Trots att Saab Automobile till slut begärts i konkurs så är inte dödskampen över än. Vi är många som från början påtalat ohållbarheten i Saab Automobile både på kort- och lång sikt och menat att det hade varit bättre att låta bolaget gå i konkurs snabbt istället för att hålla folks naiva förhoppningar i liv i flera år.
Vad som händer med de skattepengar som Maud Olofsson “lånade ut” (så att man skulle vara säkra på att få tillbaka dem) låter jag vara osagt. Ansvar kan förstås på svenskt vis inte utkrävas, utan det blir du och jag, skattebetalarna som får stå för Maudans utlåning.
E45 – sju mil vägarbete, tack GM. |
Man kan med viss ironi konstatera att nästa år skall den motorväg som GM krävde för att ha kvar bilproduktion i Trollhättan vara klar, även om den tidplanen ser ut att vara överoptimisk med tanke på att Rv 45 (numera E45) är ett enda långt vägbygge Trollhättan – Göteborg än idag, inklusive tillfälligt byggda vägar runt vägbyggena. Lagom till konkursen finns det en chans att forna ägaren GM:s utpressning mot svenska staten till slut betalats. Trollhätteborna (och vänersborgare mfl – alla som jobbar Saab och tjänar pengar gräset bor inte i Trollhättan) får trösta sig med att det nästa år kommer gå fortare än någonsin att åka på anställningsintervju i Göteborg. Om de nu får sålt sina lägenhet köpta för mångmiljonbelopp i Sveriges Detroit.
Då jag delvis vuxit upp i Trollhättan så har jag sett förändringarna. På 70-talet hade man fyra stora industrier – Saab, Flygmotor, Nohab och Ferro. Nohab och Ferro försvann, Volvo Flygmotor blev Volvo Aero och är nu den enda kvarvarande större industrin på orten. Jag är osäker på om den gamla kärnvapensäkra bergfabriken fortfarande är i drift eller om kvarvarande verksamhet flyttat upp över jord. Volvo har dock gjort en korrekt analys och vill sälja verksamheten medan den fortfarande går i vinst. Volvos ledning är nämligen medveten om peak oil och vet att flygindustrin kommer krympa drastiskt de kommande decennierna. Därmed riskerar sannolikt Trollhättan med ytterligare nedläggningar inom 20 år. (OK, Wärtsilä finns väl kvar och tillverkar motorer för enorma fossildrivna fartyg?)
Gamla slussområdet. Partyställe
på gymnasietiden. Hit gick man på sommaravslutningen. Var iofs bara ca 2.5 km från dåvarande gymnasieskola. Var aldrig någon som trillade ner i en sluss heller. |
Var förbi den gamla hemstaden för första gången på några år härom helgen. Viss nostalgi infann sig förstås när minnen och känslan av platser man inte satt sin fot på på ganska exakt 20 år infann sig. Det slog mig att man hade ett annat rörelsemönster som ung man. Finns antagligen inte en gata jag inte rört mig på i unga år, kanske samma beteende som får unga varghannar att söka sig runt för att etablera någon form av revir i jakten på en partner att fortplanta sig med? Vart jag än vände mig i Trollhättan så fanns det minnen eller känslor, oavsett hur banala dessa var. På 80-talet var Trollhättan en segregerad stad för ungdomar. Killar gick på Nils Ericssonsgymnasiet där man läste natur (OK, några tjejer läste natur också) eller teknisk linje. Tjejer på Polhemsgymnasiet där man läste samhäll, ekonomi eller humanistisk linje. Sedan fanns “de andra” som gick på några av de praktiskt inriktade gymnasierna, men de såg man aldrig av.
Stackars de trollhättebor som idag pendlar till Göteborg säger jag bara, sju mil vägarbete måste tära på själen.
Trollhättan – vackra stad! |
Passade på att ta lite suddiga iPhone-bilder att ha till ett inlägg som skulle kommentera Saabs konkurs, som trots allt bara var en tidsfråga. Japp, proaktiv, det är jag. Trots allt är Trollhättan en rätt vacker stad, åtminstone runt det kulturminne som sluss- och kraftverksområdet utgör. Ja, alla bilder är tagna från stillastående bil.
