E24 uppmärksammar Skatteverkets senaste grepp för att straffa egenföretagare som bedriver sin verksamhet utan onödig hyra och miljövänligt utan onödiga transporter från hemmet. Sedan tidigare vet vi ju att företagare skall straffas för att de är företagare och inte anställda, t ex genom att man om man har enskild firma inte får göra avdrag för friskvård, vilket man dock får göra för sina anställda.
Alla vet ju redan att det är väldigt dumt att driva företag från hemmet, och struntar i att göra avdrag för arbetsplatsen. Det är ju liksom inte värt att hamna tre år i fängelse för grovt skattebrott genom att försöka dra av kostnaden för ett arbetsrum i hemmet.
Men nu får man inte heller dra av momsen (aka ingående skatt) för inventarier enligt ett rättsfall och ställningstagande från Skatteverket.
Citat, min fetstil
“Mot bakgrund av nämnda förarbetsuttalanden och kammarrättstillämpning anser Skatteverket att då en byggnad eller del därav omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad gäller avdragsförbudet även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till den stadigvarande bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är enligt Skatteverkets uppfattning sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del därav som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del därav som omfattas av avdragsförbudet.”
Man får helt enkelt inte dra av momsen för stolen du sitter på när du jobbar. Ex om du betalar 50% i skatt så kunde du förut för en stol för 1000:- dragit av 200:- för momsen plus 400:-, dvs 600:- i minskad skatt. Nu får du bara dra av 50%. Punkt. Dvs 500:-. Eller om man bara betalar 30% i skatt så fick man förut dra av 440:-, men nu bara 300:-.
Detta gäller retroaktivt sedan 1994, och innebär att alla som råkat dra av t ex 440:- istället för 300:- nu riskerar att kastas i fängelse för grovt skattebrott, samt beläggas med näringsförbud för all evighet amen. Detta undviker man genom att göra rättelser i bokföringen tillbaka till 1994, samt lämna in korrigerade deklarationer. Eventuellt kan dock sådant tas som medgivande till skattefusk, och då är det bara att gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Men för min del blev jag positivt överraskad. Detta innebär ju att man faktiskt får köpa en stol och ett bord på företaget. Jag har ju inte gjort det, utan suttit på privata möbler betalade med skattade pengar. Man kan också tolka förbudet mot avdrag av ingående skatt som att det är OK att delvis använda företagets inventarier för privat bruk!
Det betyder att jag inte längre behöver två datorer, en som jag använder för företaget (inklusive bloggen) och en som jag använder när jag läser min privata mail eller gör privata bankärenden etc. Samma sak så behöver jag inte längre två skrivare. En för privat bruk, och en för företaget. Kort sagt kan jag sälja den dubblerade utrustningen. Och i säkerhetsskåpet där jag brandsäkert förvarar företagets bokföring kan jag nu också få lägga in privata papper.
Detta är ju fantastiskt!
Men riktigt så bra var det förstås inte. Skatteverket fortsätter.
“I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte blir tillämpligt enbart på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del därav som omfattas av avdragsförbudet. De allmänna reglerna för avdragsrätt i 8 kap. ML gäller därför beträffande sådana tillgångar. Till denna kategori lös egendom kan hänföras datorutrustning, telefax, säkerhetsskåp m.m. som anskaffats för användning i den bedrivna verksamheten.”
Skit också.
Jag fick alltså korrekt dra av momsen för både datorn, skrivaren och säkerhetsskåpet, så jag bör tyvärr fortsätta att ha dubbla skrivare och dubbla datorer, en för företaget och en för privat bruk. Och inga privata saker får läggas in i säkerhetsskåpet.
Men det kanske är dags att köpa lite arbetsmöbler nu när det tydligen är OK att faktiskt göra det även om man inte får dra av momsen…
Nu återstår att se om alliansregimen vill ha det så här, eller om de kommer säga: Det är OK att driva företag hemifrån och inte belasta miljön i onödan. Fast det lär inte hända.
För säkerhets skull kanske det är dags att inreda ett rum i ladan till kontor. Det är ju ändå en ekonomibyggnad. Då får jag ju även dra av momsen på stolen jag sitter på när jag bloggar. Enklast är det dock att bygga om ladan själv, för annars råder det omvänd momsskyldighet sedan 2007 om jag tar in någon entreprenör, dvs ett företag som anlitar ett annat företag för byggarbete skall som byggherre betala momsen direkt till staten istället för till entreprenören. Eller jag kanske måste bygga ett separat kontorshus. Undrar om det räknas som “för jordens och skogens behov” och därmed slipper bygglov? Trots allt gör jag ju skogens och jordbrukets bokföring i kontoret?
