Ibland blir jag bara trött. Nej, strykt det. Jag blir ofta trött. Åtminstone en gång i månaden när månadens räkningar skall betalas.
Varför i hela friden måste alla organisationer, myndigheter, företag och småpåvar på någon avdelning på kommunen ständigt byta plusgiro eller bankgironummer? Fattar ni inte att vi som skall betala dessa f-b räkningar är trötta på att hela tiden behöva lägga upp en ny mottagare i våra Internetbanker? Listan sväller till ofantliga mått, där den motpart som är värst nu har bytt nummer fem gånger.
Det är nästan så att man börjar överväga att skicka in pengarna kontant som hämnd.
Anledningarna till bytena är förstås många. Omorganisationer där olika resultatenheter antingen skall få separata konton, eller där tidigare separata konton skall slås samman till en och samma. En annan anledning är effektiva säljare hos banker och plusgirot, så det byts hej vilt mellan bank- och plusgiro, samt även ibland mellan olika bankgiron när organisationen byter bank. En tredje anledning, och det är den värsta, är den där j-la factoringen, dvs att man säljer sina fakturor, eller rent av hela sin faktureringsverksamhet till en tredje part, ex Svea Ekonomi.
Då kan det rent av bli så jvltgt att helt olika organisationer har samma bankgironummer på fakturorna, och iaf begränsningar i min Internetbank tillåter inte att man lägger upp samma bank- eller postgiro flera gånger. Istället får alltså Företaget stå registrerat som Svea Ekonomi, och alltså måste man hålla reda på detta när man skall betala fakturor. För inte f-n står det alltid Svea Ekonomi på fakturan från Företaget, så var skall man leta i listan.
Så snälla fakturaskickare, försök åtminstone inte att byta bankgiro eller plusgiro mer än högst en gång vart tredje år.
Snart kan ni köra som försäljningsargument – “Vi har inte bytt bankgironummer på fem år, och vi tänker inte göra det heller.” Det vore något TRYGG HANSA, LÄNSFÖRSÄKRINGAR, TELIA, SKATTEVERKET, JORDBRUKSVERKET, KOMMUNEN, VÄGVERKET/TRANSPORTSTYRELSEN/TRAFIKVERKET/WHATEVERTHENAMEISTHESEDAYS mfl.
9 kommentarer
LOL, ja du. Kan inte annat än hålla med faktiskt!
En annan finess med några av de stora factoring-bolagen är att deras OCR-nummer blir jättelånga.
De är dessutom duktiga på att ha kortare kreditvillkorstid på fakturorna, och jättesnabba på att skicka påminnelser med extraavgifter.
Roligast är när man någon gång skrivit fel OCR-nummer och ska ringa och förklara/rätta detta och får uppleva en telefonservice utöver det vanliga.
Jag anar vem som blir först mot väggen när kreditbubblan spricker.
Instämmer. För att inte tala om de helt omitiverat långa OCR-numren…
Förslag på förbättring:
Gör det till en standard att företagen lägger till en streckkod eller liknande datatsymbol på papperskopian av räkning.
När man sedan ska lägga in informationen när räkningen betalas via internetbanken tar man antingen ett foto av datasymbolen med webkamera eller mobilkamera. Ett program kan sedan tyda informationen och automatiskt fylla i rätt information i rätt textfält hos internetbanken. Det enda man själv behöver göra sedan är att signera och godkänns.
Ett annat alternativ är ju att använda sig av e-faktura.
Jag har inga problem med det som du beskriver. Låter som du borde öppna betalkonto/lönekonto på en annan bank så att du kan få en som tillåter många leverantörer i sin internetbank.
Bytet fixar du snabbt, på några minuter om du verkligen vill. Det hade antagligen tagit kortare tid än du lagt på att skriva blogpostningen.
Ett skäl till bytena är att kommuner, landsting m fl måste upphandla banktjänster och kan då ibland hamna i den situationen att man måste byta från t ex plusgiro till bankgiro eftersom plusgiro numera inte är bankneutralt (tillhör Nordea). Vid upphandlingen får man inte räkna in de merkostnader som det innebär att byta från ett giro till ett annat. Jag kan försäkra att det inte är någon rolig sak att byta, eftersom så många ringer och klagar, helt begripligt.
Ett annat skäl är förstås omorganisationer och där kan man bara konstatera att det många gånger inte blir bättre av omorganisationer eftersom problemen inte beror på organisation utan arbetssätt. Vore helt klart skönt att slippa alla girobyten.
Autogiro, Cornu, autogiro.
Ja, just det. Jag skriver gärna på medgivanden för att en annan part fritt skall kunna plocka pengar från mitt konto. Inte.
Dessutom erbjuder inte alla autogiro eller e-faktura etc.
Pling, dagens ilandsproblem…