Med anledning av den mot normal säsongsutveckling kraftiga sättningen i nybilsförsäljningen för april månad, så ställer det här en del frågor om svenska folkets vilja att handla på kredit. Efter bostäder är förstås kapitalvaror som bilar det man oftast finansierar med just krediter. Innebär den tvära sättningen i nybilsregistreringarna att vi även får se ett stopp i återhämtningen på bostadsmarknaden i april?
Nybilsförsäljningen i april
visade på ett klart trendbrott mot normalt för årstiden |
Men först tittar vi lite närmare på siffrorna för nybilsförsäljningen.
Trots allt så står företag för en andel av köpen. Fast det var privatpersoners köp av bilar som rasade mest. Nedgången för de privata köpen var hela 30.1% jämfört med april 2011, medan juridiska personer “bara” minskade 11.5%. 63.2% av alla nybilsregistreringar är nu på juridiska personer mot 57.6% i april 2011.
Det ser alltså helt klart ut som att det framför allt är privatpersoner som plötsligt håller hårt i plånboken och sina kreditlinor, även om även företagen minskat sina inköp tvärt mot normalt säsongsmönster.
Tesen om en privat kreditåtstramning i april ser alltså ut att stämma.
Detta är dock inte samma sak som att bostadspriserna viker ner. Historiskt har det i princip inte funnits någon korrelation alls mellan bostadspriserna enligt Valueguard och volymen nybilsregistreringar. Det betyder dock inte att det inte finns ett samband.
Till en början finns det en kraftig säsongsvariation i försäljningen, så lämpligen jämnar man ut detta med ett glidande medelvärde.
Valueguard-KTH:s HOX-index
och glidande medelvärden för nybilsregistreringar |
Om man använder sig av extrem curve-fitting och kör ett 12-månaders glidande medelvärde, förskjutet 6 månader i tiden kan man få en korrelation på 0.65 mellan kurvorna för bostadspriser och nybilsförsäljning, men bara 0.24 om man tittar på förändringen per månad. Fortfarande en viss korrelation, men som sagt väldigt krystat och dessutom meningslöst pga 12 månaders eftersläpning i underliggande data.
Det är dock inte orimligt att samma vilja att ta lån driver både nybilsförsäljning som bostäder. De allra flesta köper bil på kredit. Och ännu fler köper en bostad på kredit.
Därför blir det (som vanligt) väldigt intressant att se bostadsprisstatistiken för april om ungefär två veckor. Samtidigt kanske det just är bilköpen man skjuter på i första hand när tiderna blir dåliga? Alla vet ju att köpa bil är pengar i sjön, medan drömmen om att bli rik på bostadsspekulation fortfarande lever kvar. Bilmarknaden och bostadsmarknaden kan mycket väl gå åt olika håll eller så var kanske aprils krasch i nybilsregistreringarna någon form av slumpmässigt fenomen.
Det är ju också viktigt att notera att nybilsregistreringarna kan släpa efter beroende på leveranstid mellan köp och registrerad bil, vilket gör det hela ännu mer osäkert som analysunderlag.
För övrigt var det nästan bara franska skräpbilar som Peugeot och Renault som ökade sina registreringar väsentligt i april, medan svenskheten själv, Volvo, föll med 21%, vilket talar för att man väljer billigare bilar om man väl köper något. Toyota föll ca 27%. Hyundai och Honda gick dock framåt väldigt marginellt, eller kan väl i det närmaste sägas inte tappat försäljning.
Premiumbilmärken föll hårt. Toyotas premiumversioner av sina bilar, dvs Lexus gick -71%, Mercedes -24%, Audi -27% men BMW gick bara -15%. Försäljningen av Saab gick ner 75%, vilket kanske inte är så överraskande. Mest imponerande att någon alls köpt en ny Saab i det här läget.
I kontrast så föll ett riktigt lågprismärke som Kia bara med 11%, men Volkswagens billighetsförpackade Skodabilar föll med hela 41% (!!!).
