Som vi minns så betalar EU 28 miljoner euro, mer än 250 MSEK, för en propagandakampanj med avsikt att lura islänningarna att vilja gå med i EU. Men det är inte det enda nordiska landet som EU:s propagandamiljoner satsas på i spåren av skuldkrisen.
Som bekant så har Finland nu vissa möjligheter att stoppa vidare stöd till bl a Portugal, i spåren av de sannfinländska framgångarna i det nationella valet i den fd Östra Landsdelen av Sverige. Och det måste stoppas har EU bestämt.
Via bloggrannenVidsynt tipsasas vi om följande film från EUSSR:s propagandaministerium.
Filmen avslutar med att påminna om att Portugal samlade ihop tonvis med mat och kläder för att stödja ett tydligen fattigt och svältande Finland 1940. Tydligen är Portugal fattigt och svältande idag efter först massiv överhettning av ekonomin via riktade EU-stöd under 15 år och sedan hundratals miljarder i nödlån och vill nu ha tillbaka mat och second-handkläder från Finland.
Problemet är bara att finländarna har lite sk sisu. De frågar sig nu varför de kämpat mot Sovjetunionen, USSR, bara för att bli ockuperade av EUSSR. Så ovanstående propagandakampanj har tydligen fått motsatt effekt tipsar en läsare om.
Som ett land som nettobetalar i topp per capita till EU:s kassa, så har just du, svenske läsare, bidraget till finansieringen av ovanstående film. Så se till att se på den, det är ändå dina skattepengar i arbete.
52 kommentarer
Missa inte sannfinnländarens artikel i WSJ:
Why I Don't Support Europe's Bailouts
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703864204576310851503980120.html
Att höra floskeltuggande och på gränsen till hjärndöda svenska PK politiker och journalister som avfärdar Timo Soini som populist är enbart patetiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=1fPsEse46lc&feature=player_embedded
/ Lowrisk
Pratade med en fransk EU juristfanatiker i söndags, som tyckte att Sverige borde gâ med i Euroland av den osjäviska anledningen att hjälpa PIGländerna att bära Greklands underskott…
Typiskt !
Gammelmor i Paris
Lite Nigel Farage-stuk på den artikeln. Bra där.
Heja Finland!
/Morfar
Vi borde lära av Finland. Världens näst bästa skola medan Sverige har gått från topp till medel. Björklund borde åka dit, gå in i klassrummen och lära. Och så har de en ansvarsfull invandringspolitik.
Finlands och Islands sak är Vår.
Välkomna till Nordiska Unionen!
"Vi borde lära av Finland. Världens näst bästa skola medan Sverige har gått från topp till medel. Björklund borde åka dit, gå in i klassrummen och lära. Och så har de en ansvarsfull invandringspolitik."
Svenska politiker från 7 klövern har uppenbarligen ingen som helst avsikt att lära av andra europeiska länder, ty dessa är främligsfientliga och högerextrema.
I stället mässar man vidare i tron att man kan frälsa övriga Europa med svenska lösningar. Att se DN skriva om hur " EU-kommissionär Cecilia Malmström utmanar Europas främlingsfientliga krafter" (länk nedan)är nästan overkligt om man har bott länge i andra europeiska länder.
Som jag har sagt tidigare, den svenska tyckareliten lever i en ren fantasivärld. Att tillåta immigration av stora grupper passlösa personer från MENA länder, dvs. den svenska modellen, är fullständig uteslutet i samtliga andra EU länder och skulle innebära politiskt självmord.
Men ni som bor kvar i Sverige bör inse att detta innebär en mycket påtaglig risk för er. Notera att flera länder hotade med att återinföra gränskontroller när Italien började dela ut uppehållstillstånd till afrikaner. EU medlemskapet är inte någon garanti för fortsatt fri rörlighet om vi behåller den nuvarande immigrationspolitiken. Tvärtom, det är bara en fråga om (kort?) tid innan andra EU länder börjar införa restriktioner mot svenska medborgare.
Checks on documents at borders are being reintroduced by France, the Netherlands and Belgium, which is demanding that Tunisians arriving on Italian temporary permits show they have at least 10,000 euros.
