Dagens okonventionella privatekonomiska tips av veckans sju utlovade är att cykeln är snabbare än bilen, när man räknar in tiden man måste jobba för att betala bilen. Otroligt, men sant. Vi är alltså bilens slavar, inte tvärt om.
Kostnad för bil
Personen i exemplet har 2 mil till jobbet, och snitthastigheten över hela sträckan är 80 km/h. Det tar alltså bara 15 minuter att köra. Bilen i exemplet kostade 150 000:- i inköp, ränta 4% och drar 0.7 liter bensin milen, lägre än det svenska snittet på 0.8.
Kostnad per månad med 21 arbetsdagar blir
Ränta 500:-
Värdeminskning 1500:- (lågt räknat)
Bensin 11*21*4*0.7=647:-
Försäkring 800:- (storstadsområde, helårsförsäkring 9600:-)
Däckslitage 250:- (Fyra nya däck om 1500:- var 24:e månad)
Service 400:- (En service a 4800 om året)
Vägskatt 250:-
Totalt: 4347, eller 207:- per arbetsdag, eller 40:- per mil.
Lön
Personen i exemplet tjänar ca 22000 efter skatt, dvs är över medelavlönad runt 30 000 i lön. Det innebär att på 168 arbetstimmar erhålls en timlön på ca 130:- efter skatt.
För att jobba in 207:- till bilen varje dag så måste personen alltså jobba i 1.59 timmar av dagens åtta. Total restid blir alltså 2.09 timmar när man lägger till 30 minuter i bilen varje dag. Det är bara det att en del av restiden spenderas på arbetsplatsen, arbetandes av bilkostnaden.
Cykel
En vältränad cyklist, dvs en som cyklar till jobbet varje dag, cyklar två mil på en timme. Har man en reclinercykel eller är extremt vältränad kan det gå ännu fortare.
Cyklisten tar alltså bara två timmar på sig att ta sig till jobbet, mot 2.09 för bilisten. Cyklisten kan alltså gå ner i arbetstid, men ändå få ut mer pengar än bilisten, närmare bestämt 0.09 timlöner om dagen, eller 11:70 SEK om dagen. På tio år blir det 11*21*11.7*10=27027:- SEK utan ränta, med en månads semester varje år. Cyklisten går ner 7.5h i arbetstid varje vecka, och kan därmed vara borta lite drygt 11h fyra dagar i veckan, men vara helt ledig på t ex måndagar eller fredagar. Genom att bara cykla till jobbet fyra dagar istället för åka bil fem, så blir tidsbesparingen ännu större, specifikt två timmar över till annat varje vecka, som bilisten spenderar på jobbet eller i bilen. Förutom pengarna.
Om nu bilisten har en vräkigare bil så blir skillnaden ännu större. Ränta och värdeminskning ökar, och antagligen stiger övriga kostnader också.
Pga de fasta kostnaderna för bil, bla årlig service och vägskatt så går ekvationen till cyklistens fördel ju kortare sträcka det rör sig om. Och vid kortare sträckor brukar medelhastigheten för bilen sjunka pga ökad andel statstrafik, i exemplet blåser man på rejält på motorväg för att kompensera för statstrafiken i början och slutet. Brytpunkten för när det lönar sig att cykla ligger ungefär vid två mil, förutsatt snitthastigheten 80 km/h för bilen. Har man en billigare bil sjunker förstås siffran. Samtidigt är lönen en variabel också. Och reparationer. Visserligen kan en begagnad bil för 40-50 000:- göra att man inte behöver binda upp kapital eller ta lån, men samtidigt får man räkna med rejält höjda reparationskostnader. Ett avgassystem där, en växellåda här osv.
En besserwisser påtalar väl att cykeln kostar. Ja, men de flesta har redan en cykel, även bilisten. Och däckslitage på cykeln är försumbart.
En besserwisser påtalar väl också att det inte finns någon som dagligen cyklar två mil till jobbet. Jo, det gör det. Jag hade en granne som cyklade 25km till jobbet varje dag, och sedan 25km hem igen. Och det är bara en i mängden, jag har haft kollegor som cyklat 10 respektive 15km till jobbet varje dag, där alternativet hade varit långsam stadstrafik för bilisten och ekvationen är ännu bättre. De här personerna hade vanliga cyklar, inte några special- eller märkescyklar.