Det skall vara lätt att vara företagare i alliansens Sverige. Tacka Maud. Och ja, antaligen kan man delvis skylla på (s) för detta eftersom reglerna retroaktivt gäller även 1994-2006, dvs under socialistregimen, men det är ju nu alliansregimen får bekänna färg. Får man gissa på en tre år lång utredning av frågan som resulterar i ett betänkande?
PS Någon som har ett förslag på en bra arbetsstol nu när det är OK att dra av för kontorsmöbler även om man jobbar hemifrån? DS
39 kommentarer
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga / skriva?… chock är ett bra ord faktiskt.
Begriper inta att de får till allting så komplicerat. Vore det inte enklare att med jämna mellanrum skicka ut en sån där muskulös gubbe med svart huva och stor yxa à la skattmasen i Hagbard Handfaste som helt enkelt roffar åt sig alla värdesaker och lösa kontanter och 50% av de icke fatskruvade inventarierna?
Slutresultatet skulle bli ungefär detsamma och man skulle slippa ägna halva arbetstiden åt att hålla sig uppdaterad på de senaste stolligheterna från byråkraterna.
Hänger inte riktigt med nu. Du får ju dra av för datorutrustning, fax, säkerhetsskåp, eftersom det anses vara något man inte använder privat. Idag är väl dock dator i högsta grad typisk för ett boende, och det kanske är så du tänker?
Hej!
Kul att du förklarar att det är Skatteverket och sedan Riksdag och Departement som bestämmer ordningen! Hur lång tid tog det betänkandet? Inte tre år, va?
Reglerna för avdrag för arbetsrum har i överskådlig tid alltid varit restriktiva och för många krångliga och opraktiska. Det är sant. Fast det har ju sina praktiska skäl, såklart.
(att regeringskansliet i sin egen upphandling för HemPc som god föregångsmyndighet har inkluderat självklara It-prylar som videokamera och storbilds-tv och andra uppenbara nödvändigheter är ju en helt annan sak. Störst går först),
Tror du på fullt allvar att du blir fälld för grovt skattebrott för arbetsrum i hemmet? Det vore ju kul helgläsning att se dig reflektera lite över detta?
/Skratteverket
Jo. Kanske. Vet inte. Eventuellt. Det sätter dock fingret på att det hela är väldigt luddigt och inkonsekvent. Man får dra av momsen för datorn, men inte för bordet man ställer datorn på. Vad gäller för pennor och papper? Det är väl inventarier man får förmoda finns i normala hem? Får jag eller får jag inte dra av momsen för dessa? Lite trist att få näringsförbud och fängelse för att ha dragit av momsen för en penna.
För säkerhets skulle köper jag det mesta privat, t ex skrivarpapper, så det inte kan bli ngt bråk att företagets papper kan misstänkas stoppas även i den privata skrivaren.
Jo, vill Skatteverket åt dig är jag övertygad om att du hamnar i fängelse och får näringsförbud för att ha bokfört en penna fel, är det inte skattebrott så är det bokföringsbrott och något som Ekobrottsmyndigheten får ta sig an. Allt handlar om den goda viljan, och ju mindre du är desto sannolikare att du åker dit.
Herregud, som har nyligen startat eget företag och har ny börjat inse byråkratin som styr. Skulle inte Alliansen göra det lättare för företagare?
Jag rekommenderar för övrigt en Kinnarps 5000 med armstöd. Mycket anpassningsbar, hållbar och bekväm arbetsstol.
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Office-products/Arbetsstolar/Product/?prodid=140129
Alltid den lille företagarens dilemma …
Själva affärsideen med att starta ett eget (enmans-)företag är att man kan köpa alla prylar man behöver i vardagen skattefritt. Dvs. Handla först och betala skatt på det som blir över. Man handlar allt man behöver skattefritt.
Det är då man kan leva riktigt gott. Sen behöver ju naturligtvis själva rörelsen dra in pengar.
Det jag ser som det STORA problemet i allt detta är alla dessa konstiga utgifter (friskvård – what the fuck, bilar till webdesigners) som anses kunna betraktas som rörelsens omkostnader.
Det kanske gäller för dig, det finns de av oss som är genomärliga och inte köper något på företaget som kan användas privat.
Kinnarps 6000 med armstöd och fullhög ryggdel anser jag är lite bättre, även om man inte alltid använder nackstödet..
