DDR Airlines får lite uppmärksamhet i SvD. Det är ju kul att någon annan också uppmärksammar den orimliga ekvationen i att förlita sig på affärsresenärer samtidigt som vi är i recession och sannolikt depression pga den värsta finanskrisen på 80 år, eller kanske någonsin?
SvD går naturligtvis inte in på peak oil, och att varje försök till återhämtning i världsekonomin kommer leda till exploderande oljepris och med det punktera alla framtida vinster för flygbolagen.
Just SAS har varit notoriskt usla på att hantera sina bränslepriser. När oljan gick över 40 USD 2004 så fnissade man och sade att man körde ohedgat, för oljepriset skulle ner. Sedan blev det lite väl blött i byxorna när oljepriset inte föll tillbaka, och SAS hedgade istället sina bränslepriser i somras. När oljan stod på topp. Nu var inte SAS det enda flygbolaget som gjorde så. Eftersom flygbranschens framtid bygger på oändliga och aldrig minskande tillgångar på fossila bränslen, så kan man aldrig ens tänka tanken att den fantasin just är en fantasi. Och man kommer sitta där på pottkanten igen och undra vad som hände.
Dessutom kommer peak oil att krossa varje försök till återhämtning i ekonomin. Vi kanske periodvis kan få något enstaka år av tillväxt, innan den begränsade tillgången på den olja som behövs för ekonomisk expansion slår undan benen på ekonomin igen.
Det är synd att staten inte lyckades sälja sin andel i skräpet i höstas. Det är vi skattebetalare som får betala kalaset. Varför skall staten alls äga ett flygbolag? DDR Airlines? En fyra personers svensk familj får via skattesedeln betala 576:- SEK för att trygga SAS överlevnad en kort period till, och se till att en minskande skara affärsresenärer kan fortsätta äta matsmulor på porslin, medan en åldrande LAS-skyddad kabinpersonal haltar runt på kryckor.
Nej, nu skall jag dra på mig statsgerillakamouflagekläder, inklusive huva på huvudet, och så skall jag gå ut i förorten och kasta sten och känna mig kränkt om någon polis ser snett på mig eller säger nedsättande saker om mig till en kollega.
6 kommentarer
Just hur ett framtida ekonomiskt system skall kombineras med peak oil är väl en ödesfråga.
Enda vägen att undvika konflikter och bevara de viktigaste delarna av vår välfärd blir väl genom samverkan över gränserna.
Johan
Apajävel var verkligen inget bra ordval.
Inget bra ordval men det sades i bussen och ej till personen ifråga. Dessutom var just apajävel benämningen på “mannen” i den randiga tröjan dvs Gustav från Höllviken. Man kan kanske tänka sig att det är något påfrestande att bli utsatt för stenkastning, slangbomber( kan kanske liknas vid handgranater), molotov-cocktails etc och att man då när adrenalinet flödar säger sådana saker i bussen till sina kollegor. Men visst, kräk, svin eller något liknande hade kanske varit bättre…
/Tillsats
Peak fossil oil är ju på väg … men det görs lovande försök att flyga med jatropha istället …
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=1271380
Interflug. Så hette DDR Airlines när det begav sig.
Mycket naken aluminium i inredningen på deras ryska maskiner och mycket korv i maten, men lika säkert statistiskt som västbolagen. Och intressantare!
“och bevara de viktigaste delarna av vår välfärd blir väl genom samverkan över gränserna.”
Knappast troligt att nagon vill samverka med arbetsskygga svenskar. Ni ska nog losa era problem sjelva.