Nedan följer ett försök att lista några projekt i det svenska civilsamhället som stödjer Ukraina och som man kan stödja med kapital, utrustning eller arbete, samt några utländska projekt att donera pengar till. Jag får väldigt många som ber mig uppmärksamma deras projekt, men jag har helt enkelt inte tid och gör detta endast undantagsvis. Fokus i listade projekt är på militär och räddningstjänst.
Först vill jag säga att jag är stolt över att vara svensk när man ser hur många svenskar som engagerar sig i att aktivt genom handling, egen tid, egen utrustning och egna pengar direkt stödja Ukraina. Helt frivilligt och utan statlig inblandning. Civilsamhället levererar i kris, men så är det också så vi människor fungerar – vanliga mentalt friska människor hjälper andra när det krisar sig.
Det finns tre saker som gör folk lyckliga. Dels är det flow – att i arbete eller fritid uppleva ett flyt där man får prestera maximalt och obehindrat. Dels är det samhörighet med andra – grupptillhörighet och gemenskap, kärlek, familj och liknande, att passa in i ett socialt sammanhang. Och för det tredje är det att hjälpa andra. Nu ska jag inte breda ut mig och skriva fel här, det är min fru, äventyraren Lena Wilderäng, som är expert på sådant och även håller företagsföreläsningar om motivation och vad och hur man motiverar människor, inte jag.
Man ser detta i engagemanget för Ukraina. För de flesta syns det inte. Men det handlar om volontärer som tar hand om flyktingar, både tar emot, hjälper dem, tar in dem i sina hem, men också bjuder av sin tid och kompetens för att göra deras tillvaro i Sverige meningsfull.
Det sker i form av privat arrangerade hjälpsändningar av förnödenheter, materiel och fordon. Privat arrangerade hämtningar av flyktingar från gränsen.
Men också i form av privat stöd till militär och totalförsvar.
Att specifikt veta vad något går till ökar känslan av deltagande och att bidra till skillnad mot att sätta in pengar på Röda Korsets konto – men gör för all del det också.
Samtidigt gäller caveat emptor. Det kan finnas de som försöker sko sig på situationen, men de initiativ jag listar nedan är inte sådana enligt min bedömning.
Swedish Rescuers
Swedish Rescuers har en lång bakgrund och började via en donation av försäkringspengar för ett drunknat kurdiskt barn i Sverige och fortsatte som sådan med att leverera ambulanser till inbördeskrigets Syrien. Nu letar man reda på, fixar iordning och utrustar man ambulanser och brandbilar till Ukraina. Min fru är engagerad här och har som skrivits här på bloggen agerat projektledare. Man har skickat åtminstone tre eller fyra ambulanser, ett sjuktransportfordon och tre eller fyra brandbilar – jag har ärligt talat tappat räkningen – och en massa särskilt efterfrågad utrustning. Det mesta har gått till Charkiv, men en del har prioriterats till andra platser, och det är fler fordon på gång.
Du hittar Swedish Rescuers här. Personerna består av blåljuspersonal, försvarsmaktspersonal och utlandsveteraner.
Drones2Ukraine
Jag har tidigt skrivit om Drones2Ukraine, som samlar ihop eller finansierar COTS-drönare (commercial off-the-shelf), tillbehör och reservdelar till Ukraina.
De har återkopplat till bloggen och en del drönarfilmer ni har sett här via bloggen har faktiskt filmats av de drönare de skänkt. De tar emot begagnade drönare, även söndriga dito som kan ge reservdelar, eller pengar för att köpa nya, och har kontakter i Ukraina som gör att drönarna går dit de behövs – räddningstjänst, rättsväsende, försvar – och de har t ex använts för att dokumentera ryska krigsbrott.
Nu minns jag inte senaste siffran men man ska ha skickat uppåt 100 drönare.
Du hittar Drones2Ukraine här. Har du eller ditt företag en drönare som bara ligger och skräpar gör den bättre nytta i Ukraina och kontakta i så fall organisationen. Du kan också stödja med pengar.
