Mer och mer framkommer kring övergreppen i samband med Göteborgs-incidenten förra helgen.
De flesta av er läser förstås inte tidningen Proletären, så därför uppmärksammar jag en artikel därifrån där en av de gripna intervjuats.
Lite citat:
“– Jag vaknade av ett högt ljud, som en jordbävning och sprang upp för att ta mig in till barnens rum. Men då mötte jag i hallen många maskerade män med dragna vapen. Jag skrek till dem att det finns barn i lägenheten men svaret jag fick var en spark i magen. Sedan togs jag till ett rum tvingades ner på golvet och belades med handbojor.”
Mer. Den svenska polisens nationella insatsstyrka var väldigt rädda för en tioårig och en sexårig pojke och lät en treårig flicka darra av köld utan att tillåta att hon fick en filt.
“Vad hände den övriga familjen?
– När de grep mig vaknade mina båda pojkar som är tio och sex år gamla. De maskerade männen samlade pojkarna och min fru i ett hörn av rummet och höll hela tiden gevär riktade mot dem. Nu vaknade vår flicka som är tre år gammal och som sov i vårt rum.
Ali berättar att hans fru nekades att hämta dottern. Istället gick en av de maskerade och beväpnade männen in till flickan. Givetvis ett otroligt trauma för en treåring. Senare har flickan beskrivit händelsen med orden: ”Han ville skjuta mig, men det gjorde han inte.”
Dörren till balkongen var öppen och det blev kallt i lägenheten under den långa väntan på transport av Ali.
– Vår dotter började darra av köld och troligen också rädsla. Det låg en filt i rummet men min fru nekades att hämta den för att värma flickan. När då en av mina söner försökte hämta filten möttes han av en höjd gevärspipa. “
Däremot hade den svenska polisen lite svårt att stava rätt i förhörsprotokollet.
“Fick du godkänna protokollet?
– Jag skrev inte under något, men jag rättade några stavfel.”
Kan ju förklara ett och annat. Någon stavade fel, kanske istället för “hämta in som vittne” stavade man fel och skrev “grip mycket farlig misstänkt”.
Till slut släpptes mannen utan att erbjudas någon som helst hjälp att ta sig hem igen eller kontakta anhöriga.
“Ali berättar att han var gripen under 9,5 timmar, men aldrig anhållen. Under denna tid fick han trots löfte ingen mat. Det var iskallt i cellen men han fick heller aldrig någon filt.
– En vakt kom och sade: Du är fri. De beslagtog mina två mobiltelefoner och jag hade ingen plånbok och inga pengar. Därför bad jag att få låna en telefon för att ringa hem. Men det fick jag inte. “
Antar att både den nationella insatsstyrkan och Göteborgspolisen känner sig väldigt stolta.
Det gör inte jag. Nog för att polisen kan motivera övergrepp mot oskyldiga vuxna med att polisens insatsstyrka skitit ner sig av rädsla och att de vuxna var muslimer, men hur man motiverar psykisk och fysisk misshandel av barn övergår mitt förstånd. Barns rättigheter och välmående kompromissar man inte med.
Det ser också ut som att kända Guantanamo-metoder som “frysning” och “ingen mat” används som förhörsmetod. Inget nytt där. Trots det släpptes mannen.
I ett inslag av stor humor skriver Aftonbladet följande:
“Uppgifter pekar på att målet kan ha varit Danske Bank och Danska generalkonsulatet på Östra Hamngatan 13, mitt emot köpcentrumet Nordstan.”
Här är “uppgifter” sannolikt mitt blogginlägg i frågan, som lästes av ett antal besökare från SvD som liksom Aftonbladet ägs av Schibstedt. Från MediaCreeper, samtliga besök berör mitt blogginlägg om Danmark:
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 15:35 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 15:35 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:30 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:30 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:28 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:27 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:26 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:26 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:25 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:25 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:18 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:18 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:13 Göteborgs-Posten
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:09 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:08 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:08 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:08 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 14:08 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:55 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:55 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:49 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:49 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:49 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
cornucopia.cornubot.se * 2010-10-31 13:44 Svenska Dagbladet AB
Pga brist på seriösa källor skickade SvD vidare det hela till Aftonbladet som fick skämma ut sig för att ha fått “uppgifter” från en blogg.
Tillägg: TT har plockat upp det hela. Läs bl a DN, SvD och GP. Jag har fått kommentarskritik nedan för att det hela inte är trovärdigt eftersom det stod i Proletären. Är det trovärdigt om TT eller DN tar upp det? Där står det också att polisen höll förhör med 10-åringen, 6-åringen och 3-åringen, utan att föräldrar eller någon annan vuxen representant för barnen närvarade, vilket vad jag vet är förbjudet. Citat:
“Tioåringen och småsyskonen placerades i ett tredje rum med en kvinnlig förhörsledare som ställde frågor om pappan.”
