Skeptiska läsare som inte vill se några problem påtalar att arbetsgivarorganisationer som Svensk näringsliv och Almega förstås ständigt överdriver sina BNP-gissningar åt det negativa hållet för att använda i årets avtalsrörelse.
Men det samma kan sägas om facket. Fast åt andra hållet.
![]() |
BNP-gissningar, inklusive unionen |
Tittar man exempelvis på Unionens BNP-gissningar så är de extremt optimistiska.
Faktum är att de enda som är mer optimistiska för 2012 än Unionen är Swedbank och Swedbanks prognos har någon månad på nacken. För 2013 är det bara regimen och Konjunkturinstitutet som är mer positiva än facket. För 2011 måste alla dock vara realistiska för att inte framstå som inkompetenta med bara någon månad kvar på året. Unionen gissade förstås högre än arbetsgivarna här, även om det bara rör sig om en skillnad på 0.1 procentenheter.
Så anser man att näringslivets prognoser är orealistiska så bör man nog även avfärda fackets gissningar som rent trams. Spontant känns det som att man lagt gissningen så optimistiskt som går utan utan lägga sig högst så man inte verkar extrem, medan Svenskt näringsliv inte har några som helst problem med att vara extrema åt andra hållet.
Ena sidan skall betala och stå för risken, den andra sidan vill ha betalt riskfritt. Då blir det som det blir.
Medelvärdet för gissningarna ovan är 4.23% för 2011, 1.38% för 2012 och 2.6% för 2013. Medianen är 4.2% för 2011, 1.35% för 2012 och 2.55% för 2013. Arbetsgivarna är naturligtvis under både medel och median och arbetstagaren Unionen över. För samtliga år.
37 kommentarer
Jag anser att avtalsrörelsen bör införa en VD kvot.
Löneökningen kopplas till VDns lön plus bonusökning.
Fast det skulle skapa inflation!
Jag påstår att orsaken till inflation bara beror på orealistiska löneökningar och att en penningmängdsökning bara gör det lättare att få igenom orealistiska löner.
Vi kommer nu att få en inflation om lönekraven går igenom trots vår fobi mot sedelpressen.
Att en penningmängdsökning orsakar inflation är inte sant.
Dom som har en fobi mot sedelpressen varför varnar dom inte för utlandslån (ren sedelpress) som vanligtvis tas i en högkonjunktur?
mvh ekvationsteorin
ekvationsteorin: "Att en penningmängdsökning orsakar inflation är inte sant."
Vad har du för belägg för det? Källa tack. Separera gärna inflation i KPI, samt tillgångspriser som bostäder. Som riksbanken fö. inte tar hänsyn till i sin räntestyrning…
Mats L
Fackets uppgift ska som jag ser det vara att fördela lönerna mellan olika grupper ex mellan direktören och arbetaren.
En generell löneökning ska riksbanken bestämma över, generella löneökningar ska motsvara en produktivitetsökning i samhället, all löneökning utöver det orsakar bara ren inflation som inte gynnar löntagaren.
Jag är inte någon motståndare till facket.
mvh ekvationseorin
Mats L
"Vad har du för belägg för det? Källa tack"
Det borde vara dom som påstår att en penningmängdsökning orsakar inflation som ska bevisa det, för det är fullständigt obevisat.
En penningmängdsökning bara gör det lättare att få igenom orealistiska löneökningar, utan löneökningar ingen inflation.
Nja, fast inflation är definierat som ökningen av pengar och krediter, dvs ökningen av penningmängden, som ger symptom som stigande priser på tillgångar, varor och tjänster.
Gäller att skilja på symptomet och sjukdomen. Penningmängdsökningen ger olika symptom. Ökat pris på varor och tjänster kräver kanske löneökningar, annars tar inflationen sig uttryck som prisökningar på tillgångar som råvaror, aktier och bostäder.
Mats L
Du får förklara hur en penningmängdsökning kan öka kostnaden för ett företag, du får komma med bevisen.