Jonas pickuper
Jonas har varit aktiv i det militära i Sverige i över 20 år, men har spenderat våren att i egen regi köpa pickuper i Sverige och sedan köra dem till frontförbanden i Ukraina, tillsammans med inköpt efterfrågad utrustning. Han har rört sig i några av de hetaste krigszonerna och platser i frontlinjen som skrivits om här på bloggen. Var och när skriver jag inget om.
Fordonen lackas om i matt grönt i Sverige. Innan avfärd tar han kontakt med förbandet som ska få fordonet och får en lista på exakt vad förbandet har för behov. Utrustning som köps in kan t ex vara rödpunktssikten, värmesikten, bildförstärkare, keramiska skottsäkra plattor för kroppsskydden, sjukvårdsutrustning och kamouflagenät.
Jonas har nu finansierat och kört ner åtta pickuper. Han kör personligen hela vägen till fronten så förbanden inte behöver avsätta personal för att korsa Ukraina och hämta fordonet.
Du kan stödja Jonas arbete ekonomiskt genom pengar till hans PayPal på jvmukraine.
Pseudonym Walter Kurz
Pseudonymen Walter, som är officer i Försvarsmakten, har varit i Ukraina och lärt känna en pensionerad ukrainsk överste ifrån de luftburna förbanden. Tillsammans köper de också begagnade pickuper och kör till Ukraina. De går till de luftburna styrkorna som slåss vid fronten.
En pickup går på runt 50 000 – 60 000 i dugligt skick, och sedan tillkommer kostnader för transporten och även efterfrågad utrustning och extra bränsle att skicka med.
Ni kan kontakta pseudonymen Walter via [email protected] om ni vill vara med och finansiera. Själv vill han att jag ska lägga ut hans telefonnummer så ni kan swisha direkt, men jag väljer att använda hans pseudonym här för att inte röja hans identitet. Jag har bekräftat hans identitet och vet vad han heter och bor och jag har kontrollerat att han av allt att döma är legitim, inklusive engagemang i svenska försvaret.
Gruppen Bilar och dieselaggregat till Ukraina
På Facebook finns en grupp med ovanstående namn, som samlar ihop just bilar, dieselaggregat och annan utrustning till Ukrainak. Du kan skänka bilar eller sälja dem billig eller bidra med annat, inklusive din tid eller agera chuafför – även in om Sverige.
Det finns gott om foton i gruppen som visar att hjälpen kommer fram och man har sitt huvudlager i min grannby Hultafors.
Du kan köpa konst av dem för att finansiera projektet, t ex blågula smidda storkljus eller tecknade bilder med Ukrainatema av konstnären Ludvig Ödman. Alla teckningar hittar du på hans hemsida.
Många glädjande foton på hur mycket människor och företag ställer upp för Ukraina.
Dalarnas Militära & Polisiära Skyttar och 17:e bataljonens hemvärnsambulans
Som bloggat om när det begav sig skramlades det ihop pengar till en ambulans åt 17:e hemvärnsbataljon.
Den ska nu köpas loss och skickas till Ukraina och det frivilliga stridssjukvårdsförbandet Hospitallers istället för att vänta i förrådet i Dalarna.
Man behöver få in 100 000 kronor för att lösa uppgiften. Du hittar alla detaljer här och kan enkelt donera via Swish.
Blågula Bilen
Blågula Bilen har kört ner ett antal gamla lastbilar till Ukrainas försvar. Initiativtagare är Take Anstoot, som bland annat driver restaurangen De Klomp i Linköping och är aktiv i de kärnkraftspositiva Ekomodernisterna.
Take är en gammal avlägsen bekant sedan länge och jag kan som så gå i god för honom. Lastbilarna fylls med efterfrågad utrustning och körs sedan ner och levereras till ukrainska försvaret, där de kommer fungera som logistikfordon på brigadnivå.
Du hittar dem på Twitter här och deras hemsida här. Du kan donera via Swish eller med utrustning. Man har kört åtminstone tre lastbilar och en fjärde ska eventuellt levererats.Man är rutinerade och var på detta och levererade sin första lastbil fylld med utrustning till 10:e bergsskyttebrigaden, Edelweissbrigaden, i april.
Donera pengar till utländska organisationer – Blue/Yellow och Hospitallers
Vill du donera pengar till utländska organisationer så har ni kanske sett att jag länkar till det frivilliga stridssjukvårdsförbandet Hospitallers, som har bidragit med foton till bloggen. Förbandet har minst två svenska frivilliga, varav den ene är Okänd Soldat på Twitter och mer bilder och text på Instagram.