Så får man inte göra. Barn får inte förhöras ensamma av polis.
TT refererar till en artikel i Göteborgs-Posten, men någon sådan finns inte på nätet. GP driver en av Sveriges sämsta tidningssajter, så man skall inte vara överraskad där. GP är för övrigt, trots att det är en gôteborgs provinsialblaska, inte en kommunisttidning utan klassar sig som “oberoende liberal”, och ägarfamiljen Hjörne var nazistkramare under andra världskriget men kan tydligen ändå skriva om polisens övergrepp mot invandrarbarn. För alla er som menar att det hela brister i trovärdighet pga budbäraren.
Jag må ha en massa främlingsfientliga, rasister och islamofober bland mina läsare, och ni får ha vilka åsikter ni vill i ett fritt land. Men bara för att ni har dessa åsikter måste ni inte även hata oskyldiga barn och anse att det är rätt att begå psykiska och fysiska övergrepp mot dessa bara för att föräldrarna inte är blonda, blåögda, kristna och födda i Sverige. Vad har den 3-åriga flickan gjort er? Hur utgör hon ett hot?
Tillägg 2: GP:s artikel finns nu på nätet och upprepar det som framgår i Proletären, bl a spark i magen, vapen riktade mot 6-åringen och 10-åringen, och att 3-åringen förvägrades en filt för värme. Det nya i artikeln är att barnen fördes till polisstationen och åtminstone 10-åringen förhördes med sina syskon intill sig. 3-åringen fick alltså se hur sin 10-åriga storebror blev förhörd av polisen i ett förhörsrum, och inget av barnen hade någon vuxen representant närvarande för stöd.
33-åringen accepterar dock polisens behandling av honom själv, men inte behandlingen av fru och barn.
“– Jag kan förstå behandlingen om polisen tror att jag är farlig. Men jag kan aldrig förstå varför de fortsatte att behandla min fru och mina barn som de gjorde efter att de säkrat mig.”
Bloggaren Gustav på Sparsamt Leverne skriver i en kommentar nedan till detta blogginlägg att om inte behandlingen av familjen passar så kan de flytta från Sverige. Kort sagt så tycker han att man skall behandla människor i Sverige på detta viset. Ogillar man det får man flytta.
72 kommentarer
Det kändes som att läsa Guillos två senaste böcker. Skrämmande att det händer i verkligheten i Sverige!
/JOhan
Jo. Det börjar kännas som bägaren rinner över.
Är du verkligen så lättlurad Cornucopia? Känner du inte till fallet Mohamed Moumou, den stackars fembarnspappa och muslim som svensk säkerhetspolis förföljde och övervakade intensivt i tio år utan att kunna knyta honom till några brott. Han fick gråta ut i tidningarna, säga att han förföljdes pga att han praktiserade islam. Litet senare blev han andreman för Al Qaida i Irak och nu är han visst död tror jag.
Du vet ingenting om vad svensk säkerhetstänst har för information om dessa palestruntfamiljer. Och svensk säkerhetstjänst säger naturligtvis inget heller. Men vi skall vara glada för att vi har en polis som agerar på den information de sitter inne med. Och ja, terrorister och sympatisörer skall förföljas intensivt av polisen, dygnet runt om så krävs, även om det inte finns några bevis på brott. Sådana instruktioner har svensk säkerhetstjänst. Jag är nöjd med detta.
Gustav: Javisst har du rätt. Och 6- och 10-åringar ska man neka filtar samt peka automatvapen på, beroende på att dom står i en tronföljd till nån höjdare i Al-Qauida?
Det glädjer mig otroligt att det överhuvudtaget finns nån i det här landet som som har sett ljuset. Hallelujah!!
//JonasE
Riksbanken utgör det största hotet mot svenska folket, ingen tvekan om den saken. Extrema islamister är inte farligare än de nazister som finns. Till och med mc-gäng är farligare.
Mvh Guldnisse
Tack, JonasE.
Polisen har rätt att via statens våldsmonopol gripa vem de vill, när de vill, även Gustav om de känner för det. Vuxna människor alltså. Att rikta vapen mot små barn eller låta treåringar frysa ingår inte i polisens uppgifter. Det gör bara diktaturer, terrorister eller ockupationsmakter.
Gustav lär sjunga en annan sång när han själv hamnar på fel sida av systemet som nu byggs.
Någon annan som känner lukten av stadskupp, false flag operation, martial law och eller andra otrevligheter inom kort i det underbara USA?