Austria has indicated that it is looking for ways to curb the movement of migrants, and German interior minister Jens Teschke said there would be ‘more intensive observation’ of people arriving at road and rail borders and airports.”
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1378949/End-Europe-borders-Row-African-immigrants-threatens-free-travel.html#ixzz1KF9yE7GN
Om man tittar på antalet personer som har anlänt till Italien från Afrika och sen kollar hur många som Sverige tar in kan man ju ganska lätt dra slutsatsen att fri rörlighet snart är ett minne blott för folk med svenskt pass.
( länk till DN artikeln:
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/modiga-malmstrom)
Ursäkta mig, men fy satan vilken osmaklig film. Men väldigt bra då dess nedlåtande ton kommer elda på finländarnas vrede desto mer.
Vi måste lämna det sjunkande skeppet EUSSR snarast. Eller snarare ju tidigare vi går ur ju bättre, mer produktivt, kan pengarna användas för att förbereda vårt land för peak oil.
Om den där filmen stämmer (att portugiserna är ett mäktigt folk?), varför behöver portugiserna då lån? Isf är de mäktiga nog att sköta sig själv.
Visst har Timo Soini en poäng här, jag vill inte ha någon permanent Euro-Stabilitets-Fond…
De största vinnarna i Euro-skräplånefonden är länder som Storbritannien (fripassagerare), Frankrike, och Tyskland med enorma (numera riskfria?) lån med bra avkastning till skräpländerna.
Jag ser gärna en omstrukturering av skräpländernas skulder, även om det skulle betyda att börsindexet sjunker rejält.
F ö har många lärda risat hela pumpa-in-mera-skulder-processen, t ex Paul Krugman m fl.
Det var ju det Birgitta Ohlson ville göra som ny EU och demokratiminister -informera om vad vi skulle tycka! Enligt vad hon sa under intervju på radio som nytillträdd.
Undrar om det är ett sammanträffande att vi fått en demokratiminister när vi i praktiken inte lever i en demokrati längre?
Har nog aldrig sett en film som så tydligt demonstrerar maktens vilja att styra folket, åtminstone inte sedan Hitlers dagar och hans propagandafilmer. Jag tycker att det räcker med EU-SS istället för EUSSR efter att ha sett denna film. Det är äckligt hur panikslagna gratisätarna i Bryssel är nu när Euro-unionen rasar samman bit för bit, och deras fläskiga arvoden/löner och gratisresor på sikt är hotade.
Om inte Sveriges media och våra politiker vore så flata och värdelösa så skulle det antagligen redan skissas på en nordisk union.
Om nu våra politiker tycker att man ska slänga pengar över folk som inte har ordning på sin ekonomi, så är det väl rimligt att jag kan få pengar av staten också om jag hamnar i ekonomiska svårigheter för att jag är slarvig med mina pengar? Jag kan ju åtminstone skylla på att jag inte har någon finansminister som skötte om ekonomin åt mig!
Få se hur många år det dröjer innan bloggar som denna blir klassade som icke samhällsfrämjande och således blir förbjudna eller brutalt censurerade av vår demokratiministers kansli.
Skärp dig nu Cornu, filmen är ju gjord i Portugal, av portugiser.
Som vanligt när du nämner EU är det svårt att förstå vad du menar. Du kopplar ihop den budgetpost på 28 millioner euro som EU-kommissionen föreslår för Island och en film gjord i Portugal som på ett lite tafatt och osäkert sätt verkar vilja visa att Portugal minsann inte fegade för att hjälpa Finland när Finland hade det svårt. Förstår inte sambandet. Är det lika lösryckta och besynnerliga samband du använder i dina tekniska analyser?
