Det finns tonvis med litteratur om hur du skall starta eller driva ett företag. Men de är sällan speciellt roande utan ofta rätt tung och träig litteratur. Här är Tore Friskopps bok Sagor från verkligheten (199:- i begränsad utgåva från författarens hemsida) en frisk fläkt i all sin enkelhet.
Boken är en serie anekdoter och visdomsord från de år då Tore drev T-shirttryckföretaget Polyshop, till det gick i konkurs 2007. Det är också en föredömligt kort bok man kan ha liggandes framme och läsa en sida i taget. Varje sida är en separat anekdot och står i princip alltid för sig själv och ger oftast goda insikter eller vinklingar för företagaren.
Boken är mest relevant för den som driver någon form av Internetbutik, säljer produkter och har anställda. Men även för andra företagare är det förstås alltid intressant att läsa om andras erfarenheter av företagande generellt.
En del kanske rynkar på näsan över att Polyshop gick i konkurs, men beskedet i boken är att det faktiskt är en myt att man i Sverige ser ner på fd företagare med konkurser i bakfickan. Erfarenheten är att ingen blir arg och tvärt om så får man istället jobberbjudanden. Andra företagare och arbetsgivare inser att ha drivit ett eget företag alltid är en erfarenhet, oavsett om företaget gick i konkurs eller inte. Man kanske istället skall ställa sig frågan om varifrån mytbildningen om konkursparian kommer?
Med sitt upplägg och 127 sidor kan den stressade företagaren med lätthet läsa boken under de minuter i veckan man faktiskt inte jobbar. Lite visdom från verkligheten skadar aldrig.
Tillägg: Nej, ingen form av ersättning har utgått till mig eller någon anhörig för detta inlägg. Det är en recension, inte reklam.
7 kommentarer
Uppenbarligen utan den vanliga disclamern, är det här alltså betald reklam?
Nej, betald reklam följs eller föregås av texten "det här inlägget är sponsrat av…". Eftersom jag härom dagen skrev att jag fått ett recensionsex av boken så tyckte jag det var överflödigt att påpeka att detta var en recension.
Lika bra att du alltid är tydlig. Liksom 10:29 drog jag slutsaten att detta var betald reklam.
Boken är riktigt trevlig! Anekdoterna är lärorika men framför allt tycker jag den förmedlar en positiv "jäklar anamma" känsla som får en att vilja dra igång ett eget företag.
Varför är alla så emot betald reklam?
Ni är emot att andra människor tjänar pengar eller?
Är ju win/win/win.
1) Ni tjänar på att cornucopia tipsar om boken
2) Cornucopia tjänar på det
3) Författaren tjänar på det
Jag uppskattar tips som denna bok något enormt.
1. Det höjer läsvärdet på bloggen rejält.
2. Det hjälper mig i min kommande bana som entreprenör.
3. Det var riktigt roligt att läsa hans blogg. Den gav mycket tänkvärt som jag iofs visste innan, men förstärkte också en del osäkra/grå områden i min kunskap.
Tack så mycket cornu, det här gjorde du bra.
För min del får du gärna skriva mer positiva saker om entreprenörskap och dyl. Ska vi kunna tackla en peak-oil värld lär det behövas, och det skriver jag som djupt konservativ och inte som en utav gröna khmererna även om det kan låta så…
Angående mytbildningen kring att konkurser inte ses som en erfarenhet så tror jag att det delvis beror på hur företaget går i konkurs. Ett företag som går i konkurs på grund av att det gjorts felaktiga beslut tror jag inte ses som ett stort misslyckande om man har självinsikt och förstår varför det gick som det gick. Om konkursen verkar skum och personen som man berättar om konkursen för så tror jag inte att det är till ens fördel. Om man har missbrukat systemet helt enkelt eller om man inte klart kan visa att man inte har gjort så kan många (mig själv inräknad) bli tveksam till att göra affärer eller anställa.