Life, liberty and the pursuit of happiness – 1776
Liberté, égalité, fraternité – 1791
Human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights
Människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättsstaten och respekt för de mänskliga rättigheterna – EU-fördraget 2010.
Ovan är några ledord för Amerikas förenta stater, den franska revolutionen (efter några år) och EU:s fördrag.
Nu följer förstås inte EU:s nomenklatura och frälse fördragets grundformulering enligt ovan, speciellt demokrati, men det är en annan diskussion.
Vad är istället en lämplig, kort och slagkraftig devis för framtidens samhälle, ett samhälle som löser de problem mänsklighetens står inför med tillväxtens gränser och slut på den ekonomiska tillväxten, peak oil, klimatförändringar, energikris, matkris och en kris för det ekonomiska systemet, vilket vi ser redan idag?
Vilka ledord borde framtidens samhälle vi bygger idag ha?
Ordet är fritt.
92 kommentarer
Frihet, Demokrati, Rättvisa, Hållbarhet, Empati.
Småskalighet och decentralisering är nyckeln.
Allah är gud och muhammed är hans profet.
Future by Design.
Jag har inget komplett förslag men vill gärna få med NÄRHET. Som ju kan tolkas både som geografisk närhet, och närhet till sina medmänniskor. /MK
Frihet, Strävan efter lycka och liv.
All makt till Rumpoy! (…och mig)
/Barroso
Alla Vägar Bär Till Rom!
(Vatikanen, om ni bara visste…)
European Sovereignty kommer att bli ledord för den superstat EU kommer att omvandlas till efter en tids ekonomisk depression.
Allt är klart. Allt är förberett. Det är bara att trycka på knappen…
"Kollaps"
"Börja om?"
Det är ju den eviga pålagringen av nya lager ovanpå lager av tidigare lösningar som bara räddat nuläget som inte duger.
Inom ekonomi gäller att finansiella instrument med höga avkastningskrav är konstruerade enbart i syfte att vara omöjliga att förstå sig på. Fördelen med dem har varit att de räddat en situation för stunden.
Filosofiskt/ideologiskt kan man kanske behöva backa till typ 1500 för att hitta tänkare som utgår från att människor är som de är i fråga om individuella drivkrafter och sådant. Även upplysningsfilosoferna hittar på en massa andra konstigheter.
Ekonomiskt kan det däremot säkert räcka med mindre standardsänkningar/förväntningar, för att få igång verksamheter som så småningom kan bli storsäljare.
Alla som påstår att det ligger inom mänsklig förmåga att skapa en förbättrad sorts människa är lika farliga nu som alltid. Individer bryr sig MER om människor man har personliga relationer med, än resten. Tjuvar och bedragare skäl hellre av okända eller av det allmänna än av sina närmaste, så är det bara.
Tobias Wallin
Stjäl, inte skäl.
TW
Demokrati – frihet att vælja dina førtryckare
1. Återinför dödsstraff
2. Avskaffa politikers ansvarsfrihet för sin genomförda politik – retroaktivt
3. Have FUN!
Tobias Wallin:
"Vi tror alltså att människan är ofullkomlig, att människan förutom förnuft och rationalitet också styrs av nedärvda känslor, instinkter och drifter och att vår individuella förmåga till förnuftigt handlande och tänkande därför är begränsad. Dessutom inser vi att ett stort mått av förnuft inte alltid medför förnuftiga beslut eftersom all information inte alltid finns tillgänglig vid en viss tidpunkt. I byggandet av ett gott och långsiktigt hållbart samhälle kan man därför inte enbart förlita sig på enskilda individers förnuft eller utgå ifrån att man har tillgång till all relevant information. Av detta följer slutsatsen att ett varsamt framåtskridande i form av förändringar i små steg och ett bejakande av tidigare generationers samlade erfarenheter och förnuft är det bästa sättet att nå goda resultat och undvika potentiella katastrofer."
Låter som ungefär det du frågar efter, eller? Vet du varifrån texten kommer?
Frihet, hållbarhet, variation.
Med demokrati kommer förtryck
Med rättigheter kommer obligationer
Med stater kommer utanförskap
Så jag säger :
Öppenhet, otvingad gemenskap och Frihet från demokrati, stat och förtryck
Den amerikanska formuleringen är inte särskilt dum, men jag skulle gärna vilja korta ner den till "Life, Liberty and Joy". På svenska Liv, Frihet och Glädje. Jag uppfattar glädje som ett mer aktivt tillstånd än lycka.
Frihet, konkurrens och rättvisa.
Decentralisering och pragmatism.
Individen i centrum.
Frihet, konkurrens och rättvisa.
Decentralisering och pragmatism.
Individen och KUNSKAP i centrum.
Resiliens, öppenhet, förlåtelse
Men C…
Nu är det väl inte fler slagord vi behöver?
Vi vet ju hur det har gått med de exempel du tog upp…
Och hur gick det med Obamas "Change"?
Nej – mindre snack och mer verkstad är vad vi behöver
En genomtänkt (och givetvis "hållbar") samhällsmodell och ledare och människor (kanske t.o.m folk) som arbetar för ett gemensamt mål…
Men jag tror att vi måste köra denna modell ordentligt i botten innan alla fattar att vi behöver en ny
Trevlig helg
Floskeltoppen!