I övrigt var det i princip nedåt som gällde för alla bilmärken. Fast Ranelideffekten gjorde att det såldes 21 Jaguar i april istället för 15 st april 2011. Ett mirakel!
Att bilförsäljningen viker är en konjunktursignal och att konjunkturen är usel visste vi redan. Men frågan är om detta är en indikator på vad som kan ske med bostadsmarknaden (igen)?
54 kommentarer
Är det inte snarare troligt att toppnoteringen i bensinpriser förra månaden har påverkat viljan att köpa ny bil?
Var tog då den berömda "pris elastisketeten" vägen??
/P
Vettig fundering. Men enligt gällande marknadsteorier skall ju högre bensinpriser göra att fler byter till snålare bilar, inte färre…
@Cornu.. Jo det köper jag helt klart för den långsiktiga trenden… men en "prischock" i bensin tror jag inte leder till att man prompt går å köper sig en ny prius eller vad det nu kan tänkas vara, det är ju en ganska stor utgift förknippad med det.
Med mindre pengar i plånboken sitter jag antagligen kvar med en äldre och törstigare bil fast med lägre månadskostnad. Alternativt så köper jag en hyfsat snål begagnad bil.
03:39
Finns det någon uppgift över bensin och dieselförsäljningen April ? Bor vid utfarten till ett sommarstugeområde på 25 stugor. Denna tid på året brukar det vara en livlig trafik med bilar och släpvagnar med byggvirke och utemöbler. I år är trafiken minimal. Slutsats…?
Kommer i mitten av månaden:
http://spbi.se/pressrum
Byte av -97's 855 står för dörren, men olikt tidigare byte överväger jag att "hyra" "förmåns" bil via firman,
+ Kan investera sparat kapital i stugan
+ Känd kost/restvärde, risken ligger hos bilfirman…
+ Blir man uppsagd så lämnar man tillbaka den . . .
– ….visst dyrare över tid
//P
Har satt ut min bil på Blocket till ett pris under värderingen som gjorts. Inte ett ända svar på annonsen har jag fått på 10 dagar, inte ens ett skambud. Har aldrig upplevt detta förut när jag sålt bil på Blocket. Tror vi har en tvärnit på marknaden. Huspriserna kommer falla från och med nu, tror jag..
Har fått inte mindre än fyra servicerabattkuponger (för befintliga bilar) till ett totalt värde om 2000:- om jag bara åker och provkör en ny bil…
Själv fick jag generöst 20% rabatt på service och reservdelar från Toyota, vilket tar ner dem nästan i nivå med Speedy (är ju mest bara bromsbelägg som behöver bytas på di där japanerna…). Räcker hela 2012 dessutom.
Fick 20% på service och reservdelear från Toyota året ut.
greppa alla halmstrån som finns för att finna tecken på att bopriserna ska falla.
Slå upp ordet "krystat".
Men om du nu tycker det är så krystat så kan man ju fråga varför du nämner det överhuvudtaget, dvs. om det inte handlar om ren data mining för att hitta tecken på en förestående bomarknadskrasch?
Är det inte precis tvärtom? Mecklare och säljare griper efter varenda halmstrå för att motivera varför bubblan ska fortsätta blåsas upp.
Helt säkert är det så, men lika säkert är att Cornu har investerat rätt mycket prestige i att det kommer bli en bostadskrasch.
Var mycket högre tonläge på bloggen före jul och domedagen för skuldslavarna syndes nära.
Nu när priserna kryper över 60 000 i skuldmeckas epicentrum så är det tystare.
Källa:
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/
/ L
Tydligen inget prisras i april heller om man skall tro Lasse Kongo.
Värt att notera är även risken för kommande leveransproblem som ytterligare kan späda på den vikande försäljningsstatistiken.
