Det tål att upprepas. Cykeln är snabbare än bilen. Det visar sig återigen i en artikel hos SvD.
Det gick visserligen fyra minuter fortare med själva transporten om man tog bilen från Årstaplan till Stockholm Central, men en bilägare måste jobba 1.59 timmar per dag för att betala kostnaden för bilen.
Så cyklisten kan gå ner i arbetstid, och t ex ta ledigt alla måndagar, eller bara jobba sex-sju timmar per dag, men ändå ha mer kvar i plånboken än bilisten. Och då blir cykeln flera timmar snabbare än bilen.
Det framgår inte av artikeln om man medräknar tid för att hitta parkeringsplats, betala parkering etc för bilen, och sedan gå från parkeringsplatsen tre kvarter bort till målet eller om det bara var ett orealistiskt test av en sträcka.
Glädjande nog har nu åtminstone Stockholm bestämt sig för att satsa mer på cykelvägar och cyklister. Samtidigt kan man väl gissa att det ändå bara rör sig om en bråkdel av de pengar som läggs på bilvägar. Men det är åtminstone ett steg i rätt riktning mot ett hållbarare statsliv, nu när oljan sinar efter peak oil.
Men i takt med minskad bilism i spåren av den permanenta drivmedelskrisen vi har framför oss, så blir det ännu enklare att ordna cykelvägar. Det är bara att successivt konvertera enskilda filer på biltrafiklederna till cykelstråk, så egentligen är inte bilvägarna bortkastade pengar. Även häst och vagn går snabbare på en rak motorväg än på en gammal slingrande kostig…
Annars är det just på landsbygden det ofta saknas cykelvägar, samtidigt som folk kör som galningar av och till. Men att Vägverket skulle bygga cykelvägar på landet i någon större utsträckning, som man t ex ser i Danmark kan man nog bara drömma om. Alla förslag brukar sluta i att kommunerna skyller på Vägverket, och Vägverket menar att cykelvägar på landet är kommunernas ansvar. Så praktiskt.
51 kommentarer
"Jobba 1,59 timmar om dagen för att betala kostnaderna för bilen"
Den som köper en lågmilad begagnad Toyota från slutet av 90-talet behöver knappast betala särskilt mycket om dagen. Det handlar bara om att gå ner lite i livsstil, men kanske spara 30.000 kronor om året.
En Toyota Corolla från -97 som gått under 10.000 mil hittar man utan problem på Blocket för mindre än 30.000 kronor. Och den håller förmodligen länge till.
Anonym, om du besöker länken om 1.59h, så har du iaf försäkringskostnad, reparation, underhåll, "service", däckslitage och vägskatt. Även på en långlivad Toyota.
I SvD:s exempel så lär nog enbart parkeringskostnaden göra att cykeln är snabbare än bilen. Vad kostar en månads parkering i Stockholm? Vad kostar det att stå på jobbet i centrala stan?
Skulle vara intressant med ett test där starten var t ex ute i Bredäng, då tror jag inte cyklisten skulle hänga med lika bra.
Per, du missar poängen. Bilisten måste jobba över en och en halv timme varje dag bara för att betala kostnaden för bilen, och den tiden skall man lägga till pendlingstiden.
Undersökningen gäller sträckan Årsta torg till Centralen. En kvalificerad gissning är att 75 % av storstockholms befolkning bor mindre centralt än Årsta torg. Skillnaden på att köpa en familje bostad vid Årsta torg eller tex Västerhaninge är kanske runt 1 miljon kronor. Räkna ränta på det så ser du att det är en dyr lyx att kunna cykla till Centralen på 20 minuter.
Ingen tvekan om att bilpendling är väldigt dumt i många lägen.
Nu tror jag de allra flesta åker tåg/tbana/buss såpass korta sträckor – särskilt som årsta torg -> Centralen bara kräver ett byte och tar 22 min med lokaltrafiken.
