som busskurer och ligger ofta långt från själva resmålen. Ex Barcelona/ Girona airport och Paris-Beauvais. Med reservation för att det var ett tag sedan jag testade just dessa 2…
Ja, Skavsta t.ex. har inte många rätt.
“Stockholm – Skavsta” BTDT.
Nollfyra på morgonen, med 13-årigt fotbollslag. Absolut ingen service, och man fick inte ta med eget vatten. Häll ut, stå i kö vid kranen och fyll på nytt.
Hade nog bättre upplevelse i lumpen när vi grupperade där. En kompis ville ringa hem: “Ja det här är löjtnant X på Y. Ge mig en utgående linje!” Furirs grad kanske vi hade uppnått? Han blev visst major i Norrlands dragoner, typ.
Att fråga vilken flygplats är sämst är ungefär som att fråga vilket koncentrationsläger är sämst.
Alla flygplatser är världens sämsta, eftersom de existerar för ett transportslag som har enorma utsläpp och göder i praktiken världens despoter och deras eländiga krig. Den dagen som flyger är fossil- och utsläppsfritt kan man kanske ta upp frågan igen.
Bryssel!
Byggd som ett vansinnigt inomhusmaraton, med tre identiska hubbar. Man shoppar i godan ro, övertygad om att dörrarna där det står C 1-xx leder till en rad gates. När man väl masar sig mot sitt flyg, inser man att det istället är entren till en tre kilometer lång löparbana till hub C, försedd med två andhämtningspauser i form av extra säkerhetskontroller. Och INGA bagagevagnar, bara en osannolik mängd rullstolar!
Och när man väl lärt sig detta, och alltid småspringer till sin gate oavsett tid, drabbas man av flygplatspersonalens sinne för underhållning. Dvs, en kvart innan utsatt boarding piper högtalarna: Ahum, attention. Flight (den man ska med) har ändrad gate, från C82 till A5. Jag upprepar…”
Vilket är i andra ändan av flygplatsen. Fem kilometer bort.
Jag gissar att de har vadslagning också. “5 euro på grå kostymen med röda rullväskan”
Bryssel tycker jag är ganska okej.
Du vet väl att de har rullbanor som gör att man kommer snabbare fram när man tar sig mellan gaterna?
Har totalvägrat Bryssel sedan 1998, och då fanns banne mig inga rullbanor. Har de börjat med bagagevagnar också?
Varbergs flygfält är väldigt fint (svartflyg till anholt räknas väl som kommersiellt?)
Arlanda utan tvekan!!
Hanois flygplats/Vietnam.
Egentligen inget emot flygplatsen utan mer det otippade att ” köerna ” var fyra/ fem personer breda vilket givetvis förlängde tiden det tog att passera alla incheckning är och kontroller.
Men jag var ute i mycket god tid så det var inget problem.
Kul kuriosa:
Den vietnamesiska valutan…för en dollar får man ca 17000/18000 Dong. Den högsta sedelvalören är en miljon Dong.
Jag köpte sprit på flygplatsen för två miljoner ( Dong )😃
Ja det gäller att vara nykter och klar i skallen när man är i Vietnam. Och ska ta taxi in till stan från busstationen längst bort från centrum. That is travel experience.
Frankfurt är ett riktigt bottennapp.
Takhöjden påminner mest om att man befinner sig i en gruva.
Jag gillar inte heller Arlanda inget är bra med den.
Inte ens att komma till eller från flygplatsen är något vidare.
Kastrup däremot, bara att stiga av tåget och upp en våning till incheckningen.
Något jag brukade hata var Dohas gamla flygplats.
Den var som att komma tillbaks till Antalyas på 80 talet.
Bussen ut till flygplanen, tog en evighet.
Sydney var jobbig också med sin transfer till inrikesterminalen.
Men det var väl ändå en buss och inte taxi?
Dohas nya terminal är däremot en riktig höjdare.
Jag gillade den bättre än Dubais terminal.
Mindre trängsel och med det mer avkopplande.
Självklart så är Singapores flygplats bland de bästa.
Takbaren där är ganska oslagbar.
Shanghai pudong airport var ganska bra också.
Där kan vi snacka om snabb tågtransfer.
Doha är riktigt fin, gillar den skarpt. Och Kastrup förblir Kastrup. Världsklass.
Två saker som är riktigt bra med Kastrup är dels anslutningen med tåget.
Dels den restaurangen som är lite snett åt vänster vid panoramafönstret när man kommer ut från säkerhetskontrollen och genom taxfree.
Där är så lungt att man knappt tror man är på en flygplats.
Fast oftast brukade jag hänga i loungen en våning upp lite åt höger från taxfree.
Om man får skryta lite var jag med att installera en del maskiner i Dohas nya flygplats.
Så där har jag varit en hel del.
Håller med. De slarvade bort mitt bagage vid tre tillfällen på rad. Verkligen världsklass för det har jag inte upplevt någon annanstans och eftersom jag helst ser att jag och mitt bagage hamnar på samma destination tar jag det säkra före det osäkra och undviker Kasstrup. Slipper man också danskarna. Både de danska och de svenska… Är fullt nöjd med Amsterdam-Schiphol. Suveränt utbud av långlinjer. Landvetter är favoriten i Sverige. Kom hem från San Fransisco via AMS för tre veckor sedan. Fullt på planet och fullt även i bagagehallen. Bor 2 mil från flygplatsen. Klev av planet vid 0900. Kl 0940 steg jag in i min lägenhet. Oslagbart.
Singapore, jaaa. Underbar. Kastrup, indeed. Hong Kong mycket bra pga billigt smidigt att ta sig in till stan.
Orlando som anländande utrikesresenär…
Landa – pass/immigration, hämta väska för att passera tullen, lämna in väskan igen och ny säkerhetskontroll eftersom man måste in på sterilt område för att kunna åka shuttle till huvudterminalen och där hämta ut väskan igen…
Puh…
Jag var där för en månad sedan. Gick hur smidigt som helst. Passkontrollen gick på ett ögonblick och någon till passerade jag öht inte.
CDG är ett under av uselhet. Inte på grund av storleken utan för att ingenting fungerar som det ska när det är som bäst. Vilket det aldrig gör, utan det byggs alltid om och är temporära skyltar, ändringar och pilar som inte leder någonstans.