Det är märkligt att Du som annars vinnlägger dig om saklighet (har jag trott men jag är ingen expert på teknisk analys…) blir alldeles hysterisk när Du nämner EU. Att jämföra EU med USSR är groteskt och faktiskt rent förolämpande mot länder som tex Polen som levt under det riktiga USSR oket. Fast det är klart, är man svensk och inte haft ngt riktigt svårt att tacklas med på 200 år är det kanske inte så lätt att sätta sig in i vad verkligt förtryck innebär…
Svenskarna får skylla sig själva. De har ju röstat för att det skall bli så här. DVS röstat på 7 klövern. Dags för revolution vi d valurnorna nästa gång också här i Sverige. Det finns bara ett parti som värnar om landet, men jag vågar inte tala om vilket det är för då får jag väl mitt hus nedbränt.
/K
Re 13:39
Är det inte det som kallas socialbidrag?
Tycker också så. Med sjuklövern lär vi aldrig uppleva sann demokrati. Enda möjligheten är om sannfinländarnas broderparti SD,får lite att säga till om.
Tryck på SD om att införa represantiv direktdemokrati. Med representativ direktdemokrati kommer SD,s huvudfråga att lösa sig.
Birgitta Ohlsson,Cecilia Malmström,Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag är de jag främst vill se försvinna från den politiska kartan.
@Anonym 17:17, drömmer du verkligen om att SD som är Sveriges mest toppstyrda parti skall införa "sann demokrati".
Vad menar du med "sann demokrati"?
För egen del är det centrala i min demokratidefinition att makten kan växla och kvaliteten på en demokrati visas av att den gör det. Utöver detta är det viktigast att kolla om minoriteter behandlas lika väl som majoriteter och hur bra de personliga friheterna är, detta för att undvika majoritetens diktatur eller stela och sönderreglerade samhällen.
Själv är jag speciellt förtjust i Nyamko Sabuni eftersom hon vågar peta i problem som är tabu och som måste ordnas för att invandringen skall funka.
@Magnus Redin
Du gillar Nyamko Sabuni. Hon har sagt följande i samband med folkomröstningen angående minareter i Schweiz:
”Folkomröstningar kan vara bra, men här har man använt det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.”
Här kommer några tillämpningar av Sabuni’s första lag:
Yttrandefrihet kan vara bra, om man inte använder den felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.
Korrekt information om brottslingars signalement kan vara bra, om man inte använder det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.
Verkliga siffror för kostnaden av immigrationspolitiken kan vara bra, om man inte använder det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin
Öppen debatt kan vara bra, om man inte inte felaktigt inkluderar populistiskta partier . Det är farligt för demokratin.
Eller för att sammanfatta: Demokrati är farligt för demokratin……
Med sann demokrati menar jag t.ex. att utrymmet är litet för politiker att berika sig själva, stopp med beslut,lagar och regler fattade över folks huvuden. En seriös kommunikation med medborgarna. Jämfört då med flosklerna vi fär höra när det är val. Lite så.
SD är fortfarande ett ungt parti. Men jag har långsiktiga förhoppningar att de skall göra skillnad, då jag tycker den representativa demokratin är ganska kass. Någon frivillig förändring med de etablerade partierna kommer inte att ske. Men de lär bli tvingade om SD spelar sina kort väl och blir framgångsrika i valen.
@Anonym 19:09, det kommer alltid att vara tätt med flosklerna strax före valen, det är så eftersom en rejäl andel av väljarna inte är intresserade av något som är mera avancerat än floskler.
Det jag saknar är en aktivare ideologisk debatt mellan valen så politiken får en stadig bas och inte bara blir floskler. En annan sak som är mycket bra är politiker som är ute bland människor i alla fall tre år av fyra och inte ett halvt av fyra.
De etablerade partierna ändrar sig hela tiden och vill man påverka rejält har S kris och Kd, Fp och C behöver rycka upp sig. Det jag har sett av SD lokalt är väldigt anonymt, det är riksprofilen och sedan ingenting mer. Att bara ha rikspolitik är svagt då det är kommunpolitiken som är det bästa vi har för politisk förnyelse och experimenterande.
När det gäller kommunalpolitik är ju risken större att få sin bil, hus och sin familj förstörd och trakasserad om man öppet sympatiserar med SD. Detta är ju också ett bevis på att demokrati inte tillämpas i vårt land. Myndigheterna ser ju genom fingrarna på det som vänsterpatrasket utför mot SD-politiker.