Så här agerar alltså svensk polis emot människor i Sverige. Hur tror ni att svensk militär agerar emot civilbefolkningen i Afghanistan? Just take a wild guess…
Vad är din verkliga agenda Corny? Du hatar allt vad vänster heter, och nu plankar du Sveriges mest vänsterextrema tidning rakt av. Ligger du risigt till hos polisen? ; ))
Sten
Jag har alltid fått ett 100% korrekt bemötande och service från polisen. Därför blir jag väl extra upprörd när min bild av polisen rubbas.
I övrigt försök inte måla in mig i ett fack. Det kommer misslyckad. Många har försökt. Var är de nu?
Corny
Nedanstående är följande artikei i Proletärens nätupplaga. Hur seriös anser du den vara?
Du är en oärlig pajas. ; ))
Sten
"De förlorar på högern
Moderaterna säger att det ska löna sig att arbeta. I verkligheten handlar det om att splittra arbetarklassen, med jobbskatteavdrag till de med arbete och bestraffning för de som av olika anledningar ställts utanför arbetsmarknaden. I Landskrona möter vi Johnny och Petra Kristiansson med familj. Han jobbar som stålverksarbetare, hon är långtidssjukskriven.
Hos familjen Kristiansson i Landskrona samsas de som högerregeringen vill ställa emot varandra. Stålverksarbetaren Johnny Kristiansson har fått mer på lönekontot tack vare jobbskatteavdraget. Men hans fru Petra Kristiansson är långtidssjukskriven. Hon lever på 65 procent av sin tidigare inkomst, och har dessutom hotet om utförsäkring hängandes över sig."
http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2603&Itemid=1
Var är vem nu? Inget trixande tack. Du har gjort bort dig, och det ordentligt.
Sten
Ytterligare en artikel från samma nummer. Får kanske be Corny om ursäkt. Han tillhörde ju dom PK-fjollor som var för invasionen av Irak. Han har sedermera tagít avstånd från detta. Kanske därför han idag citerar Proletären, som var starka motståndare till Irakinvasionen. Är det så Corny? I så fall ber jag om ursäkt!
Verkar som jag inte kan kopiera länken till Proletärens artikel. Har du blivit stött i kanten Corny? ; ))
Sten
Var det inte den här Guantanamofången som vi stred för att få hem och offrade politiskt inflytande för att få fri.
Månader senare så var han i Pakistan och skulle bedriva Jihad igen.
Ingen rök utan eld.
Proletären är en tidning som blandar och ger. Ibland står det något intressant bland allt gnäll.
Inget fel med att gammelmedia läsre bloggar och får uppslag där.
Man kunde kanske önska att "journalister" såg till att dubbelkolla information dock innan dom vräker ut sina "löp" eller information inuti artiklar.
Och som sagt: Om svensk polis eller säkerhetspolis har en viss information så är jag glad att dom ingriper, även om det ngn gång kan vara fel.
Men barn behandlar man alltid med medkänsla och försiktighet !
Och nu vet jag inte detaljerna i arresteringen, men att neka en person att hämta en filt i samma rum låter väldigt grymt, om inte annat kunde väl polisen avvarat 3 sek och slängt dit den till familjen själv – eller varför inte föra ut hela familjen direkt tillsammans till ett team som tar om hand om dom på ett lugnande sätt, medans man tar hand om den misstänkte och undersöker lägenheten?
/K
Proletären utges av ett parti som tidigare hette KPML(r). Man har alltid förespråkat väpnad revolution, och uppmanat sina medlemmar att göra värnplikt för att kunna hantera vapen när revolutionen bröt ut. Man har regelbundna insamlingar till Nord-Korea och Kuba, vilkas statsskick man hyllar. Tycker man deras artiklar är intressanta, bör man nog fundera över var man står.
Tänkte bara säga att för mig ger det Cornu mer kredit att han faktiskt kan citera och ibland hålla med de man normalt inte brukar hålla med. Allt är oftast inte så svart och vitt som man normalt vill. Många personer är svårt placera i ett fack och när man väll blir det eller väljer att bli det måste man ge göra avkall på sin objektivitet.
Så bra skrivet och relevant skrivet i vilket fall som helst.
Snyfthistorien blir bara bättre och bättre för varje gång terrorpappan fått träna några gånger.
Om man vore terrorist, skulle man inte prånglat ut snyfthistorien så mycket man kunde?
Daniel
Med tanke på Proletärens agenda… Hur vet Corny att det är objektiva sanningar som framförs. Gissar att "Daniel" är Corny. ; ))
Känns skönt att kling och klang bemannar poliskårens alla befattningar. De lokala förmågorna i byhålorna kan på kvällarna känna sig nöjda över att de lyckats bötfölla någon som missbrukat dimljus, samt jagat en och annan mopedist.
