Svart svan är ett begrepp som blivit populariserat av Talebs bok The Black Swan – the impact of the highly improbable (Bokus 117:-, AdLibris 96:-, ex frakt), och innebär en händelse som nästan ingen förutspår och som får enorma konsekvenser. Taleb menar att svarta svanar är vanligare än de flesta vill medge, och att vi själva, samhället och speciellt ekonomin är mycket sårbara för dessa då man inte tar höjd för dem. Finanskrisen är ett möjligt exempel, 9/11-attackerna en annan.
Vi bygger vårt samhälle och vår ekonomi på business as usual, att allt förblir som det är.
Men plötsligt händer det.
Åtminstone en utländsk bloggare har börjat fundera i banorna om inte vulkanutbrottet på Island kan vara en svart svan, och alltså få mycket allvarliga konsekvenser på ekonomin och samhället.
Det är väl värt att dra sig till minnes hur vi som människor generellt reagerar psykologiskt på starkt negativa händelser. Detta går också att tillämpa på oss som kollektiv och samhälle.
1) Förträngning. “Flyget går snart”
2) Ilska. “Jävla flygbolag”, “Jävla chef som lurade iväg mig på den här affärsresan”
3) Förhandling. “Om jag bokar hotell till på måndag, så har det nog löst sig till på måndag” “Titta, de har flugit plan under askmolnet, det blir nog inga problem.” “Flyget drabbas visserligen, men det blir inga andra konsekvenser”
4) Depression. “Mänskligheten kommer dö ut av svält.” “Marknaderna kommer krascha.” “Jag kommer aldrig hem”.
5) Acceptans. “OK, det här kan bli riktigt jävla illa. Bara att kavla upp armarna och anpassa sig till situationen, hosta upp pengar och ta sig hem på annat sätt, samt ta i övrigt nödvändiga åtgärder som livsmedelsförråd.”
Aftonbladet klarar som enda svenska tidning av att titta på lite mer långtgående konsekvenser av ett förlängt flygstopp, även om de ännu inte fokuserar på klimat- och jordbrukspåverkan. Kanske beror det på att jag har personer hos Aftonbladet som dagliga läsare av bloggen, och de läste min artikel från i fredags. Visst överlapp finns.
Värt att notera är att testflygningarna skett under eller över askmolnet, och alltså bara visat att det är ofarligt att flyga där det inte finns något askmoln. Det är inte samma sak som att man kommer riskera livet på passagerare. I Finland låter man iaf flygstoppet förbli, visa av det finska flygvapnets skador av att faktiskt flyga i askmolnet som man bland annat kan läsa om hos Chefsingenjören.
Återstår att se vilket flygbolag som vill riskera livet på sina passagerare först, och vilka passagerare som ställer upp. En enda allvarlig incident och det blir tvärstopp. Flygbolagen motiveras förstås ekonomiskt, för inom några veckor kommer de gå i konkurs om detta fortsätter.
Men utbrottet kan upphöra och vindarna kan ändras något. Men just Skandinavien kommer liggandes öster om Island att drabbas mer eller mindre så länge utbrottet pågår.
Men pratar vi svart svan här nu, så kommer det bli konsekvenser.
Konkurser bland flygbolagen kommer dra igång andra krascher på marknaderna, när aktörer som ligger belånade i flygbolagen eller som lånat ut till flygbolagen drabbas, och problemen sprider sig som ringar på vattnet. SAS står bland de första på listan att gå i konkurs. Till detta kommer successivt allt fler industrier och företag få stoppa sin verksamhet när det moderna just-in-time-samhället får problem med leveranser av reservdelar till tillverkningsutrustning.
Oljepriset bör falla, då alternativa transportmedel drar väsentligt mindre olja än flyget, och på marginalen pressas därmed priset. Samtidigt kan det motsägelsefullt innebära dyrare bensin och diesel, eftersom raffinaderierna inte kan få avsättning för fotogen och måste kompensera detta genom högre priser på övriga raffinerade produkter.
