Det nybildade bolaget National Electric Vehicle Sweden, NEVS, tar över resterna av Saabs konkursbo, undantaget Saab Parts, som hanterar reservdelar åt befintliga bilar och ägs vidare av statliga Riksgälden. (Schibsted/SvD, Bonnier/DN).
NEVS ägs av Hong Kong-baserade China Dragon Holding och japanska Sun Investment, så även om det finns svenskar inblandade så handlar det om ett i princip rent utländskt ägande.
Man skall satsa på att vidareutveckla och 2013 – 2014 även börja sälja den elbil som Saab hade på gång och blir ett rent elbilsbolag. Elbilar har förstås framtiden för sig, men det är idag en mikroskopisk marknad som nästan är överetablerad innan den ens kommit igång. Hur man skall kunna konkurrera med de budgetar som de traditionella biljättarna förfogar över återstår att se.
För Sverige och Trollhättan är det förstås kortsiktigt positivt, då modern kompetens behålls och vidareutvecklas hos svenska ingenjörer. Alltid kan det leda till något även om just NEVS kanske inte överlever hur länge som helst i konkurrensen.
Ur peak oil-perspektiv är elbilar belt rätt, men som bekant kommer den mesta elen från fossila källor som fossilgas och kol, där vi är på väg mot en europeisk fossilgaskris i närtid och peak coal runt 2025. Som jag brukar påtala på föreläsningar så är det relativt lätt att räkna ut vad som är lämpligt att investera i för framtiden, t ex elbilsproduktion eller småskalig lokal förälding av jordbruksprodukter. Men det svåra är timingen och att ha den ekonomiska uthålligheten som krävs för att inte gå i konkurs innan det hela faktiskt blir ekonomiskt lönsamt. Å andra sidan kanske någon annan aktör kan ta över NEVS konkursbo tids nog med bättre timing?
Men det är ju kul att utlänningar vill investera realt i Sverige och inte bara i svenska marknadspapper. Sedan brukar det sluta som normalt, dvs med nedläggningar och flytt ur landet.
44 kommentarer
"Sedan brukar det sluta som normalt, dvs med nedläggningar och flytt ur landet."
Jag får inte ihop matematiken, varifrån kommer framtidens välfärd?
Jag tycker synd om de två kommande generationerna.
Vi har hitills kunnat maskera vårt fullständiga misslyckande när det gäller att förhandla fram ett rättvist handelsavtal med Kina, genom att belåna oss och sänka våra utgifter för konsumtion via importerad deflation.
Vad ska dom göra?
Det spelar ingen roll om de utbildar sig eller flippar burgare, här kommer det arbetas mer för asiaternas varor, medan asiaterna kommer arbeta mindre för våra.
Kort sagt, vi åker kana nerför den ekonomiska värdestegen. Det kommer göra ont i rumpan på våra barnbarn när de slår i botten lagom till deras pension.
Tala för dig själv. Det kommer göra ont i rumpan redan på min generation (70-talister) lagom till pensionen. Om inte förr.
En eldriven Spyker, spännande… Undrar vem som får skulen om 1,5-3 år när även detta har gått åt pipsvängen?
Beror ju på vilken regim vi har då. Sannolikt en sosseregim, så då är det nog det elaka storkapitalets fel.
Sedan blir det satsningar på Bilfabrik 2020.
Du som bor på landet, skulle dagens elbilar funka för dig? 6 mil mellan snabbladdarna eller vad Nyteknik skrev om. 2 timmars snabbladdning, det lät så lustigt anser jag, men kanske är 2 timmar snabbt i relation till annat?
Att tanka flytande bränslen tar någon minut.
Jag tror på svenska biobränslen och bränsleceller i bilarna, samma räckvidd som fossilbilarna, utan en massa extra infrastruktur.
Finns ingen enskild lösning som volymmässigt kommer fungera. För landsbygdboende lär bränslebilar vara det som gäller även i framtiden, men de flesta lär klara normalbehovet med elbil. Ett alternativ för längre resor är ju att elbilsbolagen redan idag erbjuder ett antal gratis dagar hyrbil för långväga transporter, t ex semester etc.
Naturligtvis så ska det finnas batterimackar längs vägen så att man snabbt kan byta batteri och köra vidare.
Detta bör uppmuntras den första tiden skattevägen så att bensinmackarna får en dubbel roll.
Alla batterier bör vara standardiserade och hyrda av ett företag med licens för denna verksamhet.
Batteribytet bör kunna ske med en automatisk anordning som inte kräver tekniskt kunnande av bilisten.
Och, åh ja, bygg ut kärnkraften.
Batterimackar…
Finns redan i…. Bangladesh!!!
Där är det en redan en stor business med eldriven "taxi"
Ett "vanligt eluttag" (230V 10A) ger en körsträcka om ca 10 km för varje timme man laddar bilen.
När det gäller energieffektivitet så fungerar egentligen bränslesnåla hybrider ungefär lika bra som elbilar.
