Allt fler biltillverkare experimenterar med nya affärsmodeller, som exempelvis Volvo Cars/Beijing/Geely med Lynk, Care by Volvo, Volvo Car Mobility etc eller planer på självkörande obemannade on-demand taxi (Tesla, Uber, Waymo mfl). Men alla dessa tankar bygger på eviga krisräntor, där man kan byta arbetskostnad mot noll i kapitalkostnad via obefintliga räntor och skulle inte klara av en normalisering av ränteläget.
![]() |
Lynk |
Biltillverkarna vill på olika vis ta betalt per tidsenhet eller mil istället för genom att sälja en bil och låta något kreditbolag stå för fiolerna. Jag menar att detta handlar om räntearbritrage, där biltillverkarna vill profitera på de permanenta krisräntorna, som möjliggör stora kapitalinsatser som till nollränta kan konkurrera med arbetskostnader (t ex bemannad taxi).
Tesla tror till och med att de ska kunna ta ut hundratusentals, rent av miljontals kronor extra för sin självkörande taxiprogramvara, men vem som helst förstår ju att detta enbart fungerar när räntan på skulderna taxiägaren drar på sig är noll – vid normala räntor är det billigare med en vanlig fulbil och en lågavlönad taxichaffis.
När räntorna någon gång i framtiden normaliseras kommer inte de nya tjänsterna längre kunna konkurrera, och kommer antagligen förpassas på affärsidéerna enorma soptipp. Det är dock inget unikt för just bilbranschen. Det finns massor as-a-service-tjänster som bygger på liknande tankegångar. Tjänsteleverantören binder upp kapital i hårdvara och hyr ut detta as-a-service eftersom räntan är låg. Vid normala räntor blir det helt ohållbart.
Framför allt så experimenteras det just nu med nya affärsmodeller. Någon Handelsutbildad (eller motsv utomlands) har fått sitta på kammaren och få lite feeling utifrån permanenta krisräntor. Långt ifrån alla dessa experiment kommer någonsin nå lönsamhet eller alls rullas ut i någon större skala.
För övrigt finns det inga miljövinster med carpooling. Om åtta familjer delar en bil så kommer bilen överleva i trafik i 2 år istället för 16 år, innan den blivit så sliten att den måste skrotas. Jämför med livslängden på lastbilar som kör dygnet runt, vilket är några år. Det enda man sparar är parkeringsyta, vilket för de som är mest bilberoende – villaägarna – är ett icke-problem. Som alternativ till att hyra bil ibland kan förstås bilpooler fungera för den lägenhetsboende, men bilarna slits alltså mycket snabbare och det blir ingen miljövinst.
Hur sedan självkörande bilar och allt möjligt ska kunna konkurrera med taxi och samtidigt bli lönsammare lämnas som en övning redan idag. Och med ett annat ränteläge faller hela ekvationen.
Överlag finns det förstås massor med zombieföretag som aldrig skulle överleva vid normala räntor, men ovan tänker jag särskilt på nya affärsidéer som förutsätter eviga krisräntor. Kom ihåg att det inte bara är att höja priserna när räntorna stiger – med högre räntor får kunderna också mindre pengar att konsumera och blir priskänsligare så affärsidén ska sälja dyrare produkter till kunder med mindre pengar på fickan om de ska kompensera för högre ränta.
Är din affärsidé beroende av kapitalkostnaderna så är den sårbar för ränta (ex obemannad taxi), medan den som är beroende av arbetskostnader (ex bemannad taxi) inte är det.
37 kommentarer
Jag tror att miljövinsten med bilpool är att det blir jobbigt att välja bilen, eftersom man måste planera sitt bilkörande mycket mer. Gå iväg och hämta en bil på någon parkering några hundra meter bort. Kanske boka tid och kanske till och med vara ute i god tid (veckor) vid storhelgerna. Det blir helt enkelt mindre antal åkta mil per capita, för att det är ett jävligt jobbigt alternativ.
Privatleasing var väl heller ingen hit i början?