@Magnus Redin
Ja du, vad kan det bero på att "SD lokalt är väldigt anonymt"?
Alla drömmer väl om att sitta i kommunfullmäktige för SD. Inte påverkas väl ens liv negativt av det? Radio, TV, Tidningar, EXPO och andra vill väl enbart hjälpa till och komma med glada tillrop? Att bli utesluten ur facket är väl inget problem? Om man driver eget kommer man säkert att märka att det är en enorm fördel. Alla kunder vill väldigt gärna att det görs långa reportage där de får förklara varför de stöder "högerextemister".
@Magnus Redin
Här kan du läsa lite om livet som lokal SD politiker:
"Sedan jag anslöt mig till SD har mitt liv förändrats. En gammal vän sade upp bekantskapen, men fler kom och fattade i löndom min hand. Vi är med dig, men vi vågar inte visa det öppet. Detta utspelar sig i Sverige 2010. Ett land som anser sig ha världsrekord i demokrati.
Vi i SD Solna-Sundbyberg sammanträder på hemliga platser på grund av hot från AFA.
Jag sparkades från Historiska Media. Mina artiklar som tidigare togs in i DN, SvD, Expressen och Aftonbladet refuseras numera. Inte ens lokaltidningen tog in ett vänligt genmäle, fastän jag hade angripits av (s)."
Detta är skrivet av överstelöjtnanten och militärhistorikern Stellan Bojerud förra året:
http://mopsen.wordpress.com/2010/01/18/motstandsman-i-eget-fadernesland/
Numera är han ersättare i riksdagen och berättar följande:
"Så har det varit dags för några dygn på hjärtkliniken. Genom att SD inte ingår i kvittningssystemet har jag måst släpa mig till voteringarna i Riksdagen fastän hälsan stadigt försämrades. De sista voteringarna fördes jag till med rullstol, vilket är fel, för den sista voteringen deltog jag inte alls i, utan fördes med ambulans till Karolinska Universitetssjukhuset, där jag lades in på en akutvårdsavdelning för att senare överföras till hjärtkliniken.
Det som inträffat är inte någon slump utan en av ”sjuklöverpartierna” helt medvetet önskad händelseutveckling. Socialdemokraterna kunde dock tänka sig att SD ”av humanitära skäl” skulle få vara med i kvittningssystemet, vilket alliansen emellertid obstruerade."
http://mopsen.wordpress.com/2011/04/20/arbetsmiljo/
Det går att jobba sig runt problemet med att framföra SD lokalpolitik i respektive kommun men det känns lite väl otaktiskt att föreslå hur…
Jag har dock alltid hållit på rätten för alla att manifestera sina åsikter hur otrevliga de än är vilket är en yttrandefrihetsåsikt som en del extremister inte tål. Det går inte att tvinga folk att gilla varandra men slår de på varandra skall det vara en polissak att stoppa det.
"Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att uttala den"
Det är äkta yttrandefrihet och demokrati.
Hur många tycker att vi har det i Sverige? Någon?
@jocke,
Den moderna reinfeltska varianten av Voltaires uttalande:
"Jag håller inte med om din åsikt och du ska inte bli förvånad om du får stryk om du uttalar den"
Det är ju så tydligt att även media sviker demokratin. Det är mycket, mycket illa. Det lilla halmstrå som finns är SD.
Den rejäla flytvästen är internet med bloggande osv.
Ja, hade det inte varit för internet och bloggarna med sina små medel, hade vi inte haft en susning.
Läste Timo Soini i wsj. Är det pga dessa åsikter det svenska etablissemanget beklagar sannfinländarnas valframgångar. Isåfall visar det hur rätt kommentarerna här är.
"Det svenska etablissemanget" är sannolikt lite rädda.
Ekonomin ser ut som Irland 2006 och demografin ser ut som Jugoslavien 1989. Dagens styrande etablissemang är helt ansvariga för detta och om de någonsin ställs till svar lär det inte bli nådigt. Bättre då att med alla medel trycka ner oppositionen och klamra sig fast vid köttgrytorna några år till.