I extremfallet, t ex en ung singel, så kan man cykla till jobbet och jobba heltid. Spara undan hela beloppet varje månad. Säg 4000:-. Det blir 480 000:- på tio år, utan ränta. Börjar man vid åldern 25 så har man tillsammans med övriga tips tidigare i veckan till 35 års ålder slitit ihop över 600 000:- utan förräntning. Placerar man bra så har man en miljon. Och då har jag tre tips kvar denna veckan.
Dessutom kan den som cyklar till jobbet varje dag med fördel kasta bort det där gymkortet, vilket gör det hela ännu lönsammare. Och när man cyklar kan man lyssna på radio, ljudböcker, musik etc, så tiden är inte bortkastad.
På icke-köpet får man en bättre hälsa, och utgör betydligt mindre miljöbelastning, från gruva eller oljebrunn till asfalterad körbana. Dessutom kommer inte peak oil innebära några som helst förändringar för cyklisten, utom möjligen färre bilar att ta hänsyn till. Ur ett peak oil-perspektiv sätter jag också 2 mil som en gräns till nödvändig service om man bosätter sig på landet. Mer om det i en annan artikel senare.
53 kommentarer
Det här var nog det bästa jag läst på länge 🙂 En perfekt rubrik, och en slagfärdig text. Den som en gång cyklat 2 mil vet att det varken är utmattande eller tar så jättelång tid. Det är kanske lite obekvämt om man inte är van det, bara.
Bra skrivet, bra tips för bilen är dyr, dyrare än vad folk i allmänhet vill kännas vid. Jag har själv oftast kört nyare bilar men har halverat vår bilkostnad genom att välja en äldre (dock mkt välvårdad och bekväm) bil med avsevärt lägre värdeminskning, köpte den kontant så ingen räntekostnad, kanske en alternativkostnad men även den lägre med dagens räntor. En billigare bil och med pengar på banken så går det fint att köra med endast trafikförsäkring. Gör man basservicen själv (oljebyten, filter etc) kostar det en bråkdel och går snabbare än att lämna in på verkstad. Du är vad du kör säger man och ja, det har svidit och kommmentarerna har varit många, speciellt då vi haft rätt fina bilar tidigare. Jag brukar säga att jag föredrar pengar på banken hellre än att bränna dem på värdeminskning. Jag är nöjd och fler i min bekantskapskrets har följt efter.
Nja, jag tycker tipsen känns krystade. Sorry to say. Det här känns mer som något producerat under en vad-ska-jag-komma-på-härnäst-situation. Cykeln kostar också, växlar går sönder (även om det är en enkel cykel), den rostar etc. Och ska man ha en ljudbok bör man väl i så fall ha ex. en iPod, och den kostar etc.
Dina tips blir på sina håll att likna vid dumsnålhet. Samtidigt kan man undra vilket priset för livskvalitet är. Enklare exempel, ex. som att byta bort SUV:en mot en liten enkel miljöloppa torde dock inte ge särskilt försämrad totalnytta för de flesta. Det är ett bra tips för dem som tidigare hade SUV. Men det är klart; många har väl sådan bil för att bli lite längre.
Nåväl, din blogg är den enda jag läser på grund av dess höga kvalitet, så ta inte kommentaren ovan alltför hårt.
/Mr. Anonymous
Follket kan ju i alla fall börja me att cykla till gymmet som ligger 2-3km bort.
Mr Anonymous,
att cykeln är snabbare än bilen räknade jag ut för många år sedan, inget nytt där.
iPod? Har du en mobiltelefon inköpt de senaste åren så kan den spela musik (och ljudböcker) och innebär alltså inte ngn extra kostnad.
Vad gäller dumsnålhet så handlar det väl mer om att väcka tankar på att alternativ faktiskt fungerar.
Vad skall man säga..
Du passar till Kung Cornu!
Många vill leva i edert rike, odlandes jorden och skogen, lyssnandes på fågelsång utan för mycket mekanisering och oljud.
Gören er redo, snart kommo edra underdåniga undersåtar med sina tält och sin arbetskraft, redo att börja leva! (ej endast slava som tidigare)
/intresserad
De flesta behöver väl bilen till mycket annat än att bara åka till jobbet med. Och har man bilen ändå kan man lika bra ta den till jobbet också.