Istanbul, Singapore, Qatar, Schiphol, Frankfurt, Miami, Atlanta är några som fungerar utmärkt av de stora.
Tegel, Berlin, om vi pratar lite större flygplatser. När jag landade 1979 i Bolivia, La Paz flygplats, så var det i princip en lada med en runway.
Tja ska man göra en top 5, helt anekdotiskt då man inte varit på alla, utan inbördes ranking så:
Frankfurt – för att bagaget ALLTID kommer bort i Frankfurt.
Lester B. Pearson International Airport (Toronto) – nu var det ett tag sen men den Östtyska känslan som infann sig omedelbart är oförglömlig, kanske renoverad.
El Dorado International Airport (Bogota) – ger ineffektiviteten ett ansikte och namnet påminner om en Texmex snabbmatskedja
Geneve – dit har inte den Schweiziska precisionen hittat än…
och så rundar vi av med…
Charles de Gaulle – Fransmännen har fått till den optimala fuck-upen till flygplats
Sämsta skick, Tuzla airbase under 90-talet.
Gdansk, fy fasen.
Sedan flög jag inrikes Katowiche till Warsava 2012, då hade de säkerhetskontrollen efter vi gått AV planet i Warsava innan vi fick gå in i arrival terminalen.
Chornobaivka sommaren -22 för den stökiga miljön och obefintliga servicen.
Mer seriöst: CDG och Tegel för den bristande infrastrukturen/organisationen. Vid immigration är O’Hare i Chicago inte heller att leka med, mindre än tre timmars marginal vill man knappast ha.
Är inte Chornobaivka känt för sina fina fyrverkerier?
CDG så klart, Fransk service får mig att gråta.
London City år också riktigt kass. Packat med folk på liten ytan och 50% av alla avgångar är försenade minst en halvtimme så man missar sin connection…
Det är tio år sen jag besökte London City Airport och jag minns att allting gick jättesmidigt. Inga långa köer och det var korta avstånd mellan allt. Snabb och enkel transport till centrala London.
Flygplatsen har väl blivit för populär, antar jag.
Håller med om JFK, men det var ungefär detsamma på Newark. Båda efter 9/11. Newark vinner på smidigare transport till city – var dock några år sedan nu.
Min sämsta “vinner” nog Stansted i London, pga de löjligt långa avstånden från incheckning till gate. Man ska flyga därifrån vid 8, vara där två timmar innan och går upp långt före ottan för att ta sig den ansenliga vägen dit också – och så får man – trots ung ålder – nästan hjärtinfarkt av stress på väg till gaten. No will do ever again.
Arlanda lämnar mycket i övrigt att önska men det som gör Arlanda i särklass sämst, i vart fall i Europa, är det faktum att det tar E-V-I-G-H-E-T-E-R att få ut incheckat bagage de gånger du nödgas checka in detsamma. Det slår aldrig fel.
Lägg därtill att det lite för ofta visat sig vara kriminella element som är anställda för att sköta säkerhetskontrollen så kan det mycket väl vara så att Arlanda kvalificerar sig som en av världens topp tio sämsta flygplatser – i vart fall i kategorin internationella flygplatser.
Med utmärkt högaktning,
Axel Foley
PS Jag är från Sthlm. DS
Kontratsen mot Singapore där väskan redan är på bandet när du kommer dit. Och det på en betydligt större flygplats än ARL.
Om jag modifierar frågeställningen lite grann till den mest skrämmande landningen men likaväl på en stor flygplats så vill jag nog slå ett slag för den gamla flygplatsen i Hong Kong, Kai Tak. Notera att det fanns två approacher, den ena var bara intressant, medans den andra var… wow! “This is where aircraft would make a 47-degree right turn to line up with the runway, with less than two nautical miles to fly and started at a height of only around 650 feet.” …. “The final approach after the right turn then flew just tens of meters over the apartment building surrounding the airport. So close that passengers often commented they could see into the flats.”
Flög med Air China våren -93 i en Boeing 767 från Guilin’s gamla flygplats där de hade haft en krasch bara några månader innan, så var redan lite nervös vad gäller säkerhet. Hade fönsterplats på höger sida, så under högersvängen precis innan landning på Kai Tak kunde jag se ögonen på folk som väntade på bussen. Jag hade ingen aning om denna spektakulära approach, så var totalt oförberedd! Gjorde nästan i byxan.
Länk: https://simpleflying.com/hong-kong-kai-tak-approach/
Ja, Kai Tak landningen som var en krasch utan eld….första gången hade jag ingen aning, andra hoppades man att piloterna tagit sig en styrketår så de inte darrade lika mycket som jag i ängslan om att de kunde sitt jobb, tredje och gångerna efter såg jag mig själv som död. Hong Kongs nya är däremot mkt bra, dock lite jobbig under monsunen.
Piloterna som flög den svårare av approcherna var nog eller blev nog “the right stuff”…
Riktigt kul tråd detta; lite otur med timingen pga robotarna i Polen och kraschad sida. Många intressanta historier!
Sheremetyevo, Moskva. Service (utan mutor) sämst i världen. Detta var innan kriget. Nu finns det massor av anledningar att inte testa den igen.
Nja jag har rest Aeroflot till Asien via Sheremetjevo ett par tre gånger. Det var OK. Man kunde ta ett par öl för att kompensera för icke-alkoholserveringen ombord på Aeroflot. Inte särskilt dyrt. Men det fanns fem stycken identiska tax-freeshopar att passera innan man kom fram till cafeávdelningen. Där fanns det då en Burger King.
Kul tråd. Immigration i USA får en del klagomål, men immigration i Dammam, Saudi var ett under av osympati. Rutinerade resenärer visste att en bra köplats i passkön kunde spara många timmar, så när flygplansdörren öppnades startade ett brutalt race som tog fram människans sämsta sidor. Alla försökte trängas, inga fållor höll kön koncentrerad.
Men även en bra köplats kunde gå helt förlorad. Helt random kunde en passkö stängas och alla i denna kön anvisas sist i grannkön. Då var vi västerlänningar ändå något gynnade. Det kunde sitta ett gäng Nepalesiska gästarbetare på golvet framflr en stängd kö när man själv började köa, och 2-4 timmar senare när man var igenom satt de fortfarande där. Ibland kom någon osympatisk typ och tvingade dem att flytta sig…
Lämna Dammam var något bättre, men väl inne i terminalen fanns ingenting.