Och dom håller länge…klart värt de pengar man lägger ner.
Normalt använder jag inget skrivbord, men kommer att köpa ett nu under hösten.
Firman får ta kostnaden eftersom det är primärt för det arbetet som jag köper skrivbordet.
Och kommer skatteverket och yrar om något så kan dom ta sig någonstans.
Dom ska vara glad att man utför tjänsterna "vitt".
Den syssla jag pysslar med skulle vara väldigt enkel att utföra utan att betala skatt.
Att man får dra av för datorn men inte för bordet den står på följer samma logik som att man som privatperson får göra avdrag för bilresor till och från arbetet under vissa förutsättningar, men du får inte göra avdrag för parkeringen vid jobbet. Jag trodde i min enfald att det var självklart, men så icke. Har dock inte drivit det vidare via överklaganden, det verkar inte som en framkomlig väg.
Det är inte olagligt att YRKA avdrag för kostnader man verkligen haft. Bara för att man eventuellt får avslag på vissa saker/kostnader/avdrag (om nu Skatteverket mot förmodan kollar) så får man inte fängelse.
Ungefär som att försöka få en flickvän alltså. Jag får nej, inte fängelse. Ett nej gör mig ledsen och bitter, men inte förkrossad och fängslad.
🙂
Fängelse blir det bara om du systematiskt sätter upp barnens leksakspennor (som "kontorsmaterial") och fruns bakmaskin (som "inventarier" du behöver när du ska äta "arbetslunch") på din firma bara för att du har verksamhet i hemmet.
Relevanta saker kan du alltid hävda att du ENBART har för den enskilda firmans skull (sen lånar du dem i smyg av din firma…).
Eller?
Håller till viss del med om att det kan vara konstiga regler från skatteverket. Å andra sidan är det väldigt lätt att göra "smidiga" lösningar. Varför inte bygga ett kontor med privata pengar och sedan hyra ut till marknadsmässig hyra som sedan beskattas som utdelning. Sådana exempel finns det gott om.
/Jonas
Jag kom att tänka på skatteverkets kurs/information för dig som ska starta eget. Jag tror det var 2005 och informationen bestod av: 1.info om att arbetsgivaravgiften var sänkt med 0,01689%
2. regler för representation
3. Beräkning av förmånsvärden för bil vilket upptog cirka 70% av tiden. Det finns, för den som inte vet, en beräkning för varenda bilmärke/modell, år, motor, utrustningsalt materialet uppgick då till cirka en normal telefonkatalog.
4.Man infomerade även om sin produktutvecklingsavdelning.
/Jonas
Gör som jag. Gör inga avdrag. Och redovisa varenda krona i intäkt.
På så sätt kommer du inte i fängelse. Bättre att betala för mycket skatt än att riskera fängelse pga av att man av misstag redovisar fel.
Har nog betalt avsevärt mycket mer skatt än jag behöver, men bättre att ligga på den säkra sidan än att misstänkas för skattebrott.
Så nu får du ta och börja modeblogga igen. Kenza verkar tjäna 214000 kr/månad på sin blog 🙂
http://kenzas.se/2010/10/07/suck-on-this/
Kenza, vem är det?
Det stämmer ju inte heller. Det är bara faktureringen till Tailsweep och det är före skatter och egenavgifter eller sociala avgifter. Faktureringen är antagligen högre, och lönen är antagligen lägre.
Kenza har passande nog 69 gånger så mycket trafik som jag enligt Bloggportalen. Därmed borde jag fakturera 214000/69=3101:- per månad. Det stämmer inte.
Olika målgrupper betalar sig olika bra, och jag kan avslöja att målgruppen vuxna människor som är intresserade av investeringar betalar sig bättre än tonårsfjortisar. Mer än dubbelt så bra rent utav. Fast inte enbart via Tailsweep, som kanske står för 5% av mina intäkter.
Fast en modebloggerska borde väl få dra av för frisör, kläder, smink, spa etc, allt som en del av arbetet.
Mer än dubbelt så bra per besökare alltså. Om nu någon inte förstod det.
Äh, det är bara att göra sina affärer i ädelmetaller, så behöver man inte betala någon skatt alls. Handla med de gamla enkronorna till deras nominella värde i utbyte mot rabatt motsvarande silverpriset. Lätt som en plätt.