Att en löneökning orsakar en kostnadsökning för företagen behöver jag inte bevisa det är en sanning.
Det är dom som påstår att en penningmängdsökning orsakar inflation som måste bevisa sin ståndpunkt.
Ekvationsteorin, ökad penningmängd (tillsammans med bibehållen eller ökad omsättningstakt på pengarna) är som sagt definitionen av inflation. Den kan ta sig olika uttryck. Du missar att den kan orsaka ökande priser på tillgångar, inte bara varor, löner och tjänster.
Cornucopia
"Nja, fast inflation är definierat som ökningen av pengar och krediter, dvs ökningen av penningmängden,"
Inga löneökningar ingen inflation, definitonen är felaktig som jag ser det.
Dagens ekonomiteorier tål inte dagsljus.
mvh ekvationsteorin
Definitionen av inflation är ingen teori, det är en definition. Att ökande penningmängd orsakar inflation är enligt den österrikiska skolan, ingen "modern" teori.
Mängden pengar i omsättning ökar mer än mängden tillgångar, varor och tjänster. Mer pengar tävlar om samma marknad, då stiger priserna. Sedan 90-talet har pengarna sökt sig till främst bostäder och aktier, dvs tillgångar. Därav blir man lätt lurad att ökad penningmängd inte leder till inflation eftersom KPI felaktigt används som "inflation".
Du kanske menar att det är lönebildningen som ökar KPI, men KPI är som sagt inte inflation, KPI är KPI.
Cornucopia
"Ekvationsteorin, ökad penningmängd (tillsammans med bibehållen eller ökad omsättningstakt på pengarna) är som sagt definitionen av inflation."
Jag håller inte als med om den definitionen, se 18:22
"Du missar att den kan orsaka ökande priser på tillgångar, inte bara varor, löner och tjänster."
Där har du en relevant fråga, men jag anser att det är en ren spekulation och ska inte ses som löpande inflation, spekulationen du beskrev kan även uppstå när penningmängden är oförändrad eller minskar.
Öh, nej. Det händer i princip aldrig att aktiemarknaden eller bostadsmarknaden stiger när penningmängden minskar.
18:46, definitionen är definitionen. Inget man kan diskutera. Det är som att definiera upp eller ner.
Däremot kan dina hypoteser tillämpas på KPI.
Cornucopia
"Definitionen av inflation är ingen teori, det är en definition."
Defenitionen är felaktig.
"Att ökande penningmängd orsakar inflation är enligt den österrikiska skolan, ingen "modern" teori."
Felet i defenitionen uppstod före vi var födda, den österikiska skolan är ingen vetenskaplig sanning.
Pengar är inte pengar det är ett betalningsmedel och storleken på penningmängden måste vara i propotion till befolkningen (arbetarna)
Jag håller inte med om alt på wiki
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Penningteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd
mvh ekvationsteorin
ekvationsteorin vet hur börsen ska gå framöver; för han "kan ekonomi"
Han sa 2011-11-01 15:05
"
Den som vill spekulera i aktier måste förstå hur ekonomin fungerar, kan man förutsäga hur ekonomin utvecklas så vet man om börsen går upp eller ner….Det går att förutse börsen om man bara vet hur ekonomin fungerar.
"
Vår vän ekvationsteorin verkar veta väldigt, väldigt mycket helt enkelt. Är det måhända ett orakel som har tittat förbi?
Cornu kan kanske be vår vän ekvationsteorin om BNP-prognoser för de nästkommande fem åren?
Tråkig debatt här idag med diverse "tomtar". Räddade en del av innehavet igår men sisådär med "äran". Laddar nu för ny uppgång… Utan risk-ingen vinst !!
Kör hårt Svante1, bara att gratulera till fina vinster. Även om de kunde varit finare, men man skall aldrig gråta över pengar man aldrig haft.