Charles de Gaulle undviker jag som pesten. Därför har jag inte varit där på länge nu. Den huvudsakliga anledningen är att man tvingades gå igenom säkerhetskoll även vid byten inom Schengen. Det tenderar även att vara väldigt mycket folk, även om jag numera söker mig till loungen rätt omgående.
Frankfurt gillar jag faktiskt och åker ofta via den. Fast… Det gäller bara vid byten. Dess storlek märks främst på ett negativt sätt om man har det som destination. Det har jag endast haft en gång.
Jag skulle till något institut fem mil norrut eller och tänkte att jag hyr en bil helt enkelt. Jättesmidigt… tills jag skulle tillbaks. Trafiken är snabb och i 3D dessutom. Rondeller i flera nivåer.
Efter att ha stått nos mot nos med en BMW i en spiralväg ned i ett parkeringshus av gigantiska mått ställde jag bilen på första bästa ställe, tog en bil för att kunna dokumentera var den fanns, och begav mig genom korridorer och hissar till fots – osannolikt långt – till hyrbilsfirman och ställde dem inför faktum.
Lite tvära deklarerade de att det kostar 50 euro extra. Som hittat tyckte jag. Det var ICKE aktuellt att göra ett nytt försök.
En annan sak förresten. Det suger att åka till Landvetter i allmänhet. De har en förmåga att placera sådana destinationer längst ut i ödsliga terminaler, samt givetvis med 35 minuters busstur inkluderat.
Skulle förvåna om någon varit på flygplatsen Kasese. (ligger i västra Uganda nära gränsen till Kongo) Skulle flyga därifrån för länge sedan och hade konstigt nog lyckats fixa biljetter på Uganda Airways för flight till Entebbe. Hörde från radiorummet en knastrig konversation “Kasese-Kasese- Entebbe—No flight today”. Det visade sig att det fanns tre flygplan (TwinOtter) varav ett var nedskjutet, ett hade kolliderat med en stor fågel och det tredje var “busy”, därför blev det inget av med flyg från Kasese Airport utan en transport på ett öppet traktorflak till järnvägsstationen för vidare tur med tåg till Kampala. Bil till Entebbeflygplatsen som hade gott om kulhål i väggarna och sotiga hissschakt efter Israels kända räd några år tidigare. Inga serveringar eller liknande men lyckades flyga med Kenyan Airways till Nairobi och den relativa civilisationen.
Chhatrapati Shivaji internationella flygplats i Mumbai är hemsk, speciellt vid transfer. Evighets väntan och inget att förtära. Taxi mellan internatonella och nationella flyplatsen där man måste va påläst och beställa taxi inne på flygplatsen för att inte bli rånad av taxichaffören. Vilket min polare missa i såklart och blev rånad (skulle på olika håll).
Moskwa med transit Ulaanbaatar tycker jag var bottennappet hittills och då har jag varit på Tegel ett par gånger. Den här grejen med toapapper i en jävla hink tex. Otrevliga ryssar som vägrar släppa förbi en. Säkerhetskontrollen som är gjord för volymen på en mindre inrikesflygplats. Dessutom något obegripligt problem med vår bokning i bytet till nästa flyg. En långsam baboska som sprang mellan 2 datorer i olika rum och bara kunde något ord engelska. Dessutom är det Ryssland och det är dåligt per definition.
Ulaanbaatar var dock liten och effektiv.
Hudson River. Inte så mycket trafik där förstås.
Allvarligt, stora flygplatser är pest. Hyrbilen lämnas i grannlänet. Vid transfer ligger nästa terminal kilometer bort.
Har inte rest så mycket men har också nästan gått vilse i labyrinten CDG som många redan nämt. London City pga trängseln. Den skulle vara jättebra centralt placerad som den är och med korta avstånd om det inte varit trångt som i en sardinburk.
Linate i Milano är ju bra förfärlig. Som att de staplat fyra Umeå flygplats på varandra.
Just nu AMS. Fortfarande ingen personal på plats vilket leder till enorma köer och förseningar samt inställda flyg. T o m ARN är bättre och då är det en av världens sämsta. Förstår inte varför CDG får sånt dåligt bemötande i kommentarerna. Flyger varje vecka mest inom EU och USA. Håller med om gamla BER.
Schiphol? Ja den suger rätt hårt.
Sturup (Malmö Airport) pga avgångarna: man kan välja på att flyga till Arlanda(!), Skopje eller Katowice…
Som helhetsintryck måste jag säga Mumbais flygplats. Lika organiserad som ett tappat glas nålar. Parallella beslutskedjor som kör över varandra (flygplatsanställda jämtemot polisen som bemannar säkerhetskontrollerna). Ett ickeexisterande kösystem. Så kallade säkerhetskontroller där pass och utskrivna biljetter ska kollas stup i kvarten. Toaletter som får en hiss i Stockholms tunnelbana 05 på lördagsmorgon att verka fräsch nog att slicka av i hörnen.
Ja, Mumbai är fantastiskt oorganiserad. I synnerhet de gånger man är ute i gåd tid, eftersom man vet att det är kaotiskt och först passerar säkerhetskontrollen efter en massa besvär och sedan inte släpps in i terminalen eftersom de har listor på vilka de släpper in när, och man hamnar i ingenmanslandet emellan dem tills de har lust att släppa in en. För att lämna och hamna i säkerhetskontrollen igen vill man inte.
Det hörs faktiskt på namnet, Nederländernas eget flygnav, Shithole. (Väldigt få utlänningar klarar av uttalet, man börjar med ett S-ljud som snabbt övergår i ett djupt strup-ch-ljud.) Fast en gång såg jag Ruud v Nistelrooy där, det förlät en del.
Chennai var riktigt sunkig för 15 år sen när jag var där, å andra sidan kan man inte ha samma krav som i västvärlden. Och maten på det indiska inrikesflyget var sublim, bland den bästa indiska mat jag ätitoch jag har ätit en hel del.
Sämsta: tveklöst Berlin-Tegel
Sämsta immigration: Chicago O’hare
Bästa flygplats (bonus): Singapore Changi. Atlanta är också helt ok.
