Varslen har regnat ner över Göteborgsregionen de senaste veckorna, mestadels från bil- och fordonsbranschen, dvs Volvo AB och Volvo PV. Och det är inte bara i Göteborg det varslas folk. Jag har även täckt in Sony Ericsson tidigare.
Men det är inte mörkt överallt. SKF visar fint resultat och har ännu inte varslat någon vad jag vet.
En annan bransch som fortfarande går som tåget är offshorebranschen, alltså tjänste- och entrepenadsektorn kring oljeutvinning. Man kunde ju tro att halveringen av oljepriset de senaste månaderna skulle leda till en avsvalning. Dagens 74 USD för amerikanska light sweet crude (WTI – West Texas Intermediate, eller Cushing Spot – kärt barn har många namn) mot 148 USD i somras är en halvering och borde sätta käppar i hjulet för en del planerade investeringar. Samtidigt ligger nu oljan någon dollar högre än för ganska exakt ett år sedan, och investeringsbeslut som togs då är ungefär lika lönsamma idag, rent av ännu lönsammare då räntorna har sänkts på många håll.
Igår söndag hade GVA Consultants en platsannons där de skrev att de bromsade lite och bara ville anställa 50st nya ingenjörer och en ny säljare. Här var det gratis redaktionell reklam igen alltså. Det går bra att skicka blommor.
GVA Consultants är ett världsledande design- och konsultföretag, som bland annat designar (=ritar, dimensionerar etc) oljeplattformar och oljeriggar. På meritlistan hittar man bland annat världens största oljeplattform, Thunder Horse och andra stora oljeplattformar som Atlantis. Bägge dessa är för övrigt placerade i Mexikanska Gulfens djuphavsoljefält, vilket är en av få framtida tillväxtmöjligheter för den globala oljeproduktionen, om än blygsamt. Thunder Horse höll på att kapsejsa pga orkanen Dennis, men det berodde tydligen på mänskliga faktorn. Vad som räddade plattformen sägs faktiskt vara GVA:s konstruktion som hindrade den från att totalhaverera.
För oljenoviser så är en oljerigg en flyttbar plattform eller farkost som används för att borra prospekterings- eller produktionsbrunnar, medan en oljeplattform är en stationär plattform som används för att pumpa upp från produktionsbrunnar. Naturligtvis är även oljeplattformar flyttbara, då de ofta konstrueras i exempelvis Korea och bogseras eller lyfts till sin slutdestination, men de är konstruerade för att spendera sitt liv på en plats, vilket inte en oljerigg är.
GVA har tagit sitt namn från Götaverken Arendal, och är den sista kvarlevan av den göteborgska varvsepoken.
Återstår att se vad det blir för kvarlevor av Volvo PV och den västsvenska personbilsepoken?
Oavsett om du nu råkar vara en super-ingenjör som är intresserad av att jobba på GVA, så ta och besök deras webplats och bli imponerad av vad de gör och vad de gjort inom denna för Sverige rätt anonyma bransch. Var lite stolta över att vara svensk, och ett svenskt världsledande bolag.