Men ta ett mer realistiskt exempel:
Boende i sollentuna, lämnar 2 st barn på dagis resp skola 2km resp 4km i fel riktning, sedan in till jobbet i liljeholmen – och tillbaka direkt hem.
Visst kan man lösa en sådan transport utan bil – men om man tar tid vs kostnadsaspekten där…
/K
Ni missar fortfarande att ta med arbetstiden det tar att betala för pendlingen. Bilen är fortfarande långsammare när man räknar in arbetstiden, även om det rör sig om flera mils pendling.
Däremot spelar förstås kostnaden för bostaden också roll, det är ju dyrare att bo centralt.
Fullständigt löjligt att försöka "spela ut" cykel mot bil. Det är två helt olika färdmedel som lämpar sig vid olika tillfällen.
Jag skulle vilja se den tvåbarnsförälder som ska lämna barnen på dagis innan jobbet och sedan efter hämtningen åka och storhandla genom att ta en cykel och trampa de två mil det är fram och tillbaka till arbetsplatsen.
Cykel är oöverträffat på vissa ställen, men att säga att den ena alltid är bättre än den andra är ren och skär lögn. Man måste titta på varje specifikt fall och se vad som passar bäst just då!
Inser man inte det kan man lika gärna lägga ned debatten, för då ligger den på sandlådenivå.
Var inte orolig. I slutändan så blir nog alla vägar cykelvägar, ska du se.
I alla fall en intressant jämnförelse att se hur mycket man måste jobba varje dag, enbart för att ha "privilegiet" att äga och använda sin bil till och från jobbet.
Vet inte vart ni bor men senaste veckan har varit väldigt tråkigt för bilismen pga. att många sommar vägarbeten fortfarande stör trafiken. Så jag anser att testet var orättvisst då bilresan tar ca 10 minuter från Årsta torg och T-centralen under normala rusnings förhållanden. Och det är halva tiden!
Tio minuter eller arton minuter spelar mindre roll, du måste fortfarande jobba i över 1.5 timmar för att betala bilkostnaderna. Om du har gratis parkering.
Jag bor själv lite längre bort än Årsta torg, och cyklar på 20 minuter till jobbet i sta'n. Lämnar/hämtar ofta barnen på skola/dagis (1 km bort), vilket ju tar extra tid, men det skulle ta ungefär samma extra tid även med bil. Kollektivtrafik till jobbet tar mig drygt 30 minuter dörr till dörr.
Inkluderar man tiden för hitta parkeringsplats är det tveksamt om jag skulle spara tid på att åka bil jämfört med cykel.
Nu har jag alltså inte ens räknat med tiden jag behöver arbeta extra för att betala bilkostnaden.
Storhandla struntar jag i, för det lönar sig inte om man inte har bil. Det gör inte mig något att maten kostar mig lite mer, eftersom jag sparar så oerhört mycket pengar på att inte ha bil. Argumentet med storhandla håller inte, för det är bara en marginalvinst som förutsätter att man redan har en bil. Jag småhandlar istället på lokala ICA.
Vad gäller att korta ner sin arbetstid så går det bra för väldigt många, bara det att de flesta inte verkar våga fråga sin chef, utan okritiskt står ut med heltidsnormen.
Men bor man i Sollentuna och jobbar i Liljeholmen kanske man borde fundera på att byta jobb till något på rätt sida av sta'n för att slippa bilen. Jag har gjort ett sånt val. Skulle aldrig ta ett jobb i t.ex. Kista.
Cornu:
"Anonym, om du besöker länken om 1.59h, så har du iaf försäkringskostnad, reparation, underhåll, "service", däckslitage och vägskatt. Även på en långlivad Toyota."
1,6 timmar är en grov överdrift. Halvförsäkring Gjensidige: 2.500 kronor, skatt ca. 1.500, däckslitage 1.500, service 700, reparation 2.000 kronor. Detta blir omkring 7.700 om året och ca. 20 kronor om dagen. Det får vara väldigt låg lön i så fall om man inte får mer för 1,6 timmar.