Bara ökning av penningmängden i sig skapar inte inflation, de nyskapade pengarna måste ut i ekonomin först. Om de nya pengarna bara hamnar i kassan hos en bank lär just de pengarna inte skapa så värst mycket inflation
http://www.dn.se/sthlm/bilkoerna-blir-fem-ganger-sa-langa-2030
Ska man skratta eller gråta?
Anonym:20:57. Enda gången en bank "får" nyskapade pengar så är det för att de inte skött sig. Denna bank har alltså levt över sina tillgångar och konsumerat mer än de har råd med,detta blir de då kompenserade för vilket skapar moral hazard och du därmed också kan definera tidigare orimliga konsumtion som inflation. Den som bestjäls är alla vi som står för den faktiska produktionen av varor och tjänster eftersom vi aldrig får betalt.
Så jo,inflationen skapades redan innan.
20:04
Jag kan inte veta om dom tänker rädda ekonomin med en mindre penningmängdsökning eller om dom tar utlandslån för att stimulera ekonomin, vilket bara leder till en skuldekonomi.
Tyvär så blir det nog löneökningar och ingen penningmängdsökning det ger oss inflation som dom felaktigt kommer att bekämpa med en ännu stramare penningmängd och räntehöjningar som tar konsumenternas pengar.
Dom felaktiga ekonomiteorierna har skapat krisen och då kan dom inte lösa krisen med samma fel.
Om du tittar på storleksskillnaden mellan penningmängden och lönerna så kan du räkna ut BNP till stor del.
Om du söker så kan du hitta en matematisk formel som beskriver ekonomin, sätt in den i ett dataprogram så blir du rik.
Cornucopia
"Mängden pengar i omsättning ökar mer än mängden tillgångar, varor och tjänster. Mer pengar tävlar om samma marknad, då stiger priserna. Sedan 90-talet har pengarna sökt sig till främst bostäder och aktier, dvs tillgångar. Därav blir man lätt lurad att ökad penningmängd inte leder till inflation eftersom KPI felaktigt används som "inflation"."
Huspisinflationen eller spekulationen får inte bekämpas med en minskning av penningmängden för då får vi en kronisk arbetslöshet, det vore nog bättre att öka penningmängden till rätt nivå och öka räntan för att hålla spekuilationen nere.
En för liten penningmängd i förhållande till lönerna leder till arbetslöshet det är fakta, tänk på hur mycket det skulle gå att köpa om penningmängden bara bestod av 10 mille, ca 2 kronor var skulle vi då ha i våra plånböcker.
Hur vet vi om nuvarande penningmängd är tillräckligt stor?
Inflationen är INGEN mätare för penningmänden.
mvh ekvationsteorin
Svar till ekvationsteorin
Måntro du kanske irrat in helt slumpmässigt och hamnat helt fel.
So what.
Jag tar tillfället och synar dina resonamng närmare i sömmarna och för det på högre höjder.
Om du vill säga i dina resonemang, att penningmarknaden inte kan ha någon som helst logisk härledelse ur något faktiskt förhållande, så har du troligen MYCKET rätt.
Därför följer att en grundad moral inom penningmarknadsväsendet i sin kamp för tillvaro, är en totalt omöjligthet och naiv optimism, som därmed måste ha tvingande handlingsregler som styrande i samhällets ändmål.
/Viveka
För tusan! Ponera att alla varor och tjänster är en stor samhällstårta i 8 delar. Samhället består av 9 personer med vars 2 kronor i handen, dvs. totalt 18 kr. Alla vill äta vars en bit av tårtan, utom Olle som är samhällsdiabetiker. Övriga 8 kan då betala sina 2 kr för sin del av samhällstårtan. Om vi nu dubblar mängden kronor till sammanlagt 36 kr så att alla istället får vardera 4 kr så kommer varje del av tårtan gå upp till 4 kr, alltså samma tårta för fler kronor, dvs. inflation. Om den fördubblade mängden däremot fördelas så att Olle får 20 kr ovh övriga behåller sina 2 kr så kommer varje del av tårtan att alltjämt kosta 2 kr. Ökad penningmängd i kombination med dess fördelning är alltså avgörande för inflation. Eller?
