I Schweiz alper kan man hitta några bilfria bergsbyar, t ex turistorter som Zermatt, Saas-Fee, Grindenwald, Mürren, Wengen och Avoriaz. Delvis beror detta på isolerat och unikt läge, som lämpar sig mindre väl för biltransporter.
I Sverige har vi i princip bara samma situation på öar våra skärgårdar, även om det inte finns något rent juridiskt formellt förbud mot biltrafik. Många av dessa öar är förstås svårttillgängliga för allmänheten, t ex Åstol, och saknar kanske också egentligt turistintresse. Men ett tydligt och lätttillgängligt undantag finns, nämligen Marstrand. Även t ex Styrsö i Göteborgs södra skärgård är ett exempel, men kräver en lite längre färjetur för att uppleva. Marstrand har också en mer utpräglad stadskaraktär, åtminstone på sommaren när alla affärer och butiker är öppna och ön kryllar av turister.
Nu förekommer det biltrafik på Marstrand. Färjan över kan ta 2-3 bilar åt gången, men är ofta tom på bilar. Inte ens nu under match-racingen används bilar i någon större volym, även om det händer. Speciellt sponsorernas utställningsbilar.
Att gå runt i det relativt stora Marstrand blir istället en studie i hur det skulle kunna se ut i städer tillräckligt långt efter peak oil, när bensinen blivit tillräckligt dyr, bristvara eller sannolikt ransonerad. Större fordon används endast när det verkligen behövs. Istället är det handdragna kärror, flakmopeder, mopeder och cyklar som används för transporter.
Cykel var faktskt relativt ovanligt, kanske pga att kullersten inte är det skönaste att cykla på. Handdragna kärror verkar vara vanligast, och på en sådan kan man få plats med lika mycket som i bagaget på en kombibil såg det ut som. Tomma kärror nedan.
Kärra parkerad utanför hus.
Mer kärror och mopeder.
Det ser också att att även gälla kommersiella transporter, t ex av varor till mataffären eller till restauranger. Även byggnadsmaterial släpades för hand på kärra. En gammal tradition på Marstrand kanske man kan säga, eftersom hela Carlstens fästning är byggd av sten som straffångar släpade upp till fästningen för hand i nästan 200 års tid.
Enstaka mindre elfordon gick också att se i Marstrand idag, plus några sk fyrhjulingar, dvs terrängskotrar.
Generellt sett är farten väldigt låg även för de som t ex kör moped, vilket kanske ligger i byns sociala struktur, då alla kanske pekar finger om någon kör fort.
Totalt såg jag exakt en enda privat bil parkerad någonstans på ön.
Marstrandsborna ser ut att hoppat över bilen ute på själva Marstrandsön för att det är omständigt att ta ut en bil via färgan, inte för att avstånden är små. Man kan jämföra med byar på svenska fastlandet, där bilen används även för småtransporter när avstånden är korta, transporter där man på Marstrand istället går eller släpar en kärra.
Man kan alltså säga att Marstrandsborna låter bilen stå för att de är tvingade av geografin, och kanske även socialt. Därmed blir det en intressant studie i livet långt efter peak oil. Sedan är förstås Marstrand idag lika oljeberoende som alla andra. De flesta har bilar på fastlandet och bilpendlar till sina jobb, och alla varor transporteras förstås in till orten som saknar tillräckligt med arbetstillfällen året runt även för den lilla befolkningen. Säsongsboende och turister kommer förstås dit med bil. Småbåtsturister kräver allt mer fossila bränslen i takt med att allt färre lär sig segla med segel. Motorbåtar ser idag ut att vara vanligare än segelbåtar. Under oljekrisens 70-tal var det tvärt om drar jag mig ovetenskapligt till minnes. Motorbåt är dessutom ett av de mest bränsleslukande sätten att ta sig fram, så nog kommer orten behöva förändras när effekterna av peak oil blir allvarliga. Men har man klarat sig som turistort i 150 år, så lär man nog klara peak oil också, men inte utan förändringar. Å andra sidan kan inhemsk turism få ett uppsving när det är slut på flygresorna till Thailand, men samtidigt kommer antalet utländska turister att minska även här.