Civilisationen ger bara en illusion av frihet och mänskliga rättigheter som saknar verklighetsförankring.
Vad sägs om detta?; Det är inte särskilt radikala ting, detta finns det ju säkert i mångt och mycket redan lagrum om, men min tanke är att ta fram det som jag tror blir viktigt i en post-peak samhället. Vi börjar med rättigheterna:
-Rätt till frihet.
Du som medborgare har rätt till din personliga frihet och de kollektiva rättigheter som tillskrivits dig, mao grundlagarna, och övriga principer rörande medborgares friheter. Ingen (staten) skall kunna ta dessa rättigheter ifrån dig genom ”state of emergency” liknande limbo.
-Rätt till egendom.
Du har som medborgare rätt till din egendom, och disponera den som du själv önskar. Ingen skall kunna ”beslagta” din egendom bara på grund av läget. Äganderätten gäller även i paniken som följer när världen som vi ser den plötsligt får soppatorsk.
-Rätt till skydd.
Ordningsväsendet (väktare, polis, domstolar) har skyldighet att upprätthålla den personliga och egendomsmässiga säkerheten. Hur detta organiseras i ett peak-oil scenario (medborgargarden, ridande polis eller rent av hemvärnet) spelar de facto ingen roll. Laglöshet måste till alla buds stående medel hållas stången.
-Rätt till andel.
Du har som svensk medborgare rätt till en andel i eventuell ransoneringskvot (ved, bensin, mat eller mediciner etc.). Rimligen bör barn, äldre och sjuka prioriteras. I bränslehensände bör ordningsmakt, räddningstjänst och aggregatbränsle till samhällsviktiga funktioner prioriteras. Dock har du som medborgare rätt till att få en andel av ransonen.
Sedan har vi fyra skyldigheter:
-Skyldighet att följa lag.
Lagbrotten kommer med all sannolikhet att öka under denna svåra situation. Rättsordningen och rättsstaten måste dock upprätthållas till varje pris. Det finns inte resurser längre för kriminalvård eller ungdomsvård (med alla sannolikhet kommer straffarbetet att komma tillbaka, kriminella kommer att skickas till norrland för att hugga ved eller mila träkol).
-Skyldighet att respektera allmänningens neutralitet och auktoritet.
Med detta menas att det allmänna (stat, kommun och så vidare) är ”neutral” och sekulär, i och med att denna (i teorin i alla fall) ska representera oss alla, så kan inte en grupp kräva särrättigheter eller undantag (av den enkla anledningen att det knappast finns resurser att uppfylla sådant). I detta hör motarbetande av alla typer av skalstatsbyggande. Den politiska och förvaltningsmässiga ordningen måste överleva, annars följer anarki.
-Försörjningsskyldighet.
Som medborgare i denna nya omgivning är det av yttersta vikt att du försörjer dig själv och eventuell familj. Statens förmåga att betala ut bidrag och liknande kommer i det närmaste att vara noll förutom matpaket och liknande. Mao; du kan inte längre förvänta dig samma stöd från det allmänna. Du MÅSTE nu försörja dig själv.
-Skyldighet att konsumera inom given ram.
Detta innebär i princip två saker; dels så måste du följa ransoneringsföreskrifterna, och dels iaktta sunt förnuft när du konsumerar någonting; att undvika att konsumera för mycket av sådant som nu är akuta bristvaror; bränsle, kemikalier, energi.
Det blev långrandigt detta, cornu och övriga får ursäkta…
Hållbar utveckling – på riktigt
U
Bara vi slipper den borgerliga/liberala skiten för vad kan gå mer fel än detta elände ? kommunism ? Ja möjligtvis det då.
Man blir ju mörkrädd av att se hur vanliga knegare har det i USA, nästan lite MadMax över det hela, så fruktansvärt fattigt för många.
När Titanic väl sjunkit hjälper det föga att byta kapten.
Mångfald, tolerans och långsiktighet.
Det tänket behövs inom alla områden: ekologi, miljö, kultur, politik, ekonomi, företag, lokalsamhälle, familj och personlig utveckling.
/K
Socialliberalen, rättighet 3 och 4 är i konflikt med rättighet 1 och 2 vid mobilisering och ransonering.
Ett sätt att hantera denna konflikt är att som vid vänpliktsförsvarets införande göra dem som blir hjälpta och de som använder maktmedlen till samma personer genom allmän värnplikt i kombination med allmän rösträtt. Det var ett sätt att utöka våldsmakten för att möta yttre hot utan att riskera att den vänds mot allmänheten.
Den viktigaste metoden för att undvika panikåtgärder är troligtvis att börja göra något åt problemen innan det blir panik.
Life – om vi skall klara framtiden så måste vi bry oss om livet – det individuella livet men också artens liv och hela biosfären.
Liberty – handlar som jag uppfattar det om frihet i ordnade former, vilket man förstås måste ha.
Joy – är det ord som kommer närmast vad vi människor faktiskt vill ha här i livet. Och det är förstås inte dumt att få med detta.