Vidare undrar jag hur du ska cykla hem 3 kassar med mat från ICA Maxi som ligger 1 mil ifrån hemmet. Förmodligen väljer du istället bussen just dessa gånger och då blir kostnaden direkt 50 kronor bara där.
Att inte ha åtminstone en gammal, välbevarad Toyota istället för att endast cykla är inte bara smidigare, det är dessutom rent olisitigt i ekonomiska termer och alltså i termer av nytta.
Det sista blev lite konstigt, men poängen är väl klar?
Anonym, du har tillgång till gratis bensin ser jag? Du får gärna berätta var du tankar. Och även om din Toyota bara kostade 30 000 att köpa, så är det likväl en kapitalkostnad att slå ut över tiden.
Men, anonym, du har rätt i att min kalkyl på 1.59 timmar baserar sig på en ny bil. Det ser naturligtvis bättre ut om du har en billig begagnad.
Samtidigt var mitt räkneexempel baserat på en ganska billig bil a 150 000:- i inköp. Tänk då på de som tvunget skall köpa en ny Volvo för 300 000+, rent av upp mot 500 000. Då får man ha en riktigt hög lön för att inte behöva jobba av värdeminskningen på bilen i många timmar per dag.
Cornu:
Jo, visst. En dyr ny bil skulle jag inte ens köpa av ekonomiska skäl. Tjänade jag 100.000 kronor i månaden eller hade en oerhört välbetald sambo hade jag nog slagit till på det, men inte som mellaninkomsttagare.
Jag försöker lyfta fram alternativ till en billig bil. En felfri Toyota från -97 som gått under 10.000 mil kan förmodligen hålla i 7-8 år till och då blir kapitalkostnaden ex. alternativkostnad 11 kronor om dagen, så det ska förstås läggas till de 20 kronorna enligt tidigare. Med bensin för 1.000 kronor i månaden blir det ytterligare 33 kronor om dagen. Men 55 kronor, mot 160 (d v s om du inte har parkeringskostnader) är ändå en stor skillnad.
Även om man inte har bil kostar det ändå att bara ha cykel. Som sagt 50 kronor om det så bara handlar om att man ska handla stort en gång i veckan. Sen dyker det upp andra ärenden där man inte kan cykla runt men där man kan ta bilen; ex. 5 personer som delar på kostnaden till Stockholm från Göteborg. Det kostar kanske med Toyotan inklusive slitage 1.200 kronor mot kanske 4.000 kronor för tåget.
Liknande exempel går att hitta i massor.
Slutsats: Med dagens fortsatt låga energikostnader och liv i överflödstillgångar är det fortsatt BILLIGAST och skapar med nytta med en begagnad men bra bil. Och det är förstås sorgligt, men Peak Oil tar väl ändå knäcken på detta samhälle inom kort. Då blir ditt resonemang högintressant. Nu känns det dock lite gnälligt. Precis som med inlägget om att man skulle ha mindre kött på tallriken, skippa TV:n etc.
"Jag försöker lyfta fram alternativ till en billig bil" till att cykla ska det vara.
Oj vad det blir fel. Hoppas ni tolkar bra.
Nu är inte jag familjefar boende i stockholm utan snaranre en "fattig" student i Eskilstuna, men vill ändå påpeka några få saker:
1. En bil för 150.000 sek kan aldrig räknas som förhållandevis billig. Inte när en ny indisk bil säljs för ca 16.000.
2. Jag kan utan vidare besvär storhandla och vingla hem med varorna per cykel. Kan åtminstone ta mycket mer i mina cykelväskor/korgar än jag någonsin kan släpa med mig på bussen.
3. Även en cyklist har att räkna med reparationskostnader. Och en bra cykel kan kosta mer i inköp än en gammal bil.