Ekvationsteorin: Alltså,va vilket svammel.
Tyvär så blir det nog löneökningar och ingen penningmängdsökning det ger oss inflation:
En löneökning betalas av arbetsgivare i form av mindre investeringar.Det blir alltså endast en _omallokering_ i ekonomin från investeringar till vad nu de som får löneökning konsumerar.
Det kan tex. ge ett utslag av att efterfrågan på mjölk ökar och motsvarande mindre efterfrågan på arbetskraft. Nollsummespel.
"En för liten penningmängd i förhållande till lönerna leder till arbetslöshet det är fakta, tänk på hur mycket det skulle gå att köpa om penningmängden bara bestod av 10 mille, ca 2 kronor var skulle vi då ha i våra plånböcker."
Tänk va mycket ören skulle bli på modet då. Riksbanken skulle sedan länge avskaffat 1000 och 500krs-lappen och infört flera nya valörer lägre än ören. På vilket sätt menar du att en normal deflation inte kan hanteras på samma vis som vi anpassat oss till den onaturliga inflationsekonomin?. Visst,den svåraste anpassningen blir förstås för facket som får rollen att förhandla ned lönen så lite som möjligt,men folks pengar blir ju å andra sidan värda mer och mer också.
Hur du än tror att vi kan styra ekonomin via penningpolitik så kan vi inte det, en recession/korrigering av politikers felallokeringar är oundviklig. Dagens fraktionella banksystem och dess penningpolitik är på väg mot sitt slut.
CERTOCITO
Ponera att varje tårtbit kostar 2kr med 16 kr i penningmängd så får alla en del av tårtan (8 delar), det går jämt ut.
Men om vi bara har 14kr i penningmängd så blir en utan en tårtbit. marknaden tillverkar nu bara 7 tårtbitar, produktionen av tårtbitar kräver nu färre arbetare.
En för liten penningmängd gör att alla varor som har producerats inte kan konsumeras, det är vad ekonomin nu lider av.
Du beskrev en alldeles för stor penningmängd och det är inte bra, men om vi inte höjer tårtpriset så kan vi efterfråga 18 tårtbitar a 2kr med en penningmängd på 36kr vilket kräver fler anställda, med en större penningmängd så får fler ett jobb.
Penningmängden måste vara i en matematisk balans till varuutbudet
Jag kan förutsäga vad som kommer att häda i ekonomin.
mvh ekvationsteorin
ekvationsteorin=troll
00:05
"Tänk va mycket ören skulle bli på modet då. Riksbanken skulle sedan länge avskaffat 1000 och 500krs-lappen och infört flera nya valörer lägre än ören. På vilket sätt menar du att en normal deflation inte kan hanteras på samma vis som vi anpassat oss till den onaturliga inflationsekonomin?. Visst,den svåraste anpassningen blir förstås för facket som får rollen att förhandla ned lönen så lite som möjligt,men folks pengar blir ju å andra sidan värda mer och mer också."
10 mille räcker som penningmängd om timlönen bara var något öre. Problemet i dagens ekonomier är att timlönen fastställs i förhandlingar utan att ta hänsyn till penningmängdens storlek, därför har vi nu en kronisk arbetslöshet med inflation.
Felet som finns i alla ekonomier är att det inte är en tillräckligt stor storleksskillnad mellan penningmängden och timlönen. Så enkelt kan orsaken till dagens kris beskrivas.
mvh ekvationsteorin.
00:18
Det har funnits troll i våra nationalekonomiska teorier. Jag trampar på ömma trolltår.
Du kan ju föröka påvisa sakfel i det jag har sagt.
Min magiska trollformel är p/a=t
mvh ekvationsteorin
Jag älskar den här typen av personligheter. Jag blir så nyfiken hur de är IRL, galet nyfiken.
Frys lönerna och öka penningmängden så får ekonomin fart, är lösningen för enkel?