Min gissning är att de snart kommer att införa en rätt ta ut hela riksdagspensionerna i en klumpsumma om man flyttar utomlands.
För nog inser även 7 klöver partierna att landet är på väg käpprätt åt h-vete. Eller?
Tips till Cornu. Varje bloggpost ska ha två kommentarsmöjligheter.
– Kommentarer till bloggposten
– För/emot SD med anledning av bloggposten.
Som det nu är måste man skrolla genom en massa oväsentligheter för att finna kommentarerna på bloggposten.
Ja, det var väl en bra film för att väcka nyfikenhet på portugal, frånsett slutet(finland). Men det borde väl vara Portugals turist/handels-myndighet som betalar för den? Och vad har filmen med deras nuvarande kris att skaffa?
Personligen tror jag att Portugal klarar sin kris, om de bara går ur euron, och kan devalvera sig till stabila finanser.
Att kalla EU för EUSSR är helt rätt. Likheterna med Sovjetunionen är slående, vilket också en känd ryss har sagt, då han sade att han redan sett Europas framtid.
EUSSR växer som en cancer och går inte att reformeras nedåt. Odemokratiska byråkratier växer tills de kollapsar. Jag är säker på att EUSSR också kommer att kollapsa liksom Sovjetunionen, och hoppas det går fort innan allt för stor skada redan skettt.
/K
Det verkar som att WSJ fick kalla fötter efter att man hade publicerat Timo Soini artikel:
"WSJ Caught BLATANTLY Scrubbing…..
… the words of Timo Soini after the fact and after they printed it unedited online yesterday"
http://market-ticker.org/akcs-www?singlepost=2543756
OFF TOPIC
Angående SD.
Jag är akademiker, och jag känner ingen, jag menar INGEN i min bekantskapskrets som inte är förbannad på den extrema svenska invandringspolitiken. DVS alla har samma åsikt som SD i denna fråga.
Det som förundrar mig, är varför de då inte röstar på SD, utan fortsätter att rösta på 7 klövern vilket innebär fortsatt massinvandring.
K
Äre det sådana här övervintrande rödtjutstinna socialister vi ska ge pengar till? Som att ge pengar till ett stort hål, typ Måna Shalin.
http://www.youtube.com/watch?v=4bDN53Rqh54
/Trött
Re: K 23.10
Även detta off topic..
Instämmer. Även jag är akademiker och bor i segregerade Sthlms innerstad. Jag har dock märkt, förutom det du pekar på, en mer subtil "protest", nämligen medvetet undvikande.
Man undviker på olika sätt den mångkultur som sjuklövern har beslutat om och som alla ska tycka om. När jag frågar dem lite om varför de gör som det gör i vissa saker, så kryper det fram, ofta med ett generat småleende, att det är för mycket kontakt med invandrare man vill undvika. Hassan på pizzerian går bra, men inte mer än så.
Det fanns en gammal skämtslogan förut som gick ungefär så här. Svenskarna är ett färgglatt folk: röstar rött, tänker blått, äter grönt, jobbar svart. Idag skulle man kunna säga: röstar blått, tänker grönt, undviker svart.
Cornucopia:
Som skattebetalare var jag ju tvungen att titta på propagandafilmen och jag tycker den var intressant, underhållande och ibland litet löjeväckande. Det kan nog vara bra att lägga några av dess populärfakta på minnet så att man kan rapa upp några av dem i ansiktet på sin bordsdam om det blir stando i middagskonversationen.
Men hur ska man förhålla sig till följande uttalande i filmen:
”During World War II Carcais had more kings without a throne than it had five-stars hotel.”
Anspelar detta på en känslig punkt i den finländska själen som ska få bångstyrige ”Pekka” att lätta på plånboken till förmån för Portugal? För mig obegripligt!
Sannfinländare, håll fast vid er sisu, och ge inte bort pengar till ECB. Ni skulle kunna göra en klädinsamling till det portugisiska folket och sända med några skäppor vete.
