Hos Schibsted/SvD/E24 vågar man nu säga lite sanningar som en del BPT (bensinpristorskar) inte vill höra, nämligen att vi mycket väl kan få se 18:- per liter bensin. En siffra som jag själv har nämnt ett antal gånger. För den gissningen står denna gången Handelsbanken, som pratar om år 2013.
Man pratar också om att priset kommer stanna kvar över 14:- över sommaren, men jag vågar mig på en gissning att vi periodvis kan vara närmare 15:- än 14:- under sommaren, dvs över 14:50 SEK per liter. Ta det för vad det är. Gissning.
Handelsbankens prognos gissning baserar sig på guld och gröna skogar och att konjunkturen inte vänder förrän 2013. Kort sagt att inget brakar ihop på allvar bland de kriser vi upplever just nu och de närmaste åren, bl a finanskrisen, skuldkrisen, energikrisen och matkrisen.
Inträffar miraklet att allt är lugnt fram till 2013 så lär vi få se 18:- denna vändan. Vändan därpå orkar priset kanske tillfälligt upp till 20:- och nästa försök därefter till konjunkturuppgång så ser vi 25:- per liter vid pumpen. Underliggande problem är förstås peak oil och att vi alltså inte kan öka oljeproduktionen väsentligt globalt längre. Tvärt om kommer oljeproduktionen börja falla på allvar framöver. Men bristen på olja kommer sänka ekonomin så vi kommer inte få se absurt höga priser, utan får betala via arbetslöshet istället.
Schibsted har också ett intressant litet reportage från ett helt oljeberoende Saudi-Arabien utan kollektivtrafik, ett land som numer via allt fler kraftverk använder olja för att få fram rent desalinerat vatten och kylning till befolkningen. Reportaget ifrågasätter förstås inte saudiernas påstådda reservkapacitet, men är intressant ändå och ger en inblick i att landet på inget sätt kan dra ner sin egen konsumtion för att bibehålla exporten.
I en kolumn uppmärksammas också den dubbelmoral som gäller i frågan om Libyen, Bahrain och Saudi-Arabien, något jag pekat på i upprepade inlägg.
Iaf, de BPT som idag gnäller över bensinpriset gör bäst i att sluta gnälla och anpassa sig eller hosta upp pengarna. För ni har bara sett början. Fast något säger mig att BPT inte vill lyssna på det örat, utan bara kommer skrika högre efter syndabockar.
20 kommentarer
18 kronor litern är ändå inte så mycket högre än i USA eftersom det mesta i Sverige är skatter, ca 70%.
Med tanke på att oljan sinar är 18 kronor nästan gratis. Det är bara det att vi blivit vana vid ett lågt bensinpris när den billiga oljan fortfarande existerade.
Ursäkta min dumhet nu men för mig som kan köra E85 bör väl komma lindridare undan?
Jag är medveten om att E85 innehåller bensin till en viss del men priset är således lägre (9.74:- där jag bor). Eller finns det något jag missar som gör att när, om, bensinen när 18:- så går E85 till 200:-? Jag är medveten att givetvist kommer E85 stiga men är det i korrelation med 95/98?
Håller helt med om det peak-oil-tryck som finns på prissidan. Däremot har jag svårare överblicka de motkrafter som kommer uppstå. Det påverkar tidsfaktorn. Dvs man kommer helt enkelt dra ned på förbrukningen om det blir för dyrt för fort.
I nuläget finns det luft i konsumtionen i form av ren bekvämlighet och nöje. Skala bort det så minskar förbrukningen. Ungefär som en frivillig ransonering. Och enligt marknadsmekanismerna så även priset. Kortsiktigt alltså. Långsiktigt är trenden ofrånkomlig/Grönvita
Grönvita, när man drar ner på konsumtionen så dyker också ekonomin och priset på olja/bensin faller. Där betalar man alltså via arbetslöshet.
