Vårtecknen är många på de här breddgraderna nu. Nya individer hälsar våren i stall, lador och hagar. Påskilljorna blommar tillsammans med de först vitsipporna och tussilago. Fåglarna sjunger i vårstressen, och insekterna har tittat fram. Feta humlor far runt och hälsar på blommorna, och de första nyckelpigorna har vaknat och är ute och jagar än så länge obefintliga bladlöss. Fästingarna har man redan tappat räkningen på. Saven har stigit färdigt i björkarna, och ved torkar extremt fort. Och i grönsakslandet är det febril aktivitet.
Men alla vårtecken är inte välkomna. De värsta, värre än fästingar, hittar man på vägarna. Motorcykelmarodörerna kastar sig ut på landsbygdens småvägar i höga farter, farter långt över hastighetsgränserna, och genar i backiga och dolda kurvor. En och annan äldre motorcykelförare är ute och cruisar i lugn och ro med sina exklusivare fordon, ofta HD, men de yngre jagar döden i kurvorna eller mot fronten på mötande trafik. De äldre växte väl upp med Easy Rider, och har en annan inställning.
Hastighetsgränser finns till av en anledning. Man kan fundera på om unga män med motorcykel är ett utdöende släkte, och inte pga peak oil, utan pga trafikdöden, men jag misstänker att det alltid finns nya villiga offer som är beredda att visa sig macho. För vem kan man undra, för speciellt många kvinnor lär inte se dem när de jagar döden.
Måhända att de inte bryr sig om sina egna liv, och inte heller bryr sig om ljudfronten de skänker sin omgivning, men de kan väl åtminstone bry sig om sina medmänniskor. Om inte annat räddningstjänstens personal som får åka ut och plocka upp resterna. Och då menar jag inte från motorcykeln. Granne är ett rätt flexibelt begrepp så här på landet, men jag har en granne som är med i deltidsbrandkåren, och flera gånger fått leta kroppsdelar på våren. En hand där, ett huvud här. En arm.
Själv har jag passerat fler motorcykelolyckor än jag kan räkna upp.
Tyvärr lär väl inte peak oil göra något åt problemet. Kan man betala 100 000-talskronor för en dödsmaskin, så lär några hundralappar för några liter bensin inte spela någon roll. Att leka med döden finns det nog alltid de som är beredda att betala för, oavsett vad det kostar.
I pendeltrafiken ser man inte lika många som man ser längs de populära okynnesrutterna på landet. Å andra sidan är de en viktig inkomstkälla så här års för caféer, småbutiker och bensinmackar på landet.
Och med peak oil kommer det bli mindre mötande trafik att fronta… Finns det någon som har motorcykel som något annat än en leksak?
Det kallas väl frihetskänsla?
17 kommentarer
Det borde gå att straffbeskatta bort en stor del av motorcyklisterna. Jag tänker mig en särskild fordonsskatt på, säg 35 000 kr per MC. Det går att motivera en sådan skatt med den högre olycksbenägenheten.
Dessutom vore det trevligt om alla motorcyklister, vars motorcyklar låter så mycket att man får hörselskador när de åker förbi en på gatan, fick sina motorcyklar konfiskerad för alla framtid om deras motorcyklar låter för mycket.
Jag har alltid funderat över varför dessa män tycker att det är så manligt att vilja ha en stor vibrerande motor mellan benen. Man skulle ju lätt kunna tro att kvinnor skulle ha en större glädje över detta.
Och precis som du säger så kan man undra vem fartdårarna försöker imponera på. Samtidigt brukar jag fundera över på vilket sätt det är en bedrift att ha en motor som låter mycket. Liksom, vem har bestämt att det är en bra egenskap för en motor? Och hur motiverar man den?
Personligen anser jag det vara mycket manligare att cykla, om man nu vill hävda att styrka, kondition och uthållighet är manliga egenskaper.
Det som alltid förvånat mig är varför det inte verkar finnas några decibelgränser för motorcyklar. En vanlig motorcykel låter ju ofta som en personbil med trasig ljuddämpare.
Kräv ordentliga ljuddämpare på motorcyklarna!