Tysk fabrik som tillverkar material (PA-12) till bränsleledningar har exploderat:
http://priuschat.com/forums/other-cars/107603-german-factory-explosion-maker-cdt-key-element-resin-used-in-most-fuel-brake-line.html
En Ny Jaguar beställd. Körleken är ett mirakel/Ranelid
Gissar att bankerna inte är lika villiga att höja belåning på bostäder, som har varit en bankomat för bilköp sista åren.
Titta på fundamenta! Alla nybyggare som kommer till Sverige måste ju ha bil, de köper troligen begagnat vilket gör att den tidigare ägaren måste köpa ny bil. Bilar är inget de flesta i Sverige spekulerar i utan man har en bil som man kör med. Vinterns höga bränslepris har ingen inverkan på försäljningen utan bilen har ett reellt värde som inte kan påverkas. Statistiken du presenterar måste vara falsk och påhittad.
/Fundament-talisten
Går det även att plotta in skuldaccelerationen (förändringen av förändingen i skuld) i grafen med bilpriser och bostadspriser? Enl. tesen att den totala efterfrågan utgörs av inkomster + förändring av skuld (- sparande), så förändringen i den totala efterfrågan utgörs av förändring av inkomster + accelerationen av skuld.
Nyregistrering skall det stå givetvis, inte bilpriser
Mm, jag skulle också vilja se en graf över skuldaccelerationen. Läste nånstans att det skulle vara en bra prediktor för bostadpriserna.
Om det var en bra prediktor skulle ju bostadspriserna ha rasat iom att förändringstakten sjunkit från 10% till under 5% per år…
Hej,
Jag gillar min Renault. bra bil för pengarna. Det kallar jag för smart investering.
En bil är en utgift, ingen investering. Men Renault gör bra, praktiska bilar.
Jag gillar min Peugeot. Billigare service. 6 års problemfri körning. Jmfr med tyska "premium" märken är bara uppsida för de franska "skräpmärkena". Men investering – nja så långt vill jag inte gå…
En bil är väl ungefär lika bra investering som en mjukglass en varm sommardag.
Credit crunch bitchez!
Privatbilen är ingen kapitalvara, den är (liksom vitvaror exempelvis) något som kallas "varaktiga konsumtionsvaror". Bara för att en grej är dyr är den inte kapital, den blir kapital när den används som kapital. Att det vräks ut krediter för konsumtionsvaror är ett problem för samhällsekonomin. Krediterna bör användas för produktiva satsningar i första hand (just det, bland annat anskaffande av kapitalvaror) och inte för att blåsa upp privata konsumtionsberoende skuldbubblor som är improduktiva och gör folk till bank-slavar.
Bil- och båtköp är nog det första man drar in på när det blåser snålt.
….. ja speciellt så drar man in på segelbåtsköpet… 😉
Den bil som kostar minst per kiloo är oftast bäst att köpa. Peugeot är för övrigt den bil som ägarna gillar bäst. Långt före kinesiska plastprodukter typ Volvo
Volkswagen sålde rekordbra i april. Typ bästa månaden sedan 70-talet.
Mestadels i östeuropa och nordamerika som jag förstod det…
Osäker på om detsamma gäller för bilförsäljning i stort i dessa regioner.
Intressant kontrast mot Sverige i sådana fall.
kommenterade ett annat inlägg här på bloggen men vad jag uppfattat är det ganska stendött på bostadsmarknaden i västra götaland. januari och februari hade en del försäljningar där säljaren fick ut bra pris men efter det har det varit tungt
Tydligt att Lars letar efter alla halmstrån som kan på något avlägset vis tyda på vikande priser för bostäder. Om man konstant skriker att priserna ska ned så får man ju till slut rätt:-)
Kan det vara så att Maj månads nedgång kommit lite tidigt i år? Jag har företag inom retail och man ser klara cykliska tendenser. Maj och September brukar vara svaga månader. Åre efter år. Inte för att folk är fattigare då utan för att man har så mycket annat att göra. Lantstället ska fixas, båten i sjön, jobba på innan semestern, avslutningar för barnen, slutaktiviteter, firmaresor, etc. Jag uppfattar det som att folk har extremet mycket att göra i Maj månad.