Ett bra alternativ för många kan vara att hyra bil om man inte kör så ofta eller dela bil med någon. I flygklubbar delar man på flygplan och många samäger båtar. I Australien kan du bli medlem i exklusiva båtklubbar som hyr ut stora dyra båtar på flera ställen till sina medlemmar. Samma finns för dyra bilar.
Varför ska man äga allt själv?
Bra tankar och att få folk att fundera i dessa banor.
Dock tycker jag ditt räkneexempel haltar lite. Bilen använder ju många till så mycket annat än att bara transportera sig till och från arbetet. Räknar du alla fasta kostnader på arbetstransporten, blir ju nöjesåkningen, semestern, inköpstransporterna osv rätt billiga. Och vice versa.
Dessutom är det ju inte säkert att man alltid kan cykla. Snöväder, storm, transport av något till/från arbetet, stukad fot eller nåt annat hinder. Har man ingen bil, kanske man måste ta taxi till jobbet nån gång då och då?
Bra skrivet cornucopia.
Jag gillar cyklar men känner inte till reclinercykel?
På sommarn när jag är ledig cyklar jag snitt lätt 3 mil om dagen bara genom att ta mig till olika ställen (badstränder, matställen och träningställen etc) och då bor jag ändå i “staden”. Jätteskönt att cykla, förutom alla j-vla avgaser man behöver dra i sig… Speciellt tvåtaktar mopparna som spyr ut skit, suck.
Vintern, inte lika skönt att cykla dock 🙂
Äger en billig pålitlig bil som jag få ta mkt skit för :). “Är det inte dags att byta snart?” Alltid kul att skämta om ens bil etc.. Men de bjuder jag på. Behöver inte vara de minsta rädd om den. Kör den relativt hårt stundtals, kul. Trafikförsäkring. Perfekt. Först när jag har ordentligt med passiva inkomster som lätt driver runt en fläskigare bil lär jag byta.
Hah, bilen ser fattig ut.. om folk bara ana hur tät jag e.. Its a shallow world..
PD
PD, oftast är enda skillnaden mellan han med fina bilen och han med den fula storleken på skulderna.
Samma sak när det gäller bostaden. Fiina huset har högre skuld än lilla fula.
Nu är ju just bilen en enorm statussymbol och ett sätt för osäkra människor att hävda sig mot sin omgivning. Lånta fjädrar.
Glöm inte att det på många arbetsplatser inte duger att lukta svett, så det krävs dusch och klädombyte varje dag. Sedan är det ju också så att många uträttar olika ärenden efter jobbet, handlar mat o.s.v. Då duger det inte med cykel eller hur?
Man sparar också tid genom att inte ligga på sjukhus i hjärtinfarkt. Cykelkärra finns för inköpsändamål.
Recliner, eller recumbent som sådana cyklar kallas är väl inte direkt billiga. Men de är snabba och bekväma, så snabba att de är förbjudna i cykeltävlingar. Förutom lägre luftmotstånd så använder man ju även mag- och ryggmuskler när man trampar en sådan, vilket alltså kan dubbla styrkan.
Från Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Recumbent_bicycle
A recumbent bicycle places the rider in a reclined position. For most enthusiasts the advantage is ergonomic; the rider’s weight is comfortably distributed over several square feet of the back and buttocks. On a conventional upright bicycle, the body weight rests on a few square inches of the sit bones and the hands. Most recumbent models also have an aerodynamic advantage; the reclined, legs-forward position of the rider’s body presents a smaller front profile. Recumbents hold the world speed record for a bicycle and were banned from international racing in 1934
I Sverige kallas sådant bilpool. Ett mkt bra alternativ för den som bor i stan.
Och ärenden går att göra på cykel. Eller måste du ta bilen om du skall till posten eller banken eller köpa en liter mjölk. Naturligtvis vecko- eller tvåveckorshandlar man, och då kan man väl ha bilpool, eller cykelkärra.
Finns som sagt dusch på de flesta arbetsplatser. De jag mött som cyklat långt till jobbet har alltid duschat och bytt kläder, tar väl fem minuter. Så visst, det får man väl lägga till restiden. Å andra sidan kan man skippa duschen innan man cyklar iväg på morgonen.