Jag tror också att framtiden är elbilar i mindre klasser eller kanske till och med elmopeder. Men inte med batteri. Batterier i fordon är dyrt, otillräckliga och förbrukas. Jag tror starkt på konstant eltillförsel genom luftburna ledningar eller markbundna ledningar och impedans.
DOH! Induktans ska det så klart vara istället för impedans.
Jag misstänker att det inte låter sig göras så lätt. Man skall ju ha i åtanke att magnetfältet kan bromsa bilarna eller göra gången ojämn.
Yesss,
I forna östeuropa används det ännu på många ställen.
Trådbussarna i Tallinn är väl de som ligger närmast rent geografiskt
Det finns trådbussar i Landskrona också, men nu var det induktiv eltillförsel från vägbanan som jag tänkte på. Ett klart problem med detta är att magnetfältet troligen kommer dra bilen ner mot vägbanan, dessutom om man inte ser till att använda järnkärnor för att innestänga magnetfältet så kommer magnetfältet eventuellt ställa till det för vissa typer av last (människor inkluderat).
Kraftledningar över vägbanan ställer nog krav på ungefär lika höga fordon.
En liten tanke hade ju varit att skapa stationer där man byter batteri istället för att ladda dem. Batteriet laddas och byts in i en annan bil som kommer dit senare. Säg att man tex har batteriet under bilen och kör upp på en robot ramp som switchar batteriet mot ett fullladdat mäter hur mycket ström du kört upp och debiterar för elkostnad och slitage. Snabbt skitsmidigt och inte särskilt avancerat.
Skapar vissa friktioner med standardisering osv men ger fördelen att du får full laddning mycket snabbt. För att möjliggöra olika designer kan batterierna göras hyffsat små och användas i flertal istället. är även tänkbart att använda ett antal olika standarder på samma sätt som tex Bensin/diesel/etanol används idag.
Finns redan. Och det finns både stationer och bilar till systemet redan. Idag, i verkligheten.
De är på rätt väg, men det behövs statlig styrning.
Batteriet måste vara enligt en EU standard och inte patenterat av ett privat företag. Det måste passa alla bilmodeller och bilarna måste vara av lättviktskonstruktion, inte dagens 1 tons pansarvagnar.
Jag vet att man lagrar olja idag i stora underjordiska grottor, detta görs i många länder.
Kan man göra samma sak med litiummalm och andra batteriämnen innan priset stigit?
Ha,ha vilket hopplöst projekt…men ni förespråkare för el-bilar :dröm vidare
Jag inser begränsningen med dagens batterier, men allt annat har så stora fördelar.
En elmotor förbrukar mycket mindre energi, bilen är mycket billigare att tillverka. Man kan ha små elmotorer fästa på varje hjul, istället för en central motor + växellåda + transmission.
Är detta verkligen science fiction?
Jag har en elmotor till båten + 70 ah batteri.Man kommer inte speciellt långt..jag försäkrar
En elmotor förbrukar egentligen inte mindre energi. Kanske en ICE har en verkningsgrad 0.35 och en elmotor 0.90. Om verkningsgraden för att konvertera olja eller kol till el är 0.40 blir resultatet detsamma, well-to-wheel.
Sedan tillkommer naturligtvis problemet med energitäthet. En modern diesel kör 100 mil på 50 kg olja, en elbil 15 mil på 300 kg batteri. Sedan får du vänta 20 min på att snabbladdning (eller n x 20, om du har (n-1) personer före dig i kön till laddstolpen) var 12e mil.
I ett läge där diesel inte finns att tillgå så kanske detta är något man får stå ut med.
Varför skulle el finnas att tillgå men inte diesel? Diesel är trots precis som el en energibärare, inte en energikälla. Går att producera med ex. biomassa som råvara, eller direkt från solljus med genmodifierade cyanobakterier.
El kan mycket väl finnas tillgänglig utan olja, speciellt i Sverige på grund av vatten- och kärnkraft. Det är rimligt att tro att vi kommer att ha el i överskådlig framtid, länge efter vi inte längre kan importera olja. Inte minst så kan man producera el-bränsle till bilen själv, med t ex en solpanel. Elbil verkar vettigt fast det knappast kan ersätta fossilbil i alla lägen.
Produktion av diesel från biomassa/cyanobakterier kan vara opraktisk i de volymer som behövs.
Elbil kommer inte handa med dagens teknik. Det funkar inte att dra runt pa ett tonn stal med den energi/vikt ration pa batterierna. Det enda som funkar ar el-"nagonting latt", moppe, scooter, cykel, sparkcykel, etc. vilket funkar daligt pa vintern och INTE mojligor: odling, transport av sopor, vagplojning, etc.
"Bio"-branslen som etanol ar enda utvagen och EROEI gor att varan civilisation kommer att vika sig dubbelt langt innan 10% av befolkningen kor runt.