Som jag skrev i fredags drabbas beslutsprocessen i det flygbaserade EU, och ett toppmöte inom jordbruk har ställts in.
Tittar man på de mest realistiska effekterna av ett varaktigt utbrott så är det kallare väder, speciellt på norra halvklotet, där vi just nu går in i jordbrukssäsongen. Det här har man sett pga vulkanutbrott t ex 1991-1994, 1883 eller t ex 1816 då svälten blev mycket allvarlig världen över.
Nu säger förstås marknadsfantasterna att marknaden löser allt, inklusive att de enorma skördarna på norra halvklotet frostar sönder. Världen har hela tiden några veckors reserver av mat, och det räcker med några procents lägre global skörd så försvinner dessa och svälten klubbar oss mellan ögonen. Rika behöver förstås inte bry sig, för de kan antagligen köpa den mat som finns, men någonstans kommer brytgränsen gå för att ha råd med exploderande matpriser. Antagligen blir det som vanligt utvecklingsländerna i främst Afrika som får bli hungriga på vår bekostnad.
Visst utrymme finns också i att helt enkelt slakta ut stora delar av djurbesättningarna, och alltså initialt få billigare kött, men sedan exploderande köttpriser när produktionen faller. Detta friställer dock stora volymer av mat som idag odlas till djurfoder, men dessa grödor blir inte alltid så kul att äta. Allt vete är t ex inte av mjölkvalitet, men kan antagligen ätas som t ex matvete, motsvarande ris.
Kallare väder de närmsta åren är inte ett gigantiskt miljötest på hur minskade CO2-utsläpp på höga höjder påverkar klimatet, utan bara en bekräftelse av etablerade sanningar att stora vulkanutbrott kyler ner jorden.
Får vi år av kallt väder i spåren av ett varaktigare vulkanutbrott så kan investeringar i jordbrukets råvaror vara lämpligt, t ex ETF:en NYSE:DBA.
DBA ligger i köp, och är ligger också lågt i pris idag. Än så länge är det förträngning som gäller, så vi kanske inte skall förvänta oss att priserna på spannmål och socker börjar sticka iväg redan. Än så länge förutsätter de flesta övergående och minimala problem.
Fast en sak tror jag att marknaden kommer reagera stark med, och det är flygbolagens aktiekurser när börserna öppnar på måndag. Kvarstår problemen så bör vi få se kraftiga blankningsattacker på åtminstone SAS. Förra veckan insåg man iaf inte att problemen kunde bli långvariga. Skandinavien ser ut att drabbas successivt hårdare fram till åtminstone onsdag.
Och sedan får vi se om dominobrickorna börjar falla när den svarta svanen breder ut sina vingar över världen.
Eller så händer inget speciellt. Likvid i portföljen känns dock bra just nu i väntan på eventuella marknadsreaktioner.
Media uppmärksammar förstås mest att Lufthansa kunde flyga plan, och den förträngningen/förhandlingen kommer dominera media. Men det rörde sig alltså inte om att flyga plan genom askmolnet. Det har bara finnarna provat, och resultatet var inte uppmuntrande. En sak att göra det med en stridspilot med katapultstol och fallskärm, en annan sak med hundratals civila ombord. Nu väcker media iaf hopp hos strandade resenärer och får dem att fatta fel beslut om de bara ser rubrikerna.
Survivalister kan för övrigt få vatten på sina kvarnar, då de är de enda idag som har livsmedelsreserver vid en eventuell missväxt. Som bekant saknar det svenska samhället helt beredskapslager av mat sedan dessa avskaffades på 90-talet, och ansvaret för livsmedelsreserver ligger sedan snart 20 år på det individuella hushållet. Ingen kommer hjälpa dig om vi får missväxt.
En annan bisak är elpriserna. Vi såg vad som kunde hända i vintras, och ni som fortfarande inte följt uppmaningen att alltid ha låst elpris skall nog fundera på att låsa priset på längsta möjliga intervall nu i sommar. Vi kan ha 3-4 kalla vintrar att se fram emot. Den enes bröd. Får väl höja vedpriserna igen när vårens leveranser är färdiga… Även tillväxten i skogen minskar kraftigt vid vulkanvintrar.
