Istället för att skriva om att Bonnier AB:s VD Jonas Bonnier är på Bilderbergmötet i helgen, så försöker Bonnier/DN skriva en artikel om att marknaden för begagnade fritidsbåtar har kraschat.
Deras uppgift är att priserna fallit mellan 10 – 30%. Kort sagt vet man inte. Antingen kan man ge en hyfsat exakt procentsiffra, eller så vet man inte. Detta handlar ju inte om att gissa framtiden och med facit på hand så finns det ingen tillförlitlig statistik. Vidare så viftas det med att det minsann finns hela 26 000 småbåtar till salu på Blocket och antyds underförstått att detta är dramatiskt.
Det är helt rimligt att marknaderna för ofta lånefinansierade fritidsaktiviteter som båtar eller hästar borde drabbas hårdare av en kreditåtstramning än vad t ex bostadsmarknaden gör. Bo måste man göra, men äga båt måste man inte.
Men det är inte fler båtar till salu nu än för ett år sedan. Jag skrev nämligen i ett blogginlägg för nästan exakt ett år sedan, den 28:e maj, ner antalet bilannonser, båtannonser och hästannonser på Blocket. Och det är nästan ingen förändring alls i utbudet mot för ett år sedan.
28:e maj 2011 var det 26 620 båtannonser på Blocket, varav 16 159 privat och 10 061 från företag. I dag är antalet båtannonser något färre, 26 462, fördelat på 15 316 privatannonser och 11 146 från företag. Fler företag som har båtar till salu och färre privatpersoner, men totalt sett något färre annonser. Det låter inte som en marknad som kollapsat, annat än att båtfolket antagligen sitter nöjda med sina begagnade och befintliga båtar istället för att byta.
Bilannonserna har dock ökat från 142 077 (64100+77977) 28:e maj 2011 till 149 270 (64541+84736) 2:e juni 2012.
Hästannonserna är i stort sett oförändrade från 10 550 (8816+1734) till 9 642 (8126+1516), dvs ett minskat antal annonser.
Ingen större dramatik kan tyckas.
9 kommentarer
Den första länken i inlägget blev väldigt rolig!
Bättre så kanske.
I scratch your back if ….
Trevlig Helg
Man får väl hoppas att bilderbergruppen tar upp problemet med den kraschade begagnade båtmarknaden innan den sprider sig i Europa. För hur skulle det gå för t.ex. Grekland om deras båtmarknad kraschade.
Prisraset är olika för olika sorters båtar, vilket ger det något luddiga 10-30%. Det var dock prisras redan förra året och det är lite oklart om det har blivit ytterligare prisras i år. Det förefaller dock högst sannolikt att priserna kommer fortsätta ner.
Det vore intressant med siffror på hur mycket båtpriserna rasat i Grekland och Spanien.
OT : Fyndlägen på börsen nu…efter regn kommer sol
Fast du har vänt på prioriteringarna: att segla är nödvändigt – att bo är inte nödvändigt. Navigare necesse est, vivere non est necesse…
Båtpriserna har sjunkit rätt rejält på just äldre båtar senaste 2 åren. Äger själv en båttyp (just en tidig 80-talsbåt) som utan problem har gått ner 30% på 2 år. Medelhavet har alltid varit mycket billigare än sverige, men det beror också på att säsongen där är dubbelt så lång och båtarna således betydligt mer slitna.
Har man "båtsäsong" också i de mest södra delarna av Europa eller är det året runt som gäller exempelvis på Kreta och vid Solkusten?
Jag gissar att båtarna också slits mer vid Medelhavet på grund av starkare solstrålning, saltare hav och mindre skyddade vatten än vi har i de svenska skärgårdarna och sjöarna.