VA:s Pontus Schlutz skriver idag balanserat om företagens och deras avlönades krav på stödmiljarder till olika företag. Även hos Affärsvärlden finns det kommentarer.
Någorlunda balanserat skriver även Bo Ekman från Tällberg Foundation i Ny Teknik, även om han förstås är för bidrag till den tydligen så unika bilbranschen. Ekman pratar åtminstone om att industrin måste förändras, så eventuella bidrag kan inte vara generella. Man kanske kan se krisen som en möjlighet till förändring.
Men vem vet, LAS gör ju att de äldsta och mest konservativa stofilerna på utvecklingsavdelningarna får sitta kvar medan yngre och mer visionära förmågor får gå. Kvar blir de som drömmer om V8:or, och kommer ta chansen att designa nya sådana så fort de får möjlighet.
Visste ni förresten att Göteborgs Universitets handelshögskolas rektor Rolf Wolff, som nyligen krävde stöd till Volvo, har tagit (tar?) konsultuppdrag från Volvo? Och sitter i styrelsen för Volvo Financial Services? Även konsultat åt Västra Götalands-regionen. Se gärna hans CV.
Tyvärr presenterade han sig inte som “konsult åt Volvo” eller “styrelseledamot i VFS” när han skrev sitt debattinlägg i Dagens Industri. Det kanske hade sett ut som en partsinlaga då?
3 kommentarer
Köp en Golf, Rolf Wolff!
Eller:
Rolf Wolff? Du menar Rolls Royce?
Ja, så var det med den kommunisten…