Hoedspruit i norra Sydafrika var en obegripligt charmig liten flygplats när jag var där för typ tio år sedan. Uppe vid Krügerparken. Säkerhetskontrollen var några tjejer i övre tonåren som undrade om det gick bra att de tittade lite vad man hade i väskan. Inga köer, trevlig liten bar, all personal med ett garv i mungipan som bara väntade på att få lösa ut. Klart skön stämning.
Sämst eller kanske läskigast som jag upplevt är LUA Lukla airport. Ligger på 2846m och har numera en asfalterad bana på 527m. Ett stup i ena ändan och en bergvägg i den andra. När vi flög så var det en desperat kö pga att det ofta är dimma eller regn och att flyg ställs in eftersom de måste ha fri sikt. Många blir då pressade ett välja mellan att vandra tillbaka till Katmandu som tar minst en vecka eller flyget som tar en timme för att hinna med sitt flyg från Kathmandu. Det har också varit problem med betande kor på startbanan som måste fösas bort. Efter en lång vandring så har man inte samma krav på säkerhet och terminalbyggnader så man ler lätt när planet faller ett par hundra meter då startbanan tagit slut.
Gillar man säkerhets -kontroller flyg till Alger eller Tel aviv.
Mitt personliga rekord är 11 i Alger
När jag var i Lukla var det en vecka kö.
Jag sprang från morgon till kväll och var i Katmandu på 3 dygn. Jag hann med flyget hem till jul
Frankfurt sämsta flygplatsen i Europa. Långa gångar utan slut. Trångt med mycket folk. Nästan alltid busstransfer.
Inte kul parkera på plattan vänta på en sen buss. Buss t terminalen. Gå i en evighet. Busstransfer igen ut t flygplan parkerat bredvid det man kom i…
CDG Nästan lika dålig
LHR med ny T3 o T5 är en dröm i jämförelse
MUC bästa större i Europa
Ataturk pga utformning, man måste ju fan kånka allt en mil mellan gatear och restauranger osv.
Stansted är jävligt hemsk också, men det är väl mycket för att jag associerar dem med Ryan Air och allt det piss de medför.
Sedan hatar min fru Shit-hole (Amsterdam) av många lustiga anledningar.
Chicago (O’Hare) gillar jag inte.
Bergamo kan fan dra åt helvete också. Fin utsikt dock.
Hade varit kul med ett inlägg om vilka flygplatser som är bäst!
Campo dell’Oro i Ajaccio
“Fel” terminal i Frankfurt, den andra ok
Arlanda på vintern kräver mycket att läsa, litet tillspetsat, en snöflinga -> Arlanda står
Heraklion, Kreta, minns specielt de 2 Mirage som lågsniffade över kön med resenärer på tarmaken som väntade på att komma igenom gränskontrollen. Speciellt mina öron uppskattade flyguppvisningen.
Du har inte varit i London när det är lite frost ute hör jag…
Det var då som jag använde alla täcken som jag hade i lägenheten och svor på morgonen över att man inte hade tillräckligt med mynt/poletter att mata i gasmätaren … Behagligare att krypa ur sovsäcken i en frusen skog än att krypa upp ur en kall bädd till en ännu kallare lägenhet.
CDG T1 – futuristisk med ”satelliter” men helt värdelös. Och genuint otrevlig personal.
JFK.
Hedersomnämnande till Indira Gandhi International (Delhi). Sur personal; ömsom polis, ömsom civilanställda huller om buller.
Gillar man säkerhets -kontroller flyg till Alger eller Tel aviv.
Mitt personliga rekord är 11 i Alger
Fasen, jag som tyckte att fyra kontroller i Manila var over-the-top. Väntan i kö vid alla 11?
Nej en del var kö andra var bara på mig som utpekad.
Också bilarna innan du kom in på flygplatsen kollades
Lagos. För mycket folk, ingen luftkonditionering, alla tränger sig i alla köer och det tar extra lång tid om man som jag är dum svensk som inte fattar att “mm, det är mycket folk idag” är kodordet för “ge mig pengar, annars skickar jag dig till en annan kö och allt blir krångligt”.
Man bör nog dela upp frågan i två delar: En sak som är viktig är transporterna till och från flygplatsen.
Arlanda suger verkligen här, medan exemopelvis Bromma är fantastisk.
En annan sak är hur man tar sig runt på flygplatsen. Bloggarjäveln är ju tydligen en gammal gubbe (vi öär lika gamla så det får jag sähga) som inte kan hitta mellan terminalerna Airside, då får han skylla sig själv att han måste gå genom security en gång till. Men vad som aldrig slår fe är att man landar längst ut på F-piren i terminal fem och sedan mer elle mindre måste gå ett maratonlopp för att ta sig till sin connection. Och så är det fasiken på alla världens flygplatser, varför är det alltid maximalt långa gångvägar?
Kan inte bedöma, men vad tycker ni om Ben Gurion? Tyckte den var ljus o trevlig. Och inresa var smidigare än utresa. De undrade varför jag hade så litet bagage för tiden jag tillbringat i Israel. Jag tvättar kläder på hotellet. -Tvättar du i handfatet? -Nä, jag lämnade tvätt i hotellreceptionen i tvättpåse enligt kutym. Ok. Mexico city kommer jag inte ihåg, men fantastiskt flyga in och se ljusen från staden mellan bergen. Ödestugu Airport är fin. Där tog jag mitt segelflygcert. Annars flyger jag inte så mycket.
Peking gamla internationella, riktig gammal flygplats där trafiken vuxit förbi resten av flygplatsen, frustrerande dålig var den, OS 2008 löste ut den med ny….
Sämst är Manilla, köer för köandets skull, obegripliga avgifter och chansen att bli skinnad på en Taxi resa som ska vara jättebillig, beställ en Uber. I övrigt väl i Manila se till att lämna staden på första bästa buss eller inrikesflyg.
Bästa flygplatsen för ett par år sedan Hong Kong. Nu efter att terroristerna tagit över vem vet.
+1 på den. Dessutom ingen transfer och ingen förbindelse mellan terminalerna (kanske bättre idag, har inte varit där på tio år). Med reservation för att jag inte testa byte mellan internationella plan.