Ludvig Hoffman:
Som du säger beror allt på vilka antaganden om livssituation som görs. Men det är just det som är poängen. Det går inte att säga att cykeln alltid blir billigare och snabbare än bil.
Det här är blir ett cirkelämne där enda rimliga slutsats är just det jag skrev just nu.
Själv kör jag runt i min Toyota och jag är jättenöjd. Bra, frisk och billig är den (kostade inte ens 30.000 utan bara 23.500). Dessutom är vi två som delar.
Fint.
Det som passar individen är förstås bäst, jag vill mest upplysa om att bil inte är gratis och kostar så mkt mer än drivmedlet.
Samåkning är förstås suveränt.
SVD:s exempel är naturligtvis felaktig: Man bör ta hänsyn till hela vägen från lägenheten till slutdestinationen: t.ex. vägen ur lägenheten, hur mycket tid det ta att hämta bilen från parkeringen och framförallt att leta en parkering i centrum. Om man räknar in detta tar det avsevärt längre tid att bila än att cykla eller åka kollektivt. Cykeln står framför dörren och jag kan starta direkt!
Anonym: Jag brukar handla på CityGross, ca 5 km hemifrån, med endast cykel.
Jag får lätt plats med packning motsvarande två kassar på en cykel – hälften i cykelkorg på sidan bak, och hälften i ryggsäck. Skulle utan problem få plats med en cykelkorg på andra sidan också, men som ensamboende finns det nästan aldrig anledning att handla så mycket, så jag äger bara en korg.
Vill man få plats med ännu mer rekommenderas cykelkärra (cykelkärror för barn rymmer några kassar mat). Kanske svårt att få med barn och mat samtidigt, men då lämnas med fördel barnen hemma först. Eller så handlar man på helgen, med lite mer tid tillgänglig…
Cykel är en livsstil, men det är sannerligen bilen också! Dina inlägg om cykeln Cornucopia har inspirerat mig mycket, och det är jag glad för!
Något väldigt viktigt och som Jakob berör är att det på många sätt är mycket bra för hälsan att cykla lite varje dag. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att man lever tio år längre om man cyklar en halvtimme varje dag jämfört med att inte röra sig något extra alls. (The Amerikan way).
Det blir ju liksom en livsstil. Om man till exempel använder cykeln för att hämta barn på dagis, så har man ju fått motion för dagen när man kommer hem med barnen, och behöver inte lämna dem för att besöka gymet…
Jag lever ej som jag lär, utan detta är ett teoretiskt resonemang. Om det inte var bilar på vägarna hade det varit ännu mycket trevligare att cykla.
Hälsan alltså…
/Kurt
Schablon för bilkörning:
18,5kr/mil(?)
Storhandla går med cykel.
Cykel är jobbigt på IKEA. Låna bil eller hemkörning?
4000 för Gbg-Sthlm med tåg för 5pers?
Valet beror självklart på var i stan man bor, men om man som jag tycker om att cykla och ser en nytta i motionen så lutar det kraftigt åt cykel.
Men visst, de som struntar i miljöaspekten ska inte lura sig själva att det inte finns ekonomiska incitament att välja cykel.
Cykel innebär ingen värderisk.
Fossilbil kan bli värdelös pga högt oljepris.
Miljöbil kan bli värdelös pga teknikskifte.
18:50 SEK per mil är nog utan värdeminskning. 150 000:- -bilen går på ca 40 kronor per mil inklusive allt.
En nyfiken fråga…
Varför har du tunga innehav i oljebolag, om det nu är efter en peak och oljan kommer att sina?
För pendlare med 5-15 km till jobbet rekommenderar jag att ta en titt på en EU-moped.
En någorlunda underhålls- och reparerbar sådan kostar runt 10 000 kr i inköp, går 50 km/h och med rymligt samvete går det t o m att fuska på olika sätt för att öka framkomligheten där trafiken kör fast.