Ganska sant. Problemet är att befintliga bilbolag bygger stora och dyra elbilar, med extra allt. Det går att bygga en ändamålsenlig (och ändå krocksäker) elbil som skulle kosta säg 100 000:- i handeln. Skippa lyxen, fixa en bil för vanliga människor istället.
NEVS bygger visserligen vidare på 9-3 initialt, men framöver kanske man kan tänka utanför lådan.
Men antagligen inte.
Svårt skippa lyxen när bilen i många fall är en statuspryl för fårket.
Liksom bostaden. Liksom motorcykeln, båten, platt-TV:n osv osv.
Rent principiellt kanske ordspråket "Högmod går före fall" är tillämpbart på fenomenet.
"Lyxen" kostar inte många extra kr att producera men gör kunderna villiga att betala ganska mycket mer för bilarna. Det är därför man producerar stora lyxiga bilar. Att göra bilen mindre och enklare sänker kostnaden för att producera bilen ganska lite.
Dessutom får man räkna med att batterierna till en elbil kostar runt 5000 kr/kWh, så 100 000 kr räcker i verkligheten knappt till bilens batteri.
Min bedömning är att det kommer produceras maximalt 40 elbilar i Trollhättan innan det är godnatt igen. Då kommer man ha mjölkat strukturfonder och svenska staten på massor av stålar. Jag gissar på att varje bil totalt kommer att ha kostat de svenska skattebetalarna 10MSEK per styck.
Delar tyvärr din bedömning men försäljningen var åtminstone 100% PK just nu
Det skulle innebära en summa på 400milj plus några man får för försäljningen av bilarna. För att komma åt en halv miljard från svenska staten/folket investerar man 9mdr. Jag skulle inte tro att det är planen, åtminstonde tror de som har skaffat fram 9mdr på det här…
När du säger 2025 för peak kol, är det då med hänsyn tagen till eventuellt ökad kolförbrukning pga minskad oljetillgång?
Såvida inte batteritekniken utvecklas dramatiskt så tror jag man kan glömma att få privatpersoner att investera stora summor i en bil med så dålig räckvidd.
Glöm massiva satsningar på induktiva bilvägar etc.
Lösningen på medellång sikt är elbilar med en reservmotor som antingen driver bilen direkt eller laddar batteriet (s.k. sekvenshybrid). Reservmotorn kan drivas med bensin, etanol, diesel eller liknande. 30hk bör räcka gott.
Apropå peak oil så är det intressant hur mycket Saudiarabien har ökat sin oljeproduktion, och pressat ner priset, de senaste månaderna. Allt enligt vad de tidigare aviserat: någon saudisk minister sade i en intervju för några månader sedan (kan ha varit i FT) att det avsåg att göra just så. Kanske har saudierna trots allt den reservkapacitet de hela tiden har påstått att de har?
Övriga OPEC är för övrigt sura på saudiernas prispress, vilket rapporteras t ex hos Reuters.
Det låter korkat. Inte att tillverka elbilar, men att köpa 9-5 verktygen för att bygga elbilar.
Nevs säger sig inte ha något intresse av Saab 9-5 eller 9-4X.
– Dels för att GM inte släpper tekniken men också för att dessa plattformar är för tunga för att tillverka elbilar av. Vårt intresse ligger hos Saab 9-3. säger Mattias Bergman.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nevs-ska-bygga-elbilar-i-trollhattan_7273321.svd
Det gäller att tänka lite nytt vad gäller tankningen. Att ladda batterierna kommer att ta en viss tid, troligtvis lite längre än idag jämfört med att fylla på med kolväten.
Men om man gör det roligt att tanka, då kommer man ju inte tycka att det tar så lång tid.
Lite som det där TEDtalket om hur man spenderade många miljarder på att korta ner restiden med tåget, när man istället kunde ha lagt pengarna på att göra resan roligtare.
Tänk er en sådan här laddstation som i denna musikvideo…då går tiden snabbt. 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=vzE8d5AXImo
Batterier kommer aldrig komma upp i energidensiteten som krävs, synd att politiker ska bli så enformiga i sina stöd, om de en enda gång skulle kunna tillåta en diversifierad forskning och utveckling?!
Bränsleceller har mer potential än batterier. Där är problemet mer att kunna producera nog med insatsenergi.
Och att kunna vanda pa branslecellen och producera vate hemma med el. Problemet ar att membranet som sitter mellan anod och catod i en branslecell inte gillar att sen fa vatten pa sig for att generera vate via elektrolys. Det betyder att man behover antigen tva mackaparer, eller en smart uppfinning som bade kan generera vate och konsumera vate i samma pryl.
Sen maste alla stater godkanna att man kokar vatgas hemma i stugan, det ar en helt annan historia.
Jo, glomde en sak anod och katod ska helst vara gjorda i platina om man ska kunna generera vate utan att farliga residuella amnen bildas. Dvs. lycka till med det ekonomiska projektet. Ungefar som att vindkraftverk kraver neodymium.