Nej, du är precis lika skyldig att betala skatt oavsett vad du använder för valuta. Pga att silver är momsbelagt så blir det rent av värre med silver än med kronor
Inte då. De gamla enkronorna är ju giltiga betalningsmedel med sitt nominella värde, oavsett metallvärde. När du säljer din ved kan du alltså ha ett pris för dem som betalar med silvermynt och ett för dem som betalar med nyare mynt eller sedlar. Priset när man betalar med silvermynt blir det vanliga priset delat med aktuellt silvervärde i mynten. I bokföringen anges det nominella värdet, samma värde som du får om du lämnar in silvermynten på banken.
Du förresten, skriv något inlägg om mat på din blogg, så kan du dra av alla livsmedel du köper.
/Guldkalle
Guldkalle, du kan ägna dig åt bokförings- och skattefusk om du vill, men det gör inte jag.
Ser förresten att Kenza-tösen pratar om pengar inklusive moms. Det gjorde inte jag. Hon tror väl att hon "tjänar momsen" också.
Du känner ju till Torgny Persson och Liberty Silver. Han har försökt få ur myndigheterna vad som gäller om man betalar med silvermynt som har ett nominellt värde (och alltså inte är samlarföremål) uten att få något vettigt svar. Läs om det i hans guld- och silverskola.
Det är inte fusk att ta betalt i mynt som är officiella betalningsmedel i Sverige. Officiella betalningsmedel är enkronor och tvåkronor ända tillbaka till första präglingsåret 1875. Men du kan ju fortsätta använda fiatvaluta om du vill. Tänk dock på att även nuvarande enkronor snart kommer att ha ett metallvärde som överstiger det nominella värdet.
Guldkalle
Du får ta betalt hur du vill, bara du bokför det korrekta värdet i bokföringen. Om jag säljer ved för 1000:- kronor så skall det bokföras som 800:- + 200:- moms, oavsett hur jag tar betalt.
Det är del 38 som handlar om beskattning av "bullionmynt" i silver m.m.
http://www.libertysilver.se/articles/gspart38
Jo, men korrekt värde vid ett silvepris på 5 kronor per gram blir cirka 1/30 av vad du tar i fiatpengar. Veden som du normalt tar 1000 kronor för kostar alltså 33 kronor, varav momsen utgör drygt 6 kronor. Detta gäller om enkronorna innehåller sex gram silver vardera. De 33 kronorna kan du sedan sätta in på ditt bankkonto (de är giltiga betalningsmedel på det nominella värdet) och då ha 33 kronor i digital fiatvaluta.
Nej, det du beskriver är skattefusk. Jag måste fortfarande bokföra 1000:-, om inte annat som eget uttag (vilket räknas som intäkt).
Däremot går det utmärkt att köpa ved för t ex investeringssilvermynt av mig. Det kommer fortfarande stå 1000:- på fakturan, varav 200:- moms. Priset blir väl ungefär 6st investeringssilvermynt. Sedan skulle jag gissa att det enklaste sättet att hantera vidare bokföring är att omedelbart göra ett eget uttag om 1000:- ur kassan så silvermynten går över till att bli privata. Annars får man hålla på med en massa varulager och sådant.
Du måste ha rätt att lämna rabatter efter eget tycke och variera dessa som du själv finner lämpligt. För att du ger någon köpare rabatt så betyder inte det att alla måste få samma rabatt. Säljer du veden för 33 kronor istället för 1000 så innebär det bara att du ger köparen 96,7 procents rabatt, lika mycket som kronan har förlorat i värde mot silvret. Inget fel i det som jag ser det. Och det blir 33 kronor som du betalar skatt och moms på. Denna skatt _kan_ du betala med silvermynt, men förslagsvis väljer du att skatta i fiatvaluta.
Guldkalle
Eller 97 procents rabatt blir det ju.
Guldkalle, ett förslag. Starta aldrig företag. När skatteverket sätter efter dig är det bara att gå direkt i fängelse, utan att passera gå, eftersom du medvetet försöker komma på krystade sätt att undvika skatt.
Att du inte ser felet får stå för dig. Skattefusk är skattefusk. Punkt.
Hört ordet kryphål?
Guldkalle, när du startar firma så kommer du också likt Cornu att vara livrädd för skattmasen och hans godtycke. Att ens försöka något, eller ens nämna på en blog eventuella möjligheter till kryphål kommer, likt flugor dras till en sockerbit, resultera i besök från skattmasen för en ordentlig revision. Där man helt blir utlämnad till godtycke som kan resultera i tråkigheter, bara för skitsaker som att man bokfört något fel dag eller andra formella saker som inte påverkat något för någon annan (inte ens om det innebär att man betalt för mycket skatt!).
