Även om det ligger utanför huvudtemat, så berör det åtminstone företagande, så jag måste korrigera gårdagens inlägg om bloggaren Blondinbellas usla CPM. Enligt henne själv så är det media som är ute och cyklar rejält.
Visserligen var det ett förlängt räkenskapsår om 16.5 månader för hennes bloggföretag, men det hade bara varit aktivt de sista fyra månaderna. Omsättningen blir då alltså 433 000:- SEK på fyra månader, eller 108 250:- SEK per månad. Säg alltså 27 000:- SEK per vecka. Med tidigare nämnda 550 000 besök, så blir det faktiskt ett CPM (cost per mille – nätreklamterm för kostnaden för tusen något) på 49:- SEK, baserat på besök, eller 4.9 öre per besökare. Här kan man t ex jämföra med bloggar på Metrobloggen, som får 3 öre per visad sida. Baserat på mina egna besökssiffror så ger varje besökare 1.25 visade sidor per besök, så det skulle på Metrobloggen ge 3.75 öre per besök. Nu skär förstås också Metrobloggen emellan när de betalar till sina bloggare.
De korrigerade CPM-siffrorna är i själva verket mer i linje med vad man åtminstone kunde dra in hösten 2008, och även mer än vad många drar in idag. Blondinbellas säljare gör alltså sitt jobb, annonsörerna betalar bra och besökarna är inte snåla i att nyttja annonsmaterialet.
Rätt skall vara rätt.
Jag måste alltså ta tillbaka att modebloggläsare ger dåligt betalt. De ger i själva verket bra betalt, och dessutom massvis med besökare. För det tiotalet största kommersiella bloggarna i Sverige, uteslutande modebloggare, går det definitivt att dra in nog med pengar för att försörja sig på det. Alla de som i skadeglädje pekat på Blondinbella under gårdagen kan alltså krypa ner under täcket igen.
Själv ber jag om ursäkt, även om jag mest tittade på det rent ekonomiskt ur ett företagarperspektiv.
Så på ettårsdagen för bloggen blir det modeblogg som gäller… Den fjärde september.
2 kommentarer
Ser fram emot utviket … snygga ben och djupa urringningar säljer …
Sedan är det väl så att blondinbella har en del "koncern-intern" reklem så att säga där hon gör reklam för sin egen butik, butiken som sedan omsätter en del.
Så hon drar nog in en hacka.