Strömslund. Lokalbefolkningen
hade spontant (?) anordnat gatuloppis längre fram i förberedelse för konkursen |
Annat intressant är t ex gamla Strömslund, en av Sveriges första egnahemsområden, byggdes rent av innan Trollhättan rent formellt blev en stad. Men här kunde en go arbetare köpa sig ett eget hus för någon hundralapp.
Fick bland annat höra om planer på att i händelse av konkurs hos Saab starta flygplanstillverkning i Trollhättan. Som om efterfrågan finns idag eller i morgon? Logiken är att Saabs fabriker ligger belägna mitt emellan flygplatsen och Aero, men pga peak oil finns det inga framtidsutsikter för flygindustrin och oavsett så är det väldigt naivt att alls tro på lönsamhet ens vid bibehållna marknadsförutsättningar.
Men hoppet är som alltid det sista som överger Trollhättebon. Vägran att inse verkligheten har varit övertydlig de senaste åren, då man utåt verkat trott på varenda räddningsplan.
Vem vet, kanske tror man på att det kan resa sig något ur konkursboet?
Olidan, Hojum kan ses långt bort i
bakgrunden bakom Oscarsbron |
En del arbetsplatser finns förstås kvar i Trollhättan. Högskolan kan utbilda folk till studieskuldsatt arbetslöshet. Vattenfall har förstås kvar sina kraftverkstationer, inklusive en av Sveriges vackraste kraftverk, Olidan, och den modernare trista Hojum. De gamla Helvetesfallen förblir tyglade och det är även rimligt att tro att i takt med sinande olja så bör kanaltrafiken i Trollhätte Kanal öka igen när lastbilstransporterna minskar tids nog. Men vattenkraften och kanalen sysselsätter inte många personer, inte ens under turistsäsongen.
Även Norra Älvsborgs Lasarett, NÄL, lär väl finnas kvar ett tag till får man förmoda. Man kan ju alltid specialisera sig på alkoholskador. Hittar inte några referenser utan det får vara anekdotiskt, men inslaget av alkoholism i Trollhättan säg redan varit rekordstort på 70- och 80-talet. Kan ha med Detroit-känslan att göra?
Men vad skall bulken av okvalificerad arbetskraft syssla med nu när de inte kan gissa sitt jobb på Saab längre? Ett bättre förslag än flygplanstillverkning är att sätta igång att tillverka pråmar. Trots allt ligger även Saabs fabriker relativt nära sjötrafikleden. Och energieffektiv kustnära pråmtrafik har en framtid på 20+ års sikt när exportoljemarknaden upphört. Trots allt nås de flesta större svenska städer via vatten, inklusive Trollhätte Kanal som når Vänerns städer, Södertälje Kanal som når Mälaren etc. Är väl bara Kiruna, Östersund, Växjö och Jönköping som får nöja sig med tåg om man nu inte moderniserar Göta Kanal så Jönköping också kan få pråmtrafik…
Hotell Swania.
The Place To Be nu när Gransäter tydligen är rivet och ersatt av dyra bostadsrätter. Gissar jag. |
Men dödskampen är inte över än. Förnekelse, ilska, förhandling, depression, acceptans. Vi får väl se vart ilskan riktas härnäst (underleverantörsorganisationen CEPA är ilska på GM). Än lever förstås hoppet. Annie “Facebook” Lööf får väl fixa någon serverhall till orten. Energiförsörjning finns och vattnet från vattenkraften kan ledas in som kylning om det nu inte vore för att området nedanför kraftverken är antagligen skyddade som en del av det gamla slussområdets kulturminnen. En serverhall kan annars säkert ge ett 10-tal jobb.
Äh, Trollhättan får leva på Trollywood, en lite filmstudio där man ritar kritstreck på marken istället för att bygga kulisser. Passande nog lokaliserat på Nohabs gamla industriområde. Trollywood kan expandera till Saabs gamla fabriker och få Europas Största Filmstudior, storleksmässigt större än ens MGM:s (konkursade?) studios i England. Fast det har alltid varit för lågt i tak på Saab.