Mer info om recumbents/recliners i Sverige, se t ex http://www.liggister.org/cykelfakta.htm
Bor man i en stad så är det vansinne att ha bil, fast du tycker väl att det är vansinne att bo i en stad…
Nej, det är inte vansinne att bo i en stad. I slutändan handlar det om personliga preferenser.
Sedan är det skillnad på stad och stad. Det är inte glesbygd eller storstaden som är de enda alternativen. Det finns en väldigt lång och flytande skala. Fast det tar jag upp senare i separat inlägg.
Det handlar även om personliga preferenser att ha bil. Det handlar om frihet. Jag vill ha min frihet, trots att bilen bara används några ggr/vecka och därmed kostar mkt per mil så är den värd det. Jag cyklar till jobbet året runt, men när det är -25 är det otroligt skönt att veta att bilen finns ifall man nån dag inte riktigt har ork. Skulle jag cykla dessa dagar skulle jag kanske bli förkyld och förlora ett antal tusen i karensdag och sjuklön (förlorad arbetsinkomst). Därmed kan alltså bilen vara ekonomiskt nyttig för mig. Skulle man dessutom krocka med en bil pga halka vid cyklingen kan det leda till permanenta skador, och det är inga pengar i världen värda.
“Och ärenden går att göra på cykel. Eller måste du ta bilen om du skall till posten eller banken eller köpa en liter mjölk. Naturligtvis vecko- eller tvåveckorshandlar man, och då kan man väl ha bilpool, eller cykelkärra.”
Nja, ofta kanske man ska hämta eller lämna ett paket på posten, och i just vårt fall handlar det inte om en liter mjölk utan om 10 liter tre gånger i veckan förutom all annan mat som går åt till sex personer.
Ska man sedan hämta barn på dagis också blir det trångt i cykelkärran, och jobbigt också om man har 20 km hem.
Som motionsredskap är cykeln perfekt, jag cyklar själv minst 150 mil om året, men som transportmedel när man bor på landet långt från affärer är den oduglig.
Själv tycker jag att det är lagom att ha tre bruksbilar i en familj, varav en avställd i reserv. Givetvis inga dyra bilar som i ditt räkneexempel. Och det ska vara minst en stor bil där alla får plats. Är man bilintresserad har man kanske någon äldre hobbybil också, som ofta ökar i värde till skillnad från börsen senaste året.
Jag uppskattar din blogg, men tycker att du skulle skriva mindre ofta, och istället höja kvalitén på innehållet, t.ex. alltid stava rätt som Flute.
Oavsett hur många ni är i familjen och oavsett bil så går det att planera inköpen. Visst, mjölk håller oftast inte i två veckor, men i övrigt är det få saker man måste handla oftare än två veckor. Speciellt om man bor på landet så har man med fördel en buffert av alla varor. Man har ett extra paket med diskmedel i förrådet, så när det ordinarie tar slut behöver man inte åka och handla utan kan vänta till tvåveckorsinköpen.
Dålig stavning. Jo. Jag har ett problem med mitt tangetbord som ibland inte registrerar knapptryck, och eftersom det är en bärbar så orkar jag inte lämna in den. Fast en del stavfel beror på mig själv och tidsbrist.
Jag provade att cykla i sommras – ca 10 km (20 ToR).
Mitt problem är att jag blir genomsvettig (jag KAN inte ta det lungt !). Och det är iof ok att duscha på jobbet, men att sedan duscha igen, och byta kläder, när man kommer hem blir lite tradigt – iaf varje dag…
Jag föredrar nog tåg/promenad då kostar iof busskortet 700 kr/mån – men ändå 🙂
Eller på sommaren (för vintertid är det ofta för slirigt/slaskigt för att cykla för mig) moped/mc (räknat på ett par kr/mil, vilket det blir med en beg mc eller moped, även med försäkring, så blir det inte heller så farligt) 🙂
/K
HEJ
Hörde samma resonemang för 25år sen. Men det är ännu bättre idag.
Glöm heller inte moppen.
Mvh
“Dessutom kommer inte peak oil innebära några som helst förändringar för cyklisten…”
Däcken och plastdetaljerna på cykeln blir väl litet dyrare 😉
Alldeles utmärkt argumenterat. Jag håller med.
