Skatteverket har ju redan etablerat att saker man inte vill ha, men får gratis för det jobb man utför skall beskattas. T ex bloggare som får gratis varuprover i form av produkter eller tjänster.
I går etablerade vi att det samma borde gälla företag, som alltså borde upptaxeras om jag som bloggare skriver positivt om dem utan att få betalt.
Efter att ha funderat vidare så går detta att hantera mer rationellt. Skatteverket kan nämligen automatisera processen via Google-sökningar. Man borde rent av upptaxeras baserat på antalet länkar. En länk är ju en gåva som någon som erbjuder Internetpubliceringstjänster (t ex företag med verksamheten “92310 Konstnärlig, litterär och artistisk verksamhet (även fristående artister) – Personer som bloggar på Internet”) ger bort.
Dessa bör alltså tas upp för beskattning som inkomst.
Frågan är bara vad en länk är värd. Mitt förslag är att man utgår från Google Pagerank (R nedan) enligt följande formel:
V=R^3*10
Jag besitter PR 5, och en länk från mig borde därmed värderas till 1250:-. En länk hos PR 8 Aftonbladet borde alltså vara värd 5120:-. Ex moms förstås.
Skatteverket bör därmed söka genom alla sajter över en viss PR, förslagsvis PR 4, eftersom PR 3 bara blir värd 270:-, eller under den brytgräns om 275:- där gåvor är OK enligt gällande regelverk, iaf om det bara rör sig om en länk.
Jag har t ex pga länkhorning hos Twingly länkat till Svenska Dagbladet 2080 gånger. SvD borde alltså upptaxeras med en inkomst på 2.6 MSEK, plus att de skall betala in moms på 650 000:-.
Här infinner sig dock ett problem. SvD betalar ju Twingly just för att bloggare skall länka till SvD. Så SvD bör därför få dra av vad man betalat för SEO-tjänster (search engine optimization) som Twingly och även för ersättningar man betalat PR- och reklambyråer. Lämpligen tar Skatteverket fram en blankett för att hantera detta.
Istället så skall intäkten föras över från SvD till PR-byrån eller Twingly, i enlighet med blanketten. När jag länkar någonstans så gör jag ju PR-byråns eller SEO-byråns jobb gratis, och det bör alltså blir en intäkt för byrån.
Det samma gäller ju rena omnämnanden. Dessa bör värderas lite lägre, t ex
V = R^2*20
Ett omnämnande hos mig med PR 5 blir då värt 500:- ex moms.
T ex har jag nämnt Swedbank ca 100x, så de eller deras reklam- eller PR-byråer skall upptaxeras 50 000:-.
Man kan även tänka sig andra sätt som PR-byråerna skall redovisa intäkter. Fick t ex två spam från Almega igår.
Nu har jag nämnt dem ovan, så det bör upptaxeras. Med ordinarie PR-konsulttaxa på säg 2500:- SEK per timme, faktureras per påbörjad halvtimme, så bör Almegas PR-byrå nu upptaxeras 1250:- ex moms för att jag nämnde Almega.
Min läsare Logi kommenterade att Fritidsresor (orgnr 556211-6615) blivit positivt omnämnda av en småbarnsmamma på bästa sändningstid. En sådan gåva borde vara värd flera miljoner kronor, och bolaget skall enligt bloggvaruprovprincipen upptaxeras i enlighet med detta. Trots allt fick de omnämnandet som tack för det Fritidsresor gör, nämligen tar hand om sina kunder, och är alltså ersättning för tjänst och skall tas upp som intäkt.
Internet är ingen lekstuga längre, det är dags att vi växer upp och inser att länkar och omnämnanden på Internet bör räknas som intäkt och beskattas därefter. Skall vi i Sverige kunna bevara vård, skola, omsorg och ca 550 myndigheter och dessutom delfinansiera ett hundratal EU-myndigheter så måste vi se till att beskattningen är korrekt.
Jag säger som Skatteverket själva. Det viktiga är inte att man betalar mycket skatt, det viktiga är att man betalar rätt skatt.
Tar nu Skatteverket korrekt till sig ovanstående förslag, så har de fått gratis verksamhetskonsulting a 2500:- ex moms i timmen, och det har tagit mig åtminstone fyra timmar att fundera på detta. Skatteverket bör i så fall själva upptaxeras med 10 000:- ex moms för denna gåva.
Ropen skalla, rätt beskattning åt alla!
1 kommentar
I skrattattackerna som uppstår när man läser detta ser man tyvärr faran för att någon kommer ta detta på allvar. Idén att skapa en Radiotjänstavgift för alla som har dator är lika absurd, men den har redan börjat rulla fram då Sveriges Radio behöver anpassa intäktsmodellen för framtiden, som ju alla vet redan är här. Men inlägget skall ju ses som ett ironiskt svar på beskattning av den norrlänske htmlmallexperten med Pagerank 9 som sköntaxerades och som fick sin hemsida utauktionerad på kvardammen.