Inför tisdagens dödslinje för GM, Ford och Chrysler att lämna in omstruktureringsplaner för att kvalificera för ytterligare statliga amerikanska nödlån, så går rykteskarusellen att GM tänker söka konkursskydd, chapter-11, och den vägen bli av med alla sina skulder och kunna likvidera oönskade delar, kanske inklusive Saab Automobile.
På köpet blir man av med miljarder i pensionsåtaganden, och snuvar förstås inte bara banker och övriga långivare på pengar, utan även underleverantörerna.
Samtidigt kan man nog se detta som ett utspel för att få den amerikanska regimen att fortsätta kasta (någorlunda) bra pengar efter dåliga.
Som vem som helst kunde räkna ut, så var nödlånen i december vara krisplan ett av hundra för bilindustrin, och även om de får ytterligare nödkrediter i veckan, så skjuter det bara upp problemen några månader till. Ur det perspektivet kanske det är bättre att GM gör plågan kort och tar livet av sig själv i nuvarande form omdelebart. Även om det innebär slutet för Saab Automobile.
Hur börsen kommer reagera på det här vet man aldrig. Vill man så kan man reagera positivt, eller så utlöser det sannolikt en konkursvåg bland underleverantörer och fordringsägare och den tillfälliga andepausen i finanskrisen tar slut. Och med det kan hela nystanet av företagsrelaterade kreditderivat krascha (CDO:er, Collateralized debt obligations, en krasch som får nuvarande bolånerelaterade finanskris att framstå som en lätt sommarbris.
Försäljningen för Chrylser har fallit 55%, GM 49% och Ford 40%. Toyotas försäljning i USA föll med 32%, Nissan 30% och Honda med 28%. På en månad. Det är den fjärde månaden på raken som försäljningen fallit 30% eller mer, iaf för de amerikanska bolagen. Det finns ingen industri som kan överleva ett sådant försäljningsras utan att det blir konsekvenser. Däremot steg USA-försäljningen för Subaru med 8% och Hyundai med 14%.
På hemmafronten så har Veckans Affärer, eller iaf deras medarbetare Cecilia Aronsson och Pekka Kentää, fått ännu större hål i huvudet. De gnäller nu över att bankerna inte sänker bolåneräntorna tillräckligt. Men snälla Pekka och Cecilia, det är ju just för låga räntor och därmed för låg prissättning på risk som orsakat finanskrisen till en början. Man löser inte Pekka och Cecilias problem med för stora bostadslån genom att sänka räntorna. Har man köpt dyrt, och inte klarar av 2.55% i ränta som man nu får från Swedbank på sitt 3-månaderslån, så är det inte bankens fel. Eller det kanske det är, men för att klara sig någorlunda helskinnade måste svenska banker ta bra betalt av kunderna. Har du inte råd med bostaden, flytta. Kanske till Trollhättan, där lär husen bli billigare om Saab lägger ner. Å andra sidan är Saab Automobile i Trollhättan en lagom liten bilfabrik för den som vill starta från ny kula med t ex tillverkning av rena elbilar framöver, och kan man köpa konkursboet för några kronor så kan det vara attraktivt.
Gnäll inte på banken. Så här låga har väl inte bolåneräntorna varit förut?
Det är dags att betala över ett decennium av lättvindiga krediter, låga räntor och överkonsumtion. Det betalar man genom att göra sig av med sina skulder. Amortera på huset, eller för den delen gå i konkurs som GM kanske försöker sig på. Först när skulderna i systemet är hälsosamt låga igen kan vi vända upp mot en tillfällig återhämtning i ekonomin, tills resursbegränsningarna som bla peak oil utgör sätter stopp igen.
8 kommentarer
De företagen med deras SVENSKA underleverantörer har sammanlagt 140,000 anställda. Går både Saab och Volvo under kan man med enkelhet säga att 100,000 av dessa kommer att bli arbetslösa.
Jag gjorde en beräkning på detta i min blogg (tryck på mitt namn) där man ganska snabbt inser vilket pris det har på oss skattebetalare att låta dem gå under. 2,8 miljarder kronor i månaden kommer det kosta.
Är det då helt vansinnigt att tänka sig att ett LÅN (något som betalas tillbaka dvs) på 5 miljarder kronor inte skulle vara en bra investering? Kolla in mina beräkningar och tänk till en gång till. Det är inte så enkelt som du vill tro. Och dina skattepengar kommer att gå åt ifall Saab och Volvo går under. Det enda tillfället de KANSKE inte går åt är ifall vi ger dem ett lån. Annars kan du vara säker på att du, jag och hela Sverige kommer att bli lite fattigare.