En specialare är att få stå i kö en kvart för att ens få komma in i terminalbyggnaden (säkerhetskontroll). Vid avresa från terminal 1 har jag fått köa mig igenom tre säkerhetskontroller (in till terminalen, den vanliga efter passkontrollen, en extra temporär kontroll de hade just så på väg ut ut till piren, sedan en fjärde kontroll fast utan kö vid gaten) plus den sedvanliga incheckningskön plus kön för att betala flygplatsavgiften. Eftersom jag inte är filippinare slapp jag dock köa för att betala “travel tax” vid ytterligare en disk.
Den lilla tid som eventuellt är över att vänta airside innan man går till gaten finner man att utbudet av mat och skattefri dumshopping inte är så värst imponerande, men det är inget speciellt för Manila. Det är allt köande och allmän brist på sittplatser som är jobbigt.
Jag har haft fyra timmar från ankomst från Hong Kong till byte till inrikesplan och klarat det med ett nödrop. Först sedvanlig trafikstockning, cirkla i 45 minuter innan landning. Sedan kö i immigration, fixa väskan, tullen är faktiskt snabb (!), hitta en taxi – taxiföraren ser din stress och inser vilken guldgruva du blir – och ut i den stillastående Manilatrafiken (nu är det knappt två timmar kvar till avgång), efter en timme har vi tagit oss runt flygplatsen till terminal 3 (kan väl vara typ tre kilometer, så snabbare att gå – men det finns ingen vettig gångväg..) – sedan kö till säkerhetskontrollen för att få komma in i terminalen och checka in till inrikesplanet (stänger 45 min innan avgång). Efter sista-minuten-incheckning iväg och betala flygplatsavgiften (kö) och sedan klara av säkerhetskontrollen (den vanliga), med kö.. och framme vid gaten 17-18 minuter före avgång (stängs 15 minuter innan avgång).
Favoritflygplats är Singapore Changi där man faktiskt känner sig lite avslappnad. Gillar Hong Kong (den nya, aldrig upplevt Kai Tak). I Europa tycker jag Schiphol blir oförtjänt klagad på – visst kan det bli långa gångavstånd, men allt finns ju i samma jätteterminal, utbudet är bra, smidiga kontroller. Däremot är jag inte lika begeistrad över Kastrup som många är – trasslande att komma igenom säkerhetskontrollen, evighetskö till passkontrollen. Men jag kanske bara haft otur, bara flugit därifrån två gånger.
Kioskturken i Trabzon som höjde priset med 300% när svenska/finska-leave och rotationsflygen till/från Afghanistan skulle mellanlanda har en särskild plats i helvetet och drar ner betyget rejält.
Att det dessutom gick pilgrimsflighter till Mekka när man stod i uniform höjde inte stämningen.
En ny bubblare för mig är Düsseldorf. Extremt långa köer till ALLT.
Typ 1 sittplats per 100 personer och 4,5 EUR för en flaska Cola Zero.
Allt är slitet, utom de nyrenoverade, överprissatta ”caféerna” där det (så klart) konstant var minst 40m kö.
Det går så klart lätt att hitta en flygplats i en gudsförgäten håla och klanka ner på den, men då gnäller man ju på något som man inte egentligen inte kan ha så stora förväntningar på. Därför tänker jag inte nämna Luton exempelvis, utan väljer att ta ett par stora som är fruktansvärt dåliga:
1) Heathrow, så klart, den förtjänar alltid ett hedersomnämnande i den här typen av omröstningar. Varför ska de överhuvudtaget bygga en tredje start-landningsbana där? Det saknas redan plats för all trafik dit och därifrån och så fort det blir det minsta tryck går allt i stå. Extremt långsam bagagehantering.
2) Kastrup. Fruktansvärt kaotisk flygplats som har hamnat i det där limbot att gångavstånden till gaterna är lite för långa, men samtidigt för korta för skytteltåg. Också extremt långsam bagagehantering.
Luton, gudsförgäten håla 😂
Barra i Yttre Hebriderna är både sämst och bäst.
Sämst är att man måste dra upp sitt flygplan till torr mark över högvattenlinjen om man ska stanna över natten på ön.
Bäst är att det är världen enda flygplats där man landar på en havsbotten vid ebb.
https://en.wikipedia.org/wiki/Barra_Airport
En reflektion är att säkerhetskontrollen/immigration är otrevligast i UK och US. Där ser jag tydligen ut som en typisk al-Qaeda-medlem som måste slumpvis undersökas extra, medan i mer spännande länder ser jag ut som en reko kille.
Dock var det extremt svårt att förklara för immigration på Ezeiza (Buenos Aires) att jag inte kunde uppge vilket hotell jag skulle bo på för jag skulle bo hemma hos vänner.
Oh, det kan vara värre… själv hade jag en intressant upplevelse då jag skulle gå genom passkontrollen i Peking med ett pass som just hade gått sönder: den där sidan i förstärkt plast där all viktig info finns hade fallit ut! Efter ett antal timmar och många häftiga diskussioner kom jag till slut genom, hade nog tur som inte behövde spendera natten i något förvar. Kan tänka mig att det är många här, speciellt med tanke på Corona, som har en del extrem-berättelser… 🙂
Haha, jag hade också ett av de där passen med tillverkningsfel. Stod i MIA och när min immigrations officer öppnade passet fläktes det upp som en kortlek och blev ett lösbladssystem. Fick ett gummiband av honom med US Immigration-tryck för att hålla ihop det och något osmidig hantering vid varje vidare passkontroll på den resan.
Låt mig introducera Murtala Muhammed International Airport i Lagos som en stark kandidat till utmärkelsen; en flygplats som inte lämnar någon oberörd.
Kombinationen av ett tropiskt klimat och brist på AC gör att en vägg av fukt, kvalmig luft och en doft av mögel och svett omfamnar en som en kär gammal vän, -“Welcome back, sah”. Inga skärmar som visar avgångstider eller vilken gate planet går från. Extremt ologiska och ineffektiva kösystem drar ut på processen och skapar irritation; dels mellan passagerar som trängs och dels med flygplatspersonal som drivs av en härlig power trip. Högljudda bråk uppstår.
Aggressiva frågor om vad som finns i ens väskorna följs upp av -“Something for the boys, sah?”. Inte ovanligt att vänta en timme på sitt bagage, men har du tur kan du vara ute ur flygplatsen totalt 90min efter att du landat. Do tog dig igenom – win! Nu har du över 500m till parkeringen i tropisk hetta och där din bagagatrolleys utslitna hjul konstant fastnar i den trasiga asfaltens måndlandskap. Nu omfamnar Lagos trafik dig, men du har i alla fall AC i bilen och förhoppningsvis lite svenskt godis med dig i resväskan.