Långsiktighet, Hållbarhet och Livskvalité
Det största problemet i dagens system är att allt mäts i ekonomisk tillväxt. BNP är kanske det bästa exemplet, men även på individnivå så handlar det om att vi hela tiden ha det lite bättre än våra föräldrar (rent materialistiskt). Lönerna ska öka så att vi kan konsumera mer. Det är förstås ohållbart. Med tanke på den snabba befolkningstillväxten borde det egentligen vara tvärt om. Både regeringar och enskilkda personer måste ha ett annat mål att styra emot och här kommer livskvalité in (sen är frågan hur man mäter det).
Den industriella revolutionen innebar att samma antal människor kunde tillverka mycket mer på samma tid. Hade vi styrt mot livskvalité hade man kanske fortsatt tillverka lika mycket, men på betydligt mindre tid, och fått betydligt mer fritid.
/EW
Rule of LAW
istället för
Rule of MEN
solidaritet
Ordet "livskvalitet" har ingen tydlig innebörd. Det kan handla om precis vad som helst. Det är ett extremt diffust begrepp.
Back to basics, gör om, gör rätt!
Göran Cr – är det du som skrivit "Joy"? Det har väl heller ingen tydlig innebörd. Men jag håller med dig – de mjuka värdena, som egentligen är det viktiga i slutändan, är alltid svåra att mäta.
/EW
Ju luddigare och motstridiga lagar, desto snabbare korrumperas politikerna..
Knappast en haiku, men i alla fall allittererad:
Självvalt småskaligt samarbete skapar svårslagen samklang, stoppar stagnerad superstats samvetslösa
skräckfärd.
You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.
Skatt är stöld
Bankirdemokrati välfärdsdemolering totalkontroll.
Joy = perfekt kortsiktigt och populistiskt slagord för den överbelånade borgerliga medelklassen som enbart ser till sig och sina egna barns kortsiktiga nöjjen när konsumerar och skjutsar barnen till hockeyträningen i en 3 tons stadsjeep.
JOY.
Att sälja problemfrihet och möjlighet att slippa ansvar har fungerat bra för berlusconi och bra för moderaterna så varför inte JOY ?
Av var och en efter förmåga. Åt var och en efter behov.
Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka
Artilleriet är krigets Gud.
Frihet, hållbarhet och långsiktighet.
Börjesson! Fin text – var kommer den ifrån?
Ni som är här och liksom cornu tycker att EU rätt ofta kommer med tokigheter, måste läsa en artikel i Daily telegraph http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/8897662/EU-bans-claim-that-water-can-prevent-dehydration.html
Kan det bli tokigare än så?
Börjessons text är bra; med "förändringar i små steg" resp "bejakande av tidigare generationers samlade erfarenheter".
Men vår nuvarande konstitution tillåter tyvärr inte en sådan politik. Det är därför nödvändigt att skrota
regering och riksdag och ersätta dem med maskiner som programmerats av experter som ej är direktanknytna till politik (helt oberoende finns naturligtvis inte).
När det har gått så långt, att barnamord får ansess som en petitess jämfört med de samlade brotten som vårdtagarna i äldrevården i Sverige utsätts för, finns inte längre någon återvändo.
EU
Om vi får bättre ekonomiteorier som får ekonomin att fungera så tror jag att vi kan lösa
"de problem mänsklighetens står inför med tillväxtens gränser och slut på den ekonomiska tillväxten, peak oil, klimatförändringar, energikris, matkris"
Men kan vi förbättra ekonomiteorierna? När så många har sin prestige bunden till dagens felaktiga ekonomiska teorier, och när det går att göra pengar på felen vi begår i dagens ekonomi ex FRB
Jag antar att det finns dom som får sin lön av att sprida sagorna om den österrikiska skolan, Dom vill nog inte ha en lösning på våra ekonomikriser för då blir dom arbetslösa, men något dagis kanske kan anställa dom till att läsa sagor för barnen.
Varför vill ingen inse att dagens ekonomiteorier delvis är felaktiga (alt är givetvis inte fel)
Vi kan lösa många av våra problem men det kräver att vi använder hjärnan.
Yes We Ca
mvh ekvationsteorin
Håller med om… – Börja om – gör rätt. Inte konstigt att Sverige håler på att sjunka när man ser den socialliberala floskelsamlingen i kommentarerna. Svensken har tappat kurs, kompass och överlevnadsinstinkt. Nu sitter man vid lägerelden och sjunger "we shall overcome" med en sprucken gitarr som saknar de flesta strängarna. Utan att fatta vad som hände.
Ta och skärp er för fan! Backa och titta nyktert på var Sverige gick fel. Sedan kan man göra något åt det. Förutsatt att man inte är en blödig mespropp utan överlevnadsinstinkter. Problemet med er(stora delar av liberaler och s.k. högern) är att ni egentligen är lika politiskt intokrinerade av den Palme-ianska världssamvetesskolan som rödvinsvänstern. Och då är det inte konstigt om ni får strumporna ut och in på fötterna varje morgon.