EU-systemet är ett gigantiskt transfereringssystem och sjukt i grunden. De länder som Sverige och Finland tvingas hjälpa har årligen varit stora mottagare av EU-pengar. Nedanstående tabell visar nettoavgiften/capita till EU för år 2006:
Sverige……124 €
Finland……..53 €
Portugal….-213 €
Irland…….-233 €
Grekland…-449 €
Källa:
"Eu budget 2006 Financial Report", sid 61, (ISBN: 978-79-05376-4), http://ec.europa.eu/budget/library/publications/fin_reports/fin_report_06_en.pdf
Varför gick finnarna med i EU då om de nu inte vill betala ? Varför är vi med ? Jag vill gå ur skiten eftersom nettonyttan är mindre än kostnaden. Dessutom börjar nu EU inkräkta mer och mer på vår egen bestämmanderätt.
OFF TOPIC – Portugal
ON TOPIC – SD
Jag är akademiker, och jag känner ingen, jag menar INGEN i min bekantskapskrets som är förbannad på den extrema svenska invandringspolitiken. DVS alla har samma åsikt om SD i denna fråga. De gillar dem inte…
Det som förundrar mig, är varför SD anhängare känner sig så utsatta och förvånas över att alla i deras bekantskapskrets tycker som dom själva.
Jag har över tiden valt en bekantskrets som består av människor som jag gillar att umgås med, delar en hel del värderingar med men samtidigt inte alltid är överens med och respekterar deras åsikter.
Man umgås gärna med likasinnande…
Jag ogillar mycket kring det politiska och ekonomiska systemet, försöker ändra och påverka i min dagliga gärning – men jag har inte kommit till någon slutsats att det är invandringens eller invandrarnas fel.
Om man inte orkar söka hela sanningen är det lättare att stanna på vägen, hitta en syndabock och få förklaringar till allt. Jag menar, ok, stoppa/minska invandringen – vad gör det för skillnad? De pengarna som ev sparas hamnar i andra hål, skatteintäkter minskas, BNP minskar så du som enskild medborgare kommer inte märka något alls. Allt kommer vara precis som förut – vad/vem blir då nästa syndabock??
/Myran
Re: Myran 00.39
Du känner ingen som är förbannad på den svenska invandringspolitiken och ni ogillar alla SD. Vad fint för er självkänsla. Ni är nu godkända av samhället, men det är en sak att ha vissa påstådda värderingar och en annan att ta konsekvenserna av sina värderingar.
Hur mycket kontakt har du med invandring i praktiken? Skulle du kunna tänka dig att bo i ett mer invandrartätt område (jag gissar att du inte gör det)? Skulle du kunna tänka dig att ha dina barn i en skola med säg 80% invandrarbarn? Skulle du kunna tänka dig att ha en flyktingförläggning som granne?
Jag menar att många har väldigt korrekta värderingar officiellt och dunkar varandra i ryggen över hur bra människor de är. Sedan när man skrapar på den där tunna civilisatoriska fernissan, så får man fram andra människor.
Anonym 01:17,
Du har rätt i din slutkläm.
Civilisationens fernissa är ibland oroväckande tunn.
Vill vi ha ett bättre samhälle kanske vi ska se oss i spegeln först innan vi pekar på någon annan som syndabock för någonting.
Personer som är politruker, idioter, oduglingar, parasiter, egoister, m fl beskrivande okvädningsord verkar finnas i alla kulturer oavsett historia och kontinent.
Invandringspolitik borde kunna diskuteras i ekonomiska termer utan att ständigt hängas upp på rasistiska undertoner. Canada har ju lyckats ganska bra där. Varför inte vi? Kan väl inte bero på invandraren i första hand?
En stor anledning till att jag är SD-väljare är förljugenheten beträffande SD och invandring. Hur ofta hör du talas om invandrare i negativa sammanhang jämfört med hur ofta man lyfter fram en invandrare som gjort något positivt? En invandrare som räddat en katt ur ett träd hamnar överst på Aftonbladets webbtidning men att hela asylpolitiken havererat (som t.ex. Merit Wager skriver om) skrivs det inte en spaltmillimeter om. Hela etablissemanget matar mig med propaganda om att jag skall tycka illa om SD, vilket leder till att jag gör tvärtom.