Motsatsen höj lönerna och frys penningmängden tillämpas nu, ni ser resultatet, inflation och massarbetslöshet.
mvh ekvationsteorin
@ekvationsteorin
m3 ökar med 7.9% / år enligt
http://www.scb.se/Statistik/FM/FM5001/2011M09/FM5001tab1.pdf
Kallar jag knappast för "fryst penningmängd".
80-talisten
80-talisten
På sidan 16 så får du en bättre översikt av penningmängden, sen 2008 så har M1, M2, M3, minskat.
Varför är det så svårt att förstå att en för liten penningmängd orsakar massarbetslöshet?
Lek med tanken,
Vi tänker oss att lönerna höjs med 20% vilket givetvis leder till inflation, sen försöker man bekämpa inflationen med en stram penningmängd och högre räntor, det måste leda till massarbetslöshet.
Inflation får inte bekämpas med penningmängden och räntan.
Inflation ska bekämpas där den skapades alltså orimliga löneökningar måste stoppas, då kan penningmängden vara tillräckligt stor och räntan behöver inte höjas, då får vi full sysselsättning.
Sen frågar jag dom som har en fobi mot sedelpressen, varför varnar ni inte för utlandslån som är en ren sedelpress?
Sedelpressningen med utlandslån sker sen vanligtvis i en högkonjunktur och lånen dras vanligtvis in i en lågkonjunktur vilket måste vara precis motsatsen till vad som man borde göra.
mvh ekvationsteorin
Håller med ekvationsteorin i sak, även om jag håller mig utanför evetuella definitioner på inflation.
Om man tittar på orsakerna till varför den stora depressionen på 30-talet blev så utdragen (c:a 10 år) så finner man ganska snart att bristen på kapital var den stora elefanten. Därför blev också en av Roosevelts första åtgärder att fixa bankerna. Ergo, utan krediter har vi helt säkert en recession framför oss varför man nog bör ifrågasätta devisen "Den som är satt i skuld är inte fri". För egen del är "frihet" i lika stor utsträckning att ha ett arbete att gå till.
@Ekvationsteorin
Jag undrar om vi kikar på samma saker här… För på sidan 16 hittar jag ett diagram som beskriver derivatan av penningmängden (2003-idag). Och den har inte sen 2008 varit negativ förutom för m1 som varit -1% sen april i år…. D.v.s. penningmängden har hela tiden ökat sen 2008 och inte minskat som du skriver…
@Talisten
Annonym 13:20
Vi kan lösa vår nuvarande kris om vi bara inser vad som är felet, Historieboken kan lära oss viktiga saker, nu upprepar vi misstaget som begicks på 30 talet.
Öka penningmängden och frys lönerna så försvinner krisen ganska fort.
Dagens ekonomiteorier har gett oss ekonomiska kriser hela tiden, det märkliga är att folk tror att teorierna är riktiga när dom bevisligen inte fungerar i praktiken.
Vi använder ordet inflation för att beskriva prisökningar på varor och tjänster, inte för att beskriva en penningmängdsökning.
mvh ekvationsteorin
Dom som tror att storleken på penningmängden inte spelar någon roll borde tänka efter lite,
vi tänker oss att hälften av penningmängden försvinner i morgon och att lönerna är oförändrade, då minskar konsumtionen och fler får gå från sina jobb.
Om vi dubblerar penningmängden i morgon så ökar konsumtionen och fler får jobb om vi inte förändrar lönerna.
En penningmängdsökning leder INTE till inflation, en penningmängdsökning gör det bara lättare att få igenom en orealistisk löneökning.
Inflation orsakas av orealistiska löneökningar och inflation kan uppstå oavsett penningmängden.
Denna fobi mot penningmängden kommer att leda till en djup depression i Europa, vill ni svälta så fortsätt varna för penningmängden.
Krisen kan ni göra pengar på men det är inte säkert att Europa finns kvar, det kan bli blodiga krig i Europa om det blir en djup depression.
mvh ekvationsteorin