En annan organisation som också skickar pickuper och mliitär utrustning (men inte vapen) är litauiska Blue/Yellow, som jag vet har försvarsanställda engagerade, och då inte bara från Litauens försvarsmakt. Man har kontakter rakt in till specifika högkvalficierade förband i Ukraina, som man levererar utrustning och fordon till. Än så länge har man skickat stöd för över 28 miljoner euro.
Som jag har förstått det kan Blue/Yellow även skicka korrekta momsfakturor inom EU, så ditt företag kan köpa sponsorstjänster av dem.
Slutord
Det finns många fler initiativ, men jag har inte tid och möjlighet att uppmärksamma dem alla och kommer tyvärr inte kunna uppmärksamma just ditt eller ert projekt.
Allmän kommentar om kostnader för transport av fordon som jag har viss insyn i via min fru. Det ska till färjeavgifter, och/eller broavgifter, en hel del bränsle då det är långt att köra och helst ska fordonet vara fulltankat vid gränsen pga bränslebristen i Ukraina. Gärna ska man också ha med reservdunkar till transporten tvärs över Ukraina.
Sedan ska förarna – det är lämpligt att vara minst två för att kunna byta av – ta sig hem igen, inklusive eventuella övernattningar för detta. Avställda fordon kan behöva ombesiktigas innan de ställs på, det ska till försäkringar – minst den lagstadgade trafikförsäkringen – och man genomför lämpligen en fullservice av fordonet innan leverans för att det ska vara i fullgott skick innan det skickas till kriget. Då det handlar om begagnade fordon kan det dyka upp kostnader för sådant som behöver bytas. Samtidigt finns det många verkstäder som ställer upp pro bono eller till självkostnadspris för sådana här projekt, men inte alla – även verkstäder behöver leva.
Kostnaderna stannar i alla fall inte vid själva inköpet, även om volontärerna bjuder av sin tid gratis. Det är några mil från exempelvis Dalarna till fronten i Ukraina.
Glöm inte heller bort de humanitära organisationerna och att de gärna behöver såväl pengar som volontärhjälp i smått och stort även här i Sverige. T ex kommer en restaurang i Göteborgsområdet att bjuda en busslast med ukrainska flyktingar på väg till Norge på lunch – något som volontärerna i det humanitära projektet som driver busstransporterna annars tidigare fått betala ur egen ficka till en hel busslast. Återkommer med detaljer om vilken restaurang när det är gjort.
Du kan även anmäla dig som volontär till organisationer vid ukrainska gränsen eller i t ex Lviv.
Sedan ska man har respekt för att de flesta inte kan eller vill engagera sig personligen. Men det går alltid att donera pengar, smått som stort. Du bidrar även då och det är inte att köpa sig ett rent samvete, utan det är att göra skillnad i verkligheten för andra, samt att visa stöd så eldsjälarna och volontärerna känner att de inte arbetar ensamma.
Det finns mycket annat som pågår bakom kulisserna. En dag kanske dessa anonyma och okända hjältar kan bli offentliga, eller så dyker de kanske upp i skönlitteraturens värld någon gång i framtiden.
21 kommentarer
Tack för alla bra tips!
Håller med. Bra tips. Behövs alltså ingen egen insamling till Gripen eller dylikt:-)
Fantastiskt bra med så många medmänniskor med ett stort hjärta. Jag är (tyvärr) redan engagerad i ett annat oavlönat projekt med egenfinansierad utrustning.
Jag och kompisen J-J Binks har skickat flyttkartonger fulla med livsmedel och förnödenheter via Postnord till Ukraina, med grejer som har stått på deras önskelista. Paket nr 3-4 med sovsäckar, kuddar, nödfiltar, silvertejp, Nescafe och knäckebröd ska skickas iväg härnäst och vi tänker fortsätta med Ukraina-paket så länge som det behövs. Vi har mycket bra grejer att donera och kompisen har ärvt mycket saker efter föräldrarna, så vi behöver verkligen “dödrensa”. Det är bäst att ta itu med det innan man blir gammal och trött.