Min mor var operationssköterska i sina yngre år (hon dog vid 50 års ålder, det var 1966), alltså för rätt länge sedan.
Hon berättade en gång att påsken var en hemsk tid i hennes jobb. Det var då en strid ström av sönderslitna unga män började komma in för operation efter någon av de många motorcykelolyckorna i helgen.
Kanske är det något bättre nu, vi har bättre vägar och bättre hjälmar och annan utrustning. Men jag håller med Cornucopia, man blir dödligt förskräckt när det plötsligt, nästan utan förvarning, dånar till och man blir omkörd av en motorcyklist som ligger sådär 50 km/tim över fartgränsen.
dödsmaskin?
Själv står jag ut med dessa människor som söker lite spänning i vardagen. Visst många av dom tar inte mycket ansvar, och visar brist på respekt.
Men, det finns något som irreterar mej mer nu när sommaren står för dörren. Fjortisar på mopeder, EPA-traktorer och husvagnar. Det är fanimej så mycket värre än motorcyklisterna.
Rädslan för döden är överskattad, precis som livet. Livet efter detta är alltid bättre än nuet. Kör så det ryker o sen dö.
Jag seglar hellre.
Mvh
Du säger “Finns det någon som har motorcykel som något annat än en leksak?”, nu generaliserar du lite väl mycket.
Bosätt dig i storstan och pendla genom rusningstrafik med bil så inser du också att mc inte bara är en leksak. Man sparar både tid och behöver inte betala vägtullsavgifter.
Hahahahihi, nu kändes det som en väldig massa medelålders gubbar här! Och en stor skopa allmän generalisering!
Visst finns det vansinnesförare på mc, precis som i bil. Den största skillnaden är att mcförarna är farligast för sig själva medans vansinnesbilisterna är en större risk för sin omgivning.
Jag är fd motorcyklist (numera småbarnsmamma och därmed utan tid) och tillhörde det stora mellanskiktet som varken har sk glidare eller sportracer. Visst, att åka motorcykel handlar till 99% om nöje, men för det stora flertalet räcker det att köra lagligt, bara vägen blir tillräckligt liten och krokig. Bilister får man utgå från att de inte ser en, för de tittar bara efter andra bilar. Nöjet att köra motorcykel är ungefär det samma som att åka slalom, vattenskidor eller rida för den delen.
I går åkte vi hem från norra Dalarna (där vi varit och hälsat på goda vänner, bott i en fäbod utan el och vatten och åkt snöskoter så mycket vi kunnat…) Vägen hem var i stort sett i samlad tropp, alla påskfirare. Ändå finns det tungt lastade familjebilar med takbox på som anser sig ha så bråttom att de måste trotsa den mötande trafiken för att köra om. Hur mycket snabbare kommer de fram egentligen? Men de utsätter både mötande bilister och de andra i kön för stora risker. Vilket nöje har de av sin körstil? På trafikradion hörde vi om olyckor där bilar frontat, 10 skadade i två bilar, brådskande ambulanstransport osv…
Och ja, det finns decibelgränser för motorcyklar. Sedan finns det ju vissa som tycker de är häftigare om de låter mer.
Anonym, du känner som MC-förare förstås till trafikreglerna. Bland annat får en MC inte tränga sig emellan bilar i bilköer, utan skall ligga bakom andra bilar, precis som en bil.
Och sedan skall man hålla hastighetsgränserna.
Därmed går det inte snabbare att pendla med en MC, om man nu då inte bryter mot trafikreglerna. Att du hävdar att det går snabbare att pendla med MC visar väl bara ytterligare på hur oansvariga MC-förare inte sällan är.
Cornu. Du har ett horn i sidan till MC-förare helt klart. Dom flesta är väldigt bra trafikanter. Kanske bättre t.o.m än bilister generelt. Många MC olyckor beror t.ex. på bilister.
Coola ner dig lite.
Mvh
Ä-fan,
att man inte vill få en MC i sidan, innebär inte att man har ett horn där…
/Påskharen
Cornu skrev: Anonym, du känner som MC-förare förstås till trafikreglerna. Bland annat får en MC inte tränga sig emellan bilar i bilköer, utan skall ligga bakom andra bilar, precis som en bil.