Hehe, exakt så men inte i lagos för min del 🤣🤣
Doha i Quatar, värsta flygplatsen på jorden. Vi kom dit mitt i natten en gång på väg till Kina och skulle vänta 3 timmar. Hade sett fram emot ett som vanligt trevligt flygplatshäng med öl, vin och cocktails. Bli lite på kanelen båda två och börja konversera med andra resenärer i samma tillstånd. Tiden skulle ha flugit, tills det var dags för oss.
Men, totalt alkholförbud för vanligt folk. Fanns ingenting att göra mer än att sitta på en hård stol och vänta.
Dessutom var det total uppdelning för vanliga människor och shejker. Särskilda skyltar visade till deras korridorer, väntrum och lounger – och de hade förstås barer. Ingen skillnad gjordes på första, business och ekonomi-klass som jag hade accepterat, utan bara på om man var klädd som schejk. Vet inte om de hade något sorts id-kort också för att visa sin överhöghet.
Där byter jag aldrig igen, om jag så ska vänta dubbelt så länge någon annanstans.
Har suttit 14 timmar (planerat) på Doha. Hade lounge (med alkohol!). Fast fem på morgonen stängde de loungen …
Skiathos flygplats i den grekiska övärlden ger väl ett visst stresspåslag vid start och landning. googla gärna bilder på den.
https://www.youtube.com/watch?v=gEyFH-a-XoQ
Litet (The Onion) humor om världens sämsta flygplats såhär när tråden håller på att somna in.
Kastrup no:1 helt enkelt världsklass!
Pusan, Sydkorea samt San Juan Purto Rico delad sistaplats..
Arlanda suger också.
CDG och Birmingham är två av de sämsta i den civiliserade delen av världen.
Har en del roliga händelser ifrån olika flygplatser, har fått en Kalasjnikov riktad emot mig i Tallin 1980 efter att de misstagit ett mätinstrument för ett vapen i bagageröntgen, snackat mig igen diplomatpasskontrollen i Kiev samt fått ett antal säkerhetskontroller att vakna till liv efter att de har ”sniffat” krutstänk på mina händer. Otroligt hur länge som krut kan ge utslag, upp till en vecka.
Challe De Gaulle i Paris, cirka år 2000. Ska byta från transatlantisk flight till svensk flight. Ankommer kl 23. Flyget går kl 06 på morgonen. “Det är lugnt” tänker jag, för en flygplats är ju en aktiv plats med många skrymslen och vrår att gömma sig i och vila, och aktiviteter om jag är vaken och pigg. Så döm min förvåning när min terminal STÄNGER PÅ NATTEN, och jag blir utvisad därifrån, tvingas gå ganska långt och sedan spendera natten i den enda terminalen som är nattöppen. Omålade betongväggar, plastmatta som är så gammal att varenda ruta är uppfläkt i kanterna, och saknas här och var. Det luktar mögel. Man hör hur det droppar vatten här och var, ovanpå det konstanta surret av fläktar som verkar vara i varenda ventilationstrumma. Där är jag, två utlänningar till, en fransk alkoholiserad uteliggare, samt en nattvakt. Det finns 10 bänkar. Alla är gjorda i stenhårt och iskallt stål, målade med sedan länge flagnad färg. Alla har “anti-uteliggar-mojänger” på sig, så det går inte att luta sig bekvämt i någon av dem. Så alla har byggt egna sittplatser av sitt bagage vid sidan om bänkarna, och ingen sitter på bänkarna. Lagom många av lysrören blinkar sporadiskt och fläktarna har slumpmässiga ljud för sig. Ibland hostar uteliggaren våldsamt. Och du har just spenderat en massa timmar i transit och vill bara sova. Men istället kommer det varje halvtimma förbi en nattvakt och petar på en. Jag nominerar Challe De Gaulle (år 2000) till världens sämsta flygplats.
Gjorde samma sak i lissabon 😀
Rent generellt är ju flygplatser ganska avskyvärda, men den roligaste jag varit på är en liten rackare i Mo-i-Rana i Nordnorge. När jag var där jobbade bara en snubbe. Först stod han i check-in-desken, sedan rusade han till säkerhetsgenomgången och drog på sig säkerhetshatten. Sedan fyllde han på kaffeautomaten innan han drog på sig neonvästen och gick ut för att vinka in flygplanet och börja lasta ut bagaget ur det. Flygplanet var för övrigt så litet att jag funderade på om det var läge att bli religös innan jag gick ombord…
Flög i en sjusätare i Nordnorge en gång. Mindre än i Karibien. två platser för cabin crew (!), två framåt, och 2+3 mitt emot varandra längst bak.
Det finns många sådana nationella flygplatser i Afrika och Latinamerika . Ibland helt utan folk.
Ingen som tog upp dom riktiga vinnarna flygplatser i utvecklingsländer i afrika, dom kan vara episkt dåliga med mygg och 40 grader.
Har varit i en del riktiga hålor i Afrika men deras flygplatser var inte sämre än förväntat.
Luanda i Angola 2006 är en bra kandidat
Vilka länder då kan man undra?
Western countries är inte turkiet och ungern.
Då vet vi varför Stoltenberg och Biden sagt att bara Ukraina kan förhandla för någon västledare pratar de facto med Putin.
https://twitter.com/kyivindependent/status/1592955031644704768?s=46&t=l0mzZKqcFKIXaql-2UV7Ww
Min “favorit” i schangern u-länder är helt klart Lagos, men Luanda är helt klart i toppklass och Addis brukade vara en riktig höjdare att ha en lång lay-over på. Mumma.
Berlin BER för det fruktansvärt dåliga utbudet på rimliga restauranger, inklusive sittplatser i anslutning till dessa. Luton och Stansted när jag bodde i London, pga tiden att ta sig dit och tillbaka, och tiderna för avgång.