Någon som har andra förslag till Trollhättans framtid? Göra om Swania till kasino? Nära till kanalen så man kan dränka sina förluster. Eller kanske b**dell?
31 kommentarer
Visst är det ironiskt med 45'an =)
Jag är iaf glad över järnvägsutbyggnaden som jag använder för att pendla till Göteborg. Men miljonlägenheter? Jag köpte min lägenhet i Trollhättan (Sylte) för 1,5 år sedan…32.000 kr kontant, 3300 i avgift, inkl el. Men så blir det väl när kök och badrum är 30 år gammalt men fortfarande funktionellt.
Att bilpendla till götet känns som idioti nu, de gånger jag är tvungen att bilen blir man helt knäpp.
PS. som 70-talist från Trollhättan kanske du ska titta på boken radhusdisco för lite nostalgi =)
Sylte, ah nostalgi. Gick till biblioteket i Sylte när jag var i lågstadiet för att låna böcker. Mitt första tandläkarbesök var i Sylte. Själv bodde jag i Skoftebyn.
Skrev ett blogginlägg om ngn lägenhet nere ovanför slussarna, inklämt mellan Wärtsilä och oljecisternerna. Man ville ha 2.9 MSEK för lägenheten.
För 32000 kontant för en lägenhet i Trollhättan är det ju värt att pendla till Göteborg. Går väl rätt fort med tåget numera pga utbyggnaden av järnvägen?
Då Centerpartiet gärna betalar privata företag 20 miljoner per jobb så betyder alltså det att regeringen är villig att att ge bort 60 miljarder till något it-bolag så att dom kan starta upp en server i Trollhättan/Vänersborg?
Det skulle vara intressant att veta vad denna konkurs kostar skattebetalarna i socialbidrag och lönegarantier.
Vad händer med Hemfosa (Jens Engwall med flera) som köpte Saab:s fastigheter tidigare ?
Undrar vad man ska fylla lokalerna med nu ?
Kanske Carema kan hitta användning för lokalerna? Är väl hög tid att det testas storskalig slutförvaring av uttjänt arbetskraft. Kanske krävs nån lagändring, men inget är väl omöjligt i dagens konjunkturläge?
Vad lever större delen av Norrlands inlands avfolkningsbygder på?
Öppna ögonen och se!
Hållbart?
Jag föreslår att staten går in och garanterar ett lån till Sheffield Forgemasters om de bygger sin nya projekterade mega-press för att tillverka reaktorkärl i Västsverige. NOHAB hade ju trots allt en gång i tiden verksamhet kring kärnkraftskomponenter. Men en sån fabrik kanske bättre passar i Uddevalla, där man kan ankra med större fartyg?
http://www.bbc.co.uk/news/10341119
Fast vänta, det kanske är för sent… http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-south-yorkshire-15521707
En annan idé är att man går in med lånegarantier så Preem gör den där enorma raffinvesteringen i Lysekil: http://www.svd.se/naringsliv/preemraffs-jattesatsning-skjuts-upp_2617915.svd
Ett sista mer visionärt förslag är att satsa miljarders miljarder på att utöka arbetsmarknadsregionerna medelst utbyggt järnvägsnät. Snabbspår Olso-Göteborg-Köpenhamn öppnar upp för mycket större pendlingavstånd och därmed bättre matchning mellan områden med överskott och underskott på arbetskraft. Själva byggprojektet torde skapa massor av stimulansjobb under byggfasen, dessutom. En rent allmän standardhöjning av Västsveriges eftersatta(?) infrastruktur känns som en bra idé.
Köpa upp loremo och tillverka efter peal oil bilar, leta efter seriösare ryssar och ha trollhättanfabriken som moderfabrik för mini-suv produktion i st petersburg, flörta med scaled composites om produktion av extremt bränslesnåla flygplan för lyxmarknaden, osv. Halva frågan är om det finns globalt kapital som letar efter investeringar som är lågavkastande och trygga med liten politisk risk.