Den som är riktigt inne i depressionsfasen tror att hela Island skall explodera i en supervulkan, vilket kastade världen in i ett sådant mörker med Toba-utbrottet för 73 000 år sedan att 60% av mänskligheten dog av klimatförändringarna. I praktiken ledde det till snabbare genetisk utveckling pga en mindre bred genetisk bas, och med det framträdandet av den moderna människan för ca 50 000 år sedan. Fast det var nog rejält kallt där ett tag…
Island har dock inte orsakat några kända supervulkaner, det närmaste i regionen är Glen Coe i Skottland för 420 miljoner år sedan.
Tillägg: Även min bloggranne Flute skriver om svarta svanar, men den här gången var jag först!
17 kommentarer
Cornu, du har väl läst din Islänska saga.
Först kom Fimbulvintern sedan när vintern släppte sitt grepp kom Ragnarök….verkar stämma ganska så bra 🙂
Jaså du var uppe en timme tidigare än jag idag och skrev om svarta svanar!
Vi får väl säga att "great minds think alike" 😉
Igen. Den här gången var iaf jag först. Ha!
"Nu väcker media iaf hopp hos strandade resenärer och får dem att fatta fel beslut om de bara ser rubrikerna."
Eller riskerar deras liv genom att börja flyga.
"saying the only time aircraft have actually suffered is when they've basically flown right through a volcanic plume as the volcano was erupting."
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8627929.stm
Någon får gärna peka på den lokala vulkan i Finland som Findlans flygvapen hittade för någon dag sedan. Tror geologer och vulkan experter världen över skulle vara mycket intresserade.
You are wrong when you state that a food crisis in 2010 will hit only the poor. The reality is that food shortages will bring the entire US financial system down. The 2010 Food Crisis Means Financial Armageddon.
Over the last two years, the world has faced a series of unprecedented financial crises: the collapse of the housing market, the freezing of the credit markets, the failure of Wall Street brokerage firms (Bear Stearns/Lehman Brothers), the failure of Freddie Mac and Fannie Mae, the failure of AIG, Iceland’s economic collapse, the bankruptcy of the major auto manufacturers (General Motors, Ford, and Chrysler), etc… In the face of all these challenges, the demise of the dollar, derivative markets, and the modern international system of credit has been repeatedly forecasted and feared. However, all these doomsday scenarios have so far been proved false, and, despite tremendous chaos and losses, the global financial system has held together.
The 2010 Food Crisis is different. It is THE CRISIS. The one that makes all doomsday scenarios come true. The government bailouts and central bank interventions, which have held the financial world together during the last two years, will be powerless to prevent the 2010 Food Crisis from bringing the global financial system to its knees.
Financial crisis will kick into high gear
So far the crisis has been driven by the slow and steady increase in defaults on mortgages and other loans. This is about to change. What will drive the financial crisis in 2010 will be panic about food supplies and the dollar’s plunging value. Things will start moving fast.
Depends upon how you define "poor". Tens of millions of americans are already on food stamps, and the indebted middle class might very well be considered poor.
Not being able to buy food without support is a good definition of "poor".
Ok, nu har du skissat på ett scenario – men vilka aktier/positioner har du tagit/blankat på grund av detta scenario?
Tror du på det du skriver eller pratar du bara?
/Ture
Alla i västvärlden är så oerhört överviktiga att matbrist bara kommer att göra dem gott! Amerikanerna har flera års matreserv i sina kaggar!
Som jag skriver så är jag likvid, och eftersom det är helg nu så finns inga postioner att ta. Eftersom jag enbart handlar via kapitalförsäkring så finns inte möjligheten för mig att blanka SAS, vilket jag hade gjort annars.
XACT Bear 2 är ett möjligt uppslag, men som sagt behöver inte generella börsen reagera än. Inte heller föreligger än så länge några väsentliga skördepåverkande klimatförändringar, så jordbrukspriserna behöver inte reagera än.