Bästa flygplatser inkluderar Hong Kong – då det gick att checka in bagaget på centralstationen i city, varpå en hel dags lättsam sightseeing kunde följa, en öl på en trottoarservering i Kowloon, och sedan en snabb taxi direkt från nämnda trottoar till flygplatsen och security. Men förstås också Kastrup som skåning, snygg och lugnande design och materialval, mycket bra standard på både mat och shopping, och rekord från touchdown till hemmets dörr på 35 min.
Carriacou, Grenada, minsta och mest udda ”flygplats”.
Arlanda har tveklöst topp-5 sämst bagagehantering i världen. Generellt klart obra flygplats (och jag är i sammanhanget ’local’). Victoria Falls är inte heller någon hit. Gamla Bangkok (efter den nya öppnade) var också en mindre trevlig upplevelse vid en trip hem från Brisbane.
Transitterminalen i Kiev på 00-talet, stor som två tennisplan, med en taxfreebutik som sålde fulsprit var det mest avskyvärda.
Det var inte stort airside på Kyjiv 2019, men det fanns gott om fulsprit att välja bland.
Har tillbringat åtskilliga dygn på flygplatser när det har varit problem. Vanligen kan man inte ens ordna en kö till ombokning eller ta hand om barn. Tveksamt vilken som vinner men Köpenhamn med massor av strejker, maskningar med mera undviker jag gärna. Dallas ligger också högt.
Los Angeles är rätt kass, nu renoveras det ganska friskt där, så vem vet.
Inrikesterminalen i Caracas är väl inte heller någon höjdare.
Forumet på businessclass.com har givetvis (skräck)-historier om varenda tänkbar och otänkbar flygplats.
–
Shitlist
Arlanda (sviniga toaletter, pissig service, bisarr funktion)
Tegel (kanske hade fungerat med en bråkdel av trafiken)
Varje grekisk ö som inte är en fpl utan en bit asfalt med en barack
Alla i USA. Mest på grund av permanent överbeläggning.
Mumbai (urk)
–
Hitlist
Kastrup
FRA
MUC
Kai Tak (alltså den inflygningen…)
PEK
Changi
BKK
Arlanda är rätt hyfsad. Fast hur kan man som sista tiden ha sånt fruktansvärt schabel med att ta sig ut till flygen. Sverige är ett byråkratiskt uland där olika myndigheter/företag bara skyller på varandra och ministrar svamlar och har sig istället för att räta upp problematiken. Att det tar så lång tid att räta till problemen att ta sig genom security är skandal. Att folk som kommer för sent till planen inte får ersättning för att de fått stå i kö över två timmar är också skandal.
Har rest mycket, och ni som på allvar föreslår flygplatser i västra Europa kan aldrig ha rest speciellt mycket i exempelvis Afrika. Om man räknar bort rena låtsatsflygplatser och sätter som krav att det ska finnas ganska mycket internationell flygtrafik så måste flygplatsen i Djiboutiville höra till kandidaterna. Obehagliga sanitära problem, påfallande låg säkerhet med tanke på den internationella trafiken, stora byråkratiska problem vid både inresa och utresa. Hög värme inomhus världens varmaste land dessutom. Säkerhetspersonal som kräver utvalda passagerare på mutor..
I Afrika kan man upptäcka lite allt möjligt 😉 Mellanlandade i Dar se Salaam om jag minns rätt och trodde att jag befann mig i en annan dimension eller kastats i en surrealistisk filminspelning à la le carre 50-60 tal.
J’Burg världens bästa clubsandwich men har någon lyckats med att få incheckat bagage vidare till transit ?? Lite komiskt att få stor packning levererat ute i bushen långt ifrån civilisationen (alltid reservkläder i handbagaget har jag lärt mig)
Man bedömer dem ju i relation till förutsättningarna. Arlanda och CDG ska vara ljusår bättre än Libreville eller Pathein.
Kul tråd! När det gäller flygplatser så är det väl få som är bra så det blir ju en utmaning att hitta den sämsta. Nu finns det ofta flera terminaler på en flygplats och ska man vara petig är det väl sämsta terminalen som eftersöks. Om vi tar allmänt sunkiga Arlanda är det en stor skillnad på T2, T4 och T5. Lustigt nog byggde man aldrig T1. T3 är en liten blindtarm mellan T2 och Skycity för flyg till de minsta inhemska destinationerna.
T2 är ganska okej, den var bättre när restaurangen trappan upp var Himmel & Hav med sin ganska ambitiösa meny och service, numera ersatt av O´Learys.
Värst är förstås T5 med sin virriga layout, underdimensionerade säkerhetskontroller som drivs av billigaste upphandlade bolag. Svindyra priser på mat och dryck, en öl går väl på typ 120 kr. Jag kan hålla med om att lapptäcket ARN som helhet borde rivas och byggas upp på nytt som en modern flygplats. Ingen lätt eller billig uppgift men det är på sikt oundvikligt.
Arlanda kommer väldigt högt upp på min sämstalista, allt från att vänta på incheckat bagage i evigheter till att bli rånad i varenda hak om man ska köpa sig någon färdkost
Arlanda är väl enda flygplatsen som inte har bänkar efter säkerhetskontrollen där man kan stå i lugn o ro och plocka på sig allt smått som ska igenom skannern
Sen är det pinsamt hur dåligt apberget där alla friåkare står och gnuggar händerna och inväntar stackars förstagångsbesökare blir lurade upp på läktaren för en taxifärd, bra första intryck av Stockholm..jag skäms!
Arlanda kommer väldigt högt upp på min sämstalista, allt från att vänta på incheckat bagage i evigheter till att bli rånad i varenda hak om man ska köpa sig någon färdkost
Arlanda är väl enda flygplatsen som inte har bänkar efter säkerhetskontrollen där man kan stå i lugn o ro och plocka på sig allt smått som ska igenom skannern
Sen är det pinsamt hur dåligt apberget där alla friåkare står och gnuggar händerna och inväntar stackars förstagångsbesökare som blir lurade upp på läktaren för en taxifärd, bra första intryck av Stockholm. jag skäms!
Nej, Arlanda är definitivt inte vass. En annan kandidat är definitivt Frankfurt, en av de tristaste flygplatser jag vistats på. Sen är Genève är ingen höjdare heller.
Måste vara CDG (Charles Degaulle, Paris) Enda flygplats som skriver på skyltar ”air france” och alternativet på andra ”others”.