Den generation som dominerade arbetslivet då hade fått lära sig att man skulle äga, inte hyra sin bil.
Dagens mobila ungdomsgeneration(er) verkar ha en mer avslappnad inställning på den fronten rent generellt oavsett vad det gäller.
Låga räntor gör privatleasing attraktiv. Trippla priset, så …
Privatleasing är inte dumt allt. Med rätt bil. Ifall man nu vill äga en ny bil då såklart till en rätt trevlig milkostnad vs privat ägande i tre år.
Vem tror på höga räntor här? D v s över 3%? Gör någon det? Inom det närmaste åren?
Jag kör privatleasing pga att jag inte vill riskera att investera i fel teknik och se andrahandsvärdet rasa. Sedan är det bekvämt att allt ingår till ett fast pris, och kostnaden blir ungefär detsamma om man räknar in värdeminskningen. Nu tar finansbolaget risker på andrahandsvärdet vilket jag tror kan bli betydande på min bil. Jag hade tjänstebil tidigare, men bytte till bilbidrag och har matchat månadskostnaden på ett ungefär med bidraget efter skatt.
Är det inte inbyggt i systemet att när det är dags för inbyte så kommer handlaren påpeka stenskott, fläck på klädsel och annat slitage och därmed kräva 100.000 som kompensation för värdeminskning?
Inte generellt, nej.
Däremot bör man tänka till lite kring alternativkostnaden när bilar pga inflationen inte sjunker i värde som tidigare.
Och läsa avtalet, finns leasing avtal med enligt mig schyssta villkor och andra med mindre så. Jag tycker att man bör ha en dokumentation om hur skador bedöms som bilaga till avtal. Och det finns men inte hos alla.. Finns även leasing där bilen helt enkelt lämnas på KVD och värdet bör var den säljs för då tar du hela restvärdes risken men vårdar man bilen kan det vara ett alternativ.
Normalräntor? Vad är det idag? 2,5% säger Ingves.
30 årsräntan, som är obunden ligger strax däröver. Så 2,5% är nog lite i överkant.
Ja vad är egentligen en "normalränta" idag? Förtjänar nästan ett eget blogginlägg tycker jag.
Boräntorna har t.e.x aldrig varit tvåsiffriga under min livstid och åren börjar ta ut sin rätt!
Låt mig gissa "normala" styrräntor.
USA, 2% med 3% som mål
EU och Sverige, 1,5% med 2% som mål
Faktiskt räntenetto kommer fortsätta minska tack vare ökad konkurrens. Resten av världen kommer vara all over the place. Än så länge talar det mesta mot att den månghundraåriga räntetrenden skulle ändra riktning. Tillfälligt brus ställt mot en brutal demografiutveckling i nästan hela den utvecklade världen.
Självkörande bilar kommer bli framgångsrikt. Jämfört med nuvarande taxi slipper ägaren det dyraste nämligen lönen till föraren. En mindre besparing är mindre mängd el och mindre slitage. Inget stillastående för att föraren måste äta, vila mm. Att leta efter parkering inne i städer blir också obetydligt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Dagens taxibilar håller längre än två år. En bil utan förare kan någon gång ta en extra passagerare. Elbilar är hållbarare än brännbilar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Dröjer nog ett tag till. Innan dess kanske det blåser till vindkraftverken. Så att dessa blir effektivta trots dess avfall.
Mjau alltid detta med vindkraft. Avfallet är obetydligt mätt mot nyttan.
Economist tror det kommer självkörande i några städer innan 2022 är slut enligt den tjocka Världen 2022. Här dröjer det givetvis längre.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tja, Economist har då fel. Vindkraft är en toppvara, i mån av vind. Vi behöver nu baskraft och reglerkraft. Inte bara en massa sötebröds-fin-vind-kraft när allt lullar på enligt kalkylen. Vi måste alltså anpassa oss till verkligheten. Vad är elpriset nu? 3kr/kWh? Inte för att jag drabbas direkt, men Sveriges industri har inte anpassat sig för dessa priser. Gäller att inte vara naiv och hoppas på dessa sötebrödsdagar hela tiden.