"Iskallt i cellen" på svenska häkten är det lika varmt i alla celler. Lyx som individuell värme existerar tyvärr inte. Men i Proletärens, och Cornucopias, version associerar det till Guantanamo.
Vad är deras agenda?
Jag är beredd att hålla med Daniel. Att kunna ändra uppfattning om något man tror visar sig vara fel är något fler borde öva på.
Detta illustrerar iallafall med all önskvärd tydlighet att sålänge det gäller terrorism/terrorister är vild spekulation inte bara tillåten utan automatiskt också trovärdig och närmast påhejad. Få eller ingen verkar höja på ögonbrynen utan rycks istället med i spekulationerna. Anything goes. Vi offrar villigt "oskyldig till motsatsen bevisats" sålänge någon kastar ut ordet terrorist.
Är det bara hos mig det väcks starka obehagskänslor av vad som föds ur "kriget mot terrorn"? Ingen verkar ta någon notis om att större delen av åtgärderna mot terror inte drabbar terrorister utan alla andra. Ingen verkar heller se att det mer och mer påminner om propaganda och metoder som använts förr.
Lär dig upptäcka en kommunist. Nej, vänta. Terrorister är det ju som gäller nu.
Ännu ett Cornyinlägg. Helt ok, som genuin MÖP:are, och ägare av bloggen kan du skriva vad du vill. Men att bedra en massa minderåriga stollar är inte ok. Anser du ditt anseende vara värt mer, än att förleda ett antal barn?
Svara ärligt nu.
Det enda som berörde mig i hela den här "bomb skandalen" var hur man skrämde dessa små barn och deras syn på samhället för resten av livet. Just åldern runt 3-9 år är den som formar oss för resten av livet och är grunden för hur vi blir. Visst vi kan använda vårt intellekt till att försöka förändra vårt beteende för stunden, men just den åldern är kritisk. Detta enligt forskning.
Våldet och övergreppet dessa typer gjorde mot barnen bör inte gå obemärkt. Då lär det inte dröja länge innan vi får en äkta demoktratur. De riktiga brottslingarna i detta fall var snutarnas hemska beteende mot barnen. Låt mig gissa de kommer få en gullig varning för att dom agerade lite fel om ens det. Som sagt cirkusen lär väl spåra ut en dag. Att sådant här går obemärkt kan man bara lyckas med i längden om ett land blir en polisstat, vilket säkert många PK drönare blir kåta av och planerar successivt med tanke på utvecklingen i Europa.
Men hur var det nu, fick inte italienska polisen bukt med röda brigaderna först när de började agera som en mänsklig polismakt. Och skapades inte RAF:s brutalitet just av en (då) väldigt brutal polismakt?
Att neka barnet filt var att ta i, dock skulle inte modern gett barnet filten utan en av poliserna, att man riktar vapen mot folk i en lägenhet när man gör en insats, tja man behandlar väl alla som fiender vilekt man bör, sen får man reda ut det. Att cellen var iskall etc beror väl på vad man defienrar som kall.
C – du gör verkligen skäl för dina egna epitet i beskrivningen av dig själv i bloggens högermarginal. Det är det som gör det så befriande att läsa din blogg!
Mvh
Bosse
Italienska polisen fick inte bukt med Röda Brigaderna, förrän man insåg att det var den italienska underrättelsetjänsten som styrde desamma. Men sen gick det relativt fort.
Bosse=Corny? 😉
Det börjar bli ganska tjatigt med inlägg som misstänker att Cornu skulle behöva dubbel-logga bara för att få medhåll. Känns inte konsekvent med karaktären som skriver denna blogg.
Vi kan tycka vad vi vill om Proletären (Cornu döljer inte var artikeln kommer ifrån, så vi kan värdera källan själva), jag skulle inte lita mindre på en sådan "icke-parti-riktad" artikel för att den kommer i Prol. och inte i Aftonh.
Troligen är berättelsen saltad, och det i mer än en omgång. Men håll med att OM berättelsen stämmer så är det i bästa fall bristande rutiner, och egentligen ganska mycket sunt förnuft som verkar vara felet.
Man bör se denna berättelse (oavsett snyft och sanningshallt!) som ett tydligt exempel på vad som aldrig skall hända vid framtida ingripanden.
Bara priset av dålig PR är högt nog för att gå igenom sina rutiner en gång till!
TT har plockat upp det hela. Läs bl a DN och GP. Jag har fått kommentarskritik nedan för att det hela inte är trovärdigt eftersom det stod i Proletären. Är det trovärdigt om TT eller DN tar upp det? Där står det också att polisen höll förhör med 10-åringen, 6-åringen och 3-åringen, utan att föräldrar eller någon annan vuxen representant för barnen närvarade, vilket vad jag vet är förbjudet. Citat:
"Tioåringen och småsyskonen placerades i ett tredje rum med en kvinnlig förhörsledare som ställde frågor om pappan."