Bor på landet 15km från jobbet. Innan vi hade barn var det alldeles lagom att cykla till jobbet. Fast helt utan bil är svårt om man inte bor i tätort. Med barn faktiskt omöjligt om man inte har självhushåll med egen ko och så.
Gjorde snarlika beräkningar för fem-sex år sen, då jag blivit peakoil-övertygad. Och visst är det smått otroligt.
Dock kan man inte glömma bort att vi bor i ett ganska kyligt land, och att cykla under djupaste vinterns köldknäppar är sällan realistiskt. Ett mellanting kan ju vara att äga billig och sliten bil, men ställa av/på den ungefär i tid med dubbdäcks-datumen.
Superbra inlägg! Har nyss hittat hit och väntar hela tiden på något nytt inlägg! 😉
Jag länkar till dej och kopierar ditt inlägg till min blogg; om det är okej??
Vi bor 5 km utanför samhället (på landet), och vägen mellan huset och samhället är bergig, alltså mycket uppför och mycket nerför.
Jag cyklar med mina 3 barn till dagis 3 dagar i veckan. 2 sitter i cykelkärran, 1 i bärselen eller cykelstolen. Jag lämnar av 2 på dagis, cyklar och handlar (lägger maten i cykelkärran) och cyklar hem 6 km från affären. De gånger jag inte handlar sätter jag lilleman i sin bilbarnstol och sätter in den i cykelkärran, så ligger han jätteskönt där bak.
Jag säger såhär; Det går, bara man VILL! Man måste planera, man måste vara motiverad och sen går det av bara farten! Har man lix bestämt sig så är det inget som kommer ivägen; inte ens dåligt väder (det finns ju kläder!) OCh då ska ni veta att vi har oftast oplogade vägar, häftiga snöfall och -20 till -30*C hela vintern!
Jag tänker såhär: Härligt, mer träning till mej!! 😉
Tack för en bra blogg!
/Partyplupp
http://www.traningsplupp.blogspot.com
http://www.partyplupp.blogspot.com
Partyplupp, kopiera och ange källan, samt med länk, så är det helt OK.
Kul att du uppskattar min blogg.
Ni som inte tycker man kan cykla på vintern: brukar ni åka skidor eller skridskor?
@Erik: Fast det är ju inte kul att åka skridskor på cykeln på vintern 🙂
Men visst kan man cykla på vintern, särskilt i tätort där dom i många kommuner faktiskt plogar cykelbanan t.o.m – även om dom just hemmavid brukar vara rätt sena med det…
Men det är ju inte direkt kul att cykla i slaskväder, minusgrader och sol är isf bättre. Nej då föredrar jag nog tåget faktiskt …
/K
Klas, skridskor på cykeln? Det finns dubbdäck till cykel om det är det du tänker på.
@Erik: det förstås – då blir det iaf mindre halkigt.
Jag tar nog ändå tåget 🙂
/K
Ränta?
Måste man låna till bil har man valt en för dyr bil för sin plånbok.
Bilar köper man kontant. Kika på en äldre modell om du inte har råd.
Fast det är klart författaren kanske vill stila med mycket bling.
Lustigt att alla propagerar för dubbdäckscyklande! Har ni någonsin gjort det i verkligheten? Jag har dubbdäck (Nokian Hakka-p 4), och visst gör det färden säkrare på vintern, men biter på isfläckar gör det inte. Jag har cyklat omkull tre gånger under min, i vuxen ålder, över 3000 mil långa cykelkarriär. Samtliga tre har varit på vintern, p.g.a. snötäckta isfläckar. Trots dubbdäck. En gång hamnade jag framför en lastbil och förmodligen är det ren och skär tur att jag idag kan skriva detta.
Kul inlägg.
Det visar att vi inte är rationella och ekonomiska varelser.
Vi gör inte alla denna beräkning.
Själv cyklar jag gärna in till stan eller kortare sträckor-och har då sällskap av en handfull cyklister och en lång kö av bilar som passeras på vägen.
Personligen med 3 mil till jobbet ser jag det som en omöjlighet med barn och allt va det innebär att cykla till jobbet. Försökte en period att åka kommunalt men "spar" ca 1½ timme om dagen på att åka bil, något jag gärna betalar lite extra för. Hade jag bott nära hade dock en halvsunkig moppe fått göra grovjobbet 🙂
Jämförelsen gjordes redan av André Gorz på 70-talet, men det var kul att få den uppdaterad till dagens priser.
