Som jag skrev tidigare så var tisdagens besked kring Saab inte något klargörande. Ett citat
” Det är inte orimligt att GM sätter Saab i omdelbar konkurs eller rekonstruktion inom någon vecka om svenska staten inte skjuter till pengar.”
Det tog inte ens någon vecka. Det tog två dagar. Så jag hade fel. Förlåt.
SAAB Automobile har nu lämnat in ansökan om rekonstruktion och konkursskydd. Detta motsvaras för övrigt av den ofta felöversatta amerikanska chapter-11. Som jag uppfattar det är chapter-11 liktydigt med en svensk rekonstruktion, medan amerikanska chapter-7 är liktydigt med svensk konkurs.
I USA finns det även möjlighet för privatpersoner att söka chapter-11 eller chapter-7, vilket ju inte finns i Sverige. I Sverige blir man inte av med sina skulder som privatperson. Det kan alltså vara bättre att ta lån via ett egenägt aktiebolag, som man åtminstone får sätta i konkurs om det kniper. Exempelvis låta ett bolag äga villan, och hyra villan av bolaget. Faller priset under belåningen kan man sätta bolaget i konkurs och därmed bli av med skulden, istället för att få den hängande över sig resten av livet. I teorin iaf. Fast om den svenska skattelagstiftningen tillåter sådant vet jag inte. Eller banken.
Att gårdagens styrelsemöte hos Saab drog över på tiden berodde tydligen på att fackombuden pumpade bolagen på all möjlig ekonomisk information. Kan det verkligen vara så att facket vill använda sina miljarder till att ta över Saab? Bolaget bränner ju en halv miljard i månaden, så IF Metalls krigskassa om sex miljarder skulle ju faktiskt räcka för att driva Saab ett helt år. Och det är ju tydligen en lysande affär att ta över Saab enligt alla vänsternissar.
Nej, som vanligt vill vänsterfolk att AFP skall användas, Annat Folks Pengar.
Rekonstruktion är väl det bästa alternativet för Saab i det här läget. Konkurs kan man därmed skjuta upp några månader. Frågan är nu bara om vi får en våg av rekonstruktionsansökningar från alla fordringsägare också? Och vilken underleverantör kommer vilja leverera till ett Saab som inte betalar för sig?
Fast rekonstruktion handlar ju också om AFP. Trots allt så snor man alla fordringsägares pengar, iaf under rekonstruktionsperioden.
Saab skall komma ut med tre nya bilmodeller de närmsta två åren. Med bästa fingerspitzgefühl så handlar det om en stor SUV, en stor bensinslukande familjebil, och en bensinslukande lite exklusivare sportbil. Jag saknar ord.
11 kommentarer
Nu är du på G igen Cornucopia!
Slutklämmen på SAAB-inlägget är riktigt härlig. Du är specialist på att vara saklig men samtidigt ironisk och humoristisk – det är inte lätt i text. I synnerhet inte att få det att funka bra. Hyllning!
/Mr. Anonymous
Våran regering består ju bara av zionister.
http://www.youtube.com/watch?v=Axc_A6Sq77o
Dom tror verkligen att deras regering är svensk,, Typ Maud ,Calle,Leijonborg,Reinfeldt osv Dom kan inte ens se att dom är Zionister.
Sen undrar dom varför landet är påväg käpprätt åt helvete
Anonym 10:32 – definiera zionist och på vilket sätt det skulle vara dåligt!
En bank går nog inte rikgit med på att låna ut lika stora procentsatser till ett AB som till en privatperson…
http://www.nytimes.com/aponline/2009/02/20/business/AP-EU-Sweden-Saab.html?_r=1
Mycket riktigt Cornu, NYT översätter också rekonstruktion till Chapter 11.
Inget smakar så gott på vänsterkanten som AFP.
Anonym 10:32
Ta du och kryp ner och lägg dig under din sten igen och fundera ut vad du vill säga.
Cornu, har du någon teori om varför Peyto sjunkit som en sten senaste dagarna? Kan den massiva nedgången bara bero på den sänkta utdelningen?
Hela fossilgassektorn går ner, så det är nog mer råvaruprisrelaterat.
Tack för det svaret. Är det inte dags för en liten uppdatering om kanadatrusterna snart, vore intressant att höra om du har några nya idéer och tankar om dessa.
http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/21/vad-pagar-pa-saab-bakom-ryggen-pa-regeringen/