Först kan man sätta upp en storskalig produktionslina för spadar och skottkärror, och en för pråmar.
Sen kan man sätta igång och gräva ut och gräva nya kanaler, och anlägga vägar längs med kanalerna.
I kustbandet kan man bygga pirar för att ge vågskyddade kanaler så pråmarna kan fortsätta längs kusterna.
När kanalerna är färdig grävda kan de få jobb som pråmdragare och dra ut stålet och skogen från kolonin Norrland. Där kommer även flottning och manuell gruvbrytning med kil, slägga och skyffel få ett uppsving.
Peak oil blues…
Jag tror knappast att det blir någon ny storindustri på orten. Vår epok som industrination med stort I är borta för länge sedan. Man får nu rätta mun efter matsäck och leta efter försörjning på annat sätt. Man får också vara inställd på att "flytta efter" dem industrier som finns kvar om man envisas att vilja arbeta där.
Jag tror att Thättan blir någon form av sovstad till Gbg (förutsatt att Geely inte packar ner Torslanda i flyttkartonger. Gör dem det så är det kört, då klappar hela V Götaland ihop också. -Vette fåglarna vart man ska ta vägen då, förmodligen får man flytta utomlands).
I det vidare perspektivet tror jag att det är det "nya" sverige som håller på att ta form; vi är europaområdets Härjedalen eller Bergslagen…vill man ha ett jobb och stimulerande omgivning så får man vara redo att flytta till några av våra fyra kvarvarande "lok"; Stholm, Öresund, Gbg eller runt det nya gruvområdet som håller på att ta form i däroppe…
I vilket fall är det tråkigt att se detta, men alla "visste" ju…
Detta är den nya verkligheten, gilla läget…
Äntligen!? En solklar användning av bilfabriken är 2 dagars kurs DIY, sen får man själv byta ut bensinmotorn mot elmotor och in med ett batteripack. Tänk vilken kapacitet i de lokalerna. Alla personbilar i Sverige kunde ganska snabbt bytas till en kostnad på ca 50 000 SEK i stället för att köpa Fiskars Karma/ Tesla 1 mille. Den medvetna börjar direkt klaga på resursbrist på batterier m.m. Och ja det ignorerar jag för tillfället men TÄNK på kapaciteten i fabrikslokalerna. Rullande band, verktyg m.m.
Ett annat alternativ är att FM startar ett litet "informationscentrum" i Trollhättan centrum (gratis latte, subventionerade t-shirts, rekryteringsofficerare) som suger upp alla arbetslösa ungdomar.
trollywood är bra för stockholmsföretagen inom reklam och dyl. om man bara har ett litet "kontor" i trollhättan så får man en massa sköna bidrag…
🙂
Hade varit coolt om de begärde att bli en ekonomisk frizon/autonom region liknande Hong-Kong och införde skattereformer samtidigt. Det är ju oprövat i Sverige (afaik) men verkar ha fungerat i andra länder (som Kina, Ryssland, Danmark etc).
Och då ska de givetvis inte bli en kommuniststat i staten utan kraftigt sänka skatterna, minska offentliga utgifter och helt enkelt göra det enkelt att starta och driva företag. Kanske införa din 20%-skatt?
Victor 12:08: Bättre om t ex Falköping tar det steget, förklarar sig som självständig republik och lämnar EU. Då kan man, vid stopp på den stationen, sälja taxfree på tågen Göteborg-Stockholm…
Börjesson: Bra idé, frågan är hur långlivad satsningen skulle bli om folk började med taxfree på 08-Gbg tågen. Men nu handlade det om Trollhättan…
Det värsta som kan hända är ju att man råkar skapa en svensk Transnistria.
inte håna dogville nu … fantastisk film!
C skulle ju i princip kunna göra detta inlägg till en generisk blogginläggssida. Du matar in din ort och de företag som fanns där tidigare och får ut den tragiska verkligheten. Den tragiska verkligheten i höglöne- och högskatte-politikens spår.