Så får man inte göra. Barn får inte förhöras ensamma av polis.
TT refererar till en artikel i Göteborgs-Posten, men någon sådan finns inte på nätet. GP driver en av Sveriges sämsta tidningssajter, så man skall inte vara överraskad där. GP är för övrigt, trots att det är en gôteborgs provinsialblaska, inte en kommunisttidning utan klassar sig som "oberoende liberal", och ägarfamiljen Hjörne var nazistkramare under andra världskriget men kan tydligen ändå skriva om polisens övergrepp mot invandrarbarn. För alla er som menar att det hela brister i trovärdighet pga budbäraren.
Jag må ha en massa främlingsfientliga, rasister och islamofober bland mina läsare, och ni får ha vilka åsikter ni vill i ett fritt land. Men bara för att ni har dessa åsikter måste ni inte även hata oskyldiga barn och anse att det är rätt att begå psykiska och fysiska övergrepp mot dessa bara för att föräldrarna inte är blonda, blåögda, kristna och födda i Sverige. Vad har den 3-åriga flickan gjort er? Hur utgör hon ett hot?
Vad har den 3-åriga flickan gjort er? Hur utgör hon ett hot?
Förmodligen inget hot,men kan inneha viss information som ev kan föra utredningen framåt.Men om det är enligt rättspraxis det vete gudarna.
Ah, så därför skulle hon förvägras en filt i lägenheten med öppen balkongdörr, utan få sitta på golvet skakandes av köld och rädsla? För att föra utredningen framåt…
Trevliga läsare jag har.
Om de Hizbollahsympatiserande palestruntfamiljerna inte gillar läget finns alltid möjligheten att ta sitt pick och pack och återvända till Syrien och fortsätta sin islamistiska kamp därifrån. Jag skulle rentav välkomna en sådan händelseutveckling.
Försvarar givetvis inte detta på något vis!Men hotbilden med ev många både skadade och döda gjorde väl att polisen i detta läge kände en oro och rädsla för det skarpa läge man stog inför, att"hon förvägras en filt i lägenheten med öppen balkongdörr"ser en annan som lite mindre viktigt i detta fall..
Vi tackar Gustav, bloggaren Sparsamt Leverne, för att ha förtydligat sina åsikter.
Som alla Svenskar vet är inte polisiärt övervåld en del av det äkta Sverige.
Tycker man (om nu artikeln säger sanningen) att det är ett lämpligt agerande mot barn så hjälper det var man än bor, inte är man svensk i alla fall.
/Tisgift
Cornucopia:
Den som någon gång besökt min blogg vet att jag är motståndare till islam och islamiseringen av Sverige. Inga nyheter med den kommentaren således.
Låt mig sammanfatta händelseutvecklingen:
Polisen får kännedom om att personer som redan står under bevakning (palestruntfamiljerna) eventuellt kan tänkas planera terrordåd i Göteborg. Det räcker här med att någon säger bomb eftersom det alltså handlar om personer som redan står under bevakning. Om Cornucopia säger bomb struntar polisen i det eftersom Cornucopia mig veterligt inte har öppna kontakter med eller sympatier för terrororganisationer. Polisen agerar på sin information och säkrar läget.
Den ovan beskrivna händelseutvecklingen lyckas alltså palestruntfamiljerna skickligt vända till en snyfthistoria om diskriminering pga religion, med benäget bistånd av inkompetenta medier och godtrogna bloggare. Bravo! Islamisterna blir bättre och bättre på att hantera opinionen för varje dag som går, snart behövs inga bomber.
Jag kan ärligt säga att det är tröttsamt att hela tiden höra folk säga "men tänk på de stackars barnen". Med den inställningen kan vi väl lika gärna lämna över landet till islamisterna med en gång eftersom alla antiislamistiska åtgärder väl på nåt sätt kan sägas drabba islamisternas barn. Särskilt tröttsamt blir det att höra personer säga "men tänk på barnen" när vi vet att dessa personer aldrig tar ställning för de barn vars föräldrar sprängs i terrorattentat, eller de kanske halvmiljonen barn vars föräldrar är missbrukare och alltså får se hela sin uppväxt förstörd utan att någon ingriper. "Tänk på barnen"-argument är ungefär lika dåligt underbyggda som folk som kastar in Hitler i diskussionen när man diskuterar invandring.
Gustav:
Det lyser igenom lite brunt i kanterna på din kommentar…
Jag tänker på barnen till offer för terrorattentat såväl som för barnen till missbrukare eller andra missförhållanden. Jag må ha anarkistiska eller ultraliberala åsikter i vissa frågor, vara USA-kramare i andra, kapitalistsvin i tredje, miljövän i fjärde och centerextremist i andra frågor. Men jag kompromissar inte när det handlar om barn.