Aldrig hört talas om varvskrisen? Mycket skrik för lite ull.
Saab sålde 955 bilar i USA i januari 2009. Volvo sålde 2910. Hur hade du tänkt att den utvecklingen skall ändras av att Saab och/eller Volvo får lån?
För övrigt, om det är en så strålande affär att låna ut pengar till dem, så antar jag att du står på kö och redan anmält intresse att låna ut?
Oscar, jag hittar då ingen uträkning på din blogg?
Jag håller nog inte med dig Oscar. Att hålla företag under armarna som inte klarar sig är att belöna inkompetens istället för de företag med kompetens.
Varför tror du Volvo AB sålde Volvo Personvagnar, joo för att man inte trodde det fanns en framtid där (man gjorde antagligen rätt, med facit i hand) = Bra ledning i Volvo AB?. För hård konkurrens etc. Man gjorde inte tillräckligt attraktiva bilar. Har det ändrats?
-Nej, uppenbarligen inte, man säljer för dåligt och har för liten volym.
Hade Saab varit något att ha så hade dem givetvis blivit uppköpta vid det här laget… Om du och andra brinner för deras framtid så gå ihop och stöd dem själva med en viss procent på vinst etc..
Men låt oss som inte tror på deras framtid stå utanför..
De som blir arbetslösa måste komma med nya ideer som står sig.
Kanske någon vill köpa upp konkurrsboet och börja med andra affärsideer.. Marknaden måste bestämma.
Man ska inte belöna inkompetens till kostnad av kompetenta företag. Då får man problem som i det längre loppet är förödande.
PD
Tänkte skriva ett eget inlägg på min blogg men din säger ju ALLT vad jag tycker just nu. Håller med i allt faktiskt.
Jag såg första inlägget och all respekt för åsikten men jag håller inte med. Lån är definitivt inte lösningen. Den här finanskrisen är bara i sin inledande fas och det är en mycket mycket kraftig krängning på gång av “färjan” om vi låter oss vara passagerarna på en färja som är vår välfärd och den tillvaro vi känner till.
Man ska komma ihåg att pengarna i fråga kommer göra lite nytta när allting står still. Fraktbolagen vill inte frakta. Oljebolagen vill inte investera. Länder vacklar och deras invånare förlorar jobb och får minskade möjligheter att konsumera. Vad som väntar är inget annat än en global depression!
För att göra saken värre så är vi nu del av ett samfund som kräver mindre protektionism och mer samverkan, vilket i sig inte är problemet. Problemet är att man vill att vi ska konsumera mer (istället för att uppmana till inhemsk produktion). Var ska man få pengarna ifrån? Med de låga räntorna kommer folk som redan har dåligt med pengar att låna mer o mer o mer och när den RIKTIGA bubblan spricker vilket är inom en mycket snar framtid kommer räntorna att rusa så vad som väntar är en katastrof.
För att förstå vidden av problemet måste man gå till finanskvarteren på Wall Street och se vad som skapats av dessa bolån som gavs ut i USA. Vad det delvis handlar om är ett gigantiskt svart hål av krediter som är flera gånger större än den globala BNP. Innan det uppnås en jämvikt i detta så kommer vi se katastrofala händelser äga rum. Detta baserar jag på vad jag läser att länderna gjort hittils. Att kasta pengar in i systemet för att skapa mer krediter är som att släcka elden med bensin bokstavligen talat. Hittar faktiskt ingen bättre liknelse.
Så mycket som jag tycker det är tragiskt, för alla som jobbar inom bilindustrin, och vill verkligen att det ska lösa sig så handlar det inte om situationen i bilindustrin. Det handlar om var vi befinner oss här och nu och då menar jag allihop. Världen har stannat upp och det finns inga lån, räddningspaket, stimulanspaket eller åtgärder av finanspolitisk karaktär som kan få igång det. Vad som måste till är ett globalt systemskifte, jag vet.. NWO-konspirationer börjar flöda nu men faktum kvarstår att det system vi känner till idag är helt kaputt. Inga indikatorer på finansmarknaden pekar åt rätt håll. Psykologin som utspelar sig på börsgolven kan bara jämföras med en psykos där ingen vet ut eller in vad som händer och är på gång.
Finanskrisen går över, och guldet börjar påminna väldigt mycket om tulpanlökarna.
Läs inte detta innan du går och lägger dig.
http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/4623525/Failure-to-save-East-Europe-will-lead-to-worldwide-meltdown.html