10:15, finns inget energiprisarbitrage att tala om. E85 kostar i princip alltid bensinpriset dividerat med 1.4, dvs ger samma milkostnad. Ingen mack är korkad nog att sälja billigare än nödvändigt, och eftersom det inte går att öka produktionen av E85 nämnvärt så kan det inte blir någon större prisskillnad mot bensin.
Finns alltså ingen ekonomisk vinst med att välja en etanolbil. Och pga bensinkomponenten kommer det vara lika stor brist på E85 som på E05 eller E10, dvs bensin, så din etanolbil kommer stå lika stilla som fossilbilarna om det blir drivmedelsbrist.
Det enda som spelar någon roll är hur snål din bil är. Bättre med en snål bensinbil än en bränsleslukande etanolbil. Bäst är dock diesel, för där kan du göra bränslet själv eller köpa utanför ordinariekanaler, t ex direkt från någon rapsbonde med eget bioraff. I teorin iaf.
Det lustiga är att dessa beräkningar förutsätter att vi INTE får se en panikartad expansion av penningmängden för att "lösa" problemet med återkommande konjunkturdykningar.
I USA finns redan en högljudd, växande grupp med idioter som kräver att staten skall ta över penningpolitiken och skita i inflationen – allt för att sänka arbetslösheten. Om vi känner statsväsendet rätt så är ju repetitiva plåster-lösningar som att trycka upp en extra skviljard pappersbitar något som man alltid återkommer till.
Så om man säger att bensinen kommer kosta 25 SEK, så får man nog göra en brasklapp om att 25 SEK kan komma att vara 2500 SEK när vi väl kommer så långt.
Det enda vi vet med säkerhet att ett bensinpris mellan 13-20:-/litern fortfarande är dirt cheap, allt annat lika. Sedan kan vi nog få se helt andra priser i nominella termer framöver….
Dieselpriset kommer att gå upp ännu mer framförallt om "högkonjunkturen" håller i sig.
/Lars
Detta är säkerligen självreglerande. Stiger priset på bensin / diesel blir allt annat också dyrare och därmed lägre konsumtion, mindre skatteintäkter. Då sjunker priset på det mesta och så börjar det om igen.
I artikeln STÅR det att Saudi Arabien kompenserar hela Libyen's bortfall!? Stämmer det verkligen?
Min första tanke när jag såg prognosen var "någon på Handelsbanken som har läst Midvintermörker?" 🙂 /MK
Snart blir det lika billigt att köpa rapsolja på ica som att tanka på stationen
Cornu: Du har faktiskt lite fel om etanol. för mig blir det billigare att köra på etanol om prisskillnaden är 3kr. Då bilen på etanol drar ca 30% mer vid "slavrigkörning". Just nu är bensinpriset ca 13:69 där jag tankar tror jag medan etanolpriset är 9:76. Där av blir det billigare för mig att köra på etanol.
Nu under vinterhalvåret är där ju större andel bensin i etanolen för att motorn ska starta även när det är kallt.
Dieselmotor måste väl byggas om för att kunna köra på rapsdiesel?
tilläg till ovan: 3kr eller mer
Jag har funderat mycket på det här och skulle vilja ha Cornus åsikt.
Vad är det bästa inför framtiden?
1. Äga ett litet hus med minimal tomt och låg driftkostnad. Huset ligger nära affärer och kommunikationer, inget behov av egen bil men en bil som lyx om ekonomin tillåter. Minimala möjligheter att odla själv.
2. Äga en liten gård men bo på landet vilket skapar behov av minst en bil (två för lyx) och kanske även lite energislukande maskiner. Möjlighet att odla själv om man orkar och hämta ved.
Har funderat mycket på det där. Tror det väsentligaste är att du är så lite skuldsatt som möjligt och på annat sätt är så okänslig för ekonomiska svängningar som det går.
Litet hus på en mindre ort med närhet till järnväg kan vara en bra medelväg.
Landet vs stan re peak oil är en intressant debatt. Har varit inne på den ett antal ggr här på bloggen. Problemet med stan är att det om det gäller storstan så är det för de flesta svårt att vara skuldfria…
Skall posta en tråd om detta, så får vi duellera ut det ämnet.