Fördelarna med den bilfria staden blir väldigt tydliga. Tyst, lugnt och trafiksäkert för fotgängare. Inga rader av parkerade bilar som förfular stadsbilden.
Tillgängligheten ökar.
Marstrand påminner mer om någon liten bergsby i Provence, där bilfriheten består i att de gamla gränderna är för smala för biltrafik, även om vägarna i Marstrand själva är breda.
Att Marstrand inte påminner om de bilfria schweiziska turistorterna beror på att Marstrand faktiskt inte är så överexploaterat som turistorterna i Schweiz, utan mestadels består av privatbostäder istället för hotell.
Just nu är det ju även matchracing i Marstrand denna veckan, Stena Match Cup, och bor man i Göteborgsområdet kan man alltså passa på att åka dit till folkfesten, även om det igår måndag i allra högsta grad var glest. Bild på sponsrade tävlingsbåtar nedan, så känner säkert tävlingens sponsorer att de fått ut något för pengarna.
Vad hände med vita segel?
Sponsring kan betyda mycket, t ex för Sigma (OMX:SIGM B). Det säger
1) Seglingsintresserade chefer
2) För investeraren säger det att bolaget är lönsamt nog att ha pengar över till sponsring och alltså kan höja lönsamheten genom att sluta med detta
3) För kunden säger det att man kan pruta på priset, då konsultarvodena uppenbarligen är för höga, vilket går mot punkt 2)
Slutresultatet blir alltså neutralt och det enda man kan säga är att cheferna är intresserade av segling.
Provinisialblaskan GP har förstått storheten med iPhone.
Man erbjöd laddstationer till iPhone för alla som fått slut på batteriet, vilket ju är iPhones unika egenskap, en punkt där telefonen objektivt och mätbart är världsbäst med den kortaste batteritiden bland alla telefoner på marknaden. Åtminstone fram till den senaste varianten som ännu inte börjat säljas i Sverige.
Huvudsponsorn Stena är dock ett privat bolag och har ju FuYo-money så de får väl sponsra bäst de vill.
Kan också tillägga att en utställare som sålde vitaminberikat mineralvatten uppenbarligen inte hade förstått det där med bilfriheten, utan körde ombord sin stora van på färjan. I hytten satt tre unga blonda tjejer i åldern 19-25 (??) och latade sig och föredrog att ta bilen. Unga 80-talister eller de äldre 90-talisterna är uppenbarligen lata. Edit: Enligt kommentarer har jag tidigare angett fel varumärkesnamn, se senare inlägg eller kommentarer nedan. Fossiltransporter personifierat. Inte bara är fossila vägtransporter av dricksvatten en rejäl miljöbov och fullkomligt onödigt, utan man kan inte ens hålla sig på en bilfri ort. Nej, köp en burk multivitamin på apoteket och använd alldeles utmärkt svenskt kranvatten istället för detta.
Kan tillägga att jag inte blev trakasserad av valarbetare den här gången. Alla är väl upptagna med Almedalsveckan, är de inte där själva så sitter de klistrade framför datorn eller TV:n och följer varje minut. Marstrand är ändå en förlorad ort, 43% röstar på moderaterna, och drygt 70% röstar borgerligt, så varför lägga ner tid. Sommarboende är väl antagligen också borgerliga, med tanke på priserna.
Ett litet besök på Marstrand eller någon annan av svenska relativt bilfria öar kan åtminstone ge en viss försmak på hur mycket vi kan spara in på lokala transporter om vi måste, och visar även att stadsbilden kan förbättras när vi blir av med bilarna.
Dagens konverstation:
-“Vill du kanske spela golf någon dag?”
Den unge mannen räcker fram reklam för någon golfklubb i närheten. Som att jag ser ut som en golfare. Snacka om förolämpning.
-“Nej”, svarar jag.
-“Nähä då.”
Jag eller någon till mig närstående har inte fått någon som helst ersättning för att skriva ovanstående, men jag fick spontant ett reklamplåster (värde 1:-?) från något försäkringsbolag som krängde båtförsäkringar. Men de visste knappast att jag bloggar.
14 kommentarer
För en annan inblick i livet efter peak oil, besök Kuba. Bränsle är givetvis en bristvara, men den generella bristen på varor ger en bredare bild av ett samhälle som ganska snabbt bromsades in och där det mesta sedan har blivit dyrt, sällsynt, förfallet och föråldrat.