Sverige är helt passé och inte en politiker gör något, ingen tidning skriver om det inte ens här talas det om skattetrycket och endast lite abstrakt om minskad avkastning i följd av ökad komplexitet. Var är Sveriges 9-9-9 plan?
Det är till och med så att folk inte vet hur det var ens för trettio år sedan, som följd av den frånvarande verklighetsförankringen i skolan.
Sedan vill jag passa på att ge en känga till Kungälvskommun som skall spara 23 miljoner på service till skattebetalare och samtidigt köper ett hus till ensamkommande för 5miljoner. Sverige i ett nötskal!
13:21, bra idé om generellt blogginlägg där. Återkommer.
Cornu, så vi ska minska flygning också ??? hmmm
SAAB kommer tillbaks. framtidens bilindustri och bil är inte det samma som för 10,20 eller 30 år sen, och sverige passar bra som ett biltillverkande land, infrastrukturmässigt.
Det är som dagens I phone vs en mobil från 2000.
Det var en eländig lista av dysterkvistar som här passerar revy. Sverige utgör faktiskt ett av Europas framgångsländer just nu. Här höjs röster om att flytta till utlandet där jobben finns. Inte finns de i Europa i alla fall. man får flytta i Asien och konkurrera om jobben där. Till textil, -sko och- möbelfabrikerna och till verkstäderna som tillverkar allt det som vi vill köpa i våra köplador. Räkna med att lönen är låg och att du får jobba 10-12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Är du svensk så är du bra på att organisera fackföreningar för arbetarnas intressen. Det kan nog bli lite motigt inledningsvis, men på sikt kommer det kanske att bli riktigt bra.
Hej,
Varför inte börja producera tåg av typen Maglev!
Det är dags att byta ut 1700-tals tekniken och komma upp på banan igen.
En infrastruktur med en sådan teknik mellan Oslo och Köpenhamn med tillverkaren av tågset och teknik någorlunda mitt på sträckan. Att Sveriges näst störta by ligger ungefär mitt på sträckan även den, gör ju inte saken sämre. Varför inte en frukost på Karl Johan och en pilsner till lunchen på ströget.
Ja, ja! Jag vet…. Jag drömmer… Varför producera nått som kan tänkas vara vettigt när det är tillverkning av skräp som är världen räddning?
/Tomas
En fråga till Cornucopia. När tor du att Sverige kommer att vara ett U-land?
Vi var ett U-land för 100 år sedan, det tar väl lika lång tid att revertera.
Cornu@14:18 vinner härmed priset som årets stoiker. 🙂
En del representanter för positivismen bland kommentarerna ser jag…
Enligt TV-programmet världens bästa skitskola och någon på KTH var det redan u-landsstatus på eftergymnasiala mattekunskaper. Det går nog snabbare ner än upp.
Det går alltid snabbare ner än upp, Seneca-effekten.
Rätt lustig vändning kapitalismen tog i o med den här låglöneutflyttningen.
Man började alltså plötsligt sänka produktiviteten eftersom arbetskraften blev så billig.
Egentligen samma sak som peak-oil inne bär.
Gör om Trollhättan till utvecklingscenter för teknik som funkar i lågenergisamhället
/Freddy
Varför inte bygga om SAAB fabriken till ett enormt stort hem för ensamkommande flyktingbarn?
Det är rena vinstlotten för samhället att ta emot flyktingar.
Säg 25.000 per år med 25.000 anställda som tar hand om dessa barn.
Eller varför inte tänka stort, säg 100.000 ensamkommande barn och 100.000 anställda.
Trollhättan skulle förvandlas till en Hong kong med boomade ekonomi.
Bara skattebidragen från Sthlm skulle ha en massa massa nollor.
Istället för att specialisera NÄL med alkoholskador kan man bygga några fler "tulpangårdar" (är för övrigt på tulpangården och drar nytt passagesystem för närvarande, lite ironiskt att det finns 2st boende där som tidigare har jobbat på samma firma som mig).
Lider verkligen med de anställda. Fy tusan för att förlora jobbet några dagar innan jul.
men, men….Stockholm är nog nöjda och det är huvudsaken.
Creative destruction!…..