Dessutom är bevisbördan omvänd. Och skatter ska betalas in i förskott, innan eventuella domar, om du överklagar något.
Nej, inte ens med gott samvete sover man tryggt som företagare i detta land. Varje gång man går till postlådan och får ett kuvert från Skattemyndigheten så är det på darrande ben man går in till köksbordet för att öppna det.
//HPD
HPD, helt sant. Varje gång det dimper ner ett brev från Skatteverket slår mitt hjärta dubbelslag. Jag går inte in till köksbordet (400m bort), utan öppnar på stört. Bättre att få det gjort.
Tack och lov brukar Verkets personal vara mycket trevliga och kompetenta, så varje gång de frågat om något har allt löst sig.
Men är den rädslan verkligen befogad? Som jag har förstått det så är det väldigt många (privatpersoner, ej egna företagare) som aldrig läser igenom deklarationen utan bara skriver på, bara som ett exempel. Det är ingen som hinner kolla ändå. Se hur det blev med ROT-bluffarna, Skatteverket hade inte tid att kolla. Det måste vara ytterst ovanligt med en sådan "ordentlig revision" från Skatteverket. Fast just egna företagare har väl ögonen på sig mer än andra.
Guldkalle
Guldkalle. Ja det rädslan är väll befogad. Har drivit företag i ca 15år nu och känner många andra företagare. Och de som de allra flesta är mest rädda för är just skattemyndigheter även om man inte gjort något som är olagligt men just på grund av att det finns saker som kan bedömas godtyckligt. Dessutom även om man blir godkänd så är det aldrig rolig gå igenom en fullständigt revision av skattemassen.
Ett exempel som även kan drabba Er som jobbar är ju egentligen bonus resor med typ eurobonus. Reser ni mycket i tjänsten och tar ut dessa som semster resor för familjen så ska Ni egentligen förmån beskattas för detta (dvs inkomstskatt för dig, och social.avgifter för din arbetsgivare). Nu fick visserligen skattemyndigheten nej på att få ut listor från SAS på EuroBonus poängen. Dock innebär det INTE att det är okej att man använder sina eurobonus poäng som man fått via tjänsten (ovaset om man är anställd vid stor företag eller eget företag) till privata semster resan för familj. Bara att skattemyndigheten INTE har något bra sätt att samla info om detta. Samma med nej de fick när telefonbolagen skulle lämna ut sina samtallistor.
Samtidigt får jag också säga man faktiskt kan ringa till skattemyndigheter och fråga dem utan att vara rädd att de ska hoppa på en. Dock är det inte alltid säkert att du får det svar som du vill ha. Dock är även de säger vid rådgivande inte bindande utan kan ändras senare vid en skatterevosion och då kan man inte komma undan med att hänvisa till att de själva sa något annat när man frågade dem.
Dock tror jag också 3 år för man köpt datorn, papper, skrivare skulle varit överdrivet. Dock skulle jag samtidigt också inte bli förvånad om någon blev fälld för det.
En bra stol
http://www.humanscale.com/products/product_detail.cfm?group=FreedomTaskChairWithHeadrest
Och några bra trådar om stolar…
http://www.codinghorror.com/blog/2005/03/a-developers-second-most-important-asset.html
http://www.codinghorror.com/blog/2008/07/investing-in-a-quality-programming-chair.html
http://news.ycombinator.com/item?id=1255069
Per
Skaffa ett externt bokföringsföretag som sköter allt. Min heter Jill och hon tar emot mina kvitton och fakturor som jag satt in kronologiskt i en pärm. Hon sköter alla avdrag enligt reglerna och jag kan lugnt ägna mig åt det jag är bra på och som mitt företag handlar om. Kostar inte många pengar per år och då får jag deklarationen gjord också.
Jag har rest runt i Europa ett tag och många länder har liknande regler för privata företagare. Även om jag tycker att det är ganska orättvist har jag hittat en acceptabel lösning: Jag hyr ett coworking-utrymme. Den största fördelen är priset. Du betalar hyra för ett skrivbord och du har allt du behöver, till och med ett mötesrum. Det finns ett annat sätt: du kan hyra ett virtuellt kontor. Det är också ett bra val. Dessutom har många coworking spaces en tjänst för att hyra ett virtuellt kontor också. Jag använder ett coworking space i Stockholm, här kan du hitta mer information:
https://www.matchoffice.se/hyra/coworking/stockholm