//Gratisätaren
Gratisätaren, hur skiljer sig ett oljefattigt Kuba mot t ex Sovjetunionen?
Dyrt, sällsynt, förfallet och föråldrat har nog främst med ideologin kommunismen att göra, för det var likadant i Sovjet, fast man hade ett överflöd av olja.
Men visst skulle peak oil ställa till det på fler sätt en transporter.
Tror du inte på batteri drivna bilar då?
Det finns inte tillräckligt med de ovanliga råvarorna till batterier eller bränsleceller, samt till elmotorer, kanske 3-5% av dagens fossilbilar kan ersättas av elbilar innan råvarubristen sätter stopp.
Sedan ligger hälften av en bils oljeförbrukning i tillverkning och drift och underhåll, så en elbil halverar på sin höjd oljeförbrukningen. Dessutom kommer majoriteten av världens el från ändlig fossilgas och ändligt kol. Inte från två hål i väggen.
… och infrastruktur. Tillverkning, drift, underhåll och infrastruktur. Minskar vi bilkörningen så minskar vi också behovet av att underhålla infrastrukturen. Gator utan trafik slits inte nämnvärt.
Läste någonstans, minns inte var, om en Saudier som sagt följande, översatt till svenska ur minnet.
Min farfar red på en kamel
Min far red på en kamel
Själv kör jag Mercedes
Min son kör SUV
Min sonson kör Humvee
Hans son får rida på en kamel
Hans sonson får gå i sandaler….
Intressant inlägg. Länkade till inlägget i en tråd på Ecoprofile: http://www.ecoprofile.se/posts.php?topic_id=968
Cornu: I det gamla Sovjet kunde man i varje fall välja att imponeras av den maffiga tunnelbanan i Moskva, det mäktiga försvaret med ubåtar, interkontinentala missiler och hela rymdindustrin med MIR och allt vad det var. På Kuba hörde jag ingenting om någonting sådant.
Och kass utveckling är kass utveckling vare sig det gäller Sovjet, Kuba eller andra länder, oavsett om det är höger- eller vänsterdiktaturer som gäller. Det speciella jag menade med Kuba, är att landet verkar ha stannat upp, ungefär som om bränslet plötsligt blev en bristvara. Gatubilden med gamla vägar, hus och slitna 50-talsbilar kan därför verkligen ge en bild av post peak oil. //Gratisätaren
OK. Stannar vi upp där vi är nu kan vi nog vara ganska nöjda.
Intressant inlägg. Som representant för Vitamin Well på Marstrand vill jag förtydliga att den stora lastbilen tillhörde ett amerikanskt bolag som marknadsför läsk och vitamindrycker vilka inte är en del av Match Cup. Vitamin Well har ingen biltrafik på ön.
Vänliga hälsningar
Catharina Carlsdotter, Brand Manager Vitamin Well
Det stod Vitamin Well på bilen och den åkte över till ön.
Hej igen. Vi har ingen van på Vitamin Well men jag vet att Vitamin Water har det och att de var över på ön under måndagen. Jag kan garantera dig att vi inte varit över på Marstrand med bil då jag har bilnycklarna.
Trevlig kväll,
Catharina Carlsdotter, Vitamin Well
Hej igen Catharina.
Jag har lagt ut en korrektur, se
http://cornucopia.cornubot.se/2010/07/hej-fran-publiken.html
Jag visste inte ens om att det fanns två olika varumärken, namnen ter sig väldigt snarlika, och om jag minns rätt även bildspråket. Eftersom det i efterhand inte går att reda ut mer än att gå på din partsinlaga ovan har jag iaf korrigerat inlägget och lagt ut ett separat inlägg som möjlig korr.
Jag står dock fortfarande för att jag anser att produkten är onödig och att landsvägsbaserade transporter av vatten är miljövidrigt. Men det är inte kärnan här.
Trevligare stadsbild? Själv föredrar jag Västerås under Power Big Meet eller huvudstaden under Stockholm Cruising. Inga trista blåsiga klippor, utan skräpmat, tryckande värme och stora jänkare överallt. Men smaken är som baken!