Sverige började gå fel när vi övergav gammaldags rättskaffens värderingar(som kallas trångsynta idag), och ägnade oss att riva/förneka vårt kulturarv, skapade ett feministiskt inferno av betongsocialism samt ett mångkulturellt praktfiasko som ingen vill bo nära förutom kultursidornas skribenter. Och då endast i drömmarna.
Överbefolkningen på jorden är det mest akuta problemet. Denna fråga skvallarar också om hur mesig och tafatt svensken(och västerlänningen) blivit. Är du en anhängare av lösningen "vi-får-väl-börja-äta-myror-då"?
ALLT NU!
Jag hoppas på ordet:
Catallaxy
Föklaring:http://www.stlawrenceinstitute.org/vol12eva.html
Tvivlar ni på att det skulle funka?
Då har ni inte hört talas om linux?
Anders R.
"Överbefolkningen på jorden är det mest akuta problemet."
Vi kan lösa det problemet hur enkelt som helst om vi bara får ordning på våra ekonomiteorier.
Se Hans Rosling on global population growth
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth.html
# 17.43
En fungerande politisk paroll måste se trevlig ut men ändå ha bett när det behövs. Har man "Jorden är överbefolkad!" som politisk paroll så får man sannolikt snart ett tredje världskrig. Begriper du det?
Många som är oroliga för överbefolkningen, är också oroliga för att det föds för få Svenskar
"De är för många men vi är för få" låter inte det lite facistiskt?
Anders R.
# Magnus Redin sa…
Frihet, hållbarhet, variation.
Med all respekt torde liv och överlevnad vara viktigare än frihet. Men du och en del andra vill nämna friheten före livet (hållbarheten). Vilket ter sig lätt bakvänt i mina ögon.
# 13,53
"Nu är det väl inte fler slagord vi behöver?
Nej – mindre snack och mer verkstad är vad vi behöver
En genomtänkt (och givetvis "hållbar") samhällsmodell och ledare och människor (kanske t.o.m folk) som arbetar för ett gemensamt mål…"
Det är ju just de gemensamma målen vi försöker ange. Det är det som deviser, paroller och ledord syftar till! Hur skall man kunna arbeta för gemensamma mål om det är olämpligt att försöka ange vilka de är?
@Anders R:
Nix. Ingen rasistisk hålling i den frågan. Sveriges befolkning, eller ska vi säga den *etniskt svenska* delan av befolkningen har minskat sedan 60/70-talen. Ser inget fel i det. Men *DE andra* ÄR definitivt för många. Det handlar inte om att vi kan *föda* si och så många miljarder människor med *rätt* jordbruk mm bla bla bla. VI ÄR för många helt enkelt. Överbefolkningen förstör jorden. Ekosystemet håller inte. Jordens befolkning har ökat från 1 till 7 miljarder på 100 år. är det konstigt att fisken håller på att ta slut i vattnen?
Ekologisk mångfald – För vår arts fortlevnad
#16:18
Jag nämnde joy/glädje, men det kom som trea efter liv och frihet. Det innebär att liv och frihet är viktigare, om inte annat för att de är grundförutsättningar för att vi skall kunna ha någon glädje i livet.
En väldigt stor fördel med att använda parollen "Life, Liberty and Joy (Happiness)" är att man inte behöver pracka på de tröga amerikanerna några nya värderingar, utan bara se till att ge lite mer upplysta innebörder och tolkningar åt ord som de redan är mycket väl bekanta med. Så kan jänkarna få känna att de har haft rätt hela tiden. Annars blir det nog trögt att få någon förändring till stånd!
Det vi behöver är en fungerande ekonomiteori p/a=m
Sen har vi råd att tillverka syntetisk bensin från ex solel vindel när vi kör bränsleceller baklänges.
Om 7 procent av Saharas öken täcks med solpaneler, skulle det tillfredsställa hela jordens energibehov.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article595349.ece
Det vi måste göra är att inse att dagens ekonomiteorier är felaktiga, men det är tyvärr omöjligt.
Albert hadde rätt "Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda."
LeifT 16:55 och Anonym 17:36:
Texten jag skrev in 13:36 kommer faktiskt från Sverigedemokraternas nya (ännu ej klubbade) principprogram (som kan läsas här). Jag måste säga att jag som inte är Sverigedemokrat (i alla fall inte än) fann mig hålla med om överraskande mycket. Det är alltså socialkonservativ jag är! Alltid trevligt att få en ny etikett.
Sedan går det så klart (Jimmie Åkessons favorituttryck) inte att sätta ett direkt likhetstecken mellan ett partis program och dess faktiska politik. Alla partiprogram är framtagna specifikt för att låta tilltalande, och uttrycker sig gärna i vaga, positivt laddade termer för att inte binda upp sig för hårt vid något. Men ändå – jag har ännu inte läst något annat svenskt partiprogram som jag instämt lika mycket med som detta.
Vad är fel på rätten till liv, frihet, egendom och strävan efter lycka?
