Stockholmsbörsen föll igår men stödet från innan coronakraschen fortsätter hålla. Trots uppgångar i USA under tisdagen faller börserna i Asien nu under onsdagsmorgonen. Den svenska kronan försvagas rejält. SAS ansöker om företagsrekonstruktion och konkursskydd för sin amerikanska verksamhet samtidigt som pilotstrejken drog igång.
Stockholmsbörsen gick -1.45% för storbolagens OMXS30 och -0.88% för breda OMXSPI. Den svenska kronan har försvagats rejält och USDSEK ligger nu på 10:53 och EURSEK på 10:79. Guldpriset faller dock till 597:- SEK per gram.
Trots nedgången är börsen kvar vid stödet från toppen innan coronakraschen våren 2020 och stödet verkar hårt. Men faller det kan det gå fort nedåt.
I USA steg börserna, men man var ur synk efter att ha haft stängt på nationaldagen i måndags. S&P-500 gick +0.16% och Nasdaq 100 +1.68%. Amerikanska räntor föll tillbaka.
SAS ansökte för övrigt om företagsrekonstruktion för sin amerikanska verksamhet, dvs att man ska förhandla med sina fordringsägare om skulderna och eventuella långa avtal. Det kan också kallas konkursskydd, så tillvida att fordringsägare under företagsrekonstruktionen inte kan begär företaget i konkurs för obetalda skulder. Bolaget uppger att det inte ska påverka kunderna och att det är en del av omformningen av SAS. Samtidigt drog pilotstrejken igång igår och det är nu spaltmeter om strandade kunder i svensk media, medan ukrainare massmördas i Ukraina.
Tydligen ska tyvärr inte Almedalsveckan drabbas, då SAS till och från Visby är en inhyrd utländsk underleverantör, vilket väl är SAS-piloternas själva poäng. Liksom bloggens – SAS är en bokningssajt, en logotyp och allt mindre värt varumärke, samt ett bonusprogram. För övrigt såg jag en annons från Finnair att man kunde kopiera hela sin bonus hos SAS över till Finnair om man ville direktflyga Stockholm – New York istället för att behöva byta i Köpenhamn.
I Asien faller börserna under morgonen.
ASX 200 -0.38%, HAng Seng -1.80%, KOSPI -1.61%, Nikkei 225 -1.02% och Straits Times är oförändrd på -0.04%.
12 kommentarer
Håller såklart med piloterna. SAS ledning försöker sparka alla scandinaviska piloter, för att ersätta dom via utländska bemanningsföretag. Nu kommer dom göra samma sak genom rekonstruktion. Har jag fattat rätt ?
Det är väl bara för skattebetalarna att ösa in mer pengar så kan piloterna få vilka avtal de vill. SAS är ju och har varit en framgångsaga, så klart ska de få det de kräver.
Hej Loke,
Det stämmer inte det du skriver om piloterna. Rekonstruktionen är i huvudsak till för att förhandla om leasingkontrakt. För övrigt att har piloterna i SAS strejkat 7 gånger de senaste 15 åren. Vilket annan grupp på arbetsmarknaden har gjort det?
Piloter har generellt bra lön och bra villkor vad de än säger; vill de ha högre lön! Byt jobb eller arbetsgivare, det gäller för de flesta andra.
@LOKE – jag är inte lika positiv. När norska pilotfacket går ut med att vi driver hellre företaget i konkurs än går med på arbetsgivarens krav/villkor, då har man förlorat sitt rätt att ha sympati ifrån mig i alla fall. Ingen tanke på övrig personal, resenärer och de som faktiskt äger bolaget och som ger dem möjlighet till ett arbete.
.
Jag vet inte om SAS ledning inte har lyckats förmedla hur allvarlig situationen är och att ALLA inom företaget nu måste göra sitt för att SAS ska överleva eller om pilotfacket vet men helt och hållet struntar i det. Jag skulle tro det senare och då ger jag inte mycket för piloterna som jag tycker framstår som bortskämda och omogna barnungar som inte förstår att världen håller på och förändras och flygbranschen i synnerhet och då gäller att förändras med eller gå under.
De behöver såklart se över sin kostnader, där finns många märkliga avtal. En snygg exit är nog det bästa. Piloterna får väl söka jobb på valfritt bemanningsföretag som skriker efter deras kompetens. Annars får vi slänga fler skattepengar på eländet.
Kan i stillhet konstatera att SAS flygande personal idag befinner sig i den situation min yrkesgrupp befann sig under flera decennier … För oss gick det sisådär … Förmodar att för SAS personal kommer det att gå på liknande sätt … Man kan inte leva på gamla lagrar i en föränderlig omvärld.
Hörde på någon börspodd att det var nu billigare än någonsin att nå diamantnivå hos SAS i och med köp av 100k aktier. Undrar om man hinner med att nyttja några förmåner innan allt kraschar…
100k aktier ger dig motsvarande EuroBonus Guld.
.
För att nå Diamond status måste du ha köpt minst 1000k aktier före 2021-11-30 (räkna med en miljon i förlust sedan dess, plus att du blir sittande idag med en halv miljon SEK i en aktie där värdeutvecklingen ser ut som höjdkurvan för ett flygplan som kommer in för landning).
.
Deadline för att aktivera förmånen var 2022-02-28, så verkar inte som att det går att köpa in sig på dagens nivå (vilket ändå blir 500k SEK) för att använda förmånen i år.
Aha, tack för korrigering.
En tregraders glidbana är en ganska långsam nedgång. 🙂
Rubeln har vänt sin uppgående trend och föll 36% på 9 dagar jämfört med dollarn. Det ser ut som första tecknena på att inflationen nu kommer äta sig in i Ryssland på riktigt. Det kommer bli oerhört tufft för dom den faller tillbaka till botten igen. Början på slutet för Rysslands ekonomi skulle jag gissa.
Det enda som hållit Rubeln uppe är ju artificiella konstruktioner och det faktum att den i princip bara handlats av Gazprom. Säljer man mindre gas och olja sänks efterfrågan av Rubel eftersom det är det enda egentliga use-caset som valutan haft. Bryr de sig om sin valuta så blir det ett dubbeleggat svärd att använda energi som vapen mot Europa. När de väl stryper kranen helt kommer Rubeln att gå i fritt fall.
–
Det är ju inte en internationellt handlad valuta öht och dess värde speglar ingen som helst verklighet utanför fossil handel.