Vad vi behöver är en översyn av HUR vi tar emot invandrare. Systemet är problemet: Det var den svenska fackföreningsrörelsen (socialdemokraterna styrde landet) som på 70-talet ställde kravet att invandrare/flyktingar inte skulle få orsaka lönedumpning på den svenska arbetsmarknaden. Kravet står kvar idag.
Om man lär sig av andra, exvis Kanada, skulle vi infört ett självförsörjningskrav på invandrare & flyktingar. Då hade vi aldrig haft invandrare som levt på bidrag och inte heller debatt om just detta. Svensk ekonomi hade mått mycket bättre. Sannolikt hade invandringen inte varit lika stor som den nu blivit, men de som kommit hade haft en annan inställning än vad vi ibland ser.
Det är inte för sent att bygga om systemet.
PS. Malmö firade 300.000e invånaren i början av maj. På Förstasidan i Sydsvenskan kunde man se att utav dessa 300.000 är 87.600 födda utomlands (29%). Nu är väl ca 10.000 danskar av dessa. Stor siffra ändå. Mer statliga pengar till Malmö, tack!
Ett bekymmer apropå diskussionerna som handlar om fel saker är att problem som har att göra med invandring snabbt blir för eller emot SD eller ännu värre för eller emot invandrare. Varje gång som det händer går det på tok eftersom det innebär att de verkliga problemen inte blir identifierade och förhoppningsvis lösta.
I alla dessa problem finns det människor som är mer eller mindre lika varandra och kanske kan betraktas som en grupper när man funderar på varför det har gått på tok för dem genom egna dåliga val, dåliga lagar eller ett samhälle där många vill ha dem som må-bra maskotar men inte konkurrenter.
Apropå bakomliggande orsaker till att det låste sig håller jag med om att S och LO har ett enormt ansvar när de hanterade 70:talets ekonomiska kris genom att försvåra för invandrare att jobba, ta bort lärlingssystem och höja ingångslöner så ny ung eller invandrad arbetskraft inte skulle konkurrera med de etablerade vars kompisar var ombudsmän, tjänstemän och politiker. Det jag finner äckligast med detta är att allt sveptes in i en retorik om solidaritet och utveckling.
"en grupper", nu tar jag en nypa frisk luft efter den pinsamheten…
Den svenska invandrarpolitiken är ett totalt misslyckande och är inte på något vis förankrad hos det svenska folket. Punkt slut.
Men Borg vill gärna fylla på med mer folk, för då ser hans BNP-tillväxtsiffror bra ut ett tag till, vi kan ju inte ha tillbakaväxt (nu när jag skrev det förbjudna ordet så fick varenda modern ekonom utbildad på handels okontrollerbara frossbrytningar och började tugga fradga av skräck) i Sverige p g a befolkningsminskning, nej si det går inte för sig. Det Sverige skulle göra om politikerna hade en fritt tänkande hjärna kvar innanför pannbenet vore att amortera statsskulden och minska befolkningen gradvis för att de naturresurser som vi faktiskt har på ett hållbart sätt ska räcka i framtiden utan att göra oss beroende av andra länders välvilja. Först då är vi ett land och folk i frihet som kan välja själva om vi ska samarbeta med andra länder.
"Ett bekymmer apropå diskussionerna som handlar om fel saker är att problem som har att göra med invandring snabbt blir för eller emot SD"
Det har väl att göra med att de gamla partierna haft decennium på sig att göra något åt problemen utan att göra några allvarliga försök och än mindre lyckas. SD ses idag av en majoritet av svenskarna som det enda parti som har en realistisk, sund och vettig invandringspolitik. Övriga partier är fast i gamla invanda tankebanor, mer av samma fast det bevisligen inte fungerar och aldrig kommer att fungera. Istället kommer man med allahanda floskler som att SD har "enkla lösningar"… Ja, om huset brinner så häller man på vatten, det är en enkel och logisk lösning som en 5-åring förstår. 7-klövern däremot förnekar först att huset brinner, tillsätter sedan en utredning som kommer fram till att det eventuellt kan vara så att huset brinner, en utredning som sedan bagatelliseras av 7-klövern med att det minsann är högst osannolikt att det faktiskt brinner och om det ändå gör det så är det ju inte så farligt eftersom det minsann brinner i ett annat hus också.