Tack för informationen, har velat skänka mer men inte riktigt vågat då det finns många oseriösa.
Så nu när allt är betalt hemma blir det till att betala lite externa “räkningar”, hjälpen måste fram.
“Degen ska ut” för att travestera LW 🙂
Bra tips, jag har tidigare skänkt till läkare i Ukraina, men det blir nog till att sprida gracerna
Och via Apotea som är smidigt.
Jag rekommenderar varmt Johanniterhjälpen (https://johanniterhjalpen.se/) som kanaliserar svenskt stöd via https://johanniter.org/help-for-ukraine/. Stöd går framförallt till sjukvård, bla till ett barnsjukhus i Kharkiv, och flyktinghjälp i och runt Ukraina i Moldavien, Polen osv. Mycket seriös och helt opolitisk (men lite kristen) organisation.
Nulli secundus
Kom i kontakt med en Ukrainsk flykting som sålde otroligt goda Ukrainska dumplings, så kallade Varenik, i Stockholm. Hon och några andra flyktingar har startat Varenik project, har en konto på FB: https://business.facebook.com/VarenikProject/?ref=py_c. Ni som bor i Stockholm kan väl testa deras goda mat och skänka en extra slant. Jag är så imponerad över Ukrainare och deras drivkraft, en svårslagen nation.
Tack för alla tips. Mycket bra. Det blir nu några nya som också får ett bidrag…
Bra skrivet och det blev en slant till Drönargänget och hoppas det används för att släppa bomber på inkräktande Ryssar!
Riktigt trevligt att se min barndoms vän med på listan, hans Ukrainateckningar är riktigt grymma och jag har själv köpt 2st från första serien och kommer köpa ett par till från andra serien som han släppt.
–
Stilen är som hämtad från en dagstidning, och det är mycket satir. Länkar till de två teckningar jag själv köpt så länge:
–
https://ibb.co/d24qQPW
Åhh nej!
Jag som drömmer om att skaffa långdistansrobotar till Ukraina så att de kan sänka alla fartyg i Sevastopol. 🙁
@Fougainthenigth:
Du glömde att nämna hur mycket Zelenskyj tjänar men du kanske kan berätta det nu?
–
I annat fall undrar jag om du som “frilansare” kanske har åtagit dig ett skrivuppdrag åt någon annan, för att sprida tvivel?
Bra Tips !!
Civilførsvarføreningarna i Sverige hjælper æven på hemmaplan.
Ex. vælkomnar ukrainska flyktingar med transporter, hygienartiklar, boende m.m.
Take Aanstoot meddelade på facebook att det vart en skjuts på donationer så lastbil nr 8 snart är finansierad. Nr 4 vart försenad en vecka pga reparationer vilket jag själviskt fann lite kul då jag kunde hjälpa till en del och hellre att det går sönder här än efter leverans i Ukraina. Det är alltså just nu fyra lastbilar i pipelinen. Take har inte bett om det men jag gissar att det snart vore bra med flera förare för att kunna köra över två lastbilar samtidigt.
Om man siktar lite högre på praktiska saker. Någon här som känner till någon industri edyl som förnyar eller lägger ner så det finns överskott på dussinet palldragare, eller truckar i plural eller ett lastbilslass med pallar och pallkragar? Bränsletankar på pall som överskott? Någon sitter kanske på täta och hela tankar med pump som inte används för att de saknar inbyggd invallning? Jag är förtjust i visionen om modern logistik som får fart på flödet in i Ukraina och fram till fronten även om sådana grejer är prio 2-4 i önskelistorna.
Det har kommit in en del slantar till de övriga också enligt deras rapporter till mig, men de får själva gå ut med det.
Intressant att höra. Jag skickade månadens Ukraina-pengar till Blågula bilen häromdagen.
Det är när man läser sådana här inlägg och ser reaktion och läser vad folk gjort o gör som man blir glad att man tillhör den stora familjen Cornucopianerna, på gott o ont! 😀 Man känner också generelt lite mer hopp om mänskligheten, härligt att se hur det civila samhället drar sina strån till stacken 🙂
Det fick bli Blågula bilen den här gången. Tänker att för att logistiken ska kunna fungera i krig så behövs det lastbilar, många lastbilar.