Borde gå bra att bränna egen Etanol också. Finns ju till och med färdiga lösningar för det:
http://www.microfueler.com
Säkert inte ekonomiskst just nu, men går säkert att utveckla om man bli tvungen.
Köpte just en "ny" bil (bättre begagnad). Stod mellan en 1.6D och en 1.8F men efter lite räknande med inköpspris, skatt, service mm. inräknat så slutade 1.8F som den ekonomiska vinnaren på 2000mil/år. Skulle ta mig 30år att köra igen kostnaden för Dieseln.
Bilen går även billigare på e85 än bensin (i dagsläget i alla fall).
Det är rätt lätt att få fram värdet på bensin. Köp okapad ved, fyll en motorsåg med en liter bensin och kapa veden i lagom längd för att användas i en panna eller kamin. När bensinen tar slut så kapar du samma mängd med en handsåg. När du fått två lika stora högar kan du fundera över vad du är beredd att betala för en liter bensin.
(Ja, jag vet att man normalt inte kapar ved med motorsåg)
/J
Kapar med motorsåg är nog väldigt vanligt. Klyva med motorsåg är desto ovanligare.
Med tanke på hur mycket arbete man får utfört av fossilbränsle är 20 kr litern fortfarande oerhört billigt. Försök betala nån för att göra motsvarande arbete manuellt. T.ex knuffa din fullastade bil en mil.
Av bensinpriset så är 5,50 kr/liter skatt, och för diesel gäller 4,54 kr/liter (den dyrare svenska MK1 dieseln). Därtill så tillkommer sedan moms. Så med ett bensinpris på 14 kr/liter så utgör bensinpriset inkl försäljningsmarginal 5,70 kr/l. Med 18 kr/l så hamnar det på 8,90 kr/l, en prisökning på nästan 60%. För att ta sig upp på 25 kr per liter så måste bensinen kosta 14,50 kr/liter, en ökning motsvarande 250%. För att få se sådana priser under längre perioder så måste alltså oljepriset stiga mycket kraftigt.
När det gäller etanol så följer det normalt sett inte bensinpriset. Bensinmackarna sätter alltså inte priset på E85 efter vad bensinen kostar. Som jag förstår det så köper bolagen etanol enligt prisavtal från leverantörerna. Stiger bensinpriserna så kommer förstås etanolproducenterna vilja ha mer betalt för etanolen när det är dags att omförhandla avtalen men det är inget som bör märkas av direkt. Etanol har också ganska varierande prissättning beroende på ursprung, men när det gäller etanolen som importeras från Brasilien så har importörerna tidigare uppgivit runt 2 kr/l + frakt och skatter. Stiger bensinpriset så kan man dock förvänta sig att etanol blir mer eftertraktat för låginblandning, men då behöver troligtvis priserna stiga en del.
Höga drivmedelspriser kommer dock göra alternativa drivmedel allt intressantare ur ett ekonomiskt perspektiv. Både från naturgas och kol såväl som från förnybara källor. Idag så är det svårt att få ekonomi i detta utan subventioner av olika slag. Naturgas och kol används dock i mindre utsträckning till detta.
Tillverka egen etanol hemma kommer däremot aldrig att bli aktuellt, även om det förstås finns dem som spelar på konsumenternas okunnighet. Vete-etanol ger exempelvis ungefär 2300 liter etanol per hektar åkermark (6 ton vete), dvs man behöver odla ungefär 1 hektar mark för att försörja en relativt snål etanolbil med drivmedel under ett år. Eftersom den totala åkermarken i Sverige är drygt 2,7 miljoner hektar (varav spannmål odlas på 1,2 miljoner hektar) och antalet personbilar drygt 4,3 miljoner till antalet så bör alla inse det orimliga i detta. I industriell skala ligger då produktionskostnaden på ungefär 6-10 kr per liter bensinekvivalent, sannolikt betydligt högre om man försöker göra det i liten skala.