Vad är det för fel med att sträva efter att utveckla processer som effektiviserar produktion? idag straffas dessa av statliga regleringar, skatter på kapital och snedvridna, ogenomtänkta subventioner som snedvrider konkurrerns och främjar endast de som utnyttjar systemet genom lobbyism och stöld. Idag styr staten ekonomin istället för dn enskilde konsumenten, de är de behövade inneffektiva organisationerna som får fördelar och det är de effektiva, konkurrenskraftiga organisationerna som får betala, detta sker även på individnivå. Skyldigheterna ligger nu på staten istället för den enskildes. Det är den behövandes ekonomi istället för den producerandes. Full sysselsättning är målet när det egentligen det borde handla om full produktion genom innovation, kapital och entreprenörer som inte hindras av adminstration. Låt konsumenten bestämma vem som gör det bäst, och av ingen annan anledning. Sist, en uppmaning, läs, tänk, resonera och bilda dig din egna uppfattning, lyssna inte på mig, tänk själv.
Skrota alla vansinniga teorier.
Återinför förståndet.
Krymp staten till tiondel av nuvärde.
Återinför civilisationen i Sverige.
"Nu tar vi varandra i hand och sjunger we shall overcome"
//Patrick
19:20
Det du säger är omöjlig att gör mad en för liten penningmängd.
Alla ekonomier lider av orimliga löneökningar som orsakar inflation som dom försöker motverka med en stram penningmängd.
Därför lider alla ekonomier av en för liten penningmängd.
Frys lönerna öka penningmängden en aning så får vi en fungerande ekonomi som kan lösa våra samhällsproblem.
Ingen har hitintills kunnat påvisa ett enda fel i min ekvation p/a=m, kan det bero på att jag har rätt?
mvh ekvationsteorin
19:30
"Krymp staten till tiondel av nuvärde."
Om problemet i våra ekonomier beror på en för liten penningmängd så löser det du sa INGET, vi kan ta bort staten helt och införa den mest högerextrema ideologin som finns, med en brist på betalningsmedel så misslyckas den ideologin också.
Tänk om penningmängden (pengarna) bara bestod av 10 miljoner kr med dagens löner, då kan inte ekonomin fungera, men ändå så finns det dom som tror att penningmängdens storlek inte har någon betydelse, märkligt.
mvh ekvationsteorin
# 19.20
"Vad är fel på rätten till liv, frihet, egendom och strävan efter lycka?"
Problemet är först och främst att det är för många ord. Du måste stryka en del av dem för att få ett kort och koncist budskap. Du måste använda tre ord snarare än nio!
Och så måste du se till att innebörden av orden inte i hög grad begränsas till att individen skall ha det kul och skita i ekologin, samhället och världen. För då skiter sig allt.
@Göran 18:12,
Frihet, hållbarhet, variation i den ordningen eftersom livet måste vara värt att leva.
Variation för om någon säger att ett enda sätt att leva är friheten eller att endast en väg leder till hållbarhet är det en lögn, troligtvis en farlig lögn.
Om vi i morgon hypotetiskt förintade hälften av penningmängden, du har nu bara hälften kvar i din plånbok och på banken, då inser alla att det vore en ekonomisk katastrof för ekonomin,folk skulle handla betydligt mindre och arbetslösheten skulle öka dramatiskt, det är symtomen på en för liten penningmängd.
Men det har redan skett fast under mycket långtid, årtionden.
Kan ingen ens försöka hitta ett enda litet fel i min ekvation?
Om jag har rätt så kan vi lösa våra problem, varför är ingen intresserad av att lösa våra samhällsproblem?
mvh ekvationsteorin
Prisstabilitet, allt annat är sekundärt!
"Prisstabilitet, allt annat är sekundärt!"
Man kan inte få prisstabilitet när det är tillåtet att höja lönerna för mycket.
Det är orimliga löneökningar som är orsaken till inflationen.
Alla kostnader priser han härledas bakåt till löner.
Att penningmängden orsakar inflation är en saga som har berättats så många gånger att det har blivit en sanning.
Börjesson 13:36:
Det där låter bra. Men. För att vara socialkonservativ just nu så måste man bevara Rehn/meidnerska solidariska lönepolitiken, och tankarna i "Kris i befolkningsfrågan" eftersom dessa ligger till grund för familjepolitiken sådan den sett ut sedan 30-talet. Jag menar inte att man måste avskaffa barnbidrag, men det vore bra om någon skrev nya motiv, som inte syftar till ett etniskt lyckorike för en krympande grupp.
Man kan inte äta kakan och ha den kvar på det sätt som påstås.
Ekvationsteorin:
Jag kan inte matte, men den som säljer något som det finns god efterfrågan på har väl ändå bättre möjligheter att expandera, jämfört så kallad mogen industri?
En annan invändning är att varje samhällsförändring leder till folkligt motstånd i implementeringsfasen. De nuvarande förändringarna har ju varit på gång hur länge som helst. Kyoto-protokollet, Bruntland-rapporten, sådant har ju funnits i 30-år, liksom möjligheten att sympatisera med MP och bli Gröna vågare. Men det är ju först nu när ALLA ska med, som det kommer reaktioner.
Tobias Wallin
Human dignity
Detta täcker in allt som vi vanliga medborgare vill att ett anständigt samhälle skall stå för. Allt från EU är inte skit.