Ren spekulation men detta kanske har skett något tidigare i år? Har vi några siffror för begagnad försäljning? Bara idioter köper helt nya bilar idag.
Inte konstigt att juridiska personer köper alla bilar. Det är därför trängselskatterna snart inte fungerar. Företaget tar skatten och den bästa löneförmån man kan få är född.
"You know, Avon, you gotta think about what we got in this game for, man. Huh? Was it the rep? Was it so our names could ring out on some fucking ghetto streetcorner, man? Naw, man. There's games beyond the fucking game." – Stringer, The Wire
Även om huspriserna inte minskat så har kredittillväxten för bostadsändamål minskat. Därför borde utrymmet för bilköp minska.
Man kan förmoda att inte försumbar del av nybilförsäljningen genereras av de som sålt sitt hus med vinst (dvs alla som köpt hus för 2007). Dvs en indirekt lånefinansiering (man använder säljarens krediter för egen konsumtion). Alla jag känner som sålt sina hus har i alla fall köpt ny bil, men det är ju iofs en begränsad och biaserad statistik.
När det gäller Volvo/Toyota så kan det mycket väl vara så att man är på väg att lansera någon ny modell vilket kan medföra att bilköpen skjuts på framtiden någon månad. Men det vet säkert de bilintresserade bättre än jag.
Det jag egentligen skulle skriva var att jag ville ge berömma dig för att vara den första ekonom som jag sett som klarat av att kompensera för grupplöptid i ett glidande medelvärde. Bra jobbat!
Konstig meningsbyggnad där: Så här skulle jag skriva: (…) var att jag ville berömma dig för …
Vet inte om det var mig du avsåg att berömma, men jag är inte ekonom.
Det förklarar 😉
Fram med dumpade begagande bilpriser, fort nu, vi väntar!
Den riktiga stora finanskraschen verkar inte hålla utsatt tidtabell, annat än i Grekland kanske.
Vi behöver byta ut vår 11 år gamla Audi A6 nu, detta är planerat sedan länge att ske nu i samband med nästa finanskrasch.
Enligt serviceplanen behöver den en helrenovering av motorn, vilken kostar mer än bilen är värd. Dessutom ska man visst byta krockkuddarna efter 12 år, så att hålla en gammal bil i fullgott skick är inte alltid lönsamt.
Hear hear! Vi behöver också köpa ny (öh, eller begagnad) bil!
Begagnatpriserna blir tyvärr horribelt höga om marknaden viker. Nytt blir billigt.
"Nytt blir billigt."
Ja!
Vi vill köpa en ny eller nästan ny bil kontant till 1/2 pris, eller helst ännu bättre.
Krediter har drivit upp kostnaden för alla, när folk som inte har pengar och inte borde konsumera gör det via krediter.
Hoppas på en total reset av ekonomin och en sundare ekonomi i framtiden, krediter är djävulens verktyg att förslava och plundra den vanliga människans köpkraft.
Du kan iofs tacka krediterna för att du överhuvudtaget har något att köpa för din "köpkraft"…
Det är väl bara bankirer som köper nya bilar nuförtiden?
Har en BMW 523i 1996 som går som en klocka. Inte kostat på denna många kronor. Har i och för sig bara gått 17000 mil, kör mycket lite, men som sagt billigt. Kan rekommendera gamla BMW.
Jösses, det är som att skriva/säga jätte lite… Vad innebär "mycket lite"…
Folk kommer alltid att behöva bilar, dock ej nya. Vissa marknader är heldöda och begagnatförsäljningen blomstrar, framförallt i spåren av skuldkrisen. Dock tar drivmedelspriserna död på landsbygden.