Igår varslade Telia 1200 anställda, främst inom bredband. IDG och IT24 har rent av dragit igång klassikern Kickad.nu från IT-kraschen, fast kanske inte med samma gräsrotsperspektiv som då.
Idag kom varsel om 1620 från Volvo AB, varav 600 från Volvo Powertrain och 1020 från Volvo Lastvagnar, och man varnar för att det kan vara fler varsel på gång.
Naturligtvis skyller socialdemokraterna i Umeå varslen hos Powertrain på regeringen. Det är tydligen den svenska regeringens fel att vi har en global finanskris efter ett decennium av överkonsumtion baserad på lössläppt kreditgivning och lånade pengar. Alltid lustigt hur man försöker göra inrikespolitik av en global finanskris och recession. Ännu roligare blir det när regeringen beskylls för att inte ge några förutsättningar för företagande i Sverige. Förutsättningarna från statligt håll är idag bättre än under det socialdemokratiska vanstyret 1994-2006, så Lennart Holmlund, socialdemokratiskt kommunalråd i Umeå underkänner alltså det egna partiets politik när han kritiserar regeringen.
Sanningen är en att marknaden viker kraftigt för Volvo, och det beror inte på regeringens politik. Iaf inte den svenska regeringens politik.
IF Metall vill hävda att utbildningssatsningar i företagen vinner alla på. Man vill alltså att Volvo skall betala utbildning och lönåt en mutterdragare så han kan dra åt muttrar med både vänster och höger hand samtidigt, eller vad var IF Metalls poäng? Hur skall Volvo tjäna på att ge personal utbildning när det likväl är samma arbetsuppgifter kvar att utföra imorgon? Alla kanske skall bli chefer, som i facket?
Här är en annan idé: Facket kan väl ta ur sina pengar och betala lön och utbildning åt sina medlemmar, om det nu är så gynnsamt för alla parter. Utom de som facket väljer att förhandla bort från turordningsreglerna. Glöm aldrig att som facklig medlem gäller inte LAS, du är bara en bricka i förhandlingen med arbetsgivaren. Håll tummarna att du inte varit otrevlig mot ditt fackliga ombud någon gång. Är du däremot inte medlem i facket kan du inte bli bortförhandlad av någon annan, utan då krävs ditt eget medgivande.
Anpassar inte Volvo sina kostnader och därmed sin konkurrenskraft så försvinner resten av jobben också.
Som investerare är fortsatta varsel en klar signal på att någon botten i konjunkturen inte är nådd. Q1-resultaten kommer inte bli bättre än Q4, så länge man känner sig tvingad att varsla personal. Även om vi nu går mot en rysarperiod på börsen med bokslut och kvartalsrapporter för finanskrisens oktober – december, så kommer det värsta inte vara över.
Jag är fortsatt negativ till börsen. Det är knappast någon brådska att gå in med pengar igen.
1 kommentar
Jämnför man läget nu med 1930-talet så befinner vi oss just nu ungefär på hösten/vintern 1929. Då trodde man också att detta skulle bli en mild kris. Men det blev det inte den gången. Och det blir det säkert inte denna gång heller.
Det blir arbetslöshet av det här. En bred och djup arbetslöshet så olik den som varit under alla år efter kriget. Så svår att folk åter kommer att börja tänka på överlevnaden som det viktiga, inte konsumtionen av allsköns pryttlar som bara är roliga att äga. Nej, nu är det fråga om att ha så att man får äta sig mätt och slipper frysa ihjäl. Det blir detta som blir det viktiga under åren som kommer. Ingenting annat.