//Håkan
Nej, allt från EU är inte skit. Men att kunna göra en avgiftsfri banköverföring till Tyskland väger ganska lätt mot att förlora självbestämmandet.
@Göran Crafte
"Och så måste du se till att innebörden av orden inte i hög grad begränsas till att individen skall ha det kul och skita i ekologin, samhället och världen. För då skiter sig allt"
Strävan efter egen lycka betyder inte ha kul och skita i ekologin, samhälle och världen.. Du tolkar det så för att jag tror att du menar att egoism och strävan för egen lycka betyder att någon annan måste vara olycklig och resurser måste utarmas för att din egna lycka skall uppnås. Min uppfattning är att sträva efter egen lycka är mer kring att vara vänlig jämtemot andra människor, uppnå välstånd genom egen kraft och få tillfredsställelse/lycka av en positiv utveckling skapad av din egna förmåga utan att förgripa dig på dina medmänniskors rätt till liv, frihet och egendom. Denna positiva utveckling innebär möjligheter för individen att leva ett bekvämare och mer tillfredställande liv än att förlita sig på att kooperation och samhället skall ombesörja ens omvårdnad.Idag är vi upplysta men tyvärr inte speciellt noga med att själva resonera utan nöjer oss med att godta en teori bara för att den "känns" bra. Tänk steget längre, fördjupa dig, läs, fundera och resonera.
Tja gillar man att leva i frihet så är
Life, liberty and happiness vägen att gå.
Som USA grundlades.
Vissa rättgigheter som kommer på ett sätt som inte är från regeringen.
Det innebär att en regering inte kan ta bort dessa grundläggande rättigheter.
Därför blev det en rupublik och inte en demokrati där de 51% kan ta all egendom och alla fättigheter från de 49%.
Gillar man tyranni och att om man själv inte kan stjäla från sin granne men kan rösta så att staten kan stjäla från grannen åt en så leder det endast till tyranni och kollaps.
Kollapsen kommer snart. Oavsett om du förberett dig eller inte. Stoppa huvudet i sanden hjäper tyvär inte.
@ekvationsteorin
"Det du säger är omöjlig att gör med en för liten penningmängd."
Vad är pengar? Är inte pengar ett sätt att förenkla för byteshandel? Pengar är ett mått på din produktion och värdet av denna produktion mäts av pengar. Du leverar en specifik produkt/tjänst som individ och denna produkt/tjänst värderas av andra individer. Pengar är bara ett medel för att förenkla för byteshandel. Idag har vi fiat pengar som betyder att det finns inget fysiskt värde som backar upp papperspengarna utan endast betalningsförmågans hos den stat som utställt dessa skuldbrev(Pengar). Genom att öka penningmängden i samhället så ökar man endast inflationen då produktionen är fortfarande den samma. Produktionens värde är alltså värdesatt i pengar men det kunde lika gärna vara stenar, guld, silver eller diamanter. Guld och diamanter är svåra/omöjliga att förfalska och därför har man valt denna typ av vara som en garrant för produktionens värde. Alltså, penningmäng i samhälle påverkar inte utveckling och produktion. Kapital, villighet att spara upp till detta kapital och investeringar i produktionsökande/effektiviseringar av detta kapital skapar tillväxt, inte penningmängd och vise versa..
Många ord som ofta väljs som så kallade slagord är väldigt abstrakta eller mångtydiga. Obamas "change" är ett bra exempel (tillåt mig att lägga mig på golvet av asgarv).
Med det sagt skulle jag nog ändå välja:
Frivilligt samarbete (fri association)
Rättvisa (individen skyddas på olika strukturella sätt, min frihet slutar där din tar vid)
Så kort och gott med dessa definitioner:
Frihet och rättvisa; utan alla valfria konnotationer.
Staten är en primitiv kvarleva från stenåldern och måste avskaffas om vi ska ha någon nämnvärd framtid. Vissa människor väljer att peka på Somalia som ett utmärkt exempel vad som händer om man inte har en stat. Att de människor som bor där skulle förstå innebörden av ett statlöst samhälle är ungefär som att du skulle stå bredvid sju kyrkor som brann ner och plötsligt få insikt om varför ateism är en bra grej. Individen har ALL makt, även om staten och tv vill säga något annat. Vi är alla perfekta som vi är, vi behöver inga ytterligare materiella ting eller status som vi måste sälja ut vår personlighet för. Med det inte sagt att materiella ting är sjyssta att ha runt sig, men till vilket pris…?
Hoppas ni har en riktigt bra helg! /Elias
Ask not what your people can do for you, ask what you can do for your people.
(Fritt efter JFK.)
/BLV (Bostadslotterivinnare)
Tobias Wallin 21:22
Om utbudet (varorna) har ett värde på hypotetiskt 1 biljon så måste det finnas 1 biljon för att alt ska gå att köpa, Det spelar ingen roll vad vi försöker att sälja om det inte finns pengar så kan vi inte köpa tillräckligt med varor, så enkelt är det.
Min ekvation beskriver bara hur stor penningmängden måste vara, rent matematiskt.
