Humor är ett kraftfullt vapen. Amerikanska The Daily Show med Jon Stewart överträffar ibland sig själva.
T ex med nedanstående mycket pedagogiska genomgång av amerikansk energipolitik.
“Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Fool me eight times: Am I a f[beep]ing idiot?”
Se nu inslaget på The Daily Shows hemsida.
Obamas uttalanden om att bygga ett amerikanskt energiobereonde på ny teknik och nya energikällor är inget nytt. George W Bush sade det. Bill Clinton sade det. George Bush Sr sade det. Ronald Reagan sade det. Jimmy Carter sade det. Gerald Ford sade det. Och Richard Nixon sade det.
Men absolut ingenting har hänt. Allt det här är bara skicklig retorik. Lustigt nog tror ändå tekniknaivisterna på det varenda gång, och det samma gäller här hemma i Sverige. Göran Persson sade att Sverige skulle vara oljeoberoende till år 2020, och definierade oljeoberoende som att högst 50% av våra drivmedel skulle komma från oljan. Sittande alliansregim säger år 2030.
På samma sätt är det i USA. Nixon sade att man till 1980 skulle uppnå målet. Gerald Ford sade 1985. Jimmy Carter sade år 2000. Bill Clinton hade inte sex med den där kvinnan och menade att USA kunde sluta vara beroende av andra länder för sin energiförsörjning till 2003-2004. Och George W Bush sade år 2025, men bara med innebörden att man skulle kunna ersätta 75% av importen från Mellanöstern med annan energi.
Sanningen vet vi ju redan. Sverige ökar nästan linjärt sin konsumtion av olja till transporter.
Hur ser det ut med transportbränslet för USA, med alla dessa stora uttalanden om att bli energioberoende? Dieselförbrukningen har ökat med 134% sedan 1983, förbrukningen av flygfotogen med 61% och bensinförbrukningen med 26%.
Samtidigt har USA egen oljeproduktion fallit med 39% sedan 1983.
Fast den här gången är det kanske lite annorlunda med Obamas stora fina uttalanden om en oljeoberoende framtid. För vi passerar just nu peak oil, och med det kommer även den globala oljeproduktionen att rasa. Till år 2030 riskerar det att inte finnas någon exportkapacitet kvar alls, inte ens USA:s granne Kanada, trots sin oljesand. Och då kommer USA uppnå sitt oberoende av importolja, för det finns helt enkelt ingen olja att köpa längre.
Fast det blir nog inte riktigt så trevligt som tekniknaivisterna utmålar.
5 kommentarer
Cornu, det kanske är gammal skåpmat men har du någon kommentar till BP's senaste genomgång produktion och konsumtion av olja för 2009?
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_energy_review_2008/STAGING/local_assets/2010_downloads/statistical_review_of_world_energy_full_report_2010.pdf
Är det siffror man kan lita på?
Nu är det ju faktiskt så att Sveriges totala oljekonsumtion har minskat med mer än hälften sedan 30 år bakåt, från över 30 milj m3/år till 13, trots att befolkningen har ökat, fler har skaffat bil och allt mer transporter sker med lastbil.
http://www.spi.se/fprw/files/SPI_Oljearet_2007_v0821_LU.pdf
Av dagens oljeförbrukning så står den överlägset största delen för våran samfärdsel.
Med effektivare motorteknik i alla fordon och mer kollektivtransporter så kan säkert Sveriges oljebehov reduceras flera ggr till men det kräver förstås att alla byter till modern bil typ toyota prius och en del livsstilsförändringar. Det är nog bra om vi blir färre innevånare också på sikt.
Sverige har ändå ett mycket bra utgångsläge inför en oljekris jämfört med många andra länder, och USA har nog det värsta läget.
Kanske får vi räkna med en rejäl ökning av invandring från USA i framtiden? Helt klart kommer ingen vettig person vilja flytta dit i alla fall.
Jocke, nej, vi har sämre läge, därför att vi har redan plockat alla lågt hängande frukter. Att bryta transportberoendet för samhället är inte enkelt.
Du blir lurad av att titta på totala oljekonsumtionen, som inräknar fallande bruk av olja för industriellt bruk och för uppvärmning. Se grafen ovan istället. Vi har en stenhård koppling mellan svensk BNP och bränsle till transporter.
Hur många överbelånade svenskar tror du förresten har råd att byta till en ny bil, om ingen vill köpa deras gamla?
Fin graf.
Nu är inte upplösningen så bra kanske – men den grafen kan lika gärna säga att i bra tider så konsumerar vi mer och reser mer – och förbrukar därmed mer olja…
/K
Nej, jag blir inte lurad , jag vet att det var total konsumtion och att transporter står för största delen, men jag tror att det är initialt lättare och går snabbare att bryta ett transportberoende.
Vi kan enkelt sluta flyga både privat och i jobbet (videokonferenser). Vi kan damma av cykeln som står dammig i ena hörnet av garaget eller köpa en moped. Vi kan ta buss, spårvagn, tunnelbana eller tåg. Vi kan jobba mer från hemmet. Vi kan sluta ta bilen och hälsa på släkt 20 mil bort på helgerna m.m.
Det är svårare och tar mer tid att minska beroendet av olja för energi och uppvärmning.
Vi använder väldigt lite fossila bränslen för elproduktion, vilket inte gör samhället lika sårbart.