Arlanda ligger nära som LW säger. Ingen annanstans måste man själv skriva ut baggagetaggar och bära golfklubborna till specialbaggage. Kan även nämna New Dehli i Indien som inte har någon som helst standard och snor golfbollar i säkerhetskontrollen från incheckat baggage.
Håller med Frankfurt som Freddek nämner oxå.
Greta- varning på denna fråga, vem har varit på flest antal olika flygplatser?
Jag har varit på 49 får jag det till. Bra att lyfta till en separat fråga tänker jag.
Som brukare, dvs Pilot så står både CDG och JFK ut. Rörigt med rondeller och dåligt skyltat, samt markeringar som inte är helt standard på CDG. Dessutom blandas det friskt mellan engelska och franska när det gäller klareringar, vilket kan försvåra ens situationsuppfattning, och då är ändå min egen franska väldigt god. På JFK är det trångt och lite plats mellan vingspetsarna. Dessutom samlas det piloter från alla världens hörn med en varierande kunskap på engelska och oftast med noll lokalkunskap om flygplatsen eftersom de kanske endast kommer dit två till tre gånger per år. Klareringarna kommer snabbt på ”sloppy” radiospråk på amerikanskt manér och flygledarna kan sen lägga minuter på att skälla ut en stackars kines som taxat vilse medan övrig trafik får vänta och bränna soppa tills man kan komma vidare.
Som passagerare är den gamla flygplatsen i Doha den klart värsta jag upplevt. Trångt och skitigt.
Men du har snackat med Kennedy Steve!
Skulle det inte vara mera intressant och lite mera positivt att reda ut vilka flygplatser som är bäst?
Jag hade tänkt föreslå Bromma som en av dem och såg att någon tyckte den var dålig.
Mitt rekord är att starta hemifrån 20 minuter före avgång och hinna med flyget.
Man kan ta med sig konstige/skrymmande/farliga föremål utan problem. Allt bara löser sig på ett smidigt och säkert sätt.
Fiket på airside är litet, men man kan ju sitta på landside till kort före avgång om man råkar komma onödigt tidigt.
Bevar Bromma flygplats och låt den bli en hub för elflyg, det är min önskan i alla fall.
En annan fantastiskt bra flygplats är Gardemoen/Oslo.
Snabb säkerhetskontroll och ultrasnabb bagageleverans.
Bagaget ligger nästan och väntar när man kommit till banden.
Bombay! Jag blev avknuffad där mitt i natten medan planet tankades. Det stank, men det var förvisso inte bara flygplatsens fel. Inne i flygplatsen var det smutsigt. Att gå på toaletten var inte att tänka på. Inte heller att sitta ner och faktiskt inte ens luta sig mot väggen. Flygplatsen bevakade av militär i sliten fältuniform beväpnade med gamla enfieldgevär. “Städpersonalen” var utrustad med en boste som såg ut som en näve halm och en gammal tidning att sopa upp skräp på. Medan vi väntade på att få gå ombord på planet igen kom en trött råtta gående över golvet och stannade och tittade på oss en stund.
Vackraste flygplatsen ?, Koh Samui !
Fast hela Koh Samui blev dessvärre förstört som resmål när flygplatsen var klar. 🙁
Det kan man ju naturligtvis tycka olika om, men många som rest till Koh Samui innan flygplatsen fanns håller nog med mig.
Ja, hidden gems börjar det bli ont om.
Port Sudan i Sudan är den överlägset vidrigaste flygplats jag har varit på.
Det fanns ingenting att köpa på flygplatsen, inte ens en flaska vatten. Det enda sättet var att gå utanför flygplatsen och handla i en lokal butik, OM man hade lokal valuta vilket har omöjligt att få tag på.
Men det som tog priset var toaletterna eller som det visade sig toaletten. Hela flygplatsen (Sudans näst största) hade en enda toalett som var helt nedpissad med bajs och toapapper flytande på golvet. Själva toastolen var till bredden fylld med skit, piss, toapapper och cigarettfimpar. Det var en jäkla tur att man inte behövde uträtta nr2.
Ingen kunde engelska och all information var på det lokala språket.
Reser en hel del i jobbet och är tacksam för att jag bor i Göteborg och inte Stockholm. Tycker det nästan alltid är en fröjd i att flyga från Landvetter (förvånad att ingen nämnt Landvetter innan). Korta köer (för det mesta), nära till alla gates oavsett. Det negativa är väl kanske att det 1 av 3 gånger är buss till planet och ingen riktig gate. Men bagage kommer alltid fort när man kommer hem. Tycker den är väldigt bra! Mycket i att den är bra kommer väl med att den är såpass mycket mindre i och för sig, men är lika tacksam när jag flyger att det inte är Arlanda som är kasst.
Nån nämnde Istanbuls flygplats, ja den är stor, men fungerar väl och är väldigt vacker!
Nåt som är extremt viktigt för att få en välfungerande flygplats i min mening är bra instruktioner och skyltning. Något som gjort den ny(gamla) flygplatsen i Berlin extremt frustrerande att navigera i, även om den är en “fräsch” flygplats i övrigt.
Överlag tycker jag dock
Bäst: Kastrup
Sämst: Arlanda
Doha (Qatar) Grymt många i personalstyrkan som gör allt de kan för att stoppa resande.
Mer än en timme kö i ännu en passkontroll. Har redan gjort 2 pass och Coronakontroll med vaccinbevis innan passkön. Säkerhetskontrollen av handbagage var inte i bruk utan allt gick med trots att bågen med larm tutade konstant. Ingen brist på personal.
Det var mer personal än resande (resande var >120 pers) men ingen visste vad man skulle göra. Jag (och fler) blev stoppad och skulle inte slippa genom. Efter att de har kallat in 4 st olika överordnade så krävde jag att möta deras chef. Chefen godkände mig och nämnde att problemet var jag hade samma tröja på mig som fotot i Visapappret. Misstänkt för?
Väntsalen var ett tält med trästolar och 4 utgångar och 2 småbutiker som sålde vatten till ockerpris.
Vi fick info varje 30 minuter i högtalare som inte gick att höra. Det var någon som listade ut att det måste vara arabiska.
På väg ut till planet var det pass och vaccinbeviskontroll 3 ggr. På DOHA airport visade jag pass och vaccinbevis 9 ggr.
Problemet de har är väl att se till att folk har en anställning men inte instruktion vad de ska göra.