Den får dessutom parkeras gratis på trottoaren eller får plats i en cykelbod.
Ja, man känner sig som en byfåne, men det är det banne mig värt. Alla mina affärskontakter tycker numera det är lite kult att jag valt detta transportmedel (det beror som så mycket annat på hur man presenterar saken).
Vete sjutton om jag efter att ha vant mig vid min föga ståndsmässiga transport skulle hinna med mitt jobb om jag åkte kollektivt, bil eller cyklade.
Jag har halverat min tid 'dörr till dörr' mot alla andra transportmedel. Och åker billigare än allt utom möjligen cykel.
Finns ju dessutom eldrivna EU-moppar…
Oljebolagsaktier. Därför att det bevisligen är en bra affär, pga exploderande oljepris. Hela vägen från när oljan kostade 20 USD runt år 2000 har jag just fått den frågan, "varför oljebolag om oljan tar slut?".
Oljebolagen har "klått index", om vi säger så, särskilt om man cashade hem det mesta 2006-2007.
Anonym, även om du köper din bil kontant så kostar den ränta. Utebliven inkomstränta. Nu blir det med dagens låga räntor förstås inte speciellt mycket på 23 500 för en begagnad Toyota.
Det är ett vanligt misstag att bortse från alternativintäkten när man köper något kontant. Rimligtvis anser man att ägandet av det man köper är värt räntebortfallet, men alla resonerar förstås inte så.
Betänk också att en hel del kommer att ha en bil även om man inte pendlar med den.
Så kapitalkostnad, försäkring, skatt osv kan man för det mesta inte räkna in om inte jobbpendling är den primära orsaken till att man har bil.
Att det sedan rent generellt är billigare utan bil än med är en annan sak
/K
Jag känner många stadsbor som inte har bil, utan de är med i bilpool eller rent av hyr bil när de väl behöver en bil. Detta eftersom de klarat mellanstadiematten och kan räkna ut vad t ex parkeringsplats + försäkring för en bil kostar varje månad i stan, och funnit att det är billigare att poola eller hyra när man väl behöver bil.
På landet är det ovanligare, men det finns faktiskt bilfria även där.
Ja alla har lite olika sätt att tackla vardagen.
Men storstadsbo är ett relativt uttryck -i Svd's exempelområde så känner jag massor som varken har eller behöver bil. Bor man 1-2 mil eller mer utanför stan, ja då är det itne så olikt landsbygden, förutom tätare bebyggelse och lite bättre lokaltrafik.
Tro det eller ej, men bilpooler är ngt man för det mesta måste ta tag i och dra igång, så många finns det ännu inte…
Jag å min sida, som bor ca 2 milu tanför stockholm, har en bil, absolut inte ny men nyARE, och kör mkt mkt sällan till jobbet, max ngn gång i månaden.
Att hyra bil orkar jag inte med, hela grejjen är just att man inte behöver planera om man har en bil – och det faller om man skall boka, hämta och lämna en hyrbil.
Bilpool – om det fanns i vårt område – well kanske, har faktiskt diskutert lite kring det med grannar. Men då jag kör ca 1500 mil om året, det mesta över helger, så tror jag inte det lönar sig – och framförallt brukar bilpooler innefatta löjligt små bilar – inte den mellanklasskombi med 4wd som jag vill ha. Dessutom kan jag inte utrusta bilen som jag vill, och förvara de grejjer jag tycker skall vara där heller. Jag vill dessutom gärna ha vissa modeller då jag byter bil, för att dom är säkra, praktiska, snåla, snygga, har viss utrustning osv – dvs. att köpa en bil är en stor del av grejjen – ngt jag gärna betalar för.
När det gäller grejjen: Transportera sig till och från jobbet så snabbt, smidigt och billigt så möjligt – då åker jag pendeltåg – oslagbart som geografin+familjen ser ut just nu iaf
/K
Okej, som vanligt är det många bilister som försvarar sina transportmedel med att lämna barnen på dagis.