Och angående avlyssning. Tja, det vet inte du. Inte jag heller. Klickar i luren gör det på den analoga POTS-telefonen sedan en tid. Betyder säkert ingenting.
Själv tycker jag det är tröttsamt att se rasister och islamofober döma barn vars enda brott är att deras föräldrar är invandrare och/eller muslimer. Är det barnens fel? Enligt dig kvittar det, de skall straffas för att ha valt fel föräldrar ändå.
Som Tisgift skriver ovan, så är det inte Sverige eller svenska åsikter eller svensk kultur det du står för. Är det något som är svenskt så är det bland annat tolerans och förmågan att se till värnlösa utsatta.
Du är bara en islamofob och rasist. Det har du rätt att vara i ett fritt samhälle. Alla har rätt att ha fel. Man kan angripa islam på sakliga grunder, precis som man kan angripa de flesta religoner. Några sakliga skäl till att tycka övergrepp mot muslimska barn är bra kan jag dock inte finna, bara känslomässiga. Förutsatt att man hatar. Vilket man förstås får göra.
Jag hatar dock inte, och har därmed empati med barn som hamnat i en situation som inte på något sätt är deras fel, oavsett om det handlar om terrorism, övergrepp eller fattigdom.
"Är det trovärdigt om TT eller DN tar upp det?"
Hehe, nä, absolut inte.
"Som alla Svenskar vet är inte polisiärt övervåld en del av det äkta Sverige."
Nästa gång kan insatsstyrkan skicka dig i stället
-Hej jag undrar om någon här funderar på att spränga Göteborg i bitar,men ojdå ser att ni har barn hemma finns det möjlighet att skaffa barnvakt åt dom så återkommer jag om 3-timmar, blir det bra eller?
Tyvärr finns det vinnare i ett hårdare samhällsklimat och det är dom som inte har så mycket att förlora,analfabeter,arbetslösa diskriminerade m.fl.För att kunna påverka ett samhälle som man står utanför i dessa fall så krävs "hårda paket" och fall som drar till sig uppmärksamhet,tyvärr mycket destruktivt för samhället i övrigt..
Det finns en kommunal socialjour som på kort varsel kan rycka in och passa barn till gripna vuxna. Fast de kanske hade gått i taket om de hade fått se insatsstyrkan rikta automatvapen mot barn, så det var nog bäst att hålla dem utanför.
innan 100%iga bevis för snyfthistorien av personen som misstänktes för terrorism (och antagligen då rör sig i väldigt tvivelaktiga kretsar) så väljer jag att tro på polisen. Hittills verkar alla bevis vara, hör och häpna, intervjuer med den gripne.
Ni tror inte att killen som antagligen är arbetslös är ute efter pengar?
Samtliga gripna och frisläppta har bott i landet i ca 20 år och har jobb och egna företag. De ligger alltså inte samhället till last, utan är exempel på invandrare som har etablerat sig i det svenska samhället och är självförsörjande.
Att du drar sådana slutsatser som du gör beror på att du har förutfattade meningar om invandrare. Men naturligtvis får du välja att tro på vem du vill. En del tror på Allah, andra på Keynes och du tror på polisen.
"Samtliga gripna och frisläppta har bott i landet i ca 20 år och har jobb och egna företag. De ligger alltså inte samhället till last, utan är exempel på invandrare som har etablerat sig i det svenska samhället och är självförsörjande.
Att du drar sådana slutsatser som du gör beror på att du har förutfattade meningar om invandrare. Men naturligtvis får du välja att tro på vem du vill. En del tror på Allah, andra på Keynes och du tror på polisen"
Förutfattade meningar he,he Cornu..
Själv tror man på Syrianska staten som inblandad i någon form;-)
Men tills en ev rättegång,så är dom oskyldiga!
Klart att polisen ska agera mot vad man tror är ett hot.
Men, det är ju bra om man har något på fötterna och behandlar folk (och framför allt barn) så korrekt som möjligt.
I detta fall har man begått så många fel att jag blir mörkrädd.
Om Gustav m.fl. tycker detta agerande är okej, tycker jag de ska flytta till Ryssland, Kuba eller Nordkorea, det verkar vara länder mer i deras smak.
Cornucopia:
Saknar man argument är det lätt att slänga invektiv omkring sig som du gör (islamofob, rasist). Det är en svaghet du har, när folk säger emot dig tappar du behärskningen och gör bort dig själv. Jag har dock inget emot att bli kallad islamofob och rasist. Sådana tillmälen är bara ett tecken på att mina argument biter. Jag vet att du inte brukar läsa särskilt mycket men jag skulle gärna vilja uppmana dig att ändå läsa Koranen. Om du nu bryr dig om barn kanske det även kan vara läge att sätta sig in i profeten Muhammeds (mhbih) liv och leverne, han var ju trots allt en pedofil och barnvåldtäktsman.