Du har fel där, finns det plats för en trafiksäker omkörning så är det tillåtet.
Vid köer på vägar med fler än två körfält och som har hastighetsbegränsning på max 70 km/h så får en MC köra om mellan körfälten i samma riktning. Det är också tillåtet för en MC att kryssa mellan vänster sida av vänster och höger körfält i samma riktning på en fyrfilig väg så länge hastighetsbegränsningen är max 70.
Jaså.
Vad jag vet så gäller precis samma trafikregler för filbyten etc både för motorcyklar och bilar. Motorcyklar får varken köra om på insidan (väggrenen) eller knö sig mellan två filer, vilket är den vanligaste taktiken som MC-förare använder vid kö. Sick-sacka får även bilar göra om det är 70. Men inte hitta på en egen tredje fil.
Heheh, så vi har mc hatare här =)
Jajaa, vi kan juh inte alltid hålla sams =)
Mjaa.. då jag själv kört MC tidigare så förstår jag tjusningen. Om man nu ska ha motor och endast transportera 1 eller 2 pers så är det lite vikt och allt det där. Hur mkt koldioxid en mc släpper ut känner jag dock ej till?
Nu är det väl så att man har väl blivit lite äldre och insett att man troligen inte skulle bli så långlivad om man fortsatte att köra. Så kör inte längre.
Nu får jag väl känna mig hatad,, men jag erkänner… Jaa. jag gillar fart, sorry.. Men jag har hittills inte skadat någon. Och nu har jag blivit rädd om mig så utsätter mig inte för samma fara längre.
Skulle väl möjligen vara skidbacken dårååå..
Vad jag dock stör mig på är tvåtaktsmopederna som spyr ut massa avgaser. Cyklar man själv får man hålla andan ett bra tag innan luften blir andningsbar igen. 2-taktarna borde förbjudas.
Vad gäller ljud, så fanns det iag regler på ljudnivå när jag hade MC. Att folk sen plockar bort ljuddämpning och liknande får polisen beivra.
Är man dum och kör med dålig ljuddämpare blir grannarna bara förbannade om man kommer hem sent ngn kväll (och därmed väcker dem).
PD
Jag har min motorcykel både som nytto- och leksak…
Inte för att den går i 200 kmh direkt – det är en 650cc offroad med ca 40 hk – men det duger för mig.
Grusvägar är det som är roligt – självmordsuppdrag på trafikerad väg förstår jag mig inte på lyckan med…
Som pendlingsfordon i storstad är det dock suveränt !
Smidigt, lättare att ta sig fram, inga parkeringsproblem, och mer bensinsnålt än en bil…
När det gäller ljudet så erkänner jag min synd – tyvärr låter min tillbehörsdämpare alltför mkt – jag har letat efter en som ger bra prestanda men mindre ljud – dom är för dyra dock… Orginal kör jag förvisso med ibland också – men då lider motorn av “strypeffekt” och går inte riktigt rent.
Men som tur är kan man undvika att dra på i bostadsområden så slipper folk iaf höra det högsta skränet även om jag inte kan ta bort “poff-poff-poff”et på lågvarv… 🙂
/K
@FLute: Problemet är att det finns FÖR hårda begränsingar.
Många vill att hojen skall låta lite som en MC iaf – men symaskinerna som leveraras idag byter man ofta dämpare på (självklart byter man tillbaks till besiktningen – precis som sportbilsfantasterna).
Hade man tillåtit LITE mer ljud så hade nog iaf hälften av ägaran inta monterat på tillbehörsdämpare och en del av de som låter värst försvunnit !
/K
@Gustav: Du läste den senaste statistiken va där bilisterna har funnits orsaka 6 av 10 mc-olyckor !!?
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilister-orsakar-sex-av-tio-mc-olyckor-1.11090
Men egentligen är det tyvärr så att en ung man på sporthoj har sämst odds.
Kör man en hoj som gör 0-130 på 1ans växel på ca 4 sekunder och själv är en hormonstinn kille så med ganska begränsad självbevarelsedrift så ligger man risigt till enligt statistiken…
/K