Igår släppte Volvo Cars och Northvolt beslutet att den gemensamma 50 GWh/år batterifabriken byggs i direkt anslutning till Volvo Cars biltillverkning i Torslanda, Göteborg. Denna Glennfactory kommer börja producera batterier till elbilar år 2025 och ska när den står färdig ge 3 000 jobb.
Hur många jobb som istället går förlorade inom produktionslinjerna för fossildrivlinor framgår förstås inte, så man ska inte räkna med att Göteborg får ett nettotillskott om 3 000 jobb.
Bygget av Glennfactory börjar 2023 och den första produktionen ska ske år 2025 om tidplanerna håller. Investeringen ligger på 30 miljarder kronor. Northvolt vill bygga havsbaserad vindkraft för att ge fossilfri kraft till anläggningen, men senast sade Öckerö kommun nej till en vindkraftpark för Eolus Vind utanför kommunen och tyckte att man ska bygga kärnkraft istället för att inte störa den orubbade horisonten och utplåna fiskenäringen.
Volvo Car hade tänkt att 2030 enbart tillverka elbilar.
De 3 000 jobb som uppges skapas i den nya fabriken kommer förstås tas ut av att man lägger ner produktionen av fossildrivlinor, som kräver mer arbetstillfällen från tank till avgasrör än elmotorer och batterier. Dock är många av komponenterna till fossilbilarna utlagda på underleverantörer i andra delar av landet eller världen, så det kan fortfarande bli fler jobb i Göteborg totalt sett.
Volvo Cars aktie föll -4.17% igår trots beskedet om Glennfactory, även om det kanske var väntat. OMXS30 föll bara -1.03% och OMXSPI -1.58% så det var uppenbarligen buy the rumor, sell the news, eller så var det något annat som spökade för Volvo Carsaktien.
17 kommentarer
Göteborg får nog nästan 3000 nya (givet att det går att få fram el dit i tid vilket jag starkt betvivlar) däremot kommer ju Skövde drabbas stenhårt. Trodde faktiskt de skulle lokaliserat där pga det. Inte samma personer men hade nog setts som positivt.
Ja, man kunde tro att Skövde skulle ha fördel. Bör ju bli en del el över när gjuteriet minskar i omfattning på sikt.
Gjuteriet tror jag inte gör så stor skillnad i sammanhanget. Men jag tror det är avsevärt snabbare att få fram elnätskapacitet till Skövde än till Göteborg.
Skövde har redan fått Volvos framtida tillverkning av elmotorer, en del som Volvo inte tillverkar själva i dagsläget. Därtill så går trenden mot fler gjutna aluminumdelar i personbilar, inte färre. Det är därför Volvo vill bygga ett nytt gjuteri för pressgjutning av aluminiumdelar i Torslanda med en kapacitet som ungefär motsvarar samtliga pressgjuterier i Sverige.
Om inte kommande regering upphäver kommunens vetorätt återstår alternativet att lägga vindkraftsparken utanför södra skärgården. D.v.s. utanför askim, hovås, kullavik,särö och onsala. Lycka till med det. Dessutom har försvaret synpunkter på risken med minor från WW 1och 2 som ligger på botten i kattegatt/skagerack. Återstår gaskraftverk.
Om man inte går vidare med stora subventioner av vindkraftsparker till havs så kommer det inte byggas några sådana vindkraftsparker av ekonomiska skäl. Man bör komma ihåg att till och med Vindkraftsmyndigheten, ursäkta, Energimyndigheten konstaterat att havsbaserade vindkraftsparker är samhällsekonomiskt olönsamma och kräver att kostnaderna för nätanslutning betalas av någon annan.
(S)r hävdar att det är försvarsmakten som stoppar vindkraften, antar att de driver den ryska linjen att anlägga en radarskugga längs kusten är bättre. Men egentligen är det tyskarna som redan 1918 planerade för framtiden genom att minera området för det är det som anges som det egentliga skälet.
Det verkar inte gå att posta länkar så nyheten går att söka fram på SR
Det är väl närmast att betrakta som förräderi mot kommuninvånarna att godkänna storskaliga vindkrafts industriområde i vilken kommun som helst i Sverige . Vi har redan för mycket vindkraft i vårt land , nu är det baskraft vi behöver mer av i syd Sverige .
Ska man bara göra batterier när det blåser?
Man kan ju använda redan producerade batterier som reservkraft när det inte blåser… 😉
Kärnkraft på Öckerö käns väl som en strålande idé.
Vad gäller arbetstillfällen så om jag inte minns fel så kräver elbilar undgefär 30% av timamrna för att byggas jämfört med vanliga bilar. och en stor del av det manuella arbetet är i batterierna.
Blir dyra batterier om man ska tilllverka dom i en fabrik i SE3 med dessa elpriser efter MPs nedläggning av
planerbar kraftproduktion i området….
Dieselvärmaren började krångla idag på Volvon. Bra ingenjörskonst att typ skicka avgaserna ut vid vänster framhjul. Bolmade rök och stank som tusan i bilen sedan dött och kallt resten av turen.
Hoppas på vettiga elbilar för mig framöver. Inga avgaser och värme på direkten längtar jag efter med.
Med tanke på att svenska elbilsmarknaden numera börjat ta rejält med fart, tillräckligt snabbt för att nå 90% BEV i slutet av 2023, är det här en nödvändig omställning.
Jag är rakt av oroad över Volvos framtid, de måste dubblera sina övergångsplaner eller så kommer de sitta på en massa strandade tillgångar när 2024 kommer runt. Batterifabrik vid 2025 är trevligt – Hoppas Volvos kistor är så pass fyllda att de kan överleva mitten av 2023 till mitten av 2025 då batterierna börjar ta fart. De lär inte kunna sälja annat än elbilar fram tills dess…
Med tanke på din historik av gorva faktafel och direkta lögner så får du höja det sakliga innehållet i dina kommentarer föra att bara inte framstå som ett tramsigt troll.
Läste nu att den planerade vindkraftsparken ligger i svensk ekonomisk zon och där gäller inte det kommunala vetot så det är inte en kommunal fråga.
Tramsiga glädjekalkyler hjälper ingen.