Mjau vi får se när 2022 är slut. Elpriset är nu betydligt lägre även i Skåne och vinden står för mer än vad vi exporterar. Imorgon är det dyrare.
Mesta industrin klar sig bra även med elpriser som varierar stort. Men visst finns det undantag. Största problemet med el idag i Sverige kan vi ha delade meningar om. Mitt svar nu är de obyggda ledningarna både i stam-, regional- och lokalnät. Orsak att utbyggnad sker för sent dvs. reaktivt och inte proaktivt, samt att överklagande får ta så stor tid. De som bor i klubbhus har också ofta svårt att få med sin förening om laddare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag ser fram emot att se självkörande bilar ta sig fram på snöiga vägar där man varken ser skyltar eller vägen, med ishalka på sina ställen. Jag gissar att det är lång kvar innan det fungerar inom annat än väl avgränsade områden.
5G och radar är två förutsättningar i snöstorm, men som jag skrev nyss blir Sverige inte först. Lastbilar där en förare på kontor kan ta över finns redan här sedan en tid i Jönköping.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Joakim, med olika metoder att triangulera var fordonet befinner sig i förhållande till vägen kan en dator med högre tillförlitlighet hålla fordonet på rätt sida diket jämfört med en mänsklig förare som endast har ögonen som ger signalinput.
5G, radar, radiofyrar, GPS, vägmarkörer , you name it.
Den har också långt snabbare reaktionsförmåga på sladd osv än vad en människa har, och kan också anpassa gaspådraget och mäta friktionen mot underlaget på ett sätt som en människa inte kan. Det finns ju redan implementerat i moderna bilar.
Problemet är när det är en komplex trafikmiljö, med många olika objekt. En dator kan inte gissa att en boll som studsar fram innebär att ett barn kan komma rusande.
Det finns än så länge inga "CPU neural network, a learning computer" (sagt med grov tysk accent) så taxin kommer inte svara "I ll be back" när den släppt av dig. Än…
Sådana automater kommer innebär en kataklysm för arbetsmarknaden.
Rickard AI kan tränas även på bollar. Självkörande bilar kan meddela hinder och förändringar i trafiken som sedan når efterföljande och mötande-
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det tar flera år för en bilförare att bli erfaren. Jag vill nog inte åka med en oerfaren AI bil.
Frågan är dock irrelevant, några AI har vi inte inom överskådlig tid vilket vi skall vara glada för. It became selfaware…
Ganska naivt att tro att bara för att man tar bort komponenten "föraren" ur prisekvationen, så kommer taxiresor bli billigare.
Givetvis kommer ev. besparing till 100% hamna i ägarens, (f.ö. påfallande ofta samma person som komponenten "föraren"), fickor.
Jag tror mycket annat blir ersatt av AI långt innan vi får det i bilarna.
Inom finansvärlden och utbildning ligger betydligt närmre i tiden.
Träningsdata och algoritmer ackumuleras för samtliga självkörande bilar över tiden (per tillverkare). Så miljoner bilar över årtionden hamnar i de flesta situationer som kan uppstå och behöver aldrig som en människa läras upp från grunden.
Anders AI används redan inom finansvärlden och på andra håll. Det är smala AI.
Vänliga hälsningar
Nanotec
I framtiden kommer AI lösa många problem och uppgifter. Inte för att den är billigare (vilket den kanske dock är) utan för att vissa uppgifter helt enkelt kommer bli bättre lösta av AI än av en människa. Människor är ju distraherade och biased. Något en AI byggd på rätt sätt inte är.
Men AI för självkörande bilar behöver vara något alldeles i särklass eftersom den måste fungera felfritt, alltid. Om en människa skapar en bilolycka kommer den allmänna opinionen vara mycket mer förlåtande än ifall en AI gör det (vilket en AI kommer göra, då och då). Det krävs att man skapar acceptans i samhället för denna nya och för många främmande teknik, vilket kommer ta längre tid än vad jag tycker det antyds här att de flesta av er tror.