1. När jag var ett barn befann sig mitt dagis ca 200 m från min bostad. Jag har svårt att tro att man måste åka många kilometer för att lämna ungarna på dagis. Därför: gå till dagiset med ungarna och led cykeln. Lämna ungarna och cykla därefter till jobbet. Det fungerade för mig att gå till dagis som barn på 70-talet, jag tror att det fungerar även idag.
2. De flesta jag känner har INTE en bil som kostar 30000 kr utan betydligt mer, d.v.s. de som har bil. På min förra arbetsplats var det en hel del som åkte bil från innerstan till Fruängen, som ligger ca 8 km från centrala Södermalm, cykelvägen. Den sträckan har jag cyklat på 14 min och 20 sek en gång när jag ville se hur snabbt man kan cykla den. Detta är alltså på dåliga cykelvägar med hinder, d.v.s. gående som går i vägen. Cyklar man i normal hastighet tar den max 25 min, vilket är betydligt kortare tid än dörr till dörr om man åker tunnelbana.
3. Idag bor jag i Enskede, några km söder om Södermalm. Eftersom jag har en ganska udda dygnsrytm händer det att jag missar att handla mat i affären här som stänger kl 21. Då cyklar jag till ICA på Folkungagatan (Medborgarplatsen) som har öppet till kl 23. Jag köper bara en kasse mat, men det fungerar utmärkt att ha den på styret utan att jag anser det vara ett problem. Istället cyklar jag långsammare och är ändå hemma inom loppet av max 10 minuter.
4. Enligt undersökningar som har gjorts på hjärt- och kärlsjukdomar bör en vuxen person röra på sig minst 30 minuter varje dag så pass mycket att man tycker att det är jobbigt att föra ett samtal i och med andningen. Undersökningarna visar även att det inte kompenseras av att man tränar 1 timme varannan dag, utan påfrestningen måste ske varje dag. Alltså sparar man tid om man cyklar eftersom man inte måste gå till ett gym för att få konditionsträning. Däremot kan det vara bra att träna övrig muskulatur någon gång i veckan. Vilket man lätt kan göra hemma med några hantlar och en stång att göra chins på. Resten kan man träna utan vikter.
5. Så har vi det med tidsbesparingen igen. Många säger att de åker bil för att det andra tar så lång tid. Min fråga är då: från vad?
Alla som jag känner som har bil är även människor som pratar om att de har somnat framför TV:n (alltså ser de på TV), de är sällan politiskt engagerade, har någon specifik hobby förutom att de kanske mekar med bilen, eller säger att de måste hem till katten för att ge den mat.
Ingen av dessa saker de nämner är livsviktiga. Jag slutade att titta på TV för 10 år sedan eftersom jag inte orkade med att se på mer skit, för 95% av allt som visas är ren skit. Katt eller hund är inget man måste ha för att överleva. Om man verkligen tycker om levande varelser så kör man inte bil. Har man inte har någon hobby så har man ju inget att ha bråttom till. Och barnen? Ja eftersom du slipper träna en massa den övriga tiden, har råd att gå ner i arbetstid, kommer att leva längre eftersom du är i bra form OCH kommer att orka mer eftersom du är i bra from, ja då blir du en fantastiskt förälder. Speciellt om du inte tittar på TV med barnen utan kanske lär dem viktigare saker?
6. Men jag bor så långt från mitt jobb, säger vissa. Jaha, och när blev det mitt problem? Vad är det som ger er rätten att utsätta andra för livsfara och förstöra mina levnadsförutsättningar för att ni har valt ett arbete som ligger långt bort eller för att ni har valt att bo där ni bor.