Likvid i tradingpositionerna känns bra just nu i avvaktan på utvecklingen. Går OMXS30 över från sälj/neutral till sälj/blanka så blir det XACT Bear 2. Ser dock ut att behövas några dagar till för en sälj/blanka i OMXS30.
Man kan hela tiden fundera och planera för olika scenarier eller möjliga händelseutvecklingar, utan att behöva agera. Det väsentliga är att man är förberedd, fast det kanske är svårt att förstå.
Finns också en plan för om utbrottet plötsligt upphör, nämligen att köpa SAS extremt kortsiktigt.
Nu ska vi inte måla f-n på väggen. Vi måste skilja på kortsiktig tillgång som beror på livsmedelsfabrikernas produktionskapaciteter och den långsiktiga som beror på årets skördar.
Nu så slösar vi också med maten i den rika delen av världen och cirka 30% slängs och kanske 10-15% ytterliggare slängs i livsmedelsproduktionskedjan. Så det är ingen ko på isen (än).
Däremot om vi få flera vulkanutbrott och av större dimensioner så kan vi nog räkna med problem.
Men vi måste ju ha bra skördar så vi kan döva vårt samvete genom att tanka etanol!
Och Lufthansa flög inte durch, bara unter och kanske über eller zwischen.
Som en parentes kan nämnas att mänskliga koldioxidutsläpp är 130 ggr större än de från vulkaner, enligt USGS.
Kan SAS och andra flygbolag vara försäkrade? Någon som vet?
//JA
Ännu en domedagsprofetia? Gäsp
J sa… "Som en parentes kan nämnas att mänskliga koldioxidutsläpp är 130 ggr större än de från vulkaner, enligt USGS."
Låt mig citera en smart kille;
"It's interesting how every time I ask environmentalists to explain how the greenhouse gas output of humanity is 'catastrophically' changing global climate,
when Krakatoa (http://en.wikipedia.org/wiki/Krakatoa) and Mount St Helens (http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_St._Helens) dumped (roughly) somewhere near
140,000 years of humanity's current estimated greenhouse gas output into earths atmosphere?"
Det mesta av CO2 kommer från mänsklig aktivitet? I don't think so.
//Apan
Apan, CO2-hypotesen är en politisk dogm lanserad av de rödgröna "upplysta" tänkarna, de som anser sig så bildade och klarsynta men i själva verket inte ens känner till CO2s logaritmiskt avtagande värmande effekt.
Låt oss lugna ner oss lite. Vulkanutbrott sker hela tiden, och detta är inte särskilt stort, så den klimatologiska effekten torde vara begränsad. Situationen vore sannerligen annorlunda om det var Katla eller hela Eldgjaområdet som började härja, men där är vi inte nu.
Det stora problemet är avbrottet i flygtrafiken, och allt det för med sig. Inte skördarna.
/Starvid
Redan nu, och inte efter veckor som jag trodde, så börjar man nu titta på alternativ:
– kan man flyga högre/lägre.
– Kan man mäta mer exakt och inte stänga av allt utan endast mer lokalt och under vissa tider (beroende på utbredning)
– Kan man flyga till andra hubbar och välja alternativa färdsätt därifrån
osv
Som vanligt visar sig människans anpassningsförmåga rätt snabbt.
Min granne kom f.ö. hem från Italien igår – med bil från Milano. Han insåg direkt från början att detta kunde bli långvarigt och bokade upp en bil med chaufför medans sådana ännu gick att få tag på…
En historia jag hörde i samband med det var en driftig dam på resa som bokade upp en hel buss, och sedan sålde resten av platserna till andra strandade resenärer – entrepenörsanda ! 🙂
/K
till Klas
" En historia jag hörde i samband med det var en driftig dam på resa som bokade upp en hel buss, och sedan sålde resten av platserna till andra strandade resenärer – entrepenörsanda ! 🙂 "
Dessa människor kallas för nåt annat i vissa/såna fall och jag tror inte hon vill bli kallad för det.