Om bilar primärt dog av att de gått för många mil håller jag med om att bilpooler är meningslösa. De flesta bilar skrotas dock för att de rostat bort vid en körsträcka som inte alls motsvarar hur långt de kan gå. Se taxibilar som ett förtydligande. Alltså, om bilen håller sig fräsch nog i 10 år eller 40.000 mil, det som inträffar först, med en genomsnittlig körsträcka på 1.500 mil/år (osäker på den siffran) träffar den 10 år långt innan den är slut milmässigt. I det läget lönar det sig definitivt att två-tre familjer delar på en bil (eller att 25 familjer delar på 10 bilar).
Du hann först! Finns ju gott om exempel på dieslar som hållit 40-50K mil men jag ställer mig högst tveksam till att man får se de miltalen på Svensson-körda bilar á 1 200 mil om året. Då är det vägsaltet som avgör!
När det gäller BEV-bilar så är det väl också främst tiden och inte battericyklerna som åldrar batteriet?
Carpooling har såklart en massa miljövinster. Och bilarna håller såklart mer än 16/8 år. Vilket trams.
En fördel är såklart att bilen inte drabbas av samma ålder (rost etc). En 16 år gammal bil har just åldrats. Sen kommer troligen en pool-förare enkelare välja ett annat transportsätt. Ligger i naturen av den som tänker på miljön.
En carpool med elbilar byggda i aluminium kaross borde hålla väldigt länge.
Hursomhelst så handlar det till slut om nyttjandegrad. En bil som används i snitt 30min/dag är inte särskilt nyttjad. Kan man använda bilen 4h per dag så medför inte det att bilen håller en 1/8 del av tiden. Miljönyttan är dock en multipel av 1
Rost? Är det inte en 90-talsgrej?
Jag har haft EN bil som rostat sedan 2000. Och det var för att den saknade stänkskydd framtill och därför blästrades tröskellådorna mm duktigt av sprätt så till slut gick det rost i skiten. Mazdamög.
Bilen slits med körsträckan, give or take beroende på körstilen såklart men för elbilar torde det vara egalt. Inga komplexa motorer som kräver rätt arbetstemperatur osv för god livslängd.
Så en bil som körs 4 h per dag har betydligt kortare livslängd än en som körs 30 min. Sedan åldras såklart det mesta i bilen oavsett om den körs eller ej men det är normala slitdelar som byts då och då.
Så livslängden förkortas, men frågan är hur mycket? Man kan också vända på steken och säga att en bil som körs 4 h gör nytta 4 h per dag, dvs den nyttan är värd 8 ggr så mycket som en bil som körs 30 min per dag.
Min erfarenhet är att bilpools bilar säljs till rätt normala priser efter en leasing period på 3år. Leasing gör ju så klart att det är räntekänsligt men för de flesta är ju inte alternativet att köpa en bil kontant utan andra lån.
Lars: Du skriver både om räntan och om avskrivningen, vilket är riktigt. Avskrivningen bör väl för en bil vara något i stil med 20 procent vilket borde göra räntans 0 procent eller 5 procent blir till brus. (I tider som nu när utvecklingen går fort borde avskrivningen kanske vara högre under en period.)
Jag ville alltså hålla med – jag är också skeptis till afärmodellen.
Sittandes i salongen med kaminen och stearinljusen brinnande, ett elpris på närmare 4 SEK, nordanvinden ylande runt knuten och med snöblandat regn som piskar mot fönstren känns det väldigt avlägset att köpa en ny självkörande bil som kräver 5G teckning och en stab servicetekniker i Bangalore som kan ta över vid minsta problem med en översnöad skylt.
Den stora frågan är nog. Blir det någonsin några räntehöjningar igen? Man börjar verkligen fundera på det.
Kanske när ingen längre vill arbeta. Eftersom lönen inte räcker till att leva.
5G och självkörande fordon, by all means men helst inte där jag bor!
Lycka till…