ALLA uppgifter kommer från dom gripna. Om det sen än är TT, DN, eller fniss, Proletären, som refererar dom. Kanske det gick till som det sägs, kanske inte. Det viktiga är att dom släpptes snabbt, fysiskt oskadda. Hade samma sak skett i deras gamla hemland, hade man förmodligen aldrig sett röken av dom igen.
So all in all, är detta mest en storm i ett vattenglas.
"I detta fall har man begått så många fel att jag blir mörkrädd"
Specifisera vänligen.Allt utanför regelboken är fel givetvis!!!Men med så pass allvarliga hot på agendan som bombhot "och ovissheten man kliver in i när dörren går upp hos dom misstänkta" så måste också en viss förståelse tillfalla polisen och dess personal..
Om barn finns i en lägenhet man säkrar. Hur undviker man att rikta vapen mot barnen? Det är ogörligt. Uppgifterna här kommer väl ifrån den gripne som inte är objektiv. Har svårt att se svenska poliser stå och rikta vapen mot barn såsom det beskrivits, dock kan jag förstå att det upplevs så om någon blir satt att vakta barnen och då står med en automatkarbin i handen. Självklart ska inte barnen frysa i onödan kan hända att det skett fel i hanteringen av dem.
Sjukt dålig är dock polisens hantering av media. Idag framstår det ju som om polisen bara på rent rasistiska grunder slagit till mot dessa människor. Vilket jag är helt övertygad om att de inte gjort.
Ska blir kul att se en utredning, och vi får väl aldrig reda på om vad som ledde till ingripandet.
Re: Gustav
Då kan du börja med att läsa bibeln och se vad som står där. Kristendom är inte ett dugg bättre än Islam, faktum är att det är precis samma skit. Du verkar ha totalt missat att både Kristendom och Islam är grundat från Judendom som är en stenåldersreligion.
Världen vore så mycket bättre om folk som bekänner sig till en religion faktiskt läste vad som faktiskt står i de "heliga" skrifterna.
Angående bloggaren sparsamt leverne så är det en person med ytterst dåliga kunskaper i nutidshistoria. Majoriteten av alla terrordåd i Europa under de senaste decennierna har kommit från europeer. Tex. IRA, ETA, vänster- och högerextremister. Islamister är i kraftig minoritet.
Låt oss anta Göteborgsmannens utsaga i media är korrekt samt att några radikala vänsterpartister tar kamrat Ohlys valtal om utomparlamentariska metoder på lite väl stort allvar. Låt oss anta att en av dessa är blond och blåögd man med nordiskt namn som har en familj där barnen heter Sven och Åsa samt en hustru lika "svensk" hon. Då menar ni som tycker att detta är ett "storm i vattenglas" alt. "folk får väl flytta om det inte passar" att när insatsstyrkan stormar familjens bostad en tidig morgon att de skall få precis samma (korrekta) behandling som familjen i Göteborg. De svenska barnen Sven och Åsa skall under vapenhot sitta i en kall lägenhet och förvägras filt för att sedan tas till förhör.
Fan, tänk till lite!
"Those who are willing to give up a little freedom to gain a little security will loose both and deserve neither." – Thomas Jefferson
Q
Som många redan påpekat, det är knappast seriöst att dra så stora växlar på artiklar baserade på den gripnes egna uttalanden och version av det inträffade.
Mackan
Låt oss anta Göteborgsmannens utsaga i media är korrekt.
Hur sågs SÄPOs samlade förhandsinformationen ut ,vi vet ju ingenting om hotbilden.
Här sticker den ena skarprättaren efter den andra in huvudet för att stå till tjänst med både det ena och andra utan att veta vem som är anklagad för vad!
"Kall lägenhet och förvägrad filt" Nån som vet om barnen ådrog sig en förkylning? Isåfall är detta ett solklart fall för DO. Dryga skadestånd kan och bör utdömas
Bra C! Du står upp för vanlig hederlig anständighet trots att du är medveten om att många av dina läsare står för andra åsikter.
//Håkan
Vad vi VET i dagsläget är ju att polisen faktiskt gjort fel. Det fanns ingen misstänkt hos familjen i fråga, utan man skulle kalla in mannen som vittne. Detta är fakta som Polisen själva erkänt.