Varför ekonomierna ständigt lider av en för liten penningmängd förklaras av att vi har haft orimliga löneökningar hela tiden som har drivit upp inflationen, inflationen har dom sen försökt att dämpa med att hålla nere på penningmängden, både sossar och moderater har missat detta felet vi gör i ekonomin.
Ju bättre det går för ekonomin i ett land ju större blir bara lönekraven och det orsakar inflation som dom felaktigt bekämpar med att minska penningmängden som sen orsakar arbetslöshet vilket minskar lönekraven.
Denna balansgång gör att vi hela tiden har en för liten penningmängd i alla länder, oavsett den politiska färgen.
Ekonomisk framgång har nog inte als så mycket med privat eller statligt ägda företag att göra. Nu dog många politiska ideologier.
Länder som har tryckt mycket pengar har också haft stora löneökningar, man kan tro att dom har en stor penningmängd men så behöver det inte vara.
Penningmängdens storlek ska mätas i storleksskillnaden mellan penningmängden och lönerna, om vi ökar penningmängden med 10% och samtidigt ökar lönerna med 15% så har värdet av penningmängden minskat.
Vi mäter landets penningmängd på fel sätt.
Min ekvation p/a=m mäter storleksskillnaden mellan penningmängden och lönerna, ju större storleksskillnad ju fler kan få ett arbete (a ökar i ekvationen)
VI KAN LÖSA VÅRA EKONOMIPROBLEM BARA VI INSER VAD VI HAR GJORT FÖR FEL FÖRUT.
När vi har fått ordning på ekonomierna så kan vi lösa dom andra samhällsproblemen.
mvh ekvationsteorin
#Tobias Wallin
"Det där låter bra. Men. För att vara socialkonservativ just nu så måste man bevara Rehn/meidnerska solidariska lönepolitiken, och tankarna i "Kris i befolkningsfrågan" eftersom dessa ligger till grund för familjepolitiken sådan den sett ut sedan 30-talet. Jag menar inte att man måste avskaffa barnbidrag, men det vore bra om någon skrev nya motiv, som inte syftar till ett etniskt lyckorike för en krympande grupp."
Hade varit kul om du kunde ge en logisk förklaring till varför man måste vara för detta för att idag kunna kalla sig socialkonservativ.
Problemet är väl dessvärre att du inte ens själv egentligen vet vad det är du skriver
Det var någon som skrev att vi skulle krympa staten till en tiondel. Jag är hemskt ledsen att meddela att det är omöjligt. Varför? Jo, därför att förmodligen mer än halva befolkningen är beroende av staten för sin inkomst. Ska du bara slopa människors egenintresse?
Staten är ett virus och likt ett virus försöker den alltid göra breda ut sig. Det är hemskt synd att folk inte ifrågasätter de saker de lärt sig i skolan… Precis som jesuiterna sa en gång i tiden "Ge mig en pojkes första år i livet så skall jag ge dig mannen."
Staten har uppfostrat oss under många år så därför ifrågasätter vi aldrig själva kärnan, däremot går det bra att tjafsa höger / vänster, sosse / moderat. Tänk själv; vad lärde du dig på dagis? Jag gissar att det var "knuffas inte, stjäl inte andras leksaker och var ärlig." När vi sedan växer upp märker vi att "vuxenvärlden" är helt motsatt. Staten är uppbyggd på den raka motsatta moralen som vi lärde oss på dagis. Ingen som finner det lite konstigt? Om en 6-åring förväntas följa en viss moral kan man väl förvänta sig att en 56-åring skall göra detsamma? Staten finansierar sig endast genom stöld, förstärker sina lagar med vapen och tvång.
Vi människor accepterar aldrig våld när vi ser det, det är just det som är problemet. Vi ser aldrig våldet så därför tror vi att vi lever i ett civiliserat samhälle. (Prova att inte lyda så skall ni får se ert fredliga samhälle)
Var inte rädda för varandra, vi klarar av att möta det som komma skall. Jag hjälper alltid folk jag träffar och försöker bygga en bra grund i samhället som gör att folk kommunicerar med varandra och inte är rädda. Även om det kanske låter klyschigt så tror jag att kärlek är det viktigaste "slagordet" som kan hjälpa oss i våra framtida åtaganden. /Elias
Kärlek, omtanke, respekt
Omkring år 1850, innan oljan och konstgödseln, var vi 2,5 miljoner. Nu har det byggts hus och vägar på den bästa åkerjorden och utan olja och konstgödsel kan vi troligen inte försörja mer än 2 miljoner.
I en svältande värld kan vi ej heller importera någon mat.
Förhållandena i resten av världen kommer att bli likartade, när 7 miljarder skall dela på vad som dåligt räckte att försörja 1.
För att någorlunda humant kunna minska folkmängden från 10 till 2 miljoner krävs över hundra år.
Den tiden har vi inte!
Loppet är i princip kört och framtiden kommer att bli mycket brutal.
Som jag ser framtiden, kommer politikerna att överlämna makten till militären, när förhållandena blir alltför kaotiska.
Någon risk för krig ser jag inte. Dels för att militären, både här och i andra länder, kommer att ha fullt upp att göra med att försöka upprätthålla lag och ordning, dels för att det saknas olja för att driva krig.