För ca 10 år sedan bodde jag på Södermalm men jobbade längst ut på Lidingö. Det var ett riktigt skitjobb och jag fick riktigt dåligt betalt. Det tog mig ca 1,5 timme att åka dit kommunalt och 1 timme att cykla, och på den tiden hade jag en dålig cykel. Jag cyklade givetvis. Vissa av dagarna skulle jag repetera musik efteråt, i Solna. Så jag cyklade med en elbas på ryggen till Lidingö, sedan till Solna efter jobbet och sedan hem till Södermalm efter det. En sak kan jag säga: jag har aldrig tidigare och efter det varit i så bra form som jag var då.
Men visst, om man föredrar att vara fet, titta på skitprogram på TV, inte bryr sig om sin omvärld, struntar i om man dör tidigare och inte kan tillbringa tid med sina barn, vill kasta bort sina pengar på bensin och skatter, etc. så ska man givetvis göra det. Om inte annat så är det ju lätt att se hur pass intelligent en människa är. Har en person bil och bor i stan så säger det ju ganska mycket om personligheten.
Go git 'em, Juggen!
Jag har bil förresten.
Cornu, jag vet.
Men du bor på landet, vilket faktiskt är ett betydligt mindre problem än stadstrafiken som är helt djävla onödig. 🙂
Jag tror att problemet är ganska litet om folk som bor i glesbygd har bil, så länge den nyttjas förnuftigt.
Men Juggen, du vet väl att 98% av alla bilägare har tolv barn i dagisålder, bor i Trelleborg och arbetar i Kiruna?
Skämt åsido, hälften av Sveriges befolkning bor inom fem kilometer från sina arbeten och två tredjedelar bor inom 10 km.
Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer
Ja, de flesta bor väldigt nära. När jag läste det du skrivit om avstånden så inser jag att jag färdas betydligt längre med min cykel än vad många gör med bil.
Det är rent av löjligt! 🙂
Bra sida, förresten!
@juggen:
Statistik åsido – alla individer/familjer har olika behov !
Jag kan också irritera mig på dom som tar bilen, tex här på jobbet, trots att dom bara har ett par km hit…Det bästa man kan göra är att propagera för andra färdmedel, tex genom stegtävlingar, snack på raster osv
Själv åker jag som sagt inte bil till jobbet om det inte är ngn grej som skall göras efter eller så – det blir kanske 1 gång i månaden max !
Gillar inte att köra bil i rusningstrafik, tar bara tid och är krångligt och tråkigt – mycket trevligare att läsa en bok eller spela ngt spel på mobilen på tåget. (har 9km till jobbet)
Och huruvida vissa hobbies är "onödiga" kan inte du avgöra . vissa gillar att mecka med bilar, andra tittar på TV eller har hund/katt. Själv gillar jag skidåkning och att bygga på mitt landställe (22 mil bort med 7 km grusväg i slutet – så nej man tar inte tåget dit -särskilt inte med verktyg/byggmaterial…)
F.ö. har jag hört (har inte länk just nu) att de flesta i Stockholm ligger på 0.5-1h pendlingstid – det låter som om det vore mer än 5 km i snitt då ? Om man inte räknar fågelvägen !?! (länken ovan funkar inte för mig)
/K
Klas, prova igen. Länken funkar för mig (även om den dör ibland, ber om ursäkt för det!).
Folk i storstadsområden har längre till jobbet än andra. Den genomsnittliga cykelpendlingen i Stockholm är nio km (se länk). Det tar en halvtimme, och är i allmänhet lika snabbt som att åka kollektivt.
För de som har längre än så kan man ofta kombinera cykeln med kollektivtrafik. 40 procent av landets invånare bor inom 2 kilometer från en järnvägsstation. Större delen av landets befolkning bor inom 5 kilometer från en station. Cykelhantering vid tågresor
Juggen, kul att du gillade sidan!
Många överskattar hur jobbigt det är att cykla, så även jag. Jag minns när en god vän ville cykla till Ikea och jag trodde han var galen. Men det gick jättebra och var jättetrevligt. Kan ha varit en mil.