Tänk er nu, ni som tycker att familjen får skylla sig själva för att de råkat hamna i Sverige för 20 år sedan, att NI skulle kallas som vittne till något. "Inga problem, jag har inget att dölja" tänker ni då. Men skulle det sedan visa sig att någon blandat ihop informationen så att nationella insatsstyrkan dyker upp och mordhotar er och er familj – inte fan skulle ni bara säga "Äsch, det är sånt som händer.". Knappast. Ni skulle nog uttala er mycket mycket kritiskt i alla tänkbara
Bloggen "Sparsamt leverne" brukar jag inte läsa, och jag kommer definitivt inte att börja efter detta heller!
Jag är inte förvånad. Vi nådde "peak democracy" antingen någon gång under 90-talet eller som senast 11:e september, beroende på om man ser murens fall och Sovjets kollaps som toppen eller om den kom först senare.
Räkna med att det blir mycket värre där grundläggande demokratiska värderingar kasseras på löpande band utan några större protester. Frågan är bara om vi någonsin kommer nå upp till demokratin vi hade på 90-talet igen eller om vi för all framtid passerat "peak democracy".
Det märker vi tids nog. Förr eller senare försvinner jag väl mystiskt utan att det kommer något blogginlägg på minst 24 timmar. Då vet ni vad som hänt.
Ang. stavfel i protokollet, så kan det rimligen bara tänkas vara stavfel på namn som har sitt ursprung söder om Svedala.
Invandrade modersmålstalare, i det här fallet från Syrien, har en inre grammatik som skiljer sig i många avseenden från övriga modersmålstalare.
Begreppet "Högutbildad" innefattar nog inte en examen i det svenska språket eller dyl.
Högutbildad i det här exemplet var examen som civilingenjör från Chalmers, efter att ha avslutat svenskt gymnasium med tillräckligt höga betyg för att komma in på CTH.
Gustav och resten av rasistmaffian får tycka vad de vill. Faktum är att det inte är tillåtet att förhöra minderåriga på det sätt som gjordes. Sedan får de minderåriga ha vilket ursprung som helst.
Vakna för djävulen! Idag gör man så här med "de där palestinierna" imorgon är det Sven Svensson med familj som drabbas!
Fattar ni inte att mänskliga rättigheter måste vara allmängiltiga? Annars bryter hela vårt demokratiska system ihop. Vår demokrati det svenskaste av svenska…
För merparten av den svenska befolkningen så kommer polisiärt övervåld vara något som man endast ser på film eller läser om. Den svenska polisen behövs och i skarpa lägen måste de få agera utan att deras agerande granskas under lupp i efterhand.
De som upplever polisiärt övervåld i första hand och som faktiskt är oskyldiga tror jag är en otroligt liten del av den svenska befolkningen. Och att polisiära insatser som är planerade i förväg, där de agerar efter underrättelse, med vetenskap om att barn finns i bilden, skulle leda till framtida övergrepp på den svenska demokratin är så långsökt att det är löjligt och skrattretande.
Ett större hot mot vår demokrati är vänstern och detta "lullande" med människor som ogillar vår värld, vår kultur, vårt levnadssätt och vår demokrati.
Vad vet vi som inte Danmark vet? Och varför väljer USA att bedriva underrättelse i Sverige och i Norge?
"Ali berättar att han var gripen under 9,5 timmar, men aldrig anhållen. Under denna tid fick han trots löfte ingen mat. Det var iskallt i cellen men han fick heller aldrig någon filt."
Rena Abu Graihb metoderna! Tur att Cornucopia finns som försvarare av sanning och rätt!!
Släpp inte på vaksamheten nu Cornu. I UK är det väldigt vanligt att personer som misshagat de intelligenta tjänsterna, hittas avlidna, iklädda damunderkläder och med en apelsin i munnen. I det värsta fallet jag känner till, hittades mannen iklädd sydväst och regnrock, upphängd i en ställning. Även i detta fall var den officiella dödsorsaken kvävning, orsakad av autoerotik.
Chocken och skammen för de anhöriga går inte att beskriva…
Om polisen hade haft fog för misstankarna hade det räckt till häkte efter gripandet.
Antingen är de gripna livsfarliga för allmänheten, och då gjorde polisen rätt som dundrade in med dunder och brak och grep dem; men gjorde fel när de bara några timmar senare släpptes på fri fot.
Eller så har grovt övervåld använts och polisen har begått fel.
Bra inlägg! En riktigt obehaglig utveckling i kombination med alla andra sanslösa repressiva förslag under senare år.
Och tokkärringen Ask sitter kvar! *jippi*
Tack för ett vettigt inlägg.
/Marie
Bra Cornu det behövs människor med lite socialt patos i denna dystra värld.
Inte hör av dig på 24 timmar?! Du har väl inte missat att minera uppfarten?
JAg har skrivit två blogginlägg idag. Räcker det?