Däremot är ett samarbete mellan militär i olika länder troligt, för att rädda så mycket som möjligt av teknologin och t ex det medicinska kunnandet.
Militären har inte lust att gå "from lasers to longbows".
Beträffande sjuk- och åldringsvården blir nog "paradispillret" lösningen i många fall.
Som fyllda 81 år och utan närmare anhöriga, tycker jag mig kunna se problemen lite utifrån och utan alltför stort känslomässigt engagemang.
Men Cornu, tycker du att jag är alltför rå och hjärtlös, har jag full förståelse om du raderar inlägget.
23:32
”Vad är pengar? Är inte pengar ett sätt att förenkla för byteshandel? ”
”Pengar är bara ett medel för att förenkla för byteshandel. ”
Ja det är rätt, där är ekonomerna överens och jag håller med om det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar
”Genom att öka penningmängden i samhället så ökar man endast inflationen då produktionen är fortfarande den samma ”
Nu kom sagoberättelsen, det låter logiskt men det är fel, om vi ökar penningmängden så kan vi köpa mer och produktionen kan öka.
Med en för liten penningmängd så kan vi inte ens köpa det som har producerats, vi får friställa folk.
Vi använder pengar för att flytta det som har producerats till dom som ska konsumera varorna, en penningmängdsbrist gör att vi inte kan flytta varorna från säljaren till köparen
Den österrikiska sagan om guldpengarna fungerar inte ens i teorin.
Vi har ett samhälle med 100 medborgare och 10 000 guldmynt a 10 gram, vist fungerar det med en konstant penningmängd men om nu antalet medborgare växer pga: att dom har roligt och att fler flyttar in och efter många år så är dom 100 000 medborgare, vi ser nu att penningmängden inte längre räcker.
Slutsats penningmängdens storlek måste vara i proportion till antalet medborgare.
Österrikarna är duktiga på att berätta sagor, nu somnar jag så gott.
Med vänlig hälsning ekvationsteorin
Ekvationsteorin. Tagga ner lite nu. Du börjar bli tjatig, på gränsen till en haverist. Du missuppfattar t ex "värde". Det enda som säger vad det penningmässiga värdet av något är, är storleken på penningmängden.
Det är t ex så deflation uppstår. Minskar du penningmängen minskar värdet på allt. Utom skulderna. Således finns det inte något "rätt värde" på något och din "ekvation" fyller ingen funktion.
Vad gäller prat om överbefolkning. Den som oroar sig över överbefolkning kan, vilket jag påtalade på föreläsningen i Lund, enkelt ta tag i problemet och ta bort sig själv som resursslösande västerlänning ur problemet. Hoppa framför pendeltåget. Allt annat vore hyckleri. Det är också därför jag inte gnäller om det problemet på bloggen.
Man kan inte sitta och säga att andra skall dö för att rädda jordklotet, när vad du egentligen menar är att andra skall dö för att du själv skall få kunna fortsätta förbruka alldeles för mycket resurser.
Överbefolkningsproblematiken är alltså inte lösbar, utan får lösa sig själv populationsmässigt. Det tar tid, men vi kommer på naturliga grunder vara färre människor på jorden 2100 än 2050, även om vi 2050 kommer vara fler än idag.
Tvärt om tycker jag att vettiga och upplysta, problem- och miljömedvetna människor skall skaffa sig sina 2.1 barn per kvinna och uppfostra dessa i rätt värderingar. Annars blir det bara resursslösande fårk som får barn och vars värderingar helt kommer dominera samhället.
Den som själv är medveten om problemen och t ex steriliserar sig ökar alltså problemet iom att de egna värderingarna inte får en chans att leva vidare.
Åke M 00:25
År 1850 var vi redan för många i Sverige, 2.5 miljoner. Det var då den stora emigrationen till Amerika startade på allvar.
År 1760 hade Sverige plus Finland 1.6 miljoner innevånare, varav Sverige hade drygt 1 miljon. Mellan 1760 och 1850 fördubblades Sveriges befolkning, vilket var mer än naturen orkade med.
1 miljon är den folkmängd som Sverige kan försörja når oljan och fosforen med flera råvaror tillhör historien. Vägen dit kommer inte att bli vacker…
Men Centerpartiets nya företrädare Annie Lööf tycker att vi skall vara fyrtio miljoner i det här landet. Intelligent va?! En del människor blir tyvärr alldeles prilliga när de börjar kalla sig liberaler. Ja, hela partier blir det!
Cornucopia?
Ursäkta att jag drev på men jag har bara goda ambitioner jag vill ha en debatt om hur ekonomin fungerar så vi kan förbättra ekonomin,jag driver inte någon politisk åsikt.
Det är uppenbart att dagens ekonomiteorier inte fungerar så bra, då måste vi hjälpas åt att förbättra teorierna.
Ge upp och flytta ner i en jordkällare tänker inte jag göra.
08:04 Angående befolkningen har du sett
"Hans Rosling on global population growth"
befolkningsökningen verkar gå att stoppa.
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth.html
mvh ekvationsteorin
"Just leave me alone" skulle funka.