Väl på Ikea handlade jag åtta bokhyllor, fem soffor och tre sängar, och fick det hemkört. (Ok nu överdriver jag. Men möbelaffärer erbjuder alltid hemkörning, billigt eller gratis.)
Alltså – jag säger inte att det finns många som skulle kunna lägga om sina pendelvanor.
Men olika individer har olika behov.
Jag har provat olika pendlingssätt, och för mig gäller följande tider till mitt jobb som inte ligger i city men närmare stockholm c än vad jag bor(ca 9 km):
1. Bil – beroende på trafik, men normalt sett säkert 40-45 min – åker väldigt sällan bil till jobbet. Har dock gratis parkering.
2. Mc/moped – ca 20 minuter – parkering är såklart inga problem – lätt att köfiltrera också.
3. Kollektivt – ca 25-35 minuter, inkl 15 min promenad. Ibland, särskilt vintertid, så är SL dock usel på att köra tåg (Va snö nu igen !!?) så ett par ggr i veckan är det förseningar från 3-30 min
4. kollektivt TBana + promenad: ca 45-55 min (inkl 20 min promenad)
5. Promenera, ca 1.5 h
6. Cykel, ca 25-30 minuter. Fast jag kan inte cykla lugnt, annars hade jag kunna cykla i vanliga kläder och undvika duschen 2ggr per dag, men då tar det nog 45-55min iaf
Nu har dock ett av barnen börjat på ny förskola – så alla transportsätt utom bil eller kollektivt bli mkt jobbigare och tar mkt längre tid.
Cykel kan nog fortfarande funka, även om jag får lägga på 5 min eftersom dagiset ligger i fel riktning – men det blir iof bara lite mer träning så det är ok….en dag i veckan 8 månader om året dvs
/K
Cyklar som går för fort är ett vanligt klagomål. Den här killen vill sälja dig en gammaldags cykel som man sitter helt upprätt på:
"You sit differently on a Dutch utility bike than on other kinds of bikes still in common use in America. How you sit has a big influence not only on your comfort and capacity to move, but on your mind. Just as laughing and smiling, even forcibly, can help lift a foul mood, sitting utterly upright, head high with your shoulders thrust back to “open your heart” exerts a powerful influence on your mind. It is serene, restorative, dignified. Mix well with endorphins and you’re getting there. I love watching people set off on Dutch bikes for the first time, seeing the initial wobbles of the unweighted handlebars relax a block later into a yogic smile and regal poise."
CleverCycles: Dutchness
Det finns flera såna modeller i svenska butiker, t ex Skeppshult eller Pilen.
Intressant att räkna med arbetsiden som krävs för att finansiera bilen. En gatuparkering i centrala Stockholm kan kosta ungeför 2000 kronor i månaden. Fast det fuskas ju hejvilt med det, för annars blir det svårt att motivera att ta bilen varje dag.
@anonym:
Fast väldigt många som har bil och bor i stan åker bil just pga detta !
På kvällarna är det på de flesta ställen gratis parkering, men på dagtid kostar det skjortan.
Mao kan man inte lämna bilen i stan på vardagarna, utan kör den till jobbet…
@juggen: Ja det är säkert bra cyklar – dom verkar svåra att cykla fort med dock – så då skulle jag bara bli frustrerad – cyklar för övrigt på en MTB så det är inte en racer. Och som sagt en lugnare cykeltur skulle ge en längre restid, och då blir det mkt mindre intressant !
/K
Sorry @Erik S skulle det vara
/K
Det är helt meningslöst att diskutera cykel/bil kostnad. Bilen är för hårt knuten till för många dödssynder.
Fåfänga – Se min vackra dyra nya bil.
Lättja – Jag sitter hellre på rumpan i 20 min än cyklar i 30.
OSV. du kan nog hitta fler.
Och den sista Dumhet – "jag låter inte mina (överviktiga) barn gå till skolan för det är för många bilar omkring skolan" Föräldrar som kör sina barn till skolan.
Totte