Man trodde ju att vi skulle få en realistisk invandringspolitik när vi röstade fram alliansen.Istället gör de upp med miljöpartiet. Vi äldre måste ta vårt ansvar och rösta fram sverigedemokraterna. Det är den enda möjligheten som återstår.
Timo Soini censureras!
Utlandssvensk 2011-05-10 11:35 tipsade om följande Wall Street Journal-artikel där Sannfinländarnas Timo Soini motiverar varför han inte stöder ytterligare räddningspaket till Portugal:
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703864204576310851503980120.html
Timo Soinis debattartikel i Wall Street Journal nätversion har nu ändrats. Den nyare versionen är betydligt mildare. Jag tycker detta är en inskränkning i yttrandefriheten. I följande länk redovisas ursprungstext och ändringarna:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=User:Tronic2/Timo_Soini_on_bailouts&diff=428490508&oldid=428490262
Hufvudstadsbladet tar upp detta:
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/5/11/w63323.php
Anonym 01:17
Anade att det skulle komma en replik med några påståenden om hur verklighetsfrånvänt jag lever.
För det första gjorde jag en replik baserad på ett annat inlägg där jag bara vände på resonemanget (det är dock sant) då jag tyckte det var rätt fjantigt. Sedan bredde jag ut mig lite mer…
Nåväl, jo i mitt kvarter bor det 4 nysvenska familjer på gatan (Iran, Thailand, Polen och Canada). Jag har 3 nära vänner som kom med sina föräldrar från Ungern, Rumänien och Jugoslavien under 80-talet.
Nej, jag bor inte med en flyktingförläggning runt hörnet (svärföräldrar bor dock rätt nära vilket var en viktigare faktor). I mina barns klass är det väl ca 20% invandrarbarn – så där har du till del rätt – men inte i den änden du insuinerar.
Därmed inte sagt att jag tycker en invandringspolitik som klumpar ihop, segregerar, inte skapar förutsättningar för och gör människor besvikna är bra. Vi har av många olika skäl misslyckats med mycket i Sverige de senaste årtiondena.
Min uppfattning är att det socialistiska experimentet har gått över styr och fått den stora massan att sluta vara självständiga, tänkande och kritiska individer. (En del har inte ens fått chansen att vara det).
Vi har problem med skolan, sjukvården, försvaret, polisen, rättsväsendet, invandringen, infrastrukturen mm och har inte hängt med i utvecklingen.
Min åsikt är att detta handlar mycket om att organisationen och drivkrafterna för att förändra har saknats. Politikernas värld handlar alldeles för mycket om att bli återvald och sitta kvar vid makten, snarare än att göra en skillnad och långsiktigt förändra. Viss heder åt Miljöpartiet som har varit detta. Men vad som händer med dem är mer tveksamt då de börjar bli farligt etablerade som parti.
SD har inte för mig en komplett politik och är därför inte ett seriöst alternativ. Som jag nämnt ovan ser jag inte heller invandringen som orsak och är därmed inte heller det område som skall verka fram en förändring.
Kan även vända på dina frågor: Åker du kommunalt till jobbet? Bor du intill en flygplats? Vill du att dina barn skall trängas på bussen till skolan? Vågar du låta din fru åka tunnelbana hem från krogen? Med en likvärdig SD logik så skall alltså alla kollektiva transporter bort för det tycker jag är läskigt. (jag fjantar mig nu men du förstår nog vad jag menar – det går alltid att hitta något dåligt exempel)
Håller dock med om ditt sista stycke, människor som inte står för sina åsikter är inte värda mycket för mig. Men, hur är det inom SD kretsen? Det är många som torgför sina åsikter på Internet – men inte riktigt så många i verkligheten? Blir det någon slags inverterad fernissa då?
Återigen, det handlar mer om värderingar och hur man själv bildar sig en uppfattning. Det är mer komplext än något enskilt problem.
/Myran