Personligen gillar jag friheten att slippa ha bil, med allt strul som alltid följer av det. Jag cyklar alltså milen till jobbet. Nu vet jag också vad jag tjänar på det.
Tyvärr går det inte att gå ner i arbetstid, så jag får använda alla pengar till lyx.
Intressant hur olika det kan bli när man räknar! Själv räknar jag bara på marginalkostnaden för att åka till jobbet – ca 15 km – vilket blir säg en tjuga i bensin. Lite mer än T-banan, men inte mycket, och komforten och tidsvinsten är värd bilen. (En gång tog jag cykeln, men aldrig mer…) Eftersom bilen är min hobby räknar jag dess fasta kostnader till nöjeskontot. Nu tror jag inte på peak oil inom min livstid, men om den trots allt skulle inträffa, vill jag dessutom passa på att köra bil medan jag har råd.
Nu förändras väl kalkylen lite av att jag tänker köpa en renodlad hobbybil – en amerikanare från 70-talet – inom kort, så för att ha råd med den kanske jag får sälja bruksbilen och ta tuben vintertid. Men då väljer jag nog hellre att dra ned på restaurangbesök eller cigaretter.
Jag föredrar en cykel med elmotor, så att man slipper trampa i uppförsbackar. Sådana cyklar finns!
När det är nedförsbacke och medvind och sommar, då är det skönt att cykla. Annars väljer jag typ Nissan Navara, BMW X5 eller Toyota Hilux.
Resonemanget fallerar på en avgörande punkt, som ingen märkligt nog har kommenterat.
På många (de flesta?) arbetsplatser är det inte bara till att stövla in till chefen och säga "Jag vill jobba 11 timmar mindre i veckan". Många jobb är uppbyggda kring 8-timmarsdagen, t.ex. skiftarbeten, eller jobb där man "är ute på en runda" som tar just 8 timmar (tänk brevbärare). Det blir svårt för arbetsgivaren att ha en massa deltidsanställda eftersom man måste lägga om scheman, rundor, osv.
Men annars är det en mycket intressant tanke!
Fungerar perfekt för unga män som slipper lämna och hämta barnen på dagis.Fungerar även för alla som utan risk att bli utfryst på jobbet kan sjukskriva sig dagar med blåst, hällregn, snöväder och minusgrader och som även dessa dagar cyklar till affären etc. Med antalet sjukdagar och/eller påtvingad semester under ruskdagar blir det inte lika ekonomiskt lönsamt
Jag cyklar varje dag året runt, Ur och skur.
– Länmar eller hämtar dottern på skolan…. Check!
– Är minst sjukskriven av alla på avdelningen…. Check!
– Har pengar på kontot varje månadslut….. Check!
– Cyklar alltid till affären eller stan, har cykelväskor… Check!
Jag tror att du helt enkelt inte vill cykla och hittar på ursäkter att slippa, rent ekonomiskt så stämmer artikeln.
Jag har jobbat på arbetsplatser dit folk (som var föräldrar) cyklade i den Göteborgska motvinden och hällregnet 15 km till jobbet mitt i vintern. Flera stycken bara i min projektgrupp vid tillfället. Vill man så kan man.
@anonym 20.10: Det funkar alldeles utmärkt -här på jobbettex finns det en person som cyklar året om i ur och skur. Och se när vi ett par som gör det då och då företrädes sommartid.
Och ingen är mer sjuk än ngn annan – snarare tvärtom (men jar tror att dom som cyklar iaf då och då kanske tränar mer och lever hälsosammare i allmänhet ?)
Men om man inte gillar att cykla i dåligt väder så är det väl iaf bättre att göra det i fint väder än att alltid ta bilen ? 🙂
/K – som cyklar alldeles för sällan – tåg på vintern och motordriven 2hjuling på sommaren får duga för det mesta 🙂
Det kan ju vara så att bara för att man inte kör bil till jobbet så behöver man inte ha bilen. Att räkna in hela den fasta kostnaden (värdeminskning, skatt, service) på jobbresorna blir då fel.
Jag har fört statistik över min bil (Ford Focus 2006) de senaste åren, och den rörliga kostnaden har hamnat på 16-17 kronor milen.
Eftersom jag ändå haft bil även om jag inte kört till jobbet känns det rimligare att använda den siffran.
Härlig uträkning! Kul att se promotion för cykling även på en ekonomiblogg. Annars brukar det vara en massa tjat om hur mycket samhället tjänar på att folk köper och kör bil.
Klart man tjänar mycket på att cykla till jobbet! Jag har gjort ett liknande tankeexperiment i fyra delar, där tid, miljö och ekonomi talar för cykling. Min 2,5 mil (enkel resa) på cykeln till jobb är en fröjd varje gång.
Jag går till jobbet, tar tio minuter 🙂
Till min förra arbetsplats var det 11 km med bil. Det tog 17-30 minuter, beroende på trafik, i snitt 55 minuter med spårvagn och 25-30 min på cykel, beroende på väder. I genomsnitt gick det lika fort att cykla som att ta bilen. Spårvagn alltå dubbla tiden.
För mig är det numera otänkbart att ha längre än 2-3 km till jobbet. Livskvalitet och bättre ekonomi/ekologi av bara… farten.
Skitbra post!
Nu gäller det bara att finna de andra tipsen 🙂
Väldigt bra. Jag har själv gjort en liknande kalkyl och andra. Hur lång är en bilkö i jämförelse med en buss, som exempel. Sammanfattar kärnfullt trafikproblematiken i tätorter. Och så klagar folk över bussfiler. Skrattretande.
Väldigt bra blogg, vad jag förstår. Jag skulle gärna följa den om det inte skräpade så mycket reklam här. 😉
Resonemanget stämmer. Redan Ivan Illich påtalade detta på 1970 talet då han räknade ut att en genomsnittlig amerikansk bilist färdas i 7 km i timmen om man räknar med arbetet att tjäna ihop bilen osv. I själva verket är det ännu sämre om man räknade på alla inbäddade arbetstimmar av andra som tjänar mycket sämre och som tillverkar bilar, gummi och allt som behövs för bilarna. För att inte tala om man räknade om oljan till mänskligt arbete…..
Intressant läsning. Som många här redan varit inne på, vad är välstånd? Pengar på banken, dyra bilar?
Eller en bra hälsa, mindre miljöpåverkan och mer tid hemma med familjen?
Är förvånad över att så många bor så långt från arbetet. Det kostar tid, vilket är det värdefullaste vi har.
Själv bor jag i en relativt dyr lägenhet nära jobb/skola -cykelavstånd <5km.
Är numera bilfri sedan ett år, och det märks på kontot, hälsan och samvetet!
@Gunnar Rundgren
Tack för hänvisningen till Illich. Jag har sett siffran 7 km/h tidigare länge undrat var den kom ifrån. Ivan Illich uppsats "Energy and Equity" finns att läsa här.
Cyklar varje dag till jobbet och tillbaxs, även till stan om jag skall dit.
+40 till -21 grader inga problem.
Har gjort detta i snart 20 år (gick de första 5-6 åren sen blev jag lat).
Fick skäll av svärmor för ett par år sedan när jag skulle köpa en ny cykel som kosta några tusen mer än en "vanlig" cykel. Då räknade vi lite på det och tanten började också cykla.
Har använt ditt kostnads exempel i många år…
"Om du tar ett jobb så nära ditt hem så du kan gå/cykla dit kan du tjäna mindre pengar men ändå har mer i fickan"
Detta funkar oftast inte för "så kan man ju inte räkna!" Eller "Jo visst men jag måste köra bil för annars hinner jag inte länma barnen på skolan (eller valfri ursäkt)" Sedan får man höra en lång hardang om hur…
"Illa det är i Tingsdagtunlen och varför de inte kan bygga en ny bro etc"
"Tja de får väll höja vägskatten så får de råd" svarar jag, vilket resulterar i ytterligare viftande med armar och hur "Dyrt det redan är" och "Bensinen borde vara billigare" etc.
"De får väll göra som i Europa då, ha tull på bron så den betalar sig" säger jag då, vilket resulterar i fraggla från munnen och mycken viftande med armar.
Och så håller de på… Och folk säger att det inte e roligt att cykla!
Har till skilnad från (praktiskt taget) alla mina arbetskambrater inga lån men heller inga bilringar.
Nu skall jag bara få frugan